Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

dämpmattor från Ikea

50 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 mars 2004 - 01:05

Unregisteredd1dd284f
  • Unregisteredd1dd284f
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Ville bara tipsa om Ikeas utomordentliga resonansdämpare, Ringum luggmatta kostar 79 kr och är tillverkad i 100% ull. Gjorde underverk för basen i mitt rum med 3,5 m i takhöjd. :wub:

Jag har lagt upp lite bilder i mitt galleri.

#2

Postad 10 mars 2004 - 17:59

Unregistered46340fc6
  • Unregistered46340fc6
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Nice
Har kollat många ggr på de mattorna men tror ej att jag skulle få ha dem på väggen. ;) Va säger rådjuret om sin uppgift som diffusor då? :wub:

#3

Postad 10 mars 2004 - 18:11

Unregisteredd1dd284f
  • Unregisteredd1dd284f
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Bilderna kanske inte gör dem riktigt rättvisa men med rätt färgkombinationer och arrangering så är de inte så pjåkiga. De flesta som har sett dem har trott att de hänger där av estetiska skäl. Min flickvän bor förvisso inte hos mig men hon har inte sparkat bakut helt.

#4

Postad 10 mars 2004 - 19:27

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Jag smackade upp sådana mattor på vardagsrumsväggen i somras, och det ser faktiskt ganska stilrent ut - min sambo har inga invändningar mot mattorna... :wub:

#5

Postad 10 mars 2004 - 19:34

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Håller med C-Quence. Funkar bra här med. Min sambo hade några invändningar tidigare, men när de väl kom upp på väggen tyckte hon det blev snyggt! Hon som köpte dem till mig i födelsedagspresent förresten! Måste ju ha betytt att hon inte hade FÖR stora invändningar om man säger så. ;) :wub:

#6

Postad 12 mars 2004 - 02:34

Unregistered035505d1
  • Unregistered035505d1
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Det är små runda mattor ? ?

Vore det inte lämpligare att täcka hela väggen samt taket med mattor ?

#7

Postad 12 mars 2004 - 09:06

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Frågan är ju då bara hur estetiskt heltäckande mattor på väggar och tak är...?
Men visst skulle det vara en form av lösning på dämpning.

#8

Postad 12 mars 2004 - 13:01

Unregistered217b1113
  • Unregistered217b1113
  • Beroende

  • 1 037 inlägg
  • 0
Tycker dom runda mattorna är en klockren lösning :)

synd bara att sambon vägrar ha dom fula mattorna på väggen :D

#9

Postad 12 mars 2004 - 16:05

Bamses Far
  • Bamses Far
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
En riktigt fin och tjock ryamatta, gärna med något fint motiv gör sig som gjutet bakom till exempel lyssningspositionen. Dessvärre är det ju rent hantverk och kostar därefter... Finns bl.a. en butik på Sveavägen här i Stockholm som säljer riktigt fiiina ryamattor, ligger i Skandia huset precis innan Adolf Fredriks kyrka (som iofs ligger på fel sida av Sveavägen - men jag ger det som riktmärke i alla fall) om man går från Sergels torg.

#10

Postad 13 mars 2004 - 15:01

Unregisteredd1dd284f
  • Unregisteredd1dd284f
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
C-Quence, Petesapie och ni andra som har ringum luggmatta från ikea, hur länge luktade era mattor som de gör när de är nya (inte jätte trevligt)? Efter en vecka har lukten avtagit men absolut inte försvunnit. :P Kanske ska tillägga att jag hängde upp fem nya på en gång, väntar dock två nya i dag ;)

#11

Postad 13 mars 2004 - 23:49

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Mattorna luktade ingenting, vad jag kan minnas (när jag köpte dom i somras)...

#12

Postad 17 mars 2004 - 18:47

durand
  • durand
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0
Har ett svagt eko i mitt rum om jag klappar händerna, så det här låter som en bra idé. Frågan är bara vart de helst ska fästas? Framför, bakom eller på sidoväggarna? Om de ska sitta bakom.. ska de sitta direkt bakom båda högtalarna eller mellan dem?

#13

Postad 17 mars 2004 - 22:04

Unregistered4b9c084b
  • Unregistered4b9c084b
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Köpte 4 stycken o ska köpa 6 st till snart... klockrena juh!

#14

Postad 17 mars 2004 - 23:08

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

  • 1 352 inlägg
  • 0
Flyttar topic till Inredning och möbler där den hör hemma :(

Bra tips för övrigt, har likadana mattor själv... dock på toagolvet :ph34r:

#15

Postad 17 mars 2004 - 23:31

Unregistered035505d1
  • Unregistered035505d1
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Blääää på Ikea !! Varför kan man inte köpa mattor online
jag har inte bil och ingen möjlighet att släpa hem ett gäng mattor på T-banan :(

#16

Postad 18 mars 2004 - 08:50

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Jag har ett antal luggmattor från IKEA och vissa av dem har luktat. Den största och tjockaste vi har luktade ett bra tag, flera månader. Men den är å andra sidan 200x140 och 3cm tjock.

#17

Postad 19 mars 2004 - 01:35

Unregistered4b9c084b
  • Unregistered4b9c084b
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Zoloth: om du ska ha "ringum" så får de plats i ikeas blå bärkassar... jag köpte bara 4 st senast o de fick plats.. får nog ner 6-8 st o det går fortfarande att bära smidigt.

#18

Postad 19 mars 2004 - 15:14

Unregistered035505d1
  • Unregistered035505d1
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
Tänkte köpa en fullstor golvmatta och hänga på väggen
blir nog lite bökigt att ta i en påse på tuben :)

#19

Postad 19 mars 2004 - 18:07

Vasse
  • Vasse
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Hur hänger ni upp dessa mattor då?

#20

Postad 19 mars 2004 - 20:01

Unregistered4b9c084b
  • Unregistered4b9c084b
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Vasse: jag har spikat upp mina... tjoff rakt i betongen ;) :)

fördelen är väl att spikhuvvena inte syns i fluffet på mattan.

Zoloth: då kan det bli lite jobbigt, trodde du menade ringum mattorna.

#21

Postad 22 mars 2004 - 16:00

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Funkar tjockamattor/dämpkuddar för att dämpa basen nedåt? Verkar som om man mest har dem för grannen intill istället för under :D
Varför sätter man upp mattor bakom lyssningpositionen? :wacko:

#22

Postad 24 mars 2004 - 21:31

Erick
  • Erick
  • Beroende

  • 1 233 inlägg
  • 0
Jag har trasmattor från ikea spikat fast på väggen, bakom det svarta tyget som täcker alla rummets väggar! :D

#23

Postad 25 mars 2004 - 00:39

Unregistered2ff58ee7
  • Unregistered2ff58ee7
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Är det stor skillnad om man sätter upp de där runda mattorna från ikea i ljudbilden? Blir basen tex renare osv?

#24

Postad 27 mars 2004 - 20:58

Unregistered683bdd68
  • Unregistered683bdd68
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Kan bara instämma med tidigare talare, hur bra som helst. Fick en helt ny ljudbild + att det ser riktigt skoj ut. "Vad har du på väggen?"....muggmattor från IKEA blir svaret och genast ett leende från den frågande :angry:
Lukt har jag inte märkt, men ett tips från mig som tidigare har jobbat på IKEA (har hittat de mest skumma grejerna såsom skorpioner, asiatiska mjölkpaket m.m.) är väl att ta de som ligger underst som då har legat ute längst tid?

#25

Postad 28 mars 2004 - 02:23

Unregisteredd1dd284f
  • Unregisteredd1dd284f
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Har städat och tagit lite bättre bilder (se galleriet). Måste säga att jag är helnöjd, de har slutat lukta, ser helt okej ut och framförallt, de tar fram bastoner och ljudpanoraman som jag inte trodde min anläggning var kapabel till. :angry:

#26

Postad 28 mars 2004 - 11:17

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

  • 2 402 inlägg
  • 0
Ska åka till Ikea nästa helg så det blir till att spana in dessa mattor.

#27

Postad 28 mars 2004 - 12:55

Kajsa Anka
  • Kajsa Anka
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
En matta på en vägg kan inte dämpa resonanser.
Den kan däremot minska reflexer så att ljudet inte studsar tillbaka lika lätt. Framför allt är det de högre frekvenserna som påverkas. Minskar man dessa reflexer upplever man det som att ljudet är mer definierat.

Jag skulle snarare rekomendera att man sätter mattor (eller sådana akustikplattor som används till undertak på kontor) på väggen bredvid högtalarnas framsida för att minska tidiga reflexer, där gör en matta större skillnad än på bakväggen. Tycker man att det blir fult med mattor på väggen kan man sätta upp ett snyggt gardintyg eller draperi framför. Tänk också på att högtalare låter bra mycket bättre om de inte står jättenära en sidovägg - ju längre ifrån desto bättre (att vinkla in högtalarna en aning hjälper också, men bara lite, annars är det bara den som sitter precis i mitten som får en bra stereobild).

Bakom lyssningspositionen kan man med fördel ha en hylla full med böcker (och gärna också LP-skivor), allra bäst funkar det om böckerna står olika långt från hyllkanten. Hyllan kommer då att fungera lite grand som en kombinerad diffusor och basfälla.

Prova! Jag garanterar att det gör skillnad.
Och gillar ni inte resultatet så är det ju bara att möblera om igen - det kostar ju inget att försöka!

Det är mycket mer man kan göra åt rumsakustik, men det ska ju helst passa plånboken samt att rummet skall kännas som ett snyggt & praktiskt möblerat hem och inte som ett laboratorium med endast en funktion.


Kajsa


PS
Ifall ni undrar, jag är yrkesverksam som ljudtekniker sedan knappt 25 år och har bland annat varit med vid bygge och installation av flera professionella studior.

#28

Postad 28 mars 2004 - 14:32

johtis
  • johtis
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0

En matta på en vägg kan inte dämpa resonanser.

Resonanser i material kan det ju inte dämpa, men det kan väl diffusera en stående våg?
Sånt här är intressant, säg var jag tänker fel, för det gör jag säkert. :angry: ;)

#29

Postad 28 mars 2004 - 15:11

Unregisteredd1dd284f
  • Unregisteredd1dd284f
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Instämmer i att sidoväggarna är kritiska, speciellt om avståndet till högtalaren är mindre än en meter. Jag har ett hyfsat tjockt tyg på ena sidoväggen som innebar en rejäl förbättring, dock hade jag fortfarande problem med vissa bastoner, i en basslinga där varje ton borde låta lika starkt försärktes vissa frekvenser på ett svulstigt sätt (även Leonard Cohen kunde låta rätt märkligt med sin mörka röst), därför började jag experimentera med ringum för att minska reflexer. Ringum är ganska tjock och passar bra att använda nära högtalaren för att ta tidiga reflexer. Generellt sett så tror jag det finns alldeles för många svindyra hifi komponenter som är placerade i omöjliga rum vilket gör att deras ägare är missnöjda och köper ännu kraftigare/dyrare grejer.

#30

Postad 28 mars 2004 - 19:51

Kajsa Anka
  • Kajsa Anka
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

En matta på en vägg kan inte dämpa resonanser.

Resonanser i material kan det ju inte dämpa, men det kan väl diffusera en stående våg?
Sånt här är intressant, säg var jag tänker fel, för det gör jag säkert. :angry: ;)

Inget av det här är speciellt konstigt egentligen, det handlar bara om sunt förnuft och kännedom om olika materials egenskaper. Eftersom jag inte har en aning om vad ni redan känner till så får ni stå ut med att det jag skriver nu kanske är för grundläggande & basic för många av er. Jag vet dock av erfarenhet att stereotidningarna och hembiotidningarna ibland bidrar till att en del förenklade beskrivningar ger en skev bild av hur det verkligen förhåller sig.


Ljudvågor är liksom ljusvågor en form av energi, en kraft. Ni som var vakna på fysiklektionerna minns att energi är oförstörbart. Energi kan ta sig många olika former: lägesenergi, rörelseenergi, elektricitet och så vidare.
Ett exempel: ett gammaldags vattenkraftverk omvandlar vattnets lägesenergi till rörelseenergi med hjälp av ett vattenhjul som i sin tur är kopplad till en generator som omvandlar energin till elektricitet. Energin i elektriciteten som kommer ut ur kraftverket motsvarar inte 100% av den energi som man tog ur vattnets lägesenergi - det finns förluster på vägen, bland annat bidrar friktionen i de rörliga delarna till att en hel del av lägesenergin omvandlas till värme, friktion ger oss också energi i form av ljudvågor (ljudet från vattnet som forsar fram, gnissel & buller från maskinerna).

Så vad lärde vi oss nyss? Jo, att energi kan byta skepnad. Dessa egenskaper kan vara till nytta men det kan också skapa oönskade problem.

Och vad har vi för problem i ett lyssningsrum?
Ljudvågorna studsar mot rummets alla ytor och förändrar vår lyssningsupplevelse. Där har vi hela problemet! Det är inte konstigare än så.

Jämför med när du kastar en sten i vattnet: det blir vågor som sprider sig åt alla håll. När dessa vågor täffar något hårt, till exempel en berghäll, så studsar de. I fallet med stenen som hamnade i sjön och skapade ringar på vattnet kan vi också observera att vågorna blir lägre när breder ut sig över en allt större yta - vågornas energiinnehåll späds ut.

Ljudvågor beter sig ungefär på samma sätt som vågorna på vattnet. Bastoner ger längre ljudvågor, höga toner ger kortare ljudvågor. När en ljudvåg träffar en yta så bestämmer egenskaperna i materialet i ytan hur ljudvågens energi kommer att transporteras. En porös yta ger mindre reflektion än en hård yta men de olika frekvenserna påverkas i olika hög grad av detta. Låga ljudfrekvenser (bas) transporterar mer energi per ljudvåg jämfört med högre frekvenser.

Hur skapa förutsättningar för en bättre lyssningsupplevelse i vårt rum?

1. Akustisk symmetri.
Ju längre ifrån en situation där vänster och höger del av rummet är akustiska spegelbilder av varandra, ju längre kommer vi ifrån möjligheten till att kunna lyssna till ett ljud där den rumsliga informationen upplevs som balanserad. Enkelt uttryckt: Vänster och höger låter olika trots att samma ljud kommer ut ur högtalarna. Eftersom de flesta vardagsrum inte är symmetriska får vi vara beredda på att kompensera för det när vi sätter upp vår anläggning och när vi tar till akustiskpåverkande redskap.


2. Lyssna med stängda ögon, låt inte andra sinnen än din hörsel leda dig när du avgör hur det låter. Lyssnar du vid olika platser i rummet så märker du att det låter olika. Detta gäller både hemma och i den mest perfekta av konsertsalar. På samma sätt som du upplever ljudet olika beroende på var i rummet du lyssnar så kommer även högtalarnas låta aningen annorlunda beroende på var i rummet de är placerade. Att flytta en högtalare en liten bit kan göra märkbar skillnad. Naturligtvis är det viktigt för trivseln i rummet hur det ser ut, men försök ha ett öppet och fördomsfritt sinne när du placerar din ljudanläggning.
Lyssna på högtalarna en i taget med exakt samma ljudexempel och samma volym, låter de lika? Om de inte gör det så är du inte klar, fortsätt en stund till. Kanske behöver rumsakustiken justeras? När högtalarna äntligen låter lika kan du ge dig på att åtgärda förbättra rumsakustiken ytterligare.


3. Akustiska hjälpmedel
De akustiska hjälpmedlen kan vi dela in i några huvudgrupper: absorbenter, reflektorer, diffussorer.

Absorbenter
En absorbent omvandlar ljudvågor (=rörelseenergi) till annan energiform (=värme). För att kunna göra det måste absorbenten konstrueras så att ljudvågorna "fastnar" i absorbenten. Det finns flera typer av absorbenter, den i särklass vanligaste är att man använder sig av massa i form av porösa material. Mineralull är ett av de material som ofta används.
En annan typ som används kallas för resonator, stora membran (med eller utan hål eller springor), detta är dock inte särskilt praktiskt i ett vardagsrum eftersom den behöver mycket plats. Du har säkert hört ordet "basfälla", en typ av absorbent som "äter upp" överflödig basenergi. Stora stoppade möbler som till exempel en soffa fungerar ofta som en utmärkt absorbent. Dock behöver rummet akustik ofta mer hjälp på traven än att man har en skön soffa. En matta kan absorbera/diffusera de högre frekvenserna en aning och också medverka till att ljuvågor inte studsar vidare med nästan oförminskad styrka. Mattor på golvet (och gärna på väggen) framför högtalarna gör ofta stor nytta. Varför kan mattan inte dämpa basen? För lite massa!

Reflektorer
En reflektor gör att ljudvågorna reflekteras åt ett annat håll än om de studsade mot väggen och vidare raka vägen till vårt öra samtidigt som vi hör direktljudet från högtalaren. Tidiga reflexer från högtalarna bidrar i mycket hög grad till att vi tycker att det låter illa, otydligt. Reflektorer kan man möjligen använda i en filmsal men knappast i ett normalt möblerat vardagsrum.

Diffusorer
En diffusor bryter upp energin i ljudvågorna så att kraften från dem inte koncentreras. Viktigaste platsen att ha diffusion är vid väggen bakom lyssningspositionen så att ljudet inte studsar tillbaka med stor kraft. Många studior har även diffusorer i taket rakt ovanför lyssningspositionen.
Det finns några olika sätt att uppnå detta hemma, min rekomendation med en välfylld bokhylla där böckerna (LP-skivorna) står med olika stora avstånd från hyllans framkant är en väl fungerande och enkel lösning som oftast inte kostar en krona.


4. Vad vi INTE vill ha

Tidiga reflexer, dessa ställer bara till det. Gör vad du kan för att minska de tidiga reflexernas styrka, dina öron kommer att belöna dig rikligt!

För mycket dämpning i ett rum är inte heller kul.

Ojämn frekvensgång där vissa frekvenser hörs väldigt mycket och andra frekvenser hörs väldigt svagt. Detta är ett vanligt problem och det angriper man främst genom att dämpa de frekvenser som är för starka. Oftast är det rummets akustik som är boven men även högtalarnas ljudkaraktär & placering spelar in, prova att flytta högtalarna innan du sätter igång med annat.

En del hembioförstärkare har inställningar som ändrar frekvensgången och om det kan man ju ha olika åsikter... jag anser att man kompenserar ett fel med ett motfel, då är det nog bättre att angripa felkällan istället. Oavsett vilka inställningsmöjligheter en hembioförstärkare har så kan den aldrig kompensera för ljudvågornas spridning i rummet, den kan aldrig kompensera för ljud som studsar mot en vägg.


Till sist
En sak som "pryltidningarna" gärna framhåller är att man ska köpa utrustning och tillbehör för massor av pengar, däremot är de inte lika utförliga när det gäller rumsakustik trots att det ofta är en investering som kan ge ljudmässigt större tillfredställelse per satsad krona.

Jag hoppas att något av det jag skrivit här kan vara till nytta.


Kajsa

PS
Jag postade en bra länk i "gör det själv"-forumet: http://www.acoustics101.com/
Den webbsidan ger mycket utförliga förklaringar om hur man kan gå till väga. Du kan bortse från att det också är reklam för deras produkter, de är i och för sig bra men det finns som sagt andra metoder...

Redigerat av Kajsa Anka, 28 mars 2004 - 23:11.


#31

Postad 28 mars 2004 - 20:23

Unregistered9486628d
  • Unregistered9486628d
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Det har varit väldigt lärorikt. En få tacka för det :angry:
Nu blir det svåra bara att använda lösningarna på ett snyggt sätt... Mattor i all ära men jag tror knappast att min flickvän finner det tilltalande ;)

Mvh Jonas

#32

Postad 05 april 2004 - 15:36

Unregistered66cd6335
  • Unregistered66cd6335
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jah har fått en del människor att möblera efter ljudet!

Men själv har jag riktigt kasst he he.
Man lever inte som man lär.
Men jag skall snart rätta till det problemet.
:)

#33

Postad 24 juli 2004 - 23:31

Unregisteredb2fad409
  • Unregisteredb2fad409
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Vafan, kom på en sak..
Skulle man inte kunna köpa en sån där rund matta och ställa subben på?

Eller..? <_<

#34

Postad 26 juli 2004 - 18:31

silikonviktor
  • silikonviktor
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Har ett svagt eko i mitt rum om jag klappar händerna, så det här låter som en bra idé. Frågan är bara vart de helst ska fästas? Framför, bakom eller på sidoväggarna? Om de ska sitta bakom.. ska de sitta direkt bakom båda högtalarna eller mellan dem?

Kom ju inget riktigt svar,
var fäster man dom? Mäter man upp eller bara på sidoväggarna?

Ni som hängt upp dämpmattor hur har ni kommit fram till var ni skall hänga upp dom?

#35

Postad 26 juli 2004 - 23:58

Unregistered943376ae
  • Unregistered943376ae
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Kajsa Anka, Tack för ett ypperligt bra och förklarande inlägg!!! :) :P :rolleyes:

Ska sätta mej och fundera igenom vad jag kan göra med dina tips för att förbättra akusitken i mitt rum nu... Lär nog inte räcka med några IKEA-mattor tyvärr, massvis med elaka resonanser och besvärligheter <_<

//Johan

#36

Postad 27 juli 2004 - 09:04

Unregistered722daaac
  • Unregistered722daaac
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
En reflektion i denna roliga diskussion.

Först vill man ha dom perfekta högtalare för att få till en bästa ljudklang.
Sedan gäller det att få ljudet att försvinna så bra som möjligt.
En stor motsats till varandra.

Men självklart så förstår jag vad ni diskuterar.
Ljudbilden är svår att få till perfekt.

#37

Postad 27 juli 2004 - 17:56

Kajsa Anka
  • Kajsa Anka
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Vafan, kom på en sak..
Skulle man inte kunna köpa en sån där rund matta och ställa subben på?

Eller..?  :)

Det skulle inte dämpa ljudet som grannen hör, till det behövs betydligt mer omfattande ingrepp.

#38

Postad 28 juli 2004 - 15:46

James
  • James
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
T.ex en tjock betongplatta?
Skulle det vara bra att ställa en subb på en sådan platta man använder för att t.ex göra en trädgårdsgång? DOm är väl runt 6cm tjock och kanske 40 x 40cm

#39

Postad 28 juli 2004 - 22:45

Kajsa Anka
  • Kajsa Anka
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

T.ex en tjock betongplatta?
Skulle det vara bra att ställa en subb på en sådan platta man använder för att t.ex göra en trädgårdsgång? DOm är väl runt 6cm tjock och kanske 40 x 40cm

Ljudet från en sub hörs till grannen främst i form av ljudvågor som sprider sig genom hela väggen/golvet/taket och i andra hand i form av vibrationer från högtalarlådan.

Om du vill att grannan skall slippa höra eländet bör du isolera ditt rum. När man bygger inspelningsstudio gör man rummen flytande. Det betyder att den mekaniska kopplingen mellan rummen minskas så mycket det någonsin går. Jämför med hur en bilmotor "flyter" i sin gummiupphängning.

Jag skulle kunna skriva mycket mer, men jag tror nog att ni förstår vad jag menar.

Bygga flytande rum är ingen hokus-pokus, det är bara väldigt dyrt och stjäl mycket utrymme från det ursprungliga rummet. Inget man ger sig på i en hyreslägenhet.

#40

Postad 04 augusti 2004 - 08:21

Unregistered722daaac
  • Unregistered722daaac
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Flytande rum, då är väl Amsterdam säkert ett mycket bra ställe att införliva detta.
;)

Eller i bergrummet i hammarby.
Där det står ett helt hus i berget, uppallat på fjädrar.
Men där har man inte några grannar istället *ler*

Redigerat av Unregistered722daaac, 04 augusti 2004 - 08:24.


#41

Postad 12 augusti 2004 - 18:13

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Är inne på samma linje själv(Har ett liknande ämne om just val av isolering), men tankarna ändras från dag till dag nu har ja märkt så tänker vänta med det projektet tills jag bestämt mig helt hur ja gör.

Har kikat runt lite på olika företag som marknadsför samt säljer olika alt. för absorbering av ljud både för tak å väggar.

Skickade en prisförfrågan på vad en lätt bygelabsorbent kostar till akustikmiljö, i mitt fall valde jag art:102 som är klassad som A fick jag veta.

Priset var på 300 exkl. moms+frakt, skulle väl gissa på en 500 totalt?
Funkar både för takupphängning eller väggmontage.

Här kan ni läsa mer om ni är intr.Akustikmiljö

Redigerat av Unregistered662e8354, 12 augusti 2004 - 18:14.


#42

Postad 12 augusti 2004 - 20:28

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Vad innebär klass A i detta fall?

Borde man inte kunna bygga en sådan själv med reglar, vinkeljärn och lämplig isolering? Då kan man ju dessutom klä den i valfritt tyg...?

Mvh

#43

Postad 13 augusti 2004 - 14:19

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
[quote name='barcel' date='Aug 12 2004, 21:28 '] Vad innebär klass A i detta fall?

Borde man inte kunna bygga en sådan själv med reglar, vinkeljärn och lämplig isolering? Då kan man ju dessutom klä den i valfritt tyg...?

Mvh

Det kan du läsa mer om HÄR

Självklart att man kan snickra ihop egna som vissa andra har gjort har ja läst här på forumet nå´nstanns.Men det är ju inte helt gratis det med men klart billigare.

Ville bara ge ut länken i fall nå´n är intr. av fabriksmonterade.

Redigerat av Unregistered662e8354, 13 augusti 2004 - 14:22.


#44

Postad 13 augusti 2004 - 14:45

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0

Borde man inte kunna bygga en sådan själv med reglar, vinkeljärn och lämplig isolering? Då kan man ju dessutom klä den i valfritt tyg...?

Det är jag på gång att göra. Jag har beställt ett miljövänligt ljuddämpande material som heter dacron. Dessa plattor är 50 mm tjocka och till dem skall jag bygga ramar av t.ex. golvlister. Efter det så får frugan, om hon vill, välja ut något snyggt tyg så de även blir dekorativa.

Hon var lite skeptisk till mitt förslag (utseendemässigt) men det kommer nog bli bra till slut. :D

När det väl är klart så kommer lite bilder samt ett betyg på det akustiska resultatet.

Edit: skrev fel namn på materialet.

Redigerat av Heron, 13 augusti 2004 - 16:54.


#45

Postad 13 augusti 2004 - 15:10

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0

Borde man inte kunna bygga en sådan själv med reglar, vinkeljärn och lämplig isolering? Då kan man ju dessutom klä den i valfritt tyg...?

Det är jag på gång att göra. Jag har beställt ett miljövänligt ljuddämpande material som heter eurolon. Dessa plattor är 50 mm tjocka och till dem skall jag bygga ramar av t.ex. golvlister. Efter det så får frugan, om hon vill, välja ut något snyggt tyg så de även blir dekorativa.

Hon var lite skeptisk till mitt förslag (utseendemässigt) men det kommer nog bli bra till slut. :D

När det väl är klart så kommer lite bilder samt ett betyg på det akustiska resultatet.

Vad kostade de styck inkl.frakt osv. samt vad är måtten på plattorna förutom tjockleken då?

#46

Postad 13 augusti 2004 - 16:49

Heron
  • Heron
  • Veteran

  • 1 800 inlägg
  • 0

 
Borde man inte kunna bygga en sådan själv med reglar, vinkeljärn och lämplig isolering? Då kan man ju dessutom klä den i valfritt tyg...?

Det är jag på gång att göra. Jag har beställt ett miljövänligt ljuddämpande material som heter dacron. Dessa plattor är 50 mm tjocka och till dem skall jag bygga ramar av t.ex. golvlister. Efter det så får frugan, om hon vill, välja ut något snyggt tyg så de även blir dekorativa.

Hon var lite skeptisk till mitt förslag (utseendemässigt) men det kommer nog bli bra till slut.

När det väl är klart så kommer lite bilder samt ett betyg på det akustiska resultatet.

Vad kostade de styck inkl.frakt osv. samt vad är måtten på plattorna förutom tjockleken då?

Jag vet inte eftersom jag har fixat dem via kontakter. Jag vet att det är ett norskt företag som tillverkar dem och att materialet heter dacron. Måtten är 180x120 cm. Jag skall söka lite på internet.

Redigerat av Heron, 13 augusti 2004 - 16:55.


#47

Postad 13 augusti 2004 - 17:12

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Stora rackare, men kan väl skära ut egna bitar med en isolerkniv förstås.

Ok. Var mest nyfiken bara, tackar för svaret "Heron".

#48

Postad 15 september 2004 - 20:07

Unregisteredef3dcc08
  • Unregisteredef3dcc08
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Ljudet från en sub hörs till grannen främst i form av ljudvågor som sprider sig genom hela väggen/golvet/taket och i andra hand i form av vibrationer från högtalarlådan.

Jag har hängt upp min subba med hjälp av lite breda och halvdiskretagummislangar i taket, dessa kanske vibrerar men de skapar knappast något ljuid, blev grymt näjd med basen efter detta kunde höja volymen på subban en aning utan att det lät mullrigt bullrigt elelr dylikt, utan med en fin snärt.

#49

Postad 23 november 2005 - 09:45

Gäst_AgentFlynt_*
  • Gäst_AgentFlynt_*
  • 0
Någon som har Ikeas Ringum-mattor liggande på parkettgolv? Ligger de still eller är det förenat med livsfara att gå på dem om man inte också använder halkskyddet Stopp under dem?

#50

Postad 23 november 2005 - 13:57

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

  • 2 402 inlägg
  • 0
De glider Väldigt mycket på mitt trägolv iaf.

Tur att jag inte ska ha dem på golvet utan på väggarna :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.