Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prepp, Gear, Friluftsliv. (årets alla säsonger).

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 maj 2021 - 12:15

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Rest in Peace gamla "Preppers-tråden". I denna så håller vi oss borta ifrån politik och pågående naturkatastrofer/pandemier och diskuterar Prepping, Bug-out bags, vad du har med dig när du ger dig ut på friluftsäventyr, tips på bra utrustning och kanske även tips på ställen att utöva aktiviteterna.

 

 

Själv så är jag mest "friluftig" på vintern då friåkning med snöskoter är ett stort intresse. Kan rekommendera Gördalen i västra-dalarna och Jorm/Stora blåsjön-området i Jämtland. Dock även fast friåkning är tillåtet där så finns det både de generella reglerna som gäller för snöskoterkörning och särskilda regler för just det området att hålla sig till. Vilket är viktigt att känna till.

 

Brukar även kunna bli någon kanottrip eller vandring + tältning även sommartid med polarna. Detta har ju medfört att man har endel utrustning som även är bra i Prepp-syfte.

 

Men min "snöskoter-rygga" är nog det jag skulle rycka tag i om jag var tvungen att snabbt sticka ifrån bostaden. Har både första förband, kniv, yxa, spade, såg, silvertejp, rep/remmar, eldstål, etc. i den. Sen brukar det vara att man packar i mat/dryck, extra handskar, goggles och så inför varje tur.

 

Rundar av här sålänge så att inlägget inte blir förlångt.

 

Fyll på med era preppers/frilufts-tips, erfarenheter och så vidare, sommarsäsongen är ju på ingående och det kanske är många som kommer att semestra ute i den svenska naturen även denna sommar.

 

 

Men kom ihåg det viktigaste: -Det man bär med sig ut, klarar man även att bära hem! Skräpa ej ned i naturen!


Redigerat av HenkeEdge, 11 maj 2021 - 17:01.


#2

Postad 11 maj 2021 - 21:47

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Man kan skippa prylhetsen, ett par bra vandringskängor är dock värt det. Men resten spelar mindre roll, givetvis beroende på vad och hur man ska ut.
Det jag menar är att man inte måste köpa en rygga för 10kSEK bara för att...

#3

Postad 15 maj 2021 - 12:17

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Man kan skippa prylhetsen, ett par bra vandringskängor är dock värt det. Men resten spelar mindre roll, givetvis beroende på vad och hur man ska ut.
Det jag menar är att man inte måste köpa en rygga för 10kSEK bara för att...

 

Ja oja. Men ofta får man vad man betalar för. Helt rätt att skor är viktigt.

 

Typ kollar man på tält så kan ju barnbarnen ärva tältet man köpte i ungdomen om man satsar på ett Hilleberg och vårdar det rätt.

Är själv uppvuxen (campat ute i bushen ofta) i ett hilleberg keb fjälltält som låtsasfarsan haft sen han var ung.


Redigerat av HenkeEdge, 15 maj 2021 - 12:20.


#4

Postad 19 maj 2021 - 18:21

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Tar gärna tips på bra ryggsäckar 30-40 liter. Har en gammal ryggsäck idag som börjar bli för sliten. Dessutom är den sjukt ranglig när man ska packa i och ur den, en haglöfs tror jag.

Finns det ryggsäckar som är lite stabilare utan att bli tunga?

Även tips på bra tändstål, har fan inte lyckats, men det kanske inte är tändstålets fel :)

En liten yxa tar jag alltid med mig, så det får bli mitt tips, mitt allroundverktyg. 

Kör mest dagsturer då frugan hatar tält, snart är barnen stor nog att haka på dock, det ska bli gött.



#5

Postad 19 maj 2021 - 18:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Tar gärna tips på bra ryggsäckar 30-40 liter. Har en gammal ryggsäck idag som börjar bli för sliten. Dessutom är den sjukt ranglig när man ska packa i och ur den, en haglöfs tror jag.

Finns det ryggsäckar som är lite stabilare utan att bli tunga?

Även tips på bra tändstål, har fan inte lyckats, men det kanske inte är tändstålets fel :)

En liten yxa tar jag alltid med mig, så det får bli mitt tips, mitt allroundverktyg. 

Kör mest dagsturer då frugan hatar tält, snart är barnen stor nog att haka på dock, det ska bli gött.

Vad använder du som fnöske? Jag antar att du får gnistor



#6

Postad 19 maj 2021 - 18:37

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Vad använder du som fnöske? Jag antar att du får gnistor

 

fick lite gnistor, men inte mycke. Använde björknäver vill jag minnas, tunna strimlor, tror jag hade lite dasspapper å fuskade med nångång i tron om att lyckas :D . Gnuggade skiten ur det där tändstålet men det ville sig inte. Bara dålig teknik eller finns det dåligt tändstål också? 



#7

Postad 19 maj 2021 - 19:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

fick lite gnistor, men inte mycke. Använde björknäver vill jag minnas, tunna strimlor, tror jag hade lite dasspapper å fuskade med nångång i tron om att lyckas :D . Gnuggade skiten ur det där tändstålet men det ville sig inte. Bara dålig teknik eller finns det dåligt tändstål också? 

Det finns ett bra tändstål som heter light my fire, men dom flesta bör funka tycker jag. Det blir rejäla gnistor om man gör rätt. Bra fnöske som man kan ha med sig ut är bomull som man duttat lite vaselin i.



#8

Postad 20 maj 2021 - 00:36

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Tar gärna tips på bra ryggsäckar 30-40 liter. Har en gammal ryggsäck idag som börjar bli för sliten. Dessutom är den sjukt ranglig när man ska packa i och ur den, en haglöfs tror jag.

Finns det ryggsäckar som är lite stabilare utan att bli tunga?

Även tips på bra tändstål, har fan inte lyckats, men det kanske inte är tändstålets fel :)

En liten yxa tar jag alltid med mig, så det får bli mitt tips, mitt allroundverktyg. 

Kör mest dagsturer då frugan hatar tält, snart är barnen stor nog att haka på dock, det ska bli gött.

 

Bästa eldstålet jag haft var ett block av någon magnesiumlegering som det satt en stav "eldstål" på sidan. 

Blocket var så mjukt att man kunde karva av små flisor som brann som tusan. Men självklart så har det försvunnit spårlöst och har inte sett sådana på länge heller.

 

Har något billigt ifrån XXL-sport nu som jag mest har till att tända trangia-köket med (som lite backup om tändstickor saknas eller blir blöta). Det var helt värdelöst i början innan man hade repat upp ytan på det.



#9

Postad 20 maj 2021 - 07:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Bästa eldstålet jag haft var ett block av någon magnesiumlegering som det satt en stav "eldstål" på sidan. 

Blocket var så mjukt att man kunde karva av små flisor som brann som tusan. Men självklart så har det försvunnit spårlöst och har inte sett sådana på länge heller.

 

 

Några sekunders googlande... https://beredd.se/bu...AiABEgK83PD_BwE


Redigerat av Buddypresley, 20 maj 2021 - 07:53.


#10

Postad 20 maj 2021 - 12:02

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Några sekunders googlande... https://beredd.se/bu...AiABEgK83PD_BwE

 

Testa det där Karamasha, borde funka.

Var orginalet jag hade (..och jaha nu fanns ju det "i lager" också): https://rodastjarnan...magnesium-31321



#11

Postad 20 maj 2021 - 21:05

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Tackar, ska provas. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.