Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Netgear Stora MS2110

144 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 september 2009 - 13:36

lovmatt
  • lovmatt
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Netgears nya NAS ser onekligen väldigt intressant och prisvärd ut. Än så länge samma info på alla siter på nätet, men om någon kommer över information om ljudnivån är jag tacksam.

http://www.netgear.c...ora/MS2110.aspx

Redigerat av lovmatt, 23 september 2009 - 13:36.


#2

Postad 23 september 2009 - 18:12

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Jepp... spännnade produkt !
http://www.netgear.c...ing/en-US/Stora

#3

Postad 26 september 2009 - 00:35

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlägg
  • 0
Jag sitter också och väntar på omdömmen. Synd att USB-uttaget sitter på framsidan bara. Ljudnivån blir en viktig faktor.

#4

Postad 26 september 2009 - 08:04

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Synd att USB-uttaget sitter på framsidan bara. Ljudnivån blir en viktig faktor.


Håller med om usb-uttaget, även om jag tänkte använda en vinklad usb-adapter.
http://www.webhallen...od.php?id=89603

Grejen var väl att man skulle kunna plugga in en usb-pinne för att dela ut bilder till fotoblogg eller bilderna kolla på tv.
Men usb både fram och bak hade ju inte gjort något

#5

Postad 26 september 2009 - 10:36

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Börja med sukta efter en sådan här :)
Dock lite osäker på om man bara kan plugga in en andra hårddisk för backup av den 1TB som sitter i?

"NETGEAR Stora (MS2110) comes with a 1 TB disk and one extra drive bay that can be used to insert an optional disk for mirroring."

Eller kan man utöka utrymmet på NAS:en med en extra disk? Nån som har svar?

#6

Postad 27 september 2009 - 17:05

lovmatt
  • lovmatt
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Börja med sukta efter en sådan här :)
Dock lite osäker på om man bara kan plugga in en andra hårddisk för backup av den 1TB som sitter i?

"NETGEAR Stora (MS2110) comes with a 1 TB disk and one extra drive bay that can be used to insert an optional disk for mirroring."

Eller kan man utöka utrymmet på NAS:en med en extra disk? Nån som har svar?


Det verkar som om den bara stödjer RAID 1.

http://www.netgear.c...DS_24Sept09.pdf

#7

Postad 27 september 2009 - 19:29

zezam
  • zezam
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vilken hårddisk som följer med? Märket och modell skulle vara intressant...

#8

Postad 28 september 2009 - 10:19

gaMMbler
  • gaMMbler
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Är det någon skillnad på dessa;

Netgear Stora MS2110 1TB
Netgear ReadyNAS Duo RND2150 500GB

Eller rättare sagt, är det något som är bättre med ReadyNasen?

#9

Postad 28 september 2009 - 19:35

Ric
  • Ric
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
ReadyNas:en har mer finesser för avancerade användare, då den är en billigare variant av deras proffsmodell med fler diskar än 2, men för gemene man så tror jag att Stora är ett bättre köp då den är så pass mycket billigare och den har de finesser man vill ha (om man är ute efter backup och möjlighet att streama direkt från den)

Det som saknas är:
Bittorrent-klient
Raid1 istället för X-raid (osäkert om det ger något på en duo)
Avancerade backup-inställningar
NFS
Rsync
UPS monitorering
1 USB istället för 3
m.m

#10

Postad 29 september 2009 - 10:31

Unregistered5637861f
  • Unregistered5637861f
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Funkar denna att att använda till Squeezebox och ps3 utan någon dator igång.

#11

Postad 29 september 2009 - 13:51

deenajs
  • deenajs
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Vad innebär det med att den endast stöder Raid 1 för alla som inte vill spegla? Blir det två enheter när man sätter i en extra disk eller går de att merga till en på något sätt ändå? Annars känns detta lite felsatsat för att ämna sig till snåla privatanvändare :)

#12

Postad 29 september 2009 - 15:09

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Vad innebär det med att den endast stöder Raid 1 för alla som inte vill spegla? Blir det två enheter när man sätter i en extra disk eller går de att merga till en på något sätt ändå? Annars känns detta lite felsatsat för att ämna sig till snåla privatanvändare :)

Om jag förstått det rätt så innebär RAID1 ENDAST spegling, så inte extra utrymme i STORA:n med en disk till (men däremot dubbelt upp av datan, säkert o bra).
Läste nånstans att man skulle kunna koppla in en USB-disk men blev osäker på om detta funkar för att utöka utrymmet då jag hittade detta på Netgears hemsida:
" USB Device Support
* Printers
* USB HDD and flash drives (to backup from NAS)"
Innebär detta då att USB-disk alternativet oxå är för spegling av datan?
Isf verkar det ej finnas något sett att utöka utrymmet på STORA:n(?)... buuuuh! (kanske ska satsa på en dns-323 istället?)

#13

Postad 29 september 2009 - 19:00

bananmannen
  • bananmannen
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag var nära att beställa en Stora idag, men blev tveksam efter att ha läst Netgears egen information. Dels krävs internetuppkoppling för att överhuvudtaget kunna komma igång:

The Stora setup requires internet connection to register your Stora name, user name and password to our central server. This user credential are needed to login to your Stora locally or remotely.


(Citat från: http://kb.netgear.co...tail/a_id/12027 )

Dessutom måste man köpa premium-abonnemanget för att kunna ha fler än tre konton ( http://forum1.netgea...9690#post209690 ).

Jag har internetuppkoppling och klarar mig med tre konton, men jag vill inte att administrationen av min backup hemma ska vara beroende av en tjänst på nätet.

#14

Postad 29 september 2009 - 19:29

lovmatt
  • lovmatt
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Har fått lite svar från Netgears forum.

"The device is very quiet. It DOES have a multi-speed fan that activates depending on heat, so if the place is cool, you won't have the fan on and be relatively noiseless.

We've done tests to get the fan to activate, around 43degree celcius is when it activates at high speed. It took a few hours with a large towel covering the device to reach these temps, it has very good heat dissipation.

As I was typing this I thought the fan was off on the device that's sitting less than a foot in front of me. Turns out it's on on low speed, couldn't hear it until I put my ear to it!"


http://forum1.netgea...ead.php?t=42242

#15

Postad 30 september 2009 - 08:54

Jonte666
  • Jonte666
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Funkar denna att att använda till Squeezebox och ps3 utan någon dator igång.


Bra fråga, funkar det att köra squeezebox server (fd SqueezeCenter) på Netgear Stora?
Har läst att det kan var segt med SqueezeCenter på en NAS om man har stor musiksamling.

#16

Postad 01 oktober 2009 - 11:09

antegbg
  • antegbg
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Lite info från Webhallen´s hemsida.

"Att spegla är självklart inget krav. Vill du hellre ha dubbla kapciteten kan du använda den som en traditionell lagringsstation."

http://www.webhallen...75&ref=Prisjakt

#17

Postad 01 oktober 2009 - 17:06

haze5
  • haze5
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Någon som vet om den har fullt stöd för Apple Time Machine till Mac ??

#18

Postad 01 oktober 2009 - 17:27

ralnar
  • ralnar
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Är också sugen på den här för att ersätta min Lacie Ethernet Mini.
Den börjar bli full, och är rädd att den börjar nå sin MTBF.
Jag fick den utbytt på garanti efter ett år, och nu har den nya tickat på lite mer än ett år...

#19

Postad 01 oktober 2009 - 21:33

kalle23456
  • kalle23456
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Verkar vara en bra o billig NAS.
Jag har några SC101T i mitt nätverk och funderar kanske
på att utöka med en Stora MS2110.

Frågor som dyker upp i huvudet:
1. Har den ett eget filsystem samma som SC101 eller kan man bara stoppa i
en disk med filer från en PC?
2. Kan man ansluta fler än en USB apparater med en USB hub?
3. Klarar den alla diskar och hur stora?
4. Vilken disk typ och märke följer med?
5. Måste man installera mjukvara för att den skall funka på en dator?
6. Var och hur växlar man mellan Raid och 2 lagringsdiskar?
7. Vad innebär DLNA och UPnP support som den har?
8. Om den skall kommas åt över nätet måste den då anslutas direkt på routern?
9. Går det att ansluta en USB Scanner på USB uttaget och dela ut den i nätverket?

#20

Postad 05 oktober 2009 - 10:04

theelk
  • theelk
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Bra fråga, funkar det att köra squeezebox server (fd SqueezeCenter) på Netgear Stora?
Har läst att det kan var segt med SqueezeCenter på en NAS om man har stor musiksamling.


Om den stöder Squeezbox så kommer jag att slå till. Men ännu står det inget om detta på specifikationen

/LG

#21

Postad 06 oktober 2009 - 09:20

lillprinsen
  • lillprinsen
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Ingen som har köpt än eller hittat en recension? Är nyfiken på denna.

#22

Postad 06 oktober 2009 - 09:50

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

  • 2 268 inlägg
  • 0

Om den stöder Squeezbox så kommer jag att slå till. Men ännu står det inget om detta på specifikationen

/LG

Att man kan använda Squeezen till den är det som är avgörande! Hoppas det snart kommer upp info om det. I så fall slår man till direkt :)

#23

Postad 07 oktober 2009 - 18:42

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Detta låter intressant, är på jakt efter ett bra backupsystem som samtidigt är en mediaserver, jag har dock inte så bra koll på squeezebox som alla pratar om och vill kunna komma åt min NAS med mitt PS3. Är squeezebox ett program som man installerar på NAS-servern som fungerar som typ ps3 media server? Vore tacksam om nån kunde förklara detta och ännu bättre om nån konfirmerar att det funkar till PS3an...

Vill kunna komma åt musik/film och streama till både PS3 och dator - detta verkar ju vara en bra lösning för relativt billig peng.

#24

Postad 07 oktober 2009 - 20:58

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Och när vi ändå är inne på mediaserver biten. Är det nån som vet om det går att koppla et TV-kort typ FireDTV till denna NAS och installera typ DVBViewer server och streama till andra datorer i nätverket?

FireDTV kräver förvisson en firewire port vilket kanske är tveksamt om det finns på denna NAS.

#25

Postad 09 oktober 2009 - 20:21

kalle23456
  • kalle23456
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Jag har köpt den men ännu inte hunnit packa upp den.
Köpte lite på chans, det är ju med en disk på 1TB så själva NASEN
är ju inte så dyr.
Min prioritet var att kunna komma åt min musiksamling från exvis
kompisens dator via Internet.

Den har ju DLNA så den borde ju funka med det mesta, både PS3
och Squeezebox

#26

Postad 09 oktober 2009 - 23:58

evililonneberga
  • evililonneberga
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Har en Stora MS2110 hemma på test sedan några dagar tillbaka. Hittills en trevlig upplevelse och det börjar luta åt att jag själv köper en.
Eftersom jag har den här maskinen hemma för utvärdering lät jag faktiskt min sambo installera den, för att på så sätt få reda på hur användarvänlig den är. Det tog henne ca 15 minuter att installera programvaran, skapa ett konto för att komma åt den via internet, börja synka "mina dokument" samt visa de få foton som hunnit kopieras till den på vår ps3:a. Inget illa om min sambo men teknik är väl inte hennes huvudintresse så att säga så jag blev riktigt imponerad!

Disken som sitter i exemplaret jag har rapporteras som en WD10EAVS-00DB1. Någon med mer tid än mig får gärna ta reda på specarna på den.

Hårddisken smattrar vid tyngre arbeten som de flesta andra hårddiskarna man stött på de senaste åren, med andra ord man hör den jobba men det är inte störande på något sätt (sitter just nu ca 50 cm ifrån den och jag tänker inte på det).
Fläkten är riktigt tyst, det normala surret från hårddisken hörs mer. Den verkar också vara stabilt byggd för de vanliga irriterande brumljuden som brukar gå ut genom chassit finns inte alls. För er som upplevt LaCies porsche-hårddiskar eller Maxtors One Touch2 kan jag säga att de för betydligt mer oväsen.

Jag har personligen inte hunnit sätta mig in i den medföljande programvaran men det verkar som den kräver en internetanslutning för det medföljande backup-programmet ska kunna ansluta ordentligt. Detta har jag inte hunnit helt bekräfta ännu. Däremot har den efter installationen mappat 3 nätverksenheter som man lätt kommer åt via utforskaren. Via dessa kan man kopiera filer helt manuellt eller använda sitt gamla vanliga backup-program.
Man kan även aktivera stöd för Windows Backup och Time Machine, detta görs via webinterfacet.
DLNA-stödet är påslaget från start och det går alldeles utmärkt att streama till vår PS3:a och till vår tvs inbyggda mediaspelare.

Squeezebox-stöd finns INTE än vad jag kan se.

I webinterfacet kan man administrera RAID-funktionen, men jag har ju inte mycket till alternativ där då jag bara har den medföljande disken i.

När det gäller funktionalitet med USB-hub så ser det ut att kunna fungera. I webinterfacet finns en möjlighet att lista de anslutna USB-enheterna vilket borde betyda att den klarar av fler än en på samma gång. Tyvärr äger jag ingen usb-hub längre så jag har ingen möjlighet att testa. Däremot har jag testat med minneskortsläsare med olika typer av kort i och alla kort har varit åtkomliga samtidigt (och rapporteras som olika usb-enheter i webinterfacet). De hamnar som underkataloger till en av de mappade enheterna i utforskaren som installationsprogrammet gör. Man kan flytta runt filer på kortet, kopiera till och radera men av någon anledningen går det inte att kopiera eller flytta mellan de olika anslutna korten. Om det ligger i NAS:en eller WinXP kan någon få lista ut åt mig =)

Ställ gärna frågor, jag har som sagt denna hemma för utvärdering (bara några dagar till dock).

#27

Postad 11 oktober 2009 - 10:26

lillprinsen
  • lillprinsen
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0


Har du testat överföringshastigheten trådlöst? I sådant fall vad har du för router?

Har du testat Timemachine? Funkar det trådlöst?

Vil ha en så tyst Nas som möjligt. Har du testat nån annan Nas? Hur är denna ljumässigt i jämförelse?

Hur myckt låter den i jämförelse med ps3:an i idle?

Är det så att man måste köra raid med 2 diskar eller går det att utnyttja 2TB?

EDIT: Kom på en sak till jag undra. Måste man köra med Netgears software på datorn eller kan man se den mountad som en extern hdd och använda Finder eller explorer?

Tack på förhand.

Redigerat av lillprinsen, 12 oktober 2009 - 09:58.


#28

Postad 11 oktober 2009 - 12:31

ralnar
  • ralnar
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Det ser väl inte ut som om den stödjer SqueezeBox.
Eller om man vänder på det, att SqueezeBox inte har stöd för UPnP/DLNA som Stora skickar ut. Det skulle ju krävas att man kan installera SqueezeCenter på Storan, vilket innebär att antingen:
-Netgear öppnar för att installera valfri programvara på Stora
eller
-Netgear skapar ett upgradepaket med Squeezecenter som kan installeras
eller
-Någon beskriver ett sätt att hacka Stora

Vet inte hur pass troligt det är att något av detta händer, antagligen är det tredje alternativet mest troligt. Synd att den enda stora musikspelaren (nu när Soundbridge är på dekis) har proprietary server/protokoll

#29

Postad 11 oktober 2009 - 18:24

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om det går att använda ett USB nätverksort för att få trådlös access till NASen? Har lite bekymmer med att placera NASen i närheten av routern/modemet co vil gärna slippa att dra en flera meter lång kabel i kanaler i huset

#30

Postad 11 oktober 2009 - 20:38

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
evililonneberga - kul att nån testat grejerna, själv är jag helt grön på detta men behöver ett backupsystem snarast som gärna kan funka som mediaserver också.

vad har du streamat till din PS3? vilken typ av videofiler? .iso? .avi?

#31

Postad 13 oktober 2009 - 14:20

lillprinsen
  • lillprinsen
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag har köpt en själv, orkade inte vänta. Fråga på om ni undrar nått. Har inte hunnit testa så mycket men ska svara så gott jag kan.

#32

Postad 13 oktober 2009 - 14:30

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

vad har du streamat till din PS3? vilken typ av videofiler? .iso? .avi?


Mycket nyfiken på hur den fungerar mot PS3.....

#33

Postad 13 oktober 2009 - 18:45

Mercafreak
  • Mercafreak
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0
Sitter här och försöker installera en själv nu. E inne på min andra timme nu..... :D

tänkte jag tar hem den å testar den då jag fick tillbaka den av kund som inte fick rätt på den efter han pratat med Netgears support 2 ggr.

Har själv ringt dig idag å kom ingen vart. de skulle kolla upp det och återkomma på telefon eller mail. Bara att åter om de gör det.

När jag kör steg 1 så står det att Storan redan är installerad, kör sedan steg å får inte ens chans att lägga in lösenord och användarman. Avinstallerar allt och återinstallerar igen och då kommmer det upp, MEN jag kan inte logga in i den via Webläsaren. däremot så kommer jag alltid åt den från min dator....

tänkte att jag kanske då kunde testa installera den på min bärbara dator men då hänger sig installationsprogramet i steg 2. Suck.

Bägge datorerna har förövrigt Windows 7

Redigerat av Mercafreak, 13 oktober 2009 - 18:47.


#34

Postad 13 oktober 2009 - 20:31

jonasn
  • jonasn
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Bägge datorerna har förövrigt Windows 7


"Microsoft® Windows® Vista, XP Home or Pro (SP1 or SP2), 2000 (SP4), Macintosh® OS X, Linux® "

från http://www.netgear.s...=Specifications

Men man måste ju kunna utgå ifrån att den även har stöd för Windows 7.....

#35

Postad 13 oktober 2009 - 22:05

Mercafreak
  • Mercafreak
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0
Nu löste det sig. Fick äntligen upp en explorer ruta där jag gjorde de sista inställningarna för att allt skulle fungera. skumt den inte kom upp första gången bara.....

Men annars verkar den funka bra. kör den med kabel (gigabit) å sen till mina laptops vilket verkar funka bra. ska testa utifrån mitt eget hem imorrn så får vi se hur hastigehten upplevs.

#36

Postad 13 oktober 2009 - 22:30

evililonneberga
  • evililonneberga
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Har du testat överföringshastigheten trådlöst? I sådant fall vad har du för router?

Har du testat Timemachine? Funkar det trådlöst?

Vil ha en så tyst Nas som möjligt. Har du testat nån annan Nas? Hur är denna ljumässigt i jämförelse?

Hur myckt låter den i jämförelse med ps3:an i idle?

Är det så att man måste köra raid med 2 diskar eller går det att utnyttja 2TB?

EDIT: Kom på en sak till jag undra. Måste man köra med Netgears software på datorn eller kan man se den mountad som en extern hdd och använda Finder eller explorer?

Tack på förhand.


* Trådlös överföringshastighet via det medföljande backupprogrammet - ca 2 MB/s. Testat med en D-Link DIR-655 (firmware 1.32) och 802.11g med tv, ps3 och dator igång, mao inte alls optimal testmiljö.
Testade att skicka en drygt 110 mb fil via FTP vilket gav mig ca 2,9 MB/s. Samma testmiljö, ca 2 meter från routern med "fri sikt".

* 920 MB psd-fil, FTP mellan Win2003 R2 server med 100 MBit/s integrerat lågbudget-kort - stabilt 11 MB/s. Fullt godkänt!

* Har ingen Mac att testa med för tillfället så jag kan inte svara på frågan om Time Machine...

* Ljudnivån är betydligt lägre än den D-Link DNS-313 jag har testat där vibrationer från hårddisken letade sig ut i chassit och skapade ett irriterande brum-ljud.
Idle är ljudet lite högre än min PS3 80 GB och vid diskaccess låter så hörs självklart hårddisken betydligt mer än PS3:ans. Skulle säga att den är väldigt tyst, men går att få tystare om man skaffar en mindre "smattrig" hårddisk.

* Kommer åt alla filer via nätverket då den dyker upp som en vanlig "dator", i alla fall på den vista premium maskin jag sitter vid just nu. Och den har jag inte installerat den medföljande programvaran på. Sen är det väl upp till var och en om man vill "mounta" dess kataloger som enheter, det fungerar i alla fall problemfritt här =)

* Det står ingenstans om vilka raid-konfigurationer den har stöd för, bara att den kan spegla två lika stora hårddiskar. Med andra ord kan jag bara bekräfta raid1, men det är ju knappast något nyhet... =)

#37

Postad 13 oktober 2009 - 22:49

evililonneberga
  • evililonneberga
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

evililonneberga - kul att nån testat grejerna, själv är jag helt grön på detta men behöver ett backupsystem snarast som gärna kan funka som mediaserver också.

vad har du streamat till din PS3? vilken typ av videofiler? .iso? .avi?


Har precis testat med det tyngsta jag har tillgängligt - oredigerade filer i maxad kvalitet från en sony hdr-cx11 fullhd-videokamera (avchd). 70 sekunder - 147 mb, streamades utan problem via wlan till ps3:an som står i rummet bredvid.

#38

Postad 14 oktober 2009 - 14:02

Eucharist
  • Eucharist
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Har precis testat med det tyngsta jag har tillgängligt - oredigerade filer i maxad kvalitet från en sony hdr-cx11 fullhd-videokamera (avchd). 70 sekunder - 147 mb, streamades utan problem via wlan till ps3:an som står i rummet bredvid.


Det låter ju riktigt bra. Dyker enheten upp på PS3 som en mediaserver utan problem så fort den är igång då?

tack för svar hörru, kan nog bli ett köp det här. ska dock ev streama med kanske ca 10-15 m kabel från både PS3 och NAS-servern till routern, ska bli intressant att testa.

#39

Postad 14 oktober 2009 - 17:50

snovvebovve
  • snovvebovve
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Har lite funderingar ang. remote åtkomsten...

Vad jag förstått kommer man åt disken via inlogg i explorer, vilket gör att man kommer åt den från vilken annan uppkopplad dator bara man har inlogguppgifterna?
Men frågan är om jag kan lägga upp ett "guest"-konto med begränsad tillgång för delning av tex bilder med polarna?

*EDIT*

"- Vissa av funktionerna för att nå den över internet är "premium-funktioner" som man är tvungen att betala för efter den medföljande prövotiden gått ut. "

Vilka är dessa funktioner?

Redigerat av snovvebovve, 18 oktober 2009 - 09:51.


#40

Postad 20 oktober 2009 - 10:33

Unregistered1210
  • Unregistered1210
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Även jag har en Stora hemma nu men jag har ett problem som jag inte kan få bukt med (och inte Netgear heller).

Det dom händer är att när jag ska göra backup på vissa mappar så kopierar den bara mappen men inte alltid innehållet. Får ett medelande som lyder "The folder is out of date on server". Om jag då försöker kopiera den mappen i utforskaren och sen lägga den på storan så säger den att jag inte har behörighet att göra detta.
Men sen funkar det klockrent med vissa mappar och den kopierar över allt som finns i dom.

Får detta "fel" på både min och tjejens dator så vet inte vad jag ska göra för att få ordning på detta. Så undrar om det är någon annan som råkat ut för samma sak eller har något tips på lösning. Och som sagt, Netgear har ingen aning om vad detta kan bero på...

#41

Postad 20 oktober 2009 - 16:31

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
"Att spegla är självklart inget krav. Vill du hellre ha dubbla kapciteten kan du använda den som en traditionell lagringsstation." - från webhallen... kan någon bekräfta att det verkligen är så? :)

#42

Postad 20 oktober 2009 - 19:00

ville866
  • ville866
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

"Att spegla är självklart inget krav. Vill du hellre ha dubbla kapciteten kan du använda den som en traditionell lagringsstation." - från webhallen... kan någon bekräfta att det verkligen är så? :)


Jag var själv på webhallen idag och köpte mig denna produkt. Killen jag pratade med där sa att det går att dubbla kapaciteten. Jag kan dock inte bekräfta att detta verkligen är sant då jag valde att vänta med en extra hårddisk.

#43

Postad 20 oktober 2009 - 20:29

ville866
  • ville866
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Tänkte höra om någon har fått igång FTP?
Jag vill kunna komma åt min Stora från laptopen jag har med mig till skolan. Jag har lagt upp FTP-server via storan men när jag ska komma åt den vill det inte riktigt. Jag skriver in ftp://mittstoranamn.mystora.com. Då får jag fylla i användaruppgifter för att logga in men sen är det stopp. Kommer upp en ruta som säger att jag inte kan komma åt ftp-servern. Någon som vet vad som kan vara fel?
Jag har redan öppnat rätt port i min router så där borde inte felet ligga.

#44

Postad 20 oktober 2009 - 20:39

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Jag var själv på webhallen idag och köpte mig denna produkt. Killen jag pratade med där sa att det går att dubbla kapaciteten. Jag kan dock inte bekräfta att detta verkligen är sant då jag valde att vänta med en extra hårddisk.

Ok, uppdatera gärna om du stoppar i en disk till :)
ingen annan som kan bekräfta eller har info?

#45

Postad 23 oktober 2009 - 11:14

evililonneberga
  • evililonneberga
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Tänkte höra om någon har fått igång FTP?
Jag vill kunna komma åt min Stora från laptopen jag har med mig till skolan. Jag har lagt upp FTP-server via storan men när jag ska komma åt den vill det inte riktigt. Jag skriver in ftp://mittstoranamn.mystora.com. Då får jag fylla i användaruppgifter för att logga in men sen är det stopp. Kommer upp en ruta som säger att jag inte kan komma åt ftp-servern. Någon som vet vad som kan vara fel?
Jag har redan öppnat rätt port i min router så där borde inte felet ligga.


Testa med din ip-adress istället, skulle tro att .mystora.com inte skickar vidare ftp-trafiken.

#46

Postad 23 oktober 2009 - 11:34

evililonneberga
  • evililonneberga
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Har lite funderingar ang. remote åtkomsten...

Vad jag förstått kommer man åt disken via inlogg i explorer, vilket gör att man kommer åt den från vilken annan uppkopplad dator bara man har inlogguppgifterna?
Men frågan är om jag kan lägga upp ett "guest"-konto med begränsad tillgång för delning av tex bilder med polarna?

*EDIT*

"- Vissa av funktionerna för att nå den över internet är "premium-funktioner" som man är tvungen att betala för efter den medföljande prövotiden gått ut. "

Vilka är dessa funktioner?


Se pdf:en för hela listan: Bifogad fil  stora_Standards_vs_Premium_features.pdf   43,17K   156 Antal nerladdningar

Inte så farliga funktioner som försvinner tycker jag iaf...

Redigerat av evililonneberga, 23 oktober 2009 - 11:36.


#47

Postad 23 oktober 2009 - 16:52

snovvebovve
  • snovvebovve
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Se pdf:en för hela listan: Bifogad fil  stora_Standards_vs_Premium_features.pdf   43,17K   156 Antal nerladdningar

Inte så farliga funktioner som försvinner tycker jag iaf...


Aha, tack för länken! :D

Vad menas med "Explore your Stora Folders from any PC or Mac from the Internet" bara på premium? Men "FTP" funkar både på standard och premium...
Måste jag ha premium för att kunna komma åt disken via internet?

Blev lite förvirrad nu...

#48

Postad 24 oktober 2009 - 19:14

Unregistered3de401a3
  • Unregistered3de401a3
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tjohopp mycket sugen på denna verkar ju kanon för lagring och backup och media utdelning hemma till fru å barn :)
Någon som testat printerserver funktionen?
Har en Canon Pixma 4500 usb som jag gärna vill ha åtkomlig via nätverket.

Tack på förhand

-Johan

#49

Postad 26 oktober 2009 - 12:44

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Nu har jag oxå varit och införskaffat en STORA för att testa, lite av min erfarenheter (hittils) av STORAN nedan:
- tyst, bara diskarna som "klickar" lite då och då.
- lätt att installera, bara följa instruktionerna på CD:n och vips så ser man den i nätverkslistan sen oxå (installerat på WinXP, syns även på min Win7 burk).

men nu till det "tråkiga"... stoppade i en 750GB disk i den lediga hdd-platsen, valde "format" och sen "rebuild" på båda diskarna (de enda val som fanns för övrigt). Hoppades att jag efter detta skulle ha 1.75TB att leka med men icke, 750GB är vad jag har nu :P
Hittar inga inställningar som låter mig byta RAID så verkar bara vara spegling av gäller i STORA:n. Skall försöka få tag på Netgear support idag och fråga dem, återkommer med svar sen...

Är RAID hårdvaru- eller mjukvaru-"styrt"? Tänkte om Netgear med en firmware update kan "låsa" upp fler RAID alternativ eller om det är hårdvaran som begränsar? Någon som har svar? :)

Edit: Svar från Netgear:
"Hej Carl-Johan.
Det stämmer att Storan kör endast RAID 1, vilket innebär i första hand att du måste ha en disk som är lika stor som orginaldisken, och den kommer automatiskt att speglas, detta kan ej ändras."

Blir till att lämna tillbaka denna då... är D-link DNS-323 ett bra alternativ (utan disk förvisso men iaf)?

Redigerat av -KungCarl-, 26 oktober 2009 - 14:39.


#50

Postad 27 oktober 2009 - 09:28

cewe
  • cewe
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Kom igårkväll på att ja behövde en NAS och såg då denna så blev sugen och hade nog skickat beställning igårkväll om ja inte hade hittat den här tråden.
Ringde netgear-supporten nu och fick bekräftat att de alltså bara går att spegla den andra hårddisken inte fördubbbla lagringsutrymmet. Ev att de skulle släppa en firmware som gjorde det möjligt att dubbla lagringsutrymmet men han visste inte om de hade planerat de.
Väldigt synd!

Så nu är frågan vad man ska satsa på istället, måste ha en som har möjlighet för minst 2tb. Vill egentligen ha plats för 4st hårddiskar så man är lite framtidssäker men blev ganska dyra direkt då så får nog klara mig med 2st. Gärna att den ser hyffsat bra ut med då den kommer stå synlig som de ser ut nu..

Tips mottages!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.