Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gaming laptop

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 augusti 2013 - 00:30

liljeborgen
  • liljeborgen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

Försöker hitta en laptop vars främsta syfte är gaming. Tyvärr är budgeten någorlunda begränsad. Har bestämt mig för 17" men funderar på hur mycket SSD gör för hastigheten, är det värt att lägga extra slantar på det?

Har dålig koll på grafikkort men GeForce GTX eller Radeon 6900-serien (och senare modeller) borde klara av det mesta, right?

Kommer lira en del D3 men även total war, då tänker jag främst på rome 2 ^^ Vilket säkerligen kommer sluka en del prestanda.

Har några alternativ, vad tycker ni?


https://www.prisjakt...t.php?p=1953840

https://www.prisjakt...t.php?p=1953842

#2

Postad 28 augusti 2013 - 00:55

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Har inte så stor kolla på grafikkort och speciellt inte för laptop men när det gäller SSD kan ja inte annat än rekommendera, specielt när båda dessa laptops ar 5400 RPM diskar.
Du kommer ju får en klart mindre disk men jag tycker prestandan är klart värt det.

#3

Postad 28 augusti 2013 - 01:25

liljeborgen
  • liljeborgen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är 5400 RPM lite? Märker man stor skillnad på laddtider, reboots, osv, när man använder SSD?

#4

Postad 28 augusti 2013 - 04:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Är 5400 RPM lite? Märker man stor skillnad på laddtider, reboots, osv, när man använder SSD?

Ja 5400 rpm är lite om man har det som system disk.

Man märker en extrem skillnad med boot och laddtider med en SSD.

Skulle säga att just skiftet till SSD är bland det mest påtagliga man kan göra för att få en dator att kännas snabbare.

#5

Postad 28 augusti 2013 - 05:36

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Bra tips! Ska nog göra något liknande med min burk. Känns ju onödigt att inte ha en backup på bilder osv även om jag har det på bottenplan men här uppe skulle det va najs med en extra disk.

Ja 5400 rpm är lite om man har det som system disk.

Man märker en extrem skillnad med boot och laddtider med en SSD.

Skulle säga att just skiftet till SSD är bland det mest påtagliga man kan göra för att få en dator att kännas snabbare.



#6

Postad 28 augusti 2013 - 06:58

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0
Jag bytte till en SSD-disk i min stationära dator och fick ner starttiden, ifrån att jag trycker på knappen till att jag kan använda datorn till 30 sekunder från runt 2 minuter. Bara på diskbyte inget annat.

#7

Postad 28 augusti 2013 - 09:28

liljeborgen
  • liljeborgen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag bytte till en SSD-disk i min stationära dator och fick ner starttiden, ifrån att jag trycker på knappen till att jag kan använda datorn till 30 sekunder från runt 2 minuter. Bara på diskbyte inget annat.



Ok! Tror dock jag kommer ha två hårddiskar varav en SSD. För att återgå till topic, är det något mer jag bör tänka på i mitt köp? Kommer mina alternativ att räcka längre än 6 månader innan de blir pasé?

#8

Postad 28 augusti 2013 - 09:34

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Bara för att flika in, vid köp av dator bör man sluta tänka i banorna "hur framtidssäkrad är den?" eller "hur länge kommer den hänga med i prestanda?" osv.

En sak är man alltid garanterad, en dator blir gammal samma dag du köper den.

Därför är det alltid bättre att koncentrera sig på att köpa den prestanda man behöver för nuvarande läge för så bra pris som möjligt, annars blir man bara galen och uppgiften att bygga den "perfekta datorn" en omöjlighet.

Behöver man sen en dag i framtiden mer kräm ser man till att köpa uppgraderingar, alt köpa ny dator.

#9

Postad 28 augusti 2013 - 09:35

liljeborgen
  • liljeborgen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ser nu att båda alternativen har två hårddiskar varav en SSD. Blir upplevelsen snabbare även om SSD inte är primär hårddisken... har jag uppfattat det rätt så?


Ja 5400 rpm är lite om man har det som system disk.

Man märker en extrem skillnad med boot och laddtider med en SSD.

Skulle säga att just skiftet till SSD är bland det mest påtagliga man kan göra för att få en dator att kännas snabbare.



#10

Postad 28 augusti 2013 - 10:48

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Ser nu att båda alternativen har två hårddiskar varav en SSD. Blir upplevelsen snabbare även om SSD inte är primär hårddisken... har jag uppfattat det rätt så?

För att nyttja fördelarna med SSD skall du ha operativsystem, minst, installerat på den.

#11

Postad 28 augusti 2013 - 10:52

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Har du SSD bör du ha operativet samt alla spel / program insttallerade på den.

Eller snarare, allt som du vill ska ladda och gå snabbare ska ligga på den

Har du en vanlig HD utöver SSD använder du den som lagringsdisk enbart.

Redigerat av masse70, 28 augusti 2013 - 11:01.


#12

Postad 28 augusti 2013 - 11:01

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
ssd hjälper ju bara till vid laddningstider, inte så att du får snabbare/bättre flyt i spel med den. ja annat än laddningstiden mellan banor osv :)

Men nuförtiden är väl ssd vad man bör ha för OS/spel disk iaf :)

#13

Postad 28 augusti 2013 - 11:05

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

ssd hjälper ju bara till vid laddningstider, inte så att du får snabbare/bättre flyt i spel med den. ja annat än laddningstiden mellan banor osv :)

Men nuförtiden är väl ssd vad man bör ha för OS/spel disk iaf :)

Fel, den förbättrar både läs & skrivtider vilket i spel som är mycket läsintensiva (MMO´s tex) gör en stor skillnad.

Men vissa spel märker du såklart mindre skillnad i driften av det, dock kvarstår ju banladdningar och uppstart som givna förbättringar.

http://www.maximumpc...ame_performance

Redigerat av masse70, 28 augusti 2013 - 13:39.


#14

Postad 28 augusti 2013 - 11:33

liljeborgen
  • liljeborgen
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack! Bra svar masse!

Har du SSD bör du ha operativet samt alla spel / program insttallerade på den.

Eller snarare, allt som du vill ska ladda och gå snabbare ska ligga på den

Har du en vanlig HD utöver SSD använder du den som lagringsdisk enbart.



Grafikkort och minne - vad tror ni där? GeForce GTX - serien verkar övertygande, men man kanske klarar sig med GT750? Är DDR3 en bra typ av minne, eller bör jag tänka mer på hur många gig RAM jag får?

Processor - Intel Core i7 Quad Core 2.2 GHz (antar att det är fyrkärnig?) borde klara rome 2, kanske inte på ultra men medium? Har sett att somliga kommer med "turbo" låter sjukt mycket 80tal, är det vettigt eller en marknadsförings gimmick?


Tack för alla hjälpsamma svar!

#15

Postad 29 augusti 2013 - 06:53

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

Fel, den förbättrar både läs & skrivtider vilket i spel som är mycket läsintensiva (MMO´s tex) gör en stor skillnad.

Men vissa spel märker du såklart mindre skillnad i driften av det, dock kvarstår ju banladdningar och uppstart som givna förbättringar.

http://www.maximumpc...ame_performance


Testade ff14, wow, vanguard, tera, neverwinter och eq1 igår både ssd och vanlig hdd.. ingen märkbar skillnad! Testade förrut med t.ex bf3 också enda skillnaden är laddningstid mellan banorna. Så i min värld är det bara laddnings och uppstartstider som påverkas.. mao är ssd en lyxvara, bättre att lägga pengarna på fetare grafikkort om man har en begränsad budget imo ^^

#16

Postad 29 augusti 2013 - 07:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1
Ok, själv testade jag tex Aion som jag råkade köra som mest när jag köpte min första SSD.
Med exakt samma övrig hårdvara upplevde jag en enorm skillnad i FPS när man tex kom in i högt befolkade områden.

Om jag minns rätt var det typ en fördubbling av FPS tom.

Som sagt, det man pratar om här är ju diskaccess, och i alla applikationer eller spel som är just diskaccess-intensiva kommer man ju också se en klar förbättring.
Dock är ju inte alla spel eller applikationer lika intensiva på det området eller knappt alls under drift.

Vad gäller ren och skär prestanda i just spel har du ju rätt i att ett fetare grafikkort är det man bör satsa på först och främst.
Men pratar vi om en total snabbhet i systemet i stort är det absolut inte en lyxvara att skaffa en SSD.

Redigerat av masse70, 29 augusti 2013 - 18:10.


#17

Postad 29 augusti 2013 - 23:45

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlägg
  • 0
Beror på vad man startar med. På en laptop med 5400 rpm skiva är SSD som natt och dag. På min desktop där jag bytte från en WD Black till SSD var skillnaden marginell.

#18

Postad 30 augusti 2013 - 07:17

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Nu är inte jag teknisk för mer än 5 öre ungefär men en sak slog mig igår.

Jag har en Sony Vaio laptop köpt i juni och en stationär Taurus från inet. Jag roade mig igår med att flytta lite större bildfiler mellan datorerna med hjälp av ett usb-minne.

Det jag snabbt märkte borde ha en anknytning till det ni skriver här.

Att fylla minnet från laptopen tog cirka 10 minuter. Då jag stoppade stickan i Taurusen så upplevde jag att "tömningen" gick på ungefär halva tiden. Handlar det här om läs/skrivhastigheter i respektive dator? Om så är fallet har det större betydelse än jag hittills trott.

#19

Postad 30 augusti 2013 - 07:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Ja självklart har läs/skrivtider med det att göra.

Vad gäller just överföringen från USB har ju även USB-gränssnittet med hastigheten att göra.

Så i ditt fall så blir ju överföringshastigheten i USB-gränsnittet i kombination med hur snabbt disken kan skriva slutresultatet.

Det finns ju olika USB versioner som också har olika hastigheter.

Version 2.0 har maximal hastighet på 60 MB/s medans 3.0 har 625 MB/s

Redigerat av masse70, 30 augusti 2013 - 07:27.


#20

Postad 30 augusti 2013 - 08:29

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Ja, jag tror att USB 2.0 var det jag använde på bägge maskinerna. Taurusen har visserligen 3.0-portar (blå) men dessa använde jag inte. kanske jag skulle gjort :)

Redigerat av Unregisteredff20a4e9, 30 augusti 2013 - 08:30.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.