Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Earphone-12 DSP

109 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 november 2012 - 16:59

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
http://www.fyndborse...rphone-12-black
Vad tror ni om dessa ?

#2

Postad 26 november 2012 - 21:44

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Skall få hem ett testex i veckan får se vad dom går för :)

#3

Postad 26 november 2012 - 22:20

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
såg att det fanns en DSP app till iOS men inte till Android :-( lite surt tycker jag.

#4

Postad 26 november 2012 - 22:47

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Modellen ser förutom färgen oroväckande lik ut en vivanco-lur jag kommit i kontakt med tidigare. Aircoustic FAS 5057. Den ser väldigt lik ut i övrigt, och hade även den magneter på ryggen. Rebrandade OEM kanske? Varningsflaggan höjs, för den luren var ingen höjdare, och gick på under 200kr. Men då hade den inte en egen dsp-app heller...

#5

Postad 27 november 2012 - 10:13

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

såg att det fanns en DSP app till iOS men inte till Android :-( lite surt tycker jag.

Denna DSP appen är inte klar ännu så jag kommer testa den utan så länge. Hoppas dom fixar en app till Android också !!

#6

Postad 02 december 2012 - 12:05

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Har testat dessa nu och de låter riktigt jäkla bra får jag säga ska bli kul när dsp appen drar igång så man får se va denna kan göra för väljudet :) Bra med dessa att det följer med olika gummiproppar kör på dom stora och då sitter dom riktigt skönt och nästan allt ljud utifrån är borta

#7

Postad 02 december 2012 - 14:13

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0
Vill man bara prova vad dsp:n gör för ljudet kan man ladda ner appen "dirac". Ska nu även funka med apples nya earpods. Tyvärr bara för iphone tror jag.

Mvh // Mattias

#8

Postad 19 december 2012 - 20:17

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Nu har de släppt dsp appen :) jäklar vilket gott ljud det blir med dirac påslaget man hör ju tydlig skillnad när man switchar

#9

Postad 20 december 2012 - 17:13

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Ja det låter ju prima.

#10

Postad 29 december 2012 - 23:45

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Android-stöd ska komma om nån månad. Blir intressant :)

#11

Postad 30 december 2012 - 09:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Har testat dessa nu och de låter riktigt jäkla bra får jag säga

I jämförelse med vilka lurar menar du då? Jag har testat några lite billigare inear (bl.a. Creative och Sennheiser) men de kom aldrig upp i närheten av samma välljud som "onear" för ett par hundra kronor. Hur står dessa sig?

Bra med dessa att det följer med olika gummiproppar

Fast det är väl inget unikt på något sätt? Det tycker jag följer med som regel när man köper olika inears.

Nu har de släppt dsp appen :) jäklar vilket gott ljud det blir med dirac påslaget man hör ju tydlig skillnad när man switchar

Fixar man inte det med lite eget pillande på t.ex. mp3ans eller telefonens eq? Det kan ju inte finnas mycket rumsakustik att mäta i hörselgången sas... :D

Edit: Hur gör man för att få hem ett testex som du skriver om tidigare? Det är ju inte "Buy & Try" på dessa såvitt jag kan se (vilket man väl kan förstå när det handlar om något som man stoppar in i örat B) ).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 30 december 2012 - 11:27.


#12

Postad 05 januari 2013 - 00:56

master_blom
  • master_blom
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

I jämförelse med vilka lurar menar du då? Jag har testat några lite billigare inear (bl.a. Creative och Sennheiser) men de kom aldrig upp i närheten av samma välljud som "onear" för ett par hundra kronor. Hur står dessa sig?
Vet jag ej nu menar jag att dom låter bra som inear lur :)

Fast det är väl inget unikt på något sätt? Det tycker jag följer med som regel när man köper olika inears.
Fixar man inte det med lite eget pillande på t.ex. mp3ans eller telefonens eq? Det kan ju inte finnas mycket rumsakustik att mäta i hörselgången sas... :D unikt är det kanskae inte men väldig bra! Har själv aldrig fått 3par gummin till lurar innan hade ingen aning om att det va standard

Edit: Hur gör man för att få hem ett testex som du skriver om tidigare? Det är ju inte "Buy & Try" på dessa såvitt jag kan se (vilket man väl kan förstå när det handlar om något som man stoppar in i örat B) ).

vet inte hur man gör får mail av fynbörsen om man är intresserad av att testa dom. Maila dom och hör dom är mkt trevliga :)

Hur dsp funktionen fungerar vet jag ej möjligt att det går att fixa med eq ? Det enda jag vet är att skillnaden e sjukt stor när man växlar mellan on/off :)

#13

Postad 05 januari 2013 - 07:47

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Vet jag ej nu menar jag att dom låter bra som inear lur

Ok vilka andra inear relaterar du till då? De dyraste jag hört var som sagt ett par Creative och ett par Sennheiser. Båda kostade runt 200-300 kr har jag för mig och hade fått höga betyg på prisjakt. Blev chockad över hur mycket sämre de lät än "onear" i ca samma prisklass.

unikt är det kanskae inte men väldig bra! Har själv aldrig fått 3par gummin till lurar innan hade ingen aning om att det va standard

Standard är kanske att ta i men jag har flera påsar liggande med extra "pluppar" i olika storlekar så vanligt är det tydligen. :)

vet inte hur man gör får mail av fynbörsen om man är intresserad av att testa dom. Maila dom och hör dom är mkt trevliga

Ok kan man testa utan köptvång låter det ju bra. Skall se om jag har Creative och sennheiser liggande någonstans för direkt jämförelse. Xtz behöver låta enormt mycket bättre än dessa för att de i ljudkvalitet skall bli en konkurrent till t.ex. Koss porta pro, AKG K420 eller art:one Portable pro (sista ett jättefynd imo). Fördelar med slutna inear men det blir svårt att tumma på ljudkvaliteten... :)

Edit: Behöll du eller skickade tillbaka btw...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 januari 2013 - 10:55.


#14

Postad 12 januari 2013 - 08:01

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Modellen ser förutom färgen oroväckande lik ut en vivanco-lur jag kommit i kontakt med tidigare. Aircoustic FAS 5057. Den ser väldigt lik ut i övrigt, och hade även den magneter på ryggen. Rebrandade OEM kanske? Varningsflaggan höjs, för den luren var ingen höjdare, och gick på under 200kr. Men då hade den inte en egen dsp-app heller...

Undrar om du inte har rätt här... Googlade fram lite info gällande Vivancoluren och förutom att de är utseendemässigt lika så har de i princip samma spec som Xtz (Kabellängd 1,2 m ,Impedans 16ohm , Frekvensomfång 18 - 22 kHz).

Skall se om jag kan hitta mina gamla sennheiser och creative och kolla med Fyndbörsen om de är villiga att skicka ett par Xtz för en jämförande test med dessa och ett par "onear".

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 12 januari 2013 - 08:04.


#15

Postad 18 januari 2013 - 23:20

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Då det dök upp en möjlighet att köpa dessa för strax under 400 kr slog jag, lite impulsivt, till och beställde ett par. Letade ikväll fram diverse gamla "inear" som jag hade liggande samt mina "onear-favoriter" under 500 kr (art:one Portable Pro och Akg K420 för jämförelse.

Började med att ställa de gamla "plugg-lurarna" mot varandra och kom snabbt fram till att det bland dessa var endast ett par som åtminstone hade ett ljud som kanske kunde kallas skapligt. När jag sedan kollade igenom de fem-sex paren visade det sig att de som "gick vidare" var Creative EP-630. Övriga verkade vara diverse "noname" som följt med telefoner och mp3-spelare. Tyvärr hittade jag inte några Sennheiser och antar att dessa tappats bort...

Därefter ställde jag Creative mot Xtz. Stod direkt klart att ljudet från dessa båda hade helt olika karaktär. Creative upplevdes ganska basiga (speciellt för inear antar jag) med ett luddigt mellanregister och en inte allt för imponerande diskant. Xtz å sin sidan var i jämförelsen klart bättre med en mer skimrande diskant (väl mycket emellanåt kanske) och ett klart tydligare mellanregister. Helt klart ett mer öppet och engagerande ljud. Basen var dock nästan helt frånvarande trots att jag tryckte in dem så långt att det började göra ont. Om jag lite försiktigt tryckte fingrarna på lurarna ökade basen markant men så kan man ju inte hålla på... Helt klart en besvikelse då de annars, i jämförelsen, lät klart lovande.

Avslutade med att koppla in Akg K420 för att se om Xtz skulle kunna matcha en imo bra (och även billigare) onear men det tog endast ett par sekunder för att inse att så absolut inte var fallet. Nu minskade det positiva intrycket av Xtzas diskant och mellanregister rejält och dynamik och luftighet i ljudet var klart till Akg K420s fördel (senare även till art:ones). Kanske en orättvis jämförelse men det viktiga för mig är ljudkvalitet sett till priset, inte om det är pluggar eller täckande.

Detta var en snabb "test" som jag genomförde genom att använda två identiska mp3-spelare och på dessa köra samma låtar samtidigt. Xtz får som sagt både ris och ros. Säkerligen de bästa inears jag hört (? för basen dock) men det säger å andra sidan inte mycket... Mot art:one och Akg K420 ("onear") som båda är klart billigare hade de inte en chans, iaf så här till att börja med. Vet inte om man kan vänja sig till att uppskatta Xtz mer eller om inspelning kan betyda något (knappast för små inear-lurar väl...?).

Kommer att jämföra mer omfattande senare och då kanske pilla på eqn. När Dspn kommer till android (borde den inte finnas nu?) får jag använda Samsung S3 som spelare och se vad det kan betyda.

Första intrycket av Xtz Earphone-12 blev alltså blandat. Ett mycket stort positivt steg från de lurar som normalt följer med telefoner och mp3 spelare men klart underlägsna bra (och billigare) onear,

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 januari 2013 - 05:58.


#16

Postad 19 januari 2013 - 19:19

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Testade idag lite mer och då med "dynamikinjektionen" Rage Against The Mahine (första albumet med samma namn) i mp3 spelarna. Jag satte denna gång på de större gummiplupparna då det enligt manualen skulle öka basen. Kan dock inte påstå att det märktes direkt, de är mycket bassvaga.

Xtz lät även med denna typ av musik mycket bättre än Creative EP-630 men det är nog tyvärr bara att för mig inse att de inte duger som ersättare till hyfsade täckande hörlurar i ungefär samma prisklass. Finns det några inears som kan detta överhuvud taget tro...? Med så dynamisk musik låter de i jämförelse mycket tunt, "grått" och ganska skränigt. Att de låter bättre än Creative och de pluggar som följer med spelare som standard säger tyvärr inte så mycket då dessa ofta låter minst sagt outhärdligt... :D

Måste säga att jag är förvånad över att de som tidigare i bl.a. denna tråd och på prisjakts omdömen av produkten nästan inte har något negativt att yttra alls. Xtz earphone-12 har ju imo uppenbara ljudliga svagheter. När den nämnda DSP-appen kommer till Android så får jag väl göra en ny koll. Kanske kan bättra ljudet något men knappast så mycket att jag kommer att behålla dem eller...?

Skulle vara kul om de som lyssnat på dessa kunde utveckla sina intryck i tråden så att det inte bara blir en monolog från mig. Hur ser man t.ex. på ljudkaraktären och då jämfört med vad...? För och nackdelar?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 19 januari 2013 - 20:32.


#17

Postad 23 januari 2013 - 12:22

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Android-stöd ska komma om nån månad. Blir intressant :)

Det närmar sig nu "en månad"... :) Någon som hört om det är på gång?

#18

Postad 23 januari 2013 - 21:52

Unregistered32074
  • Unregistered32074
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Testade idag lite mer och då med "dynamikinjektionen" Rage Against The Mahine (första albumet med samma namn) i mp3 spelarna. Jag satte denna gång på de större gummiplupparna då det enligt manualen skulle öka basen. Kan dock inte påstå att det märktes direkt, de är mycket bassvaga.

Xtz lät även med denna typ av musik mycket bättre än Creative EP-630 men det är nog tyvärr bara att för mig inse att de inte duger som ersättare till hyfsade täckande hörlurar i ungefär samma prisklass. Finns det några inears som kan detta överhuvud taget tro...? Med så dynamisk musik låter de i jämförelse mycket tunt, "grått" och ganska skränigt. Att de låter bättre än Creative och de pluggar som följer med spelare som standard säger tyvärr inte så mycket då dessa ofta låter minst sagt outhärdligt... :D

Måste säga att jag är förvånad över att de som tidigare i bl.a. denna tråd och på prisjakts omdömen av produkten nästan inte har något negativt att yttra alls. Xtz earphone-12 har ju imo uppenbara ljudliga svagheter. När den nämnda DSP-appen kommer till Android så får jag väl göra en ny koll. Kanske kan bättra ljudet något men knappast så mycket att jag kommer att behålla dem eller...?

Skulle vara kul om de som lyssnat på dessa kunde utveckla sina intryck i tråden så att det inte bara blir en monolog från mig. Hur ser man t.ex. på ljudkaraktären och då jämfört med vad...? För och nackdelar?


Håller inte med dina intryck, har lyssnat på luren någon månad nu och tycker de växer, handlar förmodligen hur bra de passar i öronen och vad man lyssnar ifrån.
Tycker de imponerar med lagom dos bas och lagom avrullad diskant och med bra närvaro i mellanregistret från IPhone/ipad iaf.
Något sämre på samsung galaxy.
Med appen lyfter det ytterligare.
Fattar inte hur du kan uppleva de som tunna i basen, har du kört från iPhone/ipad?
Vad får dig tro att dina synpunkter skulle vara slutgiltiga och att det skulle falla in vad andra tycker? För mig har de inga brister att nämna och defenitivt inte i prisklassen.



#19

Postad 23 januari 2013 - 22:23

Libell
  • Libell
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0
In-ear är så jävla svårt. Exempelvis har jag aldrig varit med om att B&W C5 spelar någon form av bas, medan alla jag känner som äger dom tycker att basen är helt galen. Formen på öronen blir en för stor faktor för att man ska kunna göra en rättvis bedömning imho.

#20

Postad 23 januari 2013 - 22:26

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Det närmar sig nu "en månad"... :) Någon som hört om det är på gång?

Har inte hört nåt mer. Det var trist att du inte tyckte bättre om dom. Jag har lyssnat på en del hörlurar i prisklassen 300-2000 kr, men ingen har kommit i närheten av vad jag kallar "hifi"-kvalitet. Tänkte att XTZ kanske iaf är prisvärda och piskar medföljande in-ear lurar till S3'an.

#21

Postad 24 januari 2013 - 05:37

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Håller inte med dina intryck, har lyssnat på luren någon månad nu och tycker de växer, handlar förmodligen hur bra de passar i öronen och vad man lyssnar ifrån.

Skall ge dem en chans i några dagar och använda dem i vardagen.

Tycker de imponerar med lagom dos bas och lagom avrullad diskant och med bra närvaro i mellanregistret från IPhone/ipad iaf. Något sämre på samsung galaxy.Med appen lyfter det ytterligare.

Vad jämför du med då? Inear / onear?


Fattar inte hur du kan uppleva de som tunna i basen, har du kört från iPhone/ipad?

Nej har kört från min mp3-spelare. Blir det mer bas från iPhone? har Samsung S3 att testa med om så...

Vad får dig tro att dina synpunkter skulle vara slutgiltiga och att det skulle falla in vad andra tycker? För mig har de inga brister att nämna och defenitivt inte i prisklassen.

Oj... Inga brister alls, det var inte dåligt. ;) Inga intryck är giltiga för alla men det finns heller knappast något som inte har några brister eller menar du verkligen det och åter igen jämfört med vad då?


In-ear är så jävla svårt. Exempelvis har jag aldrig varit med om att B&W C5 spelar någon form av bas, medan alla jag känner som äger dom tycker att basen är helt galen. Formen på öronen blir en för stor faktor för att man ska kunna göra en rättvis bedömning imho.

Tyckte de satt bra men basen steg som sagt betydligt om jag tryckte med fingrarna lite.

Har inte hört nåt mer. Det var trist att du inte tyckte bättre om dom. Jag har lyssnat på en del hörlurar i prisklassen 300-2000 kr, men ingen har kommit i närheten av vad jag kallar "hifi"-kvalitet. Tänkte att XTZ kanske iaf är prisvärda och piskar medföljande in-ear lurar till S3'an.

Skall som sagt använda dem i vardagen ett tag och sedan när appen kommer till android testa med Samsung S3. Har inte hört bättre inears än Xtz men har heller inte hört några över 300 kr. Onear har och har jag haft flera olika från 150 kr till 1500 kr och steget till de som varit bra av dessa känns just nu långt för Xtz. Kanske får omvärdera efter ett tag vem vet....

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 januari 2013 - 05:48.


#22

Postad 24 januari 2013 - 07:27

Unregistered32074
  • Unregistered32074
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Skall ge dem en chans i några dagar och använda dem i vardagen.

Vad jämför du med då? Inear / onear?


Nej har kört från min mp3-spelare. Blir det mer bas från iPhone? har Samsung S3 att testa med om så...

Oj... Inga brister alls, det var inte dåligt. ;) Inga intryck är giltiga för alla men det finns heller knappast något som inte har några brister eller menar du verkligen det och åter igen jämfört med vad då?

[size=4]Tyckte de satt bra men basen steg som sagt betydligt om jag tryckte med fingrarna lite.
Skall som sagt använda dem i vardagen ett tag och sedan när appen kommer till android testa med Samsung S3. Har inte hört bättre inears än Xtz men har heller inte hört några över 300 kr. Onear har och har jag haft flera olika från 150 kr till 1500 kr och steget till de som varit bra av dessa känns just nu långt för Xtz. Kanske får omvärdera efter ett tag vem vet....


Inte perfekt , saknar ibland lite luftighet i toppen som blir bättre med appen men för mig är det småsaker. Som helhet är jag nöjd med ljudet som passar mig mycket bra.
Jämfört med flera inear
Klipsch s4, jays four Nuforce ne700
Beats urbeats med flera.
För mig tillför inte onear något heller direkt
Där har jag haft akg 518, klipsch m40 beyer D 235

#23

Postad 24 januari 2013 - 08:00

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Körde dem då med en halvtimmas promenad till jobbet med Ben Harpers "Will To Live" spelandes. Står direkt klart att det för mig saknas "kropp" i ljudet. Akustiskt gitarrintro låter bra men det hörs nästan inte när de grövsta strängarna slås an. Mellanregistret låter absolut bra mot vad jag kommer ihåg från andra billigare inears men i jämförelse med mina "favorit-onears" så låter det tunt och lite grått och oengagerande, förmodligen ifh beroende på den nästan uteblivna basen. Fick även intrycket av att det "grötade ihop sig" när det blev lite rockigare som i t.ex. titellåten.

De satt bra och var aldrig på väg ur men antar att den uteblivna basen kan bero på passformen trots allt...? Får nöta på och se vad som händer (och då med DSP-appen när den kommer).

Edit: Sedan kan nog upplevelser av t.ex. olika produkter hänga på hur man är som person. När jag kollar de omdömen jag lagt gällande olika produkter och butiker ser jag att jag inte delat ut en enda 10:a! :D Ganska många verkar slösa (imo alltså) rätt bra med det betyget noterar jag.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 januari 2013 - 09:58.


#24

Postad 24 januari 2013 - 11:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

För mig tillför inte onear något heller direkt
Där har jag haft akg 518, klipsch m40 beyer D 235

Men när jag kollade på vad vi som skriver i denna tråd bedömt tidigare på Prisjakt så ser jag att du trots detta har gett nedan hörlur full pott (10 av 10 i betyg) och den nämner du inte ens...? Hur kommer det sig?

http://www.fyndborse...-beat-retro-vit


Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 januari 2013 - 12:02.


#25

Postad 24 januari 2013 - 12:12

Unregistered32074
  • Unregistered32074
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Men när jag kollade på vad vi som skriver i denna tråd bedömt tidigare på Prisjakt så ser jag att du trots detta har gett nedan hörlur full pott (10 av 10 i betyg) och den nämner du inte ens...? Hur kommer det sig?

http://www.fyndborse...-beat-retro-vit


hade helt glömt den, ägde den för 2 år sedan.
för 300 spänn gav den skönt ljud dock inget jag skulle lyssna på idag.

#26

Postad 24 januari 2013 - 15:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

hade helt glömt den, ägde den för 2 år sedan.
för 300 spänn gav den skönt ljud dock inget jag skulle lyssna på idag.

Ok.... Då kanske Xtz kommer att få samma rejäla omvärdering från dig om något år? Vem vet det kanske då visar sig att du har sänkt ditt betyg och jag höjt mitt? :P Du vet att det går att justera de omdömen man gjort på Prisjakt btw...? Ibland tvingas man ju omvärdera (även om toppbetyg till glömska nog är ovanligt).

#27

Postad 24 januari 2013 - 15:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Har inte hört nåt mer.

Nu har jag tyvärr hört att det INTE är aktuellt med en app för Android! Wt*... Då försvann det hoppet / den möjligheten.

Eit: Kanske Fyndbörsen skulle kunna gå in här och kommentera detta och gärna även frågan om luren är identisk (eller med likheter) med den Vivanco som det pratas om längre upp i tråden. Två frågor som jag gärna hade sett en utveckling på... :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 24 januari 2013 - 16:18.


#28

Postad 24 januari 2013 - 16:47

Unregistered32074
  • Unregistered32074
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Ok.... Då kanske Xtz kommer att få samma rejäla omvärdering från dig om något år? Vem vet det kanske då visar sig att du har sänkt ditt betyg och jag höjt mitt? :P Du vet att det går att justera de omdömen man gjort på Prisjakt btw...? Ibland tvingas man ju omvärdera (även om toppbetyg till glömska nog är ovanligt).


För Pris/design anser jag imego retro är en riktigt bra och snygg lur fortfarande.
Om Xtz luren har något samröre med vivanco kan man ju undra, onekligen verkar de gjutits i samma form i alla fall.
Får mejla och ställa frågan kanske

Redigerat av Unregistered32074, 24 januari 2013 - 16:49.


#29

Postad 24 januari 2013 - 17:36

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Om Xtz luren har något samröre med vivanco kan man ju undra, onekligen verkar de gjutits i samma form i alla fall.
Får mejla och ställa frågan kanske

Är inget som hindrar att de svarar här i tråden. Alltid bättre med rak information utan omvägar och de har varit inne och läst tråden / sett frågeställningen. Vi avvaktar väl och ser om det kommer någon info ang app till android och hur det är med Vivanco-modellen.

Edit: Plockade i kväll fram min gamla 256 mb :lol: Monolith (kritikerrosad i Hifi&Musik för ett antal år sedan och "strömstark" för att vara en mp3-spelare påstods det) och lyssnade lite på Krall. Xtz låter inte alls illa men när jag växlar till Akg K420 så kommer det där spontana leendet som dyker upp när man får en tydlig förbättring (på alla plan). Försöker verkligen få Xtz att matcha t.ex. dessa Akg men det är onekeligen uppförsbacke fortfarande...

@Fyndbörsen: Återkommer ni med svar ang. om Diracs DSP kommer till Android eller ej samt gärna något om ett ev förhållande till Vivancos "look a like". Dubbla besked och spekulationer är sällan bra,

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 februari 2013 - 09:28.


#30

Postad 25 januari 2013 - 10:29

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Har nu skickat nedan PM till Fyndbörsen. Kan vi hoppas på ett svar under dagen?

Hej! I denna tråd https://www.minhembi...dpost&p=3762934 har jag ställt ett par frågor kring den Xtz-lur som ni tillverkar / säljer. Det gäller dels om det stämmer att det inte är aktuellt med en DSP-app för Android (dubbla besked i tråden!) och dels om hur stora likheterna med en Vivanco-modell är. Tacksam om ni kan svara på detta (helst i tråden). Tack på förhand! Mvh

#31

Postad 25 januari 2013 - 15:12

Fyndbörsen AB
  • Fyndbörsen AB
  • 87 inlägg
  • 0
Hej Mittiprick!

1. Finns planer på Androidapp, dock inget spikat datum
2. Kroppen är nästan samma men ljudkaraktärspec är satta av oss, vi jämförde många lurar med samma lurkropp innan vi blev nöjda så finns inget av vivanco i luren förutom utseendet.
Resultatet är framlyssnat med egna öran, mätningar och justeringar.

Mvh XTZ Sören

Har nu skickat nedan PM till Fyndbörsen. Kan vi hoppas på ett svar under dagen?

Hej! I denna tråd https://www.minhembi...dpost&p=3762934 har jag ställt ett par frågor kring den Xtz-lur som ni tillverkar / säljer. Det gäller dels om det stämmer att det inte är aktuellt med en DSP-app för Android (dubbla besked i tråden!) och dels om hur stora likheterna med en Vivanco-modell är. Tacksam om ni kan svara på detta (helst i tråden). Tack på förhand! Mvh



#32

Postad 25 januari 2013 - 15:45

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Ok tack för svar! Uppdatera gärna om det blir spikat att det blir eller inte blir en app till android. Det är väl inte ert fel men synd att det i denna tråd stod att det var på gång snart när det inte ens är klart att det kommer att bli av...

@Megagurka. Varifrån fick du informationen om att en app till android var "strax bakom hörnet" btw...? Dirac säger att de i dagsläget inte har några planer på en android-app.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 26 januari 2013 - 13:13.


#33

Postad 28 januari 2013 - 18:17

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
@Fyndbörsen: Hör gärna av er i tråden så snart det är något nytt gällande Dspn för android. En del menar att den skall betyda en stor förbättring medan andra menar att den är minimal. Skulle vara kul att kunna värdera / uppleva detta själv utan att sponsra Apple. :D

Med i beräkningen när jag köpte lurarna var att det skulle komma en dsp till android, något som ni skall ha uttryckt för en månad sedan (och som därför stod i denna tråd). Hoppas att ni därför jobbar aktivt för att så sker.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 28 januari 2013 - 18:18.


#34

Postad 29 januari 2013 - 20:50

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
@Fyndbörsen: Ser nu att ni riktat nedan, ganska häpnadsväckande, uppmaning till en medlem som på Prisjakt skrivit ett omdöme om Earphone 12. Ett par frågor iom detta...

1. Om ni nu ställer krav på att medlemmar skall vara tydliga med att de, i sitt skrivna omdöme, skall berätta att de testat utan DSP-möjligheten, så borde ni banne mig också stå för att det är ni som gått ut med att en app till Android skulle vara på gång i dagarna! Jag och förmodligen ytterligare några fler har köpt dessa lurar åtminstone delvis baserat på det besked som en medlem fått från er (se tidigare i tråden).

2. "Ser hellre att du i så fall tar bort ditt omdöme annars". Skojar ni eller jobbar ni aktivt för att påverka betygen på Prisjakt för t.ex. era produkter? Försker ni även styra trådar i forumet?

Hej
Såg att du skrivit omdöme, trodde du hade iPhone , du gärna vara tydlig där att du bara kört utan appen.
Ganska bra om man kan testa med appen också i en iphone som de är tänkta till.
Annars blir det lite plumpt med 6/10 bara sådär.
Ser hellre att du i så fall tar bort ditt omdöme annars

Med vänliga hälsningar / Best Regards: "namn"


https://www.prisjakt...t.php?o=1520985

#35

Postad 29 januari 2013 - 21:56

skenliv
  • skenliv
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
@mittiprick

Att jämföra on-ear med in-ear är ju som att jämföra äpplen med päron, det är inte samma frukt!

On-ear köper iaf inte jag i denna prisklassen, de har jag bara ifall jag ska njutningslyssna hemma.

In-ear har jag när jag är på språng, på stan eller på tåget - då är on-ear för dåliga på att isolera från omgivningen.

Har dock själv inte hört XTZ's earphone-12 än, men är nyfiken.

Redigerat av skenliv, 29 januari 2013 - 22:08.


#36

Postad 29 januari 2013 - 23:06

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
omdömen är av sin natur helt subjektiva. Om en användare uppfattar det som knöligt att man måste ha nån sorts program igång till sina hörlurar för att dom inte ska låta illa så sätter användaren kanske ett lägre betyg pga det, oavsett om appen är bra, eller till vilken telefon man använder. Det är inte alls "plumpt", utan snarare själva orsaken till ett betyg.

#37

Postad 30 januari 2013 - 00:06

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

1. Om ni nu ställer krav på att medlemmar skall vara tydliga med att de, i sitt skrivna omdöme, skall berätta att de testat utan DSP-möjligheten, så borde ni banne mig också stå för att det är ni som gått ut med att en app till Android skulle vara på gång i dagarna! Jag och förmodligen ytterligare några fler har köpt dessa lurar åtminstone delvis baserat på det besked som en medlem fått från er (se tidigare i tråden).

Jag tycker definitivt att det är intressant att veta om personen som skriver omdömet använt lurarna med eller utan DSP-appen (det är i första hand den som gör mig intresserad av lurarna). Sen är det olyckligt att Fyndbörsen sprider information om att det snart kommer en Android-app om det i själva verket inte finns några planer för detta. Om någon köpt lurarna baserat på den informationen borde Fyndbörsen visa good will och ge möjlighet för kunden att få pengarna tillbaka.

Det är givetvis synd för oss Android-användare om en app inte ligger i planerna. Det är en stor marknad dom går miste om (för en redan befintlig produkt), men det kanske är tekniska svårigheter att porta DSP-appen till Android.

Redigerat av megagurka, 30 januari 2013 - 00:07.


#38

Postad 30 januari 2013 - 05:39

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag tycker definitivt att det är intressant att veta om personen som skriver omdömet använt lurarna med eller utan DSP-appen (det är i första hand den som gör mig intresserad av lurarna).

Absolut men jag tycker också att man då bör ställa krav på positiva omdömen. Flera av dessa som helt saknar någon kritik eller jämförande beskrivning, snarare låter det ibland som hämtat från tv-shop.


Det som sticker ut här är uppmaningen "Ser hellre att du i så fall tar bort ditt omdöme". Detta ganska bryska påpekande kom uppenbarligen inte för att testet hade för lite informativ text (då är ju flera av de som gett mycket höga betyg klart sämre), det kom för att produkten fått ett i deras ögon dåligt betyg.

Det är givetvis synd för oss Android-användare om en app inte ligger i planerna. Det är en stor marknad dom går miste om (för en redan befintlig produkt), men det kanske är tekniska svårigheter att porta DSP-appen till Android.

Fast Dirac svarade bara att det inte fanns några sådan planer i nuläget. Det låter ju knappast som de ens börjat kika på det...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 30 januari 2013 - 05:50.


#39

Postad 01 februari 2013 - 11:38

Fyndbörsen AB
  • Fyndbörsen AB
  • 87 inlägg
  • 0
Hej!
Lite klargörande:

Angående android app så är det nåt vi har planer på att lansera vi väntar på pris på utvecklingskostnad och leverantid på detta inom kort.

Först vill jag förtydliga att alla har rätt att skriva vad man vill i trådar och recensioner och anledningen till att vi ”lägger oss i” är naturligtvis för att vi vill ge vår sida av saken för att man skall få en så saklig och korrekt bedömning som möjligt. Detta gagnar alla som läser på forumet .Vi har anstängt oss extremt för att få denna produkt så bra som möjligt och vi hävdar att vi ochså har lyckats ur en rent tekniskt synvinkel.
Skall förklara varför längre ner.
Att vi erbjuder luren billigt till testpersoner kan naturligtvis tolkas som ”mutor” men vårt sätt och se det är ett sätt att marknadsföra produkten samt låta nyfikna kunder fårchansen att testa produkten.Önskar vi hade enorma summor markandsföringpengar att använda för att övertyga kunder men tyvärr är vi ett litet företag med begränsade resurser. Men vårt motto är att istället att försöka göra produkterna extremt bra till priset ur ljudkvalitéperspektiv.

Vi är helt övertygade att vi har gjort en ur ljudkvalité synvinkel en fantastisk produkt och blir därför väldigt ledsna att se medelmåttiga betyg. Vi är därför övertygad om att antingen har man inte använt produkten på rätt sätt eller har en smakriktning som avviker mycket från vår referens.

Vi vet mycket väl att ljud är en smaksak där varje individ har full rätt till sin egen smak . Det är därför vi påpekar vikten av att luren bör betygsättas inkl appen för appen inte bara ger en kvalitétshöjning utan har även två karaktärs val så man löser även delvis problemet med olika smakriktningar. Dessutom är ju priset inkluderat appen så en bedöms den utan app så blirdet lite skevt .

När man testar/köper/lyssnar så skall man vara medveten om att det finns ett par osäkra parametrar som man omöjligt kan komma runt.
Detta kan jämföras med rummets inverkan på en normala högtalare, tyvärr så vet för få hur stor inverkan på ljudet detta har och även inom branschen finns tyvärr en bristande kunskap om detta vilket i slutändan gör att tex en test blir väldigt missvisande.

Det är två faktum som påverkar ljudkaraktären som gör en kompromiss nödvänding. (Dessa kompromisser kan ingen annan produkt överbrygga eller komma runt oavsett om detta hävdas )
- Hur hårt du trycker in hörlurarna i örat att "justera" nivån på akustiska kortslutningen i kombination med storlek på gummipluggen (påverkar basnivån signifikant)
- Om man lyssna på hög eller låg volym, är den upplevda ljudkaraktären i örat / hjärnan olika beroende på volymen

Vi är väl medvetna om att örat är ganska olika från person till person så det är inte en lätt uppgift att täcka allas behov och storlekarmed olika pluggar.
Det skiljer både på innerörat och på ytterörat samt vissa föredrar att de sitter väldigt hårt medans andra föredrar löst. Om de sitter mer hårt åt = mer tättslutande då ökar basnivån markant , från väldigt löst till hårt skiljer det 12-15 bB i nivå vilket är väldigt stor skillnad där en person kanske tycker det är exakt vad han vill ha medans för en annan så är det helt fel nivå i basen.
Sitter pluggen väldigt hårt så kan man få ont i örat om man har de länge i örat så även komfort måste vägas in när det gäller storlek och typ av plugg.

Den stora finessen med appen är inte bara en ljudförbättring utan också en möjlighet att har olika karaktärer som då passar fler individer beroende på smak och hur hårt man vill att den sitter i örat.
Om väldigt många föredrar en annan karaktär på ljudet än de alternativ vi har idag då kan vi lägga till fler alternativ än de två som finns nu.
Så vi tar tacksamt emot feedback för att göra att produkten passar fler .

Vi jämförde en massa lurar innan vi valde denna och tillverkaren som gör luren tillverkar åt en massa märke där flera riktigt stora märken som Monster, Beat , Apple , Koss, etc så vi vet att de är bland de bästa tillverkarna i asien av lurar . Vi har valt den bästa drivern som de har till vår lur och sen tunat luren till den karaktär
vi vill ha . Vi har designat luren och betalat egna verktyg för detta vilket är extremt dyrt.
Kollade med tillverkaren angående Vivancos lur och de tillverkar inte åt Vivanco. Att den liknar är inte så märkligt eftersom det är nästan omöjligt att göra en lur som helt skiljer sig från andra . Det finns en stor mängs tillverkare som inte gör nåt annat än kopierar andras lurar . När det gäller vissa detaljer som kabel, tillbehör så kan dessa förekomma hos andra lurar eftersom de köps från underleverantörer.

Var i kina för två veckor sen och en Beats lur som kostar 995 : kan köpas på gatan för 70:-.
Är det samma lur. Svar nej !
För att ge exempel på vad som skiljer bra och dåliga lurar så är kabeln väldigt stor skillnad på ,de billigaste har en extremt tunn koppar tråd samt ingjuten i sämsta tänkbara gummi , TPE eller annat vilket gör att om du endast drar försiktigt i kabeln så går koppar tråden av och luren är kass.
Vår kabel är i denna tjocklek den starkaste sorten vilket också är den dyraste .

Teknikförklaring lur :
Exakt som i en normal högtalare så får man resonaser i ”kabinettet” (luren) men även i själva örat . Eftersom det är små ”lådor” så uppstår de värsta resonanserna i 3-8khz området där det är som mest känsligt för örat.
Även en onhead lur så har du samma problem där tex hålet runt örat skapar ett ”kabinet” mot huvudet samt beroende på storlek på huvud samt om man har mycket eller lite hår påverkar basresponsen.

Baserat på våra erfarenheter ,mätningar och sunt ljudförnuft så hävdar jag att det är omöjligt med en vanlig lur att få ett perfekt ljud med perfekt frekvensrespons.Det skapas så kraftiga peakar med mycket högt q-värde så det är omöjligt att får bort bara genom mekanisk påverkan på element och kabinet . Man skall komma ihåg att ett element skall samtidigt klara hela frekvensområdet från 20-20khz.
Man kan snart förstå hur svårt detta är och för den som sysslat med högtalare så är detta ganska uppenbart då även i stora högtalare så är det extremt svårt att få ett element att klara hela frekvensområdet trots man har mer möjligeter tackvare mer fysikt utrymme.

Det finns ju några extremt dyra inearlurar där tillverkaren hävdar de gjort en perfekt lur men jag vågar påstå att detta är fel eftersom det inte ens möjligt .

Vad vi gjort är att vi kombinerar en bra och väljudande hörlur med marknaden vassaste ljudoptimeringsmjukvara från Dirac Reaserch. Samma DSP algoritmer används i tex lyxbilar som BMW, Bentley etc

Hörluren är uppmätt i ett "dummyhead" för att med högsta precition mäta upp frekvensgången som man upplever inuti örat . Med hjälp av Diracs mjukvaror korrigeras alla skavanker bort till ett perfekt balanserat ljud. Diracs DSP mjukvara är unik tackvare att ljudet optimeras även i tidsdomänen vilket gör att även tidsfel kompenseras.

På grund av de två osäkra parametrar jag nämnt ovan så måste man tuna frekvensgången slutgiltigt och det har vi gjort med två förutsättningar i åtanke .
1.Pluggen sitter 80% tätt
2.Vid lyssning vid relativ hög nivå.

Detta innebär att luren låter perfekt om pluggen sluter till 80% tätt och vid en relativ hög ljudnivå.

Men med appen så har man även en boostad kurva som då passar om man föredrar lite mer energi i bas och diskant men ochså passar bättre vid lägre lyssnings nivå. Så genom att även justera ljudet med kuddarna så finns en hel den möjligheter att tuna ljudet.
Men som sagt med en kunders feedback då kan vi göra produkten bättre och passa till fler.

Med vänlig hälsning Olle
CEO
XTZ AB

Redigerat av Fyndbörsen AB, 01 februari 2013 - 11:40.


#40

Postad 02 februari 2013 - 00:10

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Tack för klargörandet, det ger pluspoäng i min bok iaf. :)

Fint att ni planerar en Android-app, jag ser fram emot att köpa och testa dessa lurar när den finns tillgänglig. Intressant att höra om de tekniska problemen vid hörlursframtagning, jag känner väl till problemen med ljudåtergivning mha högtalare men är novis på hörlursområdet. Ärligt talat verkar hörlursmarknaden vara en djungel och t o m värre än högtalarbranschen när det gäller "oseriösa" aktörer. De flesta tillverkare verkar sälja på design och "coola" varumärken snarare än tekniska kvaliteter. XTZ verkar ha en annan filosofi, vilket åtminstone jag uppskattar. Sen vet jag att Dirac gör bra kalibreringsmjukvara, dock vet jag inte om det är "marknadens vassaste" (finns många konkurrenter där).

Redigerat av megagurka, 02 februari 2013 - 00:12.


#41

Postad 02 februari 2013 - 00:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
@Fyndbörsen: Tycker det i stort var ett bra svar och även mycket intressant hur ni beskriver tankegången kring luren. Tack för det!

Jag har trots flera försök ännu inte förstått storheten med den men ni får som sagt gärna jobba fram en app till android så att man får testa även med detta "mirakelmedel". I ett engelskt forum så är det någon som drar till med att appen gör er lur (och även t..ex. apples erabuds) lika bra som lurar kring 5000-7000 kr. Tillåt mig att vara skeptisk till sådana påståenden men, men.... Håll oss gärna uppdaterade i frågan speciellt med tanke på att någon hos er tydligen uttryckt att den varit nära förestående.

Däremot gillar jag personligen inte att ni utövar påtryckningar mot medlemmar på Prisjakt pga att de inte varit tillräckligt utförliga med beskrivningen av testutförandet av någon av "era" produkter. Det finns massor med omdömen där produkter som säljs / tillverkas av er fått mycket höga betyg utan minsta beskrivning av t.ex. testutförandet. Att ni inte är intresserade av att för dessa "testare" påpeka brister i deras jämförelser handlar naturligtvis om att de har gett goda omdömen / höga betyg... Jag vet inte hur övriga på Prisjakt / Min Hembio tycker men jag anser att företag skall hålla en mycket låg profil när det gäller omdömen / betyg då det annars underminerar hela idén med dessa. Att komma med "Ser hellre att du i så fall tar bort ditt omdöme annars" om man inte utvecklar sitt omdöme är imo inte ok.

Gällande att ni marknadsför produkter genom att ge rabatter till "forumstestare" så är ni säkerligen inte ensamma om detta. Många av de som ofta byter / testar olika produkter har säkerligen något slags förhållande till butiker eller agenter. Ett sätt att få till att många omdömen ges men tyvärr riskerar detta att svepa bort neutralitet och kritiskt tänkande från de som testar. Ni pratar om saklig och korrekt bedömning ovan men rabattsystemet främjar knappast något sådant speciellt om man, som tredje person, inte vet vilka testare som har eller inte har en relation med butiken / agenten. Svår fråga som kräver mycket av testaren...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 februari 2013 - 08:55.


#42

Postad 17 februari 2013 - 21:14

XTZS-800D
  • XTZS-800D
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har nu provkört EarPhone-12 någon månad och direkt hörde man skillnad på vad kvalité på ljud är. Först var det inte så stor skillnad men efter att provat mina gamla lurar (Philips 499:-) är ljudet fantastiskt klart och lagom basigt.
Dessutom när man laddat ner XTZ Player från AppStore till min Iphone4 blev det ju ÄNNU en upplevelse rikare.
Nackdelen med XTZ Player är att man måste köra programmet som prio 1 spelare istället för den inbyggda Musik spelaren. Det kan vara lite störigt. Att sen sätta på Dirac HD Sound + Boost 1 så är det ett par fantastiska lurar.

Det medföljer tre olika storlekar i gummipluggar (fått byta till de största för att de ska sitta kvar även vid träning/gång). Hörlurarna är magnetiska åt varandra och klickar ihop perfekt. I paketet medföljer även en 6,3 mm guldplaterad kontakt samt flygplansadapter. '
Saknar helt trasselfri sladd, de är något platta så inga omöjliga knutar ändå.

För de priset så får du ett par riktigt bra lurar.
Mitt råd: KÖP, och spela med hög volym!!!

#43

Postad 18 februari 2013 - 13:02

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Först var det inte så stor skillnad men efter att provat mina gamla lurar (Philips 499:-) är ljudet fantastiskt klart och lagom basigt.

Vad menar du med "direkt hörde man skillnad på vad kvalité på ljud är. Först var det inte så stor skillnad" och vilka Philips är det du jämfört med?


Edit: Märkligt vad svårt det skall vara utveckla förutom "spring och köp!"...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 februari 2013 - 13:38.


#44

Postad 21 februari 2013 - 13:39

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
@FB: Uppdatera gärna då och då statusen för appen till Android.

#45

Postad 22 februari 2013 - 11:09

XTZS-800D
  • XTZS-800D
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
På billigare hörlurar är diskanten "svag"/otydlig/inte så skarp. Ställer man då in mer bas, ja då vill man ha mer diskant som det inte finns att få.
EarPhone-12 hänger diskanten med hela vägen upp till "max"-volym och basen täcker upp bra.
Det är som DVD till Blu-Ray. Du ser att där är skillnad på kvalité men kan inte punktera vad det är. När du sen går tillbaka till vanlig DVD, DÅ ser du skillnad. Samma sak gäller med dessa lurar...
Med XTZ playern, då har du dessutom HD-ljud som typ loudness. Allt ljud blir tydligare..

Philipshörlurarna finns inte kvar på Kjell & Company och inte heller kvitto eller kartong. Men det finns liknande in-ear för runt 399:- (gav ca 499:- för mina).

#46

Postad 22 februari 2013 - 11:45

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Philipshörlurarna finns inte kvar på Kjell & Company och inte heller kvitto eller kartong. Men det finns liknande in-ear för runt 399:- (gav ca 499:- för mina).

Ok tack. Det som blir lite oklart när det gäller beskrivna intryck är att många skriver t.ex. "mot andra hörlurar" och då kanske menar enbart andra lurar av typen "inear". Som jag skrev tidigare så är Xtz-luren klart bättre än de andra "inear" som jag hört (pris 300 kr och nedåt) men klart sämre än vettiga "onear" för runt 300 kr. Bra att vara tydlig med sådant...

#47

Postad 07 mars 2013 - 16:38

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

@FB: Uppdatera gärna då och då statusen för appen till Android.

Som sagt...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 07 mars 2013 - 16:38.


#48

Postad 09 mars 2013 - 16:13

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Ett litet test på dessa lurar.

Bifogad fil(er)



#49

Postad 11 mars 2013 - 22:26

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Ser bra ut. Beskrivningen av ljudbilden låter som nåt jag uppskattar (om man nu kan dra såna slutsatser från en text).

#50

Postad 13 mars 2013 - 05:39

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Ett litet test på dessa lurar.

Istället för att vidarebefordra reklamblad från Fyndbörsen så kunde du ju länkat till artikeln i tidningen. Fast då hade det förstås framgått att T-Jays 4 fick lika bra betyg för ljudet som Xtz och ett högre totalbetyg och det kanske inte var önskvärt...?

https://www.lydogbil...est/t-jays-four

Ser bra ut. Beskrivningen av ljudbilden låter som nåt jag uppskattar (om man nu kan dra såna slutsatser från en text).

Det skall man naturligtvis vara försiktig med. Mellan raderna läser jag att de menar att Xtz är ljusa och klena i basen (som även jag upplevde) men det kan de ju naturligtvis inte skriva om ett test skall användas som reklam. :rolleyes: Tyvärr är väl det det primära syftet för deras tester och här tillfredsställde de både Jays och Xtz. Sedan gör även L&B felet att de skriver "lurar". Det framgår alltså inte om man menar både "in-ear" och "over-ear" eller enbart det förstnämnda.


Är du ute efter in-ear så måste Xtz vara ett alternativ (om man gillar det imo ganska tunna ljudet) men går det lika bra med "over-ear" så hittar man imo många andra alternativ som troligen låter mycket bättre.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 13 mars 2013 - 12:14.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.