Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter

3224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Logitech Squeezebox Classic (Mediaspelare) 5 9,38 (199) Inga priser
Slim Devices SqueezeBox Wired MP3 (Mediaspelare) 1 8 (2) Inga priser
Slimdevices Squeezebox2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 1 8,8 (4) Inga priser
Thecus N2100 (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Thecus N5200B (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
Logitech Squeezebox Transporter (Mediaspelare) 4 9 (4) Inga priser
Logitech Squeezebox Duet (Mediaspelare) 7 8,73 (90) Inga priser
Logitech Squeezebox Controller (Fjärrkontroller) 4 8,25 (3) Inga priser
Logitech Squeezebox Receiver (Mediaspelare) 2 8,17 (5) Inga priser
Logitech Squeezebox Boom (Kompaktstereo) 5 9,37 (58) Inga priser
Logitech Squeezebox Touch (Mediaspelare) 9 8,07 (44) Inga priser
Logitech Squeezebox Radio (Radio) 7 7,74 (97) Inga priser
36 relaterade trådar
* Officiell tråd - Squeezebox Touch * (445 inlägg) 8 år sedan
Vad är det som skiljer logitech UE smart radio och squeezebox radio? (27 inlägg) 10 år sedan
Spotify + musik från ReadyNAS DUO på stereon!?! (13 inlägg) 10 år sedan
Squeezebox Radio (160 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet * (1152 inlägg) 11 år sedan
Bästa musikstreamern? (72 inlägg) 11 år sedan
Logitech Squeezebox Boom (140 inlägg) 11 år sedan
Svensk eller kinesisk T-amp? (16 inlägg) 11 år sedan
Spotify: Sonos vs. Logitech (41 inlägg) 12 år sedan
Drömanläggning 300.000 kr (43 inlägg) 12 år sedan
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg) 12 år sedan
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg) 13 år sedan
Squeezebox eller Ipod/Airport express? (12 inlägg) 13 år sedan
Squeezebox och android (5 inlägg) 13 år sedan
Pioneer Lx71 vs Squeezebox classic (5 inlägg) 14 år sedan
CD-spelaren dödförklarad, ny ljudstreamer för audiofiler! (79 inlägg) 14 år sedan
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg) 14 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox-DAC mot Musical Fidelity hörlursförstärkare, vilken är bäst? (0 inlägg) 14 år sedan
Logitech Squeezebox Touch (8 inlägg) 14 år sedan
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg) 14 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 15 år sedan
En ny Squeezeboxmodell (94 inlägg) 15 år sedan
Hur lägger man in internetradiostationer till Squeezeboxboom ? (2 inlägg) 15 år sedan
SACD / HDCD (53 inlägg) 15 år sedan
Ny 2-kanals för 20-25 lakan - behöver tips! (37 inlägg) 15 år sedan
Squeezebox vs Soundbridge (202 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 15 år sedan
NAS - teori och praktik (22 inlägg) 16 år sedan
Ska byta ut min Soundbridge... (25 inlägg) 16 år sedan
Tror ni jag gjorde ett dumt val ... ? (14 inlägg) 16 år sedan
Benchmark DAC1 mot Slimdevices Transporter? (11 inlägg) 16 år sedan
Slimdevices släpper ny Squeezebox (27 inlägg) 16 år sedan
Extern DAC (90 inlägg) 17 år sedan
Slim Devices Squeezebox blir rumsren (2 inlägg) 17 år sedan
Creative Wireless Music eller Squeezebox 2? (10 inlägg) 18 år sedan

#101

Postad 13 juli 2006 - 11:01

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Tack, jag tänkte att det skulle kanske räcka med mindre med Linux, men å andra sidan har jag nog lite andra prylar liggande så ett system med en 1GHz gammal Athlon kan plockas ihop.

#102

Postad 13 juli 2006 - 14:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag kör nu en 800 Mhz PIII med 384 MB internminne. Det funkar alldeles utmärkt iaf :)
Samtidigt snurrar web, ftp, torrentprogram osv osv...

#103

Postad 14 juli 2006 - 06:53

blader_se
  • blader_se
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

En liten rapport från mitt projekt att använda Squeezeboxen som väckarklocka och automatstarta en förstärkare. Det är ju inget problem om man låter grejerna stå påslagna hela tiden men då byggs elräkningen på till avsevärda kostnader under åren...

[snip]

Mitt nästa försök innan jag ger mig på någon av dessa två alternativ blir att koppla Squeezebox och förstärkare till en vanlig digital timer så att de bara är igång de tider på dygnet då de behöver användas.  Förstärkaren är en automatisk ICE-powerförstärkare som går i stand-by när det inte kommer någon insignal. Den drar ca 9W i standby. På detta sätt så blir jag av med Squeezeboxens tomgångsförbrukning också (50 - 70 kWh/år) så den totala besparingen blir ca 150 kWh/år.

<{POST_SNAPBACK}>



Hur går det med ditt projekt?
Jag är ute efter en liknande lösning, vilken förstärkare har du?

#104

Postad 14 juli 2006 - 14:45

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Oj oj oj nu har jag skaffat mig en liten box och jag gillar den så mycket redan :)

En fundering har jag... När man lärgger till skivor i sitt "music library" måste man scanna om hela foldern eller går det att göra på något snabbare sätt?

Tar ju ett bra tag när man har en hel del.


Att jag inte skaffade mig denna box tidigare :D


edit : browse by folder löste mycket (då slipper man scanna hela sitt musik biliotek)

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 14 juli 2006 - 15:35.


#105

Postad 14 juli 2006 - 16:06

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Välkommen till Squeezeklubben! :)

Som du själv kom på ... att ta browse filesysystem, sen spela sin nya skiva lägger till den i databasen.

#106

Postad 14 juli 2006 - 18:11

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Vad är bäst optical digital eller coaxial digital för att få bästa ljud till min stärkare.

Kör nu optical digital hela vägen.

last.fm sidan har varit nere ett tag nu hoppas den kommer upp snart så man kan testa lastfm genom denna skönhet.

:)

#107

Postad 15 juli 2006 - 10:48

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Hur går det med ditt projekt?
Jag är ute efter en liknande lösning, vilken förstärkare har du?

<{POST_SNAPBACK}>



Jag kör med eAR 202 från Acoustic Reality. Har nu kopplat Squeezebox, slutsteg och förförstärkare till en digital timer som är programmerad att försörja prylarna med ström under de perioder jag förväntas använda dem. Prylarna är också integrerade i hemmabion så de står påslagna ganska ofta. Alarmfunktionen i Slimserver funkar dock bra och jag vaknar numera till ljuv musik varje morgon.

När jag bestämt mig för en lösning så tänker jag skaffa en dedikerad förstärkare och koppla in min andra Squeezebox i sovrummet och ha som väckarklocka. Timersystemet funkar och är billigt men inte helt bekvämt och optimalt. Ett alternativ som dök upp var en ny produkt jag hittade som kallas "Digitala Hemmet".

Det är en USB-ansluten styrenhet för standard trådlösa strömbrytare och annat och den skulle kunna användas på samma sätt som dyra X10-prylar fast till en lägre kostnad. Jag tog kontakt med designern och frågade om det fanns ett CLI till mjukvaran. Meningen är ju att trigga prylarna via Slimservers CLI. Det fanns inte i dagsläget men konstruktören tyckde det var en så bra idé att han skulle ta fram ett! Applikationen var skriven i Java och det blir i så fall samma sak med CLI:et. Jag vet inte om/när detta blir verklighet men jag kan slänga ett inlägg här om jag får veta något. Digitala Hemmet verkar för övrigt vara en kul produkt som man kan använda till allt möjligt så det är nog en vettig lösning. Man måste dock ha en server gående men har man det så är det klockrent.

#108

Postad 18 juli 2006 - 16:30

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
köpte mig en till idag ;)

#109

Postad 18 juli 2006 - 17:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

köpte mig en till idag  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår dig.. jag tog min på 6 månaders räntefritt hehe.... när den är klar om ett par månader blir det en till ... och sen några aktiva högtalare till vardagsrummet!

#110

Postad 18 juli 2006 - 17:35

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hittade just en tråd i HTPC-forumet som handlar om automatstyrning från PC. En hjälte utvecklar själv denna hård och mjukvara vilket kanske resulterar i en kommersiell produkt om vi har tur.
https://www.minhembi...t=0&searchtime=

I tråden finns också länkar till existerande produkter som klarar problemet att tex. trigga igång förstärkare och annat från (indirekt) Slimserver.

Lysande!

#111

Postad 20 juli 2006 - 22:19

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jag undrar om det kommer bli en begränsning att jag har musikbiblioteket liggandes på en extern USB hårddisk? Sedan det trådlösa nätverkskortet i min bärbara dator är endast ett äldre 11mb/s variant.

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 20 juli 2006 - 22:22.


#112

Postad 20 juli 2006 - 22:38

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Har också mitt på USB och det fungerar perfekt.
SB stödjer B och G i trådlöst.
Har dock en snabbare trådlös router.

Lite info om nätverk mm hittar du här http://www.slimdevic...m/pi_specs.html
ställ annars din fråga i forumet på denna sida http://forums.slimdevices.com/ så svarar någon som kan detta bättre.

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 20 juli 2006 - 22:40.


#113

Postad 20 juli 2006 - 23:09

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
OKi lungt.. Trodde egentligen inte att det skulle innebära någon begränsning... nåja får se om man investerar i en sån här i framtiden.

Men jag gillar momentet att gå fram till sin skivsamling stå och titta efter vad man är sugen på och sedan plocka fram den....

Å andra sidan detta "sliter" mindre på orginalskivorna och fodralen.

//Loofy

#114

Postad 21 juli 2006 - 10:16

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
En rolig sak är ju detta Pandora som man får 90 dagar gratis.
http://blog.pandora.com/faq/ riktigt bra fungerar det tycker jag.

Sedan alla de andra 1000tals radio kanaler som spelar i allt från 320-24 Kbit musik.
(hittatde faktisk några som spelar i 320 :unsure:

Sedan stödet för www.last.fm är ju inte helt fel.
Sedan kan du spela vanliga SR P3 mm också.
Du behöver inte ha på datorn för att lyssna på Radio av olika slag.

Ja det var lite om radio i SB.
Sedan att den är ruskigt snygg skadar ju inte ;)
+ att alla roliga plugins som spel och väder osv

En bild på Väder plugin
Postad bild

#115

Postad 21 juli 2006 - 14:04

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Ja, och färgsättningen passar ju bra med Panasonic plasma och Meridian hembio också... :unsure:

#116

Postad 21 juli 2006 - 19:18

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Vad kostar pandora sedan?

Hittade det.

http://blog.pandora.com/faq/
Fråga 3.
$36 om året - inga pengar om det fungerar bra.

Vanlig radio oxå säger du? Hur bär den sig åt om man inte datorn är igång och man vill spela?

Ytterligare trubbel:
Bara till för U.S. Residents... Hur har ni registrerat er som är medlemmar?

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 21 juli 2006 - 19:44.


#117

Postad 21 juli 2006 - 22:31

oldfarm
  • oldfarm
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

mysiskatten:
Ska nog köpa en sådan box denna vecka och kasta ut min CD-Spelare smile.gif

Kört med XBOX(xbmc) för Flac och mp3 har fungerat bra men gillar inte att behöva köra över kabel(ej trådlöst) och genom en tv för att kunna se vad man gör sedan låter(fläkt ljud)ju en xbox.

Sedan ska det vara bättre ljud genom denna eller??

Någon som kan ta ett "screenshot" på hur Serverprogramvaran ser ut där man editerar sina utdelade låtar ser ut.


Någon som vet om det kommer en V.4 av denna innan hösten annars slår jag till på denna nu.


Vilka fördelar gentemot XBMC har du med squeezeboxen, förrutom dom uppenbara fysiska?
/Henrik

#118

Postad 22 juli 2006 - 09:34

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Loofy

Squeezenetwork kallas det då kopplar den bort från datorn
Skapa konto här och reggar din SB gratis http://www.squeezene....com/user/login

sedan är det bara tuta och köra med pandora mm mm och ha din dator avslagen.

Allt detta kan du göra genom menyn på din SB också

finns i huvudmenyn - Sign in Squeezenetwork

SR hittar du här http://www.sr.se/cgi...&Artikel=787720 och de är bara att lägga till till favoriter som du kommer åt med ett knapp tryck och det startas på 1sek (riktigt bra ljud är det också tycker jag även fast det bara är 100Kbit wma stream)

till oldfarm

Har kört med XBMC i flera år och skrivit 1000 inägg enbart om XBMC på psxcare forum och officiella xbmc forumet så man kan lungt säga att jag var/är en biten xbmc fan.


Varför då en SB?
Bättre ljud(se nedan)direkt till stärkar + att jag slipper min stora tv skärm när jag ska browsa min musik + att den är mindre och snyggare. Det var de stora argumenten sedan slipper jag tp-kabeln då den har wireless :(

Xboxen(xbmc) måste uppkonvertera ljudet till 48kHz då den ej har äkta stöd.

Kör fortfarande film (dvd images) i sovrumet med min xbmc och annat roligt :wub:

XBMC rules men till musik då är SB den trevligaste att köra med :(

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 22 juli 2006 - 09:40.


#119

Postad 22 juli 2006 - 09:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

SR hittar du här http://www.sr.se/cgi...&Artikel=787720 och de är bara att lägga till till favoriter som du kommer åt med ett knapp tryck och det startas på 1sek (riktigt bra ljud är det också tycker jag även fast det bara är 100Kbit wma stream)

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns många svenska kanaler inlagda från början också. Under cities/stockholm ... där finns ett tiotal SR kanaler.. radio rix, megapol, nrj och några till :(

#120

Postad 22 juli 2006 - 09:58

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Oki... Det finns väl knappast någon radiokanal som inte broadcastar sina sändningar på nätet i dag?

(Anledningen till att jag snackar om just detta är att jag står i begrepp att köpa en radioapparat till tjejen.... Det kommer kosta 2000:- med den modellen vi hade tänkt oss, Men mervärdet för 900:- till kanske gör det mer prisvärt med en Squeeze)

//Loofy

#121

Postad 22 juli 2006 - 12:43

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0

(Anledningen till att jag snackar om just detta är att jag står i begrepp att köpa en radioapparat till tjejen.... Det kommer kosta 2000:- med den modellen vi hade tänkt oss, Men mervärdet för 900:- till kanske gör det mer prisvärt med en Squeeze)

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Tänk på att Squeezeboxen inte har några inbyggda högtalare, så du måste koppla den till något som spelar upp ljudet (tex aktiva högtalare, stereon, hörlurar, etc).

#122

Postad 23 juli 2006 - 00:10

oldfarm
  • oldfarm
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0

Har kört med XBMC i flera år och skrivit 1000 inägg enbart om XBMC på psxcare forum och officiella xbmc forumet så man kan lungt säga att jag var/är en biten xbmc fan.


Varför då en SB?
Bättre ljud(se nedan)direkt till stärkar + att jag slipper min stora tv skärm när jag ska browsa min musik + att den är mindre och snyggare. Det var de stora argumenten sedan slipper jag tp-kabeln då den har wireless smile.gif

Xboxen(xbmc) måste uppkonvertera ljudet till 48kHz då den ej har äkta stöd.

Kör fortfarande film (dvd images) i sovrumet med min xbmc och annat roligt smile.gif

XBMC rules men till musik då är SB den trevligaste att köra med wub.gif

Ja jo, kan dock inte förstå hur man kan gå från att ha total överblick i XBMC till att gå till en en raders Dot Matrix display.

Att ljudet skulle vara så kasst med en XBOX vet jag inte, beror väl på vad för DAC man kör med.

Men, smaken är väl som baken :(
Är du nöjd med SB så är det ju bara att köra på.

#123

Postad 23 juli 2006 - 07:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ja jo, kan dock inte förstå hur man kan gå från att ha total överblick i XBMC till att gå till en en raders Dot Matrix display.

Att ljudet skulle vara så kasst med en XBOX vet jag inte, beror väl på vad för DAC man kör med.

Men, smaken är väl som baken :(
Är du nöjd med SB så är det ju bara att köra på.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju det som är själv grejjen. Du har verkligen full överblick, utan någon stor skärm som måste vara igång. Och vilken låt du än vill ha fram fixar man på 5 sekunder.

#124

Postad 24 juli 2006 - 10:28

revve
  • revve
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite! Om det är någon som är intresserad av att köpa en Squeezebox 3 inköpt i jan/feb 06, skicka ett PM med ett rimligt bud!

Mvh, Rickard

*EDIT* Såld!

Redigerat av revve, 29 juli 2006 - 14:33.


#125

Postad 24 juli 2006 - 10:40

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

(Anledningen till att jag snackar om just detta är att jag står i begrepp att köpa en radioapparat till tjejen.... Det kommer kosta 2000:- med den modellen vi hade tänkt oss, Men mervärdet för 900:- till kanske gör det mer prisvärt med en Squeeze)

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Tänk på att Squeezeboxen inte har några inbyggda högtalare, så du måste koppla den till något som spelar upp ljudet (tex aktiva högtalare, stereon, hörlurar, etc).

<{POST_SNAPBACK}>

är fullt medveten.. Hade alla poppat runt bland skivarkivet och lyssnat på en inbyggd högtalare hade det inte varit intressant.

//Loofy

#126

Postad 24 juli 2006 - 12:22

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0

är fullt medveten.. Hade alla poppat runt bland skivarkivet och lyssnat på en inbyggd högtalare hade det inte varit intressant.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, ville bara förtydliga detta eftersom du såg Squeezeboxen som ett alternativ till en "radioapparat".

#127

Postad 24 juli 2006 - 13:49

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Jupps, den jag annars kollat på var ju



Som oxå levereras utan högtalare <_<

Men jag börjar mer och mer kunna se fördelarna med squeezebox om den dessutom kan användas som radio.

//Loofy

#128

Postad 25 juli 2006 - 15:56

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
SB måste ses "in action" för att man ska fatta hur snygg och bra den är att ha :)

#129

Postad 25 juli 2006 - 19:48

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
men squeezeboxen och Transporter vad tror ni om det? förbokar man så får man ju squeezeboxen med :) men vad tror ni om det jämnfört med primare i30 kopplad till datorn?

Men transportern är som förstärkare visst? och squeezeboxen är som "cd" spelaren?

Mvh
Johan

#130

Postad 25 juli 2006 - 20:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

men squeezeboxen och Transporter vad tror ni om det? förbokar man så får man ju squeezeboxen med :) men vad tror ni om det jämnfört med primare i30 kopplad till datorn?

<{POST_SNAPBACK}>

Om jag ska gissa så har primare inte en suck :)

Men transportern är som förstärkare visst? och squeezeboxen är som "cd" spelaren?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej nej, transportern är som en deluxe squeezebox ungefär, dom gör exakt samma sak men transportern har lite mer utgångar, bättre komponenter osv.

Du behöver fortfarande samma sak för att spela:

Dator -> Transporter -> Förstärkare -> Högtalare
Dator -> Squeezebox -> Förstärkare -> Högtalare

#131

Postad 25 juli 2006 - 22:27

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Vad är en "transporter"? länk till en sådan, tack

SB kan köra radio och Pandora mm utan att ha datan igång med det visste du/ni nog.

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 25 juli 2006 - 22:28.


#132

Postad 25 juli 2006 - 22:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Vad är en "transporter"? länk till en sådan, tack

SB kan köra radio och Pandora mm utan att ha datan igång med det visste du/ni nog.

<{POST_SNAPBACK}>

https://www.minhembi...howtopic=128193

Slimdevices nya :) . .. Men den kostar flis.

#133

Postad 25 juli 2006 - 23:48

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
jisses, men verkar ju ruskigt bra.

#134

Postad 26 juli 2006 - 04:32

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
mm nu har jag börjat greppa :D hehe, men då kör jag på primaren iaf då hehe, men oj vad dyr transportern är :) men om jag köper squeeze boxen och kopplar till förstärkaren och datorn skulle ljudet fortfarande påverkas av om jag köper bättre ljudkort m.m?

är som en helt ny värld öppnats förstår ingenting :)

#135

Postad 26 juli 2006 - 09:40

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Ljudet hänger på din förstärkare, din dator har inget med ljudet att göra den lagrar bara data.

edit:
Kör med optiskt kabel till stärkare för bästa ljud.

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 26 juli 2006 - 09:42.


#136

Postad 26 juli 2006 - 20:34

Bladman
  • Bladman
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Hej, eftersom att det pratats lite om dac i denna tråd så undrar jag om det är någon som vet var man kan få tag på en Xindak DAC-3, eller någon annan bra dac som inte är allt för dyr.

Är förövrigt väldigt sugen på Squeezebox, men då behövs ju en dac, tror jag B)

Tack på förhand //Wille.

#137

Postad 26 juli 2006 - 20:37

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
men ljudet fårn datorn blir ju bättre med ett bra ljudkort, så med en squeeze box så spelar det alltså ingen roll om det så är ett inbyggt ljudkort plötsligt?
och vad är en dac?B)

#138

Postad 26 juli 2006 - 21:18

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Det är ju Squeezeboxen som står för uppspelningen. Den hämtar bara filerna på hårddisken. Man kan säga att den fungerar som en mp3-spelare och för en sådan behöver du inget bra ljudkort.

I princip kan man säga att Squeezeboxen är ett ljudkort som man har kopplat till stereon men inte till datorn. Ett ypperligt alternativ enligt mig B) . Man behöver ingen extern DAC till Squeezeboxen men enligt många så kan man få ut ännu mer av ljudkvalitét med en sådan. Det finns en DAC i Squeezeboxen :) .

Citat från susning.nu angående vad en DAC är:

En DA-omvandlare (eng. DAC, Digital to Analog Converter) är en elektrisk krets som omvandlar data lagrade som binära tal till en elektrisk spänning, Digitalt till Analogt.
Används t ex i CD-spelare, på datorns ljudkort m.m.


MVH Kribban

#139

Postad 27 juli 2006 - 04:52

Unregistered441b6096
  • Unregistered441b6096
  • Forumräv

  • 729 inlägg
  • 0
Oki tack så mycket för informationen kribban !

#140

Postad 27 juli 2006 - 14:05

Unregistered2d5b6d9a
  • Unregistered2d5b6d9a
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Kan man på något sätt koppla SB direkt mot en extern hårddisk eller liknande? Det jag vill komma bort ifrån är att ha datorn på konstant.

#141

Postad 27 juli 2006 - 15:41

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
Nej.

edit: vad jag vet iallafall.

Slimserver måste ju vara körande på din dator(vad jag vet) så det kan nog bli svårt.

Postad bild

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 27 juli 2006 - 15:44.


#142

Postad 27 juli 2006 - 15:54

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
Jo det går om man hittar en nätverksdisk som man kan lägga in program på. Linksys har en om jag inte missminner mig.

#143

Postad 27 juli 2006 - 16:35

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
där ser man B) men då undra man ju genast hur det fungerar? den måste ju ha någon form av cpu och moderkort och då blir det ju en dator eller?

#144

Postad 27 juli 2006 - 16:46

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
Jag har för mig att jag såg någon på forumet som hade en Linksys med annan Firmware tillsammans med en USB-hårddisk. Det skulle tydligen fungera med Squeezeboxen.

Linksys NAS + USB-hårddisk = Dator (i det här fallet, nästan iaf)

#145

Postad 27 juli 2006 - 17:26

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
Ja, det finns tre varianter av nätverkshårddiskar som fungerar, nätverkshårddiskarna har ju mer eller mindre CPU-kraft i sig. Den bra, men dyra, ReadyNAS kommer med Slimserver redan förinstallerat, de andra två varianterna kräver lite "hack" från en själv. Står lite om det på Slimdevices hemsida.

#146

Postad 27 juli 2006 - 18:03

stewed
  • stewed
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Linksysen beskrivs i inlägg #47 i denna tråd.

#147

Postad 27 juli 2006 - 18:20

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
där ser man, kanske värt att testa detta.

Undra vad det kostar att ha datan igång 24/7 har ett 200Watt PSU och det går ju inte för fullt kan jag tro.

Nu lyssnar jag ju inte 24/7 utan snarare någon timma per dag högst.

#148

Postad 27 juli 2006 - 18:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

där ser man, kanske värt att testa detta.

Undra vad det kostar att ha datan igång 24/7 har ett 200Watt PSU och det går ju inte för fullt kan jag tro.

Nu lyssnar jag ju inte 24/7 utan snarare någon timma per dag högst.

<{POST_SNAPBACK}>

Man måste ju inte ha på den dygnet runt heller, dom flesta har ju faktiskt på datorn för det mesta när dom är vakna B)

Min gamla Pentium III 800 Mhz med 3 diskar i drar ungefär 80-90 watt kontinuerligt :)

#149

Postad 27 juli 2006 - 18:56

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0
det är alltså lika mycket som att ha två 40Watts(40+40=80watt) lampor lysande?

Stämmer mitt tänkande edit: dålig på detta med ström/watt osv?

Redigerat av Unregisteredea4970c4, 27 juli 2006 - 18:57.


#150

Postad 27 juli 2006 - 19:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

det är alltså lika mycket som att ha två 40Watts(40+40=80watt) lampor lysande?

Stämmer mitt tänkande edit: dålig på detta med ström/watt osv?

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer B)

Inte mycket direkt, en avstängd dator drar typ 25-40* watt om man inte drar ut kontakten, något som många inte vet om.

* Baserat på 4-5 av mina datorer jag testat på.

Redigerat av Martin.M, 27 juli 2006 - 19:01.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.