Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ni Med Ljudtrycksmätare

77 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 januari 2004 - 01:41

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Julgran; jo tack, det känns sketabra i den "nya" lägenheten.
Vi ångrar INTE att vi köpte den - vi har bara två grannar: en singeldam med en hund över oss och en singeldam vägg-i-vägg med vårt vardagsrum. Under oss finns bara förrådsutrymmen och tvättstuga (bullret från dessa tvättmaskiner hörs INTE in till vår lägenhet). :unsure:

Och för att hålla mig någorlunda on-topic så tänkte jag visa två bilder, vilka är resultatet från en initial möblering till möblering efter att ha fått professionell hjälp.
Samtliga högtalare så klart inställda (kalibrerade) med Radio Shack's digitala ljudtrycksmätare... (Mycket on-topic, va?) ;)

Före:
Postad bild

Efter:
Postad bild

#52

Postad 17 februari 2004 - 20:58

weezer
  • weezer
  • Forumräv

  • 706 inlägg
  • 0
Var hittar jag den analoga versionen av ljudtrycksmätaren på www.Conrad.com, kan någon hjälpa mig med det? På tyska sidan, javisst, men skoltyskan är sådär nuförtiden :).

Redigerat av weezer, 17 februari 2004 - 20:59.


#53

Postad 17 februari 2004 - 21:10

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
PM:a Birdie, det är smidigast så. Jag köpte av honom och det var en snabb, snygg och trevlig affär. Rekommenderas varmt! :)

#54

Postad 17 februari 2004 - 21:38

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Var hittar jag den analoga versionen av ljudtrycksmätaren på www.Conrad.com, kan någon hjälpa mig med det? På tyska sidan, javisst, men skoltyskan är sådär nuförtiden  :).

Conrad har en engelskspråkig site http://www1.int.conrad.com/
Artikelnumret är 100609-62 och/eller 100609-14, vet inte varför de har 2 artikelnummer för mätaren.
Du får ingen bild på mätaren men om du vill dubbelkolla kan du ju alltid göra artikelsök på www.conrad.de. Minimiorder är 50€, så du får beställa 2 st (blir mer än 50€ inkl försäkring och frakt) och sälja den andra på forumet. Det finns säkert gott om spekulanter.

#55

Postad 17 februari 2004 - 21:43

weezer
  • weezer
  • Forumräv

  • 706 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar; men det finns ingen artikelsök på den internationella sidan, och jag kan för allt smör i Småland inte hitta den manuellt...


Edit: Hittade "Direct order", löste sig :). Två st beställda, får väl kränga en här som sagt...nån som vill köpa btw? Pm:a mig isåfall.

Redigerat av weezer, 17 februari 2004 - 21:53.


#56

Postad 17 februari 2004 - 22:23

Unregistered56fe4404
  • Unregistered56fe4404
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
:( En fråga till alla er som använder mätutrustning för att ställa in nivåerna. Vilka frekvenser mäter man? Eftersom rummet har resonansfrekvenser osv som förstärks lokalt i rummet. Är det ett svep, ett sammelsurium av frekvenser, brus eller vad? Vad är det mätaren mäter och visar?

Alla verkar ju vara nöjda med metoden så det måste ju funka i alla fall. :)

#57

Postad 18 februari 2004 - 08:16

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Wideband pink noise är, vad jag förstår, det vanligaste förekommande mätsignaltypen på diverse kalibreringsskivor.

#58

Postad 18 februari 2004 - 23:20

Unregistereda013c25a
  • Unregistereda013c25a
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Bredbandigt brus funkar bra för att justera nivån mellan de olika högtalarna. För att hitta rumsresonanser behöver du spela toner på olika frekvenser. Finns på min Yamaha 1400 för basen (där resonanserna gör sig påminda) samt på testskivor.

#59

Postad 19 februari 2004 - 08:19

Unregistered56fe4404
  • Unregistered56fe4404
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Verkar vettigt det där med test toner sör basen istället för pink noice. Har läst mig till att om man ställer nivån på suben med pink noice hamnar den ca 10dB för högt. Är det någon som provat detta?

#60

Postad 19 februari 2004 - 20:19

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Oftast är kalibreringsskivorna för Dolby Digital typ Avia och Videoesssential, det innebär att DTS kommer avspelas 4dB högre kan vara värt att tänka på men spelar ingen roll för annat än referensnivån.

//Birdie

#61

Postad 27 februari 2004 - 18:49

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Detta gäller primärt för alla som har en Radio Shack ljudtrycksmätare.

Jag hittade väldigt intressant information på SVS hemsida angående hur man skall kompensera för låga bastoner när man kalibrerar sin subwoofer. Detta är säkert gammal skåpmat för er audiofiler, något som ni redan har disskuterat för flera år sedan :D. Men för mig och kanske några fler nybörjare så...

...So find out what your subwoofer(s) are REALLY doing, and add the following numbers as appropriate to your SPL meter readings:

At 10Hz add 20dBs to the meter's readings and at ...

12Hz add 16.5dB
16Hz add 11.5dB
20Hz add 7.5dB
25Hz add 5dB
31.5Hz add 3dB
40Hz add 2.5dB
50Hz add 1.5dB
63Hz add 1.5dB
80Hz add 1.5dB
100Hz add 2dB
125Hz add .5dB


Mer läsning finns på SV Subwoofers FAQ.

/Anders

Redigerat av Unregisteredd942f423, 27 februari 2004 - 18:50.


#62

Postad 27 februari 2004 - 18:57

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Det är alltid trevligt med en kompensationstabell - jag har själv mätt upp en lite utökad variant. Jag brukar själv använda mig av denna kompensationstabell i ett Excel-ark för att på så sätt enkelt kunna arbeta med värdena i formler och enkelt kunna utvärdera att jag uppnår hyffsat jämna kurvor.

Jag har själv mätt upp dessa kompensationsvärden med oscilloskåp och referensmikrofon i ett "ekofritt rum" med 7 st Radioshack mätare (5 digitala och två analoga), efter det utvärderades alla resultat och de var mycket lika.

Efter det så har jag mätt upp flera olika "rum" med denna kompensation och tycker då att resultatet är tillräckligt nära "perfekt" för att kunna användas som referens till akustikförbättringar i hemmiljö.

Här är den "förlängda" kompensationstabellen:

10 Hz +20.5
12.5 Hz +16.5
16 Hz +12
20 Hz +7.5
25 Hz +5.5

32 Hz +3.5
40 Hz +3
50 Hz +2
64 Hz +1.5
80 Hz +1.5

100 Hz +2
128 Hz +0.5
160 Hz -0.5
200 Hz -0.5
250 Hz +0.5

320 Hz -0.5
400 Hz 0
500 Hz -0.5
640 Hz 0
800 Hz 0

1 kHz 0
1.25 khz 0
1.6 kHz -0.5
2 kHz -1.5
2.5 kHz -1.5

3.15 kHz -2
4 kHz -2
5 kHz -2
6.3 kHz -2.5
8 kHz -2.5

10 khz -1
12.5 kHz +0.5
16 kHz 0
20 kHz +1

Om ni har frågor så är ni så klart välkommna med dem - Glad mätning boys and girls

mvh

/Pär

#63

Postad 27 februari 2004 - 20:01

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0
Jag bugar och tackar för denna vederhäftagna information (smicker smicker).

Skämt åsido. Jag uppskattar verkligen allas önskan, i det här fallet speciellt dig Perra1, att dela med sig av sin kunskap och erfarenheter som ni antingen fått fram via eget forskande eller snappat upp från...

När jag funderar på vilken tid det skulle ha tagit om varje person skulle ha försökt att lista ut det på egen hand (för att inte nämna att alla inte har förmågan att själv ta reda på allt) så kan jag bara ödmjukt buga mig för generositeten hos människorna på detta forum (var annars :D).

/Anders

#64

Postad 27 februari 2004 - 20:24

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
heh en ljudtrycks mätare för 300, isverige , då kan du ju lika bra bara uppskatta db via dina öron, komer bli lika pålitligt :D

#65

Postad 11 mars 2004 - 16:25

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

  • 1 037 inlägg
  • 0
har länge gått och tyckt att oavsett vart jag placerar min sub
så hör jag vartifrån basen kommer ifrån..

detta är är jätteproblem för mig :)

fick hem the calibrator idag "69kr :D"
och körde nått som heter sinus kurva tror de hette så..
där den kör olika frekvenser.

den börjar från 20 och vandrar uppåt.
vid 50 och 60 så hör jag exakt vart basen står,
men förutom dessa 2 så låter basen jämt

är jag otydlig i mitt inlägg så påpeka så skall jag försöka förklara bättre
(är inte så haj på allt)

subben är en xtz 10". har rattat på crossovern och ändrat fasen utan något bra resultat.
subben står nu mellan tv:n och min vänstra front.
har även flyttat runt den och testat att ha den vid soffan och flera andra ställen..
men jag får inte till det :D

hjälp!!

#66

Postad 11 mars 2004 - 17:14

Unregisteredd942f423
  • Unregisteredd942f423
  • Lärjunge

  • 453 inlägg
  • 0

har länge gått och tyckt att oavsett vart jag placerar min sub
så hör jag vartifrån basen kommer ifrån..

Om du hör var basen står så är troligtvis din crossover satt till över 100hz.

Om du kopplar in subben i LFE-ingången på förstärkaren så är det dess crossover du använder, dvs sänk den i förstärkaren. Ofta så finns det en "Direct"-switch på subben där du kopplar förbi subbens crossover. Ställ den på Direct och låt förstärkaren göra jobbet själv. Om du saknar denna förenklande switch så vrid upp subbens crossover på max så slipper du dubbelarbetet.

...vid 50 och 60 så hör jag exakt vart basen står

THX standarden säger att crossover skall vara 80hz för att basen INTE skall gå att riktningsbestämma. Jag vet inte, du kanske är musiker eller bara har absolut gehör... :)

/Anders

#67

Postad 11 mars 2004 - 17:51

Unregistered5d5ce8d0
  • Unregistered5d5ce8d0
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0

har länge gått och tyckt att oavsett vart jag placerar min sub
så hör jag vartifrån basen kommer ifrån..

Om du hör var basen står så är troligtvis din crossover satt till över 100hz.

Om du kopplar in subben i LFE-ingången på förstärkaren så är det dess crossover du använder, dvs sänk den i förstärkaren. Ofta så finns det en "Direct"-switch på subben där du kopplar förbi subbens crossover. Ställ den på Direct och låt förstärkaren göra jobbet själv. Om du saknar denna förenklande switch så vrid upp subbens crossover på max så slipper du dubbelarbetet.

Mja e väl samma för mig, man känner ju varifrån den kommer ungefär.
Om det däremot är verklighet eller om man inbillar sig är väl jag inte 100%ig på :)

Jag verkar dock alltid tycka att det låter bäst mellan högtalarna någonstans. Då spelar det ju ingen roll om man hör vart den kommer ifrån.

#68

Postad 11 mars 2004 - 19:06

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

  • 1 037 inlägg
  • 0

Om du hör var basen står så är troligtvis din crossover satt till över 100hz.

Om du kopplar in subben i LFE-ingången på förstärkaren så är det dess crossover du använder, dvs sänk den i förstärkaren. Ofta så finns det en "Direct"-switch på subben där du kopplar förbi subbens crossover. Ställ den på Direct och låt förstärkaren göra jobbet själv. Om du saknar denna förenklande switch så vrid upp subbens crossover på max så slipper du dubbelarbetet.


Min crossover på subben har alldrig varit över 80...
Du har så rätt i att min stärkare har en egen crossover (90 om jag inte minns fel)
men på min yamaha så kan jag inte ändra någon inställning om crossovern..
så jag skall testa det sistnämda du skrev ovan..:)


THX standarden säger att crossover skall vara 80hz för att basen INTE skall gå att riktningsbestämma. Jag vet inte, du kanske är musiker eller bara har absolut gehör...


Allt jag läst om sub (components basfakta) så är det som du säger
men vete tusan det måste va någon inställning el liknande som gör att det är möjligt.. tillomed min sambo har fått utstå en massa bas tester (hon hör samma som jag).har inte mer en en kvarts volym på subben så den jobbar inte
jätte mycket heller..."ska pilla mera imorron...

(Ja jag är musiker med bra gehör iallafall men nu är det ju inte musikaliskt gehör som gör att man kan riktbestämma :D
Absolut gehör är ju när du kan höra en trudilutt och direkt så kan du spela på ditt intrument exakt desamma som du hört.... men det är en annan historia :D

Redigerat av Unregistered217b1113, 12 mars 2004 - 11:33.


#69

Postad 12 mars 2004 - 00:10

Hipolito
  • Hipolito
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Snake Eyes: Var hittade du The Calibrator för 69 kr?

#70

Postad 12 mars 2004 - 11:33

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

  • 1 037 inlägg
  • 0

Snake Eyes: Var hittade du The Calibrator för 69 kr?


om man blir vip-kund på filmmix.com så kan du köpa the calibrator för den pengen.. :)

#71

Postad 05 december 2009 - 21:17

Unregistered2ab1bf46
  • Unregistered2ab1bf46
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
hittade minna svar :) TACK AVIA !

Redigerat av Unregistered2ab1bf46, 06 december 2009 - 12:44.


#72

Postad 06 december 2009 - 17:54

Unregistered2ab1bf46
  • Unregistered2ab1bf46
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Jag funderar på vad för kabel man ska ha på outline
på kjell & co decibelmätare http://www.kjell.com...00000,553500000


Löste det själv idag , kör med en Rca kabel splitta den i två och sedan en apter till 3,5 plugg

Redigerat av Unregistered2ab1bf46, 07 december 2009 - 22:34.


#73

Postad 14 december 2009 - 08:16

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Om du hör var basen står så är troligtvis din crossover satt till över 100hz.

Om du kopplar in subben i LFE-ingången på förstärkaren så är det dess crossover du använder, dvs sänk den i förstärkaren. Ofta så finns det en "Direct"-switch på subben där du kopplar förbi subbens crossover. Ställ den på Direct och låt förstärkaren göra jobbet själv. Om du saknar denna förenklande switch så vrid upp subbens crossover på max så slipper du dubbelarbetet.


Min crossover på subben har alldrig varit över 80...
Du har så rätt i att min stärkare har en egen crossover (90 om jag inte minns fel)
men på min yamaha så kan jag inte ändra någon inställning om crossovern..
så jag skall testa det sistnämda du skrev ovan..:wacko:

Allt jag läst om sub (components basfakta) så är det som du säger
men vete tusan det måste va någon inställning el liknande som gör att det är möjligt.. tillomed min sambo har fått utstå en massa bas tester (hon hör samma som jag).har inte mer en en kvarts volym på subben så den jobbar inte
jätte mycket heller..."ska pilla mera imorron...

(Ja jag är musiker med bra gehör iallafall men nu är det ju inte musikaliskt gehör som gör att man kan riktbestämma ;)
Absolut gehör är ju när du kan höra en trudilutt och direkt så kan du spela på ditt intrument exakt desamma som du hört.... men det är en annan historia :wub:


Det kan ju bero på distorsion också - eller resonanser och ev blåsljud i själva högtalarlådan. Sånt kommer ju från själva högtalaren och lådan och kan ha betydligt högre frekvens än den bas som passerar cross over filtret - då "hör man riktningen på basen". Det är i såna fall inte basen man hör riktningen på då utan "skräp-ljudet" som också kommer när basen spelas upp. Endel högtalare kan ha ganska kraftig distorsion även om man har en bit kvar till full volym - speciellt i djupbasen.

Vanligt på subwoofers (och högtalare generellt där man spelar upp basljud) är också "mjuk distorsion" - att mycket skräp genereras på högre basfrekvenser men i mellanregistret kan det ändå vara ganska rent.
Om man spelar upp en ton på t ex 70 Hz så kommer då högtalaren generera en ganska så kraftig ton även på 140 Hz och kanske också 210 Hz, men högre upp kan det ändå vara ganska rent.
Sån distorsion är inte så uppenbar som den där klassiska där t ex hela lådan "skramlar" eller där förstärkaren klipper, så det är inte säkert att man uppfattar den som distorsion - är det dessutom t ex musik med "beats" så döljs den också delvis (men inte helt) av den högre basinformationen i ljudkällan och som kommer från dom andra högtalarna (dom flesta ljudkällor innehåller ju inte bara ljud som är ren djupbas).

I såna fall kan basen även generera en hel del "skräp-information" högre upp - vilken man kan riktningsbestämma. Det är dock lätt att upptäcka med att t ex spela upp en baston genom högtalaren sen spela in och mäta
- ofta är det även betydligt lättare att höra distorsion i basen om man kör upp en ren sinus-ton än t ex musik
(naturligtvis påverkas även musik och andra ljud av distorsionen, men den inte är inte lika uppenbar).

Redigerat av C20, 14 december 2009 - 09:00.


#74

Postad 24 mars 2010 - 21:38

pjay1
  • pjay1
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig tänker köpa en ljudtrycksmätare vad tor ni om denna.

http://www.clasohlso...px?id=134691822

Ska man köpa en skiva å mäta ljudet till 75db eller ska jag änvända testonen i förstärkaren å vilken skiva ä bäst avia eller någon annan?

MVH.Peter

#75

Postad 14 april 2010 - 02:15

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig tänker köpa en ljudtrycksmätare vad tor ni om denna.

http://www.clasohlso...px?id=134691822

Ska man köpa en skiva å mäta ljudet till 75db eller ska jag änvända testonen i förstärkaren å vilken skiva ä bäst avia eller någon annan?

MVH.Peter


Den fungerar säkert bra - det man bör tänka på är att få ljudtrycks-mätare mäter helt linjärt utan form av frekvensjustering. A-vägning är den mest olinjära (och är den som är standard vid t ex bullermätningar), men denna mätare har även C-vägning som är hyggligt rak. Frekvensgången på vägningen är dock lätt att räkna in om man vet hur den går - men C-vägningen är att föredra, då A är väldigt olinjär. Vid det område crossover-frekvenser normalt ligger på är C-vägningen helt linjär, så den behöver då inte räknas in alls (den går dock ner lite i lågbasen)

Här är hur C-vägningen ser ut:
http://www.diracdelt...ing/source.html

...och här är A-vägningen:
http://www.diracdelt...ing/source.html

Btw - det bästa är väl att bara ladda ner nåt program till datorn som kan generera sinustoner eller svep på valfria frekvenser, t ex Audacity och sen spela upp. Annars är det ju lätt att spara ner wave-filer med testtoner och bränna en egen skiva test-skiva också (om ni inte redan har ljudanläggningen kopplad till datorn)

Redigerat av C20, 14 april 2010 - 02:35.


#76

Postad 23 oktober 2010 - 08:28

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0
Jag tänkte ställa in min förstärkare med ljudtrycksmätare. Men jag undrar hur man ska ha mätaren när man mäter? Ska man sätta sig i lyssningsposition och sedan rikta mätaren mot den högtalare som låter eller ska man hålla den så den pekar rakt upp hela tiden (som det stod i ett inlägg i denna tråd)?

#77

Postad 23 oktober 2010 - 09:27

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Marginell skillnad på att rikta snett uppåt/framåt.

Rosa brus C-vägt.

#78

Postad 23 oktober 2010 - 14:53

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Jag tänkte ställa in min förstärkare med ljudtrycksmätare. Men jag undrar hur man ska ha mätaren när man mäter? Ska man sätta sig i lyssningsposition och sedan rikta mätaren mot den högtalare som låter eller ska man hålla den så den pekar rakt upp hela tiden (som det stod i ett inlägg i denna tråd)?


Beror lite på hur mätaren ser ut (storlek på "boxen" och mick-kapselns placering och diameter) och vilket frekvensområde man ska mäta
- ska man mäta frekvenser under 1 kHz har det ingen som helst betydelse i vilken vinkel man håller den, men är det däremot högfrekvent ljud så har det betydelse.

Många mätare har själva mick-kapseln nära själva "mätar-boxen" och/eller använder en stor mick-kapsel
- i dom fallen måste man "peka" micken mot ljudkällan för störst exakthet.
Det bästa är mätare med fritt monterad liten kapsel - där kapseln t ex sitter på änden ett rör. Dom är inte lika känsliga för hur man håller - och mäter också exaktare i omgivningar där man har mycket ljudreflexer.
Men som sagt vid låga frekvenser så är det inget man behöver tänka på - utan det är främst frekvenser över 1 kHz (och i dom flesta fall inte förrän 2-3 kHz) som det kan ha betydelse.

Redigerat av C20, 23 oktober 2010 - 14:57.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.