Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intressanta 2-kanalare

78 svar till detta ämne förstärkare 2-kanal stereo
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Lyngdorf TDAI 2170 (Stereoförstärkare) 3 9,44 (17) Inga priser
Parasound Halo Hint (Stereoförstärkare) 1 7,5 (1) Inga priser
Rotel RA-1592 (Stereoförstärkare) 6 7,8 (4) 24 990:-
Roksan Blak Integrated Amplifier (Stereoförstärkare) 1 (0) 48 990:-
4 relaterade trådar

#1

Postad 18 juni 2017 - 08:39

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hej forumet

 

Har själv testat och bytt mellan olika märken och insett att alla har sin charm!

För & slutsteg för mig har länge varit mitt första val, men intresset för en integrerad har bara ökat. 

 

Varför? Joo, det är just det här med sladdar samt att minska antalet enheter, men charmen med att ha 2 xlr mellan för & slutsteg är ngt speciellt. :)

 

Provade för ett tag sedan en Abrahamsen V2.0 UP integrerad och fick direkt mersmak, dock passade denna inte riktigt till mina högtalare. Men en oerhört bra förstärkare.

 

Jag har idag SVS Ultra Tower & Triangle Génese Lyrr, båda larvigt kompetenta golvhögtalare. Oerhört olika i ljudkaraktären men båda har en GEMENSAM nämnare, de är grymt spelglada. Båda gör musik spännande och roligt att lyssna på.

 

Musik som snurrar hemma hos mig är mestadels är:

Metal, death, grindcore, hårdrock, brölmetal (det händer mycket METAL)

MEN även så snurrar massvis med Singer/Songwriter

 

Det jag idag tittar på är är olika 2-kanalare, har satt ihop några som tilltalar mig.

Vore oerhört tacksam om ngn som sitter på dessa eller har haft möjligheten att lyssna mer ingående skulle kunna återkomma med sina lyssningsintryck. Eller som har ngt ännu bättre förslag?!

 

Roksan

Har själv hört båda Caspian & Kandy, blev imponerad av den kontroll ROKSAN levererade trots sina "blygsamma" specar

 

Deras nya BLAK ska tydligen vara en kombo mellan K3 samt Caspian, vilket bådar riktigt gott.

 

http://www.roksan.co...ated-amplifier/

 

Anthem

Har bara hört deras surround stärkare! Har tydligen haft ngn tidigare 2-kanalare som varit en referens för en del.

 

https://www.anthemav...r/page=overview

 

Rotel

Har hört flera olika kombos av detta märke, men blev riktigt glatt överraskad av deras "nya" RA-1592. Levererade massvis med detaljer samt kraft. Tycker dock den är oerhört "plåttrig" att se på

 

http://www.ljudochbi...t/rotel-ra-1592

 

Parasound

Har ägt/äger P5 försteg tillsammans med A21 slutsteg. Väldigt, väldigt bra ljud denna kombo presterade. Har länge haft ögat på deras integrerade Parasound HINT

 

http://www.ljudochbi...rated-amplifier

 

 

Är inte så impad av HEGEL, tycker inte denna gör sig bra med min musik (my opinion, menar inget illa) Har haft H200, samt lyssnat på 160, 360, 80, de låter bra men passar helt enkelt inte mig.

Musical Fidelity, låter fantastiskt bra och har en grym kontroll, men jag tycker de är för "stela"

 

Finns massvis med märken därute som jag säkert missat. 

 

Beggat finns såklart, men i första hand är jag intresserad av att köpa nytt. Om inte det finns ngt extra, Extra som kanske fångar mitt intresse.

 

Ngn som handlat från England/Tyskland?? Skiljer en del i pris ibland på vissa stärkare, kommer bli ännu mer tydligt iom denna nya "underbara" skatt ngn jä*la idiot hittat på.



#2

Postad 18 juni 2017 - 13:04

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0

Hej Davidian.

 

Jag kör själv en NAD C388 i vardagsrummet och är mycket nöjd, och  den har fått fina betyg i ljud och bild.

 

http://www.ljudochbi...e/test/nad-c388



#3

Postad 18 juni 2017 - 14:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Finns ju AVM, Bladelius och Moon om man letar bra förtstärkare i mellanprisklassen.



#4

Postad 18 juni 2017 - 14:33

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag var i fredags och lyssnade på Norma Revo IPA-140, den lät mycket bra.

Jag kör just nu en Marantz PM11-S3 med en Moon 380 DAC, är rätt nöjd med ljudet, men vill ha än lite varmare ljud. Norma lät bättre, föll mig nog rätt i smak, men med de högtalarna som den demades med passade inte mig riktigt. Ljudbilden, djupet var galet bra, framförallt inte vasst och stelt.

Det var hos Perfect Sense jag lyssnade, förbaskat trevligt var det.

http://www.ljudochbi...ma-revo-ipa-140

#5

Postad 18 juni 2017 - 17:15

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hej Davidian.

Jag kör själv en NAD C388 i vardagsrummet och är mycket nöjd, och den har fått fina betyg i ljud och bild.

http://www.ljudochbi...e/test/nad-c388


Hej

Har kollat på denna, men blev mer sugen på Lyngdorf TDAI 2170. Tack för tipset

Finns ju AVM, Bladelius och Moon om man letar bra förtstärkare i mellanprisklassen.


Bladelius ligger med på min lista oxå, dock inte i topp. MOON kääns som om man behöver skutta upp ett par steg för att hamna rätt.
AVM får jag kolla in, vars finns de o lyssna på?

#6

Postad 18 juni 2017 - 17:20

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jag var i fredags och lyssnade på Norma Revo IPA-140, den lät mycket bra.
Jag kör just nu en Marantz PM11-S3 med en Moon 380 DAC, är rätt nöjd med ljudet, men vill ha än lite varmare ljud. Norma lät bättre, föll mig nog rätt i smak, men med de högtalarna som den demades med passade inte mig riktigt. Ljudbilden, djupet var galet bra, framförallt inte vasst och stelt.
Det var hos Perfect Sense jag lyssnade, förbaskat trevligt var det.
http://www.ljudochbi...ma-revo-ipa-140


Ska kolla in den, priset var det iaf inge fel på
Blir att läsa sig inpå dem.
Jag letar just nu efter ngt som inte är allt för "varmt" då både Triangle och SVS är varma och spelglada.
Marantzen du har spelar riktigt bra faktiskt.

#7

Postad 18 juni 2017 - 17:31

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Kom juh på att i samma klass finns Lyngdorf TDAI 2170, ngn som hört denna skapelse. Har tyvärr dåliga erfarenheter av HiFi klubben och deras säljare.

#8

Postad 18 juni 2017 - 17:40

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Har haft 2170 hemma två gånger, basen blir bättre, ljudet känns häftigt men med tiden njae. Lät inte riktigt äkta och rätt tyckte jag.

Men, testa, många gillar den.

#9

Postad 18 juni 2017 - 18:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

AVM hittar du på Hificonsult.

Ffinns ju numera 2 butiker, en i Gbg och den andra ligger i Örebro tror jag.
Har aldrig haft anledning att uppsöka denna då jag bor i Gbg området.


Redigerat av Blåtand, 18 juni 2017 - 18:45.


#10

Postad 18 juni 2017 - 19:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Har du pengarna säger jag T+A

#11

Postad 18 juni 2017 - 19:25

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

AVM hittar du på Hificonsult.
Ffinns ju numera 2 butiker, en i Gbg och den andra ligger i Örebro tror jag.
Har aldrig haft anledning att uppsöka denna då jag bor i Gbg området.


Ska till Örebro om ca 2veckor, då får jag smita o kolla på dessa.
Ngt du lyssnat?

Har du pengarna säger jag T+A


Ska smita förbi Audio Concept och kolla in dem. Du har nämnt dem tidigare. 1000e heter väl ngn modell

#12

Postad 18 juni 2017 - 20:41

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Ska till Örebro om ca 2veckor, då får jag smita o kolla på dessa.
Ngt du lyssnat?

Ska smita förbi Audio Concept och kolla in dem. Du har nämnt dem tidigare. 1000e heter väl ngn modell

Yes insteg är E serien. Riktigt fint byggt. Inget fuzz utan bara bra kvalitet. Deras förstärkare ser svaga ut på pappret. Kan hantera det mesta i högtalarväg. Hade själv velat ha en T+A dock är priset lite för högt för mig. Skall man investera i något bra så kostar det. Svenskt pris bör vara runt 35k.

Redigerat av Buddaz12, 18 juni 2017 - 20:42.


#13

Postad 18 juni 2017 - 21:30

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Arcam kan kanske vara ett alternativ 

#14

Postad 18 juni 2017 - 22:09

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Arcam kan kanske vara ett alternativ


Har kikat lite även på Arcam, trir Hifi Exp i Uppsala har dessa. Får bli en tur

#15

Postad 19 juni 2017 - 03:45

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Har haft 2170 hemma två gånger, basen blir bättre, ljudet känns häftigt men med tiden njae. Lät inte riktigt äkta och rätt tyckte jag.

Men, testa, många gillar den.


Det är första gången jag har hört ngn beskriva Lyngdorf så. Körde du Roomperfect?
Spännande med denna sortens feedback, lite det jag är ute efter.

#16

Postad 19 juni 2017 - 10:47

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Körde den med mina Olympica III, och den fick verkligen fram basen, men det var precis som ett imponator-ljud. Häftigt, absolut, men det lät konstlat. Jämförde med Roomperfect av/på, mätte många gånger, då det var intressant med. Ska ju lägga till med att det var en liten fingervisning av hur vissa områden kunde bli bättre, men helheten för mig vart aldrig mumma så att säga.

Nu när jag satt upp absorbenter så faller ljudet på plats mycket bättre.

Jag skaffade PM11 för att se hur den med sitt "varma" ljud lät, jämfört med Moon, och kommer testa en rör-förstärkare efter sommaren. Norma lät bra med, klurade igår på hur den skulle låta hos mig, då den absolut hade sina grymma kvaliteer.

#17

Postad 19 juni 2017 - 14:55

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Körde den med mina Olympica III, och den fick verkligen fram basen, men det var precis som ett imponator-ljud. Häftigt, absolut, men det lät konstlat. Jämförde med Roomperfect av/på, mätte många gånger, då det var intressant med. Ska ju lägga till med att det var en liten fingervisning av hur vissa områden kunde bli bättre, men helheten för mig vart aldrig mumma så att säga.

Nu när jag satt upp absorbenter så faller ljudet på plats mycket bättre.

Jag skaffade PM11 för att se hur den med sitt "varma" ljud lät, jämfört med Moon, och kommer testa en rör-förstärkare efter sommaren. Norma lät bra med, klurade igår på hur den skulle låta hos mig, då den absolut hade sina grymma kvaliteer.

 

Lite som jag kände när jag provade med DSPeaker, gjorde verkligen riktigt bra ifrån sig men när man växlade mellan på och av blev det tydliga skillnader. Riktigt bra åt båda hållen alltså.

Får nog titta in lite till på den, men just nu utifrån vad jag hört om Roksan Blak så känns den för det priset som en riktigt bra maskin.



#18

Postad 19 juni 2017 - 15:01

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Jag var tvungen att lägga upp en länk från Hifi & Musik efter test på Rotel RA 1592 (se länken nedan). Förstärkaren har onekligen en respektingivande kubmätning :D . Kika framförallt på strömmätningen på 200A samt en effekt på över 1000 W ända ner i 1 ohm!! Känns inte som det finns så många integrerade förstärkare kommer i närheten när det gäller kraft och ström i alla fall :) Dessutom verkar den ha fått väldigt fina omdömen i flera tester även när det gäller ljudkvaliteten. Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på den själv men den verkar onekligen intressant i alla fall...

 

https://www.pixeltop...oronaocbhfamdr/



#19

Postad 19 juni 2017 - 17:11

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Jag var tvungen att lägga upp en länk från Hifi & Musik efter test på Rotel RA 1592 (se länken nedan). Förstärkaren har onekligen en respektingivande kubmätning :D . Kika framförallt på strömmätningen på 200A samt en effekt på över 1000 W ända ner i 1 ohm!! Känns inte som det finns så många integrerade förstärkare kommer i närheten när det gäller kraft och ström i alla fall :) Dessutom verkar den ha fått väldigt fina omdömen i flera tester även när det gäller ljudkvaliteten. Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på den själv men den verkar onekligen intressant i alla fall...

https://www.pixeltop...oronaocbhfamdr/


Jag har lyssnat på den flera gånger och den är ruskigt imponerande på flera punkter. Sen att Rotel är monster när det kommer till effekt och pulver är jag inte förvånad över....sen att de tog i från tårna på denna stärkare är en helt annan femma
Ska bli kul att höra Roksan BLAK och få bild av hur den presterar.

#20

Postad 20 juni 2017 - 10:18

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Klurat lite på det här med förstärkare, de senaste jag testat tex. Det har nog kommit att handla mer om "magin" i ljudet, än effekt och funktioner.

jag fann inte magin i Lyngdorf, helt enkelt.

#21

Postad 20 juni 2017 - 15:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ska till Örebro om ca 2veckor, då får jag smita o kolla på dessa.
Ngt du lyssnat?

 

Har hört AVM vid ett flertal tillfällen främst på mässor men även på HiFi-consult.

Alltid svårt att få någon känsla för hur de förhåller sig i jämförelse med annat då man får höra dem med högtalare man inte är van vid.
Men de låter i vilket fall mycket bra ihop men Acoustic Vienna och QLN. Men Det gör även Bladelius enligt mig.
Du borde kunna se och jämföra båda dessa fabrikat hos Hifi-consult då butiken säljer båda. AVM har två olika serier där den ena är helt uppbyggd som traditionell transistorförstärkare och den andra har rör i försteget men trissor i slutsteget.

Tycker absolut du skall lyssna på Bladelis nya Brage och Tyr 3 om du ändå åker dit båda har fått bra kritik och borde räcka effektmässigt till dina högtalare. Kostar betydligt mindre än vissa andra som nämnts i tråden.

Moon blir snabbt dyrt men tror inte du behöver någon av de största varianterna för att kicka loss.

Sedan finns ju Naim som man i vilket fall bör lyssna på om man inte redan gjort det, ger ofta en energi injektion i musiken trotts modest spec .


Redigerat av Blåtand, 24 juni 2017 - 09:54.


#22

Postad 23 juni 2017 - 21:58

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Det viktiga är nog att hitta rätt stärkare till just dina talare och med tanke på hur vanliga dina båda par talare är så blir det svårt att ge tips.

Har du provat krells integrerade?

De är kända för att ha kontroll oavsett fasvinklar/belastning mm vilket kanske blir ett plus med tanke på hur komplicerad musik du kör och det är heller inget minus att de spottar ur sig rejäl effekt.


Redigerat av robert293, 23 juni 2017 - 22:05.


#23

Postad 23 juni 2017 - 22:49

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
http://www.ljudochbi...est/roksan-blak

#24

Postad 23 juni 2017 - 22:54

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Det viktiga är nog att hitta rätt stärkare till just dina talare och med tanke på hur vanliga dina båda par talare är så blir det svårt att ge tips.
Har du provat krells integrerade?
De är kända för att ha kontroll oavsett fasvinklar/belastning mm vilket kanske blir ett plus med tanke på hur komplicerad musik du kör och det är heller inget minus att de spottar ur sig rejäl effekt.

Har sneglat på Krell, men vars kan man provlyssna? Har fått höra (vet ej om det är sant) att det är viktigt att vara noga med matchningen till Krell. Då det inte alltid gifter sig så bra.

Vet ej hur vanliga mina Triangle Genése Lyrr är, men det är inte dem jag är orolig för. Det är mer SVS som har en del kon-area som de förflyttar som jag vill ha kontroll över.

Men helt klart är det jag som ska matcha o få det ljud jag vill ha.

Redigerat av Unregistered5216151c, 23 juni 2017 - 22:54.


#25

Postad 26 juni 2017 - 07:06

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Då sket sig provlyssningen hos Hifi Consult, då Örebro butiken inte har öppet på Måndagar.

#26

Postad 01 juli 2017 - 09:49

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Har nu Rotel på besök här hemma....alltså det är en beast.
Låter riktigt bra, neutral är nog ordet. Kraft finns i massor, lirar med en rejäl pondus.

Men tycker det saknas själ, jag har hört den på Hembiobutiken under kortare sessioner och blivit riktigt impad, är fortfarande det.

Men just här hemma så saknar jag det där hjärtat, jag rycks inte med i musiken. Det känns som det blixtrar till ibland men näää.

Som stärkare har den allt man kan behöva-ish.
För de pengarna så är det massvis med förstärkare.

Jag har lite mer tid på mig att lyssna in mig, och ska verkligen testa.
Märker att det funkar oerhört bra med lugnare musik där levererar den grymt bra.

Undrar hur detta ska gå...

#27

Postad 01 juli 2017 - 10:38

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Ja, kraft är kalasbra, men saknas den extra magin så.... ja, då saknas det något.

Är på väg till Hemmabiobutiken nu, ska se vad de har. 😁

Sen blir det nog fler butiker med.

#28

Postad 01 juli 2017 - 12:02

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Hegel RÖST låter riktigt bra! Värd att lyssna på om det finns möjlighet :) 


Redigerat av nilhe7, 01 juli 2017 - 12:08.


#29

Postad 01 juli 2017 - 15:13

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Har nu Rotel på besök här hemma....alltså det är en beast.
Låter riktigt bra, neutral är nog ordet. Kraft finns i massor, lirar med en rejäl pondus.

Men tycker det saknas själ, jag har hört den på Hembiobutiken under kortare sessioner och blivit riktigt impad, är fortfarande det.

Men just här hemma så saknar jag det där hjärtat, jag rycks inte med i musiken. Det känns som det blixtrar till ibland men näää.

Som stärkare har den allt man kan behöva-ish.
För de pengarna så är det massvis med förstärkare.

Jag har lite mer tid på mig att lyssna in mig, och ska verkligen testa.
Märker att det funkar oerhört bra med lugnare musik där levererar den grymt bra.

Undrar hur detta ska gå...

Hade ett par signature Alphaförut och håller med dig angående Rotel, Fans ingen själ/glädje. Vidhåller fortfarande att  Arcam kommer vara det rätta till dina talare.



#30

Postad 01 juli 2017 - 16:29

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hegel RÖST låter riktigt bra! Värd att lyssna på om det finns möjlighet :)

Tyvärr aldrig blivit impad av Hegel, låter riktigt bra till viss musik. Men till min musik så låter det inge vidare, tyvärr.

#31

Postad 01 juli 2017 - 16:36

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Ja, kraft är kalasbra, men saknas den extra magin så.... ja, då saknas det något.

Är på väg till Hemmabiobutiken nu, ska se vad de har. 😁

Sen blir det nog fler butiker med.


Jaaa själ är såååå viktigt, musik ska man njuta av.
Får se vad vi hittar på, Hembiobutiken är så grymt hjälpsamma att det är larvigt.

Hoppas du hittar ngt kul

Hade ett par signature Alphaförut och håller med dig angående Rotel, Fans ingen själ/glädje. Vidhåller fortfarande att Arcam kommer vara det rätta till dina talare.


Ska bli intressant att testa, är lite oklart vilken modell jag ska testa bara.

#32

Postad 01 juli 2017 - 23:18

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Har fått hintat att jag ska ge mig iväg o lyssna på McIntosh integrerade. Hyfsat mycket dyrare, men har fått höra att de ska presterar grymt bra.

Fick rådet av en kille i USA som lyssnar på typ samma musik som mig att dessa burkar ska göra sig riktigt bra då har bra separation och värme. Rejäl dos omphhh ska finnas oxå.

Ngn som har och ville dela med sig om sina upptäckter kring McIntosh?

#33

Postad 01 juli 2017 - 23:25

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Har fått hintat att jag ska ge mig iväg o lyssna på McIntosh integrerade. Hyfsat mycket dyrare, men har fått höra att de ska presterar grymt bra.

Fick rådet av en kille i USA som lyssnar på typ samma musik som mig att dessa burkar ska göra sig riktigt bra då har bra separation och värme. Rejäl dos omphhh ska finnas oxå.

Ngn som har och ville dela med sig om sina upptäckter kring McIntosh?

Du borde inte prova något med rör i? Jag får känslan av att du inte alls är ute efter något neutralt, och om man söker en varm och "kraftig" ljudbild så är rör svårslagna. Något från Vincent kanske..?



#34

Postad 02 juli 2017 - 09:13

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Du borde inte prova något med rör i? Jag får känslan av att du inte alls är ute efter något neutralt, och om man söker en varm och "kraftig" ljudbild så är rör svårslagna. Något från Vincent kanske..?


Är alla McIntosh med rör? Är tyvärr helt ovetandes i denna fråga, fick bara tipset som sagt.

Vincent är såklart intressanta, men har för mig att de tillsammans med Peachtree har rör i försteget?

Jag är väl ute efter pulver, värme och själ. Blir det för stelt och städat blir det bara tråkigt. Vill ha livlighet så musiken blir rolig att lyssna på

#35

Postad 02 juli 2017 - 18:31

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0
Har lyssnat lite mer på Rotel och kan konstatera att den låter jäkligt bra, oerhört kompetent.

Jag saknar fortfarande det där hjärtat, det där lilla extra. När jag kör singer/songwriter alt lugnare musik så briljerar den. Ett lugn, massor med detaljer.

När jag vrider på min "vanliga bröl-metal" så kroknar den inte men det känns tomt. Såklart spelar det in vilken produktion det är. Men den är verkligen neutral.

Jag tycker samma om Musical Fidelity M6, fast den känns stel.

Denna Rotel gör verkligen inte bort sig alls...snarare tvärtom.
Dock vill jag ha mer wow på min musik, jag vill bli förförd.

Lyssnat pp T+A oxå, lät verkligen bra...dock väldigt tyskt....kliniskt och korrekt. Vet ej om det beror på den andra utrustningen.

Kanske är svårflörtat men vill verkligen inte kasta pengarna på ngt som inte känns 100%.....iaf ett tag 😂

#36

Postad 02 juli 2017 - 19:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har lyssnat lite mer på Rotel och kan konstatera att den låter jäkligt bra, oerhört kompetent.

Jag saknar fortfarande det där hjärtat, det där lilla extra. När jag kör singer/songwriter alt lugnare musik så briljerar den. Ett lugn, massor med detaljer.

När jag vrider på min "vanliga bröl-metal" så kroknar den inte men det känns tomt. Såklart spelar det in vilken produktion det är. Men den är verkligen neutral.

Jag tycker samma om Musical Fidelity M6, fast den känns stel.

Denna Rotel gör verkligen inte bort sig alls...snarare tvärtom.
Dock vill jag ha mer wow på min musik, jag vill bli förförd.

Lyssnat pp T+A oxå, lät verkligen bra...dock väldigt tyskt....kliniskt och korrekt. Vet ej om det beror på den andra utrustningen.

Kanske är svårflörtat men vill verkligen inte kasta pengarna på ngt som inte känns 100%.....iaf ett tag 😂

T+A är väldigt korrekt. Det är väldigt mycket kvalitet bakom dess byggen.

Vad med en Luxman om du har pengar.

AMR Audio - aldrig provat, bara läst att det skall vara bra.

Vet ej vad du anser om ICE Power klass D
Bel Canto

Vad jag har sett är inte alla McIntosh rör. En del som är vanlig A/B

Redigerat av Buddaz12, 02 juli 2017 - 19:21.


#37

Postad 02 juli 2017 - 19:48

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Jaaa själ är såååå viktigt, musik ska man njuta av.
Får se vad vi hittar på, Hembiobutiken är så grymt hjälpsamma att det är larvigt.

Hoppas du hittar ngt kul

Ska bli intressant att testa, är lite oklart vilken modell jag ska testa bara.

Kör själv med deras FMJ A49 och är grymt nöjd, Inte den billigaste men kommer att driva vad du än kopplar i. 

Här kan du läsa lite från testet från Hifi och musik : http://www.ljudtema....1_Arcam_A49.pdf



#38

Postad 02 juli 2017 - 20:20

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

T+A är väldigt korrekt. Det är väldigt mycket kvalitet bakom dess byggen.

Vad med en Luxman om du har pengar.

AMR Audio - aldrig provat, bara läst att det skall vara bra.

Vet ej vad du anser om ICE Power klass D
Bel Canto

Vad jag har sett är inte alla McIntosh rör. En del som är vanlig A/B


Bel Canto har jag hört lite av, låter oxå väldigt bra. Men har svårt för klass D har jag märkt, speciellt med min monster metal.

T+A är sjukt fina byggen. Korrektheten har fått ett ansikte 😁

Luxman är intressanta, håller på att läsa en del om div stärkare nu. De dyker upp ofta.

Spännande det här, ska iväg imorgon o provlyssna lite. Ska även lämna tillbax Roteln

Kör själv med deras FMJ A49 och är grymt nöjd, Inte den billigaste men kommer att driva vad du än kopplar i.
Här kan du läsa lite från testet från Hifi och musik : http://www.ljudtema....1_Arcam_A49.pdf


Får försöka lyssna på denna då 😁

#39

Postad 02 juli 2017 - 20:42

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Bel Canto har jag hört lite av, låter oxå väldigt bra. Men har svårt för klass D har jag märkt, speciellt med min monster metal.

T+A är sjukt fina byggen. Korrektheten har fått ett ansikte 😁

Luxman är intressanta, håller på att läsa en del om div stärkare nu. De dyker upp ofta.

Spännande det här, ska iväg imorgon o provlyssna lite. Ska även lämna tillbax Roteln

Får försöka lyssna på denna då 😁

Hört en förstärksrmodell lång tillbaka från Luxman och den var grym. DA-100 dac har jag också hört väldigt bra. Det negativa är priset. 45k för insteg det är inget man hostar upp varje dag. Luxman är mest klass A så frågan är om det är intressant.

#40

Postad 03 juli 2017 - 07:57

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Hört en förstärksrmodell lång tillbaka från Luxman och den var grym. DA-100 dac har jag också hört väldigt bra. Det negativa är priset. 45k för insteg det är inget man hostar upp varje dag. Luxman är mest klass A så frågan är om det är intressant.


Hört en del klass A, tycker kombon där man får ren klass A i början och när man vräker på får Klass A/B.
Insteg börjar på 45' .....inte illa 😂

#41

Postad 03 juli 2017 - 16:40

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hört en del klass A, tycker kombon där man får ren klass A i början och när man vräker på får Klass A/B.
Insteg börjar på 45' .....inte illa 😂

Själv försöker man hitta något nytt. Tror CD spelare står högst upp på min lista även fast jag gärna vill ha en Primare SPA. Brukar åka på lite demo ibland, då lyssnar man på lite olika saker. Jag gillar KEF och där passar Primare väldigt bra eller T+A och T+A är lite helt i en annan prisklass som jag aldrig kommer ha råd lika så Luxman det är sjukt bra byggt för att vara asiatiskt. Tycker bara priserna är sjuka, 35w klass A för 45k och sedan går det uppåt likaså T+A E klassen kostar ju 35k med bara ynka 120w eller vad det nu står. Hoppas du hittar något skoj annars får du väl prova rör.

#42

Postad 04 juli 2017 - 21:31

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Här har du något som kan va värt att kolla upp, om du inte redan gjort det.
Atoll in300. 29990kr
https://www.prisjakt...t.php?p=4146840

Bifogad fil(er)



#43

Postad 04 juli 2017 - 21:41

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Här har du något som kan va värt att kolla upp, om du inte redan gjort det.
Atoll in300. 29990kr
https://www.prisjakt...t.php?p=4146840


Har sett den och den ligger på listan över tilltänkta förstärkare.
Jag har efter långa diskussioner kommit fram till att jag vill ha så analogt som möjligt. Har en Oppo Sonica DAC som fungerar hur bra som helst.

Va länge sedan jag blev impad av ngn förstärkare, de låter bra. Men var är själen och hjärtat?
Musik ska avnjutas inte analyseras. Vill få uppleva musiken igen, på ett bra sätt.
På ett sätt undrar jag om det inte är så att när man ska kräma in så mycket som möjligt så blir det lite som en surroundreciever....den gör allt, men inte allt bra.

Kankse är ute och svävar, men tycker det känns som att musiken blivit sekundär i förstärkare.

#44

Postad 04 juli 2017 - 22:21

Mr Floyd Pink
  • Mr Floyd Pink
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Håller med dig. Är själv lite less på allt det strama kalla ljudet som många tillverkare drar åt. Atollen har 6 Mos Fet transistorer per kanal, vilket möjligt kan resultera i ett lite varmare ljud så den förstärkaren kan definitivt va värd att kolla upp.

#45

Postad 04 juli 2017 - 22:26

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har sett den och den ligger på listan över tilltänkta förstärkare.
Jag har efter långa diskussioner kommit fram till att jag vill ha så analogt som möjligt. Har en Oppo Sonica DAC som fungerar hur bra som helst.

Va länge sedan jag blev impad av ngn förstärkare, de låter bra. Men var är själen och hjärtat?
Musik ska avnjutas inte analyseras. Vill få uppleva musiken igen, på ett bra sätt.
På ett sätt undrar jag om det inte är så att när man ska kräma in så mycket som möjligt så blir det lite som en surroundreciever....den gör allt, men inte allt bra.

Kankse är ute och svävar, men tycker det känns som att musiken blivit sekundär i förstärkare.

Håller med. Mitt bästa lyssningstifälle har varit i butik med KEF och dess brittiisk guru där man bara lyssnade på musiken och glömde allt annat. Det är en utav anledningarna till varför jag gillar KEF.

Du kanske skall våga prova lyssna på en Burmester fast då är vi i en prisklass som heter duga.

Audio Reasarch är fina fast du kanske inte vill ha rör.

Det jag själv gillade sist jag var och lyssnade var om jag mins rätt en Manly rör med Zu Audio högtalare.

#46

Postad 04 juli 2017 - 22:35

nilhe7
  • nilhe7
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

Har sett den och den ligger på listan över tilltänkta förstärkare.
Jag har efter långa diskussioner kommit fram till att jag vill ha så analogt som möjligt. Har en Oppo Sonica DAC som fungerar hur bra som helst.

Va länge sedan jag blev impad av ngn förstärkare, de låter bra. Men var är själen och hjärtat?
Musik ska avnjutas inte analyseras. Vill få uppleva musiken igen, på ett bra sätt.
På ett sätt undrar jag om det inte är så att när man ska kräma in så mycket som möjligt så blir det lite som en surroundreciever....den gör allt, men inte allt bra.

Kankse är ute och svävar, men tycker det känns som att musiken blivit sekundär i förstärkare.

 

Har läst igenom din tråd och måste säga att jag är rätt tveksam att en enskild förstärkare kommer få dig helt nöjd.

Visst, förstärkare låter olika och har olika karaktär men målet måste ju ändå, i de allra flesta fall, vara att få musiken att låta så lik inspelningen som möjligt. Tror inte att ett förstärkarbyte kommer göra så extremt stor skillnad som du verkar eftersträva. Är du verkligen helt nöjd med dina högtalare? Kanske ett byte där kommer göra den största skillnaden för dig och för att hitta hjärtat och själen i musiken... troligtvis är det så...  Hur är det med rummet? Hjälper ny elektronik dig i befintligt rum? Musikkällan? Streamer? vinyl? CD? Kör du spotify eller Tidal? Går det att hitta andra lösningar där? DAC:en? påverkar såklart också... som sagt inte lätt det här. 

Självklart är en potent och stabil förstärkare en bra grund i anläggningen som självklart påverkar ljudet i slutändan men här känns det som ett enskilt förstärkarbyte inte kommer lösa hjärtat och själen i musiken på egen hand då det finns faktorer som är mer avgörande för detta...

Hursomhelst, önskar jag dig lycka till i jakten på ny stärkare   :)



#47

Postad 04 juli 2017 - 23:03

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Håller med dig. Är själv lite less på allt det strama kalla ljudet som många tillverkare drar åt. Atollen har 6 Mos Fet transistorer per kanal, vilket möjligt kan resultera i ett lite varmare ljud så den förstärkaren kan definitivt va värd att kolla upp.


Hoppas Atoll lyckats med denna, de har historiskt gjort välljudande pjäser. Blir förhoppningsvis en provlyssning så fort jag kan.

#48

Postad 04 juli 2017 - 23:08

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Håller med. Mitt bästa lyssningstifälle har varit i butik med KEF och dess brittiisk guru där man bara lyssnade på musiken och glömde allt annat. Det är en utav anledningarna till varför jag gillar KEF.
Du kanske skall våga prova lyssna på en Burmester fast då är vi i en prisklass som heter duga.
Audio Reasarch är fina fast du kanske inte vill ha rör.
Det jag själv gillade sist jag var och lyssnade var om jag mins rätt en Manly rör med Zu Audio högtalare.


Har märkt att när man klättrar upp ett par steg till så har oftast ljudet mer karaktär.

Jag har några sessioner framöver med apdyra stärkare och vissa i högre segmentet.
Har verkligen haft ett gott öga till Kef högtalare, med rätt elektronik spelar de riktigt bra.

Har hört Roksan Caspian med Kef och Triangle och det lät oerhört gott.

#49

Postad 04 juli 2017 - 23:30

Unregistered5216151c
  • Unregistered5216151c
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Har läst igenom din tråd och måste säga att jag är rätt tveksam att en enskild förstärkare kommer få dig helt nöjd.
Visst, förstärkare låter olika och har olika karaktär men målet måste ju ändå, i de allra flesta fall, vara att få musiken att låta så lik inspelningen som möjligt. Tror inte att ett förstärkarbyte kommer göra så extremt stor skillnad som du verkar eftersträva. Är du verkligen helt nöjd med dina högtalare? Kanske ett byte där kommer göra den största skillnaden för dig och för att hitta hjärtat och själen i musiken... troligtvis är det så...  Hur är det med rummet? Hjälper ny elektronik dig i befintligt rum? Musikkällan? Streamer? vinyl? CD? Kör du spotify eller Tidal? Går det att hitta andra lösningar där? DAC:en? påverkar såklart också... som sagt inte lätt det här. 
Självklart är en potent och stabil förstärkare en bra grund i anläggningen som självklart påverkar ljudet i slutändan men här känns det som ett enskilt förstärkarbyte inte kommer lösa hjärtat och själen i musiken på egen hand då det finns faktorer som är mer avgörande för detta...
Hursomhelst, önskar jag dig lycka till i jakten på ny stärkare   :)


Är inte lätt det här.
Har två par Golvare, Triangle Genése Lyrr samt SVS ULTRA Tower. Dessa är få av de högtalare som jag funnit där spelglädje infinner sig.
Triangle gifter sig bra med det mesta i förstärkarväg, beroende på vad för ljud man vill ha.
SVS är faktiskt väldigt lik fast med en annan ljudbild.
Båda mår bra av kraft och presterar ngt kopiöst bra till min musik.
Jag eftersträvar att få njuta av musiken, är inte ute efter en stel eller så korrekt återgivning som möjligt.
Förstärkare har alla i mitt tycke ett unikt sound, vissa tycker jag har fel. Men den mängd stärkare jag provat så har jag hittat vissa som är oerhört bra på vissa saker och katastrofer på annat.

Lite som högtalarna ute på marknaden idag.

Om det man är ute efter är att få ett så korrekt ljud som möjligt anser inte jag att det är svårt idag.
Men vill man få ngt som "rockar" har hjärta och själ blir det klurigare.

Kringutrustning påverkar såklart, kör mest Vinyl och CD, ibland Spotify (är inte världens bästa, men Tidal saknar oerhört många av de artister jag lyssnar på)
Min DAC är absolut ngt jag anser har matchats bra in med de stärkare jag har provat.

Överlag så är jag larvigt nöjd med allt mitt. Det som jag är ute efter är en förstärkare med karaktär, djup, umph, själ och hjärta.

Har hört några få, NuVista har en själ som heter duga, Parasound P5 & JC-2 förstegen, Peachtree Grand Pre, Roksan Caspian & Kandy, Abrahamsen mfl
Alla dessa har hjärta.

Jag har dock ett snäpp till jag vill få in

Efter mitt akustikfix så föll ytterligare en bit på plats.

Absolut viktigaste för mig är att JAG blir nöjd och finner de lösningar som gör att jag får njuta av min musik. Som jag vill att den ska låta....

#50

Postad 04 juli 2017 - 23:43

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0
Ypsilon Phaethon, grym 2-kanalare!




Även taggad med förstärkare, 2-kanal, stereo

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.