Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Helmholtz?

23 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 02 april 2019 - 13:29

Connoseaur
  • Connoseaur
  • AnvĂ€ndare

• 112 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr vÀldigt mycket snack om helmholtz hit och dit. Men vid googling blir jag bara förvirrad.

1. Finns det nÄgon enkel förklaring vad det Àr.

2. Hur bygger man enklast en bra helmholtz? Alt vad köper man om man vill köpa en fÀrdig?

Postad 02 april 2019 - 13:58

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3 131 inlĂ€gg
  • 0

enkelt kan man sĂ€ga, du vill ju sĂ€nka vissa frekvenser i ett rum, inte exakt en viss frekvens pĂ„ entalet, utan kanske mer mellan 60-100hz, eller 300-400hz, eller kanske flera olika omrĂ„den, dĂ„ bygger man en "helmholtz resonator" som en vĂ€g att dĂ€mpa de omrĂ„det som Ă€r problematiskt i just ditt rum.....  hĂ€r fĂ„r man ta i beaktning mĂ„nga parametrar...

Att bygga en sÄn hÀr för de lÀgsta frekvenserna i djup bas Àr inte enkelt, finns andra sÀtt att bli bot pÄ det..

Som exempel: jag hade för ett tag sedan ett surande ljud som lĂ„g pĂ„ exakt 100hz, det var grannens akvarie som brummade in till oss, dĂ€r skulle jag kunna bygga en  "helmholtz resonator" för att dĂ€mpa 20db, sĂ„ slapp jag de ljudet, nu gick de sĂ„ lĂ„ngt att grannen flyttade, och vi slapp ljudet, men jag tog upp den hĂ€r historian sĂ„ du skulel förstĂ„ vad man kan anvĂ€nda den för....

SĂ„ för att bygga en "helmholtz resonator" sĂ„ bör man veta vilka frekvens omrĂ„den man vill dĂ€mpa och varför.

Hur man bygger finns ju en del om pÄ nÀtet... den jag tÀnkte bygga var en lÄda av viss storlek med ett hÄl pÄ framsidan som man kunde "tuna" till bÀsta dÀmpning..

Postad 02 april 2019 - 14:16

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3 131 inlĂ€gg
  • 0

ett annat exempel, jag har i mitt rum en puckel vid 44.5 hz som Ă€r ca 12db hög, att sĂ€nka den puckeln med "helmholtz resonator" Ă€r inte de lĂ€ttaste, utan min vĂ€g för att fĂ„ ner den puckeln var BEQ(Bass equlizer) digitalt som ett filter av typen PEQ 44.5hz -12db Q=4.5, dĂ„ fĂ„r jag min baskurva ganska rak....... men jag tycker inte basen bli bĂ€st sĂ„.

SĂ„ att sĂ€nka frekvensen dĂ€r den skapar orĂ„d för just dina öron kan göra pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt beroende pĂ„ om de göra mekaniskt genom att bygga lĂ„dor eller sĂ€tta annat i rummet, eller digitalt via filter alternativt analogt vid subout....  

Jag tycker personligen att basen lÄter trÄkig vid rak frekvensgÄng, jag personligen i mitt lilla rum gillar en liten ökning frÄn 30hz ner till 17hz pÄ ett bar db, samt en liten kulle vid 45hz pÄ +5-6 db.... de lÄter bÀst för mina öron, allt Àr individuellt.

"helmholtz resonator" riktar sig mer pÄ dÀmpning i lite högre frekvenser Àn den djupa basen..

sĂ„ innan du köper dessa "helmholtz resonator" pĂ„ nĂ€tet eller bygger sjĂ€lv, sĂ„ kvarstĂ„r frĂ„gan, behöver du dem? de mĂ„ste du ta reda pĂ„ först... det Ă€r betydligt viktigare att behandla rummet med diffusorer och dĂ€mpning rent allmĂ€nt först...

Redigerat av hundrakg, 02 april 2019 - 14:24.

Postad 02 april 2019 - 15:20

Connoseaur
  • Connoseaur
  • AnvĂ€ndare

• 112 inlĂ€gg
  • 0
Okej. DÄ Àr jag med pÄ why man behöver en.

Hur ser dom praktiskt ut? Hur stora mÄste dom vara? Vilket material Àr dom skapade i?

PÄ nÀtet verkar det se ut som en liggande kruka med smalt munstycke. Skall formen vara rund ect?

Ute efter mer det praktiska. Är dom gigantiska? Tack pĂ„ förhand.

Postad 02 april 2019 - 16:01

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3 131 inlĂ€gg
  • 0

behöver du dÀmpa nÄgot dÄ? Har du mÀtt upp det ? eller du vill bara lÀra dig för intressets skull?

Postad 02 april 2019 - 16:06

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3 131 inlĂ€gg
  • 0

Àr det ditt vita fina rum som Àr pÄ bilderna? av att döma utifrÄn de jag ser, sÄ mÄste de kanske eka en hel del i de rummet ? eller har du behandlat vÀggar/golv dolt?

Postad 02 april 2019 - 16:30

Connoseaur
  • Connoseaur
  • AnvĂ€ndare

• 112 inlĂ€gg
  • 0
Har behandlat rummet REJÄLT och jo fan va det ekade. Helt annan ljudbild idag. Blev som helt ny anlĂ€ggning :)
Men angÄende helmholtz var det mest av intresse. JÀkligt intressant detta med akustikreglering och fick ju en ögonöppnare efter lite insatser i mitt rum. Nu vill man kunna följa diskussioner pÄ svenska och engelska forum och helmholtz pratas det konstant om.

Redigerat av Connoseaur, 02 april 2019 - 16:33.

Postad 02 april 2019 - 16:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 293 inlĂ€gg
  • 0

En helmholts Ă€r en resonator, tĂ€nk dig en basreflexlĂ„da utan element.

Den har via sin interna volym och basreflex vid en given avstÀmning.

SÄ om vi sÀger att den Àr avstÀmd till 30hz och att vi dÀr har en rumsresonans i rummet vi spelar i.

DÄ sÀtter vi pÄ en sinuston pÄ 30hz och om helmholtzen stÄr rÀtt placerad dÄ skapas det en resonans vid avstÀmningen o den Àr ur fas mot den spelande sinustonen.

DÄ "Àter" den upp en del av rummets resonanser vid 30hz vilket tar ner peaken vi hade innan och minskar efterslÀpningarna en del med.

Dock sÄ Àr inte helmholtz supereffektiva, dom tar 1-2dB och vill du ner under 40hz dÄ pratar vi kylskÄp!

Helmhotz anvÀnds Àven pÄ insug, ljuddÀmpare pÄ bilar och andra stÀllen dÀr en direkt motresonans kan behövas.

En resonans en hög frekvens dĂ„  blir helmholtzen liten, Ă€r frekvensen lĂ„g dĂ„ blir den stoooooor

Postad 02 april 2019 - 16:38

Connoseaur
  • Connoseaur
  • AnvĂ€ndare

• 112 inlĂ€gg
  • 0
BasfÀllor Àr ju stoora. Menar du dÄ att helmholtzlÄdor Àr stora som kylskÄp?
Fins det nÄgon trÄd om olika helmholtz lÄdor till olika frekvenser? Hur har alla lÀrt sig hur man bygger dessa. Tex de tvÄ olika metoderna holepunch vs ett större hÄl? TÀnker mig frekvenser 20-100hz

Redigerat av Connoseaur, 02 april 2019 - 16:38.

Postad 02 april 2019 - 16:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 293 inlĂ€gg
  • 0

Om du vill lÄgt ner i frekvens sÄ Àr svaret Ja, tyvÀrr.

MĂ„tten pĂ„ SvanĂ„ V6 som kan avstĂ€mmas mellan 25 - 60hz har mĂ„tten  LĂ€ngd 1112 Bredd 600 Djup 600

SĂ€g att 1st tar 1.5 dB och du vill ta ner en resonans pĂ„ 12dB........

En helmholtz Àr vÀldigt smalbandig sÄ den tar bara ett span pÄ ett par hz, vill man öka spannet dÄ minskar effektiviten.

Det Àr dÀrför det Àr Super Viktigt att bygga sÄ man kan justera den, att spika frekvens o sedan inte kunna justera Àr att be om problem.

DÀr finns en massa kalkylatorer ute pÄ nÀtet :)

Helmholtz resonator calculator

Redigerat av johan b-lund, 02 april 2019 - 16:49.

Postad 02 april 2019 - 16:58

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3 131 inlĂ€gg
  • 0

jo visst Àr det intressant, lÀste en del om det, ville bygga en bara för att prova, men rent bruksmÀssigt, Àr det 10ggr enklare/bÀttre att köpa en mini dsp, och vipps kan du trolla bort de mesta, elelr om du anvÀnder en dator som kÀlla, sÄ kan du spela upp allt innehÄll med gratis progs och ta ner 20 olika toppar samtidigt utan problem, Àven labba med frekvenser runt 20hz och lÀgre Àr inga problem...

Men visst Àr de intressant, speciellt nÀr jag skulle bygga en lÄda med hÄl i för att dÀmpa grannens akvarium pumpar :)

Postad 02 april 2019 - 17:17

Connoseaur
  • Connoseaur
  • AnvĂ€ndare

• 112 inlĂ€gg
  • 0
Hmm. Jag trodde att mini dsp dÀmpar basljudet totalt pÄ valfria hz. Medans med en helmholtz kan man Àven bestÀmma var nÄgonstans det skall dÀmpas.
Men dÄ Àr en eq exakt lika bra om man snackar ljud frÄn pc/reciever. Sorry för n00b frÄgor.

Redigerat av Connoseaur, 02 april 2019 - 17:18.

Postad 02 april 2019 - 18:00

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3 131 inlĂ€gg
  • 0

Hmm. Jag trodde att mini dsp dÀmpar basljudet totalt pÄ valfria hz. Medans med en helmholtz kan man Àven bestÀmma var nÄgonstans det skall dÀmpas.
Men dÄ Àr en eq exakt lika bra om man snackar ljud frÄn pc/reciever. Sorry för n00b frÄgor.

hÀnger inte med, det Àr vÀl samma sak?

exempel, om man har en peak pĂ„ +10db vid 45 hz i ett rum, sĂ„ innebĂ€r detta att de högsta vĂ€rdet Ă€r +10db vid 45 hz, men de innebĂ€r inte att det Ă€r 0db vid 44hz.... det Ă€r kanske +8db vid 44hz, och +6db vid 43hz osv, och Ă€ven samma uppĂ„t i frekvens över 45 hz....  det Ă€r en kulle som ska ner.... och bredden pĂ„ den kullen Ă€r de vĂ€rdet Q man sĂ€tter i en mindsp eller i datorn i ett av de progsen som finns.... sĂ„ kan man fĂ„ ner den störande frekvensen man vill ha bort, alltsĂ„ hela kullen gĂ„r ner... Att höja frekvenser Ă€r ej önskvĂ€rt för "normala köpe subbar" av mĂ„nga anledningar, utan man riktar in sig pĂ„ att sĂ€nka toppar man inte gillar..... ej att förvĂ€xla med BEQ pĂ„ en ljudfil som saknar djup i basen, sĂ„ lĂ€nge man höjer endast sĂ„ du har "headroom" kvar.... men det Ă€r en annan story...

sÄ egentligen klarar man sig med en minidsp(analog hantering), eller Àndra filen(digitalt), samt behandla rummet med diffusor och dÀmpning..... sÄ blir de bra.

man kan höja +20db i en film vid 20hz utan problem för nÄgot i kedjan sÄ lÀnge de finns "headroom" digitalt dÄ pÄ ljud dÀr de saknas bas, ganska vanligt att filmer idag har ett högpassfilter vid 30hz, och de gör att basen runt 20hz oftast Àr 20 db lÀgre Àn om kurvan skulle varit rak(utan filter frÄn producenten). sen finns de filmer som har full blÄs(t ex The incredible Hulk), och dÄ kan man inte förÀndra basen sÄ mycket i den utan att inkrÀkta pÄ den headroomen som knappt finns dÄ, (nu pratar jag digitalt), jo man kan göra det om du sÀnker gainen t ex -4db, dÄ har du 4db extra att höja en viss frekvens utan att basen blir klippt, och de fÄr man oftast göra pÄ en del ljudfiler för att fÄ det dit man vill.... Pratar vi analogt(via en minidsp), sÄ Àr det en lite annan story, dÀr handlar de mer om signalen in vs ut , detta Àr analogt dÄ, och dÀr har man mer o leka med...

Jag Àger ingen minidsp, men ska nog köpa en snart kanske, har sÄ lÀnge kört digitalt(gratis progs via dator)...

Nu kom de lite utanför Àmnet, sorry,...

Postad 02 april 2019 - 19:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 293 inlĂ€gg
  • 0

Förutom det HundraKg redan har nÀmnt, Det finns eq och parametrisk eq.

Den förstnÀmda har oftast fasta frekvenser och fast Q vÀrde.

En analog parametrisk lĂ„ter dig vĂ€lja frekvens fritt och med ett fast Q vĂ€rde.

En minidsp (finns flera olika versioner med olika options) Àr digital o dÀr kan du styra Q med.

DÄ kan du ta ner en resonansfrekvens med rÀtt Q och med rÀtt antal dB för att fÄ en jÀmn o fin frekvensgÄng.

Vad som egentligen hÀnder Àr att man sÀnker en given frekvens pÄ signalen och dÄ dras inte rumsresonansen igÄng.

SÄ man lyssnar fortfarande pÄ en mix av högtalarljud och rumsresonans men eftersom den inte sticker ut sÄ lÄter det vÀldigt mycket bÀttre Àn innan.

Men en helmholtz dÄ sÀnker man bara rumsresonansen och ljudet frÄn högtalaren Àr orörd.

RÀtt gjort sÄ lÄter det bÀttre i mina öron, dock sÄ Àr svÄrt att fÄ till det bra för med en eller fler helmholtz i rummet sÄ börjar resonanserna flytta pÄ sig sÄ det kan bli ett evigt justerande.

Och det tar en jÀkla massa plats, dÄ Àr en dsp lÄngt lÀttare att arbeta med.

Postad 02 april 2019 - 21:11

Connoseaur
  • Connoseaur
  • AnvĂ€ndare

• 112 inlĂ€gg
  • 0
Tack för alla svar.

Ps kan man verkligen eq en bitstream av hd ljud tex atmos, dtsx i typ vlc?

Postad 03 april 2019 - 07:18

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

• 84 inlĂ€gg
  • 0

Helmholtz resonator lĂ„ter sjukt coolt i mina ögon och jag bara MÅSTE ha en sĂ„dan.  :lol:  Fast i realiteten sĂ„ gĂ„r det ju som Johan B-lund skriver att Ă„tgĂ€rda "problemen" pĂ„ andra sĂ€tt.

För min del Ă€r det ju ocksĂ„ nyhetens behag. SĂ„ lĂ€nge jag sitter ner i mitt biorum sedan och tycker det lĂ„ter bra sĂ„ kommer jag inte lĂ€gga nĂ„gon vikt om det finns en sĂ„dan helmholtz lĂ„da eller om det görs digitalt  ^_^

Postad 03 april 2019 - 08:43

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3 131 inlĂ€gg
  • 0

Tack för alla svar.

Ps kan man verkligen eq en bitstream av hd ljud tex atmos, dtsx i typ vlc?

som jag vet om, NEJ inget prog som fixar EQ med atmos.... det Àr dÀrför de flesta har minidsp, dÄ den kör EQ analogt vid sub out utgÄngen pÄ receivern, och dÄ spelar formatet man kör ingen roll heller...

nÀr jag sÀjer NEJ sÄ menar jag digitalt sÄ klart..

Postad 03 april 2019 - 10:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 293 inlĂ€gg
  • 0

Helmholtz resonator lĂ„ter sjukt coolt i mina ögon och jag bara MÅSTE ha en sĂ„dan.  :lol:  Fast i realiteten sĂ„ gĂ„r det ju som Johan B-lund skriver att Ă„tgĂ€rda "problemen" pĂ„ andra sĂ€tt.

För min del Ă€r det ju ocksĂ„ nyhetens behag. SĂ„ lĂ€nge jag sitter ner i mitt biorum sedan och tycker det lĂ„ter bra sĂ„ kommer jag inte lĂ€gga nĂ„gon vikt om det finns en sĂ„dan helmholtz lĂ„da eller om det görs digitalt  ^_^

Bygg kvartvÄgsrör istÀllet. det kostar inte mÄnga kr och lÀttare att fÄ rÀtt pÄ Àven om man har flera st.

Postad 03 april 2019 - 12:26

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

• 84 inlĂ€gg
  • 0

Bygg kvartvÄgsrör istÀllet. det kostar inte mÄnga kr och lÀttare att fÄ rÀtt pÄ Àven om man har flera st.

Ja, men Àven jag har ju ett podium redo ;)

Men kollar den rutten senare om det behövs.

Postad 03 april 2019 - 12:47

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3 131 inlĂ€gg
  • 0

Förutom det HundraKg redan har nÀmnt, Det finns eq och parametrisk eq.

Den förstnÀmda har oftast fasta frekvenser och fast Q vÀrde.

En analog parametrisk lĂ„ter dig vĂ€lja frekvens fritt och med ett fast Q vĂ€rde.

En minidsp (finns flera olika versioner med olika options) Àr digital o dÀr kan du styra Q med.

DÄ kan du ta ner en resonansfrekvens med rÀtt Q och med rÀtt antal dB för att fÄ en jÀmn o fin frekvensgÄng.

Vad som egentligen hÀnder Àr att man sÀnker en given frekvens pÄ signalen och dÄ dras inte rumsresonansen igÄng.

SÄ man lyssnar fortfarande pÄ en mix av högtalarljud och rumsresonans men eftersom den inte sticker ut sÄ lÄter det vÀldigt mycket bÀttre Àn innan.

Men en helmholtz dÄ sÀnker man bara rumsresonansen och ljudet frÄn högtalaren Àr orörd.

RÀtt gjort sÄ lÄter det bÀttre i mina öron, dock sÄ Àr svÄrt att fÄ till det bra för med en eller fler helmholtz i rummet sÄ börjar resonanserna flytta pÄ sig sÄ det kan bli ett evigt justerande.

Och det tar en jÀkla massa plats, dÄ Àr en dsp lÄngt lÀttare att arbeta med.

Det var lite intressant, hur menar du dÄ, vad gör att de lÄter bÀttre?

Nu jĂ€mför jag givetvis Helmholtz vs digital EQ som sparas om i ljudfilen... För jag vill fĂ„ det till att om man digitalt Ă€ndrar EQ i ljudfilen och sparar om den, sĂ„ Ă€r det inget som hĂ€nder "on the fly" sĂ„ att kalla(som de blir analogt med en minidsp), utan de blir ju en ny ljudfil med de nta EQ parametrarna som lĂ„ter exakt likadant varje gĂ„ng du spelar upp den, undrar bara mest hur en Helmholtz som ocksĂ„ Ă€r en "on the fly" skulle lĂ„ta bĂ€ttre?

NĂ€r jag menar Digital EQ sĂ„ menar jag givetvis att man endast sĂ€nker och höjer inom ramen av sin headroom utan att bidra till att signalen blir klippt sĂ„ klart...  

Och borde inte en helmholtz bidra till en delay? iomed ljudets hastighet mÄste rÀknas in som en variabel, med digital EQ slipper du detta helt..

Postad 03 april 2019 - 16:30

Connoseaur
  • Connoseaur
  • AnvĂ€ndare

• 112 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr för n00b för att kunna yttra mig, men Àr ÀndÄ för intressets skull intresserad. DÄ helmholtz har delay, Àr dÄ dsp bÀttre?

Postad 03 april 2019 - 17:39

hundrakg
  • hundrakg
  • MĂ€stare

• 3 131 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr för n00b för att kunna yttra mig, men Àr ÀndÄ för intressets skull intresserad. DÄ helmholtz har delay, Àr dÄ dsp bÀttre?

den biten vet jag inte, dÀrför jag frÄgade, kanske Johan eller nÄn annan vet.... Jag vill ju tro att nÄgon sorts delay mÄste de vara dÄ ljudet som kommer ut frÄn högtalarna mÄste studsa nÄgon gÄng innan helmhotz burken börjar dÀmpa, sen om de mÀrks eller inte, de vet jag inte.... beror vÀl pÄ hur kÀnslig man Àr.....

digitalt Àr ju ingen delay alls, dÄ den redan Àr remuxad och klar i ljudfilen nÀr den spelas upp, analogt vet jag inte hur minidsp sköter den biten, borde inte vara mÄnga ms..

Postad 03 april 2019 - 18:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 293 inlĂ€gg
  • 0

Det var lite intressant, hur menar du dÄ, vad gör att de lÄter bÀttre?

Nu jĂ€mför jag givetvis Helmholtz vs digital EQ som sparas om i ljudfilen... För jag vill fĂ„ det till att om man digitalt Ă€ndrar EQ i ljudfilen och sparar om den, sĂ„ Ă€r det inget som hĂ€nder "on the fly" sĂ„ att kalla(som de blir analogt med en minidsp), utan de blir ju en ny ljudfil med de nta EQ parametrarna som lĂ„ter exakt likadant varje gĂ„ng du spelar upp den, undrar bara mest hur en Helmholtz som ocksĂ„ Ă€r en "on the fly" skulle lĂ„ta bĂ€ttre?

NĂ€r jag menar Digital EQ sĂ„ menar jag givetvis att man endast sĂ€nker och höjer inom ramen av sin headroom utan att bidra till att signalen blir klippt sĂ„ klart...  

Och borde inte en helmholtz bidra till en delay? iomed ljudets hastighet mÄste rÀknas in som en variabel, med digital EQ slipper du detta helt..

Eftersom vi sÀnker output vid en given frekvens sÄ gÄr inte rummet igÄng heller.

Men vi lyssnar fortfarande pÄ en mix av signal/rumsresonans.

Om du har datorn som kÀlla lÄt signalen gÄ via PEQ men lyssna med lurar sÄ kommer det istÀllet bli stora hÄl dÀr du har sÀnkt.

dock vet jag inte om förhÄllandet mellan signal/resonans Àr samma vid sÀnkt amplitud.

Antagligen inte.

Med helmholtz/andra lösningar sÄ Àr det bara resonansen som sÀnks sÄ förhÄllandet mellan signal/resonans Àndras.

SÄ vi lyssnar pÄ mer signal och lÄngt mindre resonans.

Postad 03 april 2019 - 18:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 293 inlĂ€gg
  • 0

Alla AD- DA dsp har delay, i dom vanliga minidsp sÄ ligger det pÄ ca 7ms vilket mÄste kunna justeras pÄ receivern.

En helmholtz har inte delay , MEN det kan lÄta konstigt om Q Àr för smalbandigt.

Det Ă€r oftast ett större problem med kvartvĂ„gsrör med för lite fyllnad.

DÄ kan man höra hur röret nÀstan agerar som en "orgelpipa" vilket ger hemska efterslÀpningar.

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.