Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter

3221 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Squeezebox Classic (Mediaspelare) 5 9,38 (199) Inga priser
Slim Devices SqueezeBox Wired MP3 (Mediaspelare) 1 8 (2) Inga priser
Slimdevices Squeezebox2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,8 (4) Inga priser
Thecus N2100 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Thecus N5200B (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
Logitech Squeezebox Transporter (Mediaspelare) 4 9 (4) Inga priser
Logitech Squeezebox Duet (Mediaspelare) 7 8,73 (90) Inga priser
Logitech Squeezebox Controller (Fjärrkontroller) 4 8,25 (3) Inga priser
Logitech Squeezebox Receiver (Mediaspelare) 2 8,17 (5) Inga priser
Logitech Squeezebox Boom (Kompaktstereo) 4 9,37 (58) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 8 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 9 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet * (1152 inlägg) 10 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Logitech Squeezebox Boom (140 inlägg) 11 år sedan
Svensk eller kinesisk T-amp? (16 inlägg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Drömanläggning 300.000 kr (43 inlägg) 12 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 12 år sedan
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg) 13 år sedan
Squeezebox eller Ipod/Airport express? (12 inlägg) 13 år sedan
Squeezebox och android (5 inlägg) 13 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 13 år sedan
CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler! (79 inlägg) 14 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 14 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg) 14 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg) 14 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 14 år sedan
En ny Squeezeboxmodell (94 inlägg) 15 år sedan
Hur lägger man in internetradiostationer till Squeezeboxboom ? (2 inlägg) 15 år sedan
SACD / HDCD (53 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox vs Soundbridge (202 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 15 år sedan
NAS - teori och praktik (22 inlägg) 15 år sedan
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg) 16 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan
Slimdevices släpper ny Squeezebox (27 inlägg) 16 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 17 år sedan
Slim Devices Squeezebox blir rumsren (2 inlägg) 17 år sedan
Creative Wireless Music eller Squeezebox 2? (10 inlägg) 18 år sedan

#1

Postad 19 augusti 2004 - 12:01

Unregistered80cc5b2f
  • Unregistered80cc5b2f
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Jag har nyinköpt Squeezebox och vore intresserad av utbyte av erfarenhet och även diskussion om handhavande.
Så var vänliga skriv inlägg om detta ¨
Fritiof

Redigerat av Martin.M, 06 augusti 2006 - 19:19.


#2

Postad 19 augusti 2004 - 23:32

Unregistered3e850eca
  • Unregistered3e850eca
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
The Who låten? Eller [på engelska] instrumentet? (Dragspel)

#3

Postad 06 september 2004 - 06:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Är det denna du menar?
http://www.slimdevices.com/
Jag har aldrig hört talas om Squeezebox, och säkerligen inte många andra heller :)

Efter att ha läst lite om den så verkar den kosta för mycket för det den gör.
Till sin fördel är ju displayen då. Men det finns många andra liknande produkter
som spelar upp både musik, bilder och film till samma pris eller billigare.

Redigerat av Martin.M, 06 september 2004 - 06:26.


#4

Postad 06 september 2004 - 08:27

Unregistered80cc5b2f
  • Unregistered80cc5b2f
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Hej

Det är rätt att det är Slimdevice. Jag köpte först en Netgear och tyvärr var det ganska dåligt ljud. Läste sedan igenom de förslag som fanns i tråden om Netgear och fann att det var vad jag kommer ihåg att SB var den enda där man inte behövde ha TV inkopplad för att välja musik. Det fanns en till men kostade tror jag 10 ggr mer.

Dessutom har den både SPDIF utgång (digital RCA) samt Toslink (optisk). Detta för att kunna koppla till en D/A omvandlare och på sä sätt kunna få ut ett mycket bra ljud ur MP3, wav, flac etc.

För de som inte vet är SB en box som via ethernet eller trådlöst spelar den musik som man har på sin dator. SB kopplas till stereoanläggning och på så sätt behöver man inte bränna CD för att få musiken från datorn till anläggningen.
Fritiof

#5

Postad 26 september 2004 - 17:05

Unregistered37166
  • Unregistered37166
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Förutom displayen och fjärren som är otroligt smidig så är Squeezeboxen helt oslagbar med sin öppna serverarkitektur och digitalutgång. Om du har höga krav på bra ljud kan du enkelt rippa dina filer till ett lossless-format (som FLAC) och sedan köra med en extrn D/A-omvandalare av önskad kvalitet och pris. Vips har du ett high-end system som kostar en bråkdel av det motsvarande CD-spelare skulle kosta. Dessutom med multirumsmöjlighet och ett gigantiskt musikbibliotek tillgängligt!

Squeezboxen är faktiskt mycket vanebildande när man provat och ex Netgears variant år inte ens i närheten i fråga om funktionalitet och prestanad. Enda nackdelen är väl att den inte spelar video.

Talar lite i egen sak eftersom vi säljer Squeezebox, men jag skulle aldrig vilja vara utan min när den nu kommit på plats! En riktig partymaskin!!

#6

Postad 19 oktober 2004 - 07:00

perado
  • perado
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Hej
Jag går och funderar på att köpa en Slimdevices Squeezebox. Den verkar vara den billigast om man ser på funktion och möjligheter. Motbevisa mig gärna men ha i åtanke att jag vill ha en nätverksbaserad enhet som inte behöver en TV för att fungera. Jag har inte lust att betala för ett trådlöst nätverk när mina väggar hemma effektivt tar död på alla siganler... :blink:

Enligt Slimdevices Squeezebox ska man kunna lyssna på internet radio helt fritt och koden till boxen är open source. Att man kan koppla till en extern DA omvandlare gör inte saken sämre ;) Den tar de flesta format är ren och snygg i formerna.

Vad säger ni? Finns det NÅGRA andra alternativ?? Netgears MP101 verkar vara för dålig i ljudkvaliten och man kan inte lyssna på internetradio gratis. På netgera som är billigare finns ett trådlös mottagare och sändare som jag också får betala för utan att ha nytta av det...

Vad säger ni?

#7

Postad 19 oktober 2004 - 07:11

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
Jag har en squeezebox!

Håller på att konventera min skivsamling till FLAC (Free Loseless Audio Compression) som squeezebox klarar galant. Enormt smidigt att slippa leta igenom hela sin skivsamling för att hitta vad man letar efter.

Jag har beställt en extern DAC som jag skall koppla till squeezebox:en det skall bli spännande att se vad som händer med ljudet :blink:

Server programvaran uppgraderas hela tiden och är väldigt lätt att hantera. För mig personligen är det oerhört skönt att ha tillgång till all musik både vid datorn och stereon samtidigt.

//Jonas

#8

Postad 19 oktober 2004 - 22:18

perado
  • perado
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Jag har en squeezebox!

Håller på att konventera min skivsamling till FLAC (Free Loseless Audio Compression) som squeezebox klarar galant.

Det verkar som om du gillar den :)

Vilket program använder du när du konverterar din skivsamling till FLAC? Och hur stora blir låtarna på disken? Kör du trådbundet eller trådlöst? Var handlade du din Squeezebox?

Många frågor...

#9

Postad 20 oktober 2004 - 05:23

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0

Vilket program använder du när du konverterar din skivsamling till FLAC?


Jag testade en 4-5 olika program innan jag fastna för http://www.dbpoweramp.com/


Och hur stora blir låtarna på disken?


Runt 20-30MB per låt, tur att disk är billigt :)

Kör du trådbundet eller trådlöst?


Trådlöst genom ett rejält betonggolv, funkar utmärtkt (var väldigt skraj att det inte skulle göra det).

Var handlade du din Squeezebox?


http://www.domesticsystems.se

#10

Postad 20 oktober 2004 - 07:09

perado
  • perado
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
[quote name='jonasbonde' date='Oct 20 2004, 06:23 '][QUOTE]Kör du trådbundet eller trådlöst? [/QUOTE]

Trådlöst genom ett rejält betonggolv, funkar utmärtkt (var väldigt skraj att det inte skulle göra det).

Genom betong? Jag vågar inte satsa på trådlöst eftersom jag har ett relativt stort hus med betong mellan våningarna. På ovanvåningen är det "bara" träväggar då huset är byggt -74. Vad har du för typ av trådlöst nätverk? Inga störningar?

#11

Postad 20 oktober 2004 - 08:29

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
Vårt hus är byggt 72 och min trådlösa router står i källaren och "fågelvägen" är det 15m max men där är en del betong mellan. Trots detta upplever jag inga störningar :)

Min router är en D-Link DI-624 , den bästa routern jag har haft ;)

//Jonas

#12

Postad 22 oktober 2004 - 08:16

perado
  • perado
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Vårt hus är byggt 72 och min trådlösa router står i källaren och "fågelvägen" är det 15m max men där är en del betong mellan. Trots detta upplever jag inga störningar :angry:

Min router är en D-Link DI-624 , den bästa routern jag har haft  ;)

//Jonas

Trevligt. Jag har dock redan beslutat att dra nätverk i hela huset. Ingen kan nämligen garantera att det fungerar tillfredställande utan att det är trådbundet. Visst skulle det vaar skänt att slippa dra kablar i hela huset men när det väl är gjort så finns de där och allt fungerar.

200 - 300 MB / skiva gånger ca 200 skivor = 40 GB - 60GB (om jag räknar rätt?) Det är inte så farligt med plats för att få musiken i ett oförstört format. Vilken DAC satsar du på och vad kostar den?

#13

Postad 22 oktober 2004 - 08:54

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
"Eva Cassidy - Live at Blues Alley" tar 350MB på hårddisken, så en 70GB bör det ta att få över hela skivsamlingen. 70 GB är inte alls farligt!

Jag har beställt en Xindak DAC-3, en dac som Hinken74 fick mig att beställa från Kina :angry:

//Jonas

#14

Postad 22 oktober 2004 - 10:49

perado
  • perado
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Jag har beställt en Xindak DAC-3, en dac som Hinken74 fick mig att beställa från Kina :angry:

Från Kina! Var det mycket billigare? Leveranstid?

#15

Postad 22 oktober 2004 - 12:24

perado
  • perado
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Ett par andra frågor..

1. Jag laddade ned dBpowerAMP Music Converter och installerade FLAC codec. Det finns en Compression setting. Vad sätter du den på? Har den någon inverkan på kvaliten?

2. Hur bygger man upp en struktur med sina cd skivor så att det fungerar bäst i Slimservern?

#16

Postad 22 oktober 2004 - 12:29

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0

Ett par andra frågor..

1. Jag laddade ned dBpowerAMP Music Converter och installerade FLAC codec. Det finns en Compression setting. Vad sätter du den på? Har den någon inverkan på kvaliten?

2. Hur bygger man upp en struktur med sina cd skivor så att det fungerar bäst i Slimservern?

1. Jag kör medel, high tar en enorm tid. Vid en snabblyssning märkte jag ingen skillnad.

2. Eftersom man kan söka på allt möjligt med slimservern så är strukturen inte så viktig. Personligen har jag dock delat upp det i olika musik kategorier.

#17

Postad 22 oktober 2004 - 13:02

Unregisteredb295ae94
  • Unregisteredb295ae94
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Oavsett vilken hastighet man kodar filen i är flac ett förlustfritt format. Skillnaden blir i filstorleken, dock inte så ofantligt stor skillnad. Mer att läsa här : dbpoweramp forum

Själv använder jag Exact Audio Copy för att rippa skivorna. Det går snabbast och programmet tycker jag är smidigare att använda än dbpoweramps variant. Den har dessutom en jättebra felkorrigering när man läser in skivorna!

Där kan man oxå styra resultatet mera - nyttigt information finns på : EAC och flac och på Hur man använder flac

Lycka till!

#18

Postad 22 oktober 2004 - 18:04

perado
  • perado
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Tackar för goda tips! Det är alltid roligt att höra vad andra tycker och tänker. En anledning till att jag kommer att köpa Squeezebox är pga den stödjer SHOUTcast. Är det någon av er som lyssnar på några bra kanaler och som var att det fungerar? Själv sitter jag och lyssnar på Radio Paradise som finns på adressen: http://www.radiopara...com/winamp.html ;)

En bra blandning av gammalt och inte "för" nytt :lol: (Klarar inte av musik där artisten inte har råd att köpa skärp eller inte har gått ut småskolan)

Föds det några "odödliga" artister idag? (Kanske en helt annan diskussion) ;)

#19

Postad 06 november 2004 - 15:36

perado
  • perado
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
UNDERBART!

Nu har jag en Squeezebox som är inkopplad och rullar på dagarna... Vilken underbar maskin. Rekommenderas starkt!!! Har redan en polare som funderar på att köpa en lika dan.

#20

Postad 07 november 2004 - 21:19

biofreak
  • biofreak
  • Lärjunge

  • 377 inlägg
  • 0
finns det någon återförsäljare i Sverige ?

#21

Postad 07 november 2004 - 21:32

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0

Redigerat av Berggren, 16 maj 2006 - 22:15.


#22

Postad 09 november 2004 - 22:41

perado
  • perado
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Det var inte dumt att den kom upp på prisbevakningen. Tackar...

Jag köpte min genom Svenska Domestic Systems AB. Priset kanske hade varit billigare om jag beställt via www.slimdevices.com men ... väntetid och garanti... Så det blev de... dock valde jag wired... Tror att koppartråd är säkrare ;)

#23

Postad 10 maj 2006 - 10:28

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Nu finns det flera återförsäljare på denna i Sverige :D

Hittade även lite recensioner från nöjda konsumenter ;)

Recensioner

Nu är jag riktigt sugen på att investera i denna men först är det lite övertalning hemma om hur bra denna produkt skulle vara för oss :D

MVH Kribban

#24

Postad 10 maj 2006 - 10:33

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Beställde en igår! Den borde komma innan helgen förhoppningsvis.

#25

Postad 10 maj 2006 - 10:43

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Tänkte också köpa en sån här men det blir istället Pixel magics mediabox (Audiophile edition) MB200..

Men klart intressant produkt..

#26

Postad 10 maj 2006 - 11:13

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0

Tänkte också köpa en sån här men det blir istället Pixel magics mediabox (Audiophile edition) MB200..

Men klart intressant produkt..

<{POST_SNAPBACK}>


Fast den klarar inga loseless format, inte så mycket audiophile med den då..

//Jonas

#27

Postad 10 maj 2006 - 11:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Näeh precis Jonas, det som är hela poängen. I alla fall för mig att man kan ersätta cd-spelaren.
Det är squeezeboxen en av de få spelare som klarar av.

#28

Postad 10 maj 2006 - 11:25

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Beställde en igår! Den borde komma innan helgen förhoppningsvis.

<{POST_SNAPBACK}>


Ser ifram emot en väldigt detaljerad recension :D ;)

#29

Postad 10 maj 2006 - 11:32

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Jodå i Juni ska den få flac stöd (iaf enligt deras roadmap)annars hade den självklart gått bort för mig också.

Sen så klarar den självklart av PCM wav (mer okomprimerat än så behöver man inte va?)..
Annars tappar den liksom en av sina huvudfunktioner.

Sen att det bara i första skedet tänkte på wav och inte flac är ju en annan historia.
Så tex nedan citat så avses ju wav avspelning..


HD MediaBox™ is designed with high quality audio playback in mind. Equipped with 24-bit/192KHz audio DAC from Analog Devices Inc, low noise Op Amps from Burr-Brown® (famous for their clean output and ultra-low distortion characteristics) and our own specially developed timing circuitry, HD MediaBox™ can now be the centre of your hifi as a high end CD jukebox storing thousands of CDs!


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 10 maj 2006 - 11:34.


#30

Postad 10 maj 2006 - 11:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Kribban: Får skriva ett par rader om vad jag tycker sen :D

wmadoss: Bara att hoppas dom infriar sitt löfte! För ett par månader sen när jag mailade med dom visste dom inte ens vad FLAC vad för något och hade inga planer på att implementera det.
Men det vore ju guld om dom fixade till det så vi får en allmänt accepterad ersättare för mp3. Flac är ju 2000-talets mp3 ;)

En annan nackdel som jag ser är att man måste ha en display.

#31

Postad 10 maj 2006 - 11:40

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Annars så verkar den rätt så intressant att man kan köra iso,vob från hårddisken. En dröm är ju att även lägga upp alla filmer på HD så man slipper man DVD hanteringen. Man får visserligen köpa en massa HD för att få plats med allt :D


MVH Kribban

#32

Postad 11 maj 2006 - 15:57

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Fick nyligen hem två Squeezeboxar och har startat projektet med att stuva ner hela musiksamlingen på hårddisk. Skall bli skönt att packa ner alla hundratals CD-skivor i flyttboxar och frigöra lite dyrbart utrymme.

Ett av projekten för att höja min livskvalitet är att använda Squeezeboxen som väckarklocka och vakna till ljuv musik istället för en skränande klockradio. Squeezeboxen själv har ju inbyggd alarmklockfunktion men det gäller att trigga igång en förstärkare också.
En lösning jag funderar på är ett master/slav-eluttag men jag vet inte om Squeezeboxen drar tillräckligt mycket ström för att trigga igång ett sådant.
Någon som har tips på andra lösningar?

Jag letar också efter en linjär nätadapter (ej switchad) som är kraftig nog att försörja en Squeezebox (5V, 2.5A). Det verkar inte vara så lätt att hitta i Sverige. Vissa på Slimdevices forum hävdar att det skall låta bättre med ett sådant aggregat så man kan ju enkelt testa och jämföra eftersom jag har två Squeezeboxar.

Redigerat av HAHA, 11 maj 2006 - 15:58.


#33

Postad 12 maj 2006 - 06:59

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Ett av projekten för att höja min livskvalitet är att använda Squeezeboxen som väckarklocka och vakna till ljuv musik istället för en skränande klockradio. Squeezeboxen själv har ju inbyggd alarmklockfunktion men det gäller att trigga igång en förstärkare också.


Ett par aktiva högtalare kanske skulle fungera?

MVH Kribban

#34

Postad 12 maj 2006 - 08:20

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Ett par aktiva högtalare kanske skulle fungera?

MVH Kribban

<{POST_SNAPBACK}>



Jo - det skulle säkert funka. Nu har jag dock redan en rejäl samling med mer eller mindre high-end högtalare som jag tänkte försöka återanvända. Aktiva högtalare i samma klass kommer att kosta en bra slant. Likaså hade jag hoppats kunna återanvända någon av alla de förstärkare jag har. Tex. så använder jag ett Ice-power slutsteg (till huvudsystemet) som går ner i stand-by när det inte används. Ett sådant fungerar bra men det kostar ett gäng tusenlappar.

Någon som känner till någon annan förstärkare med automatisk stand-by?

Jag funderar också lite på att försöka göra något smart med T-amp. Den kostar ju ingenting så det kan vara värt lite experiment.

#35

Postad 15 maj 2006 - 08:19

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Kribban: Får skriva ett par rader om vad jag tycker sen :(


<{POST_SNAPBACK}>



Hur går det med intrycken?? B)

#36

Postad 15 maj 2006 - 09:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Lovar att jag ska skriva lite sen, men först vore det bra om jag fick hem den :(

Sitter nu och trycker på F5 och väntar att den ska dyka upp på utlämningsstället.

#37

Postad 15 maj 2006 - 09:18

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Attans B) Jag som trodde att du skulle få den förra veckan :( Fortsätt att trycka på F5 och se till att få hem den ;)

MVH Kribban

#38

Postad 15 maj 2006 - 15:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu är det uppe och snurrar efter lite mekande!
Tyvär ville den inte vara med på att ta emot dhcp inställningar, men det var ju snabbt avgjort genom att knappa in fasta istället :P
Ljudet är helt klart i klass med och säkert bättre än min cd-spelare. Ska jämföra lite sen ikväll kanske.

Hur som helst, vilken klockren produkt, lätt att handha, hur snygg som helst, låter bra.
Kommer definitivt skaffa en till sen tillsammans med ett par aktiva högtalare till vardagsrummet.
Streama flac och wav går hur bra som helst, inte tillstymelse till några hack eller liknande.

#39

Postad 15 maj 2006 - 15:19

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Ohhhh det låter fantastiskt :P Jag hade visserligen på känn att även du skulle tycka detta :D
Hem och tjata igen :rolleyes: Känns nästan som när man var liten och tjatade på mamma att man ville ha den där leksaksbilen i affären :D

MVH Kribban

#40

Postad 16 maj 2006 - 21:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Nu har jag lyssnat lite mer och det är verkligen en riktigt drömmaskin, i alla fall för mig.
Den klarar allt jag har önskat och lite till. Kan till och med spela tetris på den om man känner för det :D

Den trådlösa uppkopplingen är klanderfri, fungerar helt perfekt! Låtar börjar spelas snabbare än vad sidor öppnar sig i min webläsare, då är det ändå stora FLAC-filer.

John Atkinson på Stereophile tycker ju att den i princip fungerar lika bra som sin Ayre C-5xe universal disc player med ett retailpris på 6.000$ som transport, inget dåligt betyg.

Lite bilder från serverprogrammet på datorn, smidigt att bläddra bland sina plattor om det är något man letar efter men inte kommer ihåg vad det var. Man brukar ju alltid komma ihåg skivfodralen i alla fall....
Blir en fet server in i garderoben nu för tyst och njutbar lyssning <_<

Ett fåtal skivor bland 200 Gb med FLAC, kommer blir fler.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Denna maskin får mina varmaste rekommendationer och betyget blir 11 av 10, off the scale!

#41

Postad 25 maj 2006 - 19:20

The Saint_79
  • The Saint_79
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
alltså ny här med detta ,, men det verkar som detta är det ja söker !
tar den mp3 och att man lägga in sina cd skivor på denna squeezebox?

displayen kan man även ha en display i plasman eller är det bara den snygga fronten?

måste man ha datorn igång för att lyssna på Squeezboxen?

tacksam för svar Mvh Martin

#42

Postad 25 maj 2006 - 19:40

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

alltså ny här med detta ,, men det verkar som detta är det ja  söker !
tar den mp3 och att man lägga in sina cd skivor på denna squeezebox?

displayen kan man även ha en display i plasman eller är det bara den snygga fronten?

måste man ha datorn igång för att lyssna på Squeezboxen?


Du måste ha igång datorn då all musik (kan vara i form av mp3, flac, wav med mera) ligger på datorn. Squeezeboxen streamar musiken från datorn till stereon. Jag tror inte att du kan visa infon på displayen på t ex en plasma.

#43

Postad 26 maj 2006 - 07:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Själva prylen med Squeezeboxen är ju att man slipper ha någon bildvisare igång, hur skönt som helst.
Sen nr 2 som gör den rätt så unik är att den tar alla losslessformat samt har en "vanlig" risc-processor, inte något chip från sigma etc.. Mjukvaran i apparaten kan därför uppgraderas så fort det skulle komma något nytt format precis som på en vanlig dator.
Nr 3 är det väldigt intiutiva och suveräna gränssnittet.

The Saint_79: Du kan nog köpa i princip vilket mediecenter som helst med inbyggd hårddisk för att fylla dina krav :(

#44

Postad 26 maj 2006 - 17:19

The Saint_79
  • The Saint_79
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Själva prylen med Squeezeboxen är ju att man slipper ha någon bildvisare igång, hur skönt som helst.
Sen nr 2 som gör den rätt så unik är att den tar alla losslessformat samt har en "vanlig" risc-processor, inte något chip från sigma etc.. Mjukvaran i apparaten kan därför uppgraderas så fort det skulle komma något nytt format precis som på en vanlig dator.
Nr 3 är det väldigt intiutiva och suveräna gränssnittet.

The Saint_79: Du kan nog köpa i princip vilket mediecenter som helst med inbyggd hårddisk för att fylla dina krav :)

<{POST_SNAPBACK}>

så du menar att jag skaköpa en squeezbox eller :o

#45

Postad 26 maj 2006 - 19:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

så du menar att jag skaköpa en squeezbox eller :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej absolut inte, du kommer undan med 1/3 av priset, kanske till och med 1/4 med kraven du ställde.

#46

Postad 27 maj 2006 - 10:08

thejejk
  • thejejk
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Du måste ha igång datorn då all musik (kan vara i form av mp3, flac, wav med mera) ligger på datorn. Squeezeboxen streamar musiken från datorn till stereon. Jag tror inte att du kan visa infon på displayen på t ex en plasma.

<{POST_SNAPBACK}>


Om har en extern ethernethårddisk kopplad till en trådlös router - fixar squeezeboxen det utan att dator är igång? Känns som att det borde vara så i alla fall?

#47

Postad 27 maj 2006 - 10:30

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0

Om har en extern ethernethårddisk kopplad till en trådlös router - fixar squeezeboxen det utan att dator är igång? Känns som att det borde vara så i alla fall?

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, servermjukvaran (Slimserver) måste snurra någonstans, vanligtvis på en PC/Mac. Men det finns iofs nätverksdiskburkar som man kan installera Slimserver på, tex Linksys NSLU2. Här finns beskrivningar av hur man installerar Unslung och Slimserver. Då NSLU2:an är lite seg så rekommenderas också att man "o-underklockar" den.

#48

Postad 27 maj 2006 - 11:22

thejejk
  • thejejk
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Tack för svaret och länkarna!

Hmm... ja det får kanske bli en sån - lite överkurs för mig men jag får läsa in mig på det helt enkelt. Kanske lite väl optimistiskt att tro att det bara ska gå att plugga in squeezeboxen och få den att hitta filerna på min maxtor shared storage plus usb/lan....

#49

Postad 27 maj 2006 - 11:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Tror säkert Squeezebox V4 kommer att klara direktkoppling mot hårddiskar sen :)
Men när den kommer vet man ju inte.. kan dröja flera år.

#50

Postad 27 maj 2006 - 11:46

The Saint_79
  • The Saint_79
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

så du menar att jag skaköpa en squeezbox eller :)

<{POST_SNAPBACK}>

Nej absolut inte, du kommer undan med 1/3 av priset, kanske till och med 1/4 med kraven du ställde.

<{POST_SNAPBACK}>

vad kan man mer göra med en squeezebox då? lägga upp alla sina cd skivor lyssna på mp3 och ?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.