Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *

514 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Eng (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#401

Postad 14 mars 2012 - 10:21

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 1
Hallå,

Jag kör WHS 2011 och W7 som HTPC.
Jag fick tack vare hjälp igång flyttning av Recorded TV till WHS.
Jag köpt nyligen en ny HTPC (E45M1 ist) och installerade om W7 på den.
WHS är samma som tidigare och fick in dashboard även på den.
Servicen startar och kör ett tag och slutar på 99% flytt av Tv programmet.
Tidigare hade jag samma problem och lade till läs och skriv till HTPC'ns fil för Recorded TV för servicen "WMPNetworkSvc".
Nu har jag fått till rättigheterna för "WMPNetworkSvc", men den slutar fortfarande på 99% och jag gissar att det är när filen skall skrivas fullt el deletas från gamla stället som det blir en konflikt.

#402

Postad 14 mars 2012 - 20:57

Jokke88
  • Jokke88
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag kör med Drive bender och undrar om någon som vet ett bra program där jag får reda på vilken hårddisk som är vilken i disk poolen?
Har flera hårddiskar i samma storlek så chansa är ju inte så jätte lätt.

Ska ta bort en disk ur poolen men vill veta vilken som är vilken.
Jag testade koppla ur disken som jag ska ta bort och startade upp igen så den visade vilken "DBx" som saknades i poolen.
Så jag kopplade in disken igen och tog remove på DB6 (som visade ett kryss på när den var urkopplad) men det visa sig att de var fel disk ändå efter den hade flyttat alla filer =/

I WHS v1 fanns ju disk management - finns det nått liknade till WHS 2011?

tack

#403

Postad 14 mars 2012 - 21:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag kör med Drive bender och undrar om någon som vet ett bra program där jag får reda på vilken hårddisk som är vilken i disk poolen?
Har flera hårddiskar i samma storlek så chansa är ju inte så jätte lätt.

Ska ta bort en disk ur poolen men vill veta vilken som är vilken.
Jag testade koppla ur disken som jag ska ta bort och startade upp igen så den visade vilken "DBx" som saknades i poolen.
Så jag kopplade in disken igen och tog remove på DB6 (som visade ett kryss på när den var urkopplad) men det visa sig att de var fel disk ändå efter den hade flyttat alla filer =/

I WHS v1 fanns ju disk management - finns det nått liknade till WHS 2011?

tack


Här är några program som kanske kan hjälpa http://www.wegotserv...isk-management/

#404

Postad 14 mars 2012 - 22:30

Jokke88
  • Jokke88
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Här är några program som kanske kan hjälpa http://www.wegotserv...isk-management/


Fick bli programet Awieco DriveInfo som fick hjälpa mig :)

Tusen tack

#405

Postad 05 april 2012 - 06:23

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Min WHS tror att den är i Thailand...

På två olika WHS-system, ett av dem helt nyinstallerat, envisas systemet med att ställa om till thailändskt inmatningsspråk. Allt jag skriver på tangentbordet blir med thailändska tecken och om jag väljer att ha "Language Bar" aktiverad visar den "TH". Jag kan enkelt byta till svenska genom att välja SV i Language Bar, men så fort jag växlar till ett annat program ställs det om till thailändska igen.

Jag har INTE något thailändskt tangentbord definierat i regioninställningarna och jag har inte installerat något språkpaket så var i hela friden kommer detta ifrån ? Någon annan som råkat ut för detta?

#406

Postad 05 april 2012 - 10:26

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Kan du inte ta bort thiländska i språkbaren helt och hållet?

#407

Postad 05 april 2012 - 11:39

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Kan du inte ta bort thiländska i språkbaren helt och hållet?


Det går inte. Finns ingen thailändska någonstans som går att ta bort.

#408

Postad 05 april 2012 - 12:35

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Ok, brukar väl räcka med att man högerklickar på ikonen så att man kan välja språk, annars är nog en ominstall att rekommendera

#409

Postad 16 april 2012 - 20:48

Unregistered977152f9
  • Unregistered977152f9
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag har ett litet konstigt problem angående servermappar, hoppas att någon vet hur jag löser detta:
- Använder drive bender och skapat en pool för mina diskar M: då jag klickar på flytta mappen så avbryter den och jag får följande felmeddelande "Ett ovänat fel har uppstått 0x80040080. Försök igen. Se supportinformation för hjälp om problemet kvarstår.
- Googlade och hittade en tråd som beskrev att man använder ett program som finns under Administrationsverktyg - Hantering av resurser och lagring, med det prog kunde jag stoppa delning av mappen och sedan i Intstrumentpanelen återansluta och då ansluter den till min pool som är M:
- Dock funkar inte detta på mappen "Säkerhetskopior av klientdator" den kan jag däremot flytta till C: men inte till min pool som heter M:. Har även provat ändra till enhetsnamn för min pool men jag får samma felmeddelande.
Någon som har lösningen så vore jag mycket tacksam.

Jag löste det själv :-)

D: anslöt jag till poolen och då ändrades mappen "Säkerhetskopior av klientdator" till min pool. Sedan tog jag bort disken via Drive bender och nu visar mappen till min pool. Kanske hjälper någon annan med samma problem.

Redigerat av Unregistered977152f9, 16 april 2012 - 21:20.


#410

Postad 16 april 2012 - 20:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Jag installerade WHS 2011 på en dator hemma för nån månad sen, för att ha för lagring av film, musik, bilder m.m. Jag gjorde en "standardinstallation", inga egna särskilda inställningar.
Datorn har en disk 250 GB för system, 4x500 GB i RAID5 för blandat samt en 3 TB för film.

I stort har det fungerat bra, men det är några saker som inte fungerar som det ska:
  • Det går inte att konfigurera säkerhetskopiering. Systemet säger att det är tre tjänster som inte körs. Går jag in och startar dem manuellt så startar de ibland, ibland går inte alla att starta och ibland stannar de innan jag en hunnit stänga fönstret. Ska man behöva starta tjänster själv? Ska det inte bara vara att köra enligt guiden i serverhanteraren?
  • Jag lyckas inte ansluta några datorer med webbläsare enligt guiden (IP-adress/connect). Har testat med fyra olika datorer med lite varierande problem. Jag får hem installationsfilen och kommer igång, men sen är blir det "oväntat fel" eller liknande. Har läst en felsökningsguide hos Microsoft men inte kommit fram till något. Har kollat så att datornamn och användarnamn använder rätt tecken (ASCII) etc. Någon som känner igen detta fel?
  • Datorn startar om själv! När jag stänger av så stänger den inte alltid av sig. Ibland startar den om direkt, ibland startar den själv efter ett par minuter. RAID-diskarna sitter i en vagga med egen fläkt och den fortsätter gå efter att skärmen blivit svart, kanske att även diskarna går; svårt att höra. Har det med WHS att göra eller är det hårdvarufel tro?
Vore väldigt tacksam om någon som känner igen något av dessa fel ville skriva en rad eller två... :) Kan det hjälpa att installera om? Tar trots allt några timmar med alla program och konfiguration.

Angående anslutning så kanske jag ska tillägga att det inte är några problem att dela ut mappar så jag kommer åt dem från andra datorer och mediaspelare.

#411

Postad 18 april 2012 - 10:42

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej Erik_N!

Svårt att svara dina frågor. Jag känner inte igen någon av dem från min egen WHS 2011 server.
Jag kör dock ingen RAID utan använder bara normalt anslutna diskar...kan det vara det som ställer till det?

#412

Postad 18 april 2012 - 20:09

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Tack för tipset! :)

Systemet ligger visserligen på den ensamma 250 GB-disken, men det är möjligt att RAID:en ställer till något. Kanske ska koppla ur de diskarna och provköra lite..... :unsure:

#413

Postad 21 april 2012 - 09:28

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Nr. 2 låter som vajsing på nätverket men kan ju vara relaterat till nr. 3
Nr. 3 låter definitivt som hårdvaru problem.
Och efter när man läst Manors tips så låter nr. 1 som RAID relaterat helt klart.

Prova att lägga till RAID arrayen efter WHS installation på separat disk.
Googla lite på RAID och WHS problem, det kan vara lite kinkigt det där.
Hur kör du RAID5? Mjukvara eller hårdvara?

/W

#414

Postad 21 april 2012 - 15:06

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Ja, det är möjligt att det är nätverket som spökar, jag har dock rätt bra fart i det annars. Har inte så mycket virusskydd och brandväggar nu och har testat även med dessa avstängd, kör annars NOD32 eller MSE.

När jag installerade WHS hade jag bara systemdisken (250 GB) inkopplad, RAID-diskarna kopplade jag in när allt var klart. Senare installerade jag även 3 TB-disk för lagring av film, fick installera Intel Rapid för att den skulle fungera. Där i fanns ett bra verktyg för att hantera diskarna, kunde åtgärda att en disk i RAID:en gett felmeddelande vid uppstart tidigare.

Jag kör hårdvaru RAID5, det moderkort jag har ska vara bra för det. Ska söka lite på detta och testa lite mer nån dag. För att underlätta diskussionen här la jag upp ett album med ingående komponenter i datorn nu.

Tack för tipsen Wilgot! :)

#415

Postad 21 april 2012 - 18:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
@Erik_N

Utan att direkt ha provat så har jag förstått att whs2011 haft en del problem med just hårdvaruraid, så om du tvunget ska köra raid så prova med mjukvara

#416

Postad 22 april 2012 - 08:17

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Tvunget och tvunget.... Jag trodde att hårdvaru-RAID var en bra grej.... :blush:

Var som sagt några år sen jag köpte grejerna och jag valde moderkort just efter rekommendationer på vad som skulle funka bra med RAID. Jag tog för givet att RAID var något som funkade bra oavsett vilket OS man körde, att det bara såg det som en logisk enhet. Ja, mycket tro och antagande här, borde förstås sökt och kollat upp bättre innan jag installerade.

Ska som sagt testa lite nån dag, men det kanske är bättre att köra diskarna separat istället. Jag trodde nog att RAID var något som "alla" körde i en server, många NAS:ar brukar ju bygga på det. Har inte lagt så mycket på RAID-diskarna än så det är rätt lätt att kopiera över det och koppla om. Kan finnas vissa fördelar med att dela upp saker på flera olika separata diskar också, så kan jag t.ex. använda en disk för spegling av den som bilder och dokument ligger på.

Tack för svaret Goldstar! :)

#417

Postad 22 april 2012 - 08:34

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
Jag kör 6*2TB i RAID5 på ett separat kort, 2*320GB via mobo-RAID1 som systemdisk och sen en slaskdisk på 500GB som torrent-disk (för att inte slita på lagringen). Detta funkar hur bra som helst i WHS 2011.

Däremot använder jag mig inte av backupfunktionen av datorer eller plugin:et till klienter. Jag har inget på klienterna jag behöver spara, utan lagrar allt på WHS:en.

Kör även ett Robocopy script för att kopiera de viktigaste grejerna från RAID5an till en Backup-katalog på RAID1an.

Redigerat av bran, 22 april 2012 - 08:34.


#418

Postad 22 april 2012 - 12:22

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Jag kör en WHS 2011 sedan länge. Har inte en enda add-in installerad. Vet inte riktigt vad som finns och som jag skulle vilja ha. We got served och liknande finns förstås som spaltar upp alla möjliga add-ins, men finns det någon sajt för WHS addins som motsvarar Androids "Market" eller Apples "App store", och där man kan sortera upp appar osv på kategori, omdöme, popularitet osv?

#419

Postad 22 april 2012 - 21:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
@bran

Det var ju roligt att höra att det funkar för nån! Har haft lite annat att göra under helgen så jag har inte gjort några nya test än. Som du skriver kanske man ska tänka om lite var man lagrar saker, alltid bra att ta del av hur andra tänker.

Tack för svaret! :)

#420

Postad 27 april 2012 - 18:36

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

@Erik_N

Utan att direkt ha provat så har jag förstått att whs2011 haft en del problem med just hårdvaruraid, så om du tvunget ska köra raid så prova med mjukvara

Och jag som inte fick SW RAID5 att fungera i WHS 2011 :(.

Lite intressant läsning om diskar och partitioner större än 2040GB.
http://connecteddigi...-video-edition/

/W

#421

Postad 10 maj 2012 - 21:19

julanta
  • julanta
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Fick igång WHS2011 burken igår och har börjat pilla och utforska lite, dock stött på ett litet problem. LAN hastigheten ifrån min Win7 dator och WHS server...

Kopierar en fil ifrån server till datorn så ligger hastigheten på ~100MB/sec
Kopierar en fil ifrån datorn till server så tar en evighet innan det ens börjar och sen ligger det på ~7-9KB/sec
Detta är när jag har internet uppkoppling, rycker jag ut internet kabeln så är det ~100MB/sec på båda hållen.

Hoppas någon har en lösning för detta problem

#422

Postad 12 maj 2012 - 07:15

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Låter som ett hårdvaruproblem alternativt dåligt installerade drivrutiner till nätverkskortet. Har du kikat på nätverksprestandan i aktivitetshanteraren? Finns en flik där för nätverkstrafiken.

Sen kan det ju bero routers, switchar, dålig kabel etc. Som regel är nätverkskort gigabit men det verkar ju inte du uppnå och då kan det vara begränsning i switchar eller typ av nätverkskabel.

Föreslår att du börjar kika på nätverksprestandan,

#423

Postad 12 maj 2012 - 09:09

julanta
  • julanta
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hittade en lösning igår, kört med dubbel router tidigare. Den som ISPn levererat och en Dlink DIR-655.
Stängde av DHCP i Dlinken och fick IP ifrån den andra sen så funkade det, dock blir det nu problem att använda det trådlösa ifrån den routern. Måste kolla mer på det sen, knappt tid för att leka med sånt här längre...

#424

Postad 14 maj 2012 - 18:57

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Hittade en lösning igår, kört med dubbel router tidigare. Den som ISPn levererat och en Dlink DIR-655.
Stängde av DHCP i Dlinken och fick IP ifrån den andra sen så funkade det, dock blir det nu problem att använda det trådlösa ifrån den routern. Måste kolla mer på det sen, knappt tid för att leka med sånt här längre...

Hade liknande setup för ett tag sedan.
Varför köra två routers? För att dra telefonin genom ena? Skippa ISPns skitrouter.
Switcha istället och koppla routrarna parallellt med en billig switch. Du får oftast >1 IPn från uttaget och behöver bara ena för ditt ethernet. Att köra dubbla routers brukar va ett riktigt meck.

/W

#425

Postad 14 maj 2012 - 21:53

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hittade en lösning igår, kört med dubbel router tidigare. Den som ISPn levererat och en Dlink DIR-655.
Stängde av DHCP i Dlinken och fick IP ifrån den andra sen så funkade det, dock blir det nu problem att använda det trådlösa ifrån den routern. Måste kolla mer på det sen, knappt tid för att leka med sånt här längre...


Finns möjlighet att ställa in din D-Link som accesspunkt och på så sätt använda den trådlösa delen.

#426

Postad 15 maj 2012 - 12:15

julanta
  • julanta
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
jo, två routrar är ingen höjdare vilket jag märkt x antal gånger.. Anledningen är att jag ville ha snabbare nätverk och det trådlösa enheterna ville ej hämta IP när jag stängde av DHCP i D-linken. Plus att ISP routern dog när den behövde sortera för många anslutningar till olika datorer, men när allt bara skulle vidare skickas till D-linken så funkade det.. Men hur som helst så har jag löst det provisoriskt genom att skippa D-linken och köra med kass hastighet till jag får mitt fiber, ca3 veckor så orkar inte lägga ner tid på det.

#427

Postad 31 maj 2012 - 09:33

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Någon som kör google drive tillsammans med WHS2011?
Jag har försökt men lyckats inte få det att rulla. Någon som vet om det är kompatibelt?
Får inte sign in att rulla.

/W

#428

Postad 27 juni 2012 - 09:56

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Jahaja, det verkar vara så illa att WHS 2011 inte kan backa upp nya datorer som innehåller EFI partitioner.....?

http://social.micros...a1-00a0faf97662

Upptäckte det när jag skulle backa upp min nya laptop med SSD disk (och EFI partition).


Illa om det verkligen stämmer.......

Min slicka nya laptop:


#429

Postad 07 juli 2012 - 14:09

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Tråd och system -byte då :)

Började inge bra alls i natt, trött som en apa så tänka jag att det kan vara bra att komma igång med det så kan den står och kopiera över filer över natten.
Slet ut alla diskar och poppade i den nya systemdisken och skulle installera.

3 skivor med och hade nästan hivat två av dom eftersom det var klient bla bla och OEM pre-install.
Så i med skivan och boot....
Skumt ljud från dvd'n....
Går inte att läsa.

Tar ut den, testar den på en vanlig win7-burk, nopp, inget där heller.
Testar OEM-skivan, lite missljud med inte bootable.

Så det vara bara att köra över skivan på usb och därifrån gick det bra tack och lov.
Men vilken tid det tog...
04,45 gav jag upp och gick och la mig men det har rullat på ok nu idag och jag körde en impuls-grej och installerade drive bender från start.

Men spontana intrycken är helt ok, rappare.
Men rörigt gränssnitt.

#430

Postad 10 juli 2012 - 19:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Windows Home Server läggs ner när Windows 8 släpps

#431

Postad 10 juli 2012 - 20:29

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Windows Home Server läggs ner när Windows 8 släpps

Så har ett stort företag insett att man tjänar mer pengar på "moln-baserad" leasing verksamhet istället...
Ska hyra ut plats på min Home Server och konkurrera ut företaget.

/W

#432

Postad 10 juli 2012 - 22:28

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Windows Home Server läggs ner när Windows 8 släpps


Kan rekommendera amahi-server istället, bygger på fedora linux, men är ganska enkelt att administrera tack vare webgränssnitt

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 10 juli 2012 - 22:28.


#433

Postad 25 augusti 2012 - 17:27

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Någon som kör google drive tillsammans med WHS2011?
Jag har försökt men lyckats inte få det att rulla. Någon som vet om det är kompatibelt?
Får inte sign in att rulla.

/W

Skydrive fungerar iaf topp! och 7Gb på köpet

/W

#434

Postad 25 september 2012 - 20:13

Lydén
  • Lydén
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Drive Bender eller StableBit?
Har inte sett några kommentarer om Stablebit på bra länge, är det några som använder det?

Har kört WHS (v1) i några år men bestämde mig för att uppgradera när hårdvaran började strula för någon månad sedan.
Saknade som många andra hårddisk poolen och testade därför Drive Bender. Själva poolen fungerade bra trots att jag fick en massa olika fel meddelande.
- omstart krävs efter nyinstallation, har gjort ett antal men felet ligger kvar
- det finns en ny version, men när man kollar med hemsidan är det den senaste
- poolen har slutat fungera, fast den fungerar bra
- windows update fungerar inte, fungerar efter avinstallation av Drive Bender
- säkerhetskopieringen fungerar inte, fungerar efter avinstallation av Drive Bender

Efter flera dagars felsökning gjorde jag en ny installation av WHS och testade StableBit istället och har nu kört det i 3 dagar utan problem. Funktionsmässigt känns det väldigt likt v1, bestäm vilka hårddiskar som ska vara med i poolen och vilka mappar som ska dupliceras. Tiden får utvisa om den är stabil.

#435

Postad 26 september 2012 - 07:15

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Drive Bender eller StableBit?
Har inte sett några kommentarer om Stablebit på bra länge, är det några som använder det?

Har kört WHS (v1) i några år men bestämde mig för att uppgradera när hårdvaran började strula för någon månad sedan.
Saknade som många andra hårddisk poolen och testade därför Drive Bender. Själva poolen fungerade bra trots att jag fick en massa olika fel meddelande.
- omstart krävs efter nyinstallation, har gjort ett antal men felet ligger kvar
- det finns en ny version, men när man kollar med hemsidan är det den senaste
- poolen har slutat fungera, fast den fungerar bra
- windows update fungerar inte, fungerar efter avinstallation av Drive Bender
- säkerhetskopieringen fungerar inte, fungerar efter avinstallation av Drive Bender

Efter flera dagars felsökning gjorde jag en ny installation av WHS och testade StableBit istället och har nu kört det i 3 dagar utan problem. Funktionsmässigt känns det väldigt likt v1, bestäm vilka hårddiskar som ska vara med i poolen och vilka mappar som ska dupliceras. Tiden får utvisa om den är stabil.


Inget svar på din fråga men...
Jag gick också över till WHS 2011 när den gamla WHS 1 servern började strula, och trodde initialt att jag skulle sakna diskpoolen som jag gillade i WHS 1. Jag har dock ändrat uppfattning. Om det var något som emellanåt strulade så var det just diskpoolen som kunde få krupp. Även i ett fall då jag kört "diskdubblering" så lyckades den slarva bort filerna, vilket i praktiken borde vara omöjligt. Genom manuellt arbete fick jag dock tag på dem, men för WHS 1 var de borta.

I mitt fall (ja, de gäller kanske de flesta) så är det just diskytan för filmer/tv-serier som sväller ut, och det var där diskpoolen gjorde mest nytta. Jag har nu tre separata ytor som jag lägger just filmer/tv-serier på, och Boxee Boxen har inget bekymmer med detta utan redovisar allt på ett snyggt sätt. För dubbleringen så använder jag gratisversionen av SyncBack, och det fungerar klockrent.

Jag upplever WHS 2011 som stabilare än WHS 1, och jag relaterar detta till borttagandet av diskpoolen.

#436

Postad 26 september 2012 - 21:25

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Inget svar på din fråga men...
Jag gick också över till WHS 2011 när den gamla WHS 1 servern började strula, och trodde initialt att jag skulle sakna diskpoolen som jag gillade i WHS 1. Jag har dock ändrat uppfattning. Om det var något som emellanåt strulade så var det just diskpoolen som kunde få krupp. Även i ett fall då jag kört "diskdubblering" så lyckades den slarva bort filerna, vilket i praktiken borde vara omöjligt. Genom manuellt arbete fick jag dock tag på dem, men för WHS 1 var de borta.

I mitt fall (ja, de gäller kanske de flesta) så är det just diskytan för filmer/tv-serier som sväller ut, och det var där diskpoolen gjorde mest nytta. Jag har nu tre separata ytor som jag lägger just filmer/tv-serier på, och Boxee Boxen har inget bekymmer med detta utan redovisar allt på ett snyggt sätt. För dubbleringen så använder jag gratisversionen av SyncBack, och det fungerar klockrent.

Jag upplever WHS 2011 som stabilare än WHS 1, och jag relaterar detta till borttagandet av diskpoolen.


Börjar bli jobbigt utan diskpoolen när man kommer upp i 6-7 diskar med film och inspelad tv. Särskilt att hålla reda på så att inspelningsdisken för tv inte blir full när man är bortrest. Eller när man ska kopiera över en mängd filmer från en externdisk

#437

Postad 28 september 2012 - 09:38

Humpe75
  • Humpe75
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Drive Bender eller StableBit?


Stog inför samma val då jag började tycka det var ohållbart med filmer spridda på flera diskar. Efter lite research så valde jag att installerade StableBit för styvt en vecka sedan. Inte haft några som helst problem. Installationen gick smärtfritt, det var enkelt att flytta in datan i poolen och allt har bara snurrat på sedan dess.

#438

Postad 28 september 2012 - 23:51

Unregistereda08cea7e
  • Unregistereda08cea7e
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har kört whs1 (2003) i flera år nu, funderar på att lägga in whs 2011. Hur fixar man detta, jag menar med tanke på den data som ligger lagrad på diskarna innan, vad riskerar att gå förlorat vid en install? Kör man in över det gamla eller formatera om mm hur har ni andra löst detta?

#439

Postad 29 september 2012 - 00:59

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0
du måste dra ut diskarna plocka ut datan i via en annan dator till samma disk utanför poolen gäller alla diskar sen installerar du whs2011

#440

Postad 29 september 2012 - 01:42

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har kört whs1 (2003) i flera år nu, funderar på att lägga in whs 2011. Hur fixar man detta, jag menar med tanke på den data som ligger lagrad på diskarna innan, vad riskerar att gå förlorat vid en install? Kör man in över det gamla eller formatera om mm hur har ni andra löst detta?


Det lättaste är om du har en extradisk utanför poolen, flytta filer från poolen till den, avmontera en disk ur poolen och använd den till att plocka ur mer filer osv tills poolen är tom, sen installerar du whs2011 och kopplar in diskarna, fixa delningarna så är det klart

#441

Postad 19 november 2012 - 19:52

mosell
  • mosell
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Ni som inte kan ansluta till WHS 2011 för att installera klient programvaran.

INTRANET måste vara aktiverat i klientdatorn innan du försöker ansluta till servern http://Homeserver/connect/


Använda sig av säkerhetskopia i klientdator.

1 skaffa en usb sticka min 500 Mb anslut denna till servern

2 starta Intrumentpanelen (Dashboard) välj datorer & säkerhet klicka på
"Yttligare uppgifter för säkerhetskopiering av klientdatorer" klicka på fliken "Verktyg" ock klicka på "Skapa nyckel".

3 Använd denna USB sticka när säkerhets kopior akll användas.

Starta datorn med USB stickan, välj 32 alt 64 bit OS, sedan startar datorn , skriv namnet på din server och senare lösenord till denna välj sedan vilken klientdator som det gäller och vilken klient dator backup som ska användas.
I mitt fall tar det sedan ca 3 timmar attladda om systemet. funkar men om installation samt byte till ny hårddisk.


Stora hårddiskar till Windows 2008 R2 som WHS2011 bygger på stöd för 3 TB diskar finns men partitioner större än 2048GB stöds ej.


Större volym på C: om disken är stärre än 60 GB

Datorhantering hittas via Administrationsverktyg.
Klicka på lagring/diskhantering.
Högerklicka på C disken i nedredelaen av diskhanterings fönstret välj "Utöka Volym"
Min C: är på 485Gb Idag


Raid är ni helt säkra på att det är raid kontrollen som är problemet?
Desktop diskar (typ WD Caviar Green e.t.c) kan enligt WD ta ca.9 ms på sig att start om ifall Hårddiskens cpu tycker att det behövs.

Raid kontrollen kastar ut en disk som inte svarar på 1,8 ms

Enterprice diskar även kallat SAS diskar svarar inom 1,7 ms = 2TB ca 2200Kr 2012 11 18 dustinhome

Mvh
Conny

Korrigring
I mitt fall tar det sedan ca 3 timmar att ladda om systemet. funkar både om installation samt byte till ny hårddisk.

#442

Postad 20 november 2012 - 04:01

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
@mosell

Det är ju upp till dig om du vill lägga 4500 kr på ynka 2 diskar för att kunna köra raid, då är det bättre att köra mjukvarauraid, särskilt som det är vad MS själva föreslår

Problemet med att installera dashbord löstes ju ganska enkelt med att slå Ip nr istället för servernamn, slipper man krångla med några intsällningar man ändå aldrig har något behov av senare. Jag har iaf aldrig behövt slå på intranet.

Just det är jobbigt med stora disker, sjukt att på ett relativt modärnt os inte kunna ha en stor disk i en partion. För mig är det lika med att det inte stöds och man får hålla sig till max 2GB diskar :(

Tur man slopat windows numera så man slipper alla sånna problem

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 20 november 2012 - 04:11.


#443

Postad 21 november 2012 - 17:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag installerade WHS 2011 på en dator hemma för nån månad sen, för att ha för lagring av film, musik, bilder m.m. Jag gjorde en "standardinstallation", inga egna särskilda inställningar.
Datorn har en disk 250 GB för system, 4x500 GB i RAID5 för blandat samt en 3 TB för film.

I stort har det fungerat bra, men det är några saker som inte fungerar som det ska:

  • Det går inte att konfigurera säkerhetskopiering. Systemet säger att det är tre tjänster som inte körs. Går jag in och startar dem manuellt så startar de ibland, ibland går inte alla att starta och ibland stannar de innan jag en hunnit stänga fönstret. Ska man behöva starta tjänster själv? Ska det inte bara vara att köra enligt guiden i serverhanteraren?
  • Jag lyckas inte ansluta några datorer med webbläsare enligt guiden (IP-adress/connect). Har testat med fyra olika datorer med lite varierande problem. Jag får hem installationsfilen och kommer igång, men sen är blir det "oväntat fel" eller liknande. Har läst en felsökningsguide hos Microsoft men inte kommit fram till något. Har kollat så att datornamn och användarnamn använder rätt tecken (ASCII) etc. Någon som känner igen detta fel?
  • Datorn startar om själv! När jag stänger av så stänger den inte alltid av sig. Ibland startar den om direkt, ibland startar den själv efter ett par minuter. RAID-diskarna sitter i en vagga med egen fläkt och den fortsätter gå efter att skärmen blivit svart, kanske att även diskarna går; svårt att höra. Har det med WHS att göra eller är det hårdvarufel tro?
Vore väldigt tacksam om någon som känner igen något av dessa fel ville skriva en rad eller två... :) Kan det hjälpa att installera om? Tar trots allt några timmar med alla program och konfiguration.

Angående anslutning så kanske jag ska tillägga att det inte är några problem att dela ut mappar så jag kommer åt dem från andra datorer och mediaspelare.


Saker händer inte alltid så fort för mig, men sedan ett par veckor tillbaka är alla problemen ovan lösta! :) Det var som vanligt sk*t bakom tangentbordet.... :blush:

Det som fick mig att ta tag i det här var att jag installerade My Movies för att hantera mina filmer som spelas i en Dune mediaspelare. När man ska hantera sin filmsamling på servern så kan man inte göra det direkt på servern, man måste ha en klient ansluten. Jag fick hjälp från supporten på My Movies som konstaterade att det måste vara fel på min installation av WHS 2011.

Efter att ha installerat om servern så funkade det utmärkt att ansluta klienter, och även de andra problemen försvann. Jag lyckades dock ställa till det så att jag fick installera om en gång till, det hade dock det goda med sig att jag kom på vad som gått snett.

Som de flesta kanske vet så kan man inte byta workgroup i WHS 2011, den är låst till just WORKGROUP. Jag har ett nätverk ihop med två grannar och vi har sedan rätt många år tillbaka haft ett annat namn på det, varför vet jag inte riktigt.
När jag installerade servern första gången så sökte jag information om hur man ändrade workgroup och hittade då den här guiden.
Jag följde den och tänkte aldrig på att det kunde ha med problemen att göra, jag är rätt säker på att varningstexten i början inte fanns där då. Nu var jag dock inte smartare än att jag ändrade med hjälp av guiden igen, trots varningstexten; det gick ju bra förra gången.... :rolleyes:
Nu dök dock felet upp direkt efter jag gjort det så då förstod jag vad det berodde på. Jag avråder alltså från att ändra workgroup på det sättet!

Jag har nu ändrat mina klienter så att de också går i WORKGROUP, jag har även skapat en hemgrupp och börjat inse fördelarna med detta. Trots att mina grannar har kvar vår gamla workgroup så ser jag deras datorer i nätverket. Så min fråga nu är om det finns någon nackdel med att vi inte har samma workgroup längre?

Vidare så har en del problem berott på att jag inte förstått (och gör inte fullt ut än) hur man arbetar med server och klienter. Min server står vid ett skrivbord på övervåningen med skärm och tangentbord så det är lätt gjort att sätta sig där och greja med saker. Det är dock flera som avrått mig från att göra saker direkt på servern, men jag har tyckt att "det kan väl inte spela nån roll"....
Nu undviker jag att använda den och försöker använda Instrumentpanelen från klienterna istället. Det tog också en stund innan jag förstod att jag skulle hantera användarkonton och delning från Instrumentpanelen. Jag gjorde det först från Datorhanteraren och Utforskaren, som jag gjort på datorer med vanligt Windows.

Nu när det börjar bli ordning på grejerna känns det dock bra att ha en "riktig" server för film och annat som jag vill lagra hemma. :)

#444

Postad 12 december 2012 - 20:32

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Har stött på ett problem i samband med installation av Windows 8 på klientdatorer. Har ju på modernt sätt skapat ett s k "onlineanvändarkonto" där man loggar in med registrerad e-postadress. Mitt problem är nu att min e-post adress är så lång att jag inte kan lägga till kontot som användare i WHS, det tar slut på näst sista bokstaven ([email protected](m). Någon som har ett förslag på lösning (förutom att ändra e-post), verkar som begränsningen är 20 tecken för användarkontot.

#445

Postad 18 december 2012 - 21:52

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Nu behöver jag lite råd om hur jag ska organisera hårddiskarna i min server.

Moderkortet har 8 st SATA-anslutningar och där har jag i dag följande:
  • 1 st BD-läsare
  • 1 st HDD 250 GB för system
  • 4 st HDD 500 GB i RAID5 för bilder, dokument m.m.
  • 2 st HDD 3 TB för film
Alla SATA är alltså använda nu.

Nu börjar det dock bli fullt på filmdiskarna så jag har köpt en till och måste därför göra om lite i datorn. Av de råd jag fått tidigare i tråden så har jag förstått att RAID5 inte är optimalt ihop med WHS 2011, min tanke är därför att dela upp dessa diskar samt ersätta en av dem med den nya 3 TB.

Det jag funderar på att göra är att ha en 500 GB för bilder och dokument och sedan ha en som är en spegling av den. Är det smartast att bara göra detta som en säkerhetskopiering i Instrumentpanelen då?
Den tredje 500 GB har jag tänkt ska vara för säkerhetskopiering av musik som jag har i min HTPC, den blir väl tids nog ersatt med en 3 TB den med.

Nästa frågan gäller det här med diskpool som jag läst en del om i tråden. Med tre diskar för film så börjar det ju bli lite grann att hålla ordning på. Om man gör en pool av dem, ser de ut som en disk (logisk enhet) då?
Kan jag slå ihop dem när jag redan har en massa film på två och en ny disk?
Vilket program rekommenderar ni för detta?

Jag använder My Movies för att hantera filmerna och spelar upp dem med en Dune HD Max. Mer info om servern finns i mitt galleri.

Tacksam för alla (bra) tips! :)

#446

Postad 19 december 2012 - 13:29

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Det jag funderar på att göra är att ha en 500 GB för bilder och dokument och sedan ha en som är en spegling av den. Är det smartast att bara göra detta som en säkerhetskopiering i Instrumentpanelen då?


Kolla upp en gratisprogramvara med namn SyncBack.
Den har jag använt mig av på WHS:en för att dubblera vissa saker...och den körs alltså genom schedule:en.
Det har fungerat klockrent sedan första stund, och grå också snabbt.

Jag kör Boxee Box, HTPC med XBMC samt tidigare även en ACRyan. Ingen av dessa brydde sig om var filmerna låg på för fysiskt ställe, utan man lägger till de kataloger som man vill att de ska skanna. Det enda "bekymret" är alltså att lägga filmfilen på en disk som inte är full.

#447

Postad 19 december 2012 - 20:41

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0
Tack för svaret Manor! SyncBack verkar ju bra, visste inte att jag behövde ett program för detta. Jag trodde att man kunde konfigurera detta i WHS 2011 egna funktioner.

My Movies kan också hantera flera olika mappar med filmer, det är så jag gjort med de två diskar jag har i dag. Jag funderade bara på om det skulle vara någon fördel att göra en pool av diskarna. Men det kanske bara är att krångla till det i onödan, skulle kräva att jag gjorde om sökvägar i databasen till filmer som redan ligger på diskarna.

Kom på en annan fråga: Hur mycket kan man fylla diskarna med film?
När man går över en viss nivå blir diskarna röda när man går in på Dator, vill minnas att det är 85 %. Har för mig att jag läst nån gång att detta gäller diskar där man flyttar information fram och tillbaka mycket. Kan man fylla dem mer när de bara används för lagring och uppspelning av film? I så fall hur mycket och var ändrar man larmnivån?

#448

Postad 10 juli 2013 - 12:46

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Jahaja, det verkar vara så illa att WHS 2011 inte kan backa upp nya datorer som innehåller EFI partitioner.....?

http://social.micros...a1-00a0faf97662

Upptäckte det när jag skulle backa upp min nya laptop med SSD disk (och EFI partition).


Illa om det verkligen stämmer.......

Min slicka nya laptop:



Wohooo, äntligen:
http://support.micro...72/sv#appliesto

#449

Postad 25 juli 2013 - 07:03

LJN
  • LJN
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
Min WHS V1 systemdisk har fått trassel och det går inte att logga in, det är någon service vid uppstart som hänger sig. Så jag funderar på att lägga in WHS 2011. Ska då köpa en ny systemdisk, vilken 0,5 - 1 TB disk är idag tillförlitlig och energisnål? Sen tänker jag köpa den nya Seagate NAS 4TB och stoppa i som D: disk. Sen när installation är klar så är min plan att ta och sätta in mina g:a data diskar från WHSv1 en och en för att läsa över DE: till den nya D:-disken. Tänker jag rätt, kommer det att fungera?

Sen när det gäller WHS 2011 så utgår jag från att det går att lägga in klienter och program lika WHSv1 ( server 2003 ), dvs. jag nyttjar gränssnittet i server 2008.

/Lennart

Redigerat av LJN, 25 juli 2013 - 07:05.


#450

Postad 05 augusti 2013 - 16:21

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Min WHS V1 systemdisk har fått trassel och det går inte att logga in, det är någon service vid uppstart som hänger sig. Så jag funderar på att lägga in WHS 2011. Ska då köpa en ny systemdisk, vilken 0,5 - 1 TB disk är idag tillförlitlig och energisnål? Sen tänker jag köpa den nya Seagate NAS 4TB och stoppa i som D: disk. Sen när installation är klar så är min plan att ta och sätta in mina g:a data diskar från WHSv1 en och en för att läsa över DE: till den nya D:-disken. Tänker jag rätt, kommer det att fungera?

Sen när det gäller WHS 2011 så utgår jag från att det går att lägga in klienter och program lika WHSv1 ( server 2003 ), dvs. jag nyttjar gränssnittet i server 2008.

/Lennart

Läs ovan om diskstörre än 2 TB.

/W



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.