Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Några synpunkter & frågor!

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 maj 2011 - 08:44

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Gör denna tråd för att underlätta för er som hjälper mig!

Inspelningar är inget stort problem, det ända var det i förrgår men jag tror jag vet varför det inte blev!

Igår tittade vi på TV och bilden var väldig ryckigt, speciellt på HD, på en annan kanal så var bild och ljud inte synkade m.m.

Appropå störningar så har vi en switch på 10/100 mb/s (D-LINK DES-1005D ) mellan server och klient, kan det ge störningar om den är för långsam?

Undrar också:
1
Kan man ställa in att den ska automatiskr uppdaterar kanaler t.ex. på natten?

2
Vissa HD kanaler som Silver HD och Eurosport HD fick jag inte in, hur får jag in dessa?

3
En teori vid störningar mm är kanske att man inte valt den bästa kanalen, om flera val finns?

Mvh Fredrik

#2

Postad 14 maj 2011 - 16:49

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Vi har ju störningar när vi ser på TV, har en TV Server och klient, se nedan för vår setup!

Vet inte men vår setup är:

Server / Klient har integrerade NIC på 10/100/1000 MB/s!

Dessa har en Dlink; DES-1005D mellan sig som också är anslutet till internet. Gjorde ett testa för vi spelade in "Så Ska Det Låta" igår och den var störningar stup i ett!

Lyfte ut filen och in på min bärbara och vips inga störningar alls, nästa men det var mera normala störningar som alltid finns med i digital TV!

Så TV servern är det ingen fel på men något i överföringen är fel på. Det var en dröm och se denna inspelning och om mán kan få det lika bra när man ser på TV så är alla problem ur världen, aja nya kommer väll!?
Mvh Fredrik

#3

Postad 15 maj 2011 - 11:29

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
En 10/100 swirre bör ju räcka men med tanke på vad en gigga swirre kostar så hade jag bytt direkt. Har giggafierat allt hemma och jag tycker det är grymt mkt bättre flyt på allt.

Tycker ditt andra problem med hackig bild och ljud som är ur sync mer låter som ett codec probelm, framför allt om de inspelade materialet är schysst.
Jag hade jätte problem med SVT1 igår på huvud datorn, funkade inte alls. Men på sovrumsdatorn flöt allt perfekt. Så jag installerade lite nya codecs i v-rummet och sen funkade allt som det skulle.

P

#4

Postad 15 maj 2011 - 12:27

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

1.
Så att ändra till att datorerna pratar direkt med en korsad kabel med I/O NIC är ingen ide?

2
Att köpa en bättre switch är en god tanke då?

3
Jag använder SAF5 med FFD show men har dock inte ställt in något än, vet du om man ska ställa in något speciellt i FFD show?

3
Har du integrerade nic men kan vara en bra ide först, anser jag, att byta switchen och se över codec inställningen, så att allt blir 1G hastighet, inte sant?

Mvh Fredrik

#5

Postad 16 maj 2011 - 13:41

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
När du tittar på live-Tv och inspelade TV-program används RTSP (real time streaming protokoll) för överföring mellan server och klient. En nackdel innan version 1.2.0 Beta var att bufferten var satt väldigt låg och överföringen blev känslig för störningar men istället startade TV ganska snabbt. Det ska vara ändrat i 1.2.0 Beta där man börjar med en liten buffert för att snabbt komma igång och sedan växer den för att få stabil överföring.

Om du provar att lägga en inspelad fil på en share och kollar på en på klienten via Filmer istället används inte RTSP utan vanlig windows filöverföring. Kolla om du får störningarna då.

Återkom med resultatet får vi ta det därifrån beroende på hur det funkar. Det borde inte ha med nätverkshastigheten att göra om du inte har något annat som ligger och tar en massa kapacitet.

#6

Postad 16 maj 2011 - 16:32

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Jag har provat det och kan säga att störningarna blev mindre i antal. Störningarna var inte av samma typ som i MP!

Jag har nog uteslutit switchen för jag installerade MP klienten i min bärbara och det blev inte samma störningar som från HTPC:n!?

Mvh Fredrik

#7

Postad 28 maj 2011 - 17:16

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

I måndags bytte jag switch till en som klarar 1GB/s och nu har vi någon liten störning i timmen, iband 2!

Får se hur länge det håller sig stabilt? Senaste omstarten var i tisdags!

Frågor:
1.)
Kan man ställa in när TV Servern ska uppdatera kanalerna?

2.)
Kan man ställa in när windows uppdateringa ska installeras och när datorn ska starta om efter uppdateringen?

Mvh Fredrik

#8

Postad 28 maj 2011 - 17:21

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0
1. Sker det automatiskt? Har inte tänkt på att mina DVB-T-mottagare har uppdaterat sig själva, jag brukar få göra kanalsökningar.

2. Kontrollpanelen->Windows update->Ändra inställningar

#9

Postad 29 maj 2011 - 23:29

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

1. Sker det automatiskt? Har inte tänkt på att mina DVB-T-mottagare har uppdaterat sig själva, jag brukar få göra kanalsökningar.

2. Kontrollpanelen->Windows update->Ändra inställningar

Finns det inget mer ställe man kan ändra på?

#10

Postad 30 maj 2011 - 20:44

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Finns det inget mer ställe man kan ändra på?


Vad är det för fel på att ändra i Windows Update hur Windows Update ska bete sig? Ingår din dator i en Windowsdomän så kan du sätta en gruppolicy men det känns lite överdrivet i sammanhanget.

#11

Postad 30 maj 2011 - 22:38

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Vad är det för fel på att ändra i Windows Update hur Windows Update ska bete sig? Ingår din dator i en Windowsdomän så kan du sätta en gruppolicy men det känns lite överdrivet i sammanhanget.

Jag har ställt in det på automatik där men kommer då datorn att starta om automatiskt när den behöver det?

#12

Postad 31 maj 2011 - 18:21

RElofsson
  • RElofsson
  • Lärjunge

  • 442 inlägg
  • 0

Jag har ställt in det på automatik där men kommer då datorn att starta om automatiskt när den behöver det?

Stämmer, med automatik sker det mesta automatiskt. :) Du behöver inte vara orolig för att den ska boota om mitt i filmen, det sker vanligtvis mitt i natten när datorn har varit oanvänd ett tag. Däremot är det ju inte så bra om den har hand om inspelningar, min TV-server patchar jag manuellt för att veta när det händer.

#13

Postad 01 juni 2011 - 09:11

freddehboy
  • freddehboy
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hej

Då vi skulle se sydnytt igår regonala nyheter så ville ingen bild komma men ljud blev det, codec problem?

Fredrik



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.