Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Soffa förstör ljudet!

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 september 2020 - 20:19

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Mätte upp i rew nyss med vanlig köksstol och soffan! I soffan får jag enorma 15db dippar i 40hz och 70! Även basen har enorma berg oxå! Prova med stolen och basen blir helt yberperfekt! Inte en endast dipp eller berg även fast jag sitter långt bak närmare bakvägg! Låter fantastiskt! Så hur löser man detta? Och då kör jag helt rakt utan eq eller nåt filter!

Canton reference 2k
Bladelius ymer mk2
Emotiva xmc2 försteg!

PS går de att köra mätningar med en Linn majik DS försteg/streamern på något sätt tex att köra den via Apple TV med rew eq bara för att kunna placera högtalarna via rew

#2

Postad 14 september 2020 - 21:28

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Som jag tolkar det du skriver så gör du alltså mätningar från två olika positioner i djupled?
Är det även olika höjd på mätmicen vid båda mätningarna?

Framgår inte heller om du baxade bort soffan när du mätte från stol?

#3

Postad 14 september 2020 - 22:03

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Sorry för otydlig fråga! Trycker bak biosofforna och använder stolen som sweetspot! Med soffan i sweetspot så blir de enorma dippar och berg! Med stolen så ser de ut som när dem mätte upp högtalaren från fabrik! Alltså har aldrig sett så fin och rak respons helt utan dippar! Inte ens 1db skiljer i basen övriga är fint vågigt och

linjen är helt jämn o h sluttande uppåt och börjar dala kring 20hz! Har bara mätt från samma ställe i mitten vars sittpositionen är i öronhöjd! Detta helt utan nån eq eller liknande! Ska prova fylla tommrummen i soffan med nåt! Bakre soffan funkar som en sorts bas fälla för de mäter bättre när den är där tryckt mot bakvägg! Då mäter jag från framsoffan! Akustik tak, biorum heltäckningsmatta, basfällor bakom högtalare i hörnen fylld med stenull från golv till tak. Nå problemet är soffan, vill inte sitta på en trästol så måste fixa soffan på nåt sätt

Redigerat av Unregistered6091989c, 14 september 2020 - 22:28.


#4

Postad 14 september 2020 - 23:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Soffan kan omöjligt påverka på den nivån, man bygger helt enkelt inte helmholtzsoffor :) Och även om man gjorde det så är påverkan på 15dB extremt stor och skulle kräva extremt smalbandiga och kraftiga sådana. Flera stycken i detta fallet eftersom det rör sig om flera frekvenser.

 

Och i ett rum utan extremt mycket akustikbehandling (nej stenull i hörnen räcker inte) så kommer du aldrig att få en helt rak basgång. Mindre än 1dB variation i basregister är inte realistiskt.

 

Ledsen, men det är något annat som ändrats mellan mätningarna. Har du lyckats komma åt smoothing eller skala i REW?

 

EDIT: Posta gärna mätningar så kanske vi kan reda ut vad som händer.


Redigerat av Loco.spk, 14 september 2020 - 23:17.


#5

Postad 15 september 2020 - 00:21

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Asså självklart är de smoothing på! De jag menar är att hela smoothade basen är i princip helt jämn! Samma ställe med soffan istället så är de enorma skillnader!

#6

Postad 15 september 2020 - 00:32

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Denna är inte från idag, men detta är mätt utan soffa och i luften på stativ på samma höjd och samma plats! inte riktigt lika jämn som i dag dock! Högre volym på soffan mätningen för att den skulle hamna ovanför så man ser bättre.

Bifogad fil(er)



#7

Postad 15 september 2020 - 09:09

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Om du skjuter in soffan mot bakväggen så hamnar den i ett tryckmax där den dämpar maximalt (det enda ställe den skulle dämpa mer är om du knuffar in den i ett hörn). Om den står ute på golvet så dämpar den mindre.

 

Kanske är det så att ditt rum skulle behöva mer dämpning (kanske på platsen mot väggen där soffan står när du mäter med stolen)?

 

Ett sätt att prova är att se vad som händer om du tar ut soffan helt från rummet och mäter med bara stol där.

 

Mvh,

  Ingvar



#8

Postad 15 september 2020 - 10:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Denna är inte från idag, men detta är mätt utan soffa och i luften på stativ på samma höjd och samma plats! inte riktigt lika jämn som i dag dock! Högre volym på soffan mätningen för att den skulle hamna ovanför så man ser bättre.

 

Kunde du inte sparat ner mätningen från REW istället för att ta ett dåligt foto med mobilen?

 

Hur som helst:

 

Att mäta med så låg nivå som du gjort i den gula är inte bra. Bakgrundsljud kan lätt störa då. Mät på samma, högre, nivå. Du kommer utan problem att kunna skilja mätningarna åt, det är därför strecken har olika färger.

 

Återigen, ojämnheterna du har i den blå mätningen kan omöjligt bero på soffan. Det är skillnader på 10-tals dB vilket du skulle få anstränga dig för att orsaka ens med flit. Jag antar att din soffa inte är en enorm, tät, låda med avstämda hål :)

 

Detta beror på något annat. Olika mätpunkter, andra inställningar i REW, flyttade högtalare, annan delning i signalväg, etc etc...

 

Jag skulle gärna se bättre mätningar (använd REW för att spara bilderna, det finns en liten kamerasymbol uppe till vänster), bl.a. på den där du säger att frekvensgången ligger inom 1dB variation.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.