Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server 2011 *

514 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Eng (64-bit OEM) (Operativsystem) 1 6 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#101

Postad 30 mars 2011 - 21:37

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Är inte alls insatt i "raid-världen" , vad menas med "Med WHS 2011 krävs det RAID-funktionalitet för att slippa unika enhetsbeteckningar för varje tillagd hårddisk." som det står i artikeln från NH. Är det helt enkelt en seriekoppling av hårddiskar så att flera hårddiskar dyker upp som en gemensam eller?


Om du kör raid 0 eller JBOD så slås diskarna ihop till en enda stor enhet, det som skiljer mot DE är att om arryn krashar så går det inte att återskapa den, en variant är att köra raid 10 som är raid 0 men med en speglings arry.
Ytterliggare en väg att gå som kombinerar säkerhet och utrymme är raid 5, kräver minst 3 diskar och man får utrymmet från 2 resten av diskarna används för att spara information från de andra 2 diskarna så man ska kunna återskapa filerna vid krash.
Nackdelen är väl att det inte är lika lätt att lägga till fler diskar utan att bygga om hela arryn om jag förstått det rätt. (är ingen hejare på raid så jag kan ha fel där)

Trevligt att se att MS förstått att Sverige är ett av de länder som är snabbast att anamma ny teknik och att vi välsignas med ett eget språkpaket i den färdiga produkten.


Instämmer :)

Sen håller jag med Goldstar att visst är det så att man saknar vissa funktioner från v1 där drive-extenderfunktionen är den mest saknade. Är det någon som vet varför man valde att överge det?, har förstått att det var strul i tidigare betaversioner i 2:an men samtidigt kändes det ju oerhört stabilt i 1:an, vad gick fel?


Det kan man fråga sig, dock så rekommenderar vad jag förstår tom MS 3:e-partslösningar. Dock är ju frågan om tex drivebender och drivepool blir gratis eller kommer att kosta pengar.

För övrigt har jag nu superstrul med fjärranslutningen (internet) till min WHS. Kombinationen WHS 2011, D-link 655 och Telia ADSL verkar inte vara helt kompatibla. Tar fortfarande tacksamt emot förslag enligt min tidigare frågestälning kring port forward/virtual server. Kör jag med automatiska i WHS utan inställningar i d-linken så funkar det för det mesta men tappar ibland helt omotiverat möjligheten att nå min WHS. Försöker jag med manuella inställningar i d-linken så är det Telias portar som ställer till det. Som sagt alla ideér är välkomna.


Vet du vilka portar som används så får du gå in i routern och peka den porten mot din servers ip, kan ju inte din router och extremt länge sen jag höll på med dlink överhuvud taget. Om inte dlink ändrat nått på senare år så var de extremt känsliga på just den punkten, men de kanske har blivit bättre :( Läste nu att för tex RDP så behöver du peka port 3389 och använda tcp som protokoll mot din servers interna ip.

Hitta detta här som borde hjälpa Om det är rdp du är ute efter.
Är det något annat du är ute efter så verkar det inte helt svårt att hitta på google eller hos dlink

#102

Postad 30 mars 2011 - 23:13

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Som alltid är du "på tårna" Goldstar, har du också en förstående familj? :)

Vad det gäller din raidförklaring så hör jag vad du säger men förstår egentligen inte mer än att raid egentligen inte förbättrar WHS 2.

Vad det gäller mitt remotestrul så är jag medveten om vilka portar som krävs. Har kört manuell inställning på min router dåligt resultat och nu har det helt kört ihop sig. Ett fel som dykt upp är att trots reserverad IP-adress till server så har sidan till min ONKYÓ-receiver varit förvald när jag försökt logga in via min xxxxxxxx.homeserver.com adress. Är nu helt konfys och förstår inte vad felet beror på.

#103

Postad 30 mars 2011 - 23:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Som alltid är du "på tårna" Goldstar, har du också en förstående familj? :)

Vad det gäller din raidförklaring så hör jag vad du säger men förstår egentligen inte mer än att raid egentligen inte förbättrar WHS 2.

Vad det gäller mitt remotestrul så är jag medveten om vilka portar som krävs. Har kört manuell inställning på min router dåligt resultat och nu har det helt kört ihop sig. Ett fel som dykt upp är att trots reserverad IP-adress till server så har sidan till min ONKYÓ-receiver varit förvald när jag försökt logga in via min xxxxxxxx.homeserver.com adress. Är nu helt konfys och förstår inte vad felet beror på.


Familj? Är väl 3 år sen sist eller så :) Men man kan ju prenumerera på trådar så säger mobilen till när nån skriver :(

Alltså raid kan vara enormt mycket bättre än DE eftersom att det kan köras i hårvara, ska man säkra upp en företags-server tex så kör man raid 1, spegling av disk, kan man dessutom göra det redundant så växlar den bara över på spegeln om det skulle hända nått med huvuddisken, har man sen hotswap på det så kan man byta den trasiga disken utan att ta ner servern. Det beror helt och hållet på vad man är ute efter. Raid 0 är egentligen ingen riktig raid utan disksamanslagning, raid 1 kräver dessutom 2 likadana diskar.

Provat att slita ur din onkyo? Säker på att du har rätt ip pekat mot servern? Använder du dhcp eller kör du fast ip på servern?

#104

Postad 31 mars 2011 - 20:16

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Provat att slita ur din onkyo? Säker på att du har rätt ip pekat mot servern? Använder du dhcp eller kör du fast ip på servern?


Har provat köra både dhcp och fast ip. Kör jag dhcp så verkar det som om att funktionaliteten emellanåt försvinner när jag ansluter remote (exempelvis försvinner min mediastreaming). Reserverar jag ip så är det samma problem. Försöker jag sedan öppna upp portar så slutar remote helt att funka. Detta verkar dock vara knutet till mitt Telia ADSL som tydligen inte släpper igenom trafik på port 80 hur som helst. Det märkliga är att när jag provat öppna upp portar och sedan övergivit detta så kan inte WHS automatkonfigurera routern.

Blir till att labba vidare :blush:

#105

Postad 31 mars 2011 - 20:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har provat köra både dhcp och fast ip. Kör jag dhcp så verkar det som om att funktionaliteten emellanåt försvinner när jag ansluter remote (exempelvis försvinner min mediastreaming). Reserverar jag ip så är det samma problem. Försöker jag sedan öppna upp portar så slutar remote helt att funka. Detta verkar dock vara knutet till mitt Telia ADSL som tydligen inte släpper igenom trafik på port 80 hur som helst. Det märkliga är att när jag provat öppna upp portar och sedan övergivit detta så kan inte WHS automatkonfigurera routern.

Blir till att labba vidare :)



Har också telia men jag har deras smart den thomsonrouter man får med där. Det funkar iaf men hur stabilt vet jag inte, testade 10 min eller så :blush:

#106

Postad 01 april 2011 - 14:38

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har också telia men jag har deras smart den thomsonrouter man får med där. Det funkar iaf men hur stabilt vet jag inte, testade 10 min eller så :blink:


..och då kör du med automatiska inställningar?

#107

Postad 01 april 2011 - 15:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

..och då kör du med automatiska inställningar?


Japp.

#108

Postad 04 april 2011 - 21:53

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Drivebender har kommit ut med en ny beta, inte testat den än, blir nog i morgon.

#109

Postad 05 april 2011 - 00:07

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Drivebender har kommit ut med en ny beta, inte testat den än, blir nog i morgon.

Vänta med spänning på resultatet! :D

#110

Postad 05 april 2011 - 10:28

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nu verkar WHS 2011 vara på gång!

http://www.nordichar...pa-technet.html


Japp, wegotserved och några andra sidor har skrivit om det i nån vecka nu. Drivebender ska lägga på ett kol med sin programvara och räknar med att vara färdiga i samband med release av 2011,, får väl se om deras tidplan håller :D

#111

Postad 05 april 2011 - 13:46

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Hej igen ni alla WHSare.

Någon som provat Backupfunktionen i WHS 2011 för att backupa själva servern till extern disk?
Får man välja exakt vad som backupas / backas operativet upp likt en win 7 lösning ,eller måste jag backa upp hela tjofräset?

Hur fungerade det i Whs med sevrer backup?

/w

#112

Postad 05 april 2011 - 13:52

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hej igen ni alla WHSare.

Någon som provat Backupfunktionen i WHS 2011 för att backupa själva servern till extern disk?
Får man välja exakt vad som backupas / backas operativet upp likt en win 7 lösning ,eller måste jag backa upp hela tjofräset?

Hur fungerade det i Whs med sevrer backup?

/w


Du får gå igenom en guide där du väljer disk och döper den i slutet på guiden så väljer du vilka mappar du vill ska ingå i backupen. Ett problem eller bugg jag hittat är att man måste gå igenom hela guiden varje gång man ska lägga till eller ta bort nått :P
En annan bugg jag hittat är att om man inte tar med vissa mappar i backup så står det att man inte ställt in nån backup av servern, och när den kört så står det status unknown, men backup är tagen iaf :D

Tur att man inte måste ta med allt :) 6,5 tb skulle ju behöva fler diskar :D

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 05 april 2011 - 13:53.


#113

Postad 05 april 2011 - 16:14

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Du får gå igenom en guide där du väljer disk och döper den i slutet på guiden så väljer du vilka mappar du vill ska ingå i backupen. Ett problem eller bugg jag hittat är att man måste gå igenom hela guiden varje gång man ska lägga till eller ta bort nått :P
En annan bugg jag hittat är att om man inte tar med vissa mappar i backup så står det att man inte ställt in nån backup av servern, och när den kört så står det status unknown, men backup är tagen iaf :D

Tur att man inte måste ta med allt :) 6,5 tb skulle ju behöva fler diskar :D

Ok men kan man göra en restore point? Alltså göra någon form av systembackup? Data kan man ju då backa upp med RAID, DE eller/och externt. Vore ju guld om man bara kunde fixa en restorepoint liknande win7 på 20gb eller nått så det i princip bara vore och ta restore på systemet om den disken kraschar...
Anledningen till att jag själv inte provat är brist på extern disk. Får fixa någon och testa.
/w

#114

Postad 05 april 2011 - 16:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ok men kan man göra en restore point? Alltså göra någon form av systembackup? Data kan man ju då backa upp med RAID, DE eller/och externt. Vore ju guld om man bara kunde fixa en restorepoint liknande win7 på 20gb eller nått så det i princip bara vore och ta restore på systemet om den disken kraschar...
Anledningen till att jag själv inte provat är brist på extern disk. Får fixa någon och testa.
/w


Du kan köra exakt samma backup till en intern disk om du har nån ledig, jag har en intern och en extern som jag testat med. Funkar likadant till båda. Bara frågan om vilken disk man väljer i guiden. Se bara till att du inte testar nån disk du har lagrat på för den blir formaterad.

#115

Postad 05 april 2011 - 17:21

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Data kan man ju då backa upp med RAID, DE eller/och externt.

Vänligen håll isär begreppen, RAID har INGENTING med backup att göra! :)

Till topic: I de servrar jag har satt upp som bygger på Server 2008 (R2) så har jag bra mycket hellre använt "wbadmin" scripten än den inbyggda backupen (Windows Server Backup). Lätt att skapa script som medger backuper till t.ex. Nas eller FTP-källor. Jag har svårt att se att MS har rationaliserat bort "wbadmin" ur WHS 2011, men rätta mig om jag har fel...

Diverse länkar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wbadmin
http://www.wbadmin.i...008-backup.html
http://technet.micro...015(WS.10).aspx

#116

Postad 05 april 2011 - 17:42

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Data kan man ju då backa upp med RAID, DE eller/och externt.

notera "och"
men tack för input

/W

#117

Postad 05 april 2011 - 17:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Vänligen håll isär begreppen, RAID har INGENTING med backup att göra! :)

Till topic: I de servrar jag har satt upp som bygger på Server 2008 (R2) så har jag bra mycket hellre använt "wbadmin" scripten än den inbyggda backupen (Windows Server Backup). Lätt att skapa script som medger backuper till t.ex. Nas eller FTP-källor. Jag har svårt att se att MS har rationaliserat bort "wbadmin" ur WHS 2011, men rätta mig om jag har fel...

Diverse länkar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wbadmin
http://www.wbadmin.i...008-backup.html
http://technet.micro...015(WS.10).aspx


Att ha infon på 2 separata diskar är tillräcklig backup för de flesta hemanvändare.
Vet inte vad wbadmin är, men i whs 2011 styr man allt från dashboard, det är som sagt avsett för relativt okunniga hemanvändare och starkt inriktat mot mediadelning

#118

Postad 05 april 2011 - 18:30

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Att ha infon på 2 separata diskar är tillräcklig backup för de flesta hemanvändare.

Det gör fortfarande inte att begreppet RAID ryms i begreppet backup, eller hur? Lika fel som att påstå att en TV med LED-belysning är en LED-TV t.ex., bara för att göra en jämförelse...

Vet inte vad wbadmin är, men i whs 2011 styr man allt från dashboard, det är som sagt avsett för relativt okunniga hemanvändare och starkt inriktat mot mediadelning

Jag ska börja med att poängtera att jag inte har satt upp någon WHS 2011 (iaf. inte ännu), min inriktning ligger mer åt det "affärsmässiga" hållet, men såfort WHS 2011 släpps "på riktigt" kommer jag att testa. (Om inte annat än för skojs skull.)
Men, att ALLT styrs via dashboard lär ju knappast vara sant, lika lite som att allt på en SBS 2011 styrs ifrån dashboard, nog fasen finns både Kommandotolk och/eller Powershell!? Prova att skriva "wbadmin /?" i antingen en Kommandotolk eller i Powershell så får vi svar direkt på om "wbadmin" kommandona finns/fungerar. Möjligen behövs Kommandotolken eleveras till Administrator för att få svar...

EDIT: Nu e jag med på vad du menar med att en WHS 2011 styrs genom dashboard, såg precis en video på hur det anslöts till dashboard:en från en klient.
Naturligtvis måste man, antingen ansluta via fjärrskrivbord, eller ha tangentbord/mus/skärm inkopplad till servern. Det vanliga skrivbordet måste såklart vara synligt för att kunna starta en Kommandotolk (i gamla WHS fanns ett tillägg som hette "To Desktop" (har jag för mig), finns något liknande till WHS 2011?

Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 05 april 2011 - 18:38.


#119

Postad 05 april 2011 - 21:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det gör fortfarande inte att begreppet RAID ryms i begreppet backup, eller hur? Lika fel som att påstå att en TV med LED-belysning är en LED-TV t.ex., bara för att göra en jämförelse...

Jag ska börja med att poängtera att jag inte har satt upp någon WHS 2011 (iaf. inte ännu), min inriktning ligger mer åt det "affärsmässiga" hållet, men såfort WHS 2011 släpps "på riktigt" kommer jag att testa. (Om inte annat än för skojs skull.)
Men, att ALLT styrs via dashboard lär ju knappast vara sant, lika lite som att allt på en SBS 2011 styrs ifrån dashboard, nog fasen finns både Kommandotolk och/eller Powershell!? Prova att skriva "wbadmin /?" i antingen en Kommandotolk eller i Powershell så får vi svar direkt på om "wbadmin" kommandona finns/fungerar. Möjligen behövs Kommandotolken eleveras till Administrator för att få svar...

EDIT: Nu e jag med på vad du menar med att en WHS 2011 styrs genom dashboard, såg precis en video på hur det anslöts till dashboard:en från en klient.
Naturligtvis måste man, antingen ansluta via fjärrskrivbord, eller ha tangentbord/mus/skärm inkopplad till servern. Det vanliga skrivbordet måste såklart vara synligt för att kunna starta en Kommandotolk (i gamla WHS fanns ett tillägg som hette "To Desktop" (har jag för mig), finns något liknande till WHS 2011?


Givetvis finns både fjärrskrivbord och powershell finns även tillägg till dashbord som ger fullständig kontroll över datorn. Men som sagt rent praktiskt inriktar sig whs 2011 till hemmen där många inte har de kunskaper som krävs eller viljan att plugga på i flera dar för att göra nått så enkelt som att grundsäkra sina data. För mig räcker det gott om filerna finns på 2 olika diskar och inte ens alla data behöver göra det.
I whsv1 var det ännu enklare att lägga till och ta bort vilka mappar man vill duplicera, bara bocka i det i console, man behövde inte ens ange till vilken disk det skulle utan filerna lades automatiskt på 2 olika diskar i poolen.

I 2011 är ju poolen borta och kan endast fixas med 3:e-partsprogram och möjligheten att lägga till och ta bort separata mappar från server backup har blivit lite omständigare.

Dashboard är betydligt mer begränsat än vad consollen i whsv1 var när det gäller systeminställningar out of the box, tex kan man inte installera eller uppdatera plugin utan att först ha installerat ett tillägg i dashboard som i princip ger tillgång till hela datorn.

#120

Postad 06 april 2011 - 09:43

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Om du har tillgång till MSDN eller Technet så kan man från och med i dag ladda hem den skarpa versionen av WHS2011.
Så nu blir det uppgraderingsfest i helgen. =)

Redigerat av Kvalster, 06 april 2011 - 09:44.


#121

Postad 06 april 2011 - 18:34

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Om du har tillgång till MSDN eller Technet så kan man från och med i dag ladda hem den skarpa versionen av WHS2011.
Så nu blir det uppgraderingsfest i helgen. =)


Kan inte hitta det på vare sig MSDN eller Technet, har du en länk?

#122

Postad 06 april 2011 - 22:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Acer visar up en WHS 2011 enhet

#123

Postad 07 april 2011 - 08:10

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Kan inte hitta det på vare sig MSDN eller Technet, har du en länk?


Nej. Tyvärr ingen länk, den är ju unik för var konto och du måste ju logga in, men annars ligger det direkt under "New downloads" i "Subscriber downloads"

#124

Postad 07 april 2011 - 11:30

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Nej. Tyvärr ingen länk, den är ju unik för var konto och du måste ju logga in, men annars ligger det direkt under "New downloads" i "Subscriber downloads"


Hittade den men min subscription tillåter mig inte att ladda ned, blir till att vänta.

#125

Postad 11 april 2011 - 22:57

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

För att behålla ripnas så har funderingarna gått till att bygga en ionburk med WHSv1 och bara ha för att rippa skivor med. Skulle vara en smidig lösning då jag slipper krypa in i garderoben varje gång jag fått musik. Finnessen med ripnas är att man helt enkelt inte behöver bry sig när man rippar, allt sköts helt automatiskt, inga musklick inget annat, bara stoppa i skivan och vänta, katalogstrukturen blir helt som jag vill eftersom att man kan ställa in vad som ingår i katalognamnet.


Ljus i tunneln för dig Goldstar, såg att MyMovies add-in för WHS 2011 har automatiskt rippning av både musik och film. Har inte testat men det kanske kan ersätta ripnas för dig.

#126

Postad 11 april 2011 - 23:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ljus i tunneln för dig Goldstar, såg att MyMovies add-in för WHS 2011 har automatiskt rippning av både musik och film. Har inte testat men det kanske kan ersätta ripnas för dig.



Såg också nått om det, får väl se, förra gången jag testa mymovies så krascha den sql som jag använde lite andra saker. Om myMovies var lite snyggare så kunde man köra server-klient men tycker inte jag får till det lika snyggt som mediabrowser.

Men helt klart börjar det röra på sig när det gäller plugin, inte mycket färdigt än, men det jobbas på det iaf.

#127

Postad 11 april 2011 - 23:24

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Jag har en whs som ska uppgraderas från 4*1TB till 4*2TB . Moderkortet stödjer JBOD. Ska jag satsa på denna funktion eller något av ersättarna till Drive Extender. Vilken är i så fall bäst? Drive Bender eller DrivePool?

Redigerat av lostsoul, 11 april 2011 - 23:27.


#128

Postad 11 april 2011 - 23:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Jag har en whs som ska uppgraderas från 4*1TB till 4*2TB . Moderkortet stödjer JBOD. Ska jag satsa på denna funktion eller något av ersättarna till Drive Extender.Vilken är i så fall bäst? Drive Bendereller DrivePool?


Jag har testat drivebender lite nu och det är fortfarande en beta, inget jag litar helt på i dagsläget men det ser onekligen bra ut inför deras riktiga release.

I min riktiga server så kör jag fortfarande diskarna separat, lite knixigt men det känns som det säkraste. Kör 6Tb och 4Tb för backuper. Funkar inte helt som jag vill i dagsläget men det var den bästa lösningen för mig iaf. Kommer i morgon att trycka i ytterliggare en eller två 2Tb-diskar för lagring om mitt nya sata kort kommer som utlovat.

#129

Postad 12 april 2011 - 10:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Viridian släpper en whs 2011 enhet som verkar klart intressant.


CPU : Intel Atom D525, 1.8 GHz, dual core, 64bit, 1MB cache
Chipset : Intel ICH9R
Memory : 2Gb DDR3 800MHz SO-DIMM (max 4GB)
Networking : 2 x Intel 82574L Gigabit LAN ports
Storage : 4 x 3.5” SATA hot-swap drives (1Tb, 2Tb or 3Tb each dependent on model), 1 x 2.5” 160Gb internal hard drive
USB : 4 x USB 2.0 (2 front & 2 Rear)
Remote Management : IPMI (Intelligent Platform Management Interface) v1.5 / 2.0 with Virtual Media and KVM support
Power supply : 200w
Physical dimensions : 9.85” x 7.88” x 11.82” (H x W x D)
1 year return-to-base warranty as standard.


På en av bilderna så ser man dessutom att man kan raida den interna 2,5" disken så det är väl rimligt att tro att systemet körs därifrån. 2 nätverkskort och hotswap är ju inte heller helt fel. Dubbla e-sata med port multiplication om inte 12 tb skulle räcka ;) Stöd för raid 5 och 10

£525 för den utan diskar £1300 med 12Tb. Kan kanske ses som lite dyrt för en dator med atom men blir säkert kanon i en server.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 12 april 2011 - 10:12.


#130

Postad 15 april 2011 - 17:10

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Viridian släpper en whs 2011 enhet som verkar klart intressant.




På en av bilderna så ser man dessutom att man kan raida den interna 2,5" disken så det är väl rimligt att tro att systemet körs därifrån. 2 nätverkskort och hotswap är ju inte heller helt fel. Dubbla e-sata med port multiplication om inte 12 tb skulle räcka ;) Stöd för raid 5 och 10

£525 för den utan diskar £1300 med 12Tb. Kan kanske ses som lite dyrt för en dator med atom men blir säkert kanon i en server.

Ja, dubbla e-Sata är ju ett måste! :D
Helst skulle man vilja ha möjlighet att komplettera med ytterligare e-Sata, men det kanske går på denna?
Jo, den verkar ganska dyr. 5-6 lappar utan diskar är lite saftigt...
Egern intern "liten" disk för systemet är också grymt!
Men vad är vitsen med 2 nätverkskort egentligen?

#131

Postad 15 april 2011 - 17:40

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Ja, dubbla e-Sata är ju ett måste! ;)
Helst skulle man vilja ha möjlighet att komplettera med ytterligare e-Sata, men det kanske går på denna?
Jo, den verkar ganska dyr. 5-6 lappar utan diskar är lite saftigt...
Egern intern "liten" disk för systemet är också grymt!
Men vad är vitsen med 2 nätverkskort egentligen?


Det är ju stöd för multipler så man kan köpa ett stardom och trycka i 8 diskar till de 2 e-sata som finns, det borde ju räcka ett tag :D Beror ju på, vet inte vad en licens för whs 2011 kostar.

2 nätverkskort möjliggör ju att använda den som router om man skulle vilja det, eller 2 separata hemmanätverk om man känner för det.

#132

Postad 19 april 2011 - 17:55

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Det är ju stöd för multipler så man kan köpa ett stardom och trycka i 8 diskar till de 2 e-sata som finns, det borde ju räcka ett tag B) Beror ju på, vet inte vad en licens för whs 2011 kostar.

2 nätverkskort möjliggör ju att använda den som router om man skulle vilja det, eller 2 separata hemmanätverk om man känner för det.

Hehe, jag har ett 5-bays kabinett till en eSata och köper snart ett till 5-bays att plugga i den andra eSatan. Så 10 diskar blir det! :)
Räcker troligen ett tag, men all har ju en förmåga att ta slut. :P

Fast router med 2 portar känns lite värdelöst? 2 separata nätverk kanske är det som är grejen!?!
Ett för privata företaget och det andra "privat".
Tyckte bara det kändes lite onödigt...

#133

Postad 19 april 2011 - 18:00

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Hehe, jag har ett 5-bays kabinett till en eSata och köper snart ett till 5-bays att plugga i den andra eSatan. Så 10 diskar blir det! :)
Räcker troligen ett tag, men all har ju en förmåga att ta slut. :P

Fast router med 2 portar känns lite värdelöst? 2 separata nätverk kanske är det som är grejen!?!
Ett för privata företaget och det andra "privat".
Tyckte bara det kändes lite onödigt...


Beror ju på, kör du den som router/brandvägg så är det ju bara att ansluta en switch som du kanske kan ha lämpligare placerad än servern, man kan ju också tänka sig att man kör en virtuell server med egen nätanslutning så den inte stör värddatorn lika mycket, ger onekligen fler möjligheter.
Som jag har det kopplat nu är helt värdelöst. Modem/router från telia har bara 100mbit så jag får iaf koppla den till en Gbit-switch för att hålla upp farten i det interna nätet.

#134

Postad 21 april 2011 - 21:27

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Nu börjar det bli rörigt i servern med alla enheter, hoppas verkligen att jag får ordning på nån form av diskpool, 10 diskar ger 11 enheter totalt :) Varav 8 är utdelade resten används till olika typer av duplicering.

#135

Postad 22 april 2011 - 00:04

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Nu börjar det bli rörigt i servern med alla enheter, hoppas verkligen att jag får ordning på nån form av diskpool, 10 diskar ger 11 enheter totalt :) Varav 8 är utdelade resten används till olika typer av duplicering.


Själv har jag problem med delade mappars behörigheter :), man kommer inte ifrån tankarna på den väl fungerande lösningen i version 1 av WHS. Som kompensation så hoppas man på ett bra pris på den svenska versionen av WHS 2011.

#136

Postad 22 april 2011 - 00:11

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Själv har jag problem med delade mappars behörigheter :), man kommer inte ifrån tankarna på den väl fungerande lösningen i version 1 av WHS. Som kompensation så hoppas man på ett bra pris på den svenska versionen av WHS 2011.


Slopa hemgrupp och fixa alla delade mappar i dashboard, funkar för mig iaf se bara till att alla datorer ligger i samma workgroup.

Hoppas också att det inte blir för dyrt, då kan jag lika gärna köra w7, ska ju med nått program gå att fixa pool i w7 också, men man missar dashboard och en del annat som underlättar hanteringen.
Blir nog att återgå till v1 då tyvärr, prestanda är ju grymt mycket bättre i 2011, synd bara att MS sabbat allt som var bra i v1, riktigt korkat gjort faktiskt.

#137

Postad 24 april 2011 - 10:03

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Är det någon här som kan skicka mig senaste betan av Drive Bender, v1.1.2.8? Man maåste ju vara registrerad för att ladda ner den och just nu så är tar de inte emot flera testare. ;)

#138

Postad 25 april 2011 - 18:44

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Har just satt upp Windows Home Server 2011 i en dator med 4 * 2TB. Tog sin lilla tid med kopieringen. Jag har skapat mappar på E, F och G enligt strukturen på D: med ServerFolders/ShareName på dessa diskar också. Är det rätt tänkt? Kommer Drive Bender fungera bra med detta upplägg?

Redigerat av lostsoul, 25 april 2011 - 18:45.


#139

Postad 25 april 2011 - 18:57

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Har just satt upp Windows Home Server 2011 i en dator med 4 * 2TB. Tog sin lilla tid med kopieringen. Jag har skapat mappar på E, F och G enligt strukturen på D: med ServerFolders/ShareName på dessa diskar också. Är det rätt tänkt? Kommer Drive Bender fungera bra med detta upplägg?


Har aldrig kört på ett befintligt system utan satte upp mitt från scratch så jag har ingen aning om den behåller data när man bygger pool från grunden, testade bara i ett par dar sen la jag ner pga buggar och tidsbrist.

#140

Postad 26 april 2011 - 07:59

Speedyswede
  • Speedyswede
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Vet någon när den skarpa versionen av WHS 2011 kommer att finnas tillgänglig? Den är väl under betatestning för tillfället om jag förstår rätt. Hade just bestämt mig för att bygga en hemmaserver bara för att inse att jag befann mig i skarven mellan två generationer. Känns lite surt att lägga en tusenlapp på WHS1. Om jag förstår debatten rätt så är WHS2 med Drive Bender vägen att gå.

#141

Postad 26 april 2011 - 09:08

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Den har faktiskt passerat betateststadiet och är just nu i RTM dvs hårdvarutillverkarna har fått den och är igång med att anpassa drivrutiner och hårdvara.
Den skarpa versionen finns också tillgänglig att ladda ner för alla som har ett MSDN eller Technetabbonemang. Kanske krävs en viss nivå, det har jag ingen koll på.
Men det innebär i vilket fall som helst att den kommer gå att köpa i butik mycket snart. Veckor eller någon månad, men borde inte vara mycket mer än så.

#142

Postad 26 april 2011 - 09:39

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
BTW. Drivebender mm är utmärkta produkter som kommer att fylla ett hål för många användare som uppgraderar från WHSv1. Men min åsikt är att om man kommer ny till WHS-världen och ska bygge en ny server och inte har tidigare erfarenhet av DE så bör man ta en funderare på om det är rätt väg att gå.
Kommer man från WHSv1 och har en share med filmer på 10TB så kan jag förstå att man vill behålla sin befintliga struktur med all data i en mapp eftersom man troligen satt upp sina bildvisare mm efter detta.
Jag tycker du ska fundera över om det är så att du absolut behöver den funktionalitet Drive Bender erbjuder, eftersom den så klart tillför ytterligare ett lager men allt var det innebär i felkällor mm.
WHS 2011 kan utan problem hantera stora mängder data utan DE, men får ju bara planera lite för det innan man sätter igång och bygger, och skall man bygga från grunden så har man ju alla förutsättningar.
XBMC mm fungerar ju precis lika bra oavsett om du har alla filmer i en share eller flera.

Jag vill bara påpeka att jag hade varit grymt nöjd om de hade byggt vidare på DE till 2011, men nu när det inte är så, tycker jag inte man ska huvudstupa införa funktionen om man inte har ett absolut behov av den.

#143

Postad 26 april 2011 - 10:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

BTW. Drivebender mm är utmärkta produkter som kommer att fylla ett hål för många användare som uppgraderar från WHSv1. Men min åsikt är att om man kommer ny till WHS-världen och ska bygge en ny server och inte har tidigare erfarenhet av DE så bör man ta en funderare på om det är rätt väg att gå.
Kommer man från WHSv1 och har en share med filmer på 10TB så kan jag förstå att man vill behålla sin befintliga struktur med all data i en mapp eftersom man troligen satt upp sina bildvisare mm efter detta.
Jag tycker du ska fundera över om det är så att du absolut behöver den funktionalitet Drive Bender erbjuder, eftersom den så klart tillför ytterligare ett lager men allt var det innebär i felkällor mm.
WHS 2011 kan utan problem hantera stora mängder data utan DE, men får ju bara planera lite för det innan man sätter igång och bygger, och skall man bygga från grunden så har man ju alla förutsättningar.
XBMC mm fungerar ju precis lika bra oavsett om du har alla filmer i en share eller flera.

Jag vill bara påpeka att jag hade varit grymt nöjd om de hade byggt vidare på DE till 2011, men nu när det inte är så, tycker jag inte man ska huvudstupa införa funktionen om man inte har ett absolut behov av den.



Instämmer till stor del, det som ställer till det mest för mig är att man måste ha betydligt mer koll på sina enheter utan DE, jag som har program som sköter rippning i inifrån mce med fjärren och alla dvd läggs i en mapp och alla bluray i en annan måste hela tiden se om det finns plats.
Recorded tv flyttas också automatiskt direkt efter inspelning osv. Det är betydligt svårare att bygga ett system som sköter saker automatiskt med en massa olika diskar som kan ta slut.
I whsv1 så behövde man aldrig tänka på sånt. Sen retar det mig en del att det är mycket knepigare att sköta duplicering av olika mappar. I whsv1 var det bara att bocka i eller ur en ruta för just den mappen, i 2011 så får man gå igenom hela guiden varje gång :D
Det enda positiva som gjorde whsv1 så tacksamt som finns kvar är console/dashboard som gör det lätt att hantera rättigheter och styra sina plugin, men även den har man försämrat en del, inte lika lätt att installera plugin som det var i v1. Ärligt talat så känns det knappt befogat att betala för WHS när man kan få precis samma funktioner i ett gratis os. Det var DE som gjorde v1 unikt. Dessutom så finns det nu verktyg för linux som ger DE, funderar på att testa Amahi

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 26 april 2011 - 10:25.


#144

Postad 26 april 2011 - 13:05

Speedyswede
  • Speedyswede
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Då kanske det är så att om man som jag behöver kunna lagra och göra backup på klienter så kanske WHS1 är väl så bra? Kräver väl mindre av hårdvaran oxå?

#145

Postad 26 april 2011 - 14:07

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Om du inte har bruk för just DE så tycker jag inte du ska överväga den äldre versionen. Resursmässigt är det ingen jätteskillnad på de två på den Atomserver jag kör.
Jag kör backup från mina fem klienter till servern varje kväll. En nyhet i WHS 2011 är att du kan köra en backup på själva systemet och därmed återställa server om den nu skulle krascha. All backup görs till VHD filer, så du borde rent teoretiskt kunna köra dina bacckupfiler som en virtuell maskin på en annan plats.
Katalogdupliceringen är ju så klart borta i 2011, men istället så kör jag den inbyggda backupfunktionen som kör inkrementiell backup till en extern hårddisk 2ggr per dag på de kataloger jag väljer (i mitt fall enbart Pictures och Documents). Jag kör inte backup på mina TV-serier och filmer, då jag anser att jag relativt lätt kan ersätta dem vid eventuell förlust.

#146

Postad 26 april 2011 - 14:22

Kvalster
  • Kvalster
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Instämmer till stor del, det som ställer till det mest för mig är att man måste ha betydligt mer koll på sina enheter utan DE, jag som har program som sköter rippning i inifrån mce med fjärren och alla dvd läggs i en mapp och alla bluray i en annan måste hela tiden se om det finns plats.
Recorded tv flyttas också automatiskt direkt efter inspelning osv. Det är betydligt svårare att bygga ett system som sköter saker automatiskt med en massa olika diskar som kan ta slut.
I whsv1 så behövde man aldrig tänka på sånt. Sen retar det mig en del att det är mycket knepigare att sköta duplicering av olika mappar. I whsv1 var det bara att bocka i eller ur en ruta för just den mappen, i 2011 så får man gå igenom hela guiden varje gång :D
Det enda positiva som gjorde whsv1 så tacksamt som finns kvar är console/dashboard som gör det lätt att hantera rättigheter och styra sina plugin, men även den har man försämrat en del, inte lika lätt att installera plugin som det var i v1. Ärligt talat så känns det knappt befogat att betala för WHS när man kan få precis samma funktioner i ett gratis os. Det var DE som gjorde v1 unikt. Dessutom så finns det nu verktyg för linux som ger DE, funderar på att testa Amahi


Nej, det är helt klart att det ställer till det en hel del för många användare. Men det verkar ju som om MS satsar mer på hemanvändare med viktiga dokument, personliga bilder och filmer än de som vill lagra hela sin bluray samling, troligen kommer fler och fler hamna i den senare gruppen med tiden då digitala videokameror blir billigare och populärare.

Jag håller med om att dupliceringen blev lite meckigare att ställa in, men jag gillar att jag har mer kontroll. Tidigare var det just som du sa, bara en ruta att kryssa i, och sen satte servern igång utan att man riktigt kunde se processen. sen såg man bara ett datum när diskarna blev balancerade senast. Nu känner jag att jag har mer kontroll då jag vet att backupen går 2 ggr per dag. Dessutom har det ju en fördel i att om du skulle råka radera en fil av misstag så har du ju den kvar, då hjälpte ju inte dupliceringen.

Jag fick nästan motsatt upplevelse när jag skulle installera en add-in. Jag gillade att man bara behövde köra igång filen på den klient du laddat ner den på ooch så installerade den på servern. Inget mer kopierande av filer till en mapp eller öppna konsolen.

Jag har kört den skarpa versionen i lite mer än två veckor nu, och jag känner inte att något skulle vara sämre i 2011 är det var i v1. Förutom just då avsaknaden på DE.

#147

Postad 26 april 2011 - 14:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Då kanske det är så att om man som jag behöver kunna lagra och göra backup på klienter så kanske WHS1 är väl så bra? Kräver väl mindre av hårdvaran oxå?


Rent prestandamässigt så är helt klart 2011 att föredra inte så mycket för att systemet tar mindre resurser, men hanteringen av nätverk och även hur diskarna arbetar är som natt och dag. Upplever nätverket som rejält mycket snabbare nu, kanske iofs är så att servern har lättare att läsa från diskarna och därmed upplevs som snabbare. Jag kör exakt samma hårdvara med 2011 som jag gjorde med v1.

Klientbackup har jag inte märkt nån som helst skillnad på om jag jämför mot v1, möjligtvis att jag hade lite fler missade backuptagningar med v1 för nu har jag inte haft nån.

En annan fördel är att man kan ha själva WHS 2011 raidat för större stabilitet där också, det gick inte med v1. Om du läser om servern jag länkar lite högre upp så kör de systemet på en 2,5" disk och man kan som option välja en till för att spegla systemet.

#148

Postad 26 april 2011 - 19:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Saknar dbPoweramp ripnas som tusan, verkar bara finnas myMovies som alternativ vilket riskerar att ge mig grymma problem, har aldrig fått det att funka bra. Nån som vet ett rippningsprogram som kan rippa till flac och är helt automatiskt, dvs utan att man behöver använda mus, tangentbord eller skärm och som ger bra mp3taggar och coverart?

#149

Postad 26 april 2011 - 20:41

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Saknar dbPoweramp ripnas som tusan, verkar bara finnas myMovies som alternativ vilket riskerar att ge mig grymma problem, har aldrig fått det att funka bra. Nån som vet ett rippningsprogram som kan rippa till flac och är helt automatiskt, dvs utan att man behöver använda mus, tangentbord eller skärm och som ger bra mp3taggar och coverart?


Kanske en dum fråga Goldstar men har du testat installera dbPoweramp?, WHS 2011 är ju i grunden ett 64-bitars system likt Win 7 även om du inte får med add-inet (men det kan väl egentligen kvitta eftersom allt sker med automatik). Om du testat, funkar det inte alls eller bara delar? (exempelvis hämtning av metadata).

#150

Postad 26 april 2011 - 21:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Kanske en dum fråga Goldstar men har du testat installera dbPoweramp?, WHS 2011 är ju i grunden ett 64-bitars system likt Win 7 även om du inte får med add-inet (men det kan väl egentligen kvitta eftersom allt sker med automatik). Om du testat, funkar det inte alls eller bara delar? (exempelvis hämtning av metadata).


Stödjer ej os står det och det är fler på dbPoweramps forum som testat och frågat om de tänker uppdatera, hittils så har de sagt att de inte tänker göra det pga att de anser 2011 som ett dött os för hemanvändare iom att DE saknas.


Dessutom tror jag det skulle vara omöjligt att få den gamla att funka om inte dashboard är uppbyggd exakt som console, finns inget annat användargränssnitt i ripnas, allt sköts från settings i console. Dashbord hanterar inte ens settings på samma sätt.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 26 april 2011 - 21:10.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.