Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Velodyne SPL-1000i

179 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 maj 2009 - 14:17

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
Hej alla.
Har nu bestället en *som topic* och undrar lite över den.

1. Hur länge bör den spelas in ?
2. Är det bra tryck i den ?
3. Kan man jämföra denna med Sunfire´s 10"
4. Är det ett bra köp ?
5. Heter alla från GBG Glenn ??

#2

Postad 25 maj 2009 - 18:10

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
uj uj va det va många som visste nått...kan ni inte lugna ner er lite så ja kan läsa igenom allt. hoppas den kommer ivecka så ja kan testa/läsa lite i papperna om det nu står nått där i =()

#3

Postad 19 juni 2009 - 09:24

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
japp...jag är nöjd

#4

Postad 19 juni 2009 - 09:29

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Har du fått hem den ännu ? Är själv sugen på den.

#5

Postad 19 juni 2009 - 09:51

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Har du fått hem den ännu ? Är själv sugen på den.



ja skrev ju att ja va nöjd ? jo den har kommit och ja har spelat den i olika delar av rummet och det slutade med att den fick stå framme vid tv/duken =) ja hade micklat ihop en egen signalkabel och det fick basen att fladdra som en tant med konstig sjukdom, gick ner där ja köpte den och fick låna en kabel och nu fladdrar den knappt men ska ha en bättre kabel ändå =)

#6

Postad 19 juni 2009 - 10:26

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt kopplingen mellan kabel och fladder. Du vill att den ska fladdra?

#7

Postad 19 juni 2009 - 12:23

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt kopplingen mellan kabel och fladder. Du vill att den ska fladdra?


ööhhh nä...med den sämre kablen fladdrade den ok ? ja bytte kabel och den fladdrar mindre..det är så ja upplever det iaf

vem vill ha en fladdrande sub ? inte jag iaf =)

#8

Postad 19 juni 2009 - 12:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

ööhhh nä...med den sämre kablen fladdrade den ok ? ja bytte kabel och den fladdrar mindre..det är så ja upplever det iaf

vem vill ha en fladdrande sub ? inte jag iaf =)


Skulle subben fladdra mer eller mindre med olika kablar ? Var kabeln lite glapp och katten höll på och lekte med den samtidigt som du lyssnade eller.....?

#9

Postad 19 juni 2009 - 13:48

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

ööhhh nä...med den sämre kablen fladdrade den ok ? ja bytte kabel och den fladdrar mindre..det är så ja upplever det iaf

vem vill ha en fladdrande sub ? inte jag iaf =)


Det framgår inte av det du skrev:

ja hade micklat ihop en egen signalkabel och det fick basen att fladdra som en tant med konstig sjukdom, gick ner där ja köpte den och fick låna en kabel och nu fladdrar den knappt men ska ha en bättre kabel ändå =)


Min markering. Du skriver att nu fladdrar den knappt, men ändå ska du ha en bättre kabel. Sorry, det var rätt otydligt.

Nej, jag vill inte heller ha en fladdrande sub och därför frågade jag.

#10

Postad 19 juni 2009 - 15:14

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Skulle subben fladdra mer eller mindre med olika kablar ? Var kabeln lite glapp och katten höll på och lekte med den samtidigt som du lyssnade eller.....?


kan ha varit dåli kabel...ja har ny nu och det blev bättre iaf


Det framgår inte av det du skrev:



Min markering. Du skriver att nu fladdrar den knappt, men ändå ska du ha en bättre kabel. Sorry, det var rätt otydligt.

Nej, jag vill inte heller ha en fladdrande sub och därför frågade jag.


usäkta om ja är lite tvär...men har ställt lite frågor innan och inga svar alls och nu bara trillar det in..jaja sry iaf

#11

Postad 27 juli 2009 - 09:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har nyligen köpt denna bas.

Jag är väldigt nöjd med mitt köp, men har ni några tumregler för hur jag skall ställa in den för musiklyssning?
Som tumregel så är den inställd så att man inte märker dess effekt förrän efter den stängts av, då saknar något.

Frestelsen att skruva upp den är stor då man nyligen köpt den, men risken finns då att det blir för mycket bas och den integreras inte med resten av systemet.

Jag har ett par Focus 140 som stativare och subben är ställd att spela från 60 Hz och nedåt.

Focus 140 spelar ned till 41 hz

Vad skall jag tänka på beträffande volym?

Jag har hittat en ideal volym för musik där det låter bra, men sedan känner jag att suben försvinner vid film.

Vad skall man gå på? Hellre för lite än för mycket eller vice versa?

Redigerat av Glidtassen, 27 juli 2009 - 09:28.


#12

Postad 27 juli 2009 - 10:32

greenlock
  • greenlock
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Som jag har förstått det med delningen är det 80hz som gäller, oavsett hur djupt dina andra högtalare går. Det är en bra subb så det är lika bra att låta den göra det den gör ordentligt.

Min spontana tanke är väl att du har den bra inställd om du inte tänker på att den är där. Prova köra lite filmer med ordentligt med bas i och se hur det känns, typ som cloverfield som har riktigt fin bas tycker jag.

#13

Postad 27 juli 2009 - 11:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag vill inte gärna att basen delas över 60 hz, risken blir att den inkräktar på mina frontars basregister.
Det verkar som om jag kommer att fortsätta att använda musik som måttstock. Hellre lite för lite bas vid film än för mycket bas vid musiklyssning.

#14

Postad 27 juli 2009 - 12:50

greenlock
  • greenlock
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Jag vill inte gärna att basen delas över 60 hz, risken blir att den inkräktar på mina frontars basregister.
Det verkar som om jag kommer att fortsätta att använda musik som måttstock. Hellre lite för lite bas vid film än för mycket bas vid musiklyssning.




Poängen är att du ställer in recievern (om du kör multikanal) på delning på 80hz och sen ställer du subben till det högsta det går. Subben är garanterat bättre på att spela bas än vad dina stativhögtalare är, trots att dom går ned till 41Hz. Den är ju gjord enbart för att spela bas och är dessutom aktiv så det är inte konstigt om den klarar bas bättre. Du kan ju prova i alla fall och se hur det låter

#15

Postad 27 juli 2009 - 12:52

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 1
Jag har då aldrig lyckats hitta en bra balans mellan film&musik med subb utan har alltid fått ändra inställningar mellan. Nu med mina nya högtalare (B&W 683) kör jag bara i Pure Audio vid musik dvs helt utan subb och det låter underbart.

#16

Postad 27 juli 2009 - 12:57

greenlock
  • greenlock
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Jag har då aldrig lyckats hitta en bra balans mellan film&musik med subb utan har alltid fått ändra inställningar mellan. Nu med mina nya högtalare (B&W 683) kör jag bara i Pure Audio vid musik dvs helt utan subb och det låter underbart.


Japp, jag kör också i pure direct med mina 683or, men det är nog skillnad på att köra rejäla golvare och stativare. Kör man stativare vill man kanske ha en sub för att få lite extra kick.

#17

Postad 28 juli 2009 - 05:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Prövade att spela basen redan från 70 Hz, men det låter inget vidare - den sticker ut för mycket.
Äntligen har jag hittat den bästa inställningen vilket framgår utav en av bilderna i mitt album. Det fick bli från 60Hz och nedåt med en inte alltför tilltagen volym.

Min sub skjuter på lite extra vid musik och film, men blir aldrig för uppenbar. Det är roligt att lyssna på musik med låga bastoner, alltså inte bara trummor utan lägre melodislingor. Jag lyssnar mycket på Tori Amos just nu och skivan "Girls from the choirgirl hotel" har fått nytt liv.

Redigerat av Glidtassen, 28 juli 2009 - 05:27.


#18

Postad 28 juli 2009 - 08:41

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Prövade att spela basen redan från 70 Hz, men det låter inget vidare - den sticker ut för mycket.
Äntligen har jag hittat den bästa inställningen vilket framgår utav en av bilderna i mitt album. Det fick bli från 60Hz och nedåt med en inte alltför tilltagen volym.

Min sub skjuter på lite extra vid musik och film, men blir aldrig för uppenbar. Det är roligt att lyssna på musik med låga bastoner, alltså inte bara trummor utan lägre melodislingor. Jag lyssnar mycket på Tori Amos just nu och skivan "Girls from the choirgirl hotel" har fått nytt liv.


Gissar på att den säkerligen lossnar lite efter inspelning!
När jag köpte min första Velodyne höll jag på att slänga ut den genom fönstret första dagen. Vart rejält besviken.
Men efter någon vecka och pill med insättningar hände de grejer.

#19

Postad 28 juli 2009 - 09:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Underbart att höra.

Just nu låter det lite stelt, men börjar komma underfund med hur jag vill att den skall spela och från vilken frekvens.

Antar att den har lång inspelningstid?

Men då den är så stark är det lätt att det blir overkill. Jag får vara noggrann när man ställer in den. Jag försöker att undvika pubertala utsvävningar där det handlar om att spela så hög bas som möjligt. Men jag hoppas på att den mjuknar upp lite mer för en aningen rundare klang. Först stod suben till vänster om min ena stativare, men det fungerade inte alls utan lät bara illa.

Har just sänkt den till att spela från 50 hz och nedåt.

Redigerat av Glidtassen, 30 juli 2009 - 14:39.


#20

Postad 30 juli 2009 - 16:31

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Dela vid 80 hz. Annars hjälper du inte monitorerna alls och det blir svårare att få till ljudet bra.

#21

Postad 30 juli 2009 - 17:24

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det är rätt poänglöst att dela vid 80hz.

Min Hegel H1 har en uteffekt på 2x200 watt kontinuerligt i 4 ohm och Focus 140 spelar ned till 41 hz. Med tanke på Focus redan baspotenta karaktär och bra med effekt från Hegel så blir det bara kaka på kaka.Det finns ingen anledning att dela tidigare, suben avskärmar sig ljudmässigt från mina stativare om jag delar den högre upp. Jag har prövat men det låter bara onaturligt. Mina stativare behöver bara den sista knuffen under 40 hz.

På Reference Audio menade dom att jag skulle dela från 70 hz och Ljudmakarn ville att jag skulle dela ännu lägre.

Redigerat av Glidtassen, 30 juli 2009 - 17:33.


#22

Postad 02 augusti 2009 - 11:51

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
ja delar runt 80hz och funka bra...basen är dock mindre bra till musik...*inte dålig nu utan bara mindre bra* och till film är den super, har testat den lite runt om i storarummet och det slutade med att den fick stå vid duken/tv´n. kan bara TUMMEN upp för denna SUB. ja ger den 8 av 10

//Ljungby

#23

Postad 04 augusti 2009 - 07:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Spännande vad använder du för högtalare för övrigt?

#24

Postad 04 augusti 2009 - 12:48

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Spännande vad använder du för högtalare för övrigt?


Front : Proson - Conquest 6030 MKII
Center och bak kör ja HECO Screen Five

dock vill ja byta ut detta men det får vänta lite.

#25

Postad 05 augusti 2009 - 09:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Såg filmen "Watchmen" och fick användning för denna sub i film för första gången.

Jeeessus, vilket tryck det var i vissa scener. Med tanke på att denna sub är så snabb så blev jag överraskad av så rapp djupbas. Den spelar nu från 50hz och nedåt med volymen strax över hälften. Den kan verkligen smälla till i vissa scener, jag satt bara och gapade och skrattade samtidigt.



:blink:

#26

Postad 05 augusti 2009 - 13:17

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Såg filmen "Watchmen" och fick användning för denna sub i film för första gången.

Jeeessus, vilket tryck det var i vissa scener. Jag satt bara och gapade och skrattade samtidigt.

:blink:


haha så sant så sant...va tycker du om den när du kör musik då ? ja är lite missnöjd till musik, tycker inte den hänger med riktig men men ja får väll testa vrida upp HZ lite till och testa =D

#27

Postad 05 augusti 2009 - 16:15

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Blev förvånad även jag, krävs dock en film för att märka den typen av tryck.

För min del är den klockren även till musik,hänger med även till den snabbaste hårdrock!

#28

Postad 05 augusti 2009 - 20:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jo jag tycker att den hänger med bra.

Den spelar som sagt från 50 hz och nedåt, vilket är det ultimata för mig. I ren musiklyssning så tillför den ett kraftfullare fundament, vilket ger musiken lite mer atmosfär. Men mängden av bas varierar beroende på var jag befinner mig i rummet.

Redigerat av Glidtassen, 06 augusti 2009 - 04:32.


#29

Postad 05 augusti 2009 - 21:09

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
ok...då ska ja mickla lite med den och testa mig fram :)

#30

Postad 06 augusti 2009 - 09:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Du får ta och göra noggranna inställningar och variera valet av musik.

Jag har ändå ett par stativare för över 17 000:- visst kanske dom förtjänar en finare sub, men jag anser att denna sub från Velodyne räcker för att putta på i dom djupaste frekvenserna. I relation till vad du använder för högtalare så tycker jag nog att denna sub borde svara mot dina behov.

Jag låter min sub vila lite i bakgrunden och låter den inte bli alltför framträdande, risken är att den distraherar mer än vad den tillför och ljudbilden blir inte enhetlig.

#31

Postad 07 augusti 2009 - 23:10

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Du får ta och göra noggranna inställningar och variera valet av musik.

Jag har ändå ett par stativare för över 17 000:- visst kanske dom förtjänar en finare sub, men jag anser att denna sub från Velodyne räcker för att putta på i dom djupaste frekvenserna. I relation till vad du använder för högtalare så tycker jag nog att denna sub borde svara mot dina behov.

Jag låter min sub vila lite i bakgrunden och låter den inte bli alltför framträdande, risken är att den distraherar mer än vad den tillför och ljudbilden blir inte enhetlig.



jag har verkligen samma upplevelser som du gällande att att inte låta subben spela med redan från 80hz. Neråt 50hz är det väl knappast nått större problem för dina stativare och det är mycket värt att inte få in den där isolerade basen som du upplever att det blir med subben på de frekvesnerna, i alla fall föstör dem mer än hjälper den tajta och dynamiska ljudbild som dina stativare ger.

Ang. inställningar för film och musik så ökar jag volymen på subben vid film och håller den på halv och litelite till vid musiklyssning. Viss typ av musik vill jag inte ha den med alls och vid annan musik ökar jag volymen på subben lite mer än normalt. kan låta lite struligt men man lär sig ju hur man vill ha sin sub med tiden och nu tänker jag inte ens på att jag ändrar lite på volymen när jag tex går från film till musik. Jag har nu börjat titta på ny subb och jag antar att det blir lite mer problem på det sättet när man byter till nått nytt, tills man kommer på hur man vill ha det.

#32

Postad 08 augusti 2009 - 00:03

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jag bara KAN inte låta bli att citera århundrades bästa kommentar av killen med förmodligen det fläskigaste ljudet på det här forumet...

"Hmm, men varför bygger Velodyne minisubbar?
Är det här Legoland eller?"

#33

Postad 08 augusti 2009 - 00:19

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0

jag har verkligen samma upplevelser som du gällande att att inte låta subben spela med redan från 80hz. Neråt 50hz är det väl knappast nått större problem för dina stativare och det är mycket värt att inte få in den där isolerade basen som du upplever att det blir med subben på de frekvesnerna, i alla fall föstör dem mer än hjälper den tajta och dynamiska ljudbild som dina stativare ger.



Jag ser fler problem här:

1. Om man delar längre än 80 hz så avlastar man inte stativarna tillräckligt och det ger sämre ljudtrycksmöjligheter.

2. Om man delar för lågt så kan man inte lika bra utnyttja poängen att man ställer basen och stativarna där dom vinner mest på det så som man mer kan göra vid 80 hz delning.

3. Om man inte kan få till en bra och helt sömlös delning, så är nog subben inget vidare. För en sub ska inte låta sämre än vad stativaren gör.

#34

Postad 08 augusti 2009 - 00:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Jag ser fler problem här:

1. Om man delar längre än 80 hz så avlastar man inte stativarna tillräckligt och det ger sämre ljudtrycksmöjligheter.

2. Om man delar för lågt så kan man inte lika bra utnyttja poängen att man ställer basen och stativarna där dom vinner mest på det så som man mer kan göra vid 80 hz delning.

3. Om man inte kan få till en bra och helt sömlös delning, så är nog subben inget vidare. För en sub ska inte låta sämre än vad stativaren gör.


Håller med.

#35

Postad 08 augusti 2009 - 06:48

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Håller med.



säger inte emot detta och förstår att detta är helt rätt sätt att se på detta i teorin. Men i praktiken har jag upplevt att det inte alltid är så enkelt att få sub och högtalare att lira helt och hållet integrerat med varandra till 100%, utan att subben isolerar sig någor från dina övriga högtalare. Inte mkt alls men det finns dör på nått sätt. Jag får väl förmoda att man då har för dålig sub, fel inställd sub eller fel placerad sub elller ett rum som är svårt att hantera basljud i. Jag beskrev bara egna upplevelser. Ska själv ta hem och lyssna på några nya lite mer kompetenta subbar (inga tokextrema grejer men betydligt bättre än jag har idag) och hoppas då kunna uppnå vad ni beskriver här. Det är endast till musik jag i dag kan uppleva att det inte lirar helt 100 alla gånger, jag behöver en subb som är snabbare, rappare, melodiös. Jag vill snarare ha dessa egenskaper hos en ny sub än att den når extrem avgrundsbas under 20hz

#36

Postad 08 augusti 2009 - 09:39

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Anledningen är att dom flesta subbar på marknaden är byggda med så stora kompromisser som påverkar ljudet så mycket att det är därför det är svårt att integrera med högtalarna. Tyvärr.

#37

Postad 11 augusti 2009 - 05:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Mycket handlar om hur man vill uppleva sin sub.

Jag är en ganska diskret lyssnare och vill bara att min sub bara skall putta på där den verkligen behövs. Sedan förstår jag inte vad som menas med att en sub "avlastar de övriga högtalarna". Mina högtalare har inget problem med att leverera kvalitativ bas ned till 40 hz, men det beror främst på förstärkaren som jag använder.

Jag har gått från att dela vid 60 Hz till numera 50 Hz, vilket var ett lyft. Det är alltmer sällan som min sub brummar till, men när den gör det så är det av rätt orsak. Jag har inte varit ute efter mer bas som ligger som en konstant ljudmatta genom hela ljudbilden. Det jag behövde var en liten extra knuff i dom lägre registren.

Jag tror inte att man får mer valuta för pengarna bara för att man är medveten om sub-basens konstanta närvaro.
Hellre att den snärtar till vid väl valda partier på en mer naturligt och trovärdigt sätt.

Min Velodyne skapar djupare atmosfär vid spel och film.

#38

Postad 11 augusti 2009 - 06:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Mycket handlar om hur man vill uppleva sin sub.

Jag är en ganska diskret lyssnare och vill bara att min sub bara skall putta på där den verkligen behövs. Sedan förstår jag inte vad som menas med att en sub "avlastar de övriga högtalarna". Mina högtalare har inget problem med att leverera kvalitativ bas ned till 40 hz, men det beror främst på förstärkaren som jag använder.

Jag har gått från att dela vid 60 Hz till numera 50 Hz, vilket var ett lyft. Det är alltmer sällan som min sub brummar till, men när den gör det så är det av rätt orsak. Jag har inte varit ute efter mer bas som ligger som en konstant ljudmatta genom hela ljudbilden. Det jag behövde var en liten extra knuff i dom lägre registren.

Jag tror inte att man får mer valuta för pengarna bara för att man är medveten om sub-basens konstanta närvaro.
Hellre att den snärtar till vid väl valda partier på en mer naturligt och trovärdigt sätt.

Min Velodyne skapar djupare atmosfär vid spel och film.


Om du är medveten om din sub när den som du säger "brummar igång" så är den uselt integrerad med de andra högtalarna. Subben skall spela allt under delningsfrekvensen på exakt samma sätt som frontarna. Det skall låta precis som om man körde ett par riktigt bra fullregisterhögtalare med förmåga att spela riktigt djupt. Om du tycker att det blir för mycket bas när du delar högre så är det ju bara att sänka nivån på subben. Om du tycker att det blir för mullrig/bumlig/slö bas, då är subben för kass. Men eftersom du bara verkar ha en sub, så är det inte så konstigt att det blir pannkaka.
Angående att avlasta frontarna under 80Hz så kan alla högtalare spela högre och renare (i frekvenserna över 80 Hz)om de slipper återge de krävande frekvenserna under 80Hz. Det är väl inte så konstigt?

#39

Postad 11 augusti 2009 - 06:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Mycket handlar om hur man vill uppleva sin sub.

Jag är en ganska diskret lyssnare och vill bara att min sub bara skall putta på där den verkligen behövs. Sedan förstår jag inte vad som menas med att en sub "avlastar de övriga högtalarna". Mina högtalare har inget problem med att leverera kvalitativ bas ned till 40 hz, men det beror främst på förstärkaren som jag använder.

Jag har gått från att dela vid 60 Hz till numera 50 Hz, vilket var ett lyft. Det är alltmer sällan som min sub brummar till, men när den gör det så är det av rätt orsak. Jag har inte varit ute efter mer bas som ligger som en konstant ljudmatta genom hela ljudbilden. Det jag behövde var en liten extra knuff i dom lägre registren.

Jag tror inte att man får mer valuta för pengarna bara för att man är medveten om sub-basens konstanta närvaro.
Hellre att den snärtar till vid väl valda partier på en mer naturligt och trovärdigt sätt.

Min Velodyne skapar djupare atmosfär vid spel och film.


Mina Kappa 600 går nog en hel del djupare än dina frontare med bibehållen kvalitativ bas, men jag delar dom vid 80 ändå.
Det låter helt klart bäst så. Blir mer sömlöst. Sen måste det väl ha att göra med vilka ljudnivåer man spelar på också.

Redigerat av Bakerman, 11 augusti 2009 - 06:57.


#40

Postad 11 augusti 2009 - 09:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Mina Kappa 600 går nog en hel del djupare än dina frontare med bibehållen kvalitativ bas, men jag delar dom vid 80 ändå.
Det låter helt klart bäst så. Blir mer sömlöst. Sen måste det väl ha att göra med vilka ljudnivåer man spelar på också.



Det låter helt ok.

Mycket kanske hänger på storleken på rummet och de övriga högtalarnas klangkaraktär också.
Huvudsaken att man själv blir nöjd.

Hur spelar Kappa för övrigt?

Redigerat av Glidtassen, 11 augusti 2009 - 09:19.


#41

Postad 11 augusti 2009 - 09:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Om du är medveten om din sub när den som du säger "brummar igång" så är den uselt integrerad med de andra högtalarna. Subben skall spela allt under delningsfrekvensen på exakt samma sätt som frontarna. Det skall låta precis som om man körde ett par riktigt bra fullregisterhögtalare med förmåga att spela riktigt djupt. Om du tycker att det blir för mycket bas när du delar högre så är det ju bara att sänka nivån på subben. Om du tycker att det blir för mullrig/bumlig/slö bas, då är subben för kass. Men eftersom du bara verkar ha en sub, så är det inte så konstigt att det blir pannkaka.
Angående att avlasta frontarna under 80Hz så kan alla högtalare spela högre och renare (i frekvenserna över 80 Hz)om de slipper återge de krävande frekvenserna under 80Hz. Det är väl inte så konstigt?


Jag kan inte dela signalen till mina frontar då jag inte kör en hembioreceiver.

Mina frontar spelar fullregister med tanke på att jag kör dem med en Hegel H1. Jag har aldrig upplevt en för slö eller bullrig bas. Men om den börjar dela alltför högt upp tenderar sub-basen att bli alltför dominant.

Och nej, min sub skriker inte "Hallå, här är jag" numera utan är korrekt integrerad i ljudbilden. Skillnaden nu är bara att jag fått lite mer djup i musik och film.

Redigerat av Glidtassen, 11 augusti 2009 - 09:27.


#42

Postad 11 augusti 2009 - 11:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Jaha, om du inte delar frontarna blir det ju väldigt svårt att få till det. Enda lösningen för dig är väl som du har det. Dvs låta subben jobba så lågt i frekvens att frontarna och subben inte överlappar varandra så mycket.

#43

Postad 11 augusti 2009 - 14:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Hur spelar Kappa för övrigt?


Löjligt tungdrivna. Har läst att det är många som ger dom minst 300 watt var för att dom ska komma till sin rätt.
Ihop med Pioneer låter det gräsligt. Kappa 600 är ganska vassa i diskanten, och med min Pioneer jag hade innan var det helt olidligt. Med Z-11an är det varmt och behagligt. :)

#44

Postad 11 augusti 2009 - 15:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Det låter som om vi två lider av samma dilemma.

Jag använder Dynaudio som är notoriskt trögdrivna. Men det var först när jag lagt över 15 000:- på en förstärkare som de började släppa i ljudet.

Redigerat av Glidtassen, 11 augusti 2009 - 16:09.


#45

Postad 11 augusti 2009 - 17:04

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det låter som om vi två lider av samma dilemma.

Jag använder Dynaudio som är notoriskt trögdrivna. Men det var först när jag lagt över 15 000:- på en förstärkare som de började släppa i ljudet.


Det skulle jag också gjort om jag hade varit en "tvåkanalskille", men nu är jag en "filmkille" och jag kör ju 11 högtalare och 4 subbar (snart 6) samtidigt, så jag behöver inte direkt pressa systemet för att komma upp i hyfsade ljudtryck ändå. Dessutom är frontarna som sagt delade vid 80 hz ändå.

#46

Postad 11 augusti 2009 - 18:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Men blir inte ditt system overkill i relation till ytan med dessa grejer?

#47

Postad 11 augusti 2009 - 20:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Men blir inte ditt system overkill i relation till ytan med dessa grejer?


Finns det nåt som heter overkill inom hembio ?? :)

#48

Postad 11 augusti 2009 - 21:30

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

  • 938 inlägg
  • 0
Overkill är det sällan. Om man jämför med live akustisk musik så kan den uppnå en 105 dB vid lyssnaren, kanske mer i vissa fall. För att fixa det hemma, ca 3 meter från högtalarna med lite headroom, så kan man behöva ett system som kan peaka 125 dB. När man kollar så märker man att det behövs en hel del för det ska kunna gå, bl a att avlasta stativarna. Inte för att dom kan återge några 125 dB, men man kan kanske få ut mer dB om man avlastar dom vid 80 hz. :)

#49

Postad 30 augusti 2009 - 15:00

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
ska man köpa en större Velodyne elle ska man köpa en likadan till ?

#50

Postad 01 september 2009 - 23:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Min Velodyne börjar bli inspelad nu.

Har spelat Metallicas - "Justice for all" idag och känner att den hänger med bra. Men det tog ungefär två veckor att hitta en inställning som jag trivdes med. Den speltar rappt och fungerar speciellt bra som ett komplement vid film.
Första veckan kändes den lite stel i klagen, men redan nu känns det som om den börjar släppa.

Redigerat av Glidtassen, 01 september 2009 - 23:13.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.