Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 1 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) Inga priser
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 9 995:-
Sonos Playbar (Hemmabiosystem) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,65 (104) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) 7 490:-
Sonos Playbase (Hemmabiosystem) 9 9 (4) 4 990:-
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) Inga priser
Sonos Beam (Hemmabiosystem) 9 8 (51) 4 849:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Hemmabiosystem) 7 8,26 (26) 9 390:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 1 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 4 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 4 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 4 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 6 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 6 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 7 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 7 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 7 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 7 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 8 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 8 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 8 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 8 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 8 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 8 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 8 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 9 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 9 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 9 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 10 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 10 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 10 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 11 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 12 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 12 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 13 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 13 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 13 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 13 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 13 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 14 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 14 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 14 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 14 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 14 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 14 maj 2006 - 20:11

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

  • 786 inlägg
  • 0
Var inne på Balance Hifi häromdagen och kollade runt lite. Fanns mkt fint, men det jag fastnade för var ett helt nytt system vid namn SONOS (hemsida). Det bestod av en HUVUDENHET som trådlöst tog emot musik från datorn. I enheten fanns en inbyggd förstärkare på 2x50W, högtalarutgång, subwooferutgång samt ett par ingångar för ex. CD-spelare mm. Dessutom fanns en enhet utan inbyggd förstärkare om man kör med en separat hemmabio/hifi-förstäkare. Allting styrdes mha en fjärr med färgdisplay och ett joghjul a la iPod! Upp till 32 huvudenheter kan kopplas in och man kan alltså spela olika sorters musik i olika rum samtidigt, musik som ligger på datorn eller radio över internet. Systemet säljs även i PAKET bestående av 2 huvudenheter och fjärr. I displayen på fjärren visas info om musiken man spelar såsom skivomslag mm. Den var grymt smidig och enkel att använda.

Nu då till den viktiga frågan, hur är det med ljudkvaliteten? Trådlöst medför direkt dåligt ljud tänker nog många, mig själv inräknat, ända tills jag fick leka och lyssna på systemet. Det låter sanslöst bra!!! Bra med kräm i förstärkeriet dessutom! Högtalarna som användes då jag lyssnade var ett par KEF iQ1 och en Velodyne sub.

Kolla hemsidan för mer info! Jag blev själv mycket imponerad och sugen på ett sådant system! Har faktiskt sålt min stereo idag så nu är det väldigt tomt i lägenheten.... men nytt kommer först till våren 2007 då jag ska plugga i Tyskland till hösten. Gissa om jag längtar tills jag får köpa nytt?!!!? :(

#2

Postad 14 maj 2006 - 20:52

Zorac
  • Zorac
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Jag ser inte direkt några begränsningar för ljudkvaliten. Skaffar man SP80 så har den digital utgång så att man kan koppla in separat DAC. När den dessutom stöder t ex flac så borde man kunna få alldeles utmärkt kvalitet.
Verkar dessutom som den kan accessa NAS så datorn behöver förmodligen inte ens vara igång(?).

#3

Postad 15 maj 2006 - 07:30

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Om jag läser rätt på hemsidan så måste man ha minst två enheter för att det skall bli trådlöst. Den första är tvungen att sitta inkopplad med nätverkskabel. Fjärrkontrollen verkar onekligen bra men med tanke på att den kostar mer (€459) än vad ZP80 (€399) kostar så blir det ändå en del pengar.

Hade jag inte haft en Squeezebox som jag är otroligt nöjd med så hade jag nog tittat lite närmare på Sonos.

#4

Postad 21 maj 2006 - 11:19

StevenStevenL
  • StevenStevenL
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Har oxå tittat på Sonos. Det ända som jag inte tyckte om var att fjärren är trög att navigera. Kanske en vane sak. Jag är så van vid Ipods snabba meny.

Kör oxå Squeezebox, mkt nöjd!

Funderar på att köpa en till box och en Sonys Vaio UX.

#5

Postad 22 augusti 2006 - 12:03

kaki02
  • kaki02
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0
Någon som har köpt på sig dessa och kan ge lite information och upplevelser?

Det hade ju varit grymt om Sonos även kunde strömma video, inte någon som har hört om dom har planer på det eller vet någon likvärdig utrustning för det.

Har också kört Squeezebox tidigare, men tycker att Sonos system verkar lite mer utbyggbart.

/ PG

#6

Postad 24 augusti 2006 - 09:52

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Jag har kört Sonos i ett drygt halvår nu och den uppfyller alla mina förväntningar helt och hållet.
Ett kanonsystem med bra och lättanvänd mjukvara.

Skall jag gnälla på något så är det:
1. Scrollhjulet är lite sämre om man jämfär med IPOD:en, Troligtvis är det bara en mjukvargrej som uppdateras till V1.4

2. Låter man fjärrkontrollen ligga några timmer (>8 timmar) tar det en stund att starta. (ca 5-10 sekunder), Inte så länge men det känns som länge:-)

Systemet rekommenderas ändå helt klart, tog ca 5 minuter att få igång allting. Det första som hände var att systemet automatiskt uppdaterade till senaste version när det hittade internetanslutningen.

#7

Postad 09 november 2006 - 10:41

carlr
  • carlr
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Kör med Sonos ZP80 systemet och är grymt nöjd. Precis som någon skrev innan så är scrollhjulet inte av "iPod"-kvalitet men bra nära. Smidigheten är total när man sömlöst rör sig mellan zonerna, kan länka dom med mera. Ta med sig musiken mellan rummen. Helt enkelt kanon! :)

#8

Postad 09 november 2006 - 12:19

Vrålapan
  • Vrålapan
  • Lärjunge

  • 343 inlägg
  • 0
Hmm, mycket intressant. Jag har varit inne på att köpa en SB men det här ser ju absolut inte sämre ut. Det enda jag är lite nyfiken på är vad det kan tänkas skilja i ljudkvalla. Nu är jag inte helt säker men det borde väl inte skilja så mycket om man kör digitalt till förstärkaren? Då är det väl stärkaren som omvandlar ljudet så det ska väl inte spela någon roll vilken DA som sitter i själva boxen? :)

Finns det någon svensk återförsäljare?

Redigerat av Vrålapan, 09 november 2006 - 12:20.


#9

Postad 09 november 2006 - 17:54

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Finns det någon svensk återförsäljare?

<{POST_SNAPBACK}>


Med tanke på vad ksx skrev i första inlägget så ser det onekligen så ut :)

Var inne på Balance Hifi häromdagen och kollade runt lite.



#10

Postad 15 november 2006 - 22:50

impressa
  • impressa
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jag har Sonos nu i ett par veckor, numera har jag all musik på en extern hårddisk så jag behöver inte ha någon dator igång längre. Ljudet är mycket bra (som CD)

#11

Postad 16 november 2006 - 09:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag har tittat på systemet både vid ett mässbesök och i en butik

Igår satt jag och läste på hemsidan www.sonos.com och de har en fantastisk
presentation. Måste säga att jag är imponerad.

Största fördelen mot Slimdevices, är att det finns två olika "stationer"
en för att koppla högtalare till direkt med ordentligt tilltagen stärkare
och en som har digitala utgångar för att köra in i sin anläggning
eller genom en DAC.

Samt.. att det inte behövs någon dator som är igång, utan bara en
nätverksbaserad HD som enklast kopplas till router eller direkt
in i Sonos stationer.

Synd att produkterna inte är helt korrekt upplagda på prisjakt och inte
går att koppla till tråden utan att det på så sätt blir felaktig information.
Har därför bara kopplat huvudenheten ZP100.

Hoppas på att få se mer av denna och att ni som har den, skriver mer.

Men gå in på hemsidan som imponerar.

Bifogad fil  zp100_lg_4.jpg   40,91K   203 Antal nerladdningarBifogad fil  zp100_lg_3.jpg   47,83K   139 Antal nerladdningarBifogad fil  zp100_lg_1.jpg   52,59K   140 Antal nerladdningarBifogad fil  cr100_lg_1.jpg   37,78K   111 Antal nerladdningar
Bifogad fil  zp80_lg_4.jpg   32,18K   142 Antal nerladdningarBifogad fil  zp80_lg_1.jpg   47,86K   134 Antal nerladdningarBifogad fil  cr100_lg_2.jpg   23,36K   134 Antal nerladdningarBifogad fil  cr100_lg_3.jpg   48,92K   125 Antal nerladdningar
Bifogad fil  cr100_lg_4.jpg   62,28K   170 Antal nerladdningar



MaVeRiC :)

Redigerat av Unregistered1103, 16 november 2006 - 10:03.


#12

Postad 16 november 2006 - 16:05

impressa
  • impressa
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag har tittat på systemet både vid ett mässbesök och i en butik

Igår satt jag och läste på hemsidan www.sonos.com och de har en fantastisk
presentation. Måste säga att jag är imponerad.

Största fördelen mot Slimdevices, är att det finns två olika "stationer"
en för att koppla högtalare till direkt med ordentligt tilltagen stärkare
och en som har digitala utgångar för att köra in i sin anläggning
eller genom en DAC.

Samt.. att det inte behövs någon dator som är igång, utan bara en
nätverksbaserad HD som enklast kopplas till router eller direkt
in i Sonos stationer.

Synd att produkterna inte är helt korrekt upplagda på prisjakt och inte
går att koppla till tråden utan att det på så sätt blir felaktig information.
Har därför bara kopplat huvudenheten ZP100.

Hoppas på att få se mer av denna och att ni som har den, skriver mer.

Men gå in på hemsidan som imponerar.

Bifogad fil  zp100_lg_4.jpg   40,91K   203 Antal nerladdningarBifogad fil  zp100_lg_3.jpg   47,83K   139 Antal nerladdningarBifogad fil  zp100_lg_1.jpg   52,59K   140 Antal nerladdningarBifogad fil  cr100_lg_1.jpg   37,78K   111 Antal nerladdningar
Bifogad fil  zp80_lg_4.jpg   32,18K   142 Antal nerladdningarBifogad fil  zp80_lg_1.jpg   47,86K   134 Antal nerladdningarBifogad fil  cr100_lg_2.jpg   23,36K   134 Antal nerladdningarBifogad fil  cr100_lg_3.jpg   48,92K   125 Antal nerladdningar
Bifogad fil  cr100_lg_4.jpg   62,28K   170 Antal nerladdningar



MaVeRiC :)

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt har jag SONOS med 1 ZP 80 som är kopplad till förstärkare (optisk) och 2 ZP 100 med med högtalare inkopplade. ZP 80 är kopplad med routern/ADLS samt den externa hårddisken som har all musik sparad. Jag väljer musik med två st handenheter som är båda smidigt och snygga, det går att göra spellistor med handenheten, men det går fortare med programvaran som installeras på en dator som är kopplad till harddisken (dator behöver som sagt inte vara igång för att lyssna). Det är möjligt att lyssna på internetradio och alla line-in som är kopplad till en av ZP.
Det enda jag väntar på är att jag kan lyssna på pandora direkt utan att gå via datorn och line-in.

Systemet låter mycket bra. En så länge kör jag med 320 kb MP3 filer.
Systemet är installerad med ett par knapptryckningar, inget krångel.

#13

Postad 22 november 2006 - 08:22

Unregistereddaf0c854
  • Unregistereddaf0c854
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Hej !


Vi kör SONOS system hos oss i butiken, och det fungerar imponerande bra !
Kan varmt rekommenderas.
Enda nackdelen är om du har glömt ta med dig fjärrkontrollen upp på övervåningen och sen vill byta låt/källa etc. (Dagens I-landsproblem....:-) )

mvh

Erik

#14

Postad 24 november 2006 - 17:27

impressa
  • impressa
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej !


Vi kör SONOS system hos oss i butiken, och det fungerar imponerande bra !
Kan varmt rekommenderas.
Enda nackdelen är om du har glömt ta med dig fjärrkontrollen upp på övervåningen och sen vill byta låt/källa etc. (Dagens I-landsproblem....:-) )

mvh

Erik

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en lösning till detta: 2 fjärrkontroller!

#15

Postad 04 december 2006 - 10:43

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Självklart kan man ju skaffa en fjärr till !

#16

Postad 06 december 2006 - 22:13

LKPG
  • LKPG
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Låter som precis vad jag söker!
Men det är ju svinigt dyrt!

Blir tvungen att sitta och vänta tills priserna går ner....
Men gud vad gärna jag vill ha detta hemma! :D

#17

Postad 15 december 2006 - 11:07

Webmaster
  • Webmaster
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jag har letat efter en sån här lösning jättelänge, ett par år minst.
Nu när jag hittat Sonos som klarar allt jag tänkt, så har jag slagit till på ett paket med två ZP100, en kontroll och en docka till densamma (ingick i paketet vid beställning under december, se sonos.com).

Nästa vecka räknar jag med att hämta grejerna, här i Skåne finns det bara en återförsäljare och dem hade slut på lagret.

#18

Postad 19 december 2006 - 16:31

impressa
  • impressa
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag har letat efter en sån här lösning jättelänge, ett par år minst.
Nu när jag hittat Sonos som klarar allt jag tänkt, så har jag slagit till på ett paket med två ZP100, en kontroll och en docka till densamma (ingick i paketet vid beställning under december, se sonos.com).

Nästa vecka räknar jag med att hämta grejerna, här i Skåne finns det bara en återförsäljare och dem hade slut på lagret.

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis

#19

Postad 21 december 2006 - 22:07

Webmaster
  • Webmaster
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Precis kopplat in grejerna och lyssnat ett par timmar, det funkar mycket bra! Hög WAF dessutom :unsure:
Ska bara leta upp URL'erna till SR's nätradiokanaler, har för mig jag sett dem i nåt forum nånstans...

#20

Postad 22 december 2006 - 10:08

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Precis kopplat in grejerna och lyssnat ett par timmar, det funkar mycket bra! Hög WAF dessutom ;)
Ska bara leta upp URL'erna till SR's nätradiokanaler, har för mig jag sett dem i nåt forum nånstans...

<{POST_SNAPBACK}>


Jag hittade länkarna på Sonos hemsida, Det är någon som har postat svenska länkarna i deras forum (ca januari 2006)

#21

Postad 19 februari 2007 - 20:52

Unregistered138dd22f
  • Unregistered138dd22f
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag har nu kopplat in första steget av mitt SONOS system. 2 st ZP100.

Då jag var lite osäker på hur bra förstärkaren var valde jag i detta steg att testa ZP100 med mina KEF iQ7. Känns på gränsen till ok så här långt, men spontant känner jag att jag förmodligen bygger vidare nu med att köpa en ZP80 och en HK3480 med 2*120w till KEF iQ7.

Alternativet är att vara nöjd och köpa en ZP100 till, men det är bara en prisskillnad på runt 3.000 kronor så får jag kanonsaker (Harman Kardon 3480)

Den första ZP100 skall styra högtalarna på toaletten (infällda i taket) och den andra ZP100 skall styra högtalare i köket (Audiovector K-X).

Jag kommer att koppla in båda ZP100 via ethernet eftersom jag har uttag i närheten av dem och ZP80 får gå trådlöst.

Så här långt är jag jättenöjd med fjärrkontrollen (trots att jag har Ipod och är van vid deras hjul). Kan vara att de gjort någon mjukvaruuppdatering. Jag kör nu 2.1.

Musiken lagrar jag just nu på en PC i väntan på mitt NAS.

#22

Postad 08 mars 2007 - 21:35

Unregistered0806f232
  • Unregistered0806f232
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Kan bara instämma i tidigare kommentarer om hur bra det funkar, oerhört smidigt att använda systemet. Måste bara flytta NAS-disken till en garderob så man slipper höra fläkten, har en LaCie Ethernet Disk Mini.

Har dock en fundering kring lämpliga högtalare; vad skulle ni rekommendera till en ZP100 om man nu inte vill använda en extern förstärkare? Hade funderingar på ett par Minipoder, men lutar mer och mer mot att satsa på ett par klassiska stativare, typ Monitor Audios RS1:or. Hade väl tänkt lägga en 5-6000 kr, frågan är vad ZP100:an mäktar med och inte minst passar tillsammans med...?

#23

Postad 09 mars 2007 - 08:07

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Jag kör med ett par Dali Ikon 2, Testade med lite olika varianter men dessa lät klart bäst!

#24

Postad 09 mars 2007 - 16:17

Unregistered8424f05b
  • Unregistered8424f05b
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Om man kör med en ZP100 och högtalare infälda i väggen så är det ju en litet dilemma vad man skall göra av ZP100:en. :)

Skall man försöka bygga in den i väggen som den är?
Öppna den och försöka bygga in själva innehållet i väggen?
Bara nöja sig med att placera den på en hylla?

Man vill väll antagligen komma åt mute & volymknappar misstänker jag. :)

Kreativa förslag?

#25

Postad 09 mars 2007 - 17:30

Webmaster
  • Webmaster
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Om man kör med en ZP100 och högtalare infälda i väggen så är det ju en litet dilemma vad man skall göra av ZP100:en.  :)


Den är ju både snygg å liten till formatet så jag skulle kunna tänka mig att ha den framme lite snyggt på nån hylla.
Men det jag faktiskt tänker göra är att ställa den i garderoben på andra sidan av den vägg där högtalarna fälls in. Volym å mute har man ju på kontrollern.
Har man mycket undertak kan man lägga den däruppe.

#26

Postad 09 mars 2007 - 17:36

Webmaster
  • Webmaster
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Förresten, ni har väl hittat Loudness funktionen i nya version 2.1? Trodde Loudness funktionen dog ut tillsammans med gamla bandspelare men den finns även på såhär moderna spelare, och effekten blir densamma: "Wow, varför var inte det här standard!?"

#27

Postad 09 mars 2007 - 17:55

Unregistered8424f05b
  • Unregistered8424f05b
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Den är ju både snygg å liten till formatet så jag skulle kunna tänka mig att ha den framme lite snyggt på nån hylla.
Men det jag faktiskt tänker göra är att ställa den i garderoben på andra sidan av den vägg där högtalarna fälls in. Volym å mute har man ju på kontrollern.
Har man mycket undertak kan man lägga den däruppe.

<{POST_SNAPBACK}>

Klart man skulle kunna lägga den på "vinden" typ men då kan man inte mute:a eller höja sänka volymen manuellt i varje zon.

Finns det några fläktar i den eller ventilations galler som hintar om att den inte "borde" byggas in?
Man behöver ju inte bygga in den helt utan kan ju skapa ett "fack" i väggern där man kan dra ut kablar från högtalarna till den och där den delvis passar in i väggen.

#28

Postad 09 mars 2007 - 17:57

Unregistered8424f05b
  • Unregistered8424f05b
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Förresten, ni har väl hittat Loudness funktionen i nya version 2.1? Trodde Loudness funktionen dog ut tillsammans med gamla bandspelare men den finns även på såhär moderna spelare, och effekten blir densamma: "Wow, varför var inte det här standard!?"

<{POST_SNAPBACK}>

Loudness? Kommer inte ens ihåg denna funktionen, vad gör den? :)

#29

Postad 02 juni 2007 - 21:38

Hi-Fi klubben Göteborg
  • Hi-Fi klubben Göteborg
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Lite info:
Alla Hi-Fi klubbens butiker har nu Sonos i sortimentet... så nu borde det vara enklare att kunna ta sig en titt... och få det demonstrerat...

På Skånegatan kör vi Sonos i högtalarväxeln och den spelar riktigt bra. Vi har till och med testat att driva B&W DM683, även om det finns klart mer att hämta så imponerar ändå ZP100 med bra tryck och kontroll...

Vi väntar just nu på en ZP80 så att vi kan köra ett 3-zons system i demo... kommer troligtvis att ha den uppkopplad mot Lyngdorf TDA2200 vilket borde kunna visa potentialen i ljudkvalitet.

#30

Postad 04 juni 2007 - 09:13

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Funderar starkt på att köpa ett Sonos system...

Jag håller just nu på att rippa över musik med EAC... tänkte köra MP3 320 istället för FLAC är det ett dumt val? Kändes som att MP3 är lite mer kompatibelt...

Min egentliga fråga är ifall det är nödvändigt att döpa spåren "01 låtnamn" eller om Sonos sorterar på spårnummer infon som finns i MP3-filen?

Det borde se betydligt snyggare ut och mer lättnavigerat ifall man inte har siffror framför låttiteln.

#31

Postad 04 juni 2007 - 09:33

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0

Funderar starkt på att köpa ett Sonos system...

Jag håller just nu på att rippa över musik med EAC... tänkte köra MP3 320 istället för FLAC är det ett dumt val? Kändes som att MP3 är lite mer kompatibelt...

Min egentliga fråga är ifall det är nödvändigt att döpa spåren "01 låtnamn" eller om Sonos sorterar på spårnummer infon som finns i MP3-filen?

Det borde se betydligt snyggare ut och mer lättnavigerat ifall man inte har siffror framför låttiteln.

<{POST_SNAPBACK}>


Ska du köra Sonos är väl FLAC att föredra. Du kan ju alltid komprimera dina FLAC till mp3 om du ska ha dom till typ mp3-spelaren. FLAC är ju icke-förstörande, så det blir ju som att ha orginalskivan liggande på datorn. Om du väljer MP3 så är ju låten "förstörd" även om du väljer låg komprimering.

Jag låter siffran stå kvar, även om den står med i ID3-taggen. Men det är ju en smaksak. :D

#32

Postad 05 juni 2007 - 15:27

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Detta verkar ju som ett grymt system!
Kanske nått istället för en Squeezebox.
Nån som jämfört det digitala ljudet mot Squeezeboxen?
Nån som lyckats lägga in svenska radiokanaler som tex NRJ och P3star?
Kul att det är så utbyggbart och zonuppdelat på ett bra och enkelt sätt.

#33

Postad 06 juni 2007 - 08:58

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Detta verkar ju som ett grymt system!
Kanske nått istället för en Squeezebox.
Nån som jämfört det digitala ljudet mot Squeezeboxen?
Nån som lyckats lägga in svenska radiokanaler som tex NRJ och P3star?
Kul att det är så utbyggbart och zonuppdelat på ett bra och enkelt sätt.

<{POST_SNAPBACK}>


Har inte jämfört men jag är imponerad över ljudkvaliteten på sonos.
Jag har ett gäng svenska radiokanaler inlagda och det funkar fin, fint....

#34

Postad 06 juni 2007 - 09:32

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0
En liten lista på radiokanaler. Lägg gärna till flera!

Radiostation, URL
107.1 Vinyl http://www.nwrweb.co...ayer/asx/14.asx

Bandit Rock 106-3 http://www.bandit106...ream/stream.asx

Lugna Favoriter http://www.lugnafavo...ream/stream.asx

Mix Megapol http://www.nwrweb.co...yer/asx/199.asx

NRJ http://www.nrj.se/stream/stream.asx

Rix FM http://www.rixfm.com/stream/stream.asx

Rockklassiker http://www.nwrweb.co...ayer/asx/10.asx

Studio 107.5 http://www.nwrweb.com/player/asx/6.asx

Svenska Favoriter http://www.svenskafa...ream/stream.asx

SRs kanaler http://www.sr.se/cgi...&Artikel=787720

#35

Postad 06 juni 2007 - 10:06

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Perfekt :)
Stor chans det blir ett sånt här system istället för en squeezeboxlösning.
Gillar det där med att man ser låtar o annat i fjärren istället för på en display framme nånstans.
Lättare att ta med sig o ändra musik.
Dock så är nackdelen att jag får en till fjärr med 3,5" skärm, börjar att se ut som en massa små tvspel som är på laddning eller på bordet hela tiden. :lol: :P

#36

Postad 06 juni 2007 - 10:31

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Ja, Sonos kan ge full axcess till musikbiblioteket i hela huset utan kabelinstallation.

Det är också extremt lätt att få igång... koppla in första enheten till din hub och sedan i med strömmen i de andra och det fungerar! Även om det kan kännas lite dumt att behöva koppla in kabel till en av enheterna så är fördelen att de skapar ett eget krypterat trådlöst nät som är helt oberoende av WLAN nätet hemma och utan de strul som ett sådant brukar innebära.

Du kan också har flera musikbibliotek... exempelvis en NAS samt en bärbar dator, när du kopplar in den bärbara blir även det musikbiblioteket nåbart och integrerat i huvudbiblioteket. Detta är smart ifall man har flera användare med olika musiksmak. Ett annat fall är ju ifall man både har iTunes och MP3 bibliotek... vilket är mitt fall eftersom frun kör iPod och jag MP3...

Har funderat på både Soundbridge och Squeecebox samt hur bra eventuell strömning blir med Denons nya förstärkare, men inget är så bra som Sonos när man vill ha musik på flera ställen...

#37

Postad 06 juni 2007 - 11:59

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Hur väljer man bland sin musik? Är det enbart genom att browsa genom en katalog-struktur eller bygger den en databas baserat på filernas taggar? Använder den andra programs musikfils-databaser (t ex itunes)?

Paketet de har på hifiklubben med fjärrkontroll samt en ZP80 och en ZP100 känns helt klart lockande.

Redigerat av joakim99, 06 juni 2007 - 11:59.


#38

Postad 07 juni 2007 - 07:47

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Hur väljer man bland sin musik? Är det enbart genom att browsa genom en katalog-struktur eller bygger den en databas baserat på filernas taggar? Använder den andra programs musikfils-databaser (t ex itunes)?

Paketet de har på hifiklubben med fjärrkontroll samt en ZP80 och en ZP100 känns helt klart lockande.

<{POST_SNAPBACK}>


Det finns ett flertal olika sätt att göra det på,
Den använder ID-taggarna och du kan sortera efter t.ex. artist.
Tycker man det är smidigare med en egen katalogstrouktur kommer du också åt den direkt i handkontrollen. Du kan skapa låtlistor antingen direkt i handkontrollen, med medföljande PC-mjukvara och det finns också möjlighet att använda de du skapat med Itunes.

Jag använder själv Itunes på min dator och de låtar jag lägger in där hamnar automatiskt i Sonos-systemet.

Jag har kört med Sonos i 1,5år nu och tycker det är väldigt användarvänligt, Efter senaste uppdatering till V2.1 så fungerar allt väldigt bra. (Uppdatering görs väldigt smidigt, Det kommer upp en fråga i handkontrollen om jag vill göra en uppdatering, svarar man ja så tar det några minuter sen är det klart).

Det märks att Sonos har haft en bra fokus på att göra systemet så änvändarvänligt som möjligt.

#39

Postad 07 juni 2007 - 09:40

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Lite trist att Sonos inte hanterar högre upplösning än 16 bitar. Jag har en del musik med 24 bitars upplösning som jag då inte längre kan spela. De fungerar utmärkt med min nuvarande squeezebox-lösning.

Det blir nog att vänta på att det kommer en ordentlig fjärrkontroll till squeezeboxen istället för att köpa en Sonos.

#40

Postad 07 juni 2007 - 13:22

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Lite trist att Sonos inte hanterar högre upplösning än 16 bitar. Jag har en del musik med 24 bitars upplösning som jag då inte längre kan spela. De fungerar utmärkt med min nuvarande squeezebox-lösning.

Det blir nog att vänta på att det kommer en ordentlig fjärrkontroll till squeezeboxen istället för att köpa en Sonos.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur funkar squeezebox när man vill synka musik i flera rum, Har de också någon lösning för det?

#41

Postad 08 juni 2007 - 13:11

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Synchronize music to more rooms
Broadcast the same music or independent streams to 2, 10 or even 20 rooms by adding players to stereos in each location.


Controlling Multiple Squeezeboxes with one SlimServer
Any number of Squeezeboxes on your local network can connect to a single
SlimServer. Each player operates independently of the others, so you can
play different music on each one. You can also synchronize them to play the
same music in every room of your house simultaneously.
If you have more than one player connected to your SlimServer, a dropdown
list will appear in the upper right-hand corner of the web interface so
that you can choose which player to control.
To synchronize multiple players with the web interface:
1. In the web interface, click on Player Settings, then Audio.
2. In the Synchronize section of the page, choose the player that you’d
like to synchronize. Click Change.



#42

Postad 08 juni 2007 - 22:23

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
OK, det betyder att du kan köra Squeezebox med samma musik i flera rum, men då måste du administera detta från en dator... eller kan man välja det i Squeezeboxen via fjärren?

Det som funkar så grymt smidigt med Sonos är att du kan kontrollera zonerna via handkontrollen totalt... länka ihop och släppa zoner, höja volymen på alla eller bara på någon...


Edit: Nu är det slutlekt på jobbet... har beställt två st BU130 att ha hemma. Tanken är att det blir musik i vardagsrum, kök och sovrum, sedan får man se vart den fjärde zonen hamnar kanske i badrummet.


Redigerat av PEF, 08 juni 2007 - 22:27.


#43

Postad 10 juni 2007 - 20:02

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Kul att se att utvecklingen går frammåt. :) Jag är dock inte en person som är mycket för trådlös hifi.. Har ett Logitech 5450 (hemmabio) som har trådlösa surround högtalare och de har stört väldigt mycket i vårat WLAN hemma. Jag kör häldre på fasta kablar som inte krånglar närmelsevis lika lätt som trådlöst. Man vet aldrig vad som kan komma att störa signalerna och försämra kvalité. Bredband och telefoni är helt ok men när det gäller hifi, nej tack..

#44

Postad 11 juni 2007 - 10:35

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Kul att se att utvecklingen går frammåt. :) Jag är dock inte en person som är mycket för trådlös hifi.. Har ett Logitech 5450 (hemmabio) som har trådlösa surround högtalare och de har stört väldigt mycket i vårat WLAN hemma. Jag kör häldre på fasta kablar som inte krånglar närmelsevis lika lätt som trådlöst. Man vet aldrig vad som kan komma att störa signalerna och försämra kvalité. Bredband och telefoni är helt ok men när det gäller hifi, nej tack..

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju inte ljudet som överförs digitalt som i ditt logitechsystem, det är ju data.
Sen så tar sonospelarna upp ljudet och omvandlar det till ljud via extern förstärkare (80 modellen) eller inbyggd förstärkare(100 modellen).
Så det är nog inte några problem alls sålänge det gäller hifi.
Skulle du vilja ha bättre ljud så kan du ju alltid koppla in en Dac efter 80 modellen innan förstärkaren.
Inga som klagar på tex Squeezeboxen "trådlösa" kvalite direkt B)
Ps: Min bredbandstelefoni har krånglat betydligt mer än mitt trådlösa nätverk och det är kabel..
Sen så kan man nog köra detta sonossystem med kablar också skulle jag gissa på.

Mathias.B: Tack för radiolänkarna :P

Jag undrar om Sonossystemet går att köra utan nätverksuppkoppling i tex en sommarstuga?
Tänkte om man kunde ta med sig nätverksdisk, fjärr och Mp80/100 nån annanstans och lira.

#45

Postad 11 juni 2007 - 10:47

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Jag undrar om Sonossystemet går att köra utan nätverksuppkoppling i tex en sommarstuga?
Tänkte om man kunde ta med sig nätverksdisk, fjärr och Mp80/100 nån annanstans och lira.

<{POST_SNAPBACK}>


Det fungerar utmärk att köra Sonos utan anslutning till bredband... dock utan internetradio ;-)

#46

Postad 11 juni 2007 - 12:49

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Perfa! :)
Det va ju som attan att man inte ska hitta nått negativt om detta, tror det blir en dyrsmäll så småningom :P

#47

Postad 18 juni 2007 - 15:35

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Visst har jag rätt när jag tror att man inte behöver nått program inlagt på en extern hårddisk.
Som tex Slimserver för Squeezebox.

Isåfall skulle väl denna fungera bra.
http://www.komplett....aspx?sku=332165
Postad bild

#48

Postad 18 juni 2007 - 15:44

kaki02
  • kaki02
  • Användare

  • 151 inlägg
  • 0

Visst har jag rätt när jag tror att man inte behöver nått program inlagt på en extern hårddisk.
Som tex Slimserver för Squeezebox.

Isåfall skulle väl denna fungera bra.
http://www.komplett....aspx?sku=332165
Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>


Ticko,

Du behöver ingen programvara för att Sonos ska hitta dina nätverksanslutna diskar. Kör du däremot en dator med musik på så kan man lägga på en klient på den datorn som fungerar som en extra fjärrkontroll. Det är alltså ingen serverprogramvara!

/ PG

#49

Postad 18 juni 2007 - 23:01

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Visst har jag rätt när jag tror att man inte behöver nått program inlagt på en extern hårddisk.
Som tex Slimserver för Squeezebox.

Isåfall skulle väl denna fungera bra.
http://www.komplett....aspx?sku=332165
Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>


Du måste ha en NAS-disk eftersom Sonos inte har USB ingång utan endast LAN... NAS-disken sätter du enklast vid din Hubb. Det går också att sätta en NAS vid en av Sonos apparaterna som automatiskt delas ut i systemet, men då kan du inte lägga till ny musik utan att koppla om den till ditt vanliga nätverk.

Jag har en D-Link med dubbla 320Gb diskar i... funkar utmärkt att spela musik när datorn inte är igång samtidigt som den fungerar som backup och musikserver när datorn är på!


#50

Postad 18 juni 2007 - 23:24

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Du måste ha en NAS-disk eftersom Sonos inte har USB ingång utan endast LAN... NAS-disken sätter du enklast vid din Hubb. Det går också att sätta en NAS vid en av Sonos apparaterna som automatiskt delas ut i systemet, men då kan du inte lägga till ny musik utan att koppla om den till ditt vanliga nätverk.

Jag har en D-Link med dubbla 320Gb diskar i... funkar utmärkt att spela musik när datorn inte är igång samtidigt som den fungerar som backup och musikserver när datorn är på!

Jo, det är en NAS-disk jag länkar till också.
Jag hade tänkt att använda en sån som musikserver så att man också kan ta med sig grejerna till sommarstugan när man är där.
Annars hade det varit enklare att dela ut en mapp på pc:n som är igång.
Bra att veta att det funkar bra som det ska ivarjefall :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.