Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SONOS

2436 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonos ZonePlayer ZP100 (Mediaspelare) 2 9,12 (7) Inga priser
Sonos ZonePlayer ZP80 (Mediaspelare) 2 9,42 (11) Inga priser
Sonos BU130 (Mediaspelare) 1 9,22 (8) Inga priser
Sonos CC100 Cradle (Övrigt) 1 8,75 (7) Inga priser
Sonos CR100 Controller (Fjärrkontroller) 1 8,58 (11) Inga priser
Sonos Bridge (ZoneBridge BR100) (Trådlös ljud- och bildöverföring) 4 8,86 (27) Inga priser
Sonos Connect (ZonePlayer ZP90) (Mediaspelare) 6 9,18 (97) Inga priser
Sonos Connect: Amp (ZonePlayer ZP120) (Mediaspelare) 6 8,59 (33) Inga priser
Sonos Control (CR200) (Fjärrkontroller) 3 9,17 (11) Inga priser
Sonos Play5 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,89 (95) Inga priser
Sonos BU250 (Mediaspelare) 1 9,2 (9) Inga priser
Sonos Play3 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,76 (41) Inga priser
Sonos Sub (Subwoofers) 9 8,85 (19) 9 995:-
Sonos Playbar (Hemmabiosystem) 9 7,98 (43) Inga priser
Sonos Play1 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 8,65 (104) Inga priser
Sonos Play1 2 Room Starter Set WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 (0) Inga priser
Sonos Play5 II WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,92 (23) 7 490:-
Sonos Playbase (Hemmabiosystem) 9 9 (4) 4 990:-
Sonos One WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 9 7,73 (21) Inga priser
Sonos Beam (Hemmabiosystem) 9 8 (51) 4 849:-
Sonos Amp (Stereoförstärkare) 7 8 (9) 7 790:-
Sonos One Gen 2 WiFi Högtalare (Bärbara Högtalare) 8 7,48 (24) 2 549:-
Sonos Arc (Hemmabiosystem) 7 8,26 (26) 9 390:-
42 relaterade trådar
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg) 1 år sedan
Problem med Sonos och Samsung (5 inlägg) 4 år sedan
Någon som har en soundbar till en LG 55" 4K OLED55C8? (6 inlägg) 4 år sedan
Nya Sonos Amp för tv-ljudet och mer HIFI likt ljud (19 inlägg) 4 år sedan
Sonos hemmabio eller ett "riktigt" paket? (35 inlägg) 6 år sedan
Intryck DAC, Sonos Connect vs DacMagic (6 inlägg) 6 år sedan
Köpråd - multiroom/högtalare (20 inlägg) 7 år sedan
Hjälp! Flerkanalsförstärkare eller Connect AMP/ WXA-50 (4 inlägg) 7 år sedan
Heos AMP vs Sonos AMP (12 inlägg) 7 år sedan
Sonos Connect:AMP - Sänka maxvolymen? (4 inlägg) 7 år sedan
Små högtalare - tänker jag rätt? (9 inlägg) 8 år sedan
Byta normalt 5.1 mot Sonos 5.1? (10 inlägg) 8 år sedan
Råd inför ljudbygge (14 inlägg) 8 år sedan
sonos Play 5 vs Audiopro T10 (4 inlägg) 8 år sedan
Sonos Playbar (98 inlägg) 8 år sedan
harman/kardon eller Sonos (8 inlägg) 8 år sedan
Heos vs Sonos (7 inlägg) 8 år sedan
Fler Line in på Samsung H750 Multiroom möjliga via M7 högtalare? (1 inlägg) 9 år sedan
Sonos, vad är det här? Ett j*vla skämt? Kanske det sämsta ljudsystemet som (283 inlägg) 9 år sedan
Subbygge 4x8 eller 2x10? Det blev TB 4x6,5" Färdigbyggda! (266 inlägg) 9 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Kopplingsschema 6 Högtalare i Taket (0 inlägg) 10 år sedan
Inbyggnad av högtalare i köks-ö (5 inlägg) 10 år sedan
Hjälp mig hitta takhögtalare (22 inlägg) 10 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Koppla Sonos Connect till Samsung HT-D6750W på bästa sätt (0 inlägg) 11 år sedan
Ny anläggning, vilken förstärkare? (1 inlägg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Sonos -> Onkyo 709 (RCA eller Toslink)? (7 inlägg) 12 år sedan
"Limpa" "Soundbar" Ha på väggen under tv:n...Vilken? (3 inlägg) 12 år sedan
Val av högtalare i badrummet (1 inlägg) 13 år sedan
Streama trådlöst till B&O-högtalare. Förslag! (3 inlägg) 13 år sedan
Receiver med flera zoner, eller sonos? (2 inlägg) 13 år sedan
trådlöst hem (1 inlägg) 13 år sedan
Spotify --> DAC/DLNA Reciver (7 inlägg) 13 år sedan
Sonos BU250 (4 inlägg) 14 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 14 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 14 år sedan
Sonos utökar sortimentet (4 inlägg) 14 år sedan
Hur koppla hdbox, reciever, tv, projektor, dvdinspelare, PS3? (0 inlägg) 14 år sedan
Hjälp med högtalare i kök (0 inlägg) 14 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan

#51

Postad 19 juni 2007 - 21:49

Unregisteredd478e785
  • Unregisteredd478e785
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Isåfall skulle väl denna fungera bra.
http://www.komplett....aspx?sku=332165
Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>


Hej
Jeg har købt den der WD NAS-disk til mit Sonos system og det virker helt perfekt och der var ingen problemet als med opsätning.

#52

Postad 19 juni 2007 - 23:14

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Kul att höra! :)

#53

Postad 11 juli 2007 - 09:35

Beavis
  • Beavis
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man kan göra följande uppställning för att få till sina trådlösa bakhögtalare:

- ZP80 kopplad till A/V receivern, ingen ethernetkabel eller sånt inkopplat
- ZP100 kopplad till bakhögtalarna, Canton CD10 II

kanske man ska dra sig ner till Hifi-klubben och be dom ställa upp just detta...

#54

Postad 11 juli 2007 - 18:45

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Det ser jag inga problem med?
Det viktiga är att en enhet har tillgång till musiken via Ethernet-kabel

#55

Postad 15 augusti 2007 - 16:10

Anti Turmoil
  • Anti Turmoil
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
om man nu har ca 20 000 låtar i sitt arkiv, är det inte ******** så svårt att hitta med hjälp av den lilla fjärrkontrollen?

#56

Postad 15 augusti 2007 - 16:43

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

om man nu har ca 20 000 låtar i sitt arkiv, är det inte ******** så svårt att hitta med hjälp av den lilla fjärrkontrollen?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte att det skall vara några problem. Om du jämför med t ex Squeezeboxen så går det galant att hitta bland 20000 låtar så länge man har taggat filerna rätt.
Det bästa är nog att testa fjärrkontrollen live hos en återförsäljare.

#57

Postad 16 augusti 2007 - 10:04

Unregistered866ffc62
  • Unregistered866ffc62
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Isåfall skulle väl denna fungera bra.
http://www.komplett....aspx?sku=332165
Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>


Hej
Jeg har købt den der WD NAS-disk til mit Sonos system og det virker helt perfekt och der var ingen problemet als med opsätning.

<{POST_SNAPBACK}>


Måste man ansluta NAS-disken till en router eller går det att koppla den direkt till SONOS-spelaren?

#58

Postad 21 augusti 2007 - 08:27

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0
Du kan koppla den direkt till Sonosen eller via ditt nätverk. Detta gör att du kan ta med dig hårdisken och en Sonos och koppla in till valfria högtalare (eller stereo).

Om du kopplar den direkt till den Sonos som har kabelanslutning till ditt nätverk så kan du ändå komma åt den från din PC.

Var det tydligt eller bara förvirrande?

#59

Postad 21 augusti 2007 - 09:35

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

om man nu har ca 20 000 låtar i sitt arkiv, är det inte ******** så svårt att hitta med hjälp av den lilla fjärrkontrollen?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har något sådant, ca 30 000 ungefär, upplever faktiskt inte det som något problem, De har något som heter "Power Scroll" där du kan börja med att välja bokstav och sen så är det progressiv scrollning

#60

Postad 03 september 2007 - 20:07

Unregistered866ffc62
  • Unregistered866ffc62
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Har just inhandlat en sonos o e grymt nöjd.
Vad jag inte e så nöjd med är WDs NAS (se ovan), Köpte en på komplett.se o lämnade tillbaks den idag.

Är det någon som har erfarenhet av och kan rekomendera någon annan NAS än WD my book tillsamman med sonos-systemet? Jag har funderat på LaCie ethernet mini storage 500GB.

#61

Postad 05 september 2007 - 14:45

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Har just inhandlat en sonos o e grymt nöjd.
Vad jag inte e så nöjd med är WDs NAS (se ovan), Köpte en på komplett.se o lämnade tillbaks den idag.

Är det någon som har erfarenhet av och kan rekomendera någon annan NAS än WD my book tillsamman med sonos-systemet? Jag har funderat på LaCie ethernet mini storage 500GB.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en Maxtor, Fungerar skitdåligt, Långsam och ibland startar inte Ethernet-anskutningen upp korrekt så akta dig för den (nu är den iof 3 år gammal så de kan ha lärt sig av sina misstag och gjort de nya versionerna bättre)

#62

Postad 08 september 2007 - 21:59

Unregistered866ffc62
  • Unregistered866ffc62
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Du måste ha en NAS-disk eftersom Sonos inte har USB ingång utan endast LAN... NAS-disken sätter du enklast vid din Hubb. Det går också att sätta en NAS vid en av Sonos apparaterna som automatiskt delas ut i systemet, men då kan du inte lägga till ny musik utan att koppla om den till ditt vanliga nätverk.

Jag har en D-Link med dubbla 320Gb diskar i... funkar utmärkt att spela musik när datorn inte är igång samtidigt som den fungerar som backup och musikserver när datorn är på!


<{POST_SNAPBACK}>



Har några frågor rörande din D-LINK DNS-323:
Hur fungerar den tillsammans med sonosen, buggar segheter osv?
Går Hårddisken någonsin ner i vilolöge, eller snurrar den hela tiden?
Och om den går ner i viloläge, vaknar den av sig självt när man börjar bläddra i biblioteket på sonos-controllern, samt hur lång tid tar det för den att spinna upp igen?

#63

Postad 09 september 2007 - 20:56

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0

Du måste ha en NAS-disk eftersom Sonos inte har USB ingång utan endast LAN... NAS-disken sätter du enklast vid din Hubb. Det går också att sätta en NAS vid en av Sonos apparaterna som automatiskt delas ut i systemet, men då kan du inte lägga till ny musik utan att koppla om den till ditt vanliga nätverk.

Jag har en D-Link med dubbla 320Gb diskar i... funkar utmärkt att spela musik när datorn inte är igång samtidigt som den fungerar som backup och musikserver när datorn är på!


<{POST_SNAPBACK}>



Har några frågor rörande din D-LINK DNS-323:
Hur fungerar den tillsammans med sonosen, buggar segheter osv?
Går Hårddisken någonsin ner i vilolöge, eller snurrar den hela tiden?
Och om den går ner i viloläge, vaknar den av sig självt när man börjar bläddra i biblioteket på sonos-controllern, samt hur lång tid tar det för den att spinna upp igen?

<{POST_SNAPBACK}>



Den funkar bra tillsammans med Sonosen
Du kan ställa in om/när disken ska spinna ner
Ja den vaknar, det borde vara helt beroende på vilka diskar du använder

Micke

#64

Postad 09 september 2007 - 21:03

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0

Du måste ha en NAS-disk eftersom Sonos inte har USB ingång utan endast LAN... NAS-disken sätter du enklast vid din Hubb. Det går också att sätta en NAS vid en av Sonos apparaterna som automatiskt delas ut i systemet, men då kan du inte lägga till ny musik utan att koppla om den till ditt vanliga nätverk.

Jag har en D-Link med dubbla 320Gb diskar i... funkar utmärkt att spela musik när datorn inte är igång samtidigt som den fungerar som backup och musikserver när datorn är på!


<{POST_SNAPBACK}>



Har några frågor rörande din D-LINK DNS-323:
Hur fungerar den tillsammans med sonosen, buggar segheter osv?
Går Hårddisken någonsin ner i vilolöge, eller snurrar den hela tiden?
Och om den går ner i viloläge, vaknar den av sig självt när man börjar bläddra i biblioteket på sonos-controllern, samt hur lång tid tar det för den att spinna upp igen?

<{POST_SNAPBACK}>



Den funkar bra tillsammans med Sonosen
Du kan ställa in om/när disken ska spinna ner
Ja den vaknar, det borde vara helt beroende på vilka diskar du använder

Micke

#65

Postad 20 september 2007 - 19:13

kingboyd
  • kingboyd
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag kör QNAP TS-101 och är nöjd. Har dessutom inbyggd Bittorrent klient.

Kan dock vara problem att ladda ner mycket samtidigt som man spelar upp musik.

#66

Postad 20 september 2007 - 21:49

Zee666
  • Zee666
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för att införskaffa Sonos paketet som Hifi-Klubben har med ZP80, ZP100 och fjärr. De får hem i nästa vecka på Skånegatan i GBG.

I väntan på detta har jag satt upp ZyXEL NAS-220 med 2st 500Gb Samsung Spinpoint i RAID1. När jag jobbar mot den så går den otroligt snabbt. Den har även inbyggd ftp och webserver om man behöver det. BT klient kommer i nästa stora firmware uppdatering som är satt till oktober.

Rapport om hur den fungerar med Sonos kommer i nästa vecka! <_<

#67

Postad 09 oktober 2007 - 19:01

Unregistered8424f05b
  • Unregistered8424f05b
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag kör QNAP TS-101 och är nöjd. Har dessutom inbyggd Bittorrent klient.

Kan dock vara problem att ladda ner mycket samtidigt som man spelar upp musik.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser fram emot rapport! :rolleyes:

#68

Postad 03 november 2007 - 10:42

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Är det någon som vet möjligheterna att köpa denna produkt ifrån USA? Eller ännu hellre någon webbutik inom EU där man kan betala i dollar?
Man borde ju kunna spara en hacka på det med tanke på den billiga dollarn...

#69

Postad 03 november 2007 - 13:17

mildton
  • mildton
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Är det någon som vet möjligheterna att köpa denna produkt ifrån USA? Eller ännu hellre någon webbutik inom EU där man kan betala i dollar?
Man borde ju kunna spara en hacka på det med tanke på den billiga dollarn...



Jag tror att det enda sättet är att köpa direkt på plats i USA, för om du köper den på nätet så fastnar den troligtvis i tullen och det blir moms...:) Jag fick mitt paket igår( https://www.prisjakt...kt.php?p=145489 )från en bekant som köpte den i USA för 999 $. Funkar kanon, fanns även svensk bruks.

#70

Postad 03 november 2007 - 13:29

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Är det någon som vet möjligheterna att köpa denna produkt ifrån USA? Eller ännu hellre någon webbutik inom EU där man kan betala i dollar?
Man borde ju kunna spara en hacka på det med tanke på den billiga dollarn...



Jag tror att det enda sättet är att köpa direkt på plats i USA, för om du köper den på nätet så fastnar den troligtvis i tullen och det blir moms...:) Jag fick mitt paket igår( https://www.prisjakt...kt.php?p=145489 )från en bekant som köpte den i USA för 999 $. Funkar kanon, fanns även svensk bruks.


Hmmm... har tyvärr ont om bekanta på den sidan av atlanten, men är det inte samma regler/"problem" om din vän skicar den då?

#71

Postad 04 november 2007 - 00:48

mildton
  • mildton
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Är det någon som vet möjligheterna att köpa denna produkt ifrån USA? Eller ännu hellre någon webbutik inom EU där man kan betala i dollar?
Man borde ju kunna spara en hacka på det med tanke på den billiga dollarn...



Jag tror att det enda sättet är att köpa direkt på plats i USA, för om du köper den på nätet så fastnar den troligtvis i tullen och det blir moms...:) Jag fick mitt paket igår( https://www.prisjakt...kt.php?p=145489 )från en bekant som köpte den i USA för 999 $. Funkar kanon, fanns även svensk bruks.


Hmmm... har tyvärr ont om bekanta på den sidan av atlanten, men är det inte samma regler/"problem" om din vän skicar den då?



Ett litet missförstånd, han kom hem med det personligen efter ett besök i USA.

#72

Postad 10 november 2007 - 14:46

Unregistered5eaee92c
  • Unregistered5eaee92c
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej,

Hur stort var paketet? Jag har en kompis som skall till staterna om 3 veckor. Frågan är hur stor tjänst det är jag ber om. Handbagage? etc.

Mvh
Björn

#73

Postad 11 november 2007 - 19:26

mildton
  • mildton
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Hej,

Hur stort var paketet? Jag har en kompis som skall till staterna om 3 veckor. Frågan är hur stor tjänst det är jag ber om. Handbagage? etc.

Mvh
Björn



Man får lov att ta upp sakerna ur sina paket då frigolit och sånt gör att paketet tar onödigt med plats plus att det ser använt ut då,men det får plats i handbagaget. Det är som en 1 1/2 gång så stor skokartong. ZP100 är störst 25*18*11cm ZP 80 är c:a 13*13*7cm och fjärren tar igen plats.

#74

Postad 17 november 2007 - 20:44

Unregistered9b3094c0
  • Unregistered9b3094c0
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Med en snart inflyttningsklar nyrenoverad lägenhet så går hjärnan på högvarv när det gäller teknikplanerandet. I det här fallet är det köket som jag funderar på. Skall försöka få ljud och bild inklusive internet.

Vad jag lite är inne på är att sätta en Mac Mini + lcd-tv från samsung tillsammans med en liten förstärkare i en garderob (inte tv:n dock). Här kommer Sonos in i den första funderingen: Finns det någon möjlighet att koppla in externa apparater såsom just Mac Mini (via toslink) i den större Sonosen? Alltså använda den som förstärkare..

Redigerat av Unregistered9b3094c0, 17 november 2007 - 20:46.


#75

Postad 18 november 2007 - 17:28

Niemi9999
  • Niemi9999
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Det finns ingen Toshlink på zp100.

#76

Postad 28 november 2007 - 22:24

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Med en snart inflyttningsklar nyrenoverad lägenhet så går hjärnan på högvarv när det gäller teknikplanerandet. I det här fallet är det köket som jag funderar på. Skall försöka få ljud och bild inklusive internet.

Vad jag lite är inne på är att sätta en Mac Mini + lcd-tv från samsung tillsammans med en liten förstärkare i en garderob (inte tv:n dock). Här kommer Sonos in i den första funderingen: Finns det någon möjlighet att koppla in externa apparater såsom just Mac Mini (via toslink) i den större Sonosen? Alltså använda den som förstärkare..


Det går att ansluta en extern källa per Sonos (analogt) men tyvärr blir de någon sekunds fördröjning vilket gör att det inte går att använda tillsammans med bild.

Det är en smart funktion annars... eftersom man kan komma åt den externa enheten från vilken zon som helst, inte bara den som den är ansluten till.

#77

Postad 21 december 2007 - 21:06

Unregistered47fd9fe2
  • Unregistered47fd9fe2
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Är det någon som märkt prestandaproblem eller krockar mellan SONOS eget "privata" WLAN och ett vanligt WLAN?

#78

Postad 28 december 2007 - 12:55

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Med en snart inflyttningsklar nyrenoverad lägenhet så går hjärnan på högvarv när det gäller teknikplanerandet. I det här fallet är det köket som jag funderar på. Skall försöka få ljud och bild inklusive internet.

Vad jag lite är inne på är att sätta en Mac Mini + lcd-tv från samsung tillsammans med en liten förstärkare i en garderob (inte tv:n dock). Här kommer Sonos in i den första funderingen: Finns det någon möjlighet att koppla in externa apparater såsom just Mac Mini (via toslink) i den större Sonosen? Alltså använda den som förstärkare..


Det går att ansluta en extern källa per Sonos (analogt) men tyvärr blir de någon sekunds fördröjning vilket gör att det inte går att använda tillsammans med bild.

Det är en smart funktion annars... eftersom man kan komma åt den externa enheten från vilken zon som helst, inte bara den som den är ansluten till.


Jag har min ansluten till TV:n och det fungerar bra, Det är dock någon instälnning man behövde ändra för att få bort fördröjningen!


Är det någon som märkt prestandaproblem eller krockar mellan SONOS eget "privata" WLAN och ett vanligt WLAN?


Ja, Man får se till att köra på olika kanaler, JAg hade också jätteproblem tillsammans med en Netgear 108Mbps router då den tog upp hela bandbredden, Men sen jag "strypt" den till 54MBPs så fungerar det bra.

#79

Postad 01 januari 2008 - 11:09

Unregistered47fd9fe2
  • Unregistered47fd9fe2
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Tack för tipset om att stänga av Turbo 802.11g och gå ner till 54 mbit/s.

Nu är systemet installerat och igång, det funkar grymt bra! Internetradio-uppkoppling går riktigt snabbt (snabbare än ex. separat Internetradioapparat jag testat), heller inga problem att få systemet att hitta min musik på PC-n, med import av existerande spellistor liksom album och artistinfo. Ta bara en sån sak som omslagsbild på skivan som visas i displayen, där har ju ex. Windows Media Center stora problem att visa bilden, med Sonos inga problem.

Så även om det är lite dyrt så är det ett system jag varmt rekommenderar. Förhoppningsvis kommer det fler apparater i Sonos-serien, ex. skulle jag gärna se en kompakt "radio" med inbyggda högtalare och inbyggd controller till köket eller barnens rum.

#80

Postad 07 januari 2008 - 12:34

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Hej,

Jag måste säga att tycker att den här produkten verkar väldigt bra eftersom man slipper ha sin dator igång "surrandes". Jag har en fråga...
Jag har routern och en nätverksdisk undanskuffad i nedervåningen på huset. Vad jag förstår så kopplar man in controllern ZP80 in i routern. För mig innebär det att jag inte kan använda den till något ljud. Finns det ingen annan lösning, känns lite dumt att förbruka ZP80an till att bara skicka trådlös information.

#81

Postad 07 januari 2008 - 13:08

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Hej,

Jag måste säga att tycker att den här produkten verkar väldigt bra eftersom man slipper ha sin dator igång "surrandes". Jag har en fråga...
Jag har routern och en nätverksdisk undanskuffad i nedervåningen på huset. Vad jag förstår så kopplar man in controllern ZP80 in i routern. För mig innebär det att jag inte kan använda den till något ljud. Finns det ingen annan lösning, känns lite dumt att förbruka ZP80an till att bara skicka trådlös information.


Du måste ha en nätverkskabel kopplad till första burken, Har du det så kan du sätta nätverksdisken var du vill på nätverket.

Om det är besvärligt att koppla en kabel till någon burk så köp en ZoneBridge, som funkar som en gateway, Den kan du sätt vid routern och den ger dig Sonos trådlösa nätverk till de andra enheterna. (Betydligt billigare än en ZP80 också). http://www.sonos.com...00/features.htm

#82

Postad 07 januari 2008 - 13:51

Unregistered6819cc18
  • Unregistered6819cc18
  • Forumräv

  • 584 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar. Såg nu på Sonus hemsida att det finns en extender att köpa, kostar ca 800-900 kr. Den kan jag koppla in i min router som sen skickar ljudet vidare till ZP80/ZP100.

#83

Postad 18 januari 2008 - 16:13

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

  • 361 inlägg
  • 0
Surt att man måste köpa en zoneplayer. Vore kanon om man bara behövde köpa fjärren å det ingick programvara för att koppla direkt till datorn. Känns onödigt och dyrt att köpa ett kit när man bor i en 2a.
Blir lite saftigt med 7500kr bara för att slippa ha tvn på typ.

#84

Postad 21 januari 2008 - 14:22

Unregistered9a14f347
  • Unregistered9a14f347
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har ett SONOS-system med en Lacie NAS-disk som lagringsenhet. Systemet är kopplat till en Speedtouch 585 router med fast kabel till båda SONOS-enheterna på grund av tjocka tegelväggar i huset då den trådlösa överföringen inte var att lita på till 100 %. Jag tappade signal mellan enheterna. Detta har löst sig.
Dock verkar det som att disken lever ett eget liv! Det verkar som om det är mycket data som läses/skrivs även när PC:n är avstängd och ingen musik spelas. Musiken stoppas under spelning i korta stunder från ett par sekunder till någon minut. Det som är lagrat på disken förutom musik är fotografier i jpg-format.

Problemet är löst med hjälp av att uppgradera fw på disken och indexera om denna. Därefter fungerar det ypperligt!

Redigerat av Unregistered9a14f347, 29 januari 2008 - 16:31.


#85

Postad 21 februari 2008 - 13:52

peterkk
  • peterkk
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hej,
Jag är nybliven ägare av ett Bundle 130 system.
Kopplade upp detta igår med en Sonos Zonebridge i min wlan router Funkar OK !
Lade till en Zoneplayer 80 trådlöst , Funkar OK!
Lade till controllern, funkar OK!
När jag idag ska lägga till Zoneplayer 100, så går det inte?
det gick bra att ansluta den till hand-controllern
men funkar inte mot "systemet", den läggs inte till.

Jag har testat tipsen man får i desktop controller, men inget har hjälpt.
Finns det någon som känner igen problemet, så är alla tips välkomna.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: Jag fick till det, jag flyttade Min ZoneBridge som ligger ansluten till routern på vinden, några meter närmare ZP100
samt att jag startade om routern och flyttade ZB från port 2 till 4 på routern.
Nu går systemet klockrent, nu saknar jag bara en NAS-disk att ställa upp på vinden också.
Nån som har ett tips på en bra NAS-disk?

//Peter

Redigerat av peterkk, 21 februari 2008 - 23:03.


#86

Postad 21 februari 2008 - 23:53

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

  • 436 inlägg
  • 0

Hej,
Jag är nybliven ägare av ett Bundle 130 system.
Kopplade upp detta igår med en Sonos Zonebridge i min wlan router Funkar OK !
Lade till en Zoneplayer 80 trådlöst , Funkar OK!
Lade till controllern, funkar OK!
När jag idag ska lägga till Zoneplayer 100, så går det inte?
det gick bra att ansluta den till hand-controllern
men funkar inte mot "systemet", den läggs inte till.

Jag har testat tipsen man får i desktop controller, men inget har hjälpt.
Finns det någon som känner igen problemet, så är alla tips välkomna.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: Jag fick till det, jag flyttade Min ZoneBridge som ligger ansluten till routern på vinden, några meter närmare ZP100
samt att jag startade om routern och flyttade ZB från port 2 till 4 på routern.
Nu går systemet klockrent, nu saknar jag bara en NAS-disk att ställa upp på vinden också.
Nån som har ett tips på en bra NAS-disk?

//Peter

Dlink DNS-323 eller 313
M

#87

Postad 22 februari 2008 - 11:15

peterkk
  • peterkk
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Tackar

//Peter

Redigerat av peterkk, 22 februari 2008 - 11:17.


#88

Postad 28 februari 2008 - 23:27

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Nån som fått tag på nya HiFi musik där de testar ett gäng "musikservrar" och läst hur de resonerar (or NOT) kring Sonos? Den (bundle 130) får rätt medelmåttigt betyg på väldigt oklara grunder (IMHO):
7 ljud (de testar bara analogt)
6 finesser
6 användarvänlighet
8 finish

Kritiken handlar (bisarrt nog) om
- de EVENTUELLA problem man kan få med "branväggskonflikter, konfilkter med rättigheter, krockande delar på nätverket och annat otyg" när man ska komma åt musik på datorn. "de flesta bör inte ha några problem .... men icke desto mindre finns det fog för att påtala att just den biten kan komma att vålla en hel del huvudbry."
- ljudet är tamt, "mildra uttrycken", "för välmanikyrerat".

HMMM...

Testvinnare kan man säga blev rätt okända (support i Sverige?) Escient Fireball med 160GB inbyggd HD, trådbunden, kass fjärrkontroll, behöver TV på för att funka bra, rippar CD-skivor, har fler webbradiokanaler med i listan från start och TOK-ful, betygen:
10 ljud
7 finesser
10 användarvänlighet
8 finish

Är jag biased? Ja, har ett Sonospaket på väg hem men nåt verkar allvarligt fel hos Douglas Norström..
Vad är era kommentarer?

#89

Postad 29 februari 2008 - 08:11

jonhand
  • jonhand
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Nån som fått tag på nya HiFi musik där de testar ett gäng "musikservrar" och läst hur de resonerar (or NOT) kring Sonos? Den (bundle 130) får rätt medelmåttigt betyg på väldigt oklara grunder (IMHO):
7 ljud (de testar bara analogt)
6 finesser
6 användarvänlighet
8 finish

Kritiken handlar (bisarrt nog) om
- de EVENTUELLA problem man kan få med "branväggskonflikter, konfilkter med rättigheter, krockande delar på nätverket och annat otyg" när man ska komma åt musik på datorn. "de flesta bör inte ha några problem .... men icke desto mindre finns det fog för att påtala att just den biten kan komma att vålla en hel del huvudbry."
- ljudet är tamt, "mildra uttrycken", "för välmanikyrerat".

HMMM...

Testvinnare kan man säga blev rätt okända (support i Sverige?) Escient Fireball med 160GB inbyggd HD, trådbunden, kass fjärrkontroll, behöver TV på för att funka bra, rippar CD-skivor, har fler webbradiokanaler med i listan från start och TOK-ful, betygen:
10 ljud
7 finesser
10 användarvänlighet
8 finish

Är jag biased? Ja, har ett Sonospaket på väg hem men nåt verkar allvarligt fel hos Douglas Norström..
Vad är era kommentarer?

Jag har kört med Sonos i över 2 år nu vilket får anses som länge för sådana här prylar och vill fortfarande påstå att jag ännu inte sett någon bättre eller ens motsvarande produkt på marknaden...
Nätverksproblem förstår jag inte vad de menar att det skulle kunna strula, Deras kommentarer tyder på okunnighet (vilket också är anledningen till att jag aldrig längre läser hifi & musik), Man kör sällan brandvägg på ett internt nät??
Det tog mig ett par minuter att sätta igång systemet trots en massa andra saker på nätverket (både trådlöst och trådat).
Har idag 3 stycken förstärkare och 2 handkontroller och jag har aldrig haft något strul, Användarmässigt verkar det också bra, Alla gäster jag haft hemma har förstått systemet och kunnat spela musik i de olika rummen utan instruktioner...

Tycker inte du behöver vara orolig för om det är rätt köp, Jag är som sagt supernöjd efter 2 års användande!!

#90

Postad 29 februari 2008 - 09:47

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Nån som fått tag på nya HiFi musik där de testar ett gäng "musikservrar"


Har dom med Squeezebox/Transporter/Slimserver?

#91

Postad 29 februari 2008 - 10:51

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
jonhand: jo, det var ungefär så jag tänkte när jag läste. Allt jag någonsin hört om Sonos är att de främsta plussen är användarvänlighet, inge nätverksstrul, fantastisk fjärr, snygg design och dyr men prisvärd då den går att utöka (# rum och fler NAS-enheter etc).

Är det nån som håller med Douglas om tamt, snällt ljud från analoga utgångarna eller är det radanmärkningar?

TCM: De skrev att de inte hann få in Squeezeboxen (Duet), Roku m fl så det blir nog några uppföljande tester.

#92

Postad 29 februari 2008 - 11:20

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

TCM: De skrev att de inte hann få in Squeezeboxen (Duet), Roku m fl så det blir nog några uppföljande tester.


Tackar! Hann inte? :) Jag förstår Duet, men... SB3, Transporter

Redigerat av TCM, 29 februari 2008 - 11:21.


#93

Postad 29 februari 2008 - 13:00

peterkk
  • peterkk
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Nån som fått tag på nya HiFi musik där de testar ett gäng "musikservrar" och läst hur de resonerar (or NOT) kring Sonos? Den (bundle 130) får rätt medelmåttigt betyg på väldigt oklara grunder (IMHO):
7 ljud (de testar bara analogt)
6 finesser
6 användarvänlighet
8 finish

Kritiken handlar (bisarrt nog) om
- de EVENTUELLA problem man kan få med "branväggskonflikter, konfilkter med rättigheter, krockande delar på nätverket och annat otyg" när man ska komma åt musik på datorn. "de flesta bör inte ha några problem .... men icke desto mindre finns det fog för att påtala att just den biten kan komma att vålla en hel del huvudbry."
- ljudet är tamt, "mildra uttrycken", "för välmanikyrerat".

HMMM...

Testvinnare kan man säga blev rätt okända (support i Sverige?) Escient Fireball med 160GB inbyggd HD, trådbunden, kass fjärrkontroll, behöver TV på för att funka bra, rippar CD-skivor, har fler webbradiokanaler med i listan från start och TOK-ful, betygen:
10 ljud
7 finesser
10 användarvänlighet
8 finish

Är jag biased? Ja, har ett Sonospaket på väg hem men nåt verkar allvarligt fel hos Douglas Norström..
Vad är era kommentarer?


Jag har inte läst testet. Ang. ev. problem med brandvägg, så är install.instrukt. bra, även för en nybörjare.
visst kan det krocka på 2,4GHz bandet, men detta tas även upp i manualen, men förslag på lösningar.
Det som verkar kunna ställa till med störningar är tydligen trådlösa telefoner (jag har ingen i bruk).
Jag kör en SP-80 i köket på en gammal Sony FH-5, funkar utmärkt, och jag är nöjd med ljudet Sony´n kan leverera.
I "Livingroom" kör jag en SP-100 med ett par Cerwin-Vega "modell Stora", och dom levererar mer än behovet ihop med Sonos.
Användarvänlighet=6 konstigt, jag skulle säga 9 eller 10, alla som testat min har kommit igång snabbt utan någon manual. jag tycker controllern är klockren.
Jag tror att du kommer att bli helt nöjd med Sonos, följ manualen bara
//Peter

#94

Postad 03 mars 2008 - 10:46

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Fick mitt sonossystem i lördags! ;) ;) ;)
Löjligt bra helt enkelt!
Blev dessutom positivt överraskad av sonosprogrammet som jag kör på min windows home server, visste inte att det funkade lika bra som fjärren :-)
och därav blev jag nyfiken på om nån känner till om det går att få ut ljudet ur datorn oxå, som en extra zon... med hjälp av nån plug-in, mod eller liknande.

Insåg också att jag vill fixa albumart till min samling, vad använder ni för att fixa det på ett smidigt sätt? (när man ska göra många album)
Provat cover art aggregator, men det är långsamt och man får få sökalternativ och i princip inga svenska album finns att hitta.
Ett program som söker i cdcovers.cc hade nog varit att föredra tror jag...
Tacksam för alla tips.


Nån som fått tag på nya HiFi musik där de testar ett gäng "musikservrar" och läst hur de resonerar (or NOT) kring Sonos? Den (bundle 130) får rätt medelmåttigt betyg på väldigt oklara grunder (IMHO):..............


HiFi Musik :D BAH!! ;)

#95

Postad 03 mars 2008 - 12:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

HiFi Musik ;) BAH!! ;)

Ungefär så jag tycker också ;)
Sverige är ju uppenbarligen ett för litet land för att kunna ha en bra hifi-tidning... Vill jag läsa reklam så kan jag gå ut till brevlådan och hämta en bunt istället.

Iofs tycker jag Sonos-system är rätt så oflexibelt jämfört med ett visst annat system ;), men att förlora mot den där platslådan, det är ju som en pungspark :D

#96

Postad 03 mars 2008 - 12:55

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Iofs tycker jag Sonos-system är rätt så oflexibelt jämfört med ett visst annat system ;), men att förlora mot den där platslådan, det är ju som en pungspark ;)


Kan hålla med dig om att det har sina fördelar med öppen mjukvara, men man kan också se det så här:
Oflexibelt för DIG = Användarvänligt för MIG
;)

#97

Postad 18 mars 2008 - 22:05

Grease
  • Grease
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag är också en sån där riktig tekniknörd som kört SONOS i närmare två år (och helt oväntat mött ett jubel från kvinna och barn över hur bra denna pryl är). Lite erfarenheter är:

1) Trivialt: Bra högtalare är ett måste, i mitt fall DALI IKON serien

2) Mindre trivialt: Att rippa sina gamla CD till MP3 är värdelöst efter att man kopplat in sina bra högtalare. Apple Lossless är bekvämt om man ändå kör ITunes, fast egentligen skulle man ju köra något mer oberoende format. Dessa filer lägger man över sen till sin nätverksdisk, jag kör Maxtor Shared Storage, men många andra NASar funkar bra.

3) När man väl börjat köra Lossless kan man glömma att lägga samma filer på sin Ipod (Touch med WLAN) pga filstorlek. Alltså måste man rippa sina CD två gånger, en gång för Ipod och en gång för SONOS.

4) Tvungen att diska? Köket är det mest underskattade rummet vad det gäller lyssning medan man gör nödvändiga sysslor. När vi bytte innertak i köket monterade vi in två SpeakerCraft takhögtalare (som sprider åt sidorna) och lite glasfiberull. Och en ZP100 i ett hörn i ett köksskåp. Husets mest använda musikspelare numera ...

5) Störning mellan trådlösa nät och SONOS har vi inte upplevt alls.

6) Vad som däremot är ett problem är mottagningen av Internet-strömmar, särskilt stöd för olika format och för opålitliga strömmar. Den senaste programvaran innehöll en klar förbättring i detta avseende men det är fortfarande sämre än en PC som står på samma nätverk och Internetkoppling. Telia - suck.

7) Det funkar inget bra med TVn, dvs man måste ha både en hemmabio-ljudanläggning och en SONOS. Ett stort problem är att man får en fördröjning mellan linjeingången där man kopplar in TVn och ljudet ut ur samma burks högtalare. Detta innebär att man inte får läppsynk mellan bild och ljud. Jag överväger nu att dela vardagsrummets högtalare mellan TVljud och SONOSljud med vilket känns lite stenålders.

#98

Postad 22 april 2008 - 12:14

Sandstormen
  • Sandstormen
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Antagligen en dum fråga...

Om man har en av satelliterna i ett rum, måste man då ha en separat förstärkare för högtalarna där?

#99

Postad 22 april 2008 - 14:02

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Antagligen en dum fråga...

Om man har en av satelliterna i ett rum, måste man då ha en separat förstärkare för högtalarna där?


kanske inte dum, men frågan är inte så tydlig :D
Men ska försöka svara:
Om du väljer

i sovrummet så har den en inbyggd förstärkare - alltså bara att koppla in valfria högtalare.

Om du väljer

så är det endast en mottagare av "data" som du får ansluta till en förstärkare eller aktiva högtalare.

#100

Postad 22 april 2008 - 20:56

Webmaster
  • Webmaster
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

7) Det funkar inget bra med TVn, dvs man måste ha både en hemmabio-ljudanläggning och en SONOS. Ett stort problem är att man får en fördröjning mellan linjeingången där man kopplar in TVn och ljudet ut ur samma burks högtalare. Detta innebär att man inte får läppsynk mellan bild och ljud. Jag överväger nu att dela vardagsrummets högtalare mellan TVljud och SONOSljud med vilket känns lite stenålders.


Och du har stängt av komprimeringen för line-in ingången men får ändå fördröjning alltså?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.