Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Färgglada pixlar på Comhems fria HD-kanaler

2 svar till detta ämne comhem
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 september 2018 - 22:53

mathiasdahl
  • mathiasdahl
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Efter att ha kollat på gammelkabelteve (fast mest streamat) i några år har vi nu fått gratis digitalteve via vår BRF. När jag skulle testa de HD-kanaler som följer med såg jag först till min glädje att bilden blev skarp och fin (teven visar att det är 720p, vilket funkar fint på vår 32-tummare).
 
Men... Det dyker upp såna där "digitala artifakter", "stora pixlar" i olika färger. Ibland kan bilden vara helt bra men oftast finns där något skräp, och ibland riktigt mycket (se bilder).
 
Vad tror ni som vet, är detta ett problem med:
 
1. Min teve (En Grundig som skall ha HD-stöd, från 2010)
2. Comhems nät
3. Kabel från uttaget i väggen till teven
4. CI-modul (helt ny, och helt nytt kort, från Comhem). Kör inte med någon box.
 
Så, kanalerna "funkar", ur något perspektiv, men har oftast skräp i bilden. Min teve bör kunna klara HD eftersom bilden kan vara helt bra, ibland.
 
Personligen tror jag, och hoppas på, Comhems nät, alternativt sladden. Men dålig sladd tänker jag skulle påverkat även de vanliga digitalkanalerna.
 
What say ye?
 

Bifogad fil(er)



#2

Postad 29 september 2018 - 13:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Ser ut som dålig signal.

Då det gäller digitalt så har man antingen perfekt bild eller ingen bild alls eller nåt mittemellan med pixling/sönderfallen bild.

Man får inte bara lite brus som med analoga signaler.

Styrkan kan också variera på dom olika frekvenserna som gör att vissa kan fungera bättre än andra.

Så en ny bra skärmad antennkabel löser säkert problemet och i vissa fall kan en antennförstärkare hjälpa.

Däremot så kan en sån inte utföra mirakel utan är signalen svag redan vid väggen så hjälper det inte så mycket.


Redigerat av Leatherface, 29 september 2018 - 13:58.


#3

Postad 03 oktober 2018 - 21:50

mathiasdahl
  • mathiasdahl
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Ser ut som dålig signal.

Då det gäller digitalt så har man antingen perfekt bild eller ingen bild alls eller nåt mittemellan med pixling/sönderfallen bild.

Man får inte bara lite brus som med analoga signaler.

Styrkan kan också variera på dom olika frekvenserna som gör att vissa kan fungera bättre än andra.

Så en ny bra skärmad antennkabel löser säkert problemet och i vissa fall kan en antennförstärkare hjälpa.

Däremot så kan en sån inte utföra mirakel utan är signalen svag redan vid väggen så hjälper det inte så mycket.

 

Hej, tack för svar! En kompis tipsade om att kolla upp signalen och teven har denna information i en meny. Den var inte 100 procent, men nära på (över 90). Andra kanaler (ej HD) ser bra ut, men de kräver troligen inte lika hög bandbredd heller så om signalen är dåligt (trots att teven inte säger så) så kan det förstås vara logiskt att det är så. Kan ju börja med att kolla över kabeln, och alternativt testa med en annan.






Även taggad med comhem

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.