Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snygg dämpning

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 juni 2004 - 14:57

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Finns det nån som har tips på snygg dämpning att ha på väggen bakom högtalarna, på väggen bakom soffan och eventuellt i taket?

#2

Postad 22 juni 2004 - 16:26

Gäst_sista_striden_*
  • Gäst_sista_striden_*
  • 0
Har sett en del på detta forum som har runda mattor från ikea upphängda på väggarna, ser bra ut tycker jag

#3

Postad 22 juni 2004 - 16:40

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

  • 1 352 inlägg
  • 0
Ramar med akustikplattor i kanske?

Exempel :

Bifogad fil(er)



#4

Postad 22 juni 2004 - 17:02

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Hmm borde man inte kunna göra sånna akustikplattor i ramar och montera posters som ytlager?

#5

Postad 22 juni 2004 - 17:28

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

  • 1 352 inlägg
  • 0

Hmm borde man inte kunna göra sånna akustikplattor i ramar och montera posters som ytlager?

Posters skulle jag nog inte tro fungerar något vidare, dom är ju tillverkade i något ganska tjockt behandlat papper.

#6

Postad 22 juni 2004 - 17:51

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Hur fungerar cellplast som akustikplattor?

#7

Postad 22 juni 2004 - 20:46

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0
Hej...
Jag har gjort två stycken "akustikplattor" av markisolering och 45mm reglar och lite tyg. Skruvade ihop ett ramverk av reglarna och sen fäste jag markisoleringsskivan (5cm) på denna ram och detta klädde jag med tyget, riktigt snyggt om du frågar mig. Finns att beskåda i mitt galleri. Ide'n till detta fick jag HÄR

Micke

#8

Postad 23 juni 2004 - 02:25

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Det där såg intressant ut cnsmipe1. En utveckling kanske är möjlig. Skulle man inte kunna göra ett regelverk med papper ala japanskt landsbygdshus där man har mineralull eller nått under? Vart hittar man i så fall lämpligt papper?

Min fråga kvarstår om cellplasts dämpande effekt. Billigare än mineralull och trevligare att jobba med än glasull.

#9

Postad 23 juni 2004 - 12:19

Douhane
  • Douhane
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Ramar med akustikplattor i kanske?

Exempel :

Jag har funderat ett tag på att bygga sådana här ramar med dämpning!

Men hur stora ska de vara i förhållande till högtalarna ska man bygga de?

och vilket mtrl ska man använda??


Kan ju bli rätt så nyggt om man gör ett bra jobb.

#10

Postad 23 juni 2004 - 22:33

weezer
  • weezer
  • Forumräv

  • 706 inlägg
  • 0
Här är en enkel dämpning du lätt gör hemma.. ;)

Postad bild


Eller varför inte denna..

Postad bild

Bilderna snodda från denna tråd...

http://www.hififorum...?TOPIC_ID=30143

#11

Postad 24 juni 2004 - 00:17

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

  • 1 352 inlägg
  • 0

Ramar med akustikplattor i kanske?

Exempel :

Jag har funderat ett tag på att bygga sådana här ramar med dämpning!

Men hur stora ska de vara i förhållande till högtalarna ska man bygga de?

och vilket mtrl ska man använda??


Kan ju bli rätt så nyggt om man gör ett bra jobb.

Det är nog svårt att säga, jag är inte heller någon akustikexpert. Men jag tror inte att det är så extremt noga. Anledningen till storleken på mina är att ramarna från IKEA var så stora ;)

Hade nog inte skadat med ännu större i mitt rum heller.

Är det dämpmaterialet du menar eller? Jag använde mig av färdiga akustikplattor från Ecophon (staving?).

#12

Postad 26 juni 2004 - 17:11

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Undrar vad kostnaden skulle bli för att dämpa ett helt rum med akustik plattor, nämnligen sovrummet så att man kan sova en ostörd sömn utan en massa bankade, skrikande, spolande osv.

Tanken har slagit mig många ggr fastän det inte ska behövas om alla följer de regler som finns i en bostadsförening.

#13

Postad 26 juni 2004 - 19:03

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0
Räcker väldigt långt med att sätta upp ett Ecophon Sombra?
(- det svarta akustiktaket) har det i det kobinerade bio/gäst rummet... väldigt behagligt å jisses så mörkt det blir.

Ecophon


Micke

#14

Postad 28 juni 2004 - 12:47

Unregistered8f1e780a
  • Unregistered8f1e780a
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Cellplast med öppna celler går att använda till ljuddämpning, men ger oftast inte lika bra resultat som mineralull eller riktiga akustikdämpplattor.

Tänk på att cellplast som man köper för byggen oftast är isoleringsmaterial och har slutna celler för att kapsla in luft. De har alltså dåliga ljuddämpningsegenskaper.

Satsa hellre på ecophons enklare och billigare innertak. De kostar från 150rk/st och uppåt och finns i storlekar från 1200x600x25 mm och tjockare (om jag kommer ihåg rätt).
Fördelen är att de ser rätt okej ut och är mycket roligare att arbeta med än stenull/glasull.

Tänk också på att de flesta dämpmaterial dämpar bättre om de får en luftspalt på baksidan.

#15

Postad 22 juli 2004 - 13:52

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Kom på en sak...

Jag har funderat på att bygga dämptavlor liknande de som visats tidigare i denna tråd (Johan82, cnsmipe1, m fl.) men vill ha en snygg framsida. Någon frågade också hur det skulle funka att ha en poster framtill. Detta är inget bra var svaret, och det kan man ju förstå då det förmodligen reflekterar ljudet.

Nu till min idé. Det finns en del "posters" i tyg, t ex så har min flickvän en dylik med Humphrey Bogart som motiv. Den är svartvit med svart botten, så att säga, och ganska snygg. En sån tygbit framtill skulle släppa igenom ljudet och samtidigt vara snygg.

Nån som vet var man kan hitta denna typ av posters eller flaggor (helst Göteborg eller på nätet)?

Redigerat av Hellgun, 22 juli 2004 - 13:54.


#16

Postad 22 juli 2004 - 22:28

Claw
  • Claw
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
jag tror att www.ginza.se säljer poster-flaggor....de är gjorda i tunnt tyg.

edit; jag tror inte att de säljer sånna....jag vet..:huh:

Redigerat av Claw, 22 juli 2004 - 22:33.


#17

Postad 23 juli 2004 - 07:37

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

jag tror att www.ginza.se säljer poster-flaggor....de är gjorda i tunnt tyg.

edit; jag tror inte att de säljer sånna....jag vet..:P

Tack för tipset men de enda filmrelaterade flaggposters de har är Simpsons och Bruce Lee, vilket inte är det jag är ute efter. Jag söker klassiska filmmotiv, helst svartvita.

Tror inte det skulla vara så snyggt att klämma upp en hel rad med Slipknot-motiv i bion :huh:

#18

Postad 28 juli 2004 - 13:00

Unregistered722daaac
  • Unregistered722daaac
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0
Hellgun

Du får väl låta detta företag ta och trycka på det
material som du vill. Samt då med rätt motiv.
Tänk bara på rättigheterna till bilderna.

BigImage

MVH Patrik

#19

Postad 14 augusti 2004 - 11:10

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Jag ska göra ett försök med att spänna två lager tyg hårt (får hjälp av en tapetserare) och fylla med vadd emellan och lämna ett luftrum bakom.

Genomskärning:
Postad bild

#20

Postad 14 augusti 2004 - 17:54

James
  • James
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Har en kompis som är grym på att göra tryck på t.ec T-Shirts osv. Helt förhand alltså. Ta en bild, skriv ut den och gör en utskärning i plast för att sedan trycka på T-Shirt. Tänkte dock att han skulle få göra något liknanade fast i kanske 90 x 60cm som man kan spänna över en "tavla" som i bakgrunden är dämpad med runt 50mm dämpplatta.

Får väl se hur det blir.

http://dahlma.no-ip.org/bilder/tryck/

Denna gjorde han en gång när jag fyllde år.
Postad bild

Redigerat av James, 14 augusti 2004 - 17:56.


#21

Postad 17 augusti 2004 - 15:13

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Hur tjock ska dämpvadslagret respektive luftspalten bakom vara? Det ska ju gärna inte sticka ut 10cm från väggen, vill ha det så smalt som möjligt men ändå så det ger effekt.

#22

Postad 17 augusti 2004 - 16:19

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Ta en bild, skriv ut den och gör en utskärning i plast för att sedan trycka på T-Shirt.

Kan du beskriva lite mer detaljerat hur man går till väga och vilken sorts färg man använder?

Vore sjysst!

#23

Postad 17 augusti 2004 - 18:50

Unregisteredc9ab92ac
  • Unregisteredc9ab92ac
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
cnsmipe1: hur fäste du markplattorna på reglarna? och hur ordnade du upphängningen?


johan82: vad heter de akustikplattor du använder och vad kostade dom?


Håller just på att skissa på liknande dämpningar. Vill dock inte att de skall sticka ut för långt...undrar därför också som tidigiare skrivit hur tjockleken på isoleringen ska förhålla sig till storleken på luftspalten.


Mvh

#24

Postad 17 augusti 2004 - 21:29

James
  • James
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0

Ta en bild, skriv ut den och gör en utskärning i plast för att sedan trycka på T-Shirt.

Kan du beskriva lite mer detaljerat hur man går till väga och vilken sorts färg man använder?

Vore sjysst!

Inte så svårt egentöigen.

1* Köp en sorts plastfilm som är självhäftande på ena sidan.
2* Köp en "dutt"-pensel och "dutt"-svamp
3* Köp Textilfärg för tryck i vilken färghandlarbutik eller pysselmånglare somhellst.
4* Skriv ut en bild på datorn, gärna något väldigt enkelt med bara 1 färg.
5* Rita av den på baksidan av den självhäftande plasten. (Det är nämligen papper där)
6* Skär/klipp ut bitarna där det ska hamna färg, lämna kvar där det inte ska bli färg.
7* Ta bort skyddspappen och klistra plasten på underlaget.
8* Dutta färg i utskärningen.
9* Dra bort plasten och låt torka.
10* När det är torrt så ska man stryka fast färgen med ett strykjärn med låg värme.

Kanske en hjälp på vägen? Finns säkert howtos för textiltryck på nätet.

#25

Postad 19 augusti 2004 - 11:40

K Soze
  • K Soze
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0

5* Rita av den på baksidan av den självhäftande plasten. (Det är nämligen papper där)


Då lär man väl få rita på det spegelvänt.... annars blir det väl knas? :(

#26

Postad 19 augusti 2004 - 21:40

James
  • James
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0

5* Rita av den på baksidan av den självhäftande plasten. (Det är nämligen papper där)


Då lär man väl få rita på det spegelvänt.... annars blir det väl knas? :unsure:

Sant!

Men det är bara vesäntligt om man är Feng Shui-biten eller om man skriver något med text :(

#27

Postad 19 augusti 2004 - 23:40

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Inte så svårt egentöigen.

1* Köp en sorts plastfilm som är självhäftande på ena sidan.
2* Köp en "dutt"-pensel och "dutt"-svamp
3* Köp Textilfärg för tryck i vilken färghandlarbutik eller pysselmånglare somhellst.
4* Skriv ut en bild på datorn, gärna något väldigt enkelt med bara 1 färg.
5* Rita av den på baksidan av den självhäftande plasten. (Det är nämligen papper där)
6* Skär/klipp ut bitarna där det ska hamna färg, lämna kvar där det inte ska bli färg.
7* Ta bort skyddspappen och klistra plasten på underlaget.
8* Dutta färg i utskärningen.
9* Dra bort plasten och låt torka.
10* När det är torrt så ska man stryka fast färgen med ett strykjärn med låg värme.

Kanske en hjälp på vägen? Finns säkert howtos för textiltryck på nätet.

Tack för en bra beskrivning!

Du vet möjligen inte var man får tag i sådan plastfilm, vad den heter och vad den kostar? Skulle underlätta något.

#28

Postad 20 augusti 2004 - 11:29

James
  • James
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0

Inte så svårt egentöigen.

1* Köp en sorts plastfilm som är självhäftande på ena sidan.
2* Köp en "dutt"-pensel och "dutt"-svamp
3* Köp Textilfärg för tryck i vilken färghandlarbutik eller pysselmånglare somhellst.
4* Skriv ut en bild på datorn, gärna något väldigt enkelt med bara 1 färg.
5* Rita av den på baksidan av den självhäftande plasten. (Det är nämligen papper där)
6* Skär/klipp ut bitarna där det ska hamna färg, lämna kvar där det inte ska bli färg.
7* Ta bort skyddspappen och klistra plasten på underlaget.
8* Dutta färg i utskärningen.
9* Dra bort plasten och låt torka.
10* När det är torrt så ska man stryka fast färgen med ett strykjärn med låg värme.

Kanske en hjälp på vägen? Finns säkert howtos för textiltryck på nätet.

Tack för en bra beskrivning!

Du vet möjligen inte var man får tag i sådan plastfilm, vad den heter och vad den kostar? Skulle underlätta något.

Finns i butiker som är specifierade på färg/målning. Brukar finnas där man tillhandahåller färg för textiltryck Ingen aning om vad det heter egentligen. Maskeringsfilm? :huh:

Fråga i butiken vettja!

#29

Postad 21 augusti 2004 - 11:49

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Så här långt har jag kommit i planeringen nu.
Jag gör en ram med kantlist eller vad det heter och lägger till en distans under för att få ett luftrum. Den stora frågan just nu är hur jag ska montera tyget. Om jag ska klä in hela "tavlan" så ramen inte syns eller om jag bara ska täcka dämpplattan ala echophon eller liknande och betsa fururamen med ekbets och sen klarlacka eller vitbetsa eller vitlackera. Tapeterna är en gammal strukturtapet i vitt med svaga ljusblå inslag och så har jag ekparkett som ekbetsen skulle matcha.

Tygval är fortfarande ett frågetecken, linnetyg ska det vara men frågan är om jag ska ha vitt (blir lätt skitigt), grått, beige eller mörkblått som gardinerna.

Postad bild

#30

Postad 21 augusti 2004 - 15:55

Kajsa Anka
  • Kajsa Anka
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

frågan är om jag ska ha vitt (blir lätt skitigt), grått, beige eller mörkblått


Fläckar syns mer på enfärgat.

#31

Postad 21 augusti 2004 - 16:22

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Den stora frågan just nu är hur jag ska montera tyget. Om jag ska klä in hela "tavlan" så ramen inte syns eller om jag bara ska täcka dämpplattan ala echophon eller liknande och betsa fururamen med ekbets och sen klarlacka eller vitbetsa eller vitlackera. Tapeterna är en gammal strukturtapet i vitt med svaga ljusblå inslag och så har jag ekparkett som ekbetsen skulle matcha.

Varför inte köpa eklist så får du rätt träslag direkt. Betsad furu ser alltid ut som furu men med annan färg.

#32

Postad 21 augusti 2004 - 16:29

Unregisteredafb6f88b
  • Unregisteredafb6f88b
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Jag har tyg på cellplast i bakre delen av mitt rum och tycker det fungerar bra. Ta en titt i mitt galleri och se för dig själv.

/Emil

#33

Postad 21 augusti 2004 - 17:36

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0

frågan är om jag ska ha vitt (blir lätt skitigt), grått, beige eller mörkblått


Fläckar syns mer på enfärgat.

Jag hade inte tänkt hälla kaffe på väggarna så fläckar är inte något bekymmer. :(
Jag tänkte mer på damm o vad det nu kan vara som smutsar ner det vita. Jag tror jag ska ha samma grå färg som på tygfrontarna på högtalarna.

#34

Postad 22 augusti 2004 - 15:44

Unregistered168c8572
  • Unregistered168c8572
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0
Vad gör man om det är lyhört till grannarna?


Ljudisolering

Redigerat av Unregistered168c8572, 22 augusti 2004 - 15:46.


#35

Postad 31 augusti 2004 - 17:26

vikke
  • vikke
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Skulle Ginzas tygflaggor uppsatta på en hel vägg kunna göra något åt besvärande eko?

mvh.
/Viktor

#36

Postad 31 augusti 2004 - 18:49

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Passar på att hälsa dig välkommen till PJF.

Svårt att tro att en duk skulle kunna absorbera bort "ekot" du kan läsa mer om det HÄR

#37

Postad 01 september 2004 - 15:18

Unregisteredd974c2c9
  • Unregisteredd974c2c9
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Suddiga mobilkamerabilder från bygget:

Postad bild
Här ser man hängbläcken som man hänger upp tavlan med osynligt och tight på väggen.

Postad bild
Framsidan, här ska dämpplattan ala "echophon" in och sen kläs med ljusgrått linnetyg över. Sen lägger jag på björklister som en ram efter att plattan och tyget är på plats.

Närbilder:
Postad bild
Postad bild

#38

Postad 01 september 2004 - 16:00

Morn
  • Morn
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Jag köpte mig sådana markplattor och brädbitar och satte igång. Gjorde en enkel ram som jag la plattan på. Sedan häftade fast tyg (gamla lakan) runt så inget skräp läcker ut. Bara att hänga upp på väggen, lätt! Jag testade med att dämpa bakväggen. Det funkade jättebra! Helt plötsligt hör jag bara surround-ljudet bakifrån, istället för front-ljudet reflekterat...
Jag funderar på att köpa några coola posterflaggor med Simpsons.

Nu ska jag bara göra ett par till som ska dämpa mina frontar. Högtalarna sitter väggmonterade nära taket och låter illa. Med lite dämpning ovanför blir det mycket bättre!

#39

Postad 02 september 2004 - 12:38

Unregistered5a88da11
  • Unregistered5a88da11
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Hej...
Jag har gjort två stycken "akustikplattor" av markisolering och 45mm reglar och lite tyg. Skruvade ihop ett ramverk av reglarna och sen fäste jag markisoleringsskivan (5cm) på denna ram och detta klädde jag med tyget, riktigt snyggt om du frågar mig. Finns att beskåda i mitt galleri. Ide'n till detta fick jag HÄR

Micke

Kikade in i ditt galleri och undrar lite över de "STORA vita är basabsorbenter från Svanå. www.diffusor.com.".
Vad kostar de på ett ungefär?
BTW, snygga akustikplattor du gjort för övrigt! :blink:

Redigerat av Unregistered5a88da11, 02 september 2004 - 12:39.


#40

Postad 14 september 2004 - 22:11

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0
markis *suck* Kommer inte riktigt ihåg vad jag betalade för dessa men jag hade tur och fick köpa dessa begangnade av Mats på svanå miljöteknik...
Kan det ha varit 1600,- för bägge kanske


Micke

#41

Postad 21 september 2004 - 17:17

Unregistered35160714
  • Unregistered35160714
  • Lärjunge

  • 430 inlägg
  • 0
Jag har också tillverkat dämpning nu! Tack för alla tips! Är supernöjd!
https://www.prisjakt...=22866&pic=.jpg

Redigerat av Unregistered35160714, 21 september 2004 - 17:26.


#42

Postad 17 oktober 2004 - 16:02

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0
Har som så många andra gjort 4st ramar med markisolering samt spänt trädgårdsduk i svart bakom, på framsidan funderar jag på en svart duk med fast inte denna dock.

Finns det samma "nät" som högtalare är klädda med även att köpa löst i så fall vore det intr. att veta vartifrån?

Även funderat(mkt. tänkande) på att få utsågade perforerad(hål) vit masonit som jag ramar in med ytterhörnlist.Tänkte på att masoniten kan man ju måla i valfri färg sedan.

Men antar att rent dämpmässigt så är det ingen bra idé eller?


Mh.FixarFrasse! :blink:

#43

Postad 17 oktober 2004 - 16:52

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0
Vet inte vad du menare med nät är det vanligt högtalartyg du menar så finns det att köpa på tex. hifikit, ljudia eller MDS


Micke

#44

Postad 17 oktober 2004 - 18:22

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

  • 456 inlägg
  • 0

Vet inte vad du menare med nät är det vanligt högtalartyg du menar så finns det att köpa på tex. hifikit, ljudia eller MDS


Micke

Precis...tackar för det.

#45

Postad 17 oktober 2004 - 21:01

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0
Kolla mitt galleri, jag har använt ett tyg från MDS till front på min LACK hylla!!

Micke

#46

Postad 01 november 2004 - 20:50

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

  • 1 363 inlägg
  • 0
Tjena..
Jag har läst hela tråden, och för mig är erat prat en stor ###### röra för mig :D Har Idag (011104) rivit väggen mellan mitt rum och gästrummet.. Wohooo!
Men detta gör att jag endast har en vägg mellan mitt rum och päronens rum, och väggen är uppbyggd av 2 gipsplattor som är ungefär 2cm tjocka, med lite luft emellan.. Detta gör att ALLT hörs till rummet brevid..

nu till mitt projekt.. skall ljudisolera väggen som ligger mot päronens rum, och även en bit in i rummet.

vilket material skall jag använda? Vill helst inte riva ena gipsskivan och börja fylla på med diverse mineralull, för detta skulle innebära rätt så mycket jobb.
Först riva vägg, bygga upp igen och sedan tapetsera om.
Finns det inget material som jag istället kan "hänga"/ "bygga" på väggen.. "en extra liten vägg på väggen typ" :D ?

Hemskt taksam för svar!!!

//Mahti

#47

Postad 03 november 2004 - 15:18

Unregistered78e0ed10
  • Unregistered78e0ed10
  • Forumräv

  • 819 inlägg
  • 0
Jag har en idé om en väldigt "lättbyggd" och väldigt billig dämpvägg/yta. Men vete sjutton om det skulle funka...

Jo wellpappskivor (800x1200cm), rätt många så tjockleken totalt blir omkring 10cm, ett dutt limm i hörnen så de iaf hålls ihop. Klä med tyg. Slå in med en spik rätt in i väggen (alt ngt typ av fästa på baksidan och hänga upp). Eller bara låta dem stå bakom högtalarna.

Så vad tror ni? Ger ens wellpapp den dämpande effekt man vill uppnå?

#48

Postad 11 november 2004 - 19:57

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
för att dämpa luftburna ljud så är det tunga material som gäller, typ betong, gips, tegel osv.... stäng in din kompis i en wellpapplåda så hörs hans skrik rätt bra ut, men i en betonglåda ojojoj ingen kommer hitta honom:)

kanske det ger nåt med 10cm wellpapp men jag tror inte på det direkt, det är för lätt och kommer i svängning för lätt. men det dämpar kanske ekon hyfsat.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.