Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att köpa en DAC.

340 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9,42 (25) Inga priser
TerraTec Aureon Dual USB (Ljudkort) 2 8,53 (16) 3 480:-
Musical Fidelity V-DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 9 (6) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,91 (106) Inga priser
HRT Music Streamer (DAC & hörlursförstärkare) 2 6,5 (1) Inga priser
Abrahamsen V6.0 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,33 (2) Inga priser
Audio Pro WF100 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 7 8,36 (32) Inga priser
KingRex UD-01 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,5 (1) Inga priser
Optoma NuForce uDAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,08 (35) Inga priser
KingRex PSU (Övrigt) 1 5,5 (1) Inga priser
Musical Fidelity M1 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 8 9,18 (21) Inga priser
DevilSound DAC V2.1 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Optoma NuForce uDAC 2 (DAC & hörlursförstärkare) 8 7,59 (33) Inga priser
Lead Audio LA-100 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,56 (8) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6,29 (6) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Rega DAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,07 (13) Inga priser
41 relaterade trådar
Hegel (3546 inlägg) 1 år sedan
Musical Fidelity Klubben (112 inlägg) 3 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Audio Pro WF100 (112 inlägg) 6 år sedan
Nya Harman Kardon HK 990 (213 inlägg) 8 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Skicka ljud via bluetooth till Audio Pro Lv3 (2 inlägg) 9 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (645 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
LEAD LA-100 (36 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Kommer en USB-Dac göra någon nytta för mig? (7 inlägg) 11 år sedan
Nuforceklubben (6 inlägg) 12 år sedan
HRT Head Streamer (Music Streamer) eller Nuforce uDAC2 det är frågan? (31 inlägg) 12 år sedan
Brus med uDac (3 inlägg) 12 år sedan
Nya högtalare inköpta - för datorn. (18 inlägg) 12 år sedan
Media Extender med wifi och USB-utgång? (0 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Kringgå/avaktivera volymkontrollen på Nuforce uDAC 2? (2 inlägg) 12 år sedan
Head Box II eller uDac 2 för hörlurar från MacBook (5 inlägg) 12 år sedan
uDAC 2 (10 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
Trådlös ljudöverföring från datorn till stereon? EDIT: om QED uPlay (22 inlägg) 13 år sedan
Högtalare i flera rum (0 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 13 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 13 år sedan
Förstegets inverkan på ljudet (4 inlägg) 13 år sedan
uDAC lyser trots att den är avstängd! (2 inlägg) 13 år sedan
Nya hörlurar 2000-3000 + förstärkare? (18 inlägg) 13 år sedan
Ska köpa nytt ljudkort, köpråd. [klart] =) (7 inlägg) 14 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 14 år sedan
NuForce Icon / Trends Audio TA-10.1 + Audio Pro Level 02 (9 inlägg) 14 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 14 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Harman/kardon (850 inlägg) 14 år sedan

#301

Postad 07 februari 2011 - 11:31

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Har en bekant som är sugen på en DAC från Weiss. De verkar vara en våt dröm åtminstone funktions- och utseendemässigt. Jag hoppas kunna få granska den närmare om han nu kommer till skott. Det är dock sinnessjuka slantar för något som sitter i alla cd-spelare. :D

#302

Postad 07 februari 2011 - 15:43

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0

Kan du inte låna hem allihop?

Det är ju lite svårt, då butikerna oftast inte har sina DAC som Demo
Men man kan ju alltid fråga.. Tills dess hade det varit intressant att ta del av andras intryck

Är det verkligen ingen som provat någon DAC från http://www.audio-gd.com? Det verkar vara state of the art prylar ut i fingerspetsarna.

Verkar som de skåpar ut det mesta på marknaden...

Här får man ju köpa på specifikationerna om det inte finns någon svensk ÅF

Maveric

#303

Postad 07 februari 2011 - 16:03

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

mkarlsson skrev: Vad vissa audiofiler säger ger ju inte mycket, dom kan påstå allt möjligt som inte stämmer

ja samma sak kan ju även gälla dig? varför skall man ta dina åsikter på allvar som du förresten nästan skriker ut i var o varannan tråd..allt som kostar pengar är skit....
du anser tillsammans med lts exempelvis att en sketen pioneer dvd är den absoluta referensen för musik uppspelning?
jag har själv haft en sådan pioneer och jag erkänner att jag köpte den pga ryktet och den var inte direkt i mitt tycke o smak kan man väl säga (tunnt-skrikigt-tråkigt ljud)
varför kan man aldrig skriva att något är bra och sen bli totalt bombarderad av dina spydiga kommenterer.



Därför att mkarlsson74 är i det närmaste ett forumstroll.

han kommenterar med sina "placebo", "blindtest", "alla andra inbillar sig","kan du bevisa det", "ABX blindtest", "nivåkalibrering" bla bla bla bla. I princip har jag sammanfattat alla hans inlägg.........

Det blir tämligen löjligt, på ett mer seriös hifi forum är den typen av ständiga påhopp och kapningar av trådar inte tillåtna.

#304

Postad 07 februari 2011 - 16:07

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

+1 på det.
Vad vissa audiofiler säger ger ju inte mycket, dom kan påstå allt möjligt som inte stämmer :D


Det här säger en hel del om er okunskap. Det är inte primärt DA omvandlaren som styr ljudkvalitén eller karaktären på ljudet.
I dag är de flesta DAC er så pass bra att det är billigt att använda en ”audiofil” dac.
Strömförsörjning, klockan, kvalitén på digitalingången och analogförstärkardelen efter DACn är det som påverkar ljudet mest. OP förstärkare låter sällan bra utan lite kantigt.
Att då fokusera på vilket DA chip som sitter i är ungefär som att säga att alla bensindrivna bilar är lika snabba för de går på samma 95-oktaniga soppa…………..

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 07 februari 2011 - 16:08.


#305

Postad 07 februari 2011 - 16:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Det är inte primärt DA omvandlaren som styr ljudkvalitén eller karaktären på ljudet.
I dag är de flesta DAC er så pass bra att det är billigt att använda en ”audiofil” dac.
Strömförsörjning, klockan, kvalitén på digitalingången och analogförstärkardelen efter DACn är det som påverkar ljudet mest. OP förstärkare låter sällan bra utan lite kantigt.



Jag tog bort ditt personliga påhopp och hoppas du kan föra en debatt på lite högre nivå i fortsättningen.
Det som är intressant är om det påverkar ljudet hörbart eller ej. Det finns ju mängder av tester som visar hur små, och i dom flesta fallen, ohörbara skillnader vi snackar om.

#306

Postad 07 februari 2011 - 16:58

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
HiFi Choice blindtestade DACár i decembernumret. Vinnarna var som vanligt
Benchmark och Lavry. Men som före detta Lavry ägare, säger jag som Jack Nicholsson
(lite modifierat :D ):

The truth??? I cant handle the truth!!!!

Vad hette filmen? Glömt det...

#307

Postad 07 februari 2011 - 17:17

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Jag tog bort ditt personliga påhopp och hoppas du kan föra en debatt på lite högre nivå i fortsättningen.
Det som är intressant är om det påverkar ljudet hörbart eller ej. Det finns ju mängder av tester som visar hur små, och i dom flesta fallen, ohörbara skillnader vi snackar om.



Det är ingen "påhopp" utan "blintestad fakta", om du inte inser att det jag nämner påverkar ljudet väldigt mycket så är det ingen mening att diskutera. Köper du det så kan jag köpa att du för att bli övertygad själv vill blindtesta de bättre konstruerade maskinerna mot OP och epa ström apparaterna.

#308

Postad 07 februari 2011 - 17:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Det är ingen "påhopp" utan "blintestad fakta", om du inte inser att det jag nämner påverkar ljudet väldigt mycket så är det ingen mening att diskutera. Köper du det så kan jag köpa att du för att bli övertygad själv vill blindtesta de bättre konstruerade maskinerna mot OP och epa ström apparaterna.



Om det påverkar ljudet så mycket, varför misslyckas stort sett varje blindtest mellan DACar och CD spelare?
Att en trasig eller felkostruerad spelare kan vara så dålig att den är hörbart sämre är det knappast någon som ifrågasätter. Frågan handlar ju om vanliga, bra konstruerade, spelare.

#309

Postad 07 februari 2011 - 17:47

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Om det påverkar ljudet så mycket, varför misslyckas stort sett varje blindtest mellan DACar och CD spelare?
Att en trasig eller felkostruerad spelare kan vara så dålig att den är hörbart sämre är det knappast någon som ifrågasätter. Frågan handlar ju om vanliga, bra konstruerade, spelare.


Det misslyckas inte alls, det är bara i din fantasi. De flesta tester görs inte "blinda" därför ingen annan än du ser det som någon absolut nödvändighet.

Återigen du cirkelresonerar med dig själv. du är helt upptagen av "din sanning " att blindtest enligt någon manipulerad modell är ett måste för att ditt eller datt "skall var sant".

Så är det inte.

Jag kan ta ett väldigt enkelt exempel som helt motbevisar din tes. Jag pratade med en HiFi kunnig kompis för första gången på ett bra tag. Vi kom in på spotify premium då vi börjat använda detta båda två sedan vi senast prats vid. Vi var båda förvånade hur lätt det var att höra skillnad på ogg320 och pcm 44.1/16 även vid modern musik (alltid mycket lättare med "klassisk"). Något dämpas bas och diskant. ljudet var även klart mindre detaljerat framför allt i det övre registret. Vi hade alltså båda kommit fram till exakt samma slutsats utan att "blindtesta" eller pratat oss samman.

#310

Postad 07 februari 2011 - 17:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Det misslyckas inte alls, det är bara i din fantasi. De flesta tester görs inte "blinda" därför ingen annan än du ser det som någon absolut nödvändighet.


Svårt att få ditt svar att gå ihop. Det är inte någon fantasi att dom flesta blindtester misslyckas. Du kan ju länka till ett gäng som motsäger det.
Att dom flesta test inte görs blint är inget nytt och därför inte speciellt intressanta i en diskussion om verkliga skillnader.


Jag kan ta ett väldigt enkelt exempel som helt motbevisar din tes. Jag pratade med en HiFi kunnig kompis för första gången på ett bra tag. Vi kom in på spotify premium då vi börjat använda detta båda två sedan vi senast prats vid. Vi var båda förvånade hur lätt det var att höra skillnad på ogg320 och pcm 44.1/16 även vid modern musik (alltid mycket lättare med "klassisk"). Något dämpas bas och diskant. ljudet var även klart mindre detaljerat framför allt i det övre registret. Vi hade alltså båda kommit fram till exakt samma slutsats utan att "blindtesta" eller pratat oss samman.



Det är ju rätt enkelt att undersöka om det du säger stämmer eller ej. Vi kan ju göra test och se om du har rätt.
Sen spelar det ingen roll om ni båda "tycker samma", för det finns folk som "sett gud", "sett spöken", betyder det att dom har rätt och gud finns och spöken finns?

#311

Postad 07 februari 2011 - 18:04

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0
Jag har startat en ny tråd för er som vill Prata DAC och slippa tjaffset från denna tråden

https://www.minhembi...howtopic=278357

Maveric

#312

Postad 07 februari 2011 - 18:22

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Jag har startat en ny tråd för er som vill Prata DAC och slippa tjaffset från denna tråden

https://www.minhembi...howtopic=278357

Maveric


Tack Maveric. Får jag se ett till inlägg från Mr Karlsson om blindtest går jag in i coma.

#313

Postad 07 februari 2011 - 19:02

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Blindtest is da shit.

#314

Postad 07 februari 2011 - 19:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Shifts, absolut. Blindtest är för dom tuffa och seriösa audiofilerna :D

#315

Postad 10 februari 2011 - 10:46

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Svårt att få ditt svar att gå ihop. Det är inte någon fantasi att dom flesta blindtester misslyckas. Du kan ju länka till ett gäng som motsäger det.
Att dom flesta test inte görs blint är inget nytt och därför inte speciellt intressanta i en diskussion om verkliga skillnader.





Det är ju rätt enkelt att undersöka om det du säger stämmer eller ej. Vi kan ju göra test och se om du har rätt.
Sen spelar det ingen roll om ni båda "tycker samma", för det finns folk som "sett gud", "sett spöken", betyder det att dom har rätt och gud finns och spöken finns?



Du tror inte på AccurateRip heller va ?

Lär dig lite grundläggande sannolikhetslära och statisk innan du babblar om saker du inte begriper och sluta svara placebo eller blindtest på allt.

Alternativt bytt nick till troll-trolle74 ............. eller till jagharhakatuppmig74






Jag har startat en ny tråd för er som vill Prata DAC och slippa tjaffset från denna tråden

https://www.minhembi...howtopic=278357

Maveric



Hoppar över dit............
B)

#316

Postad 10 februari 2011 - 12:57

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0


Funderar också på DAC igen, men då helt till PC:n
Någon som äger denna/har hört denna DevilSound-DAC.?
Jag tycker att 2900:- är ett bra pris.
Inklusive Eichmann Silver BulletPlugs RCA kontakter.

Redigerat av Unregistered1978, 10 februari 2011 - 13:04.


#317

Postad 24 februari 2011 - 19:08

zarniwoop
  • zarniwoop
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Hade hemma en DacMagic för någon vecka sedan för att jag ville köra ps3:an genom den istället för genom tv:n. Hörde tyvärr ingen skillnad så det fick vara...

Frågan är hur mycket en DAC måste kosta innan den slår en inbyggd i en sony tv...? Om man nu skiter i faktumet att det är roligt att äga dyra prylar och bara tar hänsyn till ren ljudkvalité :rolleyes:

#318

Postad 24 februari 2011 - 19:11

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0



Funderar också på DAC igen, men då helt till PC:n
Någon som äger denna/har hört denna DevilSound-DAC.?
Jag tycker att 2900:- är ett bra pris.
Inklusive Eichmann Silver BulletPlugs RCA kontakter.


Denna kommer ju aldrig in i lager någongång, synd

#319

Postad 01 juni 2011 - 19:43

kemetyl
  • kemetyl
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Måste säga att det är rätt förvirrande med alla olika bud gällande hur mycket en extern DAC öht kan påverka ljudkvalitén. Det jag själv har märkt, och det är det ju ingen som säger emot, är att den analoga utgången på datorers inbyggda ljudkort ofta är kass, med mycket brus och liknande.

Nu till min fråga, jag kör mitt ljud via en Airport Express till min NAD C350 som driver ett par B&W DM685. Jag funderar på att skaffa en DacMagic eller en V-DAC och koppla den optiskt från AE:n. Det jag undrar är HUR kass DAC:en i AE:n egentligen är, är det överhuvudtaget möjligt att höra någon skillnad om man låter en av dessa två externa DAC:ar göra jobbet istället för den som är inbyggd i AE:n. Jag vet att jag borde lyssna själv för att avgöra, osv, men av ren nyfikenhet, vad tror ni? Någon kanske till och med har erfarenhet av AE med och utan extern DAC?

#320

Postad 05 juni 2011 - 20:24

erajack
  • erajack
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hejsan!

Det jag kan säga är att en extern DAC kan göra under för ljudet från tex en dator.
Om man däremot använder en nyare, bättre CD-spelare blir nog inte resultatet så mycket bättre.
Naturligtvis beroende på vilken DAC man använder.

Mvh//Lars

#321

Postad 05 juni 2011 - 20:54

mrmaza
  • mrmaza
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Hejsan!

Det jag kan säga är att en extern DAC kan göra under för ljudet från tex en dator.
Om man däremot använder en nyare, bättre CD-spelare blir nog inte resultatet så mycket bättre.
Naturligtvis beroende på vilken DAC man använder.

Mvh//Lars


Jag håller med dig om att de största underverken sker med DAC i kombination med dator. Måste dock säga att jag har många kunder som valt lite finare DAC:ar för att skrämma liv i CD-spelare från bl.a Quad och Primare med gott resultat.

#322

Postad 06 juni 2011 - 06:39

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Shifts, absolut. Blindtest är för dom tuffa och seriösa audiofilerna :)


Nja! Det kan lika väl vara för dom mesiga och osäkra audiofilerna :rolleyes:

#323

Postad 14 juni 2011 - 08:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har ett par Soundsticks 2.

Funderar på om det skulle kunna vara värt att boosta upp ljudet i dem ytterligare? Nu vet jag att dessa datorhögtalare har sin begränsningar, men kanske det går att få bättre ljud ur Spotify eller vid spel?

Nuforce uDAC2
Hegel H2

Nu vet jag inte om det är så stro skillnad mellan dessa två? Har läst ett ömdöme om att Hegels lilla DAC skall sakna lite liv, bra bas men inte så levande ljud? Soundsticks har en extra kabel, en adapter för RCA som medföljer. Som på bilden syns det att man kan ansluta en 3.5 mm kabel till RCA. Då skulle alltså ljudet gå på detta sätt:

1. Dator - USB-Kabel - DAC
2. DAC - 3.5 mm kabel till RCA - Soundsticks 2

Bifogad fil  Namnl_st_1.gif   146,7K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Glidtassen, 14 juni 2011 - 09:31.


#324

Postad 14 juni 2011 - 12:23

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Är det en popcornmaskin eller månne en juicepress? :)

Prova med en skärmad Nordost nätkabel så blir det mer vitaminer i drycken!

Redigerat av Bongo_Mongo, 14 juni 2011 - 12:45.


#325

Postad 14 juni 2011 - 18:25

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Köpte en Nuforce DAC2.

God dammit - även när jag bara kör mina Soundsticks, låter förbannat bra.

Bakgrunden har lagt sig, fått mer svärta och separationen är mycket bättre. Men överlag verkar det som just basen fått lite extra stuns och energi. Det här var bland det roligaste som jag köpt på länge. Jag har dragit billiga kablar från Tara Labs för ca: 250:- mellan DAC:en och Soundsticks.

:)

Bifogad fil  IMG_2917.jpg   149,98K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Glidtassen, 14 juni 2011 - 18:58.


#326

Postad 15 juni 2011 - 20:27

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0
HiFi & Musik testar 9 USB-DACar i senaste numret som kom ut i veckan.

  • Bladelius DAC
  • Harmony Design DA 9
  • Hegel HD2
  • Hegel HD20
  • Lead LA-100
  • Moon 100D
  • Musical Fidelity M1 DAC
  • M2Tech Young
  • NuForce uDAC2

Intressant läsning för den som är ute efter en DAC.
bästa Ljud: Hegel HD20
prisvärd: NuForce uDAC2

Redigerat av Unregisterede6970ea2, 15 juni 2011 - 20:44.


#327

Postad 15 juni 2011 - 21:15

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Nuforce DAC

Jag köpte faktiskt Nuforce uDAC innan jag ens visste att testet gjorts. Men jag vet att granntidningen Bild och ljud också har ett bra test av likande DAC:ar. Ett av problemen Hegels DAC är att utnivån är så pass låg, jag lånade hem och testade tidigare. Men jag gillar verkligen Nuforce DAC:en jag köpte och är mycket nöjd.

Köpte mest denna lilla manick för skojs skull, men trodde inte att den skulle innebära någon förbättring för ljudet. Men det kom att visa sig att jag hade fel, den är verkligen ingen leksak. Med tanke på att jag primärt ville använda denna för min datoranläggning så ville jag inte lägga alltför mycket pengar. Denna dac fick samma omdöme i Hifi&Musik som Hegel H2 dac. Men tillskillnaden från Hegel har Nuforce en hörlursförstärkare. Nuforce DAC2 har ett väldigt alert och drivet ljud. Det hörs främst i basområdet där musiken fått en extra skjuts. Den hanterar Spotify med fördel, både genom lurar och datorhögtalare. Separationen har blivit bättre, samt har ett lugn och en klarhet lagt sig över ljudbilden. Överlag känner jag att bakgrunden fått mer svärta. Trots att Spotify lämnar max 320 kbps, så hör det inte. Ljudet presenteras snyggt och blir mer mjukt och följsamt. Ett klart prisvärt alternativ för den som bara vill boosta sin lilla datoranläggning.

Vill bara tillägga, denna DAC har gjort underverk i min datoranläggning. Om jag kopplar den till min stora stereo och kör exempelvis Spotify så blir bristerna i ljudkvalite mer uppenbara. Att köra FLAC till den stora anläggningen fungerar mycket bra.


Bifogad fil  Untitled_1.jpg   81,36K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Glidtassen, 16 juni 2011 - 09:19.


#328

Postad 18 juni 2011 - 06:43

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Tack! Glidtassen för din recension av Nuforce DAC'en.
Alltid kul att läsa om olika Dacar. Nuforce DAC'en har en fördel jämfört med min Music Streamer, hörlursutgång! Det vore inte fel att ha möjlighet att lyssna med hörlurar också.

Blev också förvånad över hur bra det blev med extern DAC, även om den inte kostade en förmögenhet.

Kan vara så att CD skivan är på väg ut från marknaden och istället får vi datoravspelning. Lite synd för jag tycker det är tråkigare att använda datorn. Mest för att jag inte har hittat ett uppspelningsprogram som jag gillar.

#329

Postad 18 juni 2011 - 07:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag tog hem Media Monky för att rippa till FLAC, och det programmet gillat jag mycket.

#330

Postad 18 juni 2011 - 13:45

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Det blir till att köpa tidningen och läsa. Jag undrar lite hur de gjort urvalet.
HRT Music Streamer ( i div. olika utföranden) har jag uppfattat som rätt omtalad och den verkar inte vara med.

#331

Postad 18 juni 2011 - 14:05

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Har en HRT Music Streamer II 2011 till salu om intresse finns, ligger bland annonserna.

#332

Postad 18 juni 2011 - 14:16

Unregistered2000
  • Unregistered2000
  • Lärjunge

  • 328 inlägg
  • 0
Har läst lite i tråden och skulle vilja dela med mig lite av mina erfarenheter då många pratar om vad vad varje DAC kan och inte kan samt hur fina ord de får i pressen.

För att du skall ha någon positiv ljudpåverkan av en DAC eller bättre DAC än den du kanske redan har, måste du ha en anläggning som kan göra den rättvisa. Det krävs mycket bra analogdelar i din förstärkare för att det skall göra nytta att ersätta tex den inbyggda DAC som finns i en hembioförstärkare.

Att koppla en extern DAC till en hembioförstärkare, är att kasta pengarna i sjön.
Det finns ingen hembioförärkare för rimliga pengar som har en analogdel som ger valuta för en extern DAC som kostar mer än 1500 kr.

Skall du satsa på en extern DAC så skall det vara för att du behöver en DAC till din 2 kanalsförstärkare och denna bör vara av bättre snitt än budget, för att det skall vara lönt.

Tänk på detta innan ni går och köper DAC för 5000 till 20000 kr

I all välmening :D

Redigerat av Unregistered2000, 18 juni 2011 - 14:19.


#333

Postad 18 juni 2011 - 14:24

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Själv kör jag (som glad amatör vad det gäller det mesta...) min DAC (har 2st varav en jag säljer) till min laptop och vidare till mina Audioengine aktiva högtalare och blir ju "lite" bättre än att köra 3,5mm ut direkt till högtalarna :D

#334

Postad 18 juni 2011 - 17:06

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Själv kör jag (som glad amatör vad det gäller det mesta...) min DAC (har 2st varav en jag säljer) till min laptop och vidare till mina Audioengine aktiva högtalare och blir ju "lite" bättre än att köra 3,5mm ut direkt till högtalarna :D

Vad är det för Dac du behåller nu när du säljer din HRT?

#335

Postad 18 juni 2011 - 17:38

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Jag tog hem Media Monky för att rippa till FLAC, och det programmet gillat jag mycket.


Media Monkey använder jag också, bra när man behöver fixa till taggar och omslagsbilder på sina rippade filer. WinAmp är ett annat bra program för uppspelning av musikfilerna på datorn som jag använder. Men tyvärr känns dom inte helt perfekta för mig. Har dock inte hittat något annat bättre program, så jag får köra med de två så länge.

#336

Postad 18 juni 2011 - 17:49

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Media Monkey använder jag också, bra när man behöver fixa till taggar och omslagsbilder på sina rippade filer. WinAmp är ett annat bra program för uppspelning av musikfilerna på datorn som jag använder. Men tyvärr känns dom inte helt perfekta för mig. Har dock inte hittat något annat bättre program, så jag får köra med de två så länge.


Kör själv kombinationen DbPoweramp och Foobar2000 och är mycket nöjd med det!

#337

Postad 18 juni 2011 - 17:55

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Vad är det för Dac du behåller nu när du säljer din HRT?


Har 2st HRT och säljer den ena, kör en annan lösning på min andra dator.

#338

Postad 19 juni 2011 - 05:55

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Kör själv kombinationen DbPoweramp och Foobar2000 och är mycket nöjd med det!


Foobar2000 har jag testat, tyckte inte att programmet var bättre än MediaMonkey.

DbPoweramp har jag inte provat, ska hämta hem det och testa. Tack för tipset!

#339

Postad 21 januari 2013 - 08:24

KennyStarfighter
  • KennyStarfighter
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

HEJHEJ!

Tänkte bara delge lite erfarenheter. Köpte mig en Chord Chordette Gem + QED 1500kr signal kabel.

Min setup

Canton CD300 + HK 460 + Popcornhour

Efter lite lyssnings intryck så kan jag säga att min usb dac inte alls låter lika bra som att låta PCH skicka en digital signal till HKn som då gör jobbet. Använder winamp och har stängt av all signal behandling.

Något jag gör fel kanske?


En fråga, har du gjort något blind-test på din 1500kr usb-kabel och en vanlig från deltaco för 50-60kr?
:blink:

#340

Postad 21 januari 2013 - 11:36

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 1

En fråga, har du gjort något blind-test på din 1500kr usb-kabel och en vanlig från deltaco för 50-60kr?
:blink:

Citat på ett tre år gammalt inlägg. Nästan rekord? :)

#341

Postad 10 juni 2013 - 09:39

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en Cambridge Dacmagic 100 till min kommande Cambridge 651 Azur som har en inbyggd DAC, dock är denna DAC inte så imponerande och har fått lite kritik för att vara lågupplöst.
Skulle jag märka någon större skillnad om jag uppgraderade till en Dacmagic 100 eller kanske rent av en ännu bättre DAC ?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.