Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Bravia DAV-IS10

116 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony DAV-IS10 (Hemmabiosystem) 1 7,47 (14) Inga priser
2 relaterade trådar

#51

Postad 04 december 2007 - 19:50

danneje
  • danneje
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Var och tittade (lyssnade) på bland annat just detta system igår och måste säga att jag blev faktiskt ganska besviken. Jag är absolut ingen expert och lyssnade inte på jättehög volym men tycker att högtalarna var klena. Ett jamo-system som säljaren rekommenderade (2000:- billigare) lät betydligt bättre. Tror absolut inte att det kan fylla mitt vardagsrum (32 kvdm) med gött surround och sköna musikstunder. Till er som blir påverkade av trådar som den här: Gå och provlyssna innan ni köper något.


Vilket Jamo-system rekommenderade säljaren?
Är ute efter ett hemmabiosystem som inte är för stort.

#52

Postad 05 december 2007 - 19:34

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Baslådan spelar alldeles för högt upp i frekvens, småsatelliterna spelar i princip bara övre mellanregister och diskant.

Är det så? Jag fick uppfattningen av att mellanregistret har flyttats till baslådan (uppåtriktad) och att satteliterna endast spelar diskant.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 05 december 2007 - 19:34.


#53

Postad 22 december 2007 - 22:59

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Finns stativ till dessa se denna länk och de finns här i Sverige verkar det som, verkar inte vara någon vidare känd sida och de kräver postförskott och betalning innan leverans men deras huvudsida verkar ha seriösa anknytningar, någon som vet något om detta?

WS-IS10F heter de iaf. och kostar 868kr inkl. moms och exl. frakt från det företaget som har det i Sverige.

129.99$ direkt från Sony i staterna

#54

Postad 23 december 2007 - 00:00

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Måste se ganska löjligt ut att sätta de där små golfbollarna på stativ. :(

#55

Postad 23 december 2007 - 01:40

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Måste se ganska löjligt ut att sätta de där små golfbollarna på stativ. :lol:


Haha tja kanske det gör, flytande golfbollar som svävar magiskt i rummet :lol:

Ska sätta dem (bakhögtalarna) bakom min soffa och då är det smidigast med ett par stativ, mycket bra att de är gjorda för systemet som ger bäst kompabilitet.

Sen tyckte jag själva stativen var snygga :(

#56

Postad 23 december 2007 - 12:08

lill_haldo10
  • lill_haldo10
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag var och lyssnade på paketet på Audio Video, och ######r vilket ljud det var!
Klart som vårvatten, dock väldigt beroende av subben, (men den följer ju med så), det var en jätte bra sub, de som följer med brukar inte leverera så bra ljud men den överaskade mig helt totalt. Vill ha!

#57

Postad 25 december 2007 - 12:53

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
om man vill ha riktig surrondkänsla så vet jag inte riktigt om 2 högtalare är mkt att hänga i granen va ?
min släkting har Bose system med 2 högtalare ... ingen tvekan om att det är sjukt bra ljud och så , men det blir ingen surroundkänsla när man kollar film , tycker det lirar bättre till musik..

blev oxå intresserad av detta system , ska nog åka o lyssna lite på det tror jag ...
finns det någonting annat i denna prisklassen som ni tycker lirar bättre da? ? vad isåfall ? ? så man kan jämföra lite ...

#58

Postad 27 december 2007 - 10:15

Marlow
  • Marlow
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

om man vill ha riktig surrondkänsla så vet jag inte riktigt om 2 högtalare är mkt att hänga i granen va ?
min släkting har Bose system med 2 högtalare ... ingen tvekan om att det är sjukt bra ljud och så , men det blir ingen surroundkänsla när man kollar film , tycker det lirar bättre till musik..

blev oxå intresserad av detta system , ska nog åka o lyssna lite på det tror jag ...
finns det någonting annat i denna prisklassen som ni tycker lirar bättre da? ? vad isåfall ? ? så man kan jämföra lite ...


Vet någon här var man kan lyssna på detta system i Sockholmsområdet?

#59

Postad 27 december 2007 - 15:36

Dalla
  • Dalla
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

om man vill ha riktig surrondkänsla så vet jag inte riktigt om 2 högtalare är mkt att hänga i granen va ?
min släkting har Bose system med 2 högtalare ... ingen tvekan om att det är sjukt bra ljud och så , men det blir ingen surroundkänsla när man kollar film , tycker det lirar bättre till musik..

blev oxå intresserad av detta system , ska nog åka o lyssna lite på det tror jag ...
finns det någonting annat i denna prisklassen som ni tycker lirar bättre da? ? vad isåfall ? ? så man kan jämföra lite ...


Vet någon här var man kan lyssna på detta system i Sockholmsområdet?


Fanns uppställt på On(Off i Länna när jag var där idag. Dock stod alla fyra på rad, så
det blir väl svårt att avgöra hur bra surround, men man kanske kan få en uppfattning av ljudet iallafall.

#60

Postad 27 december 2007 - 16:45

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

.


Redigerat av Unregistered1211, 15 april 2017 - 00:26.


#61

Postad 27 december 2007 - 17:36

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

om man vill ha riktig surrondkänsla så vet jag inte riktigt om 2 högtalare är mkt att hänga i granen va ?
min släkting har Bose system med 2 högtalare ... ingen tvekan om att det är sjukt bra ljud och så , men det blir ingen surroundkänsla när man kollar film , tycker det lirar bättre till musik..

blev oxå intresserad av detta system , ska nog åka o lyssna lite på det tror jag ...
finns det någonting annat i denna prisklassen som ni tycker lirar bättre da? ? vad isåfall ? ? så man kan jämföra lite ...


Vet någon här var man kan lyssna på detta system i Sockholmsområdet?


Lyssnade på dessa idag på Sony Center vid NK, grymt bra ljud för ett par små högtalare, de körde på ganska bra med volymen. Jag ska slå till på dem och ett par Sony stativ för bakhögtalarna.

Dock stod de inte i 5.1 uppställning utan alla 5 full frontal men schyst ljud som fan. Jag är ingen audiofil men jag blev imponerad dels av klarheten och mäktigt/rent ljudet var för att komma från ett par så små högtalare.

#62

Postad 28 december 2007 - 13:13

Marlow
  • Marlow
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

om man vill ha riktig surrondkänsla så vet jag inte riktigt om 2 högtalare är mkt att hänga i granen va ?
min släkting har Bose system med 2 högtalare ... ingen tvekan om att det är sjukt bra ljud och så , men det blir ingen surroundkänsla när man kollar film , tycker det lirar bättre till musik..

blev oxå intresserad av detta system , ska nog åka o lyssna lite på det tror jag ...
finns det någonting annat i denna prisklassen som ni tycker lirar bättre da? ? vad isåfall ? ? så man kan jämföra lite ...


Vet någon här var man kan lyssna på detta system i Sockholmsområdet?


Lyssnade på dessa idag på Sony Center vid NK, grymt bra ljud för ett par små högtalare, de körde på ganska bra med volymen. Jag ska slå till på dem och ett par Sony stativ för bakhögtalarna.

Dock stod de inte i 5.1 uppställning utan alla 5 full frontal men schyst ljud som fan. Jag är ingen audiofil men jag blev imponerad dels av klarheten och mäktigt/rent ljudet var för att komma från ett par så små högtalare.


Hur fungerar systemet för musiklyssning?

Paktet tilltalar mig men jag har redan en RXD-870 så DVD-spelarfunktionen är tvärr helt överflödig.. Finns det något mostsvarande system utan DVD-spelare?

#63

Postad 29 december 2007 - 14:42

Gooding
  • Gooding
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej

Är det 1080i el 1080p som gäller?

Verkar stå olika bud

Gott Nytt

#64

Postad 30 december 2007 - 09:23

Unregisteredb4184b66
  • Unregisteredb4184b66
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

om man vill ha riktig surrondkänsla så vet jag inte riktigt om 2 högtalare är mkt att hänga i granen va ?
min släkting har Bose system med 2 högtalare ... ingen tvekan om att det är sjukt bra ljud och så , men det blir ingen surroundkänsla när man kollar film , tycker det lirar bättre till musik..

blev oxå intresserad av detta system , ska nog åka o lyssna lite på det tror jag ...
finns det någonting annat i denna prisklassen som ni tycker lirar bättre da? ? vad isåfall ? ? så man kan jämföra lite ...


Vet någon här var man kan lyssna på detta system i Sockholmsområdet?


SonyCenter Regeringsg. 57 kan man lyssna på dom som det står ovan (lyssnade på dom där när dom var helt nya då stod alla högtalarna bara där men man hörde nåt iallafall hehe)

Hej

Är det 1080i el 1080p som gäller?

Verkar stå olika bud

Gott Nytt



720P och 1080i alltså nej på 1080P

Redigerat av Unregisteredb4184b66, 30 december 2007 - 09:23.


#65

Postad 30 december 2007 - 14:21

Dalla
  • Dalla
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

om man vill ha riktig surrondkänsla så vet jag inte riktigt om 2 högtalare är mkt att hänga i granen va ?
min släkting har Bose system med 2 högtalare ... ingen tvekan om att det är sjukt bra ljud och så , men det blir ingen surroundkänsla när man kollar film , tycker det lirar bättre till musik..

blev oxå intresserad av detta system , ska nog åka o lyssna lite på det tror jag ...
finns det någonting annat i denna prisklassen som ni tycker lirar bättre da? ? vad isåfall ? ? så man kan jämföra lite ...


Vet någon här var man kan lyssna på detta system i Sockholmsområdet?


Fanns uppställt på On(Off i Länna när jag var där idag. Dock stod alla fyra på rad, så
det blir väl svårt att avgöra hur bra surround, men man kanske kan få en uppfattning av ljudet iallafall.



Var på Länna idag...både OnOff och Expert hade dom...och man fick ösa på med musik.

Måste säga...GRYMT ljud med tanke på att dom e små. vill man ha GRYMMARE ljud så får man köpa större högtalare och betala mer...!! Men man köper ju dom här för att dom ska vara lite mer estetiska.

Va lite tvesam i början, men efter att ha sett dom så e jag säker på min sak. Även tjejen gillade dom, och det säger mkt! heh

Apropå Expert i länna, gissa om jag blev glatt överaskad när dom har satt panasonic TH-50PZ och Pioneer PDP-508XD brevid varandra, och visst så e Pioneer bäst, men sen så kostar den 15k mer, och har ingen inbyggd högtalare som standard och inget bords stativ.


Slog du till småhögtalarna?

#66

Postad 30 december 2007 - 23:13

Unregistered1211
  • Unregistered1211
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

om man vill ha riktig surrondkänsla så vet jag inte riktigt om 2 högtalare är mkt att hänga i granen va ?
min släkting har Bose system med 2 högtalare ... ingen tvekan om att det är sjukt bra ljud och så , men det blir ingen surroundkänsla när man kollar film , tycker det lirar bättre till musik..

blev oxå intresserad av detta system , ska nog åka o lyssna lite på det tror jag ...
finns det någonting annat i denna prisklassen som ni tycker lirar bättre da? ? vad isåfall ? ? så man kan jämföra lite ...


Vet någon här var man kan lyssna på detta system i Sockholmsområdet?


Fanns uppställt på On(Off i Länna när jag var där idag. Dock stod alla fyra på rad, så
det blir väl svårt att avgöra hur bra surround, men man kanske kan få en uppfattning av ljudet iallafall.



Var på Länna idag...både OnOff och Expert hade dom...och man fick ösa på med musik.

Måste säga...GRYMT ljud med tanke på att dom e små. vill man ha GRYMMARE ljud så får man köpa större högtalare och betala mer...!! Men man köper ju dom här för att dom ska vara lite mer estetiska.

Va lite tvesam i början, men efter att ha sett dom så e jag säker på min sak. Även tjejen gillade dom, och det säger mkt! heh

Apropå Expert i länna, gissa om jag blev glatt överaskad när dom har satt panasonic TH-50PZ och Pioneer PDP-508XD brevid varandra, och visst så e Pioneer bäst, men sen så kostar den 15k mer, och har ingen inbyggd högtalare som standard och inget bords stativ.


Slog du till småhögtalarna?



Jag ska köpa dom...men inte denna månad, troligen i januari, ska köpa mkt samtidigt, så jag får bättre pris!!

#67

Postad 02 januari 2008 - 22:19

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Jag beställde ett system idag så nu är det bära eller brista som gäller. Hade tänkt att köra dem i sovrummet till digitalboxen och för filmtittande, ingen ren musiklyssning så stör mig inte speciellt mycket att den inte presterar så bra till musik.

Fråga: Finns det någon form av sändare/mottagare som tillåter "trådlösa" bakhögtalare? Samsung har ju det till vissa av deras system och även Sony har det i andra paket.

#68

Postad 03 januari 2008 - 15:14

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0

Som alla andra små satellitsystem så låter detta system inte bra alls. Har provlyssnat detta system och kommit fram till att fysikens lagar gäller även här. Baslådan spelar alldeles för högt upp i frekvens, småsatelliterna spelar i princip bara övre mellanregister och diskant. Systemet är även avstämt så att det vanliga "imponatorljudet" ala Bose kommer fram. Hissad diskant och massa bas från lådan. Men vid noggrannare lyssning märker man att det saknas delar i ljudet, både till film och musik samt att det låter distat och allmänt illa, lyssnar man ett tag blir man trött i huvudet. Basen är otydlig och bumlig och inte alls så väldefinierad som man vill ha den, men det som framförallt saknas är kropp i röster och tal. människor låter onaturliga, ungefär som den överkomprimerade reklamradion. För 9000 kronor kan man få otroligt mycket bättre ljud om man kan tänka sig att slippa dessa otroligt fula pyttesatelliter och istället investera sina surt förvärvade slantar på ett par riktiga fullregisterhögtalare, som faktist är en möbel som hör hemma i alla vardagsrum.

Mitt råd: är du det minsta intresserad av välljud och har plats för mer än 5 st. kuber på 5*5 cm så köp något vettigt istället!!


Var nere på sony center i sthlm idag och lyssnade oh jag måste tyvärr hålla med ovanstående skribent. Visst, imponerande storlek, mycket mindre än jag trodde, men det blir jobbigt att lyssna på för länge. Mycket bra system för små rum, men inget jag skulle köpa till mit vardagsrum. Synd eftersom jag har en BRAVIA-TV.

Simon

#69

Postad 03 januari 2008 - 18:39

danijoha
  • danijoha
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Har nu "snabbinstallerat" detta system hemma hos mina föräldrar och är lite fundersam över hur högt man måste skruva upp volymen för att det ska komma ljud ur systemet.
När jag testade att spela upp en DVD-film behövde jag dra upp till ungefär 65-70 på en 80-gradig skala för att få ut hyfsad volym i rummet. Samma sak om jag valde TV-ljud som källa. Om man däremot kopplar över till att spela radio på enheten så är det normal volym redan vid 35-40.
Att växla mellan källor på enheten innebär därför att man måste se till att ha justerat om volymen om man inte vill bli rejält "överraskad".
Ska det vara så här? Någon som liknande/annan erfarenhet?

Tacksam för hjälp!

Redigerat av danijoha, 04 januari 2008 - 14:50.


#70

Postad 04 januari 2008 - 13:53

Unregisteredb4184b66
  • Unregisteredb4184b66
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
http://www.idg.se/2.1085/1.135886

Jag kör ljudvolymen ca då dvd55 tv50 radio45 då är ljudet typ lika och högt i mitt ganska stora sovrum

Redigerat av Unregisteredb4184b66, 06 januari 2008 - 10:03.


#71

Postad 05 januari 2008 - 22:32

Unregisteredc14775be
  • Unregisteredc14775be
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hejsan alla!

Ni som köpt er DAV-IS10-systemet.

Hur pass mycket kan man ställa ljudet manuellt på DAV-IS10, bas/diskant osv ? Eller
finns det bara förprogrammerade ljudbilder?

#72

Postad 05 januari 2008 - 22:57

danijoha
  • danijoha
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hejsan alla!

Ni som köpt er DAV-IS10-systemet.

Hur pass mycket kan man ställa ljudet manuellt på DAV-IS10, bas/diskant osv ? Eller
finns det bara förprogrammerade ljudbilder?


Det jag hann se var manuella stegvisa inställningar för bas, "mellan" och diskant (i halvsteg upp till +5.0 har jag för mig).

(Systemet nu tillbakalämnat.)

Redigerat av danijoha, 05 januari 2008 - 22:58.


#73

Postad 06 januari 2008 - 11:58

Gooding
  • Gooding
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej! Varför har du lämnat tbx det?

Mvh

Hejsan alla!

Ni som köpt er DAV-IS10-systemet.

Hur pass mycket kan man ställa ljudet manuellt på DAV-IS10, bas/diskant osv ? Eller
finns det bara förprogrammerade ljudbilder?


Det jag hann se var manuella stegvisa inställningar för bas, "mellan" och diskant (i halvsteg upp till +5.0 har jag för mig).

(Systemet nu tillbakalämnat.)



#74

Postad 21 januari 2008 - 18:11

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Skulle vara trevligt o se några bilder från er som fått upp era golfbollar =) Sparar till TV och hemmabio till mitt lilla rum och undrar om någon vet hur man tar reda på om ens ljudkort har optisk utgång? Är det digital out? (funkar den utgången med detta system annars?).

Och sen finns det någon bra lösning att koppla in digitalboxen som bara har scart och "dom tre kablarna för stereo och video" som utgångar?

Många amatörfrågor blir det :)

#75

Postad 21 januari 2008 - 20:11

danijoha
  • danijoha
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hej! Varför har du lämnat tbx det?

Ursäkta att detta svar dröjt!
Det blev tillbakalämnat pga ett i mitt/mina föräldrars tycke för dåligt ljud för de pengarna. Användningen var för ett större vardagsrum vilket kanske gör sitt till också...

#76

Postad 21 januari 2008 - 20:50

danijoha
  • danijoha
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Skulle vara trevligt o se några bilder från er som fått upp era golfbollar =) Sparar till TV och hemmabio till mitt lilla rum och undrar om någon vet hur man tar reda på om ens ljudkort har optisk utgång? Är det digital out? (funkar den utgången med detta system annars?).

Och sen finns det någon bra lösning att koppla in digitalboxen som bara har scart och "dom tre kablarna för stereo och video" som utgångar?

Många amatörfrågor blir det :)


Om det är från ett ljudkort på en dator misstänker jag att det inte är en optisk utgång utan istället en digital utgång av typen "minijack" (3.5mm). Från denna port måste du i så fall koppla en kabel som har en 3.5mm plugg i ena änden och en RCA-hane (koaxial) i andra.
En optisk utgång är fyrkantig och har oftast ett litet plastskydd/lock som man måste ta bort för att kunna använda den (om systemet den sitter på är igång borde det dessutom lysa rött från utgången). Om jag inte har helt fel så misstänker jag nog att din digitalbox förutom de "vanliga" (RCA) stereokablarna även kan ha en digital optisk utgång om du letar på baksidan.

Vad jag kommer ihåg så har Sony-systemet ingångar för alla dessa tre typer.

Redigerat av danijoha, 21 januari 2008 - 21:03.


#77

Postad 21 januari 2008 - 21:50

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Tack så mycket för svaret. Har tokforskat och klurat ut hur allt skulle kopplas och då räcker det med de in/utgångar som finns för mina planer. Nästa fråga på min dagsordning är då om det är värt priset.. =)

#78

Postad 22 januari 2008 - 23:20

danijoha
  • danijoha
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
http://smartson.se/h...ia-dav-is10.htm

#79

Postad 24 januari 2008 - 12:37

Johanlindskog
  • Johanlindskog
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
tänkte införskaffa mig detta system men jag har ett krav och det är att det går att göra det regionsfritt.
Är det någon som har erfarenhet av det??

#80

Postad 24 januari 2008 - 20:01

Unregisteredb4184b66
  • Unregisteredb4184b66
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Gjorde små plastvinklar (funkar bra eftersom dom inte väger nästan nåt så bockade till små plastvinklar) så att nu har jag högtalarna högt uppe på väggen nedåt riktade

Postad bild

#81

Postad 25 januari 2008 - 20:01

Unregistered89235c68
  • Unregistered89235c68
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Nån som vet hur lång kabel det är mellan huvudenhet och baslåda ??

MVH
Stefan

#82

Postad 27 januari 2008 - 19:10

macsolve
  • macsolve
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Denna verkar passa mig perfekt. Ett par funktionsfrågor om någon vet, från en som har noll erfarenhet av hembiosystem:

- När jag ser på TV på Samsung-plasman C96 med inbyggd digitalbox och digital ljudutgång, kan jag anvädna TVns fjärr för att reglera ljudnivån genom ljudsystemet eller är det ett måste att använda ljudsystemets fjärr?

- Har även en Mac Mini inkopplad på TVns HDMI-ingång, använd som mediacenter och för TV-inspelning. Digitalljudet från denna drar jag i så fall direkt till ljudsystemet och i så fall är det väl tvunget att använda ljudsystemets fjärr för att regera ljudet, eller?

Separata fjärrkontroller för att växla TV-kanaler och reglera ljudet ger inga bra WAF-poäng... (Wife Appreciation Factor)

Jag är medveten om möjligheten med med multifjärrar men det är något jag helst vill slippa blanda in.


Projekt Två hål i väggen
Postad bild

/Johan

Redigerat av macsolve, 27 januari 2008 - 19:52.


#83

Postad 28 januari 2008 - 17:36

Unregisteredb4184b66
  • Unregisteredb4184b66
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Jag använder Sony Bravia DAV-IS10 för att styra ljudet.. den går att programera till tv:n också så man kan styra många prylar på tv:n med den också genom att trycka in TV då lyser en röd diod på fjärren så då funkar den till tv:n.. finns ett gäng märken o modeller av prylar du kan stryra.. ta hem PDF manualen på Sony Bravia DAV-IS10 så kan du se vad som finns som du kan styra. (fast bara en grej om du inte byter kod i mellan då)

#84

Postad 15 februari 2008 - 07:34

Anders GP
  • Anders GP
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag förstår inte hur ni kan tycka detta system spelar bra och är prisvärt när ni tycker att Bose spelar dåligt?
Jag har själv Bose Lifestyle 35 serie III ((lifestyle 48 utan hårddisk) det är Bose juvel cuber till detta) och det spelar fruktansvärt bra!
Jag köpte mitt på E-bay för 11600kr med frakten och då var allt nytt! Jag kan hålla med om att Svenska priser på Bose är mycket för höga och att man kan få bättre ljud för pengarna men priserna i Usa är helt rätt.

Jag har lyssnat på Sony systemet och tycker att det låter skit rent ut sagt, de små högtalarna spelar bara diskant och allt mellanregister kommer från basen. Visst det kommer mycket mellan från Bose subben också men inte så mycket att man hör vart den står. Nej tummen ner för detta Sony system när det jämförs med Bose.

Anders

#85

Postad 15 februari 2008 - 08:45

Mercafreak
  • Mercafreak
  • Lärjunge

  • 296 inlägg
  • 0

Jag förstår inte hur ni kan tycka detta system spelar bra och är prisvärt när ni tycker att Bose spelar dåligt?
Jag har själv Bose Lifestyle 35 serie III ((lifestyle 48 utan hårddisk) det är Bose juvel cuber till detta) och det spelar fruktansvärt bra!
Jag köpte mitt på E-bay för 11600kr med frakten och då var allt nytt! Jag kan hålla med om att Svenska priser på Bose är mycket för höga och att man kan få bättre ljud för pengarna men priserna i Usa är helt rätt.

Jag har lyssnat på Sony systemet och tycker att det låter skit rent ut sagt, de små högtalarna spelar bara diskant och allt mellanregister kommer från basen. Visst det kommer mycket mellan från Bose subben också men inte så mycket att man hör vart den står. Nej tummen ner för detta Sony system när det jämförs med Bose.

Anders


Håller helt med dig anders. Tycker åxå att IS10 låter bedrövligt, men at t jämför det med Bose e väll lite taskigt när det skiljer väldigt mycket pengar, iaf i sverige

#86

Postad 15 februari 2008 - 19:00

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Ett nytt IS10 går ju för runt 3000kr på ebay.com plus frakt, tull och moms. Var moms inräknat i dom där 11000kr?

Det är ju upp till var och en men jag tror att många köper detta system mer för storleken/utseendet och inte lika mycket för ljudet.

Sen är det nog inte Bose paket för 40000kr dom tycker låter sämre utan systemen som finns för runt 3-5000kr. Men jag vet ju inte.

Redigerat av DonLuigi, 15 februari 2008 - 19:18.


#87

Postad 20 februari 2008 - 11:48

Anders GP
  • Anders GP
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Nej momsen är inte inräknad... Jag har inte behövt betala nån moms än (ingen tull heller), jag hoppas jag slipper, men man vet ju aldrig, plötsligt dimper det ner en avi i lådan... :)

Jag hade personligen aldrig köpt detta Sony system (oavsett pris) p.g.a. att jag tycker det låter så där...

Anders

#88

Postad 20 februari 2008 - 18:10

Grusburk
  • Grusburk
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Ett nytt IS10 går ju för runt 3000kr på ebay.com plus frakt, tull och moms. Var moms inräknat i dom där 11000kr?

Det är ju upp till var och en men jag tror att många köper detta system mer för storleken/utseendet och inte lika mycket för ljudet.

Sen är det nog inte Bose paket för 40000kr dom tycker låter sämre utan systemen som finns för runt 3-5000kr. Men jag vet ju inte.


Vad blir det summa sumarum då? Momsen blir väll typ 750kr. Hur mycket är frakt och tull från säg USA som de flesta annonser är ifrån?

Spanks!

#89

Postad 20 februari 2008 - 20:24

_JF_
  • _JF_
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hur kommer det fungera i sverige om man köper de i usa? Givetvis får man fixa transformator för strömmen. Men kan man spela dvd filmer man hyr här i sverige? Eller kommer de bli problem?

#90

Postad 20 februari 2008 - 22:13

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Fanns ingen som angett fraktkostnad till sverige när jag kollade men det blir nog inte mycket billigare än att köpa ifrån sverige, sen är det ju anpassat för dom så fungerar väl inte som man vill utan en massa strul här. Moms och tull tror jag är runt 30-35% på totala värdet inkl frakten.

#91

Postad 21 februari 2008 - 08:41

Anders GP
  • Anders GP
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Frakten med USPS är 418,75 dollar. Transformator till mediacentret eller en annan AC/DC konverter som gör om 230v AC till 33V DC 0,8 amper behövs. Man kan köpa en Bose original 230V nätadapter för 1200kr med frakt hos närmaste åf här i Sverige.
Till basen behöver man ingenting den är bara att plugga in (i alla fall serie III).

EX. ett lifestyle 48 kostar 3990 dollar som mest + 420 i frakt = 4410. 4410 x 6,50 (dollarkurs) = 28665kr + 975kr i moms + 51kt i tull = 29691kr ALLTSÅ 20304kr billigare än i Sverige. Det finns billigare system på E-bay! 3990 är rek pris från Bose...
Man kan be säljaren skriva ett lägre declared value än det man köpte systemet för, då blir det ännu billigare ifall man skulle åka på att betala momsen... :)

Vad gäller DVD'n så går det att göra den regionsfri genom några enkla knapptryckningar på fjärrkontrollen.
Om någon behöver hjälp med det så talar jag gärna om hur.
Vad gäller radion så finns det Europeiskt format att välja i menyn så den fungerar också.
OBS! Det finns svenska som menyspråk även på Adaptiq skivorna (ljudkalibrerings skivorna).

Mvh Anders

#92

Postad 21 februari 2008 - 21:59

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Skulle vara intressant att se hur du räknade för att få under 1000kr i moms på nästan 30000kr :) Snabbt räknat får jag det till 38500kr med den där nätadaptern från sverige. Jag är ingen moraltant men att fiffla med moms är skattefusk, bra att veta vad man än tycker om skatter. Men ändå 10000kr billigare än att köpa ifrån sverige och en helt annan prisklass mot IS10 :)

#93

Postad 22 februari 2008 - 00:15

simpson23
  • simpson23
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Finns stativ till dessa se denna länk och de finns här i Sverige verkar det som, verkar inte vara någon vidare känd sida och de kräver postförskott och betalning innan leverans men deras huvudsida verkar ha seriösa anknytningar, någon som vet något om detta?

WS-IS10F heter de iaf. och kostar 868kr inkl. moms och exl. frakt från det företaget som har det i Sverige.

129.99$ direkt från Sony i staterna


Jag har sett högtalarna på dessa stativ som f.ö. ingår per default när man köper systemet i Asien. De är grymt snygga och passar perfekt om man ska ha dem intill soffan.

#94

Postad 22 februari 2008 - 08:23

Anders GP
  • Anders GP
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Skulle vara intressant att se hur du räknade för att få under 1000kr i moms på nästan 30000kr :) Snabbt räknat får jag det till 38500kr med den där nätadaptern från sverige. Jag är ingen moraltant men att fiffla med moms är skattefusk, bra att veta vad man än tycker om skatter. Men ändå 10000kr billigare än att köpa ifrån sverige och en helt annan prisklass mot IS10 :)


Ja hur fan fick jag det... :P
Jag räknade i och för sig inte moms på frakten, jag trodde inte man skulle göra nåt så j**la dumt men men. Momsen blir ju 7458,75kr i så fall på ett Lf48 sen kommer Tull på det (1,3%) men om man räknar den på momsen också vet jag inte.

Jag personligen köpte i höstas 4st nya Jewel cubes och 1st liggande center (serie IV) med väggfästen och adapter till högtalar kabel för 620 dollar + 60 dollar i frakt, det blir 4350kr UTAN moms och tull. Dessa högtalare kopplade jag till min Pioneer 5:1 förstärkare och det spelade på bra. Men jag ville nu ha allt i BOSE så jag köpte en Acoustimass 15 sub här i sverige med tankarna på att köpa ett BOSE mediacenter från USA, men Acoustimass subben går inte att använda till en Lifestyle DVD fick jag då förklarat för mig. Då gick jag ut på E-bay och bjöd på ett komplett och helt nytt Lifestyle 18. Jag fick det för 995 dollar och dom skickade det med FedEx (dyrare än USPS) för knappt 600 dollar.

Eftersom jag redan hade Juwel cuberna så har jag ju nu ett Lifestyle 35 (finns inte i Sverige men är ett Lifestyle 48 utan hårddisk, (vem fan behöver det när det kostar över 15000kr)) för det tar bose 2990 dollar utan väggfästen, mitt kostade 2275 dollar med frakt och väggfästen.
2275 dollar motsvarar med en dollarkurs på 6,50kr = 14787.50kr

Ps. eftersom tjejen jag köpte systemet av har en make som är pilot kunde dom skicka paketet genom hans jobb och då blev frakten "bara" 200 dollar, alltså 2600kr billigare, men det var ju bara en ###### tur jag hade...
14787,50kr - 2600kr = 12187,50kr utan moms och tull. Jag hade en 120v transformator så jag behövde inte köpa en ny nätadapter.

Jag har ännu inte fått något inbetalningskort för tull och moms för varken Juwel cuberna, köpta i november eller Lifestyle paketet, köpt i Januari, så jag hoppas jag slipper. :P

Nu har jag ju 5st nya Viritual Invisible kuber som medföljer Lf 18 + en Acoustimass 15 sub som bara står, om någon vill köpa det så kostar det vid snabb affär 5000kr och då medföljer självklart alla högtalarkablar och kabel mellan förstärkare och sub. :)

#95

Postad 26 februari 2008 - 15:14

Grusburk
  • Grusburk
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag är ingen Hi-fi nerd. Om sanningen ska fram så kommer jag framförallt att lyssna på MP3 vad gäller musik så ett dyrt hi-fi system känns väldigt onödigt. Dock vill jag ha ett 5.1 system då jag även vill förhöja känslan vid film.

Jag har b.la kollat på Logitech z-5500 men det som skrämmer bort mig från dem är alla varningar om "mycket" basljud.
Om man jämför Sony dav-is10 med ex Logitech högtalarna vilket system har då bäst ljud och tightast bas?

Pest eller kolera för en sann hi-fi kille kanske. Men storlek är en prioritet för mig.

Ska även tillägga att jag köper en Sony D3000 TV samtidigt som jag köper mitt ljudsystem och då förstår jag att det finns vissa fördelar med Sony systemet. Men ljudmässigt. Vad är bäst för mig (som lyssnar mycket på akustiskt och inte gillar brölig bas)?

Redigerat av Grusburk, 26 februari 2008 - 17:50.


#96

Postad 28 februari 2008 - 07:46

Anders GP
  • Anders GP
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Då skulle jag ta Sony systemet, låter nog best till det du ska ha det till och passar snyggt ihop med Sony tvn.

Anders

#97

Postad 28 februari 2008 - 21:01

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Ja är du ute efter ett system med mindre bas så är Logitech inget bra alternativ. Och är du ute efter ett så litet system som möjigt är väl IS10 bland de bästa, med det får du ju en liten DVD också och behöver inte ha en stor platt dvd som extratillbehör.

#98

Postad 01 mars 2008 - 14:37

borkafan
  • borkafan
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hej jag är ny här! så jag funderar på att köpa detta system men är osäker på hur det är med att koppla denna till en tv. JAg har en vanlig bildrörs tv med scart och anslutning av av/video. Funkar det att koppla in denna sony då? Har läst att det går bara koppla in med hdmi/komponet? Tacksam för svar.

#99

Postad 01 mars 2008 - 15:41

DonLuigi
  • DonLuigi
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Det finns en gul (video) komposit med.. så det borde väl fungera till en tv utan HDMI och komponent. Hur bra bild det blir har ja ingen aning om men det finns en sån utgång iaf.

#100

Postad 05 mars 2008 - 20:45

andja260
  • andja260
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Nån som vet om man bara kan köpa högtalarna, är inte så sugen på den där stora svarta klumpen...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.