Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som har erfarenhet av ATC SCM19?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 augusti 2016 - 19:38

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Hej

 

Har lyssnat på dessa högtalare och de lät otroligt bra. Men de verkade behöva lite för hög volym för en lägenhet innan de öppnade upp. Men det kan iofs bero på att de hade bara spelats på ca 25 timmar.

 

Så, är det någon här som har dessa högtalare?
Hur mycket tid behöver de för att bli ordentligt inspelade?
Och om det påverkar högtalarna så att de kommer till sin rätt på en mer lagom volym i en lägenhet?

 

Förstärkaren som användes vid lyssningstillfället var en Musical Fidelity M6i och det lät riktigt bra med fast bas, varmt fint mellanregister och en diskant utan vasshet. Stor ljudbild på alla ledder. Det kändes helt enkelt bara rätt. I alla fall i mitt rum och med mina öron ;)  

 

Nyfiken på hur en kombination av solid state slutsteg och rör försteg skulle låta med dessa högtalare. De är ganska trögdrivna så jag tror inte en rörförstärkare skulle fungera.

 



#2

Postad 15 augusti 2017 - 22:29

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Sen kommentar, men alltid någon som läser.

 

Har hört båda. De var då inspelade, men tror ej en högtalare blir särskilt mer inspelad efter 20 timmar enligt erfarenhet. Händer otroligt mycket redan efter 4-8 timmar om de motioneras.

 

Min kompis har den mindre modellen, ATC SCM11. Uifrån det jag hört har de passiva modellerna samma ljudkaraktär (i samma rum och med samma utrustning på mässa).

De låter klart bättre på högre volym, men upplever redan att det låter mycket bra vid normal nivå med en strömstark förstärkare, minst 200w rms * högtalare.

Har inte lyssnat på de aktiva modellerna - kanske vore en ide´?

 

EDIT. De är ganska neutrala (studio-ideal), så ljudet färgas tydligt av försteg m m. Sämre inspelad musik låter bra med något ´mjukt´.

 

Har testat med Xindak och Emotiva, där Xindak ger värme (särskilt i deras slusteg)


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 16 augusti 2017 - 11:25.


#3

Postad 19 augusti 2017 - 18:24

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Hej jonte83

Jag köpte till sist ATC SCM19. Efter ca 200 timmar blev de klart bättre. Har faktiskt bytt tillbaka till min gamla rörförstärkare (Tube Technology Unisis Signature, EL84 & ECC81 rör) som låter kanon med uppdaterade Genalex Gold Lion rör. Tyvärr ger den inte mer än 2x35 watt så det går inte att utnyttja högtalarnas fulla kapacitet. Bor i en lägenhet så det gör inte så mycket, men man känner att det riktiga "klippet" saknas, men jag offrar gärna det och får "rörmagin".

Jag testade högtalarna med Hegel, Audo Analog, Primare (alla i 40 000. kr klassen) och naturligtvis min Musical Fidelity M6i, men de var alla chanslösa mot min gamla rörstärkare.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.