Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Owens corning 703 - akustikmatrial, glasull

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 juli 2007 - 19:35

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Håller på att skissa lite på DYI akustikplattor och är på jakt efter 120 x 60 Owens Corning 703 glasull. Någon som vet var jag kan köpa dessa?

#2

Postad 18 juli 2007 - 23:00

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på dessa och vanliga markplattor t ex?

#3

Postad 19 juli 2007 - 19:10

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
jag har läst att detta är det bästa man kan köpa för en billig peng.

#4

Postad 21 juli 2007 - 13:15

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
http://www.owenscorn...ns_frameset.htm


http://www.owenscorn...ea=3&Language=1

Redigerat av Unregistered39429, 22 juli 2007 - 17:49.


#5

Postad 21 juli 2007 - 13:28

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
är det detta matrial som akustikgurun ethan winer gör sina mondo traps av tro? någon?

#6

Postad 22 juli 2007 - 18:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag tror mineralull har högre densitet, men är inte säker. Jag har sjukt mycket mineralull i lägenheten som basfällor. Basen börjar bli rätt tajt nu... :(

#7

Postad 22 juli 2007 - 22:41

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
tjenare trebban hur mycket fiber har du ?
jag funderar på att fixa 100 mm tjocka glasfiberskivor med densiteten 96kg/m3 & aluminiumbeläggning på ena sidan i alla rummets 4 hörn golv till tak tror du de räcker till tajt bas?

något tips om vilka produkter som har dom egenskaperna (förutom owens corning frk705) ?

#8

Postad 23 juli 2007 - 18:37

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Jag har varit i kontakt med Owens corning i Falkenberg via mail och tyvärr inte fått något svar på vem som säljer dessa. De skall vara mycket bra absorbenter. Kolla länkarna:


http://www.readyacoustics.com/

http://www.readyacou...ls&prod=OC703UF



Funderar på att köpa hem 12 stycken DIY Trap bags. Har fått hem prover, ser ut lite som mocka= snygga....

#9

Postad 23 juli 2007 - 19:13

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
hejsan jag mailade sälj chefen i europa? och det verkar som dom har distrubition som utgår ifrån falkenberg för den skandinaviska marknaden...
här år svaret;


Kan dog oplyse at vore produkter kan købes (erhvervsmæssigt) hos Owens Corning Sweden i Falkenberg, hvor vi har vort distributions center for Skandinavien!

Jeg henviser hermed til vores website, hvor du finder alle nødvendige kontakt data. Owens Corning Falkenberg er p.t. lukket p.g.a. ferie, men er tilbage den 30. Juli!
Med Venlig Hilsen/Best Regards
Owens Corning Composites Solutions
Jens Egholt Rasmussen

Sales Leader (Northern Europe)
Phone & Fax: +45 8682 2263
Mobil: +45 2965 2201
www.owenscorning.se & www.owenscorning.net

#10

Postad 25 juli 2007 - 07:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

tjenare trebban hur mycket fiber har du ?
jag funderar på att fixa 100 mm tjocka glasfiberskivor med densiteten 96kg/m3 & aluminiumbeläggning på ena sidan i alla rummets 4 hörn golv till tak tror du de räcker till tajt bas?

något tips om vilka produkter som har dom egenskaperna (förutom owens corning frk705) ?

<{POST_SNAPBACK}>


Tjena!
Det är 100mm jag har hemma. Att täcka hörnen är rätt väg.

Gör så stora trianglar du kan ifall du sätter dem i hörnen. Mina trianglar i fronten av rummet är inte så stora på grund av att fönstret tar upp sådan plats. I bakre delen av rummet har jag använt största möjliga triangel som går att skära ut från en 100mm-skiva. Ytan utåt på de trianglarna är väl en 70cm. Det blir det ifall man gör fyra trianglar av varje skiva. Jag har funderingar på att bygga hållare i samma ytstorlek så jag slipper bygga massa reglar överallt. Om jag bygger en trekantig låda så kommer jag ha ungefär tio skivor i den så den går att flytta. Tio skivor blir ju en meter högt. Gör jag två sådana lådor kommer jag nästan upp till taket.

Nu är inte mineralullsskivor lösningen på alla basproblem. Jag har en peak som är svårt att "bygga" bort. Jag vet inte frekvensen på denna peak så det får väl bli en Helmoltz-låda som kan justeras att ta bor peaken.

Hursomhelst, sätt upp så många skivor i hörnen som du vågar. Det blir inte sämre i alla fall.

Jag har räknat ut att jag borde ha gjort av med ca 20 skivor vid det här laget, och fler blir det. Använder man stora skivor i taket vid hörnen så slipper de vara i vägen. Om man bygger flyttbara lådor så är det bara att ställa dem under dessa hörnbyggen. Hade jag en kamera så kunde jag visa, men tyvärr har jag ingen.

Du kan ju lätt och ledigt testa hur många trianglar du får ut av en skiva. Den största triangeln blir runt 60 cm bred. Skär du en sån i två delar har du två till och så vidare. Jag rekommenderar dock att använda största möjliga triangel.

Robban

#11

Postad 25 juli 2007 - 10:39

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Toppen så man kan handla direkt från dom i falkenberg... men om man inte har företag då?

#12

Postad 25 juli 2007 - 15:28

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Toppen så man kan handla direkt från dom i falkenberg... men om man inte har företag då?

<{POST_SNAPBACK}>

hallå funkybase dom där färdiga tyg påsarna såg läckra ut, sjukt smidig lösning (lite dyr kanske) men vad kostar de att få levererade hit till sverige då tro?
jag är inte heller företagare ,men det är ju lättare att hitta matrialet i fråga genom att fråga den som tillverkar det...
dom har ju rimligtvis uppgifter om vem som säljer deras varor !
nu får vi hoppas att dom tillverkar/tar hem just denna vara
vilket icke är bekräftat ännu pga. semestertider.
skulle det visa sig att dom inte kan sälja just denna glasfiberplatta här i sverige så får vi väll jaga upp ett motsvarande (96kg/m3) matrial med folie belagt kraftpapper på ena sidan.
problemet med isover är ju att dom inte uppger deras densitetsvärden på deras skivor :)



Nominal density of the owens corning 700 series;

type
701: 1.5 pcf (24 kg/m3)
702: 2.3 pcf (37 kg/m3)
703: 3.0 pcf (48 kg/m3)
704: 4.2 pcf (67 kg/m3)
705: 6.0 pcf (96 kg/m3)
707: 7.0 pcf (112 kg/m3)
711: 1.65 pcf (26 kg/m3)

#13

Postad 25 juli 2007 - 15:50

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
jaa faan va smart att ha trianglar då får man en massive absorbent med mycket större volym, lite skillnad mot att bara ha en fjuttig 100 mm skiva intryckt emot hörnet...det måste va enorm skillnad i effektivitet ju...ska man ha ~10cm luftspalt till väggarna?eller går det bra att trycka in dom dikt an mot vägg?

#14

Postad 26 juli 2007 - 07:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

jaa faan va smart att ha trianglar då får man en massive absorbent med mycket större volym, lite skillnad mot att bara ha en fjuttig 100 mm skiva intryckt emot hörnet...det måste va enorm skillnad i effektivitet ju...ska man ha ~10cm luftspalt till väggarna?eller går det bra att trycka in dom dikt an mot vägg?

<{POST_SNAPBACK}>


En luftspalt kan aldrig vara fel. Jag har mina dikt mot väggen, men det är bara för att jag är för lat för att räkna ut hur luftspalten ska se ut. Panelerna jag gör för väggarna, de kommer ha luftspalt, inte för att jag vet absorbtionsvärdet, snarare för att skivorna kommer sättas fast i dem som en tavla, liksom. De blir också mongostora. Jag kommer att ha tre skivor per "tavla". Tavlorna kommer att vara flyttbara och ha något skönt mönster typ som Marimekko säljer.

" det måste va enorm skillnad i effektivitet ju..."

Nja, lite skillnad bör det ju bli. Dessvärre är det inte som ett blindtest där man genast hör skillnad. Hörseln har så dåligt minne att du kommer inte höra direkt vilka frekvenser som går bort och vilka som blir framträdande.

Men trianglar, ja det är smart. Jag såg denna metod på ett forum för studiobyggare. Mycket akustik för dessa personer då det gäller att kunna kontrollera inspelning. som tur är finns det en massa tips på basabsorbenter. Det är bara att ta fram verktygen... :wub:

#15

Postad 26 juli 2007 - 07:33

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Det är väl så att luftspalten i sig är ett bra sätt att slippa köpa tjockare absorberand material?

Dvs luftspalt är inte i sig förbättrande, förutsatt att man istället kompenserar med tjocklek i absorbenten..

Så, är man lite lat, så kan man fläska på absorbent istället. Att ha för stor luftspalt blir däremot helt förödande. En halv våglängd, (eller var det en? Minns inte) av den givna frekvensen. Dvs ökar man spalten tappar man verkningsgrad i högre frekvenser, samtidigt som man inte nödvändigtvis vinner dessa i dom lägre.

Å andra sidan kanske man inte alltid behöver att det högre frekvensområdet dämpas. Men det är ju från fall till fall. I min hembio vill jag dämpa rätt mycket, eftersom jag inte ämnar använda det för musiklyssning.

Fördelen med trianglarna är väl att dels får man rätt mycket djup och skilda frekvenser gratis, men framför allt att dom sitter i hörnorna - alla rum har noder där, efter vad jag kan förstå.

Sedan är säkert corning 703 kanon till allt möjligt, att dämpa under hundra är bara att lägga flera på varandra. Tyvärr är jag säker på att våra svenska leverantörers markmattor är nära nog lika bra, fast det hade ju varit trefligt om någon hade verifierat detta...

Redigerat av Unregistereddd199671, 26 juli 2007 - 07:35.


#16

Postad 26 juli 2007 - 11:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det är väl så att luftspalten i sig är ett bra sätt att slippa köpa tjockare absorberand material?

Dvs luftspalt är inte i sig förbättrande, förutsatt att man istället kompenserar med tjocklek i absorbenten..

Så, är man lite lat, så kan man fläska på absorbent istället. Att ha för stor luftspalt blir däremot helt förödande. En halv våglängd, (eller var det en? Minns inte) av den givna frekvensen. Dvs ökar man spalten tappar man verkningsgrad i högre frekvenser, samtidigt som man inte nödvändigtvis vinner dessa i dom lägre.

Å andra sidan kanske man inte alltid behöver att det högre frekvensområdet dämpas. Men det är ju från fall till fall. I min hembio vill jag dämpa rätt mycket, eftersom jag inte ämnar använda det för musiklyssning.

Fördelen med trianglarna är väl att dels får man rätt mycket djup och  skilda frekvenser gratis, men framför allt att dom sitter i hörnorna - alla rum har noder där, efter vad jag kan förstå.

Sedan är säkert corning 703 kanon till allt möjligt, att dämpa under hundra är bara att lägga flera på varandra. Tyvärr är jag säker på att våra svenska leverantörers markmattor är nära nog lika bra, fast det hade ju varit trefligt om någon hade verifierat detta...

<{POST_SNAPBACK}>


Det ska väl finnas undersökningar på "Superchunks" och hur mycket det dämpar. vänta........
...jo......här:

Superchunks plus lite annat smått o gott!

Du har ju helt rätt i att de högre frekvenserna sällan behöver dämpas. Man vill åt de där riktigt djupa, helst de under 100hz. Jag vet inte om jag har lyckats med det. Jag får väl mäta nån gång.
Jag vet att jag har en irriterande peak som borde vara lätt att återskapa med min synth. Sedam är det bara att ta reda på vilken frekvens det är som ger problem.

Jag tror på det faktum som många repeterat under åren -man kan inte dämpa för mycket lågbas!
Jag är lite sugen på att köpa en Helmholtz resonator låda och kolla ifall det går att släta ut peaken som jag har. Dessbättre kostar de inte alltför mycker. Det finns en på Svanå där annonsen påstår att den kan justera ända ner till 40hz(eller var det till och med 30?). Med en sådan låda kan man ju också justera absorbtionen uppåt eller neråt.

#17

Postad 26 juli 2007 - 15:37

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
du den där länken du skickade den var MYCKET trevlig att titta igenom där verkar finnas en hel del intressant...
:D

nu måste jag genast fortsätta läsa vidare vi hörs... intressant tråd detta :P

#18

Postad 26 juli 2007 - 15:57

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

du den där länken du skickade den var MYCKET trevlig att titta igenom där verkar finnas en hel del intressant...
:D

nu måste jag genast fortsätta läsa vidare vi hörs... intressant tråd detta :P

<{POST_SNAPBACK}>


Härligt!

Robban

#19

Postad 26 juli 2007 - 16:22

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
ja spånar lite på om man skulle kunna göra någon estetiskt& bra tilltalande lösning med trianglar längs rummets 4 hörnor golv till tak, och kanske längs med hela takets 4 vinklar där tak möter vägg verkar ju vara där som basfrekvenserna trivs bäst? eller är det overkill?

jag bor ju i hyreslgh. tyvärr så kan? jag ju inte bygga in basfällor & allt va det heter innanför väggarna eller riva, bygga nya väggar...
men om det skuule vara en smart lösning på "modal ringing" å annat så borde man ju kunna göra det relativt snyggt med tygklädda trianglar me typ marimekko eller nått annat snobbigt tyg åfästa med lister eller nått :P

nån som har några tankar,ideer eller bättre förlag?

#20

Postad 26 juli 2007 - 17:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Bifogad fil  GML_blackb_dzn_24877.jpeg   147,11K   82 Antal nerladdningar

ja spånar lite på om man skulle kunna göra någon estetiskt& bra tilltalande lösning med trianglar längs rummets 4 hörnor golv till tak, och kanske längs med hela takets 4 vinklar där tak möter vägg verkar ju vara där som basfrekvenserna trivs bäst? eller är det overkill?

jag bor ju i hyreslgh. tyvärr så kan? jag ju inte bygga in basfällor & allt va det heter innanför väggarna eller riva, bygga nya väggar...
men om det skuule vara en smart lösning på "modal ringing" å annat så borde man ju kunna göra det relativt snyggt med tygklädda trianglar me typ marimekko eller nått annat snobbigt tyg åfästa med lister eller nått       :P

nån som har några tankar,ideer eller bättre förlag?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tror att du tjänar på att göra så stora trianglar som du vågar i hörnen. Låt trianglarana gå ut nån meter åt sidorna i taket. Jag tror det gör större påverkan än om du fjuttar med småtrianglar runt taket. När du ändå håller på så slänger du in trianglar neråt också, så täcker du in golv till tak. Där rekommenderar jag lika stora trianglar(4 per skiva är STORT..he he). Jag kommer göra mina flyttbara, ca en meter höga. Det blir runt tio trianglar i en sådan konstruktion.

Bara för inspirationens skull slänger jag in en bild på en väldigt ball studio. Håll andan nu....(bilden är nerladdad på skrivbordet, vi ska se om jag kan slänga in den) Jodå, den ligger överst!

Visst är den spejsad!!!

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 26 juli 2007 - 17:34.


#21

Postad 26 juli 2007 - 19:24

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
ja jäklar vilken studio är det så det ska se ut i mitt vardagsrum om några månader?
(man kan ju alltid drömma de är väl inte förbjudet va)

ja asså det där med trianglar de verkar ju HELT klockrent ju...håller du på å bygger hemma nu eller?

#22

Postad 26 juli 2007 - 23:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

ja jäklar vilken studio är det så det ska se ut i mitt vardagsrum om några månader?
(man kan ju alltid drömma de är väl inte förbjudet va)

ja asså det där med trianglar de verkar ju HELT klockrent ju...håller du på å bygger hemma nu eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är för lat för att bygga just nu. Det mesta är klart. Jag behöver bara hitta snyggt tyg så jag kan klä in rackartygen(!)

#23

Postad 27 juli 2007 - 00:44

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
faan de hade varit skoj att se lite bilder på ditt rum... kan du inte låna en kamera av nån polare?

#24

Postad 28 juli 2007 - 18:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Bifogad fil  MyPicture.jpg   69,97K   14 Antal nerladdningar

Usch vad jobbigt att ta bilder..he he! Tog en minut ungefär....alldes svettig B)
Nå, trots bildkvaliteten så ser ni storleken på trianglarna. Dessa sitter bakom mig när jag tittar på tv.
Tittar man noga så finns det en funkisfotölj under trianglarna.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 juli 2007 - 18:07.


#25

Postad 28 juli 2007 - 18:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Bifogad fil  MyPicture.jpg   56,77K   9 Antal nerladdningar

Nu tittar vi framåt i lägenheten på de första jag gjorde. Fönstret gör att trianglarna blir mycket mindre. Det blev trots storleken på dem ändå skillnad i basljudet. Men som sagt, satsa på så stora ni kan göra. dessa trianglar är hälften så stora som de på den första bilden.

#26

Postad 28 juli 2007 - 18:17

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

QUOTE(Funkybase @ Jul 25 2007, 11:39 )
Toppen så man kan handla direkt från dom i falkenberg... men om man inte har företag då?





hallå funkybase dom där färdiga tyg påsarna såg läckra ut, sjukt smidig lösning (lite dyr kanske) men vad kostar de att få levererade hit till sverige då tro?
jag är inte heller företagare ,men det är ju lättare att hitta matrialet i fråga genom att fråga den som tillverkar det...
dom har ju rimligtvis uppgifter om vem som säljer deras varor !
nu får vi hoppas att dom tillverkar/tar hem just denna vara
vilket icke är bekräftat ännu pga. semestertider.
skulle det visa sig att dom inte kan sälja just denna glasfiberplatta här i sverige så får vi väll jaga upp ett motsvarande (96kg/m3) matrial med folie belagt kraftpapper på ena sidan.
problemet med isover är ju att dom inte uppger deras densitetsvärden på deras skivor 



Nominal density of the owens corning 700 series;

type
701: 1.5 pcf (24 kg/m3)
702: 2.3 pcf (37 kg/m3)
703: 3.0 pcf (48 kg/m3)
704: 4.2 pcf (67 kg/m3)
705: 6.0 pcf (96 kg/m3)
707: 7.0 pcf (112 kg/m3)
711: 1.65 pcf (26 kg/m3)


Jeppeman
Du måste hålla mig uppdaterad om du skulle finna något lämpligt alternativ till Owen corning 703/705! Jag mailade till Falkenberg, men inte fått något svar från dom. Hoppas att de hör av sig efter semestern.

Ja de där överdragen är ganska dyra, men det blir ändå okej pris... Har fått hem några prover nu och matrialet och färgerna är snygga. Jag funderar på att köpa hem 12 stycken överdrag, tror att det skulle gå på ca $400-500 plus svensk moms och tull.

#27

Postad 28 juli 2007 - 18:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Bifogad fil  MyPicture.jpg   72,93K   9 Antal nerladdningar

Denna panel är tre mineralullsskivor lagda på varann. Det blir en rejäl panel som ska kläs in i tyg och sättas på väggen. Två likadana paneler är planerade för den bakre delen av rummet. Nu är bara taket kvar. Det finns ju fina diffusorer att köpa. Med belysning på såna kan det se härligt sci-fi-aktigt ut.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 28 juli 2007 - 18:24.


#28

Postad 28 juli 2007 - 19:43

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
ja självklart så uppdaterar jag om jag finner en kopia av owens corning 703 eller 705.
om du skulle hitta nått så får du gärna informera du med...

(för övrigt så är Knauf en av europas största isolerings tillverkare.)


B) sköna bilder det där borde ju göra skillnad...
vad är det för matrial du har använt dig av?

Redigerat av Unregistered39429, 28 juli 2007 - 19:46.


#29

Postad 28 juli 2007 - 20:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

ja självklart så uppdaterar jag om jag finner en kopia av owens corning 703 eller 705.
om du skulle hitta nått så får du gärna informera du med...

(för övrigt så är Knauf en av europas största isolerings tillverkare.)


B)  sköna bilder det där borde ju göra skillnad...
vad är det för matrial du har använt dig av?

<{POST_SNAPBACK}>


Mineralull, markplattor alltså.

#30

Postad 01 augusti 2007 - 13:35

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 1
Nu har jag fått svar från Owens corning. De säljer inte 703 i sverige. Jag fick svaret att de säljer inte byggmatrial i sverige överhuvudtaget... Detta gör ju att vi måste hitta ett bra alternativ. Så om någon som läser denna tråd har något bra alternativ till 703 alt 705 vänligen skriv ner detta i tråden.

En annan kul idé hade varit om man kunde starta en tråd med en lista med bra akustikmatrial från byggmarknaderna?!

#31

Postad 01 augusti 2007 - 21:27

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
samma svar på europaniva så owens corning kan vi nog glömma så länge vi inte delar på en container eller nått i den storleken...här är svaret;

we do not have insulation factory in Europe, the information you got may be out of date. We also do not distribute our 700 series in Europe, and the only way we could make the product available to you would be if you took one container load.... Let me know if you're interested.

Best regards
Maria



Maria Arredondo
Building Materials Europe
Business Development
Phone: 00 32 2 674 82 27
Fax: 00 32 2 660 85 72


så hur får vi reda på tiilexempel Isovers densitets uppgifter detta har jag letat efter men de verkar omöljiga att finna.
det verkar ju som att man vill ha mellan 48-96 kg/m3 i densitet för bästa absorbtionsnivå under ~200 HZ.rätta mig gärna om det är fel...

denna länk är ganska intressant men tyvärr så säljs ju inte dessa i sverige.
http://www.bobgolds....oefficients.htm

Redigerat av Unregistered39429, 06 augusti 2007 - 08:56.


#32

Postad 02 augusti 2007 - 07:48

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 1
Det verkar som att många använder sig av markplatta för att den har just mer densitet och kan ställas direkt på golvet om man vill. ISOVER har ju markplattor i storleken 10x60x120 cm...

#33

Postad 02 augusti 2007 - 14:41

Unregistered9f526589
  • Unregistered9f526589
  • Lärjunge

  • 311 inlägg
  • 0
Hej hej!

Jag har funderat ett tag på att isolera min lägenhet som jag skall flytta in i snart, men har ingen kunskap inom detta. Jag kommer ha grannar bakom båda väggarna i vardagsrummet (som är av betong) men det bor ingen under eller över mig. Så för både grannens och min skull tänkte jag om det är värt att isolera 2 väggar där, väggen där tv'n, fronthögtalarna och subben kommer stå, och sen väggen bakom soffan. Jag har ett KEF 2005.2 5.1 system.

Jag undrar hur tjockt man behöver bygga ut från vägen? Tex hur tjockt med mineralull och gipsskivor? Det är väl även bra och slänga in en träskiva av ngt slag om man vill hänga saker på väggen, men klarar en sån här vägg bära en tv som väger 30 kg, högtalare och eventuell hylla?

Högtalarna kommer som sagt sitta på väggen, kommer detta sprida ljudet via väggarna in till grannen och vad vore det bästa här, att ljudisolera och hänga dem på den nya väggen?

Har gjort en skiss för att illustrera på ett ungefär:

Postad bild

EDIT:
Kanske var lite dumt av mig att posta i denna tråd föressten, med tanke på rubriken :rolleyes: tyckte bilderna på första sidan var inspirerande, så fastnade lite för denna :) men kan modsen ta bort denna post så jag kan skapa en ny tråd med frågan eller posta på en mer passande tråd? Vet att dubbelposting inte gillas..

Redigerat av Unregistered9f526589, 02 augusti 2007 - 22:09.


#34

Postad 02 augusti 2007 - 14:46

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
är det; Isover Markskiva 37 ?

finns det några nackdelelar med så pass hög densitet som 140 kg/m2 ?
har för mig att jag läste nånstans att densitetsvärdets betydelse sjunker i takt med att man ökar tjockleken på skivorna, men jag kan ju förståss ha läst fel...

här hittade jag annars en tänkbar? ersättare till owens corning 705frk.
Roxull Alu-Brandbatts 107
den har samma densitet på 100kg/m3 samt oxå aluminiumskiktet på ena sidan.




(*note;owens corning 703 har 48 kg/m3 i densitet.)

Redigerat av Unregistered39429, 02 augusti 2007 - 20:16.


#35

Postad 03 augusti 2007 - 11:35

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

Hej hej!

Jag har funderat ett tag på att isolera min lägenhet som jag skall flytta in i snart, men har ingen kunskap inom detta. Jag kommer ha grannar bakom båda väggarna i vardagsrummet (som är av betong) men det bor ingen under eller över mig. Så för både grannens och min skull tänkte jag om det är värt att isolera 2 väggar där, väggen där tv'n, fronthögtalarna och subben kommer stå, och sen väggen bakom soffan. Jag har ett KEF 2005.2 5.1 system.

Jag undrar hur tjockt man behöver bygga ut från vägen? Tex hur tjockt med mineralull och gipsskivor? Det är väl även bra och slänga in en träskiva av ngt slag om man vill hänga saker på väggen, men klarar en sån här vägg bära en tv som väger 30 kg, högtalare och eventuell hylla?

Högtalarna kommer som sagt sitta på väggen, kommer detta sprida ljudet via väggarna in till grannen och vad vore det bästa här, att ljudisolera och hänga dem på den nya väggen?

Har gjort en skiss för att illustrera på ett ungefär:


Om du kolla på ISOVERs hemsida så har jag för mig att de har förslag på hur man bäst ljudisolerar ett rum. Viktigt med luft i väggen...







EDIT:
Kanske var lite dumt av mig att posta i denna tråd föressten, med tanke på rubriken tyckte bilderna på första sidan var inspirerande, så fastnade lite för denna men kan modsen ta bort denna post så jag kan skapa en ny tråd med frågan eller posta på en mer passande tråd? Vet att dubbelposting inte gillas..

#36

Postad 03 augusti 2007 - 11:38

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0

är det; Isover Markskiva 37 ?

finns det några nackdelelar med så pass hög densitet som 140 kg/m2 ?
har för mig att jag läste nånstans att densitetsvärdets betydelse sjunker i takt med att man ökar tjockleken på skivorna, men jag kan ju förståss ha läst fel...

här hittade jag annars en tänkbar? ersättare till owens corning 705frk.
Roxull Alu-Brandbatts 107
den har samma densitet på 100kg/m3 samt oxå aluminiumskiktet på ena sidan.




(*note;owens corning 703 har 48 kg/m3 i densitet.)


Ja pecis, det var marksiva 37 jag tänkte på. Läste någonstans att någon hade byggt absorbenter med dessa. Det är säkert inte bra med för hög densitet. Skall kolla upp din Roxull. Skulle vara bra med en akustikguru som kunde hjälpa oss lite på traven här.

#37

Postad 03 augusti 2007 - 11:40

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Roxull Alu-Brandbatts 107 verkar ju riktigt cool. Men då skall man lägga alusidan innåt väggen va??? Vad kostar denna då? Fanns ju perfekt storlek, 60x120x10!!! :(

#38

Postad 03 augusti 2007 - 20:37

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
ja det finns inte många aluminiumbeklädda mineralulls skivor i sverige verkar det som, så denna alu-brandbatts 107 är nog så nära owens corning 705 man kan komma här i sverige kanske...


ett ännu bättre alternativ tycks vara denna 100 mm tjocka dock en amerikansk skiva tyvärr, men vilka absorbtionsvärden...

Roxul industrial board RHT40;

ASTM C 423
CO-EFFICIENTS AT FREQUENCIES (HZ) ;

125 250 500 1000 2000 4000 NRC

1.07 1.01 1.07 1.06 1.07 1.06 1.05 <-----------DESSA värden de som är intressanta!



speciellt vid 125 hz.



http://www.roxul.com/sw34361.asp

Redigerat av Unregistered39429, 07 augusti 2007 - 03:53.


#39

Postad 07 augusti 2007 - 03:33

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
inte så sugen på att betala 129$ per skiva va!
867 kr för EN(1) SKIVA!!! +frakt...
nä låt oss hitta en värdig europeisk motståndare istället borde inte va så svårt vi har ju både isover,knauf&rockwool som tillverkas inom sverige & europa...

så jag startade just en ny tråd ang. detta här på akustikregleringforumet med rubriken ; 4" Mineralull-Vilket har bäst absorptionskoefficent
med just vinklingen att finna DET mineralull som bräcker detta utmärkta owens corning 703
tänkte man kunde göra en lista över värdiga mineralull
(tackar funkybase för iden)

#40

Postad 08 augusti 2007 - 08:18

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Jag kommer att följa den nya tråden med spänning!!

#41

Postad 08 augusti 2007 - 13:20

Clabbe
  • Clabbe
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Jag kommer att följa den nya tråden med spänning!!

<{POST_SNAPBACK}>



Jag med! Men var kommer ni dämpa? Bakom högtalare, bakom soffa eller någon annanstans?
Jag har mina högtalare nära vägg ca 40 cm(gipsvägg)....så jag tror jag börjar där.
Lycka till i alla fall.

#42

Postad 09 augusti 2007 - 08:16

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
ja nu skulle det ju vara riktigt skoj om någon med bra akustikkunskaper trädde fram & hjälpte oss på vägen...trebban verkar ju lite haj på detta...
jag är helt ny på det här med akustik men nog tror jag jag fattat rätt angående prioteringarna alltså att börja med att fokusera på frekvensområdet 0-250hz.
jag menar mattor,gardiner,tunna akustiktak & såvidare absorberar helt enkelt inte ett skvatt i ovanstående område,eller väldigt väldigt lite,vad jag förstått.däremot biter dom på frekvenser runt 500 hz & uppåt det är ju bra det, men va gör det när
min 15" subwoofer & 6,5" midbasarna i mina golvhögtalare låter otajt&slött. hela vardagsrummet ekar som i en kyrka i området 0-250hz
känns helt enkelt som 4" mineralull är på rätt spår i allafall,sen hur mycket & framförallt var det skall placeras det är jag nyfiken på. men det här med superchunks måste jag säga låter mycket intressant...

#43

Postad 09 augusti 2007 - 23:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
"trebban verkar ju lite haj på detta..."

He he! Jag är verkligen ingen expert på detta. Det jag gör är en chansning efter att ha läst mycket på engelska och amerikanska forum. Så mycket jag säga; det låter bättre än innan.

Jag har försökt följa råden att försöka absorbera bort så mycket lågbas som det bara går. I slutändan tror jag att jag måste ta till en riktig akustiker. De kan mäta upp rummet och kolla vilka frekvenser som jag har trubbel med. T.e.x är det mer lågbas i "utkanterna" på rummet. Sitter man i mitten på soffan är det hyfsat ljud. Rör man sig någon meter åt sidan låter det mer. Jag är säker på att detta går att bota -mer eller mindre i alla fall.

I går provade jag att ta mina monsterabsorbenter till mitten av rummet. De är 1.80 höga och 1.20 breda och täcker således upp en stor del av väggarna. Det blev faktiskt lite mer ordning på basen så här! När man står i mitten av rummet upplever jag att basen tar längre tid på sig att försvinna. Efter förflyttningen av absorbenterna är utklingningen kortare. Det blev en aning stunsigare bas i musiken.

Nu återstår taket över fronthögtalarna. Här funderar jag på om det går att bygga en basabsorbent till på något sätt. Dock vet jag inte om den kommer att påverka lågbasen så mycket. Jag skulle också vilja diffusera bort klapp-ekot som finns där.

Fast mest nyfiken är jag på Helmholtzresonanslådor(usch vilket långt ord). Det är ju lite ballt att kunna korrigera bort frekvenser med en sådan. Svanå hade ju nån sådan som gick ner till 40hz! det skulle vara intressant och se en test med en sådan!

#44

Postad 10 augusti 2007 - 00:47

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
:)nämen där är du ju.
tror du har helt rätt i att man måste konsultera en akustiker om man ska få till ett helt klockrent ljud i vardagsrummet...
tyvärr så är dom ju dyrare än mineralull(inte så konstigt kanske)
men att testa och räkna på sina rumsresonanser kan man ju göra i bland annat i sweetspot, programmet som jag hittade på component.se
då kan man ju iallafall få ett hum om vilka problem fekvenser Rummet har.det borde ju vara en bra start?
har du testat att mäta upp dina superchunks med mick typ tombstone,ETF eller nåtliknande nån gång trebban?
jag är lite nyfiken på hur långt ner dom är effektiva,jag menar dom är ju sjukt djupa ~60 cm eller?
dom borde ju bita på rätt låga frekvenser kan man tro?

#45

Postad 10 augusti 2007 - 06:55

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Kolla in den här länken, här finns mycket intressant läsning om hur mycket olika saker dämpar: SAE Absorbation Materials.

Jag tror att man skall börja i nedre registerna och när man är nöjd med basen ta bort lite ekon. Det som funkar bäst då är olika bass traps. Svanå Miljöteknik har några, sen finns det ett amerikanskt företag som heter ASC som gör en rund bass trap. Om man börjar med 4 st bass traps och sen bygger vidare så är det nog en fin början. Min tanke var för att spara in lite pengar så skulle jag bygga 4 st absorbenter som är 15 cm tjocka av t ex owens corning 703 (om nu detta hade funnits). Dessa hade jag ställt i hörnen så att jag fick luft bakom.

På Svanås hemsida finns lite bastoner som man kan tanka hem. Kör dom så märker ni var ni har problem. Mitt problem ligger runt 50 hz.

#46

Postad 10 augusti 2007 - 15:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

:)nämen där är du ju.
tror du har helt rätt i att man måste konsultera en akustiker om man ska få till ett helt klockrent ljud i vardagsrummet...
tyvärr så är dom ju dyrare än mineralull(inte så konstigt kanske)
men att testa och räkna på sina rumsresonanser kan man ju göra i bland annat i sweetspot, programmet som jag hittade på component.se
då kan man ju iallafall få ett hum om vilka problem fekvenser Rummet har.det borde ju vara en bra start?
har du testat att mäta upp dina superchunks med mick typ tombstone,ETF eller nåtliknande nån gång trebban?
jag är lite nyfiken på hur långt ner dom är effektiva,jag menar dom är ju sjukt djupa ~60 cm eller?
dom borde ju bita på rätt låga frekvenser kan man tro?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har inte mätt upp än. Än så länge får jag lita på mina öron. Det är klart, jag är nyfiken på hur det "ser" ut på en graf.

Hur djupt mina "abbisar" tuggar i sig är jag osäker på. Tyvärr har jag inte lika stora abbisar i frontdelen av rummet. Någon sorts gardin av Molton eller annat tungt tyg kommer upp framför fönstret. det kommer dock inte hjälpa tung lågbas, kanske högre mellanbas(nytt ord?)

Det finns dock plats för Helmholtresonanslådor istället för mineralull vid fönstren. Jag tror dock att dessa lådor måste placeras lite varstans i rummet. Jag är inte helt säker på var dessa gör störst nytta, faktiskt. Iden att bygga flyttbara "supers" är inte borta än, bara lite framflyttat.

#47

Postad 10 augusti 2007 - 19:15

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
skön länk...
,undrar hur basljudets utbredning ifrån membranet "ser ut", jag tror jag läste att frekvenser under ~300 hz är 360 grader rundstrålande i motsats till tex.diskanten, om så är fallet så är det kanske inte så konstigt att lågbasljud trivs bäst just i hörnen,det gör ju superchunks ännu mer intressant ju...
sjukt sköna bilder trebban känns som måtten är dom rätta på nått sätt!

#48

Postad 11 augusti 2007 - 10:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

skön länk...
,undrar hur basljudets utbredning ifrån membranet "ser ut", jag tror jag läste att frekvenser under ~300 hz är 360 grader rundstrålande i motsats till tex.diskanten, om så är fallet så är det kanske inte så konstigt att lågbasljud trivs bäst just i hörnen,det gör ju superchunks ännu mer intressant ju...
sjukt sköna bilder trebban känns som måtten är dom rätta på nått sätt!

<{POST_SNAPBACK}>


Bilderna hade blivit bättre med en riktig digitalkamera. Nu fotade jag med min macbook. Den är så dålig på att ta in ljus.

Intressant det där med rundstrålande bas. När man är van att lyssna på ett ljudspår inser man att basen, när den når de lägre regionerna låter i hela rummet på en gång. Mellanbas kommer mer riktat framifrån. Det är lite irriterande, men det går ju inte att ändra fysikaliska lagar.

Om man kunde på något sätt se hur ljudet sprider sig i rummet så tror jag basen sulle se ut som bassängvatten. I hörnen har "vattnet" ingen rak reflektionsyta utan studsar mellan hörnen och stannar kvar.

#49

Postad 04 september 2007 - 17:06

desiman
  • desiman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Är det någon som använt sig av Roxull Alu-Brandbatts 107 nu då som kan dela med med sig lite resultat?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.