Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Synology Disk Station DS211j

716 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 april 2011 - 17:13

Pliind
  • Pliind
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Det fungerar utmärkt att streama 1080p material från DS211j, streamar till min Boxee Box utan problem alls. Kan varmt rekommendera dig att köpa en ;)

Läs på om Transmission kan jag dock tipsa om :P så slipper man logga in via nasen för att lägga till torrents. Du laddar ner appen och installerar den, sedan måste du modda lite för att en extern klient ska kunna nå transmission.

#52

Postad 20 april 2011 - 09:39

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Tja!

Nån som har testat DS Audio för iPad? Att spela upp musiken från Nasen funkar fint på paddan men när jag vill skicka ut ljudet till min airport express så börjar ljudet hacka direkt. Googlade men hittade inget vettigt. Nån som har kikat upp detta? Ska testa med telefonen ikväll men vill kolla här också.

Funkar utan problem idag.skit på linan kanske :)

Redigerat av Unregistered0e5c46c2, 20 april 2011 - 20:23.


#53

Postad 23 april 2011 - 20:54

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Hejsan

Vet någon om man kan köra OrbLive på denna? Såg att den stödjer 3:e parts applikationer, men under listan som står på hemsidan finns inte Orb med.
Någon som provat?

#54

Postad 27 april 2011 - 10:37

gammelsmurf100
  • gammelsmurf100
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hej!

Har skaffat en DS211j med Samsung Ecogreen HD204UI 2 tb. Har, som många andra, problem med Spin up time på disk 2, har haft kontakt med Synology supporten:

Fråga
I installed 3.0 and then upgraded it to 3.1. Still problems with spin up time for hdd 2. Will updates 3.2 fix the problem with spin up time for HDD2?

Svar
Unfortunately, I am not aware of any plans to resolve this issue. The spin up time error has been fixed and any indicators of it in SMART info should be cosmetic.

Varför är då spin up tidens värden; högsta, lägsta, medel generellt sämre på disk 2 än disk 1, fortfarande "kosmetiska" problem?

Tacksam med svar på om man ska byta ut diskarna, om spin up time problemen är ett problem egentligen, tips på att ev åtgärda det,

/GS

#55

Postad 27 april 2011 - 11:48

Unregistered6525baea
  • Unregistered6525baea
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Låter som att de *har* fixat problemet med spin-up time men att SMART trots det fortfarande visar långa tider ("cosmetic").

#56

Postad 28 april 2011 - 07:14

gammelsmurf100
  • gammelsmurf100
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Tack för svarat Mojoten, jag hoppas att det är så som du säger. Jag vet dock inte hur man ska kunna verifiera detta rent praktiskt att spin up tiden är ok på båda diskarna, förutom att använda SMART. Som ny användare av NAS så tycker jag att det är konstigt att den både indikerar detta och att tempen skiljer dem åt. Men det känns som att väljer man andra diskar så har man andra problem i stället. Eller vad tycker ni ska man byta ut diskarna till andra diskar.

Uppdat: Jag bytte Samsungdiskarna mot ett par Seegate Green diskar 2 Tb. Funkar ok än så länge.

/GS

Redigerat av gammelsmurf100, 29 april 2011 - 00:16.


#57

Postad 03 maj 2011 - 13:47

Unregistered39219
  • Unregistered39219
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Jag skjuter in en fråga i tråden;

Jag hittade den här NAS;en via prisjakt och den verkar ju populär, och billig.
Jag har en Samsung kompakt hembioanläggning som har "All Share", som jag dessutom utrustat med wifi-dongel.
Skulle den fixa att spela upp filmer och musik från Synologyn tror ni?

Om så, behöver jag ha datorn igång dessutom för att köra Samsungs pc-share, eller kan den snacka med NASen direkt?

#58

Postad 04 maj 2011 - 12:04

meridian
  • meridian
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Hej, är det någon med iPhone som kör någon av de appar som finns för Synology?

Tänker framför allt på SynoLoad ("HD" är för ipad) och SynoDS. Inte blivit klok på skillnaderna och vad som är vettigt att skaffa om det framför allt är torrents/transmission man vill kunna administrera.

http://ax.search.itu...p;term=synoload

Det fungerar utmärkt att streama 1080p material från DS211j, streamar till min Boxee Box utan problem alls. Kan varmt rekommendera dig att köpa en :)

Läs på om Transmission kan jag dock tipsa om :P så slipper man logga in via nasen för att lägga till torrents. Du laddar ner appen och installerar den, sedan måste du modda lite för att en extern klient ska kunna nå transmission.


Vore inte dumt att få en guide/tutorial till den set up:en... :lol: :rolleyes:

#59

Postad 05 maj 2011 - 13:48

peggypeggy
  • peggypeggy
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag har laddat ner appen DS Photo på Android och Iphone. Hur gör jag för att aktiviera lösenord när jag kopplar upp mig via 3g? jag vill ju inte att vem som helst med min ip adress ska kunna komma åt mina bilder. Tusen tack för hjälp!

#60

Postad 05 maj 2011 - 23:01

Pliind
  • Pliind
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Hej, är det någon med iPhone som kör någon av de appar som finns för Synology?

Tänker framför allt på SynoLoad ("HD" är för ipad) och SynoDS. Inte blivit klok på skillnaderna och vad som är vettigt att skaffa om det framför allt är torrents/transmission man vill kunna administrera.

http://ax.search.itu...p;term=synoload



Vore inte dumt att få en guide/tutorial till den set up:en... :) ;)


http://synoblog.supe...ion-spk-manual/

Det är bara att läsa till sig, se till att läsa allt noggrant bara! annars missar du viktiga saker som kommer få dig svärandes i timmar ;) efter installation är det bara att tanka transgui från transmissions hemsida te.x och Transdroid för Android.

#61

Postad 07 maj 2011 - 14:36

klabbe89
  • klabbe89
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag lånar tråden lite.
Det är så att jag tänkte ta steget från stationär dator till laptop, men vill fortsatt ha mycket lagringskapacitet. En nas-server verkar himla smidigt att koppla upp mot nätverk så jag slipper springa runt med en extern hårddisk. Det jag undrar är om man ser hårddiskarna som man har i nasen likadant som hårddiskar i datorn i t ex "Den här datorn" eller kommer man bara åt filerna från nasen genom webbgränssnittet? Jag vill smidigt kunna ladda ner dokument och annat från internet och spara det direkt på nasen istället för att spara det först på datorn och sedan föra över filerna till nasen genom webbgränssnittet, hur fungerar det?

#62

Postad 07 maj 2011 - 15:05

FreeFrag
  • FreeFrag
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag lånar tråden lite.
Det är så att jag tänkte ta steget från stationär dator till laptop, men vill fortsatt ha mycket lagringskapacitet. En nas-server verkar himla smidigt att koppla upp mot nätverk så jag slipper springa runt med en extern hårddisk. Det jag undrar är om man ser hårddiskarna som man har i nasen likadant som hårddiskar i datorn i t ex "Den här datorn" eller kommer man bara åt filerna från nasen genom webbgränssnittet? Jag vill smidigt kunna ladda ner dokument och annat från internet och spara det direkt på nasen istället för att spara det först på datorn och sedan föra över filerna till nasen genom webbgränssnittet, hur fungerar det?


Det är inga problem att mappa upp NASen som en nätverksdisk och se den under "Den här datorn". Du behöver inte använda webbgränssnittet för att komma åt filerna.

#63

Postad 17 maj 2011 - 21:37

MattiasN
  • MattiasN
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Tack för svarat Mojoten, jag hoppas att det är så som du säger. Jag vet dock inte hur man ska kunna verifiera detta rent praktiskt att spin up tiden är ok på båda diskarna, förutom att använda SMART. Som ny användare av NAS så tycker jag att det är konstigt att den både indikerar detta och att tempen skiljer dem åt. Men det känns som att väljer man andra diskar så har man andra problem i stället. Eller vad tycker ni ska man byta ut diskarna till andra diskar.

Uppdat: Jag bytte Samsungdiskarna mot ett par Seegate Green diskar 2 Tb. Funkar ok än så länge.

/GS


Hur upplever du ljudnivån vid skrivning/läsning på Seagate Green 2Tb jämfört med Samsung Ecogreen HD204UI 2 tb? Ger Seagate-diskarna ifrån sig spin-up-ljud?

#64

Postad 08 juni 2011 - 05:52

Manitoba
  • Manitoba
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Är det någon av alla kloka personer här som kan förklara för mig varför min DS211j inte dyker i Time Machine eller iTunes när jag kör trådlöst från min Macbook? Kör jag trådat dyker den upp...

Konf:

Macbook -> Router -> DS211j

#65

Postad 08 juni 2011 - 21:33

Adde87
  • Adde87
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag köpte nyligen en DS211j och är väldigt nöjd med produkten. Hittills är det egentligen bara FTP-prestanda jag är lite besviken på. När jag laddar filer via FTP når jag max 4,5 MB/s vilket jag tycker är något lågt med 100 Mbits-uppkoppling. Från samma dator når jag 10-11 MB/s när jag laddar upp och ner filer via webbgränssnittet. Någon annan som har upplevt samma sak eller vet vad det beror på? Kan det vara någonting i min router som begränsar? Inom LAN:et är FTP-prestandan densamma som via webbgränssnittet.

#66

Postad 17 juni 2011 - 09:08

KenMark
  • KenMark
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
För er alla som funderar på att köpa denna så rekommenderar Synology inte att man använder denna till Squeezebox Server. Squeezebox Server har med åren blivit större och man rekommenderar nu 256 MB RAM.

#67

Postad 19 juni 2011 - 00:08

warp56
  • warp56
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

För er alla som funderar på att köpa denna så rekommenderar Synology inte att man använder denna till Squeezebox Server. Squeezebox Server har med åren blivit större och man rekommenderar nu 256 MB RAM.


Såg själv detta precis innan jag köpte! Så jag la till lite och köpte en 211 utan "J" istället för säkerhets skull och kör nu squeezebox server och det funkar kanon.

#68

Postad 25 juni 2011 - 17:26

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0
Någon som har denna och kan svara på hur den funkar med WiFi? Läste nämligen att man kan köra den med WiFi-dongel. I nuläget har jag ett trådlöst nätverk hemma där jag tankar film på en PC på övervåningen. Därefter rycker jag min Usb-disk ur min mediaspelare (ASUS O!Play HDP-R1) bär upp tillövervåningen samt för över filmerna till disken för att därefter gå ner igen samt koppla in den till Asus O!Play HDP-R1 som i sin tur går till Tvn... Krångligt och trist! Hur funkar Torrent clienten i denna burken?

#69

Postad 05 juli 2011 - 13:14

BlindBoyGrunt
  • BlindBoyGrunt
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej

Jag har köpt en DS211j men har problem att komma åt den externt. Jag är ADSL-kund hos Bredbandsbolaget och har deras Thompson-modem som i dagsläget är bryggat. Till Thompson har jag anslutit ett DLink 655 där jag har alla mina enheter inkopplade (Synology trådat, övriga trådlöst). Nu vill jag komma åt min Synology utanför nätet och har därför gjort en port forwarding på min DLink 655 på port 5000 till min Synology. Jag får det inte att fungera med att anropa mitt externa IP på port 5000 och skall det verkligen göra det?

#70

Postad 10 juli 2011 - 18:37

Unregistered03a0e558
  • Unregistered03a0e558
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Måste man köra raid? Har ett antal diskar redan med data, och skulle vilja ha dem på nätverket istället för USB. Jag kan bara placera dem i DS211 så är de utdelade?

Och vad är det för skillnad mellan

ds211j
ds211
ds211+


ds211j har 1600mhz cpu och de övriga mindre, bla... Men mer? Vilken är nyast? :D

Redigerat av Unregistered03a0e558, 10 juli 2011 - 18:51.


#71

Postad 13 juli 2011 - 09:12

JTL
  • JTL
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Jag har också en fråga, är i princip grön inom detta men hoppas ni kan hjälpa mig.

Har två stycken gamla externa hårdiskar:
WESTERN DIGITAL MYBOOK ESSENTIAL 500GB USB2.0 ( http://www.dustinhom...5010118648.aspx? )
och
WESTERN DIGITAL MYBOOK STUDIO EDITION 1TB USB2/FW400/800/ESATA( http://www.dustinhom...5010116532.aspx )

Kan jag plocka ur dessa diskar ur de externa kabinetterna och stoppa in i DS211j ? Jag lyckas tyvärr inte hitta vilka diskar som sitter i men de brukar vara 3.5' ?

Alternativt, kan jag använda de externt? Vill dock helst undvika att behöva ha särskild strömförsörjning.
Ingen som har någon ideé om hur jag kan få info om vilka diskar som sitter i? Får väll öppna dem i värsta fall.

Eller är det värt att köpa nya diskar? Har dock inte behov av mer utrymme än 1.5 TB.

Tack på förhand / JTL

Redigerat av JTL, 13 juli 2011 - 09:12.


#72

Postad 14 juli 2011 - 16:19

typat
  • typat
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Google is your friend, dock vet jag när jag själv letade (himla jobb) så insåg jag att det var skillnad t.om inom samma serie, de tar helt enkelt hårddiskar som är billiga och uppfyller de kraven de har... så samma kan ha olika, nu har du ju WD så troligen sitter det WD diskar i dem

#73

Postad 23 juli 2011 - 10:54

Unpoor2
  • Unpoor2
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Måste man köra raid? Har ett antal diskar redan med data, och skulle vilja ha dem på nätverket istället för USB. Jag kan bara placera dem i DS211 så är de utdelade?

Och vad är det för skillnad mellan

ds211j
ds211
ds211+


ds211j har 1600mhz cpu och de övriga mindre, bla... Men mer? Vilken är nyast? :)


fel.

DS211j har 1,2GHz cpu 128mb DDR2 minne.
DS211 har 1,6GHz cpu 256mb DDR3 minne.
DS211+ har 1,6GHz cpu 512mb DDR3 minne och extren eSATA och SD korts port.

Redigerat av Unpoor2, 23 juli 2011 - 10:54.


#74

Postad 23 juli 2011 - 15:02

Unregistered03a0e558
  • Unregistered03a0e558
  • Forumräv

  • 662 inlägg
  • 0
Blev ett litet "typo", inte meningen det skulle hamna ett "J" i ekvationen... :)






Låt oss säga man har 2x 2TB diskar. Kan man på något vis dela ut dessa utan att använda RAID, och få 4TB?

#75

Postad 26 juli 2011 - 08:59

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Kan inte så mycketnom detta. Men om jag köper denna måstenjag ha en tom hhd som jag stoppar i eller kan jag
Sätta i den jag har i datorn utan att förlora information?

#76

Postad 26 juli 2011 - 09:18

crs
  • crs
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jag köpte nyligen en DS211j och är väldigt nöjd med produkten. Hittills är det egentligen bara FTP-prestanda jag är lite besviken på. När jag laddar filer via FTP når jag max 4,5 MB/s vilket jag tycker är något lågt med 100 Mbits-uppkoppling. Från samma dator når jag 10-11 MB/s när jag laddar upp och ner filer via webbgränssnittet. Någon annan som har upplevt samma sak eller vet vad det beror på? Kan det vara någonting i min router som begränsar? Inom LAN:et är FTP-prestandan densamma som via webbgränssnittet.

Jag kan ladda hem/skicka i ca 10.5Mb/s över både LAN och internet. Eftersom du får bra speed i nätverket internt så är det ju förmodligen inget med routern. Låter som att din ISP/den som laddar av dig inte klarar snabbare?


Hej

Jag har köpt en DS211j men har problem att komma åt den externt. Jag är ADSL-kund hos Bredbandsbolaget och har deras Thompson-modem som i dagsläget är bryggat. Till Thompson har jag anslutit ett DLink 655 där jag har alla mina enheter inkopplade (Synology trådat, övriga trådlöst). Nu vill jag komma åt min Synology utanför nätet och har därför gjort en port forwarding på min DLink 655 på port 5000 till min Synology. Jag får det inte att fungera med att anropa mitt externa IP på port 5000 och skall det verkligen göra det?

Ja du ska forwarda port 5000. Se över denna lista: http://www.synology....p...99&lang=enu
Kolla även här: http://portforward.com/

#77

Postad 26 juli 2011 - 10:04

Kr3w
  • Kr3w
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hittar inget om kompatibilitet med USB-ljudkort.
Jag har för tillfället ett udac 2. Vet någon om det funkar?

#78

Postad 26 juli 2011 - 11:51

Aeroslok
  • Aeroslok
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Blev ett litet "typo", inte meningen det skulle hamna ett "J" i ekvationen... :)






Låt oss säga man har 2x 2TB diskar. Kan man på något vis dela ut dessa utan att använda RAID, och få 4TB?



Med Raid 0 får du ut 4TB

#79

Postad 26 juli 2011 - 20:18

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Är det som natt och dag att ställa denna nas:en mot denna
http://www.webhallen...1_nas_2-bay_2tb


???? Ni som kan detta

#80

Postad 14 augusti 2011 - 17:10

Izze
  • Izze
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Hej!
NewbieFråga, tar man även backup via Android-appen eller är den bara till för streaming ?
Jag filmar en hel del med min SE Arc som jag vill ta backup på och även kunna kika på dessa på min Acer A500 + laptop.
Tackar för svar!

#81

Postad 19 augusti 2011 - 11:44

volcomstone
  • volcomstone
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag har läst denna tråda ett flertal gånger nu men tycker fortfarande inte att vi kommit frma till vad man kan stoppa i för hårddiskar i denna NAS för att inte stöta på problem?

#82

Postad 19 augusti 2011 - 11:50

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Jag har läst denna tråda ett flertal gånger nu men tycker fortfarande inte att vi kommit frma till vad man kan stoppa i för hårddiskar i denna NAS för att inte stöta på problem?


Synologys egna hemsida är ett bra ställe att börja leta på..

#83

Postad 21 augusti 2011 - 07:55

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Så jag vakna i natt av att min NAS pep. Visade sig att Volym 1 har crashat. Jag är jävligt noob så vet inte riktigt vad jag kan göra. Jag kör raid så ingen data har gått förlorad. Om det står att den har crashat, finns inget att göra förutom att byta disken? Ingen diskrepair eller så?

Postad bild

#84

Postad 21 augusti 2011 - 08:59

Mattiasz
  • Mattiasz
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Så jag vakna i natt av att min NAS pep. Visade sig att Volym 1 har crashat. Jag är jävligt noob så vet inte riktigt vad jag kan göra. Jag kör raid så ingen data har gått förlorad. Om det står att den har crashat, finns inget att göra förutom att byta disken? Ingen diskrepair eller så?

Postad bild

Hej.

Byt hårddisken samt har du möjlighet stäng av din synology så inte den andra disken kraschar också. Har ingen personlig erfarenhet av att byta disk på synology men gjort likande på andra system och det är bara att byta till en likvärdig disk och evt starta någon återuppbyggnad av raid setet.

#85

Postad 21 augusti 2011 - 16:32

volcomstone
  • volcomstone
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Så jag vakna i natt av att min NAS pep. Visade sig att Volym 1 har crashat. Jag är jävligt noob så vet inte riktigt vad jag kan göra.


Karma :o

#86

Postad 22 augusti 2011 - 06:46

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0

Karma :D


Ja typ asså, och jag valde en som var safe enligt Synology också. Vi får se hur det går med garantin.

#87

Postad 24 augusti 2011 - 23:56

naXen
  • naXen
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Ursäktar om detta kanske blir en nybörjarfråga!

Men är enda sättet att lägga till filer/media via web interfacet?
För att tala klarspråk; Kan jag läran sambon flytta bilder från en mapp i Windows till en annan, snarare än att logga in i DSM via webläsaren?! =)

Vänligen
Niclas

#88

Postad 24 augusti 2011 - 23:59

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Kommer inte ihåg hur man gör men du kan ju lägga up Mappar på din NAS eller hela NASen som en Nätverks hårdisk eller liknande så blir det precis som att gå in på en vanlig mapp i datorn.

#89

Postad 25 augusti 2011 - 00:27

naXen
  • naXen
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Låter bra, det borde jag kunna lära honan =)

Tack för snabbt svar!

#90

Postad 31 augusti 2011 - 08:03

putte86
  • putte86
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej allihopa. Jag undrar hur det funkar med externa HDD till synology ds211j. Jag har tre stycken liggandes från tre olika tillverkare och undrar om det bara är att plugga in dem så kommer deras data med eller måste även dessa diskar formateras när man sätter i dem? De är i nuläget NTFS diskar.

#91

Postad 31 augusti 2011 - 18:50

tjaabo
  • tjaabo
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej alla kloka,

Jag skulle behöva hjälp med en steg för steg instruktion för att kunna komma åt NAS-en externt. Jag sitter på COMHEM's modem CG3100. Om någon hjälpsam själ skulle kunna ta sig an detta skulle jag vara tacksam.

mvh
Marcus

Redigerat av tjaabo, 31 augusti 2011 - 18:51.


#92

Postad 03 september 2011 - 19:47

Minton
  • Minton
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
putte86 det kommer gå utmärkt med dina diskar, och du behöver inte formatera om... ja ifall du inte har mac-formatet men det har du ju inte :)

tjaabo vill du bara komma åt filerna så slå igång innbyggda ftp i nasen sen loggar du in med antingen ett ftp program eller bara webbläsaren.
ftp://användare@ditt ip

Redigerat av Minton, 03 september 2011 - 19:54.


#93

Postad 05 september 2011 - 17:25

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

  • 575 inlägg
  • 0
Äntligen fått en ny disk efter min crash. Pluggar i den och efter allt tuggande så börjar den pipa. Jag kommer inte åt den via web-GUI:et heller. Försöker googla men får inte upp något vettigt alls =( Körde även Synolgy Assistanten och den hittar inte NASen heller. Sitter med den direktkopplad till dastorn just nu.

Tips?

Stängde av Airporten på datorm, då hitta Assistenten den direkt. Kör en repair nu på den nya!?!? Disken så får vi se vad som händer.

Problem nummer 2, kanske löser sig imorgon men kanske kan få tips här.

Visar sig efter jag haft NASen och datorn ihopkopplad när jag fixade den nya HDDn så kopplade jag ur, satte tillbaka NASen med routern som den var förut. Går och sätter mig i vardagsrummet för att pilla lite och kan då inte komma åt NASen via webinterfacet....som jag gjorde nyss. Testa gamla IP-adressen och den nya (den jag fick när nasen var trådat till datorn) men ingen lycka. Kan inte ansluta i Finder heller.

DOCK!

Så slog jag igång min Boxee Box och där kommer jag åt alla filer och kan starta dem utan problem. Kan vara så att jag kör smb://namn/mapp och då hittar den NASen.

Jo jag tackar. Tjejen sover i sovrummet där den står så kan inte slita fram den igen. Får testa mer imorgon.
Vore gött om nån hade en aning dock vad jag har missat =)

EDIT.

Hemma på lunche, fly förbannad. Sätter mig inne i garderoben, ändrar IP-adressen rakt i NASen till vad jag vill ha. Kopplar tillbaka NASen i routern. Prövar logga in via det trådlösa, det funkar. Nu får vi bara hoppas att Boxee Boxen, funkar =)

EDIT 2.

Efter massa pill och härj och svordommar så är allt up & running igen. Nästa gång blir det en NAS med hotswap.

Redigerat av Unregistered0e5c46c2, 06 september 2011 - 19:41.


#94

Postad 06 september 2011 - 09:58

niklastoral
  • niklastoral
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej.
Letar efter en bra NAS och har tittat lite på Synology DS211j.
Hur vet man att den fungerar med sin DLNA TV? Deras hemsida listar bara ett fåtal TV som de testat mot.
Själv har jag en Panasonic Viera VT30.

/Niklas

#95

Postad 06 september 2011 - 19:52

ganksta1
  • ganksta1
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Det kommer funka.

#96

Postad 07 september 2011 - 08:48

andreas1985
  • andreas1985
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Hallå!

Har nyligen köpt mig en DS211j med 2x2Tb Samsung Ecogreen F4EG diskar och stoppat i den, kör dom i Raid 0.

Har lite problem med hastigheten när jag kör Torrents, laddar dom i uTorrent på datorn och väljer att spara dom på NAS'en och vid start går hastigheten upp till kanske 3-4MB/s för att sedan droppa till runt 500Kb/s och där ligga stabilt under hela hämtningen.

Vad kan felet vara?

Har ComHem 100Mbit. NAS kopplad på ComHems modem med 1000Mbit och datorn trådlöst N som bara vill köra i 65Mbit.

Postad bild

Edit: Drog igång Download Station nu och där ligger det stabilt 6-8MB/s, så det är när det ska gå genom mitt uTorrent som det begränsas kanske? Finns där nåt bot på detta?

Redigerat av andreas1985, 08 september 2011 - 11:42.


#97

Postad 07 september 2011 - 15:37

Izze
  • Izze
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Hej!
NewbieFråga, tar man även backup via Android-appen eller är den bara till för streaming ?
Jag filmar en hel del med min SE Arc som jag vill ta backup på och även kunna kika på dessa på min Acer A500 + laptop.
Tackar för svar!


Fyi så använder jag mig av "Upload to NAS" appen för att ta backup på min Android SE ARC. Funkar kalas!
Synologys "Photo Station" supportar tyvärr inte filmer så jag bläddrar med "ES File Explorer" för att kika på filmer/foton på min Acer A500 platta.
Btw. finns det nån möjlighet att komma åt NASen externt via internet endast via ett gästkonto?
Jag vill endast komma åt vissa dokument, typ foton etc kunna starta bittorent via appen Syndroid, mm och tycker det är lite läskigt att man även kan komma åt Admin (om man knäcker mitt password) och därmed alltihop *burr*

Tack på förhand!

#98

Postad 08 september 2011 - 18:28

Unregistered4232f8c0
  • Unregistered4232f8c0
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nyss köpt denna NAS, men har en fråga, är det möjligt att komma åt webgränssnittet via andra datorer som inte är på samma nätverk. Vill ha tillgång till det när jag är på jobbet, hos kompisar etc.

#99

Postad 09 september 2011 - 13:12

Unregistered4232f8c0
  • Unregistered4232f8c0
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Nyss köpt denna NAS, men har en fråga, är det möjligt att komma åt webgränssnittet via andra datorer som inte är på samma nätverk. Vill ha tillgång till det när jag är på jobbet, hos kompisar etc.

Stryk mitt förra inlägg, hade missat en öppna en port, därav att det inte fungerade!

#100

Postad 11 september 2011 - 13:16

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Halloj!,

Download station och en privat torrent tracker, någon som har en guide för hur man får detta att fungera?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.