Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snygg akustikreglering.

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 november 2011 - 21:50

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Tjena, jag börjar bli riktigt nöjd med ljudet hemma men tänkte slå ett slag mot akustikproblemen i min lägenhet. Just nu så upplever jag att djupare bas "sjunger" eller fortplantar sig för mycket i rummet. Och framför allt vid bakväggen av soffan där jag sitter.

Finns det några bra tips ni kan dela med er av för att uppnå detta. Vill få fastare och torrare/tightare bas om det går utan att möblera om eller göra allt för stora ingrepp på rummet.

Väggen bakom soffan är gips och väggen bakom högtalarna/tvn är betong. Värt att nämna är att jag upplever mindre bas bara jag lutar mig från i soffan så flytta fram den vore ett litet steg på vägen.

Högtalarna står på spikes med washers under för att inte förstöra parketten. Har hört från KEF att det inte passar så bra med deras högtalare att ställa dem direkt på stenplattor tex.

Det finns säkert massor av bra trådar redan om detta men har inte riktigt hittat rätt ännu, så tipsa gärna om någon som skulle passa bra så kollar jag in den direkt. Annars är jag djup tacksam över alla svar och tips jag får.

Se gärna mitt galleri för bilder på rummet, bifogar även en planskiss med möblemang för att få en uppfattning av rummet.

Mvh Victor

Bifogad fil(er)



#2

Postad 16 november 2011 - 23:36

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Fylla soffan, fåtölj med någon form av absorberande material gör att basområdet påverkas men inte andra områden. Flytta soffa och högtalare från vägg kan minska bumlighet något.

#3

Postad 17 november 2011 - 07:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Flytta soffan är nog det bästa. Fylla den med absorberande maerial tror jag inte hjälper mycket. När soffan står invid väggen så är det som att be om ljudproblem. I den bästa av världar skulle soffan stå en tredjedel in i rummet och högtalarna på rummets kortsida.

#4

Postad 17 november 2011 - 16:11

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Tack så mycket för svaren Kronkan och Trebban, jag har förstått att det inte går att göra så supermycket när jag inte kan flytta om i rummet. Får bli att välja nästa lägenhet efter dess akustiska värden :)

Jag rotade iaf fram baspluggarna som hängde med högtalarna och tycker mig uppleva mindre bumlig bas när jag pluggat i alla 4. Är det ett bra alternativ eller tappar jag ljudkvalitet på något sätt med dem pluggade?

Ska nog försöka flytta fram soffan tids nog och då eventuellt bygga såna där rör (basfällor, kommer inte ihåg vad dom hette) och lägga bakom soffan för att se om det kan lindra ännu mer?

Hur är det med dämpfötter, stenplattor och spikes, är något speciellt att föredra i mitt fall? Högtalarna är välvda undertill så måste ha spikes på sig till att börja med.

#5

Postad 17 november 2011 - 16:42

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
En större matta kanske hade varit något ?

#6

Postad 17 november 2011 - 17:46

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

En större matta kanske hade varit något ?


Yes en större matta står på önskelistan, om någon vet var man hittar en ljusgrå typ handtuftad eller vad det heter säg till. Vill inte ha en rya igen, iaf inte med lång lugg :)

#7

Postad 17 november 2011 - 21:52

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Baserat på planritningen, vore det en idé att sätta in typ kvartsvågspipe absorbenter (heter det så) under sängen? Eller vore det slöseri med tid? :)

#8

Postad 17 november 2011 - 23:04

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Tack så mycket för svaren Kronkan och Trebban, jag har förstått att det inte går att göra så supermycket när jag inte kan flytta om i rummet. Får bli att välja nästa lägenhet efter dess akustiska värden :)

Jag rotade iaf fram baspluggarna som hängde med högtalarna och tycker mig uppleva mindre bumlig bas när jag pluggat i alla 4. Är det ett bra alternativ eller tappar jag ljudkvalitet på något sätt med dem pluggade?

Ska nog försöka flytta fram soffan tids nog och då eventuellt bygga såna där rör (basfällor, kommer inte ihåg vad dom hette) och lägga bakom soffan för att se om det kan lindra ännu mer?

Hur är det med dämpfötter, stenplattor och spikes, är något speciellt att föredra i mitt fall? Högtalarna är välvda undertill så måste ha spikes på sig till att börja med.



Jag gör till skillanden mot Trebban analysen att fylla soffan skulle hjälpa dig. Plugga basporten kan vara en väg. Det minskar definitivt bas. Beroende på konstruktionen så kan nog det kanske bli en påverkan på mellanregistret. Mitt råd är att lyssna. Men är de leverreda med baspluggar är de nog tänkt att du skall använda dem. Har själv pluggat mina basportar.

Fördelen med att fylla soffan eller liknande är att du får en påverkan på basen utan att påverka övriga register. Detta utan att det syns eller tar plats vilket är en fördel om man bor trångt. Men visst är det inte optimalt att ha en soffa direkt mot väggen. Men hittar inget alternativ.


Redigerat av Kronkan, 17 november 2011 - 23:05.


#9

Postad 18 november 2011 - 08:20

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Kronkan vad menar du med att "fylla soffan", hur gör man det och med vad?

#10

Postad 18 november 2011 - 08:46

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0
En större matta gör inte ett skit för basåtergivningen.

Antingen fyller du hörnen med hårt packad mineralull, eller så köper du Svanås V4/V6, eller så bygger du egna av gjutrör eller gör egen Helmholtz, eller så bygger du en aktiv absorbent som jag länkade till i en annan tråd här.

Finns inga genvägar (annat än placering som kan reducera problemen) för att komma tillrätta med basproblem.

Och innan du börjar med allt detta bör du mäta upp rummet före och efter.

Redigerat av bran, 18 november 2011 - 08:47.


#11

Postad 18 november 2011 - 15:52

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Självklart kan man mäta upp rummet men basproblem kan man på många sätt höra och därmed identifiera. Någonstans får jag uppfattningen att trådskaparen har en bra bild av hur en bas kan låta och att basen är nu för bumlig. Indikerar starkt att det är rummet som inte samspelar optimalt med högtalarna. Självklart så finns det också olika speciallösningar med någon typ av basabsorbent som kan riktas in mot de svåraste problemen. Fylla soffan hjälper nog dock alltid till att skapa kortare efterklangstid i basområdet vilket leder till att basen upplevs såsom subjektivt starkare och rappare. Vänd på soffan. Finns det tyg så på undersidan tar man bort detta. Fyller hålrummet med absorberande material typ stenull/glasull. Stenupp tror jag dämpar mera. Sedan på med ett tät tyg som gör att fibrerna inte kommer ut i luften. Spikas med nubb eller kraftig häftpistol. Det torde inte spela någon större roll om soffan är av läder eller tyg. Speciellt tygsoffor har en absorberande funktion men effekten minskar i basområdet. Men fyller man med något absorberande material så ökar absortionen i basområet utan att påverka andra register. Dessa är ju redan dämpade av tyget och skummet i soffan. åtgärden är billig - lite isolering och enkelt tyg samt syns inte. Trivs man inte med resultatet så går soffan att återställa till akustiskt ursprungsskick.

Redigerat av Kronkan, 18 november 2011 - 15:54.


#12

Postad 18 november 2011 - 17:51

soundside
  • soundside
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Självklart kan man mäta upp rummet men basproblem kan man på många sätt höra och därmed identifiera. Någonstans får jag uppfattningen att trådskaparen har en bra bild av hur en bas kan låta och att basen är nu för bumlig. Indikerar starkt att det är rummet som inte samspelar optimalt med högtalarna. Självklart så finns det också olika speciallösningar med någon typ av basabsorbent som kan riktas in mot de svåraste problemen. Fylla soffan hjälper nog dock alltid till att skapa kortare efterklangstid i basområdet vilket leder till att basen upplevs såsom subjektivt starkare och rappare. Vänd på soffan. Finns det tyg så på undersidan tar man bort detta. Fyller hålrummet med absorberande material typ stenull/glasull. Stenupp tror jag dämpar mera. Sedan på med ett tät tyg som gör att fibrerna inte kommer ut i luften. Spikas med nubb eller kraftig häftpistol. Det torde inte spela någon större roll om soffan är av läder eller tyg. Speciellt tygsoffor har en absorberande funktion men effekten minskar i basområdet. Men fyller man med något absorberande material så ökar absortionen i basområet utan att påverka andra register. Dessa är ju redan dämpade av tyget och skummet i soffan. åtgärden är billig - lite isolering och enkelt tyg samt syns inte. Trivs man inte med resultatet så går soffan att återställa till akustiskt ursprungsskick.


Jag ska se över att fylla soffan först. Det är en dunsoffa så redan rätt tjock stoppning, men borde gå att få in lite undertill, skall undersökas. Tack för tipset.

En större matta gör inte ett skit för basåtergivningen.

Antingen fyller du hörnen med hårt packad mineralull, eller så köper du Svanås V4/V6, eller så bygger du egna av gjutrör eller gör egen Helmholtz, eller så bygger du en aktiv absorbent som jag länkade till i en annan tråd här.

Finns inga genvägar (annat än placering som kan reducera problemen) för att komma tillrätta med basproblem.

Och innan du börjar med allt detta bör du mäta upp rummet före och efter.


Jag vet att en större matta inte absorberar basen, men det hjälper till med övrig akustik i rummet så en ny större matta är på önskelistan. Både för estetik och ljud.

Som sagt tidigare så fick jag en betydligt trevligare bas med pluggade portar. Rummet resonerar inte alls like mycket, men ska nog ge mig på att bygga någon sorts absorbent också. Är trots allt roligt att mecka lite själv.

Frågan är då, kan jag ha den/dem under sängen, eller är absorbentens placering lika viktig som högtalarnas?

Redigerat av soundside, 18 november 2011 - 17:52.


#13

Postad 18 november 2011 - 19:06

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

En större matta gör inte ett skit för basåtergivningen.

Antingen fyller du hörnen med hårt packad mineralull, eller så köper du Svanås V4/V6, eller så bygger du egna av gjutrör eller gör egen Helmholtz, eller så bygger du en aktiv absorbent som jag länkade till i en annan tråd här.

Finns inga genvägar (annat än placering som kan reducera problemen) för att komma tillrätta med basproblem.

Och innan du börjar med allt detta bör du mäta upp rummet före och efter.


Håller inte helt med om saken. Finns inga enkla lösningar. Det beror på. Att plocka lite av ett speciellt och smalt område i basen är absolut ingen universallösning. En sådan basabsorbent kan minska viss efterklang inom ett smalt område.Alltså en visst område minskar vilket kan vara viktigt men åtgärderna måste ses i sin helhet.

#14

Postad 18 november 2011 - 19:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
basabsorbenter gör sig oftast bäst i ett rums hörn. Från golv till tak och rejält massiva. Kolla in superchunks på nätet.

#15

Postad 20 november 2011 - 09:32

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Det är såsom jag förstått helt korrekt att det är mera basenergi i ett rums hörn. Men glöm inte att delvis samma förhållande även gäller vid de vinklar som finns mellan golv och vägg samt mellan tak och vägg. Så uppfattar jag det. Så ur denna aspekt såsom basabsorbent står soffan hyggligt rätt. Men om man fyller hålrummet som alltid finns i soffor med något absorberande material så förstärks denna effekt.

Ur andra aspekter står soffan nog fel men det går så att säga inte att rätta till p g a lägenhetens utformning.

Lycka till!

#16

Postad 20 november 2011 - 13:37

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag tror det blir svårt att uppfatta någon effekt på absorbtionen från en fylld soffa med tanke på att den bara täcker lite av rummet. Men det är värt ett försök.

#17

Postad 22 november 2011 - 23:50

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Först en länk till en som fyllde soffan och mätte och fick 0,2 sec kortare efterklangstid i basområdet. Detta tycker jag är ganska mycket utan att det orsakar något som helst problem i andra områden. Sedan innehåller också tråden bra bilder som förklarar hur basen sprider sig i rummet.
http://www.faktiskt....er=asc&start=30
Sida om akustik
http://wiki.kontroll..._m.C3.B6bler.3F

#18

Postad 30 november 2011 - 18:49

Salkin87
  • Salkin87
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Hela din vägg du har bakom soffan skulle jag hänga upp tygstycken som täcker hela väggen. Jag blev precis klar i mitt rum som liknar ditt. Förut har jag inte haft någon akustikreglering alls men efter att ha satt upp 3 lager med gardiner på väggen bakom soffan blev det faktiskt en jäkla stor skillnad, Faktiskt förvånad hur pass mycket bättre det blev :)

#19

Postad 30 november 2011 - 18:52

bran
  • bran
  • Beroende

  • 1 033 inlägg
  • 0

Hela din vägg du har bakom soffan skulle jag hänga upp tygstycken som täcker hela väggen. Jag blev precis klar i mitt rum som liknar ditt. Förut har jag inte haft någon akustikreglering alls men efter att ha satt upp 3 lager med gardiner på väggen bakom soffan blev det faktiskt en jäkla stor skillnad, Faktiskt förvånad hur pass mycket bättre det blev :)


I diskantregistret kanske..

#20

Postad 30 november 2011 - 19:13

Salkin87
  • Salkin87
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Jag tycker helupplevelsen blev tydligt bättre. Sen vid vilka exakta frekvenser det förändrar vet jag ej. Men jag tycker hela registret blev bättre hos mig! :) Allt är tydligare och bättre stereo perspektiv. Och en distinktare bas. Svårt att förklara ljud men det lilla det kostar så tycker jag det kan vara värt att prova :)

#21

Postad 30 november 2011 - 19:26

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Jag tycker helupplevelsen blev tydligt bättre. Sen vid vilka exakta frekvenser det förändrar vet jag ej. Men jag tycker hela registret blev bättre hos mig! :) Allt är tydligare och bättre stereo perspektiv. Och en distinktare bas. Svårt att förklara ljud men det lilla det kostar så tycker jag det kan vara värt att prova :)

Tygstycken hjälper inte mot bas.

#22

Postad 30 november 2011 - 20:36

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Håller inte med metalmackan till 100 %. Allt som förs in av dämpande material påverkan alla register men i olika grad. Diskanten innehåller mindre energi är och är mera lättdämpad. Bas innehåller mera energi och är därför svårare att dämpa i hög grad. Så en viss påverkan i basområdet sker men inte i speciellt hög grad. Även en mindre förändring kan påverka basens tydlighet. Men det går ju att följa upp med exempelvis något dämpande i soffan om man tycker att basen fortfarande är för mullrig och odistinkt.

Ett tygstycke bakom lyssningspositionen dämpar inte hellre rent generellt speciellt mycket högre upp. Effekten beror nog på att så kallade tidiga reflexer minskar. Att minska dessa kan ha välgörande effekt på tydlighet och i viss mån klang.

#23

Postad 30 november 2011 - 22:25

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Nu när ni ändå pratar om "bakom soffan" , jag har fått för mig att lägga in nån slags mineral ull bakom min soffa .....från golv till tak och ca 1200 djupt(en skiva djupt alltså) alltså korta ner rummet helt med mineralull, vad säger ni om det? nästan 8,5 m³ blir det

#24

Postad 30 november 2011 - 23:30

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Fyll hörnen med mineralull. Det är där bas samlas. Fyller du från golv till tak i två hörn och inte snålar med triangelstorleken så kan du se fram emot lite tajtare bas. Du kommer bli basnarkoman på kortare tid än tiden det tar att knäppa med fingrarna. :)

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 30 november 2011 - 23:31.


#25

Postad 01 december 2011 - 00:36

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Menar du att det blir bättre att ta "bara" hörnen, min ide då? :)

#26

Postad 01 december 2011 - 22:29

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej Mikeman!
En sådan stor åtgärd bör inte göras utan att du mäter upp rummet och diskuterar vilka problem som finns och hur man löser dessa.

Ett sätt är såsom Trebban skriver är att fylla hörn med dämpande material. Men en hel vägg kan få oönskade effekter genom att det blir för lite reflexer. Själv föredrar jag en kombination av absortion och diffusion. Risken med överdämpning, enligt min uppfattning är att energin i ljudet lite grann dör vilket kan påverka realismen i ljudet.

Men hörn kan vara bättre än en hel vägg.

Men vad den gode Trebban glömmer att en soffa som står mot väggen är att betrakta som en hörnabsorbent. Om man fyller den med mera material spå kommer den bli mera verksam i den djupa basen.

Alltså i praktiken har du ett hörn där golvet möter väggen. Ännu mera effekt är det där två väggar möter golvet.

Vad jag lite vänder mig mot är synsätt att det finns en modell att lösa problem med. Tycker att man skall beakta olika sätt. En del vill inte ta hörnen. Då kan det finnas andra vägar. En del förespråkar speciella basabosrbenter e t c.

För mig är rekommendationen att försöka förstå och göra något åt det akustiska. Där finns det stora upplevelservinster att göra.
Men jag säger inte att Trebban och Metalmackan har helt fel. De har kloka inlägg till stor del. Men det kan finnas alternativa lösningar som man kan använda i kompromissandet i att göra sitt rum/hem.

#27

Postad 02 december 2011 - 07:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Du gjorde ett klokt inlägg. Glömde att golvet bakom en soffa faktiskt är som ett slags hörn. De flesta har ju sina soffor i mitten av rummet där inte basabsorbtionen blir så stor dock. Men någon slags absorbtion blir det ju ändå.

#28

Postad 02 december 2011 - 07:35

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Hörn förstärker och ger en bummlig bas i närheten av lyssnings positionen, basfälla i bakre hörnen och flytta ut soffan så långt som det tillåter är mitt råd. eventuellt diffusor bakom soffan...
Dock så kan en yrkeserfaren person inte ersättas när det kommer till kritan...

#29

Postad 02 december 2011 - 16:05

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Fast om han fyllt soffan med absorbtionsmaterial, och vill flytta ut soffan, så minskar absorbtionsförmågan ju längre ut han har soffan från väggen.

#30

Postad 02 december 2011 - 18:18

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
okey får börja med att köpa hem mineralull(helst ecobatt) , soffan står 1.6m ifrån bakvägg(rummet är 6.6m)
tänkte jag skulle ha elektroniken bakom soffan oxå.......

#31

Postad 02 december 2011 - 22:58

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Fast om han fyllt soffan med absorbtionsmaterial, och vill flytta ut soffan, så minskar absorbtionsförmågan ju längre ut han har soffan från väggen.


Torde vara en korrekt iaktagelse. Att dämpa i hörnet är nog mycket bra för att få bättre kontroll på basen.Allstå om man har sådana problem.
Trevlig helg

#32

Postad 03 december 2011 - 10:34

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Sitter man 1.6 meter från bakväggen så tror jag det inte kommer att absorberas mycket. Då måste soffan upp mot väggen(ryser när jag ser såna lyssningspositioner). :)

#33

Postad 09 december 2011 - 19:20

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Hörnen är mer effektiva att dämpa p g a att fyra ytor möts, nära golv-vägg och vägg-tak gör ju också nytta. Inget du behöver mäta dig till även om just placering av högtalare och lyssningsposition är lättare att mäta om man har möjlighet och vill ha det perfekt.

Du säger att du kommer ha elektronik bakom soffan; antar då att du menar att flytta fram soffan något. Att flytta fram soffan i sig gör en del. Går då också att dölja hörnabsorbenter typ tritraps mot golvet med lite fantasi... förutom behandlingen med soffan.

Kan tipsa om GIK Acoustics. gik De erbjuder gratis rådgivning utan att du behöver lägga en enda spänn. Skicka in din ritning, bilder o s v. Satt säkert en timme och pratade med Brian. Ingen stress utan de tar sig tid.

Rekommenderar i alla fall deras produkter som enligt mig är riktigt prisvärda, fungerar starkt och ser bra ut. Går att fixa snygga absorbenter med valfritt tryck, klädsel eller storlek för att smälta in i rummet.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 09 december 2011 - 19:28.


#34

Postad 10 december 2011 - 13:04

Unregistered68eeb4be
  • Unregistered68eeb4be
  • Forumräv

  • 518 inlägg
  • 0
Igår provade jag att flytta fram soffan ytterligare(då jag provade THX standarden, vilket innebar ca: 3,3m ifrån en 108" duk) mest för basens skull då basen varit mycket bättre när jag lutat mig framåt, men det visade sig att det inte hjälpte.....det är tydligen så att basen är mycket bättre lite närmare golvet och inte närmare basarna som jag trodde

#35

Postad 11 december 2011 - 04:19

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Upplever samma sak jag med att basen är bättre eller snarare starkare närmare golvet. Har dock inte fått upp grejer i taket än så vet hur den åtgärden påverkar...

Har dock fått lära mig att ju mer man investerar i att dämpa basen i ett rum så får man där man sitter - inte mindre bas konstigt nog utan bättre, jämnare och tydligare. Märkte att högtalare med basreflex behövde betydligt mer åtgärder i rummet än slutna i mitt rum som är 23 kvm * 2.5 i tak.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 11 december 2011 - 04:51.


#36

Postad 11 december 2011 - 06:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
En investering kan räcka väldigt långt. Basen blir tajtare vilket framförallt musiken tjänar på. Bumlande bas neråt 30 hertz kräver dock mer pengar att åtgärda. Och mycket mer plats.

#37

Postad 11 december 2011 - 11:13

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Upplever samma sak jag med att basen är bättre eller snarare starkare närmare golvet. Har dock inte fått upp grejer i taket än så vet hur den åtgärden påverkar...

Har dock fått lära mig att ju mer man investerar i att dämpa basen i ett rum så får man där man sitter - inte mindre bas konstigt nog utan bättre, jämnare och tydligare. Märkte att högtalare med basreflex behövde betydligt mer åtgärder i rummet än slutna i mitt rum som är 23 kvm * 2.5 i tak.


Säkert flera olika fenomen men man drabbas av utsläckningar samt av otydlighet. När jag vid enstaka tillfällen mätt med porten pluggad och jämfört med öppna rör så har jag funnit att skillnaden är ca 3 dB. Så mera energi som ramlar runt. Men detta gällde i mitt fall. Så hur det blir jämfört med olika typer av högtalare rent generellt vill jag inte uttala mig om. Jag kör oftast själv med pluggade port. Men jag har bara baselement i lådan. Det kan ju eventuellt påverka andra register om man pluggar basporten beroende på vilken högtalare man har.

Materiallet och konstruktionen av väggarna är nog den mest betydelsefulla faktorn. Gips och träväggar har ett helt annat sätt att påverka akustiken än sten och betong. Därför fodrar "samma" rum helt olika åtgärder beroende på material i väggarna.

#38

Postad 11 december 2011 - 12:58

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Håller inte med metalmackan till 100 %. Allt som förs in av dämpande material påverkan alla register men i olika grad. Diskanten innehåller mindre energi är och är mera lättdämpad. Bas innehåller mera energi och är därför svårare att dämpa i hög grad.

Det fungerar inte på det sättet.

Mitt tips, om det inte går att flytta runt saker, är att köpa/bygga ett antal basmoduler. Med dem kan man jämna till basresponsen i rummet + skapa större möjligheter till en vettig och lågdistande basåtergivning.

#39

Postad 16 december 2011 - 22:57

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Men Karlsson - ditt inlägg innehåller inget att förhålla sig till. Absolut inget. Vad förväntar du sig att man skall skriva. Att säga att någon har totalt fel är ju inget påstående som hjälper frågan framåt. Men detta kanske inte är avsikten?

#40

Postad 17 december 2011 - 01:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Men Karlsson - ditt inlägg innehåller inget att förhålla sig till. Absolut inget. Vad förväntar du sig att man skall skriva. Att säga att någon har totalt fel är ju inget påstående som hjälper frågan framåt. Men detta kanske inte är avsikten?

Ditt inlägg innehåller felaktigheter. Du kan slänga in hur mkt gardiner och soffor som helst, de kommer inte fixa basen.

#41

Postad 17 december 2011 - 10:17

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Ditt inlägg innehåller felaktigheter. Du kan slänga in hur mkt gardiner och soffor som helst, de kommer inte fixa basen.


Finns ju fortfarande inget sakinnehåll eller försök till någon form av analys. Vaddå fixa basen. Vad menas med detta? Detta måste finnas ett beskrivet problem o sv innan man presenterar en lösning. Tron på ett standardfix verkar vara stabil. Men så är det ju inte.

Men återkom gärna med något som går att förhålla sig till.

#42

Postad 17 december 2011 - 10:58

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0
Problembeskrivning:

Just nu så upplever jag att djupare bas "sjunger" eller fortplantar sig för mycket i rummet. Och framför allt vid bakväggen av soffan där jag sitter.


Önskan:

Vill få fastare och torrare/tightare bas om det går utan att möblera om eller göra allt för stora ingrepp på rummet.


Lösning från MKarlsson74: Byt till att använda multipla basmoduler som kan placeras så de jämnar ut basresponsen i rummet.

#43

Postad 17 december 2011 - 14:03

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Finns ju fortfarande inget sakinnehåll eller försök till någon form av analys. Vaddå fixa basen. Vad menas med detta? Detta måste finnas ett beskrivet problem o sv innan man presenterar en lösning. Tron på ett standardfix verkar vara stabil. Men så är det ju inte.

Men återkom gärna med något som går att förhålla sig till.

Du skrev:
"Allt som förs in av dämpande material påverkan alla register men i olika grad. Diskanten innehåller mindre energi är och är mera lättdämpad. Bas innehåller mera energi och är därför svårare att dämpa i hög grad."
Det stämmer icke! Det är inte på grund av basens eventuella energi eller ej som är svårt att "dämpa", utan det är våglägden som är kruxet och det är den oavsett hur mycket energi som ligger i basen.
Vilket även bekräftas av att i mitt 20kvm rum, där jag förutom vanlig tygsoffa, har även :
1. En väldigt tjock heltäckningsmatta som har ca 15mm tjock "gummi" botten.
2. Stor ryamatta.
3. Sammanlagt ca 1200x240 cm relativt tjockt sammettyg
4. Sammanlagt ca 660x220x10 cm speciell ljudisolering av stenull
5. Sammanlagt ca 660x220x6 cm Ino audios ACO skiva.

Detta är tämligen mycket dämpning, vilket icke hjälper till alls i basen.

Lösning från MKarlsson74: Byt till att använda multipla basmoduler som kan placeras så de jämnar ut basresponsen i rummet.

Precis. Det kan gör en ganska stor förbättring av basen. :)

#44

Postad 18 december 2011 - 00:22

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Bäste Karlsson!
Du har konstruerat evighetsmaskinen om du har rätt. Men så är det ju inte.

Alla frekvenser påverkas när det möter ett material. Hur de olika frekvenserna abosrberas beror på flera faktorer. Energiomvandlingen sker genom friktion där rörelseenergin förvandlas till värme. Här nedan några absortionskoeffiecienter för några material som förekommer i rum.


Absortionskoefficienter
Betongvägg 125 Hz – 0,01, 4000 Hz – 0,03
Gipsskivevägg 125 HZ -0,12, 4000 Hz – 0,06
Sittande person 125 Hz 0,17. 4000 Hz – 0,46

Källa: Lunds Universitet
www.lth.se/fileadmin/tekniskakustik/.../F5_-_Ljudabsorption.ppt

Alltså så påverkar alla material alla frekvenser men i olika grad. Allt annat skulle leda till att det skulle kunna uppstå eviga stående vågor utan att kraft tillförs. Omöjligt i vår fysiska värld.

Men visst är det så att många material har mindre effekt på basområdet. Gör man bar sådana åtgärder så kan man ju åstadkomma för dämpat i övre register medan basen är för lite påverkat.

Åtgärder man görs skall ju också vara i realtion till de faktiska akustiska förhållanden som råder i rummet.

Redigerat av Kronkan, 18 december 2011 - 00:25.


#45

Postad 18 december 2011 - 01:39

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Bäste Karlsson!
Du har konstruerat evighetsmaskinen om du har rätt. Men så är det ju inte.

Nej, det har jag inte. Men jag har rätt, vilket bevisas av mitt eget rum, som är extremt mycket mer dämpat än de flesta rum, men det hjälper icke i basen.

#46

Postad 18 december 2011 - 13:21

Helmholtz
  • Helmholtz
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Vill gärna hjälpa till att reda ut några begrepp här. Alla rum har en stående våg och rumsnoder. Dessa kan grovt räknas ut via en "room mode calculator" men tas säkrast fram med en mätning med impulser. På så sätt får vi fram mer exakt hur rummets tak, väggar och golv svarar mot respektive frekvens. Fasutsläckning / förstärkning i en stående våg kan aldrig kompenseras med extra subbar etc. utan måste tämjas med akustikbehandling av rummet för att få en tight och korrekt basåtergivning i rummet.

Oftast är det basen som är den svåra nöten att knäcka och här behöver man jobba med lufttryck (avstämda resonatorer, spalt/hålperforerad panel) istället för absorption. Förvisso går det att absorbera basfrekvenser men då behöver vi en absorbent som är flera meter djup för att kunna absorbera hela kvartsvågen i basen.

Som föreslagits ovan så kommer superchunks i hörnen städa upp en del i de lägre registren men då framförallt i low mid. För att helt komma tillrätta med problematiken behöver rummet mätas upp så man vet var problemet ligger.

Att jobba med diffusion i små rum är sällan att rekommendera (om man inte kör tex. svanås koncept fullt ut) eftersom den diffuserade reflektionen kommer att nå sweetspot allt för tidigt jämfört med direktsignalen. Resultatet kan då bli en underlig choruseffekt.

Redigerat av Helmholtz, 18 december 2011 - 13:22.


#47

Postad 18 december 2011 - 14:37

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Nej, det har jag inte. Men jag har rätt, vilket bevisas av mitt eget rum, som är extremt mycket mer dämpat än de flesta rum, men det hjälper icke i basen.



Helt rätt att dina åtgärder inte varit tillräckliga i ditt rum och med ditt intresse och kompetens. Det är inte det som jag säger. Absolut inte.
Tekniken är ju att försöka åstadkomma åtgärder som är så breddbandiga som möjligt och om det behövs också omfattar basområdet. Självklart så.
Att sätta absorbenter i hörn kan ju vara en framgångsrik väg efterom det där går att bygga lite djup. I ett av mina hörn har jag gjort så där blir den effektiva tjokleken ca 30 cm vilket borgar för att jag får en hyggligt balanserad effekt. Där är ju basen också.

Ett problem är ju att man ofta får göra mera åtgärder än vad man tror för att nå de mål man vill ha. Jag har egentligen bara framfört att en åtgärd som kan vara ett led till bättre basåtergivning är att fylla soffan med absorberande material. En sådan åtgärd får effekter framförallt i basområdet oavsett var soffan står. Soffan har redan i sig aborsberat i de övre registren (om den är av tyg) och i viss mån påverkat basområdet. Genom att fylla hållrummen med absorberande material så kommer du då mera påverka basområdet.
Riktigt besvärliga och låga stående vågor kan ju säkert behöva speciella insatser.

Men jag har ju inte sagt att släng upp ett par gardiner så löser sig alla problem. Om du har problem beror ju på en mängd faktorer. Och om det finns probelm så behvöer det ju inte vara i basen. Väggmaterialet påverka i så hög grad basen.

Vill gärna hjälpa till att reda ut några begrepp här. Alla rum har en stående våg och rumsnoder. Dessa kan grovt räknas ut via en "room mode calculator" men tas säkrast fram med en mätning med impulser. På så sätt får vi fram mer exakt hur rummets tak, väggar och golv svarar mot respektive frekvens. Fasutsläckning / förstärkning i en stående våg kan aldrig kompenseras med extra subbar etc. utan måste tämjas med akustikbehandling av rummet för att få en tight och korrekt basåtergivning i rummet.

Oftast är det basen som är den svåra nöten att knäcka och här behöver man jobba med lufttryck (avstämda resonatorer, spalt/hålperforerad panel) istället för absorption. Förvisso går det att absorbera basfrekvenser men då behöver vi en absorbent som är flera meter djup för att kunna absorbera hela kvartsvågen i basen.

Som föreslagits ovan så kommer superchunks i hörnen städa upp en del i de lägre registren men då framförallt i low mid. För att helt komma tillrätta med problematiken behöver rummet mätas upp så man vet var problemet ligger.

Att jobba med diffusion i små rum är sällan att rekommendera (om man inte kör tex. svanås koncept fullt ut) eftersom den diffuserade reflektionen kommer att nå sweetspot allt för tidigt jämfört med direktsignalen. Resultatet kan då bli en underlig choruseffekt.



Inget fel i det du skriver om. Din specialité framgår ju tydligt i ditt namn. Samtidigt vill jag ge lite reflektioner. Men det går inte att en gång för alla föreslå en sanning och en lösning. Allt beror ju på hur själva akustinekn och hur högtalarna beter sig i rummet. Att bara ha möjligheten att arbeta med exempelvis helmotzabsrobenter innebär att du inte kan komma generella problem i basen. Sådana specifika lösningar kring vissa frekvenser kan vara till en hjälp kring en stående våg men det kan enligt min uppfattning vara värdefullt at få ner efterklangen i exempelvis hela basområdet. Detta hjälper också för att tygla de speciella noderna som kan finnas. När du skriver om metertjocka absrobenter så handlar det om att helt absrobera bort en baston. Detta är ju inte ett önskvärt sak. Detta skulle döda ljudet. Så ser jag på all överdriven absortion. Därför arbetar jag själv också med en blandning av absortion och diffusion.

Det finns rent generellt ingen anledning att vara rädd för lite diffusion. Då får du mera exakt beskriva när och hur samt hur detta kan beskrivas som en upplevelse. Då kan det bli bättre förstått av mig.

Lite förståndig diffusion ger enligt min uppfattning mera liv till ljudet vilket bidrar till en upplevelse av realism.

Redigerat av Kronkan, 18 december 2011 - 14:42.


#48

Postad 18 december 2011 - 14:44

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Helt rätt att dina åtgärder inte varit tillräckliga i ditt rum och med ditt intresse och kompetens. Det är inte det som jag säger. Absolut inte.

Kompetensen kommer från din nya husgud, Ingvar Öhman. Det är han som ritat upp rummet. Han har även ritat upp vad jag ska göra med basen, vilket även bevisar det jag sagt hela tiden.

#49

Postad 18 december 2011 - 16:14

Helmholtz
  • Helmholtz
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Tjena Kronkan!

Jag håller absolut med dig att bredbandiga absorbenter städar upp rätt mycket i jämförelse med ett akustiskt obehandlat rum. Däremot så går det tyvärr inte att absorbera den lägsta basen med vanliga bredbandsabsorbenter. Ingen högtalare i världen kan kompensera en stående våg i ett rum - tyvärr..

I ett akustiskt oreglerat rum ges inte högtalarna möjlighet att återge inspelningen på ett korrekt sätt eftersom ljudet studsar mellan väggar/tak och golv och skapar på så vis oönskade ljudreflexer. Dessa ljudreflexer kommer att nå sweetspot senare i tid jämfört med direktljudet, vilket gör att vissa frekvenser kommer att förstärkas och vissa kommer att släckes ut (fasfel med andra ord). Många har säkert upplevt detta när vissa toner försvinner, eller förstärks på ett onaturligt sätt i lyssningsrummet.

Ett helt ”dött” rum är ju en ganska tråkig lyssningsmiljö och därför är det önskvärt att akustikreglera rummet på ett sådant sätt att en viss del (ganska mycket) av reflektionerna bibehålls, men då efter en viss tid, relaterat till direktljudet. Inom tiden mellan första reflektionen och direktljudet är det därför önskvärt att dämpa första reflektionen rätt så rejält (ca 25 dB) men efter denna kan vi ha reflexer (inte för starka dock). Det är alltså på dessa ytor vi med fördel kan ha diffusorer, dvs. på ett avstånd som befinner sig längre bort än reflexavstånd i direktavstånd. Är avståndet för kort kommer denna energi att komma för tidigt till lyssningsposition jämfört med direktljudet. I praktiken innebär det ca 3,5 meter, dvs ett ganska stort rum behövs.

Viktigt att komma ihåg är att ovan nämnda förklaring åsyftar en så korrekt ljudåtergivning som möjligt. Det viktigaste är ju dock att man trivs med sin lyssningsmiljö :)

Redigerat av Helmholtz, 18 december 2011 - 16:15.


#50

Postad 19 december 2011 - 22:50

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Kompetensen kommer från din nya husgud, Ingvar Öhman. Det är han som ritat upp rummet. Han har även ritat upp vad jag ska göra med basen, vilket även bevisar det jag sagt hela tiden.


Min nya husgud är inte Ingvar Öhman. Varken att det är nytt eller att han är husgud. Men jag har nog följt honom och många andra på Faktiskt många år. Och på sätt och vis, trots en annan utgångspunkt, vid några tillfällen tagit honom i försvar. Inte för att jag erkänner mig till den transpararanta läran. JAg tror inte heller att IÖ skulle vara helt bekväm med att ha mig som anhängare. Långt därifrån.

Men vi kanske är eniga om att stående vågor inte helt kan åtgärdas med enbart enkel absortion. I svåra falla så behövs det säkert smalbandiga åtgärder som enbart påverkar specifika områden i basen. Men fyller du exempelvis soffan kan det vara ett led tille n bättre upplevelse. Även att arbeta med hörnen kan ju vara ett led mot detta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.