Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har projektorn spelat ut sin roll i vardagsrummet?

110 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 17 maj 2016 - 07:28

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Ja det är två olika saker, har inte sagt något annat, men de upplevs samma.

Det ända jag säger är att man oftast kommer undan med en proj eller tv på 20-30 sen är det andra parametrar som spelar in och oftast får upplevelsen att vara dålig.

 

Nae jag spelar iaf inte på sony, jag kör på panasonic och det funkar för mig.

 

Panna projj? Är sugen på en SonyHW40, grymt bra pris på den nu... men vill vänta kanske ett år... men då kanske den är slut överallt... hört att den är bra till spel... :mellow:

Sen är det olika inputlag på olika spel med, iaf när det gäller konsol... kommer ni ihåg bf3 på ps3, va ju hög inputlag i själva spelet redan, och spelade man då på en bildvisare som hade hög inputlag, mådde man ju f*n illa... :wacko:  Det hjälpte lite att sänka ps3ans upplösning till 720p... men ändå... :unsure:

 

https://www.youtube....h?v=vJl69gAlRhQ


Redigerat av Garrett, 17 maj 2016 - 07:28.


#52

Postad 17 maj 2016 - 08:00

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Panna projj? Är sugen på en SonyHW40, grymt bra pris på den nu... men vill vänta kanske ett år... men då kanske den är slut överallt... hört att den är bra till spel... :mellow:

Sen är det olika inputlag på olika spel med, iaf när det gäller konsol... kommer ni ihåg bf3 på ps3, va ju hög inputlag i själva spelet redan, och spelade man då på en bildvisare som hade hög inputlag, mådde man ju f*n illa... :wacko:  Det hjälpte lite att sänka ps3ans upplösning till 720p... men ändå... :unsure:

 

https://www.youtube....h?v=vJl69gAlRhQ

haha ja en panna projj.

 

Nae jag spelar inte fps på konsol, det vill jag göra med mus och tangentbord :P.



#53

Postad 17 maj 2016 - 08:30

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Det går ju att tänka så här, ta tid och försök stoppa på en tiondels sekund, det är då 100ms om jag inte har helt fel :)



#54

Postad 17 maj 2016 - 08:42

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Om man bara tar kvalitén på bilden så är TV förkrossande mycket bättre. Ärligt talat. Kontrast, svärta, nyanser, allt. Perfekt skärpa utan ojämnhet och inget fläktljud. De går att använda i ett ljust vardagsrum utan att mörklägga. Och en mellanpris projektorsetup kostar runt 20.000-30.000 kr. För det får man en lyxmodell på TV-sidan. Enda fördelen med en stor vit duk är väl att den ser trevligare ut på väggen när den inte används jämfört med bildytan på en svart TV.

 

MEN.

 

Det är fortfarande enormt stor skillnad på bildstorleken och upplevelsen blir så mycket större (hoho) med projektor. Här är skillnaden mellan en stor TV på 65" och en typisk dukstorlek på 100". Den effektiva bildytan blir mer än dubbelt så stor med projektor.

 

vUyqhmm.gif

 

 

För skojs skull slänger jag även in skillnaden på min egen TV och duk, 50" vs 110". Jag vägrar att använda TVn för film. :)

 

dKf0Huz.gif


Redigerat av Frux, 17 maj 2016 - 08:51.


#55

Postad 17 maj 2016 - 10:09

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Vi krängde vår 55-tummare i höstas, och ersatte den med en 114" 2,35:1-duk och en Epson EH-LS10000 laserprojektor i vårt vardagsrum, och vi har inte ångrat oss en millimeter. Bilden är FANTASTISK och när vi drar för mörkläggningsgardinerna är det inga som helst problem att kolla på tv en solig sommardag.



#56

Postad 17 maj 2016 - 10:40

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 1

Jag tror ju dock att det jobbigaste momentet för de flesta är just den manuella handlingen att behöva resa sig och dra för gardinerna, det är ju faktist ett väldigt högintensivt träningspass som ligger och väntar varje gång man skall se på projektorn, glöm inte heller att man måste släcka ner lite också, lampor dvs.



#57

Postad 17 maj 2016 - 11:16

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Jag tror ju dock att det jobbigaste momentet för de flesta är just den manuella handlingen att behöva resa sig och dra för gardinerna, det är ju faktist ett väldigt högintensivt träningspass som ligger och väntar varje gång man skall se på projektorn, glöm inte heller att man måste släcka ner lite också, lampor dvs.

Eller kan det vara så enkelt som att man inte vill ha stora/tjocka draperier hängandes i vardagsrummet samt behöva mörklägga bara för man vill ha en titt duglig bildkvalite. Har själv haft projektor i vardagsrummet och personligen tyckte jag det blev ganska deprimerande att ha det mörkt hela tiden så fort man fick lust att använda projektorn. I en biogrotta där hade jag gärna haft en projektor dock.

#58

Postad 17 maj 2016 - 11:17

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 2

Med en högkontrastduk är det ju inte något krav att göra mörkt för att kunna titta. Vill man ha bästa svärta och högst kontrast så gör det så klart stor skillnad för resultatet, men det är ju knappast ovidkommande på en TV heller.

 

I mitt vardagsrum så rullar projektorn som TV och jag skulle uppskatta att 80% av tiden är det minst några lampor tända och inga gardiner fördragna. Det räcker fint till resten av familjen och även för mig när det bara är allmäntittande på TV som gäller. Självklart släcker man ned sen när det ska kollas film, TV serie eller något annat. Är det ljus ute så drar jag så klart ner gardinerna också, men oftast är det mörkt ute när man vill kolla lite mer aktivt.

 

Tidigare hade jag en Pioneer plasma och vi har som familj egentligen inte ändrat något alls i vår användning sen jag bytte till projektor.

Kör en 100" DNP Supernova 08-85 ihop med en HW65 från Sony. Ingen billig lösning, men enligt mig finns det ingen TV som kan ge den upplevelsen med samma prestanda. Det finns absolut TV som kan vara bättre på enskilda punkter, men inte som helhet.

 

Bifogad fil  Snett framifrån.jpg   197,04K   42 Antal nerladdningar

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 17 maj 2016 - 11:19.


#59

Postad 17 maj 2016 - 13:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 Har själv haft projektor i vardagsrummet och personligen tyckte jag det blev ganska deprimerande att ha det mörkt hela tiden så fort man fick lust att använda projektorn. 

 

 

Förstår dig! Har själv en budget lösning i sovrummet och känns ibland ganska deprimerande faktiskt :rolleyes: Tur sport och lite tv tittande rullar där endast..

 

 

Med en högkontrastduk är det ju inte något krav att göra mörkt för att kunna titta. Vill man ha bästa svärta och högst kontrast så gör det så klart stor skillnad för resultatet, men det är ju knappast ovidkommande på en TV heller.

 

I mitt vardagsrum så rullar projektorn som TV och jag skulle uppskatta att 80% av tiden är det minst några lampor tända och inga gardiner fördragna. Det räcker fint till resten av familjen och även för mig när det bara är allmäntittande på TV som gäller. Självklart släcker man ned sen när det ska kollas film, TV serie eller något annat. Är det ljus ute så drar jag så klart ner gardinerna också, men oftast är det mörkt ute när man vill kolla lite mer aktivt.

 

Tidigare hade jag en Pioneer plasma och vi har som familj egentligen inte ändrat något alls i vår användning sen jag bytte till projektor.

Kör en 100" DNP Supernova 08-85 ihop med en HW65 från Sony. Ingen billig lösning, men enligt mig finns det ingen TV som kan ge den upplevelsen med samma prestanda. Det finns absolut TV som kan vara bättre på enskilda punkter, men inte som helhet.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Eftersom jag håller med dig fullt ut och gör nästan som dig vid respektive användande sätter jag ett stort +1 Har själv ingen billig lösning i vardagsrummet, men å andra sidan aldrig haft en större bildupplevelse heller  :)


Redigerat av mcmike, 17 maj 2016 - 13:33.


#60

Postad 17 maj 2016 - 15:06

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 1
Ja antingen väljer man att skaffa sig en smart så kallad högkontrastduk om man vill ha lite ljus i hemmabion eller så skaffar man sig två takskenor med varsitt draperityg i...

#61

Postad 17 maj 2016 - 15:40

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 1

Jag är nöjd med tv I vardagsrummet, sen tillkommer det att frun inte vill ha någon filmduk där heller. Det å andra sidan gör inte så mycket för mig eftersom jag går ned en våning till mitt egna krypin. Jag kanske är knepig, men "vanlig" tv mm ser jag helst på tv medan projektorn hos mig är till för film och att få fram "biokänslan".



#62

Postad 18 maj 2016 - 08:39

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
[quote name="Marcus_TheRock" post="4336806" timestamp="1463480238"]

Med en högkontrastduk är det ju inte något krav att göra mörkt för att kunna titta. Vill man ha bästa svärta och högst kontrast så gör det så klart stor skillnad för resultatet, men det är ju knappast ovidkommande på en TV heller.

- Så är det absolut även om en en tv med bra reflexfilter hanterar infallande ljus betydligt bättre än högkontrastduk.

I mitt vardagsrum så rullar projektorn som TV och jag skulle uppskatta att 80% av tiden är det minst några lampor tända och inga gardiner fördragna. Det räcker fint till resten av familjen och även för mig när det bara är allmäntittande på TV som gäller. Självklart släcker man ned sen när det ska kollas film, TV serie eller något annat. Är det ljus ute så drar jag så klart ner gardinerna också, men oftast är det mörkt ute när man vill kolla lite mer aktivt.

- Tvivlar inte alls på att du och många andra fått till det riktigt bra i era rum men jag själv har betydligt mer/större fönster än vad du verkar ha i ditt rum så därför är jag väldigt tveksam till att en högkontrastduk duk skulle vara en lämplig lösning för mig.

Det finns absolut TV som kan vara bättre på enskilda punkter, men inte som helhet.

- Hmm jag skulle säga tvärtom, att en bra projektor bild kan vara bättre på enskilda punkter men inte som helhet ifall vi jämför med en bra tv bild och då tänker jag främst på simultankontrasten/svärta , skärpa etc..

Redigerat av MikeVKR, 18 maj 2016 - 11:15.


#63

Postad 18 maj 2016 - 08:43

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Vet inte vad som hände mitt inlägg..skriver ifrån mobilen.

#64

Postad 18 maj 2016 - 15:46

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

[quote name="Marcus_TheRock" post="4336806" timestamp="1463480238"]

Med en högkontrastduk är det ju inte något krav att göra mörkt för att kunna titta. Vill man ha bästa svärta och högst kontrast så gör det så klart stor skillnad för resultatet, men det är ju knappast ovidkommande på en TV heller.

- Så är det absolut även om en en tv med bra reflexfilter hanterar infallande ljus betydligt bättre än högkontrastduk.
 

Tyvärr har de flesta TV inte så bra reflexfilter, speciellt de med bra svärta och kontrast brukar fallera ganska fatalt på just den punkten. En duk tappar mer i svärta, men ger å andra sidan inga reflexer alls.

 

I mitt vardagsrum så rullar projektorn som TV och jag skulle uppskatta att 80% av tiden är det minst några lampor tända och inga gardiner fördragna. Det räcker fint till resten av familjen och även för mig när det bara är allmäntittande på TV som gäller. Självklart släcker man ned sen när det ska kollas film, TV serie eller något annat. Är det ljus ute så drar jag så klart ner gardinerna också, men oftast är det mörkt ute när man vill kolla lite mer aktivt.

- Tvivlar inte alls på att du och många andra fått till det riktigt bra i era rum men jag själv har betydligt mer/större fönster än vad du verkar ha i ditt rum så därför är jag väldigt tveksam till att en högkontrastduk duk skulle vara en lämplig lösning för mig.

 

Det finns ingen lösning som passar för alla. Desto större fönster och mer ljus som finns i rummet desto sämre fungerar det med bild överhuvudtaget. En bra TV fixar dock biffen bättre än en projektorrigg, så där är vi helt överens.

 

Det finns absolut TV som kan vara bättre på enskilda punkter, men inte som helhet.

- Hmm jag skulle säga tvärtom, att en bra projektor bild kan vara bättre på enskilda punkter men inte som helhet ifall vi jämför med en bra tv bild och då tänker jag främst på simultankontrasten/svärta , skärpa etc..

 

Vi menar nog samma sak. TVn:s styrka är att den behåller svärtan och kontrasten bra även när det blir ljusare i rummet och det är just den punkten även jag syftar på när jag skrev enskilda punkter. Skärpan är svårare att jämföra eftersom man oftast jämför olika storlek och då är det så klart alltid den minsta bilden som blir skarpast om insignalen håller samma kvalitet.

 

Projektorer av idag anser jag hålla en högre nivå på fler punkter såsom rörelsehantering och färgkorrekthet men inte minst ger de en mer lugn och vilsam bild som är mer bekväm att titta på längre stunder.

 

Helt klart står att projektor som lösning inte har spelat ut sin rätt, men att det i många fall passar bättre med TV. :)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#65

Postad 19 maj 2016 - 08:11

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 1
Tycker du sammanfattar det hela bra :)

Det ända jag vill tillägga i tråden är att det inte går att generalisera mellan valet av projektor och en tv. Inom båda lägren finns det styrkor och svagheter.

Det lät bara på många i tråden som att projektor är helt överlägsen oavsett situation och där håller jag inte med. Precis som Marcus är inne på så kan en tv i många fall passa bättre, eller som jag jag själv väljer att utrycka det " ge en bättre upplevelse beroende på vad man har för krav och förutsättningar :)

#66

Postad 19 maj 2016 - 08:27

Unregistered71a682bb
  • Unregistered71a682bb
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Måste det ena utesluta det andra?

Jag tycker inte att projektorn har spelat ut sin roll i vardagsrummet.

Tvärtom undrar jag om det möjligtvis är så att andelen hushåll med projektor är högre i dag än någonsin tidigare. Vad säger ni som också är handlare?

#67

Postad 19 maj 2016 - 09:21

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Tvärtom undrar jag om det möjligtvis är så att andelen hushåll med projektor är högre i dag än någonsin tidigare. Vad säger ni som också är handlare?

Svårt för mig att säga, vi är bara en sådan liten del i kakan. Det är fortfarande så att den stora majoriteten av människor som köper bild väljer att gå till de stora handlarna och där visar de ju oftast inte projektorer på något bra sätt. Oftast sågar de lösningen med projektor, ibland rättfärdigat, men oftast av okunskap. De vill ju antagligen sälja de som är bekvämt och som rullar på som de vet inte ger några problem eller följdfrågor.

Jag kan säga så här! Det skulle funnits betydligt fler projektorer i folks hem om kunskapen om hur pass bra det kan bli, om man gör "rätt", hade funnits.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#68

Postad 19 maj 2016 - 09:23

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Med en högkontrastduk är det ju inte något krav att göra mörkt för att kunna titta. Vill man ha bästa svärta och högst kontrast så gör det så klart stor skillnad för resultatet, men det är ju knappast ovidkommande på en TV heller.

 

I mitt vardagsrum så rullar projektorn som TV och jag skulle uppskatta att 80% av tiden är det minst några lampor tända och inga gardiner fördragna. Det räcker fint till resten av familjen och även för mig när det bara är allmäntittande på TV som gäller. Självklart släcker man ned sen när det ska kollas film, TV serie eller något annat. Är det ljus ute så drar jag så klart ner gardinerna också, men oftast är det mörkt ute när man vill kolla lite mer aktivt.

 

Tidigare hade jag en Pioneer plasma och vi har som familj egentligen inte ändrat något alls i vår användning sen jag bytte till projektor.

Kör en 100" DNP Supernova 08-85 ihop med en HW65 från Sony. Ingen billig lösning, men enligt mig finns det ingen TV som kan ge den upplevelsen med samma prestanda. Det finns absolut TV som kan vara bättre på enskilda punkter, men inte som helhet.

 

attachicon.gifSnett framifrån.jpg

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Stört bra bild! Men... Den hjälps ju upp ganska mycket av att vara en relativt ljus scen från Games of throne, hade det varit en mörk scen hade nog inte resultatet varit lika imponerande. Dessutom verkar du inte ha vitt tak, vilket knappast är vanligt i vardagsrum. Inser dock att du vigt ditt liv åt projektorer, så var väl inte förvånad över din slutats ;) Dock håller jag med om att har man råd till projektor så spöar den skiten i upplevelse. Jag har ett totalvitt rum utan hög kontrast duk (JKP HD progressive 0.9) och väljer hellre projektorn framför min plasma tv(panna 65").

Fördelar som jag ser det är att man kollar mindre på tv, eftersom jag är snål så slår vi aldrig på tvn bara för att se om det finns något på längre. Dessutom tycker jag bilden på projjen blir helt okej för sport-event i ett vitt rum, i dagsljus. Däremot om jag följer några av mina serier som GoT så ser jag ju till att mörklägga.


Redigerat av Wicap, 19 maj 2016 - 09:24.


#69

Postad 19 maj 2016 - 09:41

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Stört bra bild! Men... Den hjälps ju upp ganska mycket av att vara en relativt ljus scen från Games of throne, hade det varit en mörk scen hade nog inte resultatet varit lika imponerande. 

Givetvis inte. Men det är ju inte störtskönt att sitta och kolla på GoT i ett ljust vardagsrum på en TV heller. Jag fick mörklägga på samma sätt tidigare när jag hade min Pioneer Tv när jag ville kolla på mörka filmer(eller GoT) på samma sätt som nu. Men det mesta material som rullar på TV när det är ljust är ju lite ljusare i karaktär, tex sport och allmänna TV-program. Så jag ser inte riktigt problemet. Eller rättare sagt, jag ser problemet men det behöver ju kringgås oavsett vilken typ av lösning man väljer.

 

Dessutom verkar du inte ha vitt tak, vilket knappast är vanligt i vardagsrum.

 

DNP:s väv är som bäst på att hantera ljus som kommer uppifrån så i mitt fall är det faktiskt så att det hade varit mycket bättre att ha mörka väggar och ett vitt tak, än tvärtom. De allra flesta av våra kunder har vitt tak och det fungerar ypperligt ändå. Duken gör ju ännu större skillnad då eftersom de flesta reflektioner kommer från just taket.

 

Fördelar som jag ser det är att man kollar mindre på tv, eftersom jag är snål så slår vi aldrig på tvn bara för att se om det finns något på längre. 

 

Jag brukar oftast planera mitt tittande lite mer nu också med projektor. Men det gör inte resten av familjen och jag vill att de ska kunna använda lösningen precis som vanligt, så det är bara att gilla läget. Men brinntiden är så pass lång tid idag att det blir ju faktiskt inga hiskeliga kostnader, trots detta. Men var och en måste ju förstås bestämma själv vad det är värt.

 

Dessutom tycker jag bilden på projjen blir helt okej för sport-event i ett vitt rum, i dagsljus. Däremot om jag följer några av mina serier som GoT så ser jag ju till att mörklägga.

 

Som sagt, så gör jag också, men jag gjorde precis likadant när jag hade TV så det är ju inte avhängigt vilken lösning man väljer. En TV är dock lite mer förlåtande mot mer ljus i rummet, men skillnaden när man har en bra högkontrastduk är inte så stor som många tycks tro.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#70

Postad 19 maj 2016 - 09:48

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Personligen har jag DUK o TV i vardagsrummet trots att "alla" säger till mig att ta bort TVn ;)

 

Jag känner att jag behöver båda, oftast kollar jag kanske 20min på TV när jag kommer hem o siter o äter...att då slå på hela systemet ( 8st saker jag behöver slå på ) o mörklägga för 20min är bara segt.

 

Sen står oftast TVn på med nån sport där jag egentligen bara går o kollar när jag hör att det händer nått..

 

Projen o det systemet går på när jag kollar bra serier från HBO, Netflix eller då film.... kanske 1-2tim om dagen...resten blir TV

 

En bra styrning o en proj med Laser/LED ljuskälla o jag kanske skippar TVn..men inte som det är idag



#71

Postad 19 maj 2016 - 09:51

Unregistered40087
  • Unregistered40087
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 1

För mig har både projektor och TV spelat ut sin roll i vardagsrummet.

 

Vardagsrummet använder vi till att umgås i och då vill vi inte ha någon TV där.

Så vi har istället ett eget rum för ljud o bild.



#72

Postad 19 maj 2016 - 10:02

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 1

För mig har både projektor och TV spelat ut sin roll i vardagsrummet.

 

Vardagsrummet använder vi till att umgås i och då vill vi inte ha någon TV där.

Så vi har istället ett eget rum för ljud o bild.

 

Är väl skönt att kunna ha ett dedikerat rum... men det är inte alla som kan ha det... hade gärna haft det så med... men inte lätt när man bor i en 4a och ha 2 barn. :) 



#73

Postad 19 maj 2016 - 10:50

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

För mig har både projektor och TV spelat ut sin roll i vardagsrummet.

 

Vardagsrummet använder vi till att umgås i och då vill vi inte ha någon TV där.

Så vi har istället ett eget rum för ljud o bild.

 

Ja det optimala är ju att ha ett eget speciellt för ändamålet dedikerat bio rum vare sig man har tv eller hemmabio projektor set-up. Men har man inte möjlighet till det så är en högkontrast filmduk den smarta lösningen för ett vitt vardagsrum i typiskt skandinavisk design. Här finns 14 stycken intressanta klipp av Bodo Olschewski i hans Youtube kanal, på högkontrast dukar. Så man får en uppfattning över dess fördelar.

 



#74

Postad 21 maj 2016 - 18:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

TV är dock lite mer förlåtande mot mer ljus i rummet, men skillnaden när man har en bra högkontrastduk är inte så stor som många tycks tro.


Nu har jag "bara" en react och använder mig av Epson Tw-6600 på bilden! Har ingenting för fönstren, dock inget solljus på duken det fungerar naturligtvis inte! Det är  ljusare i rummet än vad bilderna visar :rolleyes: Ursäkta bildkvalitén!

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 21 maj 2016 - 18:25.


#75

Postad 24 maj 2016 - 08:55

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 1
Tittar man bara på filmer/tv serier som bara innehåller ljusa färgrika scener så ser det ju jättebra ut. Men ta en dunkel bild med detaljer i lågdagar så ser det nog inte så kul ut längre.

#76

Postad 24 maj 2016 - 10:56

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Tittar man bara på filmer/tv serier som bara innehåller ljusa färgrika scener så ser det ju jättebra ut. Men ta en dunkel bild med detaljer i lågdagar så ser det nog inte så kul ut längre.

 

Citerar mig själv från tidigare svar.

 

Stört bra bild! Men... Den hjälps ju upp ganska mycket av att vara en relativt ljus scen från Games of throne, hade det varit en mörk scen hade nog inte resultatet varit lika imponerande. 

Givetvis inte. Men det är ju inte störtskönt att sitta och kolla på GoT i ett ljust vardagsrum på en TV heller. Jag fick mörklägga på samma sätt tidigare när jag hade min Pioneer Tv när jag ville kolla på mörka filmer(eller GoT) på samma sätt som nu. Men det mesta material som rullar på TV när det är ljust är ju lite ljusare i karaktär, tex sport och allmänna TV-program. Så jag ser inte riktigt problemet. Eller rättare sagt, jag ser problemet men det behöver ju kringgås oavsett vilken typ av lösning man väljer.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 24 maj 2016 - 10:56.


#77

Postad 24 maj 2016 - 12:26

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 3
Nu syftade jag i första hand på inlägget ovanför mitt med dom bifogade bilderna. Man kan ta en animerad film och fota mitt på dagen, kommer sa kanon ut, men vad säger det??

Jag har kört Firehawk och projektor och har nu en Panasonic plasma och nej, det är inte samma sak att se tex got när det är ljust. Men nog är jag sugen på proj ändå, det blir jag alltid när jag varit utan ett tag. En med lite mer ljustyck än vad min förra hade och behålla tv:n till slötittande. Då får man ju allt, problemet är att högkontrastdukar med tabtension är så j*vla dyra! :/

#78

Postad 24 maj 2016 - 15:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

men vad säger det??
 

 

Ingenting annat än att jag fördrar projektor framför tv  ;)


Redigerat av mcmike, 24 maj 2016 - 15:04.


#79

Postad 24 maj 2016 - 15:10

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Menade bara att det blir missvisande att visa på det sättet, liksom "titta vad bra det blir", men å andra sidan skriver du ju inte det heller. :)

#80

Postad 24 maj 2016 - 16:08

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Plockade ner min projektor 24 april (hade ett dedikerat rum för film),eftersom vi flyttade till ett mindre hus.har varit utan 1 månad nu,titta på film på tv 55", är inte roligt om man är van vid 92", får föröka sätta far med byggandet av attefallsbion eller hyra en lokal i närheten,

Tänkte först sätta den i vardagsrummet, men vill ha svart och inget ljus in,mer än projektorn

#81

Postad 28 maj 2016 - 21:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Menade bara att det blir missvisande att visa på det sättet, liksom "titta vad bra det blir", men å andra sidan skriver du ju inte det heller. :)

 

 

Dock är jag ruskigt nöjd här i samma rum, men med andra förutsättningar :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av mcmike, 28 maj 2016 - 21:12.


#82

Postad 29 maj 2016 - 21:44

Ramlöss
  • Ramlöss
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Lol,kul att det var så många intresserade av ämnet.
Fortfarande väldigt osäker vad jag ska välja, har redan duken, mörkläggningsgardinerna och 5.1.
Har idag ingen TV-funktion alls, orkade aldrig skaffa lådan eller lust att betala för svensk TV.

Så den klassiska frågan, vad kan man få för 10-15 lökar.
Skulle kunna köpa en ny lampa, men nja.

Redigerat av frollic, 30 maj 2016 - 08:03.


#83

Postad 30 maj 2016 - 05:23

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Denna hade jag köpt innan den är slut. Vill ha en själv,men har inte dom pengarna till det just nu...  :ph34r:

 

https://www.minhembi...howtopic=316991


Redigerat av Garrett, 30 maj 2016 - 05:23.


#84

Postad 08 juni 2016 - 09:37

apkungen89
  • apkungen89
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 2

Jag gillar inte alls TV. Sitter framför skärmar på jobbet hela dagarna och är så trött i ögonen när jag går hem.

 

Då är det underbart att få komma hem till en lugn och behaglig stor bild på långt avstånd som inte emitterar ljus utan bara reflekterar det. Oslagbart. Skulle inte byta min JVC x35 mot en 4K 95 tums TV ens. 

 

Projektorn med min tab-tensionduk passar bättre in i vardagsrummet också. Projektorn smälter in i taket och dulen hissas upp o ned automatiskt när projektorn startar. Bakom projektorduken har vi tre fantastiska tavlor och på TV-bänken har vi inte en enda elektronikpryl, bara växter, ljus och andra prydnader samt böcker i möbeln. Ser otroligt trevligt ut och mycket härligare än en bamsestor TV på hela väggen.

 

OM jag inte skulle få en 4k 95-tums oled-TV som är en spegel när den är avstängd... hmm. Skulle kunna vara nånting.


Redigerat av apkungen89, 08 juni 2016 - 09:38.


#85

Postad 09 juni 2016 - 04:44

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Jag gillar inte alls TV. Sitter framför skärmar på jobbet hela dagarna och är så trött i ögonen när jag går hem.

 

Då är det underbart att få komma hem till en lugn och behaglig stor bild på långt avstånd som inte emitterar ljus utan bara reflekterar det. Oslagbart. Skulle inte byta min JVC x35 mot en 4K 95 tums TV ens. 

 

Projektorn med min tab-tensionduk passar bättre in i vardagsrummet också. Projektorn smälter in i taket och dulen hissas upp o ned automatiskt när projektorn startar. Bakom projektorduken har vi tre fantastiska tavlor och på TV-bänken har vi inte en enda elektronikpryl, bara växter, ljus och andra prydnader samt böcker i möbeln. Ser otroligt trevligt ut och mycket härligare än en bamsestor TV på hela väggen.

 

OM jag inte skulle få en 4k 95-tums oled-TV som är en spegel när den är avstängd... hmm. Skulle kunna vara nånting.

Håller med dig till fullo - även om jag personligen faktiskt inte ens skulle vilja byta ut duken mot en 95" Oled med spegelfunktion (då kan man ju inte ha några tavlor...). Liksom du gjort så slängde jag och min frun ut TV:n till förmån för att bara köra projektor, och med vår projje är det inga som helst problem att slökolla tv dagtid utan att mörklägga. Och är det mer seriös tittning som gäller - ja då drar vi bara för mörkläggningsgardinerna, så blir det superbild hur soligt det än är ute. Lägger upp ett bildexempel på vårt vardagsrum med projjen igång dagtid. Sedan dess har vi dock bytt ut duken mot en 114" elektrisk tab tension i 2,35:1-format samt hängt upp nya mörkläggningsgardiner längs HELA fönsterväggen. Men som sagt - vill man bara kolla lite tv slött så behöver man inte dra för dem.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Spygg, 09 juni 2016 - 04:45.


#86

Postad 06 juli 2016 - 16:38

Hadjy
  • Hadjy
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har en 65 tums 4k teve till spel å teveserier. Men när det gäller film så är det projje för hela slanten. Det är nåt speciellt med den känslan.

#87

Postad 06 juli 2016 - 20:37

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

  • 2 237 inlägg
  • 0

Eftersom jag aldrig kollar på TV numera så har man funderat på att införskaffa projje och duk för film/tv-serier och man blir ju inte mindre sugen när man ser bilderna i den här tråden =)



#88

Postad 06 juli 2016 - 22:36

Unregistered69f7f285
  • Unregistered69f7f285
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0

Tycker projektor fungerar bra men saknar TV-apparaternas hantering av att få dåligt sd-material och komprimerat HD-material att se hyffsat ut.

 

Skit in med projektor blir alltid skit ut men med tv kunde skit in bli halvbra ut :).

 

Bra in gör sig dock superbra ut på min projektor. Jag hoppas att mer filmer/material börjar spelas in med bättre kvalité och att man slutar med grain i filmer etc :P. Titta exempelvis på dessa 4K klipp från youtube.

 

https://www.youtube.com/watch?v=iNJdPyoqt8U

https://www.youtube.com/watch?v=nt38tFiB9J0&index=5&list=PLvvxIYgUoosI-KviC7MJ6-D30bSdyxjIl

 

Jag har inte stött på någon film som ens är i närheten av den kvalién med min setup. Möjligtvis vissa naturdokumentärer som planet earth och vissa animerade filmer kanske närmar sig men vanlig spelfilm har långt kvar. Jag önskar att mer film/TV skulle spelas in med den kvalitén och att streamingtjänsterna även minskar komprimeringen av sina videoströmmar.

 

Min setup:

Ljust rum

React 3.0 104" högkontrastduk

Epson TW-6600


Redigerat av Unregistered69f7f285, 06 juli 2016 - 22:40.


#89

Postad 07 juli 2016 - 05:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Grain ger skärpa. Det finns cellouidfilm som lätt slår en 4k-film (70mm). Det som ger oskärpa är en fumlig kameraman som glömmer skärpeinställningarna. Man kan också använda oskärpa konstnärligt. Folk har på riktigt smetat på vaselin på linsen för vissa effekter.

 

Jag vet inte vad man skulle vara tvungen för att göra för att uppfinna en kamera som inte har bildelement (pixlar, korn eller vad du vill). Kanske om man byggde bilden med den minsta av naturens byggstenar, hur små de nu är? Om nu en foton är större än naturens minsta byggsten, hur belyser man en sådan då? :)



#90

Postad 07 juli 2016 - 05:53

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 1

Eftersom jag aldrig kollar på TV numera så har man funderat på att införskaffa projje och duk för film/tv-serier och man blir ju inte mindre sugen när man ser bilderna i den här tråden =)

 

Helt rätt tänk! Tittade heller aldrig på TV, det var mest TV-spel och film så jag skaffade proj i vardagsrummet! Jag vet inte om annonsen finns kvar, men det var en här på forumet som sålde sin HW40 för 10k, den hade gått 500h. Ingick även chief fäste och ramspänd duk om jag inte minns helt fel! 

 

Kör själv HW40 med en ReAct 3.0 duk hemma. Kommer aldrig gå tillbaka till TV om jag säger så haha. 

 

Lägger upp en bild på hur det ser ut hos mig :) 

Bifogad fil(er)



#91

Postad 07 juli 2016 - 06:01

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Är din bild manipulerad? Det är ett konstigt grönt sken under din förstärkare. :)



#92

Postad 07 juli 2016 - 06:31

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Är din bild manipulerad? Det är ett konstigt grönt sken under din förstärkare. :)

 

Skulle kunna vara det!

 

NuVista 800 lyser grönt när rören i försteget är i drifttemperatur, det går att släcka om man vill.  :D



#93

Postad 07 juli 2016 - 21:03

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1

Tycker projektor fungerar bra men saknar TV-apparaternas hantering av att få dåligt sd-material och komprimerat HD-material att se hyffsat ut.
 
Skit in med projektor blir alltid skit ut men med tv kunde skit in bli halvbra ut :).
 
...

Min setup:
Ljust rum
React 3.0 104" högkontrastduk
Epson TW-6600


Jag tycker precis tvärtom!
Har ALDRIG sett en tv som ens har en suck mot en projektor i bildbehandling.
Kör man tvn på 50tum och projektorn på 50tum så kör projektorn 8:or kring tvn på allt utom kontrast, svärta och ljusstyrka.
Det du (och många med dig) tycker är dålig bildbehandling handlar ju om att du förstorar bilden 4-5ggr med projektorn (eller mer), och då är det klart du ser felen mer i en dålig insignal med.

Men jag håller helt med dig om att vi vill ha bättre kvalitet på signalen in. En mindre komprimerad och högre upplöst signal med högre bitrate ger naturligtvis mindre synliga "fel" även på 100"+ :)


Med vänlig hälsning, Jacob

#94

Postad 10 juli 2016 - 13:27

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Jag går och funderar på om jag inte helt enkelt ska slänga ut TV:en och satsa på en projektor och duk istället. Jag har helt enkelt svårt att hitta något bättre alternativ om jag vill upp till minst 90 tum och även behålla bra bild samt bra betraktningsvinklar.

Projektorn svaghet är ju klart lampans livslängd men samtidigt så slipper man Tv-licensen så man har råd med nya lampor. Har idag inga tv-kanaler men får betala ändå tack vare tv:en. Använder Netflix, HBO, Vialplay samt Plex.

Det blir såklart lite jobb med rullgardiner men samtidigt så blir det rent och snyggt i vardagsrummet.


Redigerat av kribban, 11 juli 2016 - 10:23.


#95

Postad 11 juli 2016 - 09:03

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Jag tycker du skall slå till på projektorlösningen kribban - jag har aldrig ångrat det beslutet som jag tog för 10 år sedan eller så, och gick över till projektor från dåtidens 50" plasma. Att man slipper TV licensen är bara en ren bonus!



#96

Postad 08 september 2016 - 11:40

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Givetvis inte. Men det är ju inte störtskönt att sitta och kolla på GoT i ett ljust vardagsrum på en TV heller. Jag fick mörklägga på samma sätt tidigare när jag hade min Pioneer Tv när jag ville kolla på mörka filmer(eller GoT) på samma sätt som nu. Men det mesta material som rullar på TV när det är ljust är ju lite ljusare i karaktär, tex sport och allmänna TV-program. Så jag ser inte riktigt problemet. Eller rättare sagt, jag ser problemet men det behöver ju kringgås oavsett vilken typ av lösning man väljer.

 

DNP:s väv är som bäst på att hantera ljus som kommer uppifrån så i mitt fall är det faktiskt så att det hade varit mycket bättre att ha mörka väggar och ett vitt tak, än tvärtom. De allra flesta av våra kunder har vitt tak och det fungerar ypperligt ändå. Duken gör ju ännu större skillnad då eftersom de flesta reflektioner kommer från just taket.

Jag brukar oftast planera mitt tittande lite mer nu också med projektor. Men det gör inte resten av familjen och jag vill att de ska kunna använda lösningen precis som vanligt, så det är bara att gilla läget. Men brinntiden är så pass lång tid idag att det blir ju faktiskt inga hiskeliga kostnader, trots detta. Men var och en måste ju förstås bestämma själv vad det är värt.

Som sagt, så gör jag också, men jag gjorde precis likadant när jag hade TV så det är ju inte avhängigt vilken lösning man väljer. En TV är dock lite mer förlåtande mot mer ljus i rummet, men skillnaden när man har en bra högkontrastduk är inte så stor som många tycks tro.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Var inne på The Rocks hemsida idag och såg denna bild när jag kollade på DNP-duken. Fasiken riktigt bra resultat, nu har jag ju bara Sony HW40, men får jag någorlunda nära den bild du har så kommer jag bli fett nöjd, bara att börja spara :) 



#97

Postad 09 september 2016 - 10:06

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Var inne på The Rocks hemsida idag och såg denna bild när jag kollade på DNP-duken. Fasiken riktigt bra resultat, nu har jag ju bara Sony HW40, men får jag någorlunda nära den bild du har så kommer jag bli fett nöjd, bara att börja spara :)

Om jag inte missminner mig så satt det en HW55 i taket när jag tog den bilden(som är ett par år gammal). Så en HW40 hade, med mina förutsättningar, sett i princip identisk ut.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#98

Postad 06 november 2016 - 20:29

Tjosansa
  • Tjosansa
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Den dagen jag kan köpa en 135" platt skärm för priset av en vettig projektor (säg max 30.000) - då kommer jag byta.
 
Trots ljust vardagsrum utan supermörkläggningsmöjligheter från alla stora fönsterpartier, 135" stor duk och 6.5 meters kastavstånd - alltså inget som talar för vettig bild enligt vissa - så stormtrivs vi med vår stora "bildskärm".
 
Således i valet "liten bildvisning" (<100" antar jag vi kan säga) med perfekta färger med mera och "stor bildvisning" (>130") med urvattnade färger, gråskala och alla andra möjliga "hemskheter" så vinner stor skärm 10 dagar av 10.


Skönt att höra dig säga så då jag funderar på att köpa min första projektor och inte ser poängen med extrastrulet det ger om man ändå bara får futtiga 90" att titta på.
Gillar din filosofi skarpt!

#99

Postad 07 november 2016 - 00:40

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Är själv en ivrig förespråkare för den stora bilden men efter att ha skaffat en 65" OLED så är det faktiskt för första gången riktigt jobbit att välja mellan den och 120" duken. Bilden är så jäkla bra....men så klart rätt liten också :D



#100

Postad 07 november 2016 - 12:16

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Är själv en ivrig förespråkare för den stora bilden men efter att ha skaffat en 65" OLED så är det faktiskt för första gången riktigt jobbit att välja mellan den och 120" duken. Bilden är så jäkla bra....men så klart rätt liten också :D

 

Bara av nyfikenhet.  Vilken projektor använder du ?

Jag vela jättelänge om jag skulle skaffa ny projektor eller TV.    Kikat flera gånger på 65:a OLED i butik och bilden är ju oslagbar.  Men min känsla sa mig ändå att jag skulle förlora lite "bio" känsla. Så jag gick på en epson tw9300.   Ångrar inte beslutet,  fantastisk bild framförallt i 4K men naturligtvis inte OLED klass. Nästa uppgradering om 4-5 år kan det mkt väl bli en OLED. Då kanske 80-85 tum finns i rimlig peng :).   


Redigerat av T1000, 07 november 2016 - 12:17.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.