Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur förminskar man bilder , Samt hur ställa in skärmen..

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 september 2008 - 16:02

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag har Sonys programvara som kan förminska till säg 300-600 Kb beroende på storlek från start av bilderna..... Och Windows "Resize" som gör bilderna till säg runt 50-60 Kb...Vilket sabbar bilderna ofta..För ofta dessutom..

Sonys förstör inte bilderna.. Men dom är för stora ändå för visning på många sidor..Går inte ladda upp helt enkelt..

Hur gör man för att få storlek 1024-768 och lite större än 50-70 Kb, men inte flera hundra kb????


Edit.

Har kommit på att det vore bra att kunna ställa in skärmen nu med den nya "beg" datorn.... Har en Lg 17" plattskärm.. Och har insett jag aldrig någonsin sett hur mina bilder ser ut egentligen.. Så jag har rätt bra skärpa ofta har jag nu sett fast jag trott det varit rent suddigt förr ... :)

Så hur ställer man in skärmen... Någon som har någon testbild eller liknande som man kan ladda in i datorn och ställa skärmen efter?

Läste på fotosidan. Men den beskrivningen var så dålig egentligen .. En testbild vore ju bäst med färgangivelser osv som typ SVT har.... Eller liknande..

Redigerat av mayro, 21 september 2008 - 18:23.


#2

Postad 18 september 2008 - 16:06

erikd
  • erikd
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Photoshop:

"Image" --> "Image Size"
"File" --> "Save for web"

Redigerat av erikd, 18 september 2008 - 16:08.


#3

Postad 18 september 2008 - 16:12

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Photoshop:

"Image" --> "Image Size"
"File" --> "Save for web"



Gärna nått gratis.. Photoshop är dyyyyyrt... :)

#4

Postad 18 september 2008 - 16:24

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0
Photoshop Elements i 30 dagar provversion? Fast den varkar inte vara tillgänglig just nu...

Annars fins väl Gimp. Länge sedan jag provade det, men har för mig att det funkar nästan likvärdigt med PS.

#5

Postad 18 september 2008 - 18:28

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jag är supernöjd med Sonyprogrammet.. Det gör allt jag behöver själva Sony programmet..Är dessutom på Svenska vilket är mycket bra för mig...

Jag Söker ju endast en funktion där man kan förminska utan tappa så mycke Kb som man gör i windows resize...Vilket annars är extremt bra....Eller som gör bilderna så stora som Sonyprogrammet gör dom...

#6

Postad 18 september 2008 - 19:40

Joso
  • Joso
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Test som sagt Gimp eller Gimpshop (Photoshop anpassade menyer).
Tror du kommer bli nöjd. :)

#7

Postad 18 september 2008 - 20:08

Unregisteredc2ba912d
  • Unregisteredc2ba912d
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Gratis program som jag precis installerat på rekommendation av polaren.
FastStone Image Viewer

Jag har inte hunnit testa så mycket men den har Resize funktion och annat småt och gott.
Det den är bäst på är väl att visa bilder

#8

Postad 18 september 2008 - 21:15

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Gratis program som jag precis installerat på rekommendation av polaren.
FastStone Image Viewer

Jag har inte hunnit testa så mycket men den har Resize funktion och annat småt och gott.
Det den är bäst på är väl att visa bilder



Tackar.!!. Det löste problemet tror jag..... Fick en bild att bli 160 Kb i stället för runt 60 kb via windows resize... Så klart bättre med andra ord... :)

#9

Postad 18 september 2008 - 21:17

Arvan
  • Arvan
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Rekomenderar irfanview..mkt bra och mycket gratis =)

#10

Postad 19 september 2008 - 07:28

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Vill du ha ett program som kan lite av varje så kan Paint.NET vara vettigt. Det har vissa likheter med Windows egna Paint-program rent visuellt, så du kommer nog inte vara helt obekant i den miljön. Det är gratis och kan laddas ner t.ex. här: Länk

Det är dessutom ganska enkelt för datorn att driva.

#11

Postad 20 september 2008 - 14:24

Unregistered54cb9f6d
  • Unregistered54cb9f6d
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Finns det ingen inställning I Sony-programmet där du kan välja kvalitet när du sparar? I så fall kanske en liten ändring där kan göra bilderna lite mindre i kB.

Annars brukar jag rekommendera PhotoFiltre som är ett gratisprogram som går att få på svenska.

Mer info och möjlighet att ladda ner på svenska finns här.
Mer instruktioner (bl a små videosnuttar) hittar man här.

#12

Postad 21 september 2008 - 09:24

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jo.. Men bilderna är ändå ofta för många Kb.... Dom har satt ribban lite för högt för inte förora bildkvalitet troligen.... Eller är det jag som inte fattar programmet ... Att jag inte fattar datorprogram är ju inte direkt ovanligt...hehe.. :)

#13

Postad 21 september 2008 - 10:00

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Jag har Sonys programvara som kan förminska till säg 300-600 Kb beroende på storlek från start av bilderna..... Och Windows "Resize" som gör bilderna till säg runt 50-60 Kb...Vilket sabbar bilderna ofta..För ofta dessutom..

Sonys förstör inte bilderna.. Men dom är för stora ändå för visning på många sidor..Går inte ladda upp helt enkelt..

Hur gör man för att få storlek 1024-768 och lite större än 50-70 Kb, men inte flera hundra kb????

Jag tror du sätter ribban för högt. Du frågar i princip "hur ska man göra en mp3 av en låt som inte är större än 50kb men den ska fortfarande låta bra?". Jpeg är förstörande vilket blir ganska tydligt när man kommer ner på de storlekarna på bild/fil. I photoshop handlar det om kvalitet 0-3 av 12 som man väljer när man ska spara jpeg. Klart i den nedre skalan alltså :)

#14

Postad 21 september 2008 - 10:05

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det beror på vad bilden innehåller också. Har den många färgnyanser så kommer filen att bli stor. I storlek 1024 så brukar jag använda kvalitet 8 i PS (high), och då brukar bilderna hamna under 100kb.

#15

Postad 21 september 2008 - 10:32

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Det beror på vad bilden innehåller också. Har den många färgnyanser så kommer filen att bli stor. I storlek 1024 så brukar jag använda kvalitet 8 i PS (high), och då brukar bilderna hamna under 100kb.

Jodeklart. Bilden jag provade på hade några personer, lite stentextur och gräs samt hav. Så den var kanske ganska komplex. Dock såg den ut som nåt katten släpat in.
Men det kan väl inte skilja alltför mkt mellan olika program, t.ex. en skapar en fil på 50kb medan en annan skapar en likvärdig på 200kb?

#16

Postad 21 september 2008 - 18:24

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Då görminskningsproblemet verkar löst nu så tar vi nästa fråga i samma topic...

Har kommit på att det vore bra att kunna ställa in skärmen nu med den nya "beg" datorn.... Har en Lg 17" plattskärm.. Och har insett jag aldrig någonsin sett hur mina bilder ser ut egentligen.. Så jag har rätt bra skärpa ofta har jag nu sett fast jag trott det varit rent suddigt förr ... :)

Så hur ställer man in skärmen... Någon som har någon testbild eller liknande som man kan ladda in i datorn och ställa skärmen efter?

Läste på fotosidan. Men den beskrivningen var så dålig egentligen .. En testbild vore ju bäst med färgangivelser osv som typ SVT har.... Eller liknande..

Redigerat av mayro, 21 september 2008 - 18:25.


#17

Postad 23 september 2008 - 11:56

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Väcker upp min fråga ovan här en aning.... Sorry för det.. Men söker verkligen tips om typ någon bild man kan ha som inställningsbild för sin skärm..... Finns sådant som någon vet skulle jag bli mycket tacksam för hjälp med länk eller nått..
Tror fler med mig skulle ha stor glädje av detta hjälpmedel om det finns något sådant....?

#18

Postad 23 september 2008 - 11:59

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Noget ala det her måske?

#19

Postad 23 september 2008 - 12:08

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Noget ala det her måske?



Tack så hemsk mycket för den länken.!!!. Skall i kväll sätta mig och kolla noga igenom den samt försöka kalibrera mer noga än det är nu då man bara ställt in så man ser hyfsat utan ögonen skall bli trötta...

Så stort tack! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.