Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Matrial bakom högtalare

88 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 december 2008 - 14:16

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Hoppas att någon kan ge mig lite tips utan att man ska behöva bli dumförklarad för allt. Mina högtalare står idag inte optimalt i rummet. Den ena har ett litet snett hörn och den andra ett traditionelt 90graders hörn. Tänkte göra skivor eller liknadne bakom högtalarna för att de ska bli mer likt varandra, nästa steg är att mäta upp rummet och påbörja med absorbenter och liknande för att komma till bukt med det.

Iallafall tänkte typ spånskivor eller dylikt som är lite högre än högtalarna som står bakom och går sedan snett frammåt och slutar innan fronten på högtarna så det blir typ ett 45graders V.

Vad tror ni om iden och ska man använda spån eller något annat?

// Sat

#2

Postad 07 december 2008 - 22:55

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Har gjort en snabbritning hur allt är placerat vid högtalarna. Med hjälp av spånskivor eller vad det blir kan man även sätta ut diffusor eller absorbenter.

Bifogad fil(er)



#3

Postad 10 december 2008 - 07:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hoppas att någon kan ge mig lite tips utan att man ska behöva bli dumförklarad för allt. Mina högtalare står idag inte optimalt i rummet. Den ena har ett litet snett hörn och den andra ett traditionelt 90graders hörn. Tänkte göra skivor eller liknadne bakom högtalarna för att de ska bli mer likt varandra, nästa steg är att mäta upp rummet och påbörja med absorbenter och liknande för att komma till bukt med det.

Iallafall tänkte typ spånskivor eller dylikt som är lite högre än högtalarna som står bakom och går sedan snett frammåt och slutar innan fronten på högtarna så det blir typ ett 45graders V.

Vad tror ni om iden och ska man använda spån eller något annat?

// Sat


Det är nog bra att hörnen ser likadana ut. Jag tycker att du kan beskriva vad som är fel på ljudet idag, så vet man mer vilka problem du har med akustiken.

#4

Postad 11 december 2008 - 18:57

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
De mesta av problemen uppstog efter vi flyttat. Har tidigare prövat men högtalarna framför fönster som jag har nu och inte med gott resultat. Sedan är det väl de vanliga problemen. Lite utsläckningar i basområdedet följt av några toppar. Har lite för övertydlig diskantljud i form av sss-ljud. Sedan tycker jag att "filten" inte riktigt vill släppa.

Tänkte som sagt börja med att dämpa upp dem bakom. Bör jag använda absorbenter eller diffosorer? Tänkte även fixa något på väggarna vid första reflex och lägga en tjockare matta framför dem för att plocka lite från golvet.

// Sat

#5

Postad 11 december 2008 - 23:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

De mesta av problemen uppstog efter vi flyttat. Har tidigare prövat men högtalarna framför fönster som jag har nu och inte med gott resultat. Sedan är det väl de vanliga problemen. Lite utsläckningar i basområdedet följt av några toppar. Har lite för övertydlig diskantljud i form av sss-ljud. Sedan tycker jag att "filten" inte riktigt vill släppa.

Tänkte som sagt börja med att dämpa upp dem bakom. Bör jag använda absorbenter eller diffosorer? Tänkte även fixa något på väggarna vid första reflex och lägga en tjockare matta framför dem för att plocka lite från golvet.

// Sat


Kanske det jobbiga sss-ljudet försvinner när du fixat första reflexen. Hur det är med absorbenter bakom högtalarna vet jag ej. Ibland kan man nå bra resultat genom att flytta lyssningspositionen istället för att flytta högtalarna.

Svårt med akustik... ;)

#6

Postad 12 december 2008 - 08:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Din skivor bakom talarna gör varken till eller ifrån. Om du sätter dämpmatrial på dom däremot då börjar dom verka men inte i basregionen.

Om du har utsläckningar i basen prova att förflytta din lyssningsposition i djupled, du kan även testa i sidled fast det är inte direkt optimalt för då måste du flytta talarna med. Det räcker ofta med en förflyttning på ½ met för att man ska höra skillnad. Förflyttning av talarna in/ut från vägg påverkar den totala basåtergivningen (förenklat)

Du behöver också få ner efterklangen i rummet, vilkte kan göras på en massa olika sätt.

#7

Postad 12 december 2008 - 10:08

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Din skivor bakom talarna gör varken till eller ifrån. Om du sätter dämpmatrial på dom däremot då börjar dom verka men inte i basregionen.

Om du har utsläckningar i basen prova att förflytta din lyssningsposition i djupled, du kan även testa i sidled fast det är inte direkt optimalt för då måste du flytta talarna med. Det räcker ofta med en förflyttning på ½ met för att man ska höra skillnad. Förflyttning av talarna in/ut från vägg påverkar den totala basåtergivningen (förenklat)

Du behöver också få ner efterklangen i rummet, vilkte kan göras på en massa olika sätt.


Tack för tipsen. Skivorna är till för att få upp någon form av dämpmatrial, lite svårt annars att klistra på förnster.

För att få ner efterklangen i rummet är det matrial bakom och tjock matta framför högtalarna i första hand. Andra hand kommer som sagt första reflex på väggarna...

Mer tips?

// Sat

#8

Postad 12 december 2008 - 10:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
gå in på www.akustikmiljo.se o leta dig fram till deras fyndsida på webshoppen, dør kan du köpa Dacron för en billig peng. På så viss kan man få det lite snyggt med, vilket glasull eller rockwoll inte är.


Jag hade skipat träprylen o dämpat på väggarna, du påverkar rummet mer på det sättet. Annars blir det till att försöka dämpa rummet någerlunda jämt. Det svåra är att få till en jämn efterklang.
Diffusering är en annan men svårare väg att gå plus att det blir dyrare men i mina öron är det bättre. Men kan man såga o snickra så är det bara att börja bygga.

Basresonser tas lättast av vad vi på HF Forum kallar för Esl rör
Huvudtråd ---> http://www.hififorum...?TOPIC_ID=45952

Mina egna försök ink mätningar ---> http://www.hififorum...?TOPIC_ID=66155

Bildservern vi nyttjade för är inte riktigt frisk så bilderna kan vara sega

#9

Postad 13 december 2008 - 10:50

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tack johan b! Skummade igen trådarna lite fort och de såg intressant ut. Skall lägga lite mer tid senare och verkligen läsa igenom dem.

Det tidigare tipset om att flytta sweetspot gjorde oxå susen. Visade sig när jag flyttade fram en bit så kom ljudet tebax som det skall vara och man fick sitta och njuta igen!

Dock är jag fortfarande intresserad av att förbättra mitt rum. Ska se till att skaffa mick och mäta upp rummet så får vi svart på vitt vad som behöver åtgärdas. Dock får det nog vänta tills julklapparna är avslutade...

// Sat

#10

Postad 14 december 2008 - 17:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Kul !
Hojta om det är något du undrar om :-)

#11

Postad 14 december 2008 - 17:51

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Skönt att du hittade tillbaks till sweetspot!

Lite funderingar angående paneler bakom högtalarna enligt din bifogade figur. Jag tror att det är bra om båda högtalarna står ungefär lika till förhållande till rummet. Men utifrån din figur ser det ut som att avståndet från panelen och bakre delen av högtalaren inte blir tillräkligt stor, varmed det finns risk för att basen blir okontrollerad eller alltför stark. I detta fall spelar det ju ingen roll att högtalarna står ungefär lika, för det blir ”kompott” av det hela ändå… Sedan kan det ju också uppstå resonanser i dessa skivor vilka kan påverkan ljudet i negativ rikting.

#12

Postad 14 december 2008 - 18:00

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Jag tror att det är viktigare att du jobbar på första reflexionerna från sidoväggarna, istället för de som uppstår bakom högtalarna. Men säkerligen är det bra att dämpa upp lite bakom höger högtalare pga rummets utformning i detta hörn.

Förövrigt kan goda akustiska fördelar också ges av att placera dämpande eller spridande material bakom lyssningspositionen…

#13

Postad 15 december 2008 - 06:40

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Men utifrån din figur ser det ut som att avståndet från panelen och bakre delen av högtalaren inte blir tillräkligt stor, varmed det finns risk för att basen blir okontrollerad eller alltför stark.

Ett par skivor av spån/mdf bakom talarna är inte tillräckligt för att bygga upp den förhöjningen ett riktigt hörn ger.
Har man basreflexen bak så borde man teoretiskt kunna få en horneffekt med RIKTIGT stora skivor, minns jag en gång i tiden hade en sub stående bakom en större bokhylla som gick runt ett hörn.
Där fick jag just den effekten men massvis med boost under 30 hz.
Iaf så räcker det oftast med en mindre justering av lyssningspositionen för att hitta sin försvunna bas.

Att dämpa/diffusera bakom lyssningspositionen är bra men man får inte glömma att ta ner efterklangen i hela rummet. Att bara pinpointa ett ställe är bättre än inget men knappast optimalt. Fast det hänger ju också på hur mycket man vill slänga in i rummet.

#14

Postad 15 december 2008 - 18:16

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
xray, panelerna bakom högtalarna snabbritade jag bara för att visa. Om det skulle bli sådna skulle jag själklart flytta fram högtalarna en bit ifrån dem.

Min nya ide är att mäta upp efterklangen i rummet och pröva att bara lägga lite dämpande bakom högtalarna för att inte få så mycket efterklang och ja basreflexrören pekar bakåt.

Bakåt i rummet dvs bakom sweetspot är det öppet. Har en öppen planlösning och rummet leder ut till hallen, så dämpa ytterdörren känns lite overkill.

Att jag aldrig kan uppnå ett drömresultat med +-0.7db 15-30.000hz har jag sedan länge förstått. Dock kan man alltid förbättra ljudet lite.

Som sagt återkommer med mätningar på rummet efter jul. Vilket program rekomenderas förutom Xtz?

// Sat

#15

Postad 15 december 2008 - 23:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
xtz är bra för basmätningar och du kan använda micken för andra program med till viss del.
Micken har tex en förhöjning i dom övre registren o det har dom kompenserat för, men det vet inte andra frekvensmätande program.
För efterklang i dom övre registren så är Timedec klockrent !

#16

Postad 16 december 2008 - 16:05

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

För att få ner efterklangen i rummet är det matrial bakom och tjock matta framför högtalarna i första hand. Andra hand kommer som sagt första reflex på väggarna...

Mer tips?

// Sat



Det är viktigare att ha matta ute vid kanterna än mitt i rummet.
Annars är det väl att dämpa bra vid högtalaränden, med mineralull och försöka få ordning på basen.
Låter basen lika överallt i rummet?

#17

Postad 17 december 2008 - 07:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det är viktigare att ha matta ute vid kanterna än mitt i rummet.
Annars är det väl att dämpa bra vid högtalaränden, med mineralull och försöka få ordning på basen.
Låter basen lika överallt i rummet?


Det ska till en mästare på akustik för att få basen att låta lika över hela rummet.
Genom att ha abnorma mängder mineralull i hörnen av rummen går det nog att styra basen bättre. Harman Kardons ideer om att ha multipla subwoofers är rätt intressant också.

#18

Postad 17 december 2008 - 07:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
varför ha in kubukmeter stora balar när det finns helmholtz absorbenter, eller ännu bättre rören jag nämde ?
Med 3 rör sänkte jag en resonans med 9 db (!) Och det kostar inte många kr att sno ihop heller :-)




Det är viktigare att ha matta ute vid kanterna än mitt i rummet.

På vilket sätt ?
(nyfis)

#19

Postad 17 december 2008 - 21:57

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Bättre jag överlåter det till denna, mycket bra tråden, som visar även alternativ:

http://www.faktiskt....o...pic&t=26967

Förklarar bättre än jag :huh:

#20

Postad 18 december 2008 - 07:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Det Nagref beskriver är ett sätt att få effekten av att ha heltäckningsmatta i hela rummet medans man i själva verket enbart har en vanlig mindre matta. Och som han själv skriver, det är högst teoretiskt och som alla mattor tar det bara ett visst frekvensspan.
Det är även ett av många sätt att få bort fladdereko :-)

Slutsats:
Genom att dämpa ca 25% upp på alla väggar och eliminera tendenser till vertikala fladderekon både runt högtalarna och runt lyssnaren så får man i teorin samma effekt som om man har heltäckningsmatta vid väggarna i mer än 50% av golvytan.



Jag tycker att man ska akta sig för absoluta sanningar när det handlar om akustik, och ännu viktigare är att om man fixar det själv är att man går stegvis fram o verifierar med mätningar. Jag brukar oftast ge rådet att få in en större matta, upp med dacron bakom talarna/lyssningsposition för att få ner ekot i rummet.
Nästa steg hade blivit att fixa förstareflexen.

Därefter brukar jag ge rådet att konsultera någon för hjälp, det är Väldigt lätt att tappa bort sig med pannkaka som resultat.
Man ska heller inte glömma att som med högtalare så tycker vi alla olika !
Bara för att ett rum mäter bra betyder inte att man gillar återgivningen.

#21

Postad 18 december 2008 - 21:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

varför ha in kubukmeter stora balar när det finns helmholtz absorbenter, eller ännu bättre rören jag nämde ?
Med 3 rör sänkte jag en resonans med 9 db (!) Och det kostar inte många kr att sno ihop heller :-)




På vilket sätt ?
(nyfis)


Mitt sätt är inte bättre än ditt. Jag läste om rören och det verkar riktigt spännande. Du har sänkt med hela 9decibel, vilket är imponerande. Vilken hertz har du fått ner med dina rör? Jag har lite djupbas som jag vill sänka utklingningstiden på. Det är riktigt irriterande att höra hur basen " smetar" ut och lägger sig som en akustisk slöja över andra ljud.

Mineralullskivorna jag byggt har jag gjort efter så kallade Super Chunks. De suger bas mer bredbandigt. Dina rör kan dämpa bort vissa frekvenser vilket kommer bli nödvändigt för mig förr eller senare.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 18 december 2008 - 21:25.


#22

Postad 19 december 2008 - 06:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Du nämner en viktig sak där, att plocka bredbandigt !
Rör kan plocka dom värsta peakarna o Super chunks tar ner resten några ms till :-)

Min värsta peak låg vid 45 hz.

#23

Postad 19 december 2008 - 17:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Du nämner en viktig sak där, att plocka bredbandigt !
Rör kan plocka dom värsta peakarna o Super chunks tar ner resten några ms till :-)

Min värsta peak låg vid 45 hz.


Tog du ned peaken med mineralull eller med rörfälla?

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 19 december 2008 - 17:25.


#24

Postad 19 december 2008 - 18:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
rör :-)

#25

Postad 20 december 2008 - 00:28

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Nej, men det finns fler som säger samma sak. Att om man absolut inte kan ha en matta på golvet så är kanterna viktigast. Själv så kör jag en tjock heltäckningsmatta och det har varit en stort lyft, både ljudmässigt och trivselmässigt. :P

#26

Postad 20 december 2008 - 05:17

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Nej, men det finns fler som säger samma sak. Att om man absolut inte kan ha en matta på golvet så är kanterna viktigast. Själv så kör jag en tjock heltäckningsmatta och det har varit en stort lyft, både ljudmässigt och trivselmässigt. :P


Hur tror du det skulle funka med en stor matta framför sig mellan lyssningsposision och högtalare? Alltså inte bara ett par små framför varje högtalare? Har nämligen inget bord eller annat som kan plocka upp lite reflexer.

// Sat

#27

Postad 20 december 2008 - 13:34

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0
Är lite för okunnig att ge dig ett bra svar men jag skulle tro det ger en väldigt liten påverkan men det är kanske snyggare så iaf.
Varför har du inget soffbord om jag får fråga? :P

#28

Postad 20 december 2008 - 14:49

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Det stora problemet med vanlig matta istället för soffbord är ju att man fortfarande får golvreflexen, och den blir kraftigt färgad av den frekvensberoende dämpningen från mattan :P

#29

Postad 21 december 2008 - 11:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Mattan gör att du plockar ner efterklangen i ett visst frekvensspan vilket är bra, men man får inte glömma resterande frekvenser bara !!

#30

Postad 21 december 2008 - 14:16

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Mattan gör att du plockar ner efterklangen i ett visst frekvensspan vilket är bra, men man får inte glömma resterande frekvenser bara !!


Skulle dock hellre ha mattan nån annanstans än vid första golvreflexen (givet inget soffbord), typ i ett hörn eller så där den gör mycket mera nytta för efterklangen.

#31

Postad 21 december 2008 - 16:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Ja varför inte, smak o tycke bestämer vad var o en tycker :-)
Jag har själv aldrig varit en större fan av mattor i större utsträckning men sen har jag ju rummet fullt med akustikfrämjande åtgärder.
En större matta ligger idag under bordet, den är mjuk att gå på, den är snygg så den får stanna.

#32

Postad 21 december 2008 - 17:25

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Mattor är väl i stort sett ett måste om man vill ha låg efterklang, det jag säger är bara att man bör komplettera med nåt som tar hand om golvreflexen mer bredbandigt.

#33

Postad 21 december 2008 - 22:04

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Angående att jag inte har soffbord. Där placeringen av stereon står är inte brevid tv utan har en egen placeing i rummet. Vilket medför att det inte finns någon mellan mig och högtalarna. Rummet sträcker sig ganska långt bak öppet till hallen, vilket gör att jag inte har någon bakre vägg som stör.

// Sat

#34

Postad 28 januari 2009 - 00:33

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Har iallafall fått låna hem mick nu av en här på forumet. Tyvärr har jag inte internet inkopplat på datorn hemma så jag kan inte visa mina mätningar. Tyvärr ser det väligt illa ut med ordenliga dalar från 60hz och uppåt om jag inte minns fel (är på jobbet nu). Hann tyvärr bara göra några kortare tester men imorgon skall jag börja med att möblera om lite... Tips mottages gärna...

Tänkte skall jag i första hand försöka ta ner efterklangen, eller skall jag hitta så rak linje som möjlig genom placering?

// Sat

Redigerat av Satsvear, 28 januari 2009 - 02:39.


#35

Postad 28 januari 2009 - 12:29

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Problemet är att mätningen inte säger sådär jättemycket förutom i området 20-200 Hz. Där är det trevligt att ha en rak kurva som dock har lite uppförsbacke när man rör sig ner mot 20 Hz. Det är väldigt svårt att påverka basen annat än placering av högtalare och lyssningposition dock, det kräver en hel del kunskap och vilja att göra ingrepp i rummet.

Det är svårt att ge generella tips eftersom olika rum beter sig väldigt olika, men mycket mattor, dämpning bakom högtalarna, bokhyllor (med böcker) på sido/bakvägg och ett soffbord är grejer som ger positiva resultat i stort sett i alla rum.

#36

Postad 28 januari 2009 - 13:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Efterklangsmätning är vettigt att göra o man ser även om några bitar sticker ut.
Man kan köra från 20 hz o hela vägen upp till 20K.

Resonanser i basen kan man plocka ner medans utsläckningar får man leva med.
Vart soffan står bäst när det handlar om bas kan man ganska snabbt mäta fram, har man tur så är den placeringen inte helt tosig.

#37

Postad 28 januari 2009 - 17:10

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Gjorde från början en mätning. 20-20.000hz. Sedan börja jag leka med 20-200 för att hitta en grundposition och utgå från den.

Har en del utsläckningar i basen och prövade att flytta ut högtalarna från väggen, flytta närmare samt flytta sweetspot (min fotölj) både mot och från högtalarna. Det ända som hände var att dalarna flyttade sig frekvensmässigt men fanns ändå kvar varje gång.

// Sat

#38

Postad 28 januari 2009 - 19:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
den kommer aldrig att försvinna så bäst är att hitta ett ställe där det inte låter för jävligt :-)
Utsläckningar är inte såå farligt då är det värre med peakar

#39

Postad 28 januari 2009 - 21:06

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Utsläckingarna måste ju göra så att jag tappar en del information från musiken tycker jag personligen iallafall. Du får gärna förklara närmare hur det inte kan ha så stor betydelse.

Peakarna borde man ju kunna hitta vars de kommer ifrån i form av reflexer från rummet och dämpa där eller?

// Sat

#40

Postad 29 januari 2009 - 07:38

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Utsläckingarna måste ju göra så att jag tappar en del information från musiken tycker jag personligen iallafall. Du får gärna förklara närmare hur det inte kan ha så stor betydelse.

Peakarna borde man ju kunna hitta vars de kommer ifrån i form av reflexer från rummet och dämpa där eller?

// Sat



Peakarna är resonanser och dipparna destruktiv interferens som uppkommer vid reflektion i en närliggande yta. Det är alltså ungefär tvärtom mot vad du tror...

Dipparna kan man bli av med genom att:

Placera högtalarna nära dämpad vägg (då får man ingen dipp i basen därifrån) och absorbera bas som tusan vid dipp-frekvenserna bakom lyssningsposition (så att man inte får dippar från bakvägg.) Man kommer fortfarande få lite dippar från golv och takstuds men de är ofta lindrigare.

Topparna blir man av med genom att dämpa smalbandigt vid de frekvenserna med basabsorbenter.

Obs, mjuka paneler absorberar ingen bas om de inte är typ 50 cm djupa.

#41

Postad 29 januari 2009 - 08:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Erik

Hur skulle en dämpvägg kunna påverka utsläckningar som kommer utav rummet ?

#42

Postad 29 januari 2009 - 11:03

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Om högtalarna står väldigt nära väggen så hamnar dipparna från det väggbidraget (det handlar om en utsläckning som hamnar vid frekvens 345/(4 * avstånd till vägg) och vid övertoner till denna) så högt i frekvens att man kan absorbera bort reflexen som ger den destruktiva interferensen. med högt i frekvens menar jag över 300 hz.

Redigerat av Erik_a80, 29 januari 2009 - 11:04.


#43

Postad 29 januari 2009 - 18:23

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tack Erik_a80. Det jag bör göra är alltså att dämpa nära väggarna, tycker "väggarna" som du byggt i ditt album såg väldigt lockande ut. Något liknande hade jag tänkte mig själv efter lite övertalning till frugan. Vad bör jag använda för dämpning?

Här är en mätning, snabb uppställt högtalarna och stor beredelse på att flytta runt dem. 26-200hz (saknar sub). Dock är kanske en Quake II på g...

// Sat

Bifogad fil(er)


Redigerat av Satsvear, 29 januari 2009 - 18:52.


#44

Postad 29 januari 2009 - 21:38

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Svårt svårt att säga exakt vad man kan göra åt kurvan utan att veta:

Geometri på rummet.

Högtalarnas placering

Mätmickens placering.

Klart är iaf att ett par av de där dipparna ser väldigt trista ut....

#45

Postad 30 januari 2009 - 06:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Det kan ju inte vara många db det påverkar neråt i frekvens, fast det är bättre än inget alls.
Utsläckningar i basen uppkommer från alla leder i rummet.


Satsvear
Eriks vägg är inget dåligt alls men vad du än gör så börja stegvis o glöm inte att hela rummet behöver fixas till.
Om man hivar in en massa grejer rätt upp o ner så är det lätt att tappa bort sig.

Fortfarande, efterklangen är det intressanta i första skedet inte frekvensgången.

#46

Postad 30 januari 2009 - 07:55

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0
Jag har t.ex flyttat min soffa så att en utsläckning (från bakväggen) hamnar rakt på en resonanspuckel (från längsgående rums-mod) vilket ger ett rätt så rakt resultat. Sånt kan man labba runt med när man börjar förstå vad de olika topparna och dalarna i mätningen kommer ifrån.

Och "dämpa nära väggarna" är ingen universallösning, däremot är det väldigt bra att dämpa rejält bakom högtalarna (särskilt om de står nära väggen) eftersom man slipper utsläckningar i mellanregistret då.

Redigerat av Erik_a80, 30 januari 2009 - 07:58.


#47

Postad 30 januari 2009 - 08:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0
Gott, då ær jag med dig, trodde du menade att man kunde plocka utslæckningar i basen via dæpmning bakom talarna.

Redigerat av johan b-lund, 30 januari 2009 - 08:22.


#48

Postad 30 januari 2009 - 09:35

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

  • 838 inlägg
  • 0

Gott, då ær jag med dig, trodde du menade att man kunde plocka utslæckningar i basen via dæpmning bakom talarna.


Nej, men med en kombination av att flytta högtalarna närmare väggen (så att utsläckningarna från den väggen åker upp i frekvens) och att dämpa bakom dem.

#49

Postad 30 januari 2009 - 11:16

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

  • 191 inlägg
  • 0
Du har några rejäla dippar men jag tycker inte att det bör sabba ljudet totalt (även om det såklart inte gynnar återgivningen).

Jag tror att du ska gå över till impulssvaret och kika vilka rumsreflexer du har och hur illa (eller bra) det ser ut.

Kör ett 20-20000hz svep och posta impulssvaret här. Personligen tycker jag time/energy kurvan är mest lättolkad. Ställ om y-axeln till %FS och sen räcker det förmodligen med 0-20ms på x-axeln (eventuellt ännu lite mindre om det gör det mer lättläst. Typ 0-15ms).

Så nu väntar vi på kurvan :)

#50

Postad 30 januari 2009 - 17:22

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Yes, skulle köpa en lite längre sladd så jag slipper bära ner datorn men hann tyvärr inte idag. Imorgon är det Party med jobbet så Söndag hoppasjag kunna göra lite mer mätningar, annars jag har förmiddagarna ledig till veckan och kan säkert hinna med mer mätningar då. Upptäckte att jag glömde spara mina andra mätningar jag gjorde...

Vilket matrial bör jag använda för att dämpa bakom högtalarna. Har inte det optimala rummet och kommer inte få på lång tid (dvs den dagen jag flyttar) så +-1db 20-20.000 har jag redan förstått att det inte går. Därimot lite bättre än nu. Iallafall har ett fönster bakom högtalarna och gardiner för att dämpa lite men kan tänka mig att det inte räcker på lång väg.

Har även kollat på sub ex Rel Quake II eller B&W 608 subben, kanske kan hjälpa till att jämna ut frekvenserna lite. 1:a på listan är självklart ett par X-2 men saknar "ino licens" och bor i vackra Norr.

Tror ni på något av detta?

// Sat

Redigerat av Satsvear, 30 januari 2009 - 17:24.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.