Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Biobygge i betongbunker

53 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 07 maj 2014 - 22:19

Unregistered05253787
  • Unregistered05253787
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0

Alla kaviteter har samma fysiska egenskaper, måhända att det inte är medvetet riktade insatser det är ju därför extra viktigt att höja Q-värdet just i dessa fall och där alltså ett fibermaterial blir extra nödvändigt.

Mvh.


För att alls kunna prata om Q värde så behöver vi någon form av resonans. Så nja, alla kaviteter har inte samma fysiska egenskaper, däremot så gäller samma fysikaliska lagar.

Så hypotetiskt, om en gälabsorbent skulle vara en avtämd kavitet så kommer du sänka Q värdet med fluffet. För ökat Q vill du inte ha resistiva förluster för resonansen.

Är det en helmholtz/kvartsvågspipa så kommer du även här att sänka Q värdet med fluffet. I en högtalare, är det ofta fördelaktigt med lagomt mycket fluff i lådan för att få tänkt tonkurva. Är det en likn för akustikreglering är oftast en med högt Q önskvärt.

Är det detta du menar eller syftar du till något annat jag missat?

Mvh

#52

Postad 12 maj 2014 - 02:17

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

För att alls kunna prata om Q värde så behöver vi någon form av resonans. Så nja, alla kaviteter har inte samma fysiska egenskaper, däremot så gäller samma fysikaliska lagar.

Så hypotetiskt, om en gälabsorbent skulle vara en avtämd kavitet så kommer du sänka Q värdet med fluffet. För ökat Q vill du inte ha resistiva förluster för resonansen.

Är det en helmholtz/kvartsvågspipa så kommer du även här att sänka Q värdet med fluffet. I en högtalare, är det ofta fördelaktigt med lagomt mycket fluff i lådan för att få tänkt tonkurva. Är det en likn för akustikreglering är oftast en med högt Q önskvärt.

Är det detta du menar eller syftar du till något annat jag missat?

Mvh

Det var ovanstående jag menade, skrev fel, menade fysikaliska lagar inte egenskaper som sagt, sånt händer ibland. :)

Mvh.

#53

Postad 07 juni 2014 - 17:09

Danne2
  • Danne2
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Hej!

Har nyligen frilagt ett rum i källaren för att bygga bio och behöver hjälp med akustiken där.

Rummet är ca 4x6 m stort och har 3 st öppningar, väggarna är kala betongväggar samt klinker på golv. Takhöjden är ca 2.05

Min tanke är iaf att lägga in en heltäckningsmatta som andas till att börja med och eventuellt sätta upp akustik plattor i taket vid första reflexerna.

Har funderat hur jag ska göra med väggarna och då de är en risk konstruktion att isolera invändigt i en källare vill jag ha tips å råd hur ja ska gå till väga.

Om jag sätter stålreglar och en distans å sen isolering så isoleringen inte ligger direkt mot ytterväggar samt att man eventuellt bara isolerar 2/3 av väggens höjd vad tror ni om detta? Hörde av en kompis att du inte vinner något på att helisolera väggen kan det stämma?

Finns det andra lösningar som inte är extremt kostsamma som man kan göra för att få bukt med akustiken?

Som det är nu hamnar t.ex all bas utanför rummet i källartrapp och i relaxen.


Alla källare lever ju sitt eget liv vad gäller fukt och fukttransport. Jag har också betongbunker, men har dränerat korrekt på utsidan. Sedan kört 45mm plåtreglar för att få en luftspalt, där dras kablar också, man kan ju ta 70mm om man har mycket kablar. La billigaste plywooden på det, då har man något som skruvarna fäster i, och slipper att ha gips som trivs ännu sämre i fukt och inget går att skruva i.

Jag har parkett på platon, men bäst hade ju varit att lägga klinker och sen matta på det där det behövs, för att undvika fuktproblem, inte för att jag har, men optimalt hade varit så.

Förstår inte varför du ska isolera bara 2/3 ?? Varför vill du isolera? för värme så är ju 2/3 värdelöst, för ljud likaså, om det generellt är reflexer du vill dämpa så är det ju då helst högsta säg halvmetern och lägsta halvmetern av väggen du vill ha absorbent på.

Jag har på hela, men har rejält med borrade luft hål i tak och golv skenan hela vägen för att luft ska kunna circulera. Gör det så och skaffar mekanisk ventilation och riktig dränering, då har du gjort allt så går, och jag har svårt att se att du skulle kunna få problem då.

Sen, jag rekommenderar alltid, har du tänkt lägga säg 100tkr på hela din anläggning, ta hjälp av en akustiker, för nu kommer du lägga ner 50% av det jobb jag gjort, och 50% av pengarna, men få ett resultat som inte är i närheten, pga du chansar och "isolerar lite, det verkar ju bra..". Man måste inte gå all in, och man kan bygga allt själv även om man har akustiker till hjälp, fast då vet du hur du ska bygga och har en röd sammanhängade tråd genom bygget (alla akustiker tänker ju inte lika), blir nog billigare än att göra som många förståsigpåare som köpar dyra bas, tube och chunk traps av alla de slag som de kastar ut i rummet på godtycklig plats. Kan bli bra dock ingen garanti på det, men det man vet att är att det blir dyrt.

#54

Postad 20 september 2014 - 19:40

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Bygget är avbrutet pga separation och jag flyttar från huset.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.