Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter

3221 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Squeezebox Classic (Mediaspelare) 5 9,38 (199) Inga priser
Slim Devices SqueezeBox Wired MP3 (Mediaspelare) 1 8 (2) Inga priser
Slimdevices Squeezebox2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,8 (4) Inga priser
Thecus N2100 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Thecus N5200B (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
Logitech Squeezebox Transporter (Mediaspelare) 4 9 (4) Inga priser
Logitech Squeezebox Duet (Mediaspelare) 7 8,73 (90) Inga priser
Logitech Squeezebox Controller (Fjärrkontroller) 4 8,25 (3) Inga priser
Logitech Squeezebox Receiver (Mediaspelare) 2 8,17 (5) Inga priser
Logitech Squeezebox Boom (Kompaktstereo) 4 9,37 (58) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 8 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 9 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet * (1152 inlägg) 10 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Logitech Squeezebox Boom (140 inlägg) 11 år sedan
Svensk eller kinesisk T-amp? (16 inlägg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Drömanläggning 300.000 kr (43 inlägg) 12 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 12 år sedan
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg) 13 år sedan
Squeezebox eller Ipod/Airport express? (12 inlägg) 13 år sedan
Squeezebox och android (5 inlägg) 13 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 13 år sedan
CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler! (79 inlägg) 14 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 14 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg) 14 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg) 14 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 14 år sedan
En ny Squeezeboxmodell (94 inlägg) 15 år sedan
Hur lägger man in internetradiostationer till Squeezeboxboom ? (2 inlägg) 15 år sedan
SACD / HDCD (53 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox vs Soundbridge (202 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 15 år sedan
NAS - teori och praktik (22 inlägg) 15 år sedan
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg) 16 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan
Slimdevices släpper ny Squeezebox (27 inlägg) 16 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 17 år sedan
Slim Devices Squeezebox blir rumsren (2 inlägg) 17 år sedan
Creative Wireless Music eller Squeezebox 2? (10 inlägg) 18 år sedan

#51

Postad 27 maj 2006 - 12:01

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Martin.M: Har du använt något program för att automatiskt hämta hem all artwork eller har du hämtat den manuellt? Jag inte hittat nåt program som kan hämta artwork och läsa tags från FLAC-filer (bara MP3)...

The Saint_79: Squeezeboxen är "bara" till för att spela upp musik. Visst finns det andra medialösningar som kan göra en massa andra saker för mindre pengar, men Squeezeboxen är snarast att jämföra med en CD-spelare i en hifi-anläggning. Man har alltså satsat på bra komponenter som ger hög kvalitet på ljudet.

#52

Postad 29 maj 2006 - 16:26

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Finns det någon serverplugin för xbmc?

#53

Postad 30 maj 2006 - 15:46

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
...och är v2 & v3 en fråga om firmware eller är det olika produkter?

#54

Postad 30 maj 2006 - 18:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det är olika produkter, jag vet inte hur den första såg ut, men här är 2 och 3

Postad bild

Postad bild

#55

Postad 30 maj 2006 - 20:41

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Oroväckande många återförsäljare visar en bild (om de har någon) på V3 och kallar den Squeezebox rätt och slätt :(

Finns den utan wifi? På komplett (tex) står den listad under trådlösa mediapryttlar, men i specifikationen står det att den är trådbunden.

#56

Postad 30 maj 2006 - 22:15

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Vilka fördelar finns det att köra en squeezebox jämfört mot en sladd mellan dator och receiver?
Förutom att den är snygg :(

#57

Postad 31 maj 2006 - 11:08

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
-Fjärrkontroll
-Display
-Bra ljudkort är inte mycket billigare
-Att slippa datorljudet

Något mer?

#58

Postad 31 maj 2006 - 11:17

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0

-Fjärrkontroll
-Display
-Bra ljudkort är inte mycket billigare
-Att slippa datorljudet

Något mer?

<{POST_SNAPBACK}>


* Man kan ha flera enheter som spelar olika saker .
* Med lite trixande och bandbredd så kan du komma åt din slim-server från jobbet
* Du kan spela annan musik på datorn än den som använder Squeezboxen
* 20m kabel :(

//Jonas

#59

Postad 31 maj 2006 - 11:23

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0

* Man kan ha flera enheter som spelar olika saker .
* Med lite trixande och bandbredd så kan du komma åt din slim-server från jobbet
* Du kan spela annan musik på datorn än den som använder Squeezboxen
* 20m kabel :(

//Jonas

<{POST_SNAPBACK}>


Vad kan jag göra på slim-servern från jobbet/annan plats som är så bra?

#60

Postad 31 maj 2006 - 11:36

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0

Vad kan jag göra på slim-servern från jobbet/annan plats som är så bra?

<{POST_SNAPBACK}>


Stream:a musik så klart :(

//Jonas

#61

Postad 31 maj 2006 - 11:38

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Trodde väl det, men eftersom du sa "slim-servern" trodde jag man kom in på nått interface man kunde ställa in grejjer :(

Edit: Ett tips också, www.pandora.com är en musiksajt som jag inte kan förklara exakt vad dom gör, ni kan läsa på hemsidan, men den ska tydligen fungera med squeezebox så man kan köra pandora i squeezen.

Redigerat av derpious, 31 maj 2006 - 11:39.


#62

Postad 31 maj 2006 - 12:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Inte nog med att man kan lyssna på musik på vilken dator som helst hemifrån, man väljer även vilken bitrate man vill koda musiken i, går att ändra på ett kick.

Och pandora fungerar i squeezen som sagt, det fungerar lite kort så att det spelas en låt, sen väljer man om man tycker den är bra eller dålig.

dålig = mindre musik i den stilen
bra = mer musik i den stilen

osv osv

Har man hållt på ett tag så har man fått en personlig radiokanal som bara spelar musik som man tycker om, inte nödvändigtvis artister man känner till, men artister som liknar andra som man gillar.
Hur coolt som helst.
Dock bara gratis i 3 månader sen kostar det pengar.

#63

Postad 31 maj 2006 - 16:30

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Kan vara värt att bli medlem sen då, jag har precis börjat testa det, men om det funkar bra.
Och så funkar den i squeezeboxen om man blir medlem (betalar dvs).

Jag håller på o kollar på trådlösa routrar, blir nog en sån och en klämlåda till nästa löning.

#64

Postad 31 maj 2006 - 19:42

Unregistered3410f9c7
  • Unregistered3410f9c7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
I dag fick jag hem min Squeezebox från Dustin Home. Hade redan installerat Slimserver och scannat in musik. Jag skulle köra trådlöst till Squeezen så första steget var att aktivera wlan:et i router och skapa ett trådlöst nätverk + lägga upp wep-nyckel.

Kopplade in Squeezen i nät och stereo, startade igång, efter ca 2 minuter så fick jag streamad musik i stereon!! Mycket enkel och snabb installation, det som tog längst tid var att skriva in wep-nyckeln i boxen.

nu ligger man bara i soffan och "browsar" bland sin musik. Så enkelt!!! :) Lööövvve

Det enda minuset jag kan komma på är priset, annars är det 10/10 i betyg.

/Jens

Redigerat av Unregistered3410f9c7, 31 maj 2006 - 19:43.


#65

Postad 31 maj 2006 - 22:11

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det är så smidigt alltså, man undrar vad andra tillverkare sysslar med.
Har ju ett pinnacle showcenter också, vilket bök det är med den i jämförelse.

#66

Postad 01 juni 2006 - 18:28

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
En liten rapport från mitt projekt att använda Squeezeboxen som väckarklocka och automatstarta en förstärkare. Det är ju inget problem om man låter grejerna stå påslagna hela tiden men då byggs elräkningen på till avsevärda kostnader under åren...

Försök nummer ett var att använda en sk. automatswitch med master/slavuttag. De finns att köpa på tex. Claes Olsson och kan ställas in att trigga igång ett slav-eluttag när en förbrukare på master-uttaget går igång. Squeezeboxen visade sig tyvärr vara lite egensinnig eftersom den drar exakt lika mycket ström hela tiden, oavsett om den är på eller avslagen och hur ljusstark displayen är etc. Jag vet inte om detta är Squeezeboxens fel eller nätadapterns. Med originaladaptern så drar den ca. 6W och med adaptern jag köpte så drog den 8W, bara det i minsta laget för att trigga en automatswitch.

Jag är inte direkt den enda som funderat på detta problem och på Slimdevices forum hittar man två lösningar som visat sig fungera i praktiken. Den ena är en plugin som någon skrivit till slimserver som gör att man kan skicka en triggersignal via hörlursutgången. Där finns också ritningar på en enkel relä-switch som man kan styra med denna trigger för att tex starta en förstärkare. Orkar man så är det bara att köpa komponenterna och sätta igång och löda...

Den andra lösningen använder hyllprodukter men kostar mer. Slimserver har ett kraftfullt CLI (Command Line Interface) som kan göra nästan vad som helst. Genom att köpa en X10-adapter och plugga in i datorn så kan man via CLIet styra denna till att fjärrstarta tex. en förstärkare ansluten till en X10-brytare någon annanstans.

Mitt nästa försök innan jag ger mig på någon av dessa två alternativ blir att koppla Squeezebox och förstärkare till en vanlig digital timer så att de bara är igång de tider på dygnet då de behöver användas. Förstärkaren är en automatisk ICE-powerförstärkare som går i stand-by när det inte kommer någon insignal. Den drar ca 9W i standby. På detta sätt så blir jag av med Squeezeboxens tomgångsförbrukning också (50 - 70 kWh/år) så den totala besparingen blir ca 150 kWh/år.

#67

Postad 02 juni 2006 - 12:16

micke n
  • micke n
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har en Showcenter idag men behöver något till vardagsrummet, något som man endast ska spela musik med och inte behöver någon extern skärm.
I och med att min flickvän också vill kunna hantera den så måste det vara hyffsat enkelt.
Eftersom hon jämför allting med att kunna gå in i utforskaren, markera att antal filer eller foldrar och sedan spela upp dessa i winamp eller liknande så blir det kanske lite svårt att övertala henne tror jag.
Hur smidig är Squeezeboxen att välja musik från?
Kan man välja att spela filer och foldrar eller är det bara metadata som artist, album och genre typ? (Min flickvän är inte riktigt med på metadata-tänket)
Kan man marera ett antal filer/foldrar att spela eller måste man skapa playlists då?
Hur lättöverskådligt är ens musikbibliotek i displayen?

#68

Postad 02 juni 2006 - 12:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hur smidig är Squeezeboxen att välja musik från?

Väldigt smidig :)

Kan man välja att spela filer och foldrar eller är det bara metadata som artist, album och genre typ?

Alla av ovanstående alternativ fungerar.
Dock är det en otrolig fördel om man har sina filer taggade.. och framför allt rätt taggade. Men det går att browsa i kataloger också.

Kan man marera ett antal filer/foldrar att spela eller måste man skapa playlists då?

Det blir nog playlists tyvär. Har inte skapat några själv dock eftersom det går hur snabbt som helst att browsa runt mellan skivor.

Hur lättöverskådligt är ens musikbibliotek i displayen?

Hmm ja, man ser ju bara en artist/låt etc i taget, men eftersom gränssnittet är så lättarbetat så måste man nog säga att det är rätt lättöverskådligt ändå.

#69

Postad 02 juni 2006 - 12:33

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Är det serverprogrammet som organiserar låtarna eller får man ha typ itunes också?

#70

Postad 02 juni 2006 - 16:08

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Det är ganska meningslöst att fråga alla dessa saker här om man är någorlunda läskunnig.
All information finns på http://www.slimdevices.com. Här finns all dokumentation om alla hundratals features och fantastiska trix man kan göra.

Det går utmärkt att ladda hem slimserver och testa även utan att man har (hårdvaran) Squeezebox.
Man kan streama från slimserver till annat än Squeezebox, tex. Windowsapplikationer. Den funkar även ihop med iTunes om man tycker det är kul. Det är bara att ladda hem gratis och testa !

Har man råd så finns nog inget bättre på marknaden just nu.

#71

Postad 02 juni 2006 - 18:55

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Man kanske har erfarenhet av att provinstallera en massa olika program och vet att det är bäst att låta bli allt man inte måste ha installerat och därför tycker att det är bättre att fråga de som har använt programmet särskilt som det inte står ett jota om det jag frågade om och då är såna svar rätt meningslösa att få.

#72

Postad 04 juni 2006 - 08:30

Unregistered3410f9c7
  • Unregistered3410f9c7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Kan man marera ett antal filer/foldrar att spela eller måste man skapa playlists då?

Det blir nog playlists tyvär. Har inte skapat några själv dock eftersom det går hur snabbt som helst att browsa runt mellan skivor.

Medans man sitter och browsar så kör man med "Add" på fjärren i stället för "Play", då lägger Squeezeboxen in den "aktiva" låten eller artisten eller albumet i "Now playing"-listan, det är ju ungefär som att markera flera filer/foldrar.

Du kan ju sitta vid datorn också om du vill organisera ihop "Partymix summer 2006" och därefter bara spara playlisten och välja den i Squeezeboxens "Browse playlists"

Är det serverprogrammet som organiserar låtarna eller får man ha typ itunes också?

I normalläget är det Slimserver som indexerar låtarna, man har en option att låta Itunes gör det men jag kör på normalläget.

/Jens

Redigerat av Unregistered3410f9c7, 04 juni 2006 - 08:37.


#73

Postad 07 juni 2006 - 15:43

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Har blivit allt mer intresserad av just denna produkt. Som det är nu så sitter jag med ett HiFi-system som jag är riktigt nöjd med. Dock funderar jag mer och mer om jag skulle ta och byta ut min CD-spelare (Primare CD21) mot en Squeezebox.

Dock har jag ngr frågor innan jag kan fatta ett 100% beslut. Tror ni jag kommer märka stor skilland i kvalité mellan det CD-ljud som jag nu får, och det som i så fall kommer att "produceras" från datorn med hjälp av Squeezeboxen? Ser ni ngr som helst negativa saker med just denna produkt om man "är ute efter" att ha ett så pass bra ljud som möjligt? Kan det räcka med att köra med MP3 filer som är komprimerade med bästa kvalité med hjälp av LAME, eller måste jag i så fall "konvertera ner CD-skivorna" till tex FLAC för att på så vis komma så när CD-kvalité som möjligt?

Ni som börjat "byta ut er CD-samling" mot att köra musiken via denna produkt, vad tycker ni? Är ni lika nöjda med ljudet som när ni använde en CD-spelare?

Jag vill åt det bästa ljudet, men jag vill också ha det så smidigt som möjligt... Så alla råd som går att få, är väldigt uppskattade!

Tack på förhand! :angry:

#74

Postad 07 juni 2006 - 17:59

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Jag använde tidigare en Primare D30.2 som cd-spelare och jag saknar den inte det minsta. så ja, jag är mycket nöjd med min Squeezebox. Visserligen har jag kompletterat med en separat DAC.

Edit: Vill du ha så lik cd-kvalitet som möjligt så tycker jag definitivt att du skall använda ett förlustfritt format såsom FLAC. Ser inga som helst fördelar med mp3 i en anläggning hemma.

Redigerat av joakim99, 07 juni 2006 - 18:02.


#75

Postad 07 juni 2006 - 20:41

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Ok, låter ju suveränt! :angry:

Vilken DAC köpte du, om man får fråga?

Tack så mycket för svaret!

#76

Postad 08 juni 2006 - 08:39

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Vilken DAC köpte du, om man får fråga?


Jag har en Benchmark DAC1.

#77

Postad 08 juni 2006 - 09:18

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Tack för att du tog dig tid Joakim! :angry:


Det här verkar ju bara bli bättre och bättre. Har hittat ett fint program till Macen som gör att jag kan rippa mina CD-skivor till FLAC format. MAX

Ni som kör med iTunes, men kanske vill prova på ngt annat. Här tror jag vi har den ultimata lösningen. Bara de nu kunde bli färdiga med Mac-versionen. :blink:

#78

Postad 08 juni 2006 - 19:18

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
För er som vill testa Squeezebox gratis så finns det en mjukvaruversion av hårdvaran Squeezebox. Den kallas "SoftSqueeze" och är en Java-applikation som kan laddas hem och installeras automatiskt från slimserverns web-interface. Den ser ut exakt som Squeezebox på skärmen, komplett med fjärrkontroll och allt.

Gör så här:

Ladda hem och installera SlimServer

Konfigurera och lägg upp ett litet musikbibliotek.

Gå in på SlimServerns webinterface och klicka på SoftSqueeze längst ner på hjälpsektionen.
Följ instruktionerna så har du snart SoftSqueeze på skärmen. Denna är även användbar för den som har en Squeezebox då man kan synkronisera med hårdvaru-Squeezebox och få lite ljud ur datorn parallellt med kontrollmöjligheterna.

#79

Postad 08 juni 2006 - 22:30

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Jag testade det där softsqueeze, och jag fick mina MP3or att funka men ingen radio i squeezeservern funkade.

#80

Postad 09 juni 2006 - 10:35

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Jag sitter och lyssnar på internetradio genom SoftSqueeze nu så det skall gå att få att fungera.
Det står en hel del i FAQ om möjliga problem. Oftast är det din Firewall som stoppar trafiken eftersom du måste kommunicera ut på nätet.

#81

Postad 09 juni 2006 - 12:12

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Kan ju vara så eftersom jag kommer inte ihåg att jag fick nått meddelande från FW när jag startade programmet.

#82

Postad 24 juni 2006 - 22:49

liddes
  • liddes
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Kan man köra en nätverkshårddisk med Squeezebox?
Det vore ju bra så att man slipper ha datorn på konstant.
---
jag hittade svaret på min fråga här:
http://faq.slimdevic...n&highlight=nas

Redigerat av liddes, 24 juni 2006 - 22:56.


#83

Postad 25 juni 2006 - 12:03

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Ugh. 5900kr + moms, frakt och diskar. Och så vet man inte hur mycket det låter heller. ;)


Men det slår ju Hifidelio och Cambridge i flexibilitet.

Redigerat av clevername, 25 juni 2006 - 12:20.


#84

Postad 25 juni 2006 - 13:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ugh. 5900kr + moms, frakt och diskar. Och så vet man inte hur mycket det låter heller. ;)


Men det slår ju Hifidelio och Cambridge i flexibilitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan ju faktiskt komma riktigt billigt undan genom att ta nån gammal burk som man har ståendes... eller varför inte en fläktlös mini-itx .. kan komma undan med nån tusing där (exkl disk) + att det är en betydligt mer flexibel lösning som man kan köra alla program man känner för.

Redigerat av Martin.M, 25 juni 2006 - 13:23.


#85

Postad 25 juni 2006 - 18:19

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Man skall ha en gammal burk ståendes också då, gärna en som knappt drar någon ström eller behöver fläkt :-/

#86

Postad 27 juni 2006 - 23:45

Yammamannen
  • Yammamannen
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Liten fråga...

Skulle man kunna / finns det plug-ins för akustikkalibrering av rummet. Måste väl vara special då det inte går via ljudkortet.

En annan fundering, skulle man kunna ha 2 st, en vid varje högtalare och köra aktiv delning i datorn med alla möjligheter det för med sig.

SACD DVDAudio?

#87

Postad 27 juni 2006 - 23:55

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Som jag uppfattar den finns det inte tekniskt stöd för rumskalibrering i squeezeboxhårdvaran. Men det borde väl gå att ordna innan du kopplar in den.

SACD kommer du aldrig att få höra från en squeezebox. De går inte att läsa från en dator.

DVD-A går inte idag, även om det finns sätt att läsa och till och med rippa DVD-A. Om man bara tänker på bandbredden som ljudet har tvivlar jag på att det någonsin kommer att gå att köra över squeezebox.

#88

Postad 28 juni 2006 - 00:14

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Akustikkallibreringen borde ju lätt kunna lösas genom ett plugin precis som det funkar idag med plugins till winamp och foobar.... måste forska på det. Borde inte ta speciellt mycket kräm eftersom det är en statisk kurva som slängs på, det är inget som beräknas i realtid. Snacka om drömmaskin i sådana fall (om det är möjligt att bli mer kär i den) :( :)

Aktiv delning... om man kan få två boxar att synka med varandra till 100% ... men det borde nog fungera kanske... frågor för utvecklarna på slimdevices tror jag. Lite småavancerat ;)

Redigerat av Martin.M, 28 juni 2006 - 00:16.


#89

Postad 28 juni 2006 - 11:50

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Rumskorrigering kan man enkelt ordna genom att lagra filerna förprocessade med det filter man önskar. Vanliga ljudediteringsprogram (typ CoolEdit) kan göra detta med batchprocessing. Tillsammans med Slimservers omfattande CLI kan man säkert helautomatisera processen om man orkar pilla lite.

I vanliga fall så hör ju inte rumskorrigeringen hemma i ljudkällan utan i förstärkeriet. Det går ju utmärkt att köra så även med Squeezebox.

#90

Postad 28 juni 2006 - 14:21

Unregistered3410f9c7
  • Unregistered3410f9c7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Kan man köra en nätverkshårddisk med Squeezebox?
Det vore ju bra så att man slipper ha datorn på konstant.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har en kompis som köpt en Buffalo Linkstation, "crackat" firmwaren på den, lagt in Slimserver, lagt över all musik på Buffalons hårddisk, och därefter kopplat ihop det via routern.

Det funkar jättebra. När man går in i webgränssnittet via datorn och "browsar" bland musiken är den lite seg med uppdatering av skärmen, men det beror väl på Buffalons begränsade cpu och minne.

Han köpte sin Linkstation med 250GB HD i USA för 250$, tror jag att det var.

----
edit:

Hittade det perfekta paketerbjudandet!!! :) Två stycken Squeezeboxar + en Infrant ReadyNAS på 1,0 TB för endast 1499$....
Citat från Infrants hemsida "Infrant Teams Up with Slim Devices to proclaim the Death of the CD Player" Me like!

En annan sak, är det någon som laddat hem och installerat nya Slimserver 6.3.0?

/Jens

Redigerat av Unregistered3410f9c7, 28 juni 2006 - 15:24.


#91

Postad 28 juni 2006 - 15:56

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0

Rumskorrigering kan man enkelt ordna genom att lagra filerna förprocessade med det filter man önskar. Vanliga ljudediteringsprogram (typ CoolEdit) kan göra detta med batchprocessing. Tillsammans med Slimservers omfattande CLI kan man säkert helautomatisera processen om man orkar pilla lite.

<{POST_SNAPBACK}>



Du menar väl inte att man skall pre-rendera och därmed förvränga tusentals mödosamt rippade ljudfiler så att man måste göra om processen om man flyttar eller möblerar om?

#92

Postad 28 juni 2006 - 16:05

Unregistered995
  • Unregistered995
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Det finns en convolver framtagen till slimserver, se: http://www.duffroomc...wiki/User:Hpyle

För att ta fram själva filtret som används i convolvern måste rummets impulsrespons mätas och sedan beräknas filtret mha programmet DRC, se övriga sidor på wikin...

#93

Postad 04 juli 2006 - 23:17

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0

En annan sak, är det någon som laddat hem och installerat nya Slimserver 6.3.0?


Kör nyaste slimservern, märker ingen skillnad dock från föregående version.

#94

Postad 05 juli 2006 - 16:36

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0

Kör nyaste slimservern, märker ingen skillnad dock från föregående version.

<{POST_SNAPBACK}>


Lista på skillnader finns här.

#95

Postad 07 juli 2006 - 10:59

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlägg
  • 0
Jo jag har läst dom, men mitt påstående står kvar, att jag inte märker nån skillnad.
Antagligen hade jag inget av dom problemen som dom har fixat, eller använder inte nån ny funktion.

Är det nån som har testat Rhapsody och kan förklara lite mer vad det är.

#96

Postad 10 juli 2006 - 11:51

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Ska nog köpa en sådan box denna vecka och kasta ut min CD-Spelare :)

Kört med XBOX(xbmc) för Flac och mp3 har fungerat bra men gillar inte att behöva köra över kabel(ej trådlöst) och genom en tv för att kunna se vad man gör sedan låter(fläkt ljud)ju en xbox.

Sedan ska det vara bättre ljud genom denna eller??

Någon som kan ta ett "screenshot" på hur Serverprogramvaran ser ut där man editerar sina utdelade låtar ser ut.


Någon som vet om det kommer en V.4 av denna innan hösten annars slår jag till på denna nu.

#97

Postad 10 juli 2006 - 13:48

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Som tidigare skrivits: Ladda ner serverprogramvaran (den är bara på 16MB) och installeras superenkelt. Starta upp den och gränssnittet visas i webbläsare. Klicka på Help --> SoftSqueeze, och du har en emulering av display och fjärrkontroll och kan använda den precis som om du hade en squeezebox. Enda skillnaden är förstås att du är låst vid datorn, det man vill komma ifrån med själva boxen.

Å ena sidan är det i teorin mycket lätt att låta serverprogramvaran söka fram musiken man har i en katalog (i den katalogen kan man ha genvägar till de andra platser man har musik liggande), å andra sidan hittade programvaran bara ner i en del av subkatalogerna och jag behövde manuellt ner och spela något därifrån för att de skulle inkluderas.

Ett, vad det verkar (kollade bara igenom snabbt), stort utbud av Internetradio och lagrade livekonserter är en klar extra bonus som man kan använda sig av utan att ha köpt boxen.

#98

Postad 11 juli 2006 - 10:24

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
tack ser bra ut tror jag slår till på en :rolleyes:

#99

Postad 13 juli 2006 - 09:17

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0

Ugh. 5900kr + moms, frakt och diskar. Och så vet man inte hur mycket det låter heller. :)

Men det slår ju Hifidelio och Cambridge i flexibilitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Man kan ju faktiskt komma riktigt billigt undan genom att ta nån gammal burk som man har ståendes... eller varför inte en fläktlös mini-itx .. kan komma undan med nån tusing där (exkl disk) + att det är en betydligt mer flexibel lösning som man kan köra alla program man känner för.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad tror du är minimikravet på denna "gamla burk" - jag har en (tror jag) Celeron 400 som dörrstopp, kan den räcka till? Kanske om man installerar Linux på den (nu är det väl Win98 First Edition...)

#100

Postad 13 juli 2006 - 10:43

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0

System requirements:

    * All systems: 256MB RAM, ethernet or wireless network, and 20MB hard disk space
    * Macintosh: Mac OS X 10.3 or later
    * Windows: 733Mhz Pentium running Windows NT/2000/XP
    * Linux/BSD/Solaris/Other: Perl 5.8.3 or later



Fast de kanske tar i när de skriver så. Ladda ner slimserver och pröva.



3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.