Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av projektor (och duk)

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 augusti 2015 - 20:54

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hej!

Har följt några trådar här och skulle behöva lite tips och råd inför stundande köp av projektor och duk.

Vårt vardagsrum är ca 4x5 m med fönster vid ena långsidan. Soffan står vid motsatt sida så betraktningsavståndet är ca 3,5 m. Väggarna är ljusblågråa och taket vitt. Möjlighet till mörka persienner eller gardiner framför fönstren finns.

Vår tanke är att montera en 90-105" (?) motordriven duk framför fönstren så att denna hjälper till att dämpa inkommande ljus samt att takmontera projektorn. (Förutsatt att man inte får några bra tips på något annat vill säga.)

 

För några dagar sedan köpte vi en Benq W1300 på Elgiganten men den fick åka tillbaka då lampan var paj så nu är det åter öppet för förslag.

 

Budgeten för det hela är 15 000:-

Önskemål:

* Så tyst projektor som möjligt eller ett "humant" fläktljud.

* FullHD

* 3D är inte ett måste

* Motordriven duk med någon form av styrning, antingen IR eller möjlighet att automatisera med igångsättning av projektor

 

De jag tittat på är:

Benq W1300 (verkar inte vara så lätt att få tag på längre, utgången modell?)

Optoma HD36 och HD50

BenqW1400

Har inte kollat så mycket på duk men Kingpin eller Euroscreen?

Hur viktigt är det med en tab tension-duk?

 

Hur är kvaliten på Optomas projektorer kontra Benq eller Epson?

 

Vad har ni för tips?


Redigerat av erq, 01 augusti 2015 - 20:55.


#2

Postad 02 augusti 2015 - 12:53

stukastini
  • stukastini
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Har haft en Optoma HD20, va aldrig några bekymmer med den. Lite plastig men vad gör det egentligen när den är monterad, kostar ju inte 20k så får det vara så. Jämför jag bygget mot min nuvarande Epson så känns Epson betydligt mer rejäl. Hade en JVC HD350 hemma då blev även Epson plastig så allt är relativt.  Benq har jag ingen erfarenhet av, de verkar vara bra när de fungerar men W1300 hade en del kvalitets strul om man ska tro på "internet". W1400 är ett steg i rätt riktning med mindre bekymmer. När W1300 fungerar så ger den bra bild sett till vad den kostar, har en vän som äger en. 

 

Ang duk så skulle inte jag ta större än 90" på 3,5 meter, smaksak det där men att ha för stort kan bli jobbigt att titta på. 3,5m är inte så långt trots allt. Kör själv 90" på 4,3 meter, tycker det fungerar bra. Ett tips är att kolla på hur mycket blackdrop duken har som du köper kontra din takhöjd. Att ha bilden för högt upp är allt annat än en trevlig upplevelse, blir lite gam nacke :wacko: (om du ska takmontera).

 

Kingpin CES210 hade riktigt bra blackdrop och kostar inte så mycket, jag tycker den va värd pengarna. Men 1a skadade posten och 2a va trasig från fabrik och nu väntar jag på en Grandview. CES210 är ingen värstingsduk så förvänta dig inte några mirakel, men gjorde helt klart vad det skulle för pengarna. Första dagarna stank den kemiskt medel men de går bort om den får hänga. 

 

För vardagsrum rekommenderas högkontrast dukarna vilket du säkert läst, men de är rätt dyra, speciellt om de inte är ramspänt. Jag vet inte hur ljust rum du har men har själv gråa väggar med vitt tak och kände att min vita duk nästan blev lite för stark med TW6600 efter mörkläggning (W1400 är nästan lika ljusstark).  Håller på att måla om min bänk från vitt nu till svart för att ta bort den reflektionen, i övrigt har jag full mörkläggning i mitt rum och det mesta går i grå/svart utom tak och en fondvägg bakom soffan. 

 

I veckan kommer jag få hem en eldriven Grandview Fantasy Grey 92" duk (5495kr) som jag kan återkomma till dig med bilder före/efter så får du lite mer kött på benen mellan vitt/grått. 0,8 gain är tänkt att dämpa mitt ljus lite och hjälpa svärtan, tror och hoppas att min ljusstarka Epson kan hålla vitt ganska vitt ändå.  Men din DLP gräver nog djupare i svärta än min LCD i rätt miljö.. Vitt är alltid bäst om förutsättningarna tillåter det.

 

Alla rutinerade här på forumet har så rätt när det gäller att titta själv, åk på demo. Du får även höra att helheten är de viktiga,se över miljön och budget för duken innan du bestämmer vilken projektor och det är också sant, men det är inte alltid så lätt  :). Ha absolut inte för bråttom, testa att mörklägg hemma för att se hur mörkt du kan få. I mitt fall blev faktiskt rummet betydligt mörkare än vad jag räknat med och jag hade nog kunnat ta en svagare projektor med facit i hand. Nu finns de dock andra kvalitéer hos just LCD som jag ville åt så inte helt bortkastat, men helt klart hade de underlättat att jobba i en annan ordning här hemma. Nyrenoverat och het på gröten då 60" blev så jäkla kasst på 4,3 meter, men man lär så länge man lever sägs de. Om man är villig att lyssna på de som kan, och gott om kunnigt folk finns de här. 

 

Recensioner och kund betyg skall tas med 3 skopor salt. På prisjakt vill 90% att deras produkt ska vara bäst, betygen är inte satta med någon form av objektiv distans  :rolleyes: . Sen har Du 5% som inte fattade va dom köpte och sågar produkten helt istället. De finns 5% betyg kvar du faktiskt kan läsa och ta in. 

 

Är själv en glad amatör med mer fotfäste inom ljud och dator, har rätt nyligen lagt mer tid inom bildens värld så du kan ta mina ord med 1 skopa salt också, haha  :D

 

Lycka till!


Redigerat av stukastini, 02 augusti 2015 - 12:56.


#3

Postad 02 augusti 2015 - 22:11

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Tack för svar!

Förutsatt att inte duken blir för ljus tror jag en Kingpin CES210 kommer passa bra, har mätt och det blir perfekt höjd med 60cm blackdrop.

Beträffande mörkläggning är fönstren mot norr så solen går ner tidigt bakom några träd på den sidan, dessutom kommer det inom ett år stå ett uterum på utsidan just de fönstren som också kommer ta en del ljus men skulle det inte räcka får man labba med persienner/mörkläggningsgardiner.

 

Snackade med Hifiklubben här i stan och ska förhoppningsvis få kolla på en Optoma HD50 inom några dagar. Ska även kolla om BRL har något hemma för påsyn. Förutom Hifiklubben och möjligen BRL vet jag inte om det finns något mer ställe i stan som har projektorer framme man får kolla på. Tips i Örebrotrakten någon?

 

Du får gärna skicka bilder på din duk när du fått den och provat, har inte sett någon grå duk.

 

Har några bekanta med projektorer, det är främst äldre projektorer men det jag verkligen kommit fram till är viktigt hemma hos oss är ljudnivån på fläkt så det skall studeras vidare.



#4

Postad 03 augusti 2015 - 22:16

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Beg Sony om ljudnivån är högprio. Sedan är ju uppfattningen om (o)ljudnivå väldigt individuellt.

/r

#5

Postad 04 augusti 2015 - 14:31

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Har nu varit på både Hifiklubben där man tagit hem en HD50 som jag fick titta på (Kudos till Hifiklubben!) samt på BRL där man hade några projar hemma, Bla Hd50 och HD141X.

HD50 är det fin bild på och nu har jag även upplevt gråa dukar, någon jättestor skillnad tycker inte jag det är så länge rummet är någotsånär mörklagt. Dessutom är det inte helt rättvisande att jämföra en "vit" duk för några tusenlappar med en för 3-5 ggr pengarna.

 

Det tråkiga är att jag inte fått titta på någon enklare projektor, ex Benq W1070+ eller W1350, bara en Optoma HD141X som satt monterad bredvid HD50, där var det skillnad, framförallt i gröna partier.

 

Ironiskt är att Netonnet säljer HD36 för 6500:- och någon reservlampa har jag inte kunnat kolla pris på annat än på Hifiklubben där man skulle ha 5700 för en lampa...

 

Har du fått hem din duk än stukastini? Hur lång blackdrop är det på Grandview Electric-dukarna?



#6

Postad 04 augusti 2015 - 15:26

stukastini
  • stukastini
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Har du fått hem din duk än stukastini? Hur lång blackdrop är det på Grandview Electric-dukarna?

 

 

Den levereras imorgon mellan 10-12 sa Schenker så efter 18:00 har jag tid att kolla på det. Enligt manualen är det iaf 65 cm blackdrop på fantasy duken. Samma screen fast 100" hos GW har 55 cm, 106" har 50cm, 120" har 40 cm. Oftast mindre ju större men de känns väl rätt naturligt då bilden blir större.

 

Kingpin specificerade 60 cm på 90" men på den jag satte upp var det till och med lite till på.  

 

Så du såg ingen större skillnad på bilden alltså? Känns ju nästan bra för min del , orolig hur vitt ska bli lidande. Men målet för mig är ju att ta bort lite av ljusstyrkan och grå negativ gain bör ju få de lite mildare än en vit. Ska bli riktigt kul att testa. 

 

5 ggr pengarna, va det en grå duk du såg eller en riktig högkontrast? Låter som hk  :)



#7

Postad 04 augusti 2015 - 16:11

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Var en React-duk på BRL och Greyline tror jag den hette på Hifiklubben. 

Skillnaden var större ju ljusare det var i rummet, då var det inget snack om att de gråa dukarna gav mer kontrast. 

 

Grandview Fantasy Electric Grey 16:9 92" ligger ju helt ok i pris, inte lika mkt som Euroscreen-dukarna, kan verkligen vara ett intressant alternativ till Kingpin-duken förutsatt att Blackdropen är lika lång!

 

Har fortfarande inte bestämt mig för någon projektor ännu, funderar på att testa en eller två Benq på öppet köp och är inte de bra lutar det nog åt HD50:n.



#8

Postad 04 augusti 2015 - 17:22

stukastini
  • stukastini
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Var en React-duk på BRL och Greyline tror jag den hette på Hifiklubben. 

Skillnaden var större ju ljusare det var i rummet, då var det inget snack om att de gråa dukarna gav mer kontrast. 

 

Grandview Fantasy Electric Grey 16:9 92" ligger ju helt ok i pris, inte lika mkt som Euroscreen-dukarna, kan verkligen vara ett intressant alternativ till Kingpin-duken förutsatt att Blackdropen är lika lång!

 

Har fortfarande inte bestämt mig för någon projektor ännu, funderar på att testa en eller två Benq på öppet köp och är inte de bra lutar det nog åt HD50:n.

 

 

Jag tyckte också Euroscreen greylight va för dyr, kunde lika gärna öppnat rejält då och köpa en ReAct kände jag så Grandview fick det bli. 



#9

Postad 06 augusti 2015 - 07:27

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Får man höra vad du tycker om duken då stukastini?



#10

Postad 06 augusti 2015 - 08:27

stukastini
  • stukastini
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Får man höra vad du tycker om duken då stukastini?

 

Jag satt och skrev igår kväll när allt blev svart, strömlöst i halva stan  :blink:, ska försöka få ihop samma sak igen haha. 

 

Första intrycket vs Kingpin CS210 så vinner Grandview Fantasy i kvalitets intryck på allt. CES 210 har plastsidor, här är hela kassetten i metall och vid montering känner jag att den är mycket styvare och rejäl. Fjärrkontrollen är också mer diskret, ingen elegant sak till Grandview men mycket diskret och liten vilket jag tycker är bra, ful som stryk till Kingpin :D . Vem vill ha en fläskig kontroll till duken? Medföljer en IR sensor också för extern styrning av duken, antar att den säkert kan gå ner när man startar projektorn? Jag har inte grävt mer i det, bara hunnit testa lite basic.

 

Motorn går mjukt och följsamt, finns knappar för att finjustera och bara sänka 1 cm i taget. Låter lite det gör den, men Kingpin lät högre ändå. 

 

Ska jag ge Grandview ett minus så är strömsladden 1,60m, hur tänkte man där? På den fronten va Kingpin mer generös! Är ju lätt ordnat men då antar jag att garantin ryker, jag vill dock inte ha en fläskig kontakt mitt på väggen så det blir att skarva sladden för min del och kunna dra den lite mer elegant. 

 

Båda dukarna har ett fäste som tillåter att man kan justera i sidled, +/- ca 25cm. Kingpin i plast såklart, Grandview i metall. 

 

Jag instämmer med dig att ju ljusare rum så märktes verkligen det gråa, det blev en betydande skillnad i svärta. Jag nådde mitt mål med att tona ner TW6600 lite som är extremt ljusstark, bilden är inte längre bländande i vita partier och svärtan är påtagligt bättre.  Och positivt nog tycker jag inte att vitt blev lidande heller den levererar riktigt bra bild ändå. 

 

Enda scenen som inte riktigt håller måttet ens med en grå duk är en stjärnhimmel ala science fiction. Men den bristen ligger hos TW6600 som helt enkelt inte har den bästa kontrasten i mörka scener.  Det blev bättre men duken men för 5000 skapar den inte några mirakel, Finns väl en anledning att ReAct kostar 3 gr så mycket. 

 

 

För den som inte vill ha totalt kolsvart i sitt tv rum eller som gärna har lite mysbelysning på så rekommenderar jag verkligen GrandView Grey, hur den står sig på Euroscreen Greylight vet jag inte men den kostar nästan halva priset. 10k för en grå duk så kan man nog lika gärna gå hela vägen till ReAct. 5k för att kompromissa? Alla dagar i veckan, 4 av 5 toast till GrandView Fantasy Grey 92". 

 

Måste till jobbet nu, kan skicka bilder senare. 


Redigerat av stukastini, 06 augusti 2015 - 08:30.


#11

Postad 06 augusti 2015 - 08:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

För den som inte vill ha totalt kolsvart i sitt tv rum eller som gärna har lite mysbelysning på så rekommenderar jag verkligen GrandView Grey, 

 

 

Det har varit det "sämsta" alternativet för mig i mitt rum när jag provat. Visst man får mörkare bild, men det ska kompenseras med. Personligen skulle jag köra med en vanlig vit duk och gör även så. Dock ska ju tilläggas att det är man själv som ska bli nöjd, alla tycker inte lika :)


Redigerat av mcmike, 06 augusti 2015 - 08:38.


#12

Postad 06 augusti 2015 - 09:12

stukastini
  • stukastini
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Just i mitt fall där jag upplevde bilden som bländande ljus så va grått att föredra, speciellt när rummet va mörklagt. Under den omständigheten skulle jag kanske ha en svagare projje. Men som du säger är en vit att föredra där det går, men jag gillar combon tw6600 och grå :)

#13

Postad 06 augusti 2015 - 09:31

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

men jag gillar combon tw6600 och grå :)

 

 

Lång väg, men nu är du nöjd :)



#14

Postad 12 augusti 2015 - 20:37

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Liten uppdatering.

Har fått hem en Grandview Fantasy Grey 92" och monterat upp. Perfekt storlek för mitt rum!

 

Precis som jag redan läst låter den en del när man kör upp och ner den men inte ovanligt högt tycker jag.

Oerhört lätt att montera, stadig och gedigen kasett och riktigt bra metallfästen.

Bra IR, ska bli kul att konfa Harmonyn!

Det luktar verkligen badboll på hela nedervåningen, något bättre dag två. =)

 

Nu väntar jag bara på projektorn. Beställde en Benq W1400 igår, hoppas jag får hem den före helgen!

 

Den som väntar på något gott...



#15

Postad 13 augusti 2015 - 06:37

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

Liten uppdatering.

Har fått hem en Grandview Fantasy Grey 92" och monterat upp. Perfekt storlek för mitt rum!

 

Precis som jag redan läst låter den en del när man kör upp och ner den men inte ovanligt högt tycker jag.

Oerhört lätt att montera, stadig och gedigen kasett och riktigt bra metallfästen.

Bra IR, ska bli kul att konfa Harmonyn!

Det luktar verkligen badboll på hela nedervåningen, något bättre dag två. =)

 

Nu väntar jag bara på projektorn. Beställde en Benq W1400 igår, hoppas jag får hem den före helgen!

 

Den som väntar på något gott...

 

Haha, ja nya dukar kan lukta en heldel. Det går dock över tillsist. =)



#16

Postad 13 augusti 2015 - 08:22

Unregistered3e3e8684
  • Unregistered3e3e8684
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Liten uppdatering.

Har fått hem en Grandview Fantasy Grey 92" och monterat upp. Perfekt storlek för mitt rum!

 

Precis som jag redan läst låter den en del när man kör upp och ner den men inte ovanligt högt tycker jag.

Oerhört lätt att montera, stadig och gedigen kasett och riktigt bra metallfästen.

Bra IR, ska bli kul att konfa Harmonyn!

Det luktar verkligen badboll på hela nedervåningen, något bättre dag två. =)

 

Nu väntar jag bara på projektorn. Beställde en Benq W1400 igår, hoppas jag får hem den före helgen!

 

Den som väntar på något gott...

Grattis! är själv helt och hållet nybörjare inom området och har haft min duk och projektor installerade sen i lördags. Jo lukten sitter i. Jag lät min vara nerfälld under natten med fönstret halvöppet så la den värsta lukten sig..



#17

Postad 14 augusti 2015 - 07:14

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Var inga som helst problem att konfa Harmonyn mot duken, både mikro-justeringen och upp/ner till stopplägena funkade finfint.

Nu väntar jag bara på projen, den hade kommit till stan tidigt i morse... =)



#18

Postad 19 augusti 2015 - 08:46

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Fick hem projektorn (Benq W1400) i fredags och är nöjd.

Den låter lite, i synnerhet i normal-läget men tack vare duken och dess placering behöver man faktiskt inte köra på annat än Eco-läget då den är "tillräckligt" tyst för att ha i ett möblerat rum.

Fixade ett PS 320 takfäste och kabel-lister och satt upp allt under helgen.

Riktigt nöjd med att kunna flytta fram projektorn en bit samt fläktens placering på projen, det mesta fläktljudet kommer framåt så i soffan störs man inte alls av ljudet.

Duken är fantastisk, man får fin svärta även om man inte drar för gardiner och mörklägger helt.

 

Enda smolket i bägaren är att inte taket är rakt, fått justera duken lite... =/

 

Som en bekant sa till mig: jaha, nu börjar det... Snart vill du byta högtalare, sen stärkare, sen börjar du titta på nytt hus där du kan ha ett helt dedikerat biorum...

 

Faktum är att den j#¤eln har rätt, har redan börjat kolla på ny stärkare då min "gamla" inte funkar med 3D...



#19

Postad 22 augusti 2015 - 16:04

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Har inte alltför stort förtroende för Benq nu...

Lämnade tillbaka W1400:an idag.

Den började låta illa i går kväll då barnen hade "biokväll" och sedan blev den svart och "Lamp" indikatorn lyste rött.

Tror lampan gått ca 10 timmar.

Tack och lov för att man köpt den på Netonnet.

 

Undrar om man ska prova HD50 nu då?



#20

Postad 22 augusti 2015 - 17:24

Unregistered3e3e8684
  • Unregistered3e3e8684
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Har inte alltför stort förtroende för Benq nu...
Lämnade tillbaka W1400:an idag.
Den började låta illa i går kväll då barnen hade "biokväll" och sedan blev den svart och "Lamp" indikatorn lyste rött.
Tror lampan gått ca 10 timmar.
Tack och lov för att man köpt den på Netonnet.
 
Undrar om man ska prova HD50 nu då?

Är själv nybörjare inom hemmabio.. Men det första jag tänker på är om du har stängt av den på rätt sätt. Jag har läst att lampor kan gå sönder om man stänger av strömmen direkt istället för att stänga av den via handkontrollen.

#21

Postad 22 augusti 2015 - 18:05

erq
  • erq
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Jo, den är allt avstängd på rätt sätt.

Jag har tyckt fläktljudet ändrat karaktär de sista gångerna jag kollat på den, i går kväll lät den som ett tröskverk.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.