Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya NEX kameror på gång

128 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony NEX-7 (Systemkameror) 6 (0) Inga priser
Sony NEX-5N + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 7,37 (7) Inga priser
Sony NEX-7 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 8 7 (1) Inga priser
Sony NEX-F3 + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 8,6 (4) Inga priser
Sony NEX-5R + 18-55/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 8,87 (7) Inga priser
Sony NEX-6 + 16-50/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 5 7,71 (6) Inga priser
Sony NEX-5R + 16-50/3,5-5,6 OSS (Systemkameror) 9 7,33 (2) Inga priser
5 relaterade trådar

#51

Postad 22 september 2012 - 10:54

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0


Nu finns den på prisjakt.


Inte så fasligt "förstapris" som jag kanske hade befarat, men fortfarande mycket pengar.
Och väldigt nära priset Nex 7 har idag...


Redigerat av jaQoB, 22 september 2012 - 11:01.


#52

Postad 22 september 2012 - 10:58

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Edit: Går det inte längre att ta bort inlägg?

Redigerat av jaQoB, 22 september 2012 - 10:59.


#53

Postad 22 september 2012 - 11:30

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
För dom pengarna hade jag inte köpt Nex6'an i vilket fall som helst. Men jag misstänker att priset inte kommer att hålla i sej särskilt länge. Så fort kamerorna börjar dyka upp hos handlarna så att folk kan välja var dom vill köpa kameran någonstans så lär priset falla en aning p.g.a. konkurrensen.

Det som är lite tråkigt är att jag tror att Sony skadar sej själva med sin strategi. 9000 är mycket pengar och om man redan på förhand vet att priset kommer att sjunka, dels p.g.a. konkurrensen jag nämnde och dels p.g.a. Sony spottar ur sej nya modeller i panik och kubik, så tror jag att många hellre väntar lite med sitt kamerainköp. I bästa fall så köper dom modellen när den väl har sjunkit i pris men i värsta fall så köper dom nästa modell istället, vilket betyder att sony står med utvecklings och lanseringskostnader för en modell som andra modeller måste bekosta också, vilket i och för sej leder till högre pris för oss konsumenter... :blink:

#54

Postad 22 september 2012 - 13:01

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

För dom pengarna hade jag inte köpt Nex6'an i vilket fall som helst. Men jag misstänker att priset inte kommer att hålla i sej särskilt länge. Så fort kamerorna börjar dyka upp hos handlarna så att folk kan välja var dom vill köpa kameran någonstans så lär priset falla en aning p.g.a. konkurrensen.

Det som är lite tråkigt är att jag tror att Sony skadar sej själva med sin strategi. 9000 är mycket pengar och om man redan på förhand vet att priset kommer att sjunka, dels p.g.a. konkurrensen jag nämnde och dels p.g.a. Sony spottar ur sej nya modeller i panik och kubik, så tror jag att många hellre väntar lite med sitt kamerainköp. I bästa fall så köper dom modellen när den väl har sjunkit i pris men i värsta fall så köper dom nästa modell istället, vilket betyder att sony står med utvecklings och lanseringskostnader för en modell som andra modeller måste bekosta också, vilket i och för sej leder till högre pris för oss konsumenter... :blink:


Jo, jag tror du har rätt tyvärr.

Och så länge denna kameran är 2000 kr dyrare än Pentax K-30, när det i mitt tycke borde vara tvärt om, så går det inte att för mig motivera ett inköp.



#55

Postad 02 oktober 2012 - 10:50

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Det ser inte bra ut...

Eftersom NEX6'an saknade pekskärm så gick luften ur mej lite, men nu börjar rapporter om att autofokusen inte ska vara så värst mycket snabbare än vanlig kontrastdetekterande autofokus trots de fasdetekterande pixlarna på sensorn också.

Om inte nya sensorn levererar varken bättre bild eller märkbart snabbare fokus så återstår ju den enda nyheten för Nex6 och Nex5r wifi, appstöd och den extra manöverratten.

Wifi är inget jag bryr mej om, appstöd utan pekskärm gör det hela ganska ointressant och den extra manöverratten i sej knappast lyfter värdet på kamerorna nämnvärt.

Klådan i min köptarm i vart fall försvunnit ganska snabbt...
Min Nex5N får nog hänga med ett tag till...

#56

Postad 07 oktober 2012 - 14:09

whiskas
  • whiskas
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
För mig har köpbegäret blivit riktigt härligt stort!

Jag har ingen NEX alls men nu är det dags att skaffa första. Har en stor systemkamera idag och en mindre point and shoot. Vill ha något behändigt som tar bra bilder. Ibland känns SLR:n helt enkelt för bökig för att ta med.

Jag tänker mig att avsaknad av touchscreen inte har så stor betydelse. Jag kommer huvudsakligen använda EVF när jag fotar. Då väljer jag väl fokusställe precis som vanligt, dvs fokus i mitten och sedan komponera bilden jag vill ha?

GuessWho, var har du läst att autofokus är långsam?

#57

Postad 07 oktober 2012 - 22:20

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Läste på DpReview Sony Nex forum om någon som hade jämfört med sin egen Nex-7. Nex-6'an tyckte han kändes långsammare att fokusera med jämfört med 7'an, men sen testade han att flytta över 6-ans 16-50mm pannkaksobjektiv till sin egen Nex7 och upplevde att fokuseringen blev långsammare på sin 7'a jämfört med 6'an, medan 6'an fokuserade lite snabbare det objektivet han hade med sej på sin 7'a.

Hans poäng var att det verkar som att tiden det tar för kameran att fokusera hänger mer på objektivet än på diskussionerna om PD-AF eller kontrast-AF.

Det jag hängde upp mej på istället var att inte 6'an kändes märkbart snabbare att fokusera med än 7'an oavsett om den hade det nya pannkaksobjektivet eller det objektivet han hade med sej på sin Nex 7'a. (tror att det var Sonys 50mm f1,8).

Ska det vara någon vits med PD-af så ska ju Nex 6'an vara betydligt snabbare på att fokusera och helst oavsett objektiv.
Vad är det annars för vits med att skaffa ett kamerahus med PD-af pixlar på sensorn om inte autofokusen blir snabbare?

Det blir ju ytterligare ett skäl till varför man kanske hellre borde satsa på en Nex-7'a istället för 6'an. Med 7'an får man ju iallafall bättre sensor (åtminstone vad gäller upplösning och crop-möjligheter), Tri-nav och på det hela taget en bättre kamera.
Köper man begagnat så lär ju 7'an smiska Nex-6'ans gump prismässigt också!

Som jag ser det så finns det inte mycket poäng med att hoppa över Nex-7'an för att istället köpa Nex-6'an.

Med reservation för någon kanske värderar Wifi och appstöd mycket högre än vad jag gör...

#58

Postad 12 oktober 2012 - 07:06

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
http://www.stevehuff...ck-look-review/
Börjar dyka upp lite "pre-reviews"

#59

Postad 12 oktober 2012 - 14:48

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

http://www.stevehuff...ck-look-review/
Börjar dyka upp lite "pre-reviews"

The Verge har också lagt upp en: http://www.theverge....sample-pictures

#60

Postad 15 oktober 2012 - 18:57

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
En NEX-5R med obejktivet från NEX-6 låter riktigt fint tycker jag, sen måste man väl komplettera med en blixt också antar jag.. Men det där med långsammare autofocus låter ju lite trist.. (förmodligen värt det för att få ner formatet dock)
Jag som hade tänkt köpa en 5N när priset är på nergång..



#61

Postad 16 oktober 2012 - 14:37

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Har lite svårt att se varför man skulle välja 5R när prisskillnaden är så liten (7990 vs 8990 just nu).
Visst är det en fråga om smak, men bättre formfaktor, evf och fler reglage.

#62

Postad 16 oktober 2012 - 18:44

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Nex-6 har som jag ser det fördelen att den har inbyggd blixt och EVF, men priset är enligt min mening på tok för högt fortfarande eftersom bildkvaliten inte är nämnvärt bättre än Nex-5R's (och förmodligen inte bättre än Nex-5N heller).

Nackdelen för Nex-5R är att OM man monterar på tillbehörs EVF'n, så försvinner möjligheten att köra med blixt samtidigt.
Jag tänkte ett tag att den kanske kvittar eftersom EVF'n gör störst nytta utomhus i direkt solljus då det är svårt att se hur exponeringen och färgerna blir i displayen och man då sällan behöver använda blixt.

Men sen så slog det mej att det är just i dom situationerna blixten kan göra stor nytta genom att ljusa upp ett motiv när bakgrunden är väldigt ljus (t.ex. porträtt med solnedgången i bakgrunden) och det funkar ju inte om expansions-porten redan är upptagen av en EVF.

Det fallet är kanske lite av ett undantag, men väl värt att ägna en tanke åt.

Jag tycker dock att det fortfarande är lite väl högt pris med tanke på t.ex. en begagnad Nex-7'a går att få för samma pengar eller mindre (beroende på om man jämför med Nex-6 eller Nex-5R) och som då levererar betydligt högre bildkvalite, också har inbyggd EVF och som dessutom har ännu bättre kontrollmöjligheter (tri-nav).

Den kameran som jag tycker är absolut mest prisvärd idag (i nära nog alla kategorier) är Sony's Nex-5N.
Bildkvaliten man får för det priset brädar i stort sett ALLT för samma pengar och då HAR Nex-5N fortfarande pekskärmen som är så viktig när man använder manuella objektiv. Lägger man ett par tusenlappar på en tillbehörs EVF för Nex-5N så har man för mindre pengar en kamera som i de flesta avseenden är minst lika bra som Nex-6.

Tittar på man på begagnade Nex-5N tillsammans med begagnad EVF så landar notan troligtvis på under 5 000:- och för de pengarna så tror jag det är lätt att överleva det faktum att man inte får wifi och appstöd (som idag består av 5 mer eller mindre meningslösa appar).

Faktum är att jag när jag själv insåg detta, blev väldigt sugen på att skaffa en separat EVF till min Nex-5N.
Det jag förlorar på den lösningen är möjligheten att använda EVF samtidigt som jag använder blixt. Förlusten av wifi och appstöd är inget jag sörjer. PD-AF lät väldigt intressant ända tills någon upptäckte att objektivens fokuserings-hastighet verkar vara en större hastighetsbegränsning än vad metoden med kontrastbaserad AF vs. PD-AF medför.

Nästa generation Nex-6 kanske blir mer intressant OM den utrustas med pekskärm, appstödet hunnit byggas ut (vilket inte är helt säkert eftersom appstödet knappast bygger på open-source principerna som t.ex. android bygger på) och priset landar på max 8 000:-

Men tills dess så ska jag försöka fixa en EVF till min Nex-5N istället för då får jag det bästa av två världar (både Pekskärm och EVF)...

#63

Postad 16 oktober 2012 - 23:18

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Hela bilden (!) lär vi inte få förrän Nex-6 är släppt på riktigt och lite mer grundliga tester är utförda. Har man redan en 5n är det kanske inte lönt att byta, men som introduktion till nex-systemet ser kombon nex 6 med nya 16-50 lovande ut. Men som sagt, vi får se när kameran väl är släppt.

Uppenbart är att olika fotografer har olika behov. Vad som är ett måste för en kan vara helt ointressant för en annan.

#64

Postad 17 oktober 2012 - 16:21

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Har lite svårt att se varför man skulle välja 5R när prisskillnaden är så liten (7990 vs 8990 just nu).
Visst är det en fråga om smak, men bättre formfaktor, evf och fler reglage.


Jo, med dagens priser, men för att få en referens på en "rimlig" prisskillnad så kan man titta på priserna som Sony tar i USA

NEX-5R with 18-55mm Lens $749.99
NEX-5R with 16-50mm Lens $799.99
NEX-6 with 16-50mm Lens $999.99

Prissättningen fungerar ju lite annorlunda där men med en förhoppning att det inte kommer skilja mycket mer än 500 kr mellan lins-alternativen på NEX-5R när väl båda finns att köpa så känns det absolut värt ett uppköp.

Då en sak som lockar mycket med 5R över 5N är 180graders roterbar skärm så känns det inte som att 6 är riktigt med i matchen för mig.

Men jag håller med dig, som det ser ut nu så ser 5R+16-50 inte ut som det mest prisvärda alternativet..

#65

Postad 17 oktober 2012 - 18:21

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Hela bilden (!) lär vi inte få förrän Nex-6 är släppt på riktigt och lite mer grundliga tester är utförda. Har man redan en 5n är det kanske inte lönt att byta, men som introduktion till nex-systemet ser kombon nex 6 med nya 16-50 lovande ut. Men som sagt, vi får se när kameran väl är släppt.

Uppenbart är att olika fotografer har olika behov. Vad som är ett måste för en kan vara helt ointressant för en annan.

+1

Då en sak som lockar mycket med 5R över 5N är 180graders roterbar skärm så känns det inte som att 6 är riktigt med i matchen för mig.

Poängen med roterbar skärm har gått mej förbi.
På lite håll så är skärmen för liten för att man ska kunna se något vettigt och på nära håll så krävs det vidvinkel-objektiv för att få plats med något i bild.

Vill jag köra lite självporträtt så känns det vettigare att rigga kameran (t.ex. på ett stativ) och planera kompositionen innan jag tar kortet. Sen kan man ju använda fördröjningen eller en 70 kronors fjärrkontroll för själva tagningen av kortet.
Så vad är poängen med 180º -skärmen? Typiska "fjortis-facebook-porträtt" med delar av suddiga ansikten?

Men jag håller med dig, som det ser ut nu så ser 5R+16-50 inte ut som det mest prisvärda alternativet..

Prismässigt bästa alternativet (IMHO) är Nex-5N https://www.prisjakt...kt.php?p=961316
i kombination med EVF'en: http://www.webbshopp...spx?q=p:4279114

Summa summarum: 6800:- om man köper nytt. Väljer man att köpa begagnat så är man nere på runt 5000:-...
Då får man (nästan) en Nex 6'a men med pekskärm, dock utan wifi, apptstöd och PD-AF, men som det ser ut idag så kan den förlusten kvitta eftersom det knappt finns några nämnvärda appar, flytta bilder över USB går fortare och är inte speciellt krångligt (smartphones är bättre integrerade med t.ex. facebook/twitter) och PD-AF'en har än så länge inte visat på anmärkningsvärt bättre AF-prestanda.

Kör man ofta manuella objektiv som jag gör så försvinner poängen med PD-AF helt och hållet direkt, likaså "fjärrkontrolls-appen" som lika gärna kan ersättas av en ir-fjärr för 70:-...

#66

Postad 17 oktober 2012 - 20:26

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

+1


Poängen med roterbar skärm har gått mej förbi.
På lite håll så är skärmen för liten för att man ska kunna se något vettigt och på nära håll så krävs det vidvinkel-objektiv för att få plats med något i bild.

Vill jag köra lite självporträtt så känns det vettigare att rigga kameran (t.ex. på ett stativ) och planera kompositionen innan jag tar kortet. Sen kan man ju använda fördröjningen eller en 70 kronors fjärrkontroll för själva tagningen av kortet.
Så vad är poängen med 180º -skärmen? Typiska "fjortis-facebook-porträtt" med delar av suddiga ansikten?


Precis vad det är. Man måste ju kunna sälja in kameran till frun också! Hon brukar typiskt ta bild på sig själv med diverse ungar vi passar eller träffar och sen titta på bilden tillsammans med barnen och ofta försöka ett antal gånger innan det blir "bra". Nu när vi har eget på väg så ser jag guldläge att motivera ett elektronikinköp och det där var ett sätt att motivera ett uppköp :P

Men som du skriver så kanske de nya funktionerna inte är värda så mycket egentligen, men 18-55 linsen är för stor i min mening och 5N kommer knappast säljas med 16-50 i kit. Men iofs, har inte kollat på vad det kan kosta med bara 5n utan lins..

#67

Postad 17 oktober 2012 - 23:31

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Om man kan hitta en 5N utan objektiv på begagnat marknaden så kan man nog få den riktigt billigt och sen är det bara att köpa det nya 16-50mm objektivet så har man en väldigt fickvänlig kamera som dessutom tar oförskämt bra bilder!

Om inte så kan man ju alltid köpa en begagnad 5n med objektiv, sälja det för en tusing eller nå't och köpa det nya kitobjektivet så blir det ju ändå billigt...

#68

Postad 18 oktober 2012 - 06:58

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Poängen med roterbar skärm har gått mej förbi.
På lite håll så är skärmen för liten för att man ska kunna se något vettigt och på nära håll så krävs det vidvinkel-objektiv för att få plats med något i bild.

Vill jag köra lite självporträtt så känns det vettigare att rigga kameran (t.ex. på ett stativ) och planera kompositionen innan jag tar kortet. Sen kan man ju använda fördröjningen eller en 70 kronors fjärrkontroll för själva tagningen av kortet.
Så vad är poängen med 180º -skärmen? Typiska "fjortis-facebook-porträtt" med delar av suddiga ansikten?


Jag och sambon reser en del, och det händer mer ofta än sällan att man är på platser där man inte vill lägga ifrån sig kameran.
Med ett vidvinkelobjektiv och så kan man få till ganska lyckade bilder på båda när man håller kameran, men det krävs bra många försök innan man får till det. Så i det fallet hade vridbar skärm varit trevligt. Men det är absolut en feature som hamnar väldigt långt ner på listan när jag prioriterar.

#69

Postad 18 oktober 2012 - 08:40

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Ännu en förhandstitt, denna gången från "The Phoblographer": http://www.thephoblo...the-sony-nex-6/

Fortfarande inte produktionskameror så ta det som vanligt med en nypa salt. Själva bilderna var inte så mycket att hänga i julgranen och jag tyckte att en del dessutom såg lite underexponerade ut.

Väntan på riktiga recensioner fortsätter.

#70

Postad 18 oktober 2012 - 10:10

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Intressant intervju med Mark Weir, Senior Manager of Technology and Marketing som jag inte läst innan: http://www.imaging-r...ats-the-deal-wi

I mittensegmentet pratar han lite om Nex 6 och de val de gjorde när de designade kameran (bl.a. varför den inte har touchskärm).

Redigerat av morberg, 18 oktober 2012 - 10:10.


#71

Postad 18 oktober 2012 - 18:05

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Anledningen till att de inte integrerade pekskärm i Nex-6 var för att deras marknads-undersökning visade att de som väljer Nex-6 gör det för de utökade hårdvaru-kontrollerna och EVF'en och det betyder enligt deras marknadsundersökning att dessa personerna hellrer tittar i EVF'en och rattar in inställningarna utan att använda skärmen och därmed så är inte pekskärmen prioriterad.

Vad både han och sony's marknadsavdelning fullständigt har missat är att det ena utesluter inte det andra!
Det går utmärkt att integrera en pekskärm, med möjligheten att stänga av pekskärmen för den som inte gillar det och på så sätt vinna ännu fler kunder.

Dessutom så har varken han eller sony's marknadsavdelning själva fattat fördelarna med pekskärmen...

Jag har drömt om att få bestämma fokuspunkt genom att peka direkt på bilden för att sen kika i EVF'en för att justera in exponeringen, som kan vara svår att justera i skarpt solljus.
Tydligen är vi inte så många som inser att man kan använda det bästa ifrån två världar genom att kombinera fördelarna med att använda skärmen för att snabbt och intuitivt bestämma kompositionen, för att i nästa ögonblick bestämma exponeringen i EVF'en.
Optimalt hade det varit om bilden blev inzoomad när man pekar på valfri del av bilden och att den inzoomade bilden visas i EVF'en automatiskt om man sätter till ögat (under valfri tidslängd eller tills man trycker ner avtryckaren halvvägs), för då får man verkligen det bästa av två världar.

Det tar en bråkdels sekund att välja fokuspunkt genom att peka på skärmen (till skillnad från flera sekunder om man ska manövrerar sej dit i bilden genom att förstora bilden och sen flytta den med markörtangenterna) och det går fortare och lättare att ställa exponering, vitbalans och även fokus genom att kika i EVF'en.

Jag tycker det är DUMT att man inte integrerade pekskärm på Nex-6'an. Jag tycker också att det är dumt att man valde att lägga programvalsratten som en hårdvaru-ratt, med tanke på hur sällan jag ändrar programval jämfört med hur ofta jag justerar andra parametrar som t.ex. bländare, slutartid och exponeringskomp....

Den kamera som vore ideal för mej skulle se ut ungefär som Nex 7, med tri-nav, EVF och inbyggd blixt men samtidigt också ge mej möjligheten att peka på den fokuspunkt som jag vill ha (med automatisk förstoring av just den punkten).

Wifi, appstöd är bara lite kul lull-ull som jag inte är beredd att betala nämnvärt mycket extra för. Onboard fasdetekterande pixlar låter som en god ide, men Sony har lite kvar att göra innan tekniken kan jämföras med DSLR'ers fasdetekterande autofokus och framförallt så verkar det som att sony har lite kvar att göra med fokuserings-hastigheten hos AF-objektiven (oavsett om man använder kontrastdetekterande eller fasdetekterande fokus).

Så jag får nog vänta ett par generationer innan jag får det jag vill ha...

...Under tiden så ska min Nex-5N få jobba istället. För det gör den med den äran...

#72

Postad 20 oktober 2012 - 22:50

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Oj oj oj...
Nu börjar "rapporterna" trilla in ifrån de som köpt några av Sonys nya Nex-kameror och det är inte någon rolig läsning...

En av de stora nyheterna är PD-AF funktionen (fasdetekterande fokus) och så här skriver en person som har lekt med Nex-5Ri några veckor:
  • Den fungerar bara med objektiv som stöds (16-50 PZ, 18-55, 55-210, 18-200, 24z).
  • Den funkar inte när man videofilmar utan bara i kameraläge.
  • Den slås på automatiskt och kan inte stängas av när ett objektiv som stöds finns monterat på kameran.
  • Menyalternativet "PDAF area" påverkar endast visningen av AF-punkterna och inte funktionen hos autofokusen.
  • PDAF funkar bara när bländartalet är större än f/6.3 (PDAF vid f 7-13, men inte vid f 1.8-5.6)
  • PDAF fungerar inte när det är mörkt.
  • PDAF fungerar inte när AF belysning påslagen (!!!).
  • Så länge du håller dej inom ovanstående förutsättningar så fungerar PDAF. men AF hastigheten begränsas kraftigt av objektivets AF-motor. AF-hastigheten blir nästan samma som hos de tidigare NEX-kamerorna med kontrastbaserad AF även om fokusen inte jagar fram och tillbaka längre med PDAF.
Ni kan själva läsa personens inlägg här:
http://forums.dprevi.../thread/3286950

PDAF som inte fungerar med stor bländare och kort skärpedjup? Just de tillfällena man verkligen vill ha all hjälp med att sätta fokusen rätt?
Det är ju riktigt illa!

Jag antar att vissa saker kan förbättras en aning med nyare firmware, men att köpa en kamera i dagsläget med HOPP om bättre funktionalitet någon gång i framtiden är inte bra. Framförallt när kameraleverantören har för vana att istället för att leverera uppdateringar regelbundet hellre lanserar nya kameror stup i kvarten...

Jag sprang på ytterligare en nedslående recension av Nex-5R:
http://forums.dprevi.../thread/3286008

Nex-5R fick ju som bekant ytterligare en hårdvaru-ratt för att öka kontrollmöjligheterna. Ett steg till i riktning mot kontrollmöjligheterna man får i Nex-7 med sin "tri-nav" historia.

Men döm om min förvåning när personen på länken ovan konstaterar att den extra kontroll-ratten har EXAKT samma funktion som ratten på baksidan av kameran. Det gick uppenbarligen inte att programmera in andra funktioner på den extra kontrollratten på kamerans ovansida.

Den extra FN-knappen på ovansidan har tydligen exakt samma funktion som mitt-knappen på baksidan, vilket innebär att om man trycker på den så får man upp samma typ av meny som när man trycker på mitten-knappen på baksidan.

Dessutom så upplevde personen också att autofokusen var snabbare på Nex-5N och Nex-7 vid svagare ljusförhållande än med Nex-5R.

Detta innebär ju att mitt intresse för både Nex-5R och 6 är som bortblåst och dessutom att mitt förtroende för Sony-folket har fått sej en rejäl törn.

Om PDAF funkar så som den första personen beskrev och inte heller kontroll-möjligheterna blev nämnvärt bättre hos 5R, så finns det ju ingen som helst mening med att gå från Nex-5N till en 5R.
Utan pekskärm och med obefintliga fördelar med PDAF hos Nex-6 så försvinner ju praktiskt taget all motivation för att köpa den kameran också.

I den sistnämnda länken ovan så trillade det dessutom in uppgifter om att pekskärmen hos Nex-5R skulle vara av den äldre resistiva typen också. Resistiv pekskärm innebär att man måste fysisk trycka lite hårdare på skärmen för att den ska reagera, vilket innebär långsammare reaktion och "touch-shutter" som skulle kunna ge fördelen av fyra av ett kort genom att bara nudda kameran helt försvinner. Tänker t.ex. det faktum att man vill att kameran ska vara så stilla som möjligt i just tagnings-ögonblicket.

Det är uppenbart att den höga lanserings-takten Sony kör med, har tagit ut sin rätt, för de senaste produkterna känns ogenomtänkta och i bästa fall halvfärdiga...

Jag kommer DEFINITIVT låta min 5N få jobba vidare i lugn och ro ett tag till...

Redigerat av GuessWho, 20 oktober 2012 - 22:51.


#73

Postad 21 oktober 2012 - 12:11

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Ni kan själva läsa personens inlägg här:
http://forums.dprevi.../thread/3286950

PDAF som inte fungerar med stor bländare och kort skärpedjup? Just de tillfällena man verkligen vill ha all hjälp med att sätta fokusen rätt?

Tack för länken. Om man läser hela tråden korrigerar OP sitt påstående till det motsatta. PDAF fungerar mao med F1.4-F6.3 men inte med mindre bländaröppningar (F7-F32). Visar återigen vikten av en riktig recension innan man dömer ut (eller för den delen blint köper) någon kamera.

Han lade också upp en video som visar på skillnaden mellan PDAF (f5.6) och CDAF (f7.1):

http://youtu.be/FB7IW9VCIt8

Redigerat av morberg, 21 oktober 2012 - 12:18.


#74

Postad 21 oktober 2012 - 14:19

whiskas
  • whiskas
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
För folk som uppgraderar från en tidigare modell kanske de nya inte är totalt revolutionerande.

Men för mig som precis är på väg in i NEX-världen så känns NEX-6 otroligt lockande :)

#75

Postad 21 oktober 2012 - 15:43

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

För folk som uppgraderar från en tidigare modell kanske de nya inte är totalt revolutionerande.

Men för mig som precis är på väg in i NEX-världen så känns NEX-6 otroligt lockande :)

Håller helt med. Just nu känns det som om NEX blir mitt nästa system efter drygt 15 år med Nikon och NEX-6 blir första kameran.

#76

Postad 21 oktober 2012 - 17:58

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Tack för länken. Om man läser hela tråden korrigerar OP sitt påstående till det motsatta. PDAF fungerar mao med F1.4-F6.3 men inte med mindre bländaröppningar (F7-F32). Visar återigen vikten av en riktig recension innan man dömer ut (eller för den delen blint köper) någon kamera.

Han lade också upp en video som visar på skillnaden mellan PDAF (f5.6) och CDAF (f7.1):

http://youtu.be/FB7IW9VCIt8

Tackar för rättelsen och videon.
Den infon var till det bättre, men jag är inte helt nöjd ändå, för det är ytterst sällan jag har lagt märke till att min AF har pumpat så som den gjorde vid ett tillfälle i den här videon. Jag måste dock erkänna att det onekligen ser ut som att det finns en liten hastighetsförbättring vad gäller mellan PDAF och CDAF i denna videon, men om skillnaderna inte är större än så och man fortfarande får nöja sej med CDAF vid svagare ljusförhållanden så tycker i vart fall inte jag att funktionen berättigar det högre priset som man än så länge får betala.

För folk som uppgraderar från en tidigare modell kanske de nya inte är totalt revolutionerande.

Men för mig som precis är på väg in i NEX-världen så känns NEX-6 otroligt lockande :)

Poängen är inte att Nex-6 eller 5R skulle vara några dåliga kameror. Poängen är den att det inte är prisvärt att uppgradera från t.ex. Nex-5N till 6'an eller 5R och att det inte är någon uppgradering värd namnet om man jämför med Nex-7 som i de allra flesta avseenden ger betydligt högre bildkvalite, förutom både EVF, Tri-nav och lite andra trevliga funktioner.

Håller helt med. Just nu känns det som om NEX blir mitt nästa system efter drygt 15 år med Nikon och NEX-6 blir första kameran.

Tänk då på att om du köper en Nex-5n så får du den för halva priset jämfört med Nex-6 och flera tusen billigare jämfört med 5R.
Den Nex-kamera som idag är mest prisvärd är nog just Nex-5N och vill man ha inbyggd blixt och EVF så får man mest för pengarna om man köper en begagnad Nex-7.

Jag vill absolut inte avråda från att hoppa på Nex-tåget, men jag kan inte rekommendera de senaste kamerorna från sony som jag tycker är ogenomtänkta och överprisade konstruktioner jämfört med Nex-7 och -5N.
Även om man köper en ny Nex-5N ifrån handeln (och inte begagnat marknaden) så kommer man ganska mycket billigare undan och får i de allra flesta avseenden en minst lika bra kamera och i vissa avseenden t.o.m. en bättre kamera (jämfört med 5R).

Vill man absolut ha den senaste tekniken så tror jag att det finns fördelar om man avvaktar åtminstone till första firmware-uppdateringen så att man KANSKE kan få lite bättre glädje av den extra kontroll-ratten som finns på både Nex-6 och -5R. Så som det är nu så duplicerar den ju enligt uppgift enbart ratten på kamerans bakstycke!

På något sätt så är jag samtidigt som jag är lite besviken på Sony's senaste kameror också rätt glad för att den kameran jag redan har står sej så bra i konkurrensen från de nya kamerorna. Det som är lite surt är att begagnat-priset på Nex-5N föll så kraftigt när de nya kamerorna lanserades, men jag gissar på att snart så gårt det inte att få tag på Nex-5N på begagnat-marknaden.
Jag kommer i vart fall aldrig att sälja min Nex-5N till de priser som dom säljs för idag. Inte så länge de nyare kamerorna kostar så mycket som de gör.

Ska man fynda Nex-5N så ska man nog göra det nu innan det blir allmänt känt att sony's nya kameror inte tillför så mycket, för sen lär inte folk vara så sugna på att sälja sina Nex-kameror av förra generationen...

#77

Postad 22 oktober 2012 - 20:07

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Det som är lite surt är att begagnat-priset på Nex-5N föll så kraftigt när de nya kamerorna lanserades, men jag gissar på att snart så gårt det inte att få tag på Nex-5N på begagnat-marknaden.


Vart hittar du billiga Nex-5N? Jag har faktiskt inte sett någon som varit billigare än att köpa den i handeln på sistone.. Visserligen så börjar det bli riktigt billigt att köpa en ny. Kanske blir en sån och sen en begagnad pannkakslins till att börja med.. Känns precis som du säger lite svårt att motivera prisskillnaden jämfört med de nya modellerna.

#78

Postad 22 oktober 2012 - 21:29

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Vart hittar du billiga Nex-5N? Jag har faktiskt inte sett någon som varit billigare än att köpa den i handeln på sistone.. Visserligen så börjar det bli riktigt billigt att köpa en ny. Kanske blir en sån och sen en begagnad pannkakslins till att börja med.. Känns precis som du säger lite svårt att motivera prisskillnaden jämfört med de nya modellerna.

1950:-
http://www.blocket.s...htm?ca=23_3&w=3
3750:-
http://www.blocket.s...htm?ca=23_3&w=3
4000:-
http://www.blocket.s...23_3&w=3&last=1

Till skillnad från reapriser hos handlarna så brukar det alltid gå att pruta lite på blocket annonser. För den som är intresserad av att skaffa sej en 5N så handlar det mest om hur billigt man vill ha det.
Som jag försökte förklara tidigare så tror jag inte begagnade 5N kommer att säljas så mycket billigare än vad handlarna begär i sina utförsäljningar. I vart fall inte så länge det finns några utförsäljningar av 5N.

Jag misstänker som sagt att så fort handlarna har sålt ut sina kvarvarande 5N så kommer begagnatpriserna på 5N antingen att stabiliseras eller t.o.m. stiga, eftersom 5N faktiskt är värd om inte lika mycket som 5R så bra nära.

Jag vet iallafall att jag kommer inte att sälja min 5N för under 4000:-, för då behåller jag hellre den och använder som backup, eller skänker bort den till ungarna eller någon nära anhörig. Marknadsvärdet må nå botten, men den tekniska prestandan är fortfarande hög. Kameran har ju inte blivit sämre av att det kommit nyare modeller.

När Nex-5 kom så var prestandan lite av en revolution när det gällde en så liten och billig "systemkamera". När Nex-5N kom så var prestandan förbättrad så pass mycket så att det hade varit värt att uppgradera även om man inte hade fått någon pekskärm i 5N, men nu fick man den som en extra bonus. Enligt min mening så är fortfarande 5N den systemkameran som kanske är absolut mest prisvärd av praktiskt taget alla systemkameror i alla kategorier.

Utan hänsyn till dagens låga priser som gör den ännu mer prisvärd. De nya Nex-kamerorna är också bra, men inte så mycket bättre att det motiverar prisskillnaderna jämfört med 5N.

Med prisvärd menar jag då inte den kamera som ger bäst bild utan hänsyn till priset utan tvärtom. Den kameran ger bäst bild, vid flest tillfällen per krona.

En fullframe-kamera kommer ju alltid att leverera bättre bild (med reservation för vissa specifika tillfällen) än en APS-C kamera om man ser till helhetsintrycket, men dom kostar ju också alltid ganska mycket och är mer kompromisslösa.

#79

Postad 23 oktober 2012 - 19:44

whiskas
  • whiskas
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 1
GuessWho, du har säkert helt rätt. Men jag vill inte ha en begagnad kamera... Och så ser NEX-6 väldigt intressant ut som inkörsport :)

Jag har en 5DmkII idag som stor kamera och är ute efter något smidigare. Dock vill jag inte betala hur mycket som helst. Vi får se var priserna hamnar när kamerorna kommer ut på riktigt. Ska även bli kul att se ett riktigt test!

#80

Postad 23 oktober 2012 - 20:32

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Vi får se var priserna hamnar när kamerorna kommer ut på riktigt. Ska även bli kul att se ett riktigt test!

Mycket bra poäng, priserna brukar inte hålla sig vid riktpriser särskilt länge (om ens alls) efter lansering.

#81

Postad 23 oktober 2012 - 20:39

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Du behöver inte köpa begagnat.
https://www.prisjakt...ams=l=s99352901
Från 3890:-
För en ny kamera!
Det är därför jag så envist tjatar om prisvärdhet. Att det överhuvudtaget går att jämföra Nex-5N med fullformats-kameror är märkvärdigt, men med hänsyn taget till ett pris på t.o.m. under 4000:- så är Nex-5N löjligt prisvärd.
En kamera som ger ALLA APS-C systemkameror upp till 10.000:- en rejäl match och i många avseenden piskar dom (mer eller mindre allihop) för ynka 4000:-!!!

Nex-6 är en tveklöst en bra, kamera eftersom prestandan i stort sett är lika bra som hos Nex-5N. Men man får idag betala dyrt för moderniteter som sensor med fasdetekterande pixlar, wifi och appstöd, inbyggd EVF och blixt. Funktioner som inte gör så mycket för bildkvaliten utan är mer att betrakta som "extra finesser" och då saknas fortfarande pekskärm en funktion som i det närmaste är ovärderlig när man använder manuella objektiv och vill kunna ta bra bilder på kort tid.

Som tur är så får ju var och en själv avgöra vad som är prisvärt och vad man vill köpa (tack och lov), men pratar vi objektivt om bildkvalite per krona så leder Nex-5N ligan idagsläget.

Mitt råd om man tycker att avsaknaden av EVF och inbyggd blixt kan vara avgörande och man ännu inte har lärt sej uppskatta pekskärmar, är att köpa Nex-7 istället för t.ex. Nex-6.

Nex-7 ger väsentligt mycket bättre bildkvalite än både 5'orna och 6'orna (gissar jag på), klart bättre kontroll-möjligheter (tri-nav) och har alla 6'ans fördelar med inbyggd EVF och blixt. 7'an har dessutom lite bättre grepp, men är fortfarande en väldigt liten och smidig kamera.

7'an går att köpa ny för 7990:- och begagnat för ytterligare lite mindre (eller med bättre utrustning för samma pengar).

Jag kan inte, hur gärna jag än vill rekommendera varken Nex-5R eller Nex-6 för med dagens priser så är dom faktiskt inte några bra köp. Om man tvunget vill ha wifi, appstöd och PDAF så rekommenderar jag isåfall att man avvaktar lite så att priserna hinner på de nya Nex-kamerorna hinner justeras ner. För jag är nämligen övertygad om att både 5R och 6'an kommer att falla ganska snabbt i pris, för att landa på åtminstone ett par tusen billigare än vad priserna är idag.

Detta just p.g.a. att de inte är så prisvärda trots moderniteterna, när det väl kommer till kritan. Givet är att Sony först tänker försöka mjölka marknaden med så högt introduktionspris som möjligt (och som vanligt) för att efter några månader justera priserna.

Fast om man väntar några månader eller ett halvår, så lär man i samma veva som priserna börjar bli attraktiva också få höra om NÄSTA generation Nex-kameror och jag gissar på att Sony INTE samma misstag utan faktiskt lansera t.ex. Nex-6 så som den borde ha fungerat redan nu.

Ungefär det som hände när Nex-5N lanserades. Då sa folk att 5N var det den första Nex-5 BORDE ha varit...

Jag tror att vi ser exakt samma scenario utspelas nu med Nex-6 kamerorna. Nästa generation kommer att få större konkreta fördelar med PDAF där AF'en faktiskt blir rejält snabbare än dagens första generation av PDAF. Dessutom så är jag övertygad om att pekskärm kommer att finnas på nästa generations Nex-6.

Faktum är att jag tror t.o.m. att nästa generations Nex-7 antingen kommer att funka precis likadant som Nex-6, fast med ännu högre bildkvalite och upplösning. Det skulle inte heller förvåna mej om nästa Nex-7'a vore utrustad med kvadratisk sensor (så slipper man vända kameran) och det skulle dessutom inte heller förvåna mej om vi om drygt ett år får se nästa kamerarevolution i form av en budgetprisad fullformats Nex-kamera. Nex-9 kanske?

Jag gissar på att sony siktar på att revolutionera amatör-kamera marknaden genom att släppa världens första fullformats-, spegellösa och bländarlösa kamera för ett pris strax över 10kkr!

Någon som vågar sej på ett vad?

En sådan strategi hade sopat banan fullständigt med ALLA de tyngre konkurrenterna på kameramarknaden. VEM hade velat köpa en APS-C kamera från canon för över 10.000:- om man hade kunnat få tag på en fullformatare för nästan samma pengar som i alla avseenden hade bokstavligen talat hade åkt åttor, stående på ett ben runt konkurrenterna (monopod?)
...

Men det är bara vad jag tror...
...Hur som helst så ser framtiden väldigt spännande ut...

#82

Postad 24 oktober 2012 - 12:45

Unregistered2d8d729c
  • Unregistered2d8d729c
  • Forumräv

  • 879 inlägg
  • 0
Bortsett från seriebildtagning så fattar jag inte hypen när det kommer till PDAF på sensorn. Har tyvärr inte haft förmånen att testa sonys nex-system, men den kontrastbaserade af-en hos olympus och panasonic vid stillbilder är minst lika bra, eller bättre egentligen. Kontrastbaserad av bakfokuserar eller framfokuserar aldrig. Min Polare som har en canon 60D och ett 135 f2 (jag med OMD EM-5 och Olympus 75mm f1.8) Blev närapå avundsjuk på mitt system efter en stadstur med lite streetfoto, jag hade ett extremt stort antal bättre fokuserade bilder än honom när det kom till gående människor, hans kamera var helt enkelt segare, och han inte ta kort förräns människorna hade flyttat sig lite.

Redigerat av Unregistered2d8d729c, 24 oktober 2012 - 12:47.


#83

Postad 24 oktober 2012 - 17:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Sony's Nex-kamerors svaghet har varit autofokusen en längre tid. I svagare ljus så funkar den inte alltid helt tillförlitligt. Med fokus peaking så undviker man dock de värsta missarna. Jag har inte riktigt blivit klok på resonemangen om bak- eller fram-fokusering, men om jag inte är helt fel på det så handlar det om att fokus måste "kalibreras" och justeras in så att fokus verkligen hamnar på rätt ställe när det fasdetekterande systemet har avgjort avståndet till objektet. Väl injusterat så har jag uppfattat att problemet med bak- eller fram-fokusering inte ska vara något problem.

Detta givetvis sagt med stor reservation eftersom jag inte till fullo förstår resonemanget kring bak- och fram-fokusering.

Vad jag däremot har erfarenhet är de gångerna Nex-systemet ibland fokuserar på bakgrunden istället för motivet. Men det verkar som Nex-kamerornas kontrastbaserade fokus-system vid tveksamma tillfällen väljer att fokusera på den ljusaste delen i bilden. Något som ibland leder till att ansikten mot en bakgrund som är väsentligt ljusare än ansiktena hamnar ur fokus och bakgrunden hamnar i fokus. Även med focus peaking kan detta misstag ske, för om konturen som markeras blir kanten mellan ansiktet och bakgrunden så betyder det inte att ansiktet hamnar i fokus utan enbart att konturen blir tillräckligt skarp för att focus peaking systemet ska markera konturen.

Förstorar man bilden i Nex-kamerans skärm så förbättras precisionen hos focus peaking systemet och man tydligare se om detaljerna i ansiktet markeras eller om detaljerna i bakgrunden markeras (markering med färg för att visa var skärpan i bilden ligger).

Det är bland annat vid dessa tillfällena som pekskärmen ger god hjälp, för pekar man på ansiktet så förstoras just den delen av bilden så att man betydligt lättare kan se var fokusen ligger.

Det bästa sättet att helt eliminera problemet med felfokuserade bilder är enligt min mening att fokusera manuellt. Även med Sony's egna AF-objektiv så kan man välja DMF, vilket innebär att man kör med autofokus, men så fort man rubbar objektivets fokusring så förstoras bilden och man får möjligheten att själv finjustera fokusen.

Jag har hört talas om prestandan hos den kontrastbaserade AF'en hos olympus och panasonic, vilket antyder att det faktiskt går att få bra prestanda även hos kontrastbaserade AF-system.

Faktum är att min Nex-5N's AF faktiskt blev tydligt bättre och snabbare efter den sista firmware-uppdateringen. I normala situationer under bra ljusförhållanden så är det inga problem att låta AF'en ta hand om fokuseringen på t.ex. en fotboll i luften på en fotbollsmatch. Ju svagare ljus desto längre tid behöver AF'en och i riktigt svagt ljus så hittar den kontrastbaserade AF'en ibland inget alls att fokusera på så då återstår det enbart att fokusera manuellt.

Men då pratar vi om rejält mörka bilder, typ stjärnhimmel och liknande...

#84

Postad 24 oktober 2012 - 18:20

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Såg att Sony nu har en "Cashback" kampanj där man får 400 kr om man skickar in kvittot på en nyköpt Nex-5N, nu vart det helt plötsligt ännu billigare!
http://www.sony.se/h...012-10-cashback

#85

Postad 10 november 2012 - 09:23

whiskas
  • whiskas
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Finns i lager på Cyberphoto. Någon som fått sin kamera och kan ge ett utlåtande innan jag trycker på köp? :)

#86

Postad 14 november 2012 - 12:09

whiskas
  • whiskas
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
8390:- nu på Scandinavian Photo. Håller mig liiiite till :)

#87

Postad 14 november 2012 - 16:27

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag kommer att hålla mej ett bra tag till...
...Åtminstone tills Nex6 eller ännu hellre Nex7:an får pekskärm.
Eller så gör jag helt om och går över Till nästa generations Samsung NX20 (om den får pekskärm alltså).

Samsungen är faktiskt inte alls dum! Skärm som går att vända och vrida på alla håll och kanter, inbyggd blixt, standard blixtfattning, aps-c sensor m.m....
Det är i princip bara avsaknaden av pekskärm och möjligtvis priset som ligger den till last...

#88

Postad 24 november 2012 - 16:45

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Så, nu har jag varit och klämt lite på Nex-6 med 16-50 på Mediamarkt. Kameran verkar helt klart trevlig, men jag är efter detta första "test" mycket skeptisk mot objektivet. Problemet var hur man zoomade. Jag tyckte att man helt saknade känsla i den elektiska ringen ringen. Det kändes inte heller som att zoomen rörde sig jämnt, vilket krävde en del justerande för att få den bränvidden jag ville.

#89

Postad 13 december 2012 - 13:37

whiskas
  • whiskas
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt! Enbart med kit-pannkakan till att börja med. Kommer troligen komplettera med någon fast glugg snart men får testa lite med kitet först :)

#90

Postad 13 december 2012 - 16:03

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt! Enbart med kit-pannkakan till att börja med. Kommer troligen komplettera med någon fast glugg snart men får testa lite med kitet först :)


Väldigt nyfiken på hur du uppfattar objektivet! :)
Det som finns på mediamarkt i Linköping beteer sig lite egendomligt, men har inte läst detta på ett enda forum eller i en enda recension, så förhoppningsvis är det inte det objektivet i gott skick.

#91

Postad 14 december 2012 - 11:43

schteffe
  • schteffe
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Gör era Nex-5R också så här?
http://www.youtube.c...h?v=JllI12gvK_k

Så här flippar den ut. Kör (medvetet) på A-läge med F3.5. De små grå plussen är phase detection zonen. Nu är det rätt mörk just i detta klipp, och det är ju en bra fråga var den egentligen borde lägga fokuset. Men samma sak händer i ljus miljö och det känns ju som att den inte funkar som den ska...

Redigerat av schteffe, 14 december 2012 - 11:45.


#92

Postad 15 december 2012 - 10:16

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
blir bilderna oskarpa också?
Det är inte så att den håller på detta viset men ändå får till fokusen just i ögonblicket du tar bilden?

#93

Postad 17 december 2012 - 17:20

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
800 spänn i cashback på 5r nu, kommer definitivt beställa den med 16-50. Hörde efter med fotokungen och de kunde sälja den för 6790 men de fanns inte med på sonys lista för cashback så avvaktar lite tills det är uträtt.

Sen blir den en sån här billig skojlins till att börja med: http://www.ebay.com/itm/120939907226, ser ut att bli riktigt schyssta bilder och det är ju typ inga pengar!

#94

Postad 17 december 2012 - 17:25

Ziq
  • Ziq
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Hur är det med minneskort till förresten? Vinner man nåt på att ha ett vanligt sd gentemot ett micro-sd + adapter? Vore ju skönt om minneskortet är kompatibelt med fler apparater i framtiden så man kan byta mellan telefoner och så. Borde väl bara vara hastighetsklassen som spelar in?

EDIT: Kollade lite på hastigheterna på prisjakt och det ser ut som att SD-korten är bra mycket snabbare!

Redigerat av Ziq, 17 december 2012 - 17:30.


#95

Postad 17 december 2012 - 17:28

schteffe
  • schteffe
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Håller på och mailar med Sonys support. Får se om de kommer fram till något, annars far jag tillbaka till NetOnNet med den.

Eftersom autofokusen åker fram och tillbaka jättesnabbt och inte låser på någon punkt gissar jag att bilderna kan bli oskarpa, eller iallafall att fokuset kan hamna helt fel när man tar kortet. Hursomhelst är det väldigt störande då man känner att kameran "skakar" (durrar) medan den jävlas med fokuset.

Repeterade samma scenario efter fabriksåterställning dagen därpå i denna video.
http://www.youtube.c...meHrvcBIYg&hd=1

Vore kul att veta om fler märkt samma sak med sina Nex-5R.

#96

Postad 17 december 2012 - 18:20

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Använder du en AF-punkt i bildens centrum? I båda dina filmer ser det ut som att det just där inte finns något med kontrast som AF kan låsa på vilket isf inte är kamerans fel.

#97

Postad 17 december 2012 - 19:21

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Håller på och mailar med Sonys support. Får se om de kommer fram till något, annars far jag tillbaka till NetOnNet med den.

Eftersom autofokusen åker fram och tillbaka jättesnabbt och inte låser på någon punkt gissar jag att bilderna kan bli oskarpa, eller iallafall att fokuset kan hamna helt fel när man tar kortet.

Har du fortfarande inte testat om fokus faktiskt hamnar fel när du väl tar kortet?

#98

Postad 17 december 2012 - 19:35

schteffe
  • schteffe
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
AF är centrumvägd i första videon men inte andra. Syns på ikonerna till vänster på kamerans skärm.

Som sagt så gäller inte frågan om korten blir skarpa eller ej. Det jag undrar är om kameran ska bete sig som den gör. För det känns helt klart fel tycker jag. Därför hör jag med er som har samma modell om er kamera gör likadant.

Men jag ska testa nu om beteendet kan förstöra foton.

#99

Postad 17 december 2012 - 20:23

schteffe
  • schteffe
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
2 nya videor :)

Autofocus Area är ställd på Multi i båda filmerna (som i film nr 2).

Nr3:
http://youtu.be/IHFN_G1UEco
Ljuset placerade där jag för att det var svårt att filma AF-skaket med mobilen, och skaket syns tydligare på ljuset.

Nr4:
http://youtu.be/VdWrkuu1Bc0
Nästan samma effekt när jag inte siktar på en "kontrastlös" yta. Notera att "skakadet" är långsammare här. Men den lyckas inte låsa.

Bilderna som tas är väll OK, jag är ingen fotografikunnig person, och objektivet är ju inget superobjektiv (standard 18-55an).
Men det handlar som sagt inte om hur bilderna blir, utan om hur kameran beter sig innan bilden tas. Dvs väldigt störigt AF-skak.
Jag testar fråga igen: Beter sig era kameror likadant ibland?

#100

Postad 17 december 2012 - 20:36

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag har ingen 5R och kan av naturliga skäl inte svara på frågan av den anledningen, å andra sidan så har jag inte fingranskat skärmbilden på min 5N heller. Är det något jag granskar väldigt noga däremot är bilderna jag har tagit eftersom det främst är dom jag är intresserad av.

Jag tror dock inte att min 5N gör på samma sätt. Jag tror att jag borde ha lagt märke till det, när jag håller på att ställa skärpan på mina manuella objektiv, fast jag kan ha missat det eftersom jag i stort sett alltid använder funktionen "focus peaking" (konturmarkeringen med färg).

Du får nog räkna med att det tar en stund innan du kan får svar här i denna tråden, för jag tror inte att det finns så många som har några nya Nex 5R än så länge.

Men du ju alltid regga dej och ställa frågan på sajten nedan:
http://forums.dpreview.com/forums/1042



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.