Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Privatekonomi - sparande - investeringar

161 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 mars 2020 - 22:39

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 915 inlägg
  • 0
Om priserna på bostäder skulle sjunka med 50-70% skulle vi få riktiga problem!!! Inget jag hade velat vara med om.... O, nej jag bor inte i Stockholm :)

Redigerat av Pinnen, 12 mars 2020 - 22:40.

Postad 12 mars 2020 - 23:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 11 958 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte riktigt hur gamla ni är men för att sätta saker o ting i lite perspektiv så gick börsen ner med 70% under en tvåårsperiod efter IT-kraschen för 20 år sen, också efter en all-time high..... Så att hoppas på en snabb rekyl tillbaka tror jag är lite överoptimistiskt. Visst, det är andra tider o andra förutsättningar nu men jag tror att fallhöjden på börsen fortfarande är ganska rejäl, så jag skulle definitivt inte investera några större belopp i aktier eller fonder i nån typ av närtid. Även om om det akuta problemet med själva viruset förhoppningsvis är under kontroll relativt snart så är risken att det som händer nu kickstartar en riktigt rejäl lågkonjunktur

jag själv har inte varit med så länge. bara et t par år typ. kanske tre år. men detta är det värsta raset jag varit med om i alla fall.  Har heller ingen kunskap om IT-krachen. men blev nyfiken. Borde finnas dokumentärer om det.

Men jag håller mig till min strategi och investerar månadsvis som vanligt. jag behöver inte pengarna nu och det är länge till pension. :)

Postad 12 mars 2020 - 23:48

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 921 inlägg
  • 0

Ser detta som en chans att hoppa på tåget. Aldrig köpt aktier förut, dock sparande i ISK

Öppnade konto på avanza idag. 

//Lorryquai

Postad 12 mars 2020 - 23:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 11 958 inlägg
  • 0

Ser detta som en chans att hoppa på tåget. Aldrig köpt aktier förut, dock sparande i ISK

Öppnade konto på avanza idag. 

//Lorryquai

har du bara sparat pengarna på ett isk?`i depån utan att investera? vilken utomordentligt dålig ide.  där blir ju bara pengarna mindre värda med tanke på schablonskatten som dras från pengarna.

bättre då att ha ha pengarna på ett vanligt sparkonto.

Postad 12 mars 2020 - 23:56

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2 700 inlägg
  • 0

har du bara sparat pengarna på ett isk?`i depån utan att investera? vilken utomordentligt dålig ide. där blir ju bara pengarna mindre värda med tanke på schablonskatten som dras från pengarna.
bättre då att ha ha pengarna på ett vanligt sparkonto.

Tolkar det dock som att han i sitt ISK ”skal” haft fonder och inte handlat aktier direkt.

Postad 13 mars 2020 - 00:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 11 958 inlägg
  • 0

Tolkar det dock som att han i sitt ISK ”skal” haft fonder och inte handlat aktier direkt.

aah, så kan det ju vara. Kanske jag missförstod :)

Postad 13 mars 2020 - 00:10

Lorryquai
  • Lorryquai
  • Veteran

• 1 921 inlägg
  • 0

Stämmer, endast fonder. 

//Lorryquai 

Postad 13 mars 2020 - 00:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 11 958 inlägg
  • 0

Stämmer, endast fonder. 

//Lorryquai 

hur har du tänkt bygga din aktieportfölj? 

Postad 14 mars 2020 - 21:38

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Räknar med brakförlust på mina aktier på måndag. Frågan är om man ska ta den o förvänta sig ytterligare ras. Inget kul nu. Förlorat 30 000 på 2 veckor och är.cäl på plus minus noll nu så känns bättre o ta ut pengarna i dessa tider.

Postad 14 mars 2020 - 21:43

Takeo
  • Takeo
  • Mästare

• 3 768 inlägg
  • 1

Räknar med brakförlust på mina aktier på måndag. Frågan är om man ska ta den o förvänta sig ytterligare ras. Inget kul nu. Förlorat 30 000 på 2 veckor och är.cäl på plus minus noll nu så känns bättre o ta ut pengarna i dessa tider.

Du förlorar inget förrän du tar ut pengarna.
Behöver du kapitalet närmaste månaderna/året?

Om inte, låt de vara och köp mer i nedgången.

Postad 16 mars 2020 - 21:45

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Den avgrundslösa dystopiska känslan som genomsyrar börsen nu är värre än IT-kraschen. Åtminstone hastigheten med vilken vi anlänt hit.

Samtidigt känns det lite för "lätt" att gå all in Bear x4 och se allt brinna i 6 månader till. 

Men med tanke på marknadens reaktion till stimulanserna känns det som enda sättet att faktiskt tjäna pengar på börsen nu.

Stockpicking känns alldeles för riskabelt.

Dvs antingen hålla sig långt bort eller spekulera i fortsatt nergång.

Postad 30 mars 2020 - 08:37

FederalMano
  • FederalMano
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Jag har sett det som köpläge just nu iaf  :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.