Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudisolering mot grannar.

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 december 2015 - 17:53

Unregistereddf544c53
  • Unregistereddf544c53
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej, behöver lite hjälp och råd.

Bor i en tvåvåningslägenhet(bottenvåning) och har gjort ett litet biorum. Jag har en granne på ena långsidan och kortsidan där duken, fronterna, subben och centern är dessutom en granne ovanför. Hur gör jag bäst för att dämpa ljudet så dem inte blir griniga på mig? Just nu har jag ljudisoleringsskivor ståendes på golvet längst långsidan och bakom frontarna/subben. Räcker det eller behöver jag göra något mer? Till grannen ovanför, räcker det med ljudsorbenter man hänger upp i taket?

Tacksam för svar.

//Rickard

#2

Postad 26 december 2015 - 13:21

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Det krävs ganska mycket jobb för att dämpa bort störande ljud som går luftvägen så att säga, börja med att se till att högtalare och subbar står på dämpfötter eller på annat sätt är mekaniskt avskilda från golv/ vägg.

Detta för att få bort stomljud som ofta är störande även för den egna lyssningen och dessutom är lättare att åtgärda.

Bjud in grannarna på en provlyssning och bjud på lite fika så stiger säkert toleransnivån också!



#3

Postad 26 december 2015 - 13:33

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Ofta är det basen som tränger igenom väggar och färdas långt. Tidigt och sent, sänk basen, på dagen tycker jag att man kan köra normalt.

#4

Postad 26 december 2015 - 13:55

Unregistereddf544c53
  • Unregistereddf544c53
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Ja jag får bjuda över dem nån dag :) Subben och frontarna står på dämpningsfötter. Sen som sagt har jag akustikplattor ståendes bakom både subben och frontarna och dessutom längst sidoväggarna, hjälper det något? Blir det bättre om jag skulle ha akustikplattor hela vägen upp från golv till tak eller räcker det som jag har nu, halvvägs upp till tak?

#5

Postad 26 december 2015 - 17:03

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Akustikplattor är för akustiken i ditt eget rum. För att minska störning till grannarna behöver du ljudisolera med mer massa. Flera lager gips är bra och billigt men effekten kan förbättras med green glue eller quiet glue pro mellan gipslagren. Två lager gips med gg mellan motsvarar fyra lager gips utan.

 

https://www.minhembi...03#entry4083011



#6

Postad 26 december 2015 - 19:11

Unregistereddf544c53
  • Unregistereddf544c53
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Okej, så mer isolering och gips alltså. Just det jag helst skulle vilja slippa då rummet redan nu är ganska litet. Men tack för hjälpen!

#7

Postad 26 december 2015 - 19:20

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Är det inte så att det du vinner en massa på är om du bygger in ny vägg mot grannen med en luftspalt mot grannen. Detta är väl absolut den bästa lösningen. Säg att du reglar upp ny gipsvägg med luftspalt bakom så tror jag det skulle göra mer än fyra lager gips. Kan man ju gömma kablar och allt bröte snyggt också.

#8

Postad 26 december 2015 - 20:06

Unregistereddf544c53
  • Unregistereddf544c53
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Ja bygga en ny vägg skulle ju givetvis fungera men då blir också rummet mindre. Vad tror ni på den här lösningen? Jag har klätt in isoleringsplattor med tyg och satt dom rakt mot väggen, enkelt sen att ta ner om jag vill göra rummet till ett vanligt rum igen när man kanske flyttar. Det jag dock inte vet är om det ljudisolerar jättebra, ska man kanske ha dubbla lager runt subben och frontarna? Tänkte även hänga upp ett par sånna i taket för den grannen om nu det isolerar bra.
.

Bifogad fil(er)



#9

Postad 26 december 2015 - 20:19

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1
Jag anser nog att det är just luftspalten som gör skillnaden, kan du inte offra de centimeter som krävs gör det nog ganska lite skillnad är jag rädd.

#10

Postad 26 december 2015 - 20:26

Unregistereddf544c53
  • Unregistereddf544c53
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Klart jag kan offra det men vill helst slippa. Jag kan inte mycket om sånt här och du har förmodligen rätt men hur kan en ihålig extra vägg dämpa ljudet bättre än en vägg full med isolering?

#11

Postad 26 december 2015 - 20:38

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Jag anser att det bästa du kan göra är att regla upp en ny vägg, sätta dubbelgips på den nya väggen, isolering inuti frivilligt. Du kommer tappa 10-15 cm av rummet beroende på hur stor luftspalten är men det kommer göra massiv skillnad gällande grannen. Anledningen till dubbelgips är att väggen skall vara så stabil som möjligt vilket gör ett bättre jobb gällande isolering. Endera gör det rätt eller bespara dig pengarna. Detta är inte ett dyrt ingrepp och om du har tummen mitt i handen så gör en snickare set i ett nafs.

#12

Postad 26 december 2015 - 20:56

Unregistereddf544c53
  • Unregistereddf544c53
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Nej då jag har inte tummen mitt i handen, inga problem att bygga upp en ny vägg. Men då vet jag att det är gipset och luftspalten som gör skillnad, inte själva isoleringen. Där lärde man sig något nytt. Tack för hjälpen.

#13

Postad 27 december 2015 - 01:45

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Jag reviderar mig en aning och snor en text ifrån faktiskt.se skrivet av användaren dq-20. Jag tycker det han skriver verkar vettigt.

"ljud är ett j*vla skit och tar sig förbi på de mest knepiga sätt. OM det är så att transmissionen av ljud främst kommer via väggen och inte via tak/golv så handlar det om att bygga en fristående vägg framför väggen. Stålreglar mellan golv och tak, minst dubbla lag med gipsskivor och 70-90 mm isolermaterial i väggen. Reglarna eller isoleringen får inte ha kontakt med den gamla väggen och skivorna skall avslutas med en elastisk fog runt om för att minimera transmissionen via stommen. Detta betyder bl.a. att man måste lyfta gipsskivorna från golv när man skruvar dem i reglarna och sedan täta springan med en elastiskt fogmassa. Det är vidare viktigt att det blir lufttätt. Väggen bygger ca 15 cm eller så beroende på hur mycket isolering och hur många lag gips man vill ha. MEN, går ljudet via tak och golv så sitter man där med sitt hemsnickrade mästerverk och har fortfarande endast nått en mindre förbättring."

#14

Postad 27 december 2015 - 03:25

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Ett stort problem är flanktransmissioner, där krävs frikoppling. Vad gäller lufttransmission krävs täta, tunga och styva konstruktioner, med låg resonansfrekvens, inklusive absorption emellan.

Redigerat av Isaac, 27 december 2015 - 04:07.


#15

Postad 27 december 2015 - 20:26

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Okej, så mer isolering och gips alltså. Just det jag helst skulle vilja slippa då rummet redan nu är ganska litet. Men tack för hjälpen!

 

Jag sa inget om mer isolering. :P Ett eller flera lager med gips och glue utanpå befintlig vägg för att ta så lite av rummet som möjligt. Man kan även göra fler lager med glue och gips senare för att få än mer effekt. Bäst effekt på låga frekvenser med gips + glue ska fås med tjockaste typen av gipsskivor.  

 

Är det inte så att det du vinner en massa på är om du bygger in ny vägg mot grannen med en luftspalt mot grannen. Detta är väl absolut den bästa lösningen. Säg att du reglar upp ny gipsvägg med luftspalt bakom så tror jag det skulle göra mer än fyra lager gips. Kan man ju gömma kablar och allt bröte snyggt också.

 

Beror på vilken typ av vägg det är frågan om. Skapar man en triple eller quadruple leaf är det klart sämre.

 

 

Triple leaf (or quadruple or higher # of leaf) constructions should be avoided like the plague. You will always get a lower level of sound isolation, and this

loss may be most severe where you need performance the most – low frequencies.

 

http://www.greenglue...Leaf_Effect.pdf



#16

Postad 28 december 2015 - 16:54

Unregistereddf544c53
  • Unregistereddf544c53
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Intressanta råd och tips. Jag kör nog på gips och glue som du rekommenderar, får hoppas på bra resultat! :) hur tycker du att jag ska göra med taket? Precis likadant där?

#17

Postad 28 december 2015 - 17:41

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
På mätningen de presenterar i ditt dokument så ser mätningen ut och sluta vid 50 Hz och de är ganska jämlika vid den relevanta under 80. Det är ju ändå så att det är här de störande ljuden ligger. Hade gärna sett fortsättningen på den mätningen men det kanske inte var så bra siffror i reklambladet? Jag kan ärligt inget om green glue, har du någon mätning info som inte är reklam?

#18

Postad 30 december 2015 - 06:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Isolera, till skillnad mot dämpning, kostar multum. Inspelningsstudior som ligger i hyresrätter behöver verkligen lägga ut mycket pengar. I praktiken bygger man ett rum i rummet, frånkopplad från husets väggar. Dämpning är mer för din egen skull, inte grannars.

 

Ditt förslag om att bjuda över dem någon dag kommer kosta mindre och då vet ni var ni har varandra. Förklara att du kommer spela lite högre på dagarna och låta bli att spela på nätterna. Det är den billigaste och bästa lösningen. 



#19

Postad 31 december 2015 - 18:36

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0


Intressanta råd och tips. Jag kör nog på gips och glue som du rekommenderar, får hoppas på bra resultat! :) hur tycker du att jag ska göra med taket? Precis likadant där?

 

Om du vill ta så lite av rummet som möjligt och ändå få god effekt är det vägen att gå. Andra metoder är bly, asfalt eller MLV (mass loaded vinyl) men de verkar inte särskilt vanliga nuförtiden (miljöhänsyn osv). Var noga med foglim/sealant så att det blir tätt. Namnet glue/lim kan också ge lite fel intryck då enda gången man kan skippa skruvar i gipsskivorna är när det används till golv. Samma med taket, att du behöver veta hur det är beskaffat för att välja bäst metod men kan du dra ett par lager med glue och gips direkt i taket är det det enklaste. 

 



På mätningen de presenterar i ditt dokument så ser mätningen ut och sluta vid 50 Hz och de är ganska jämlika vid den relevanta under 80. Det är ju ändå så att det är här de störande ljuden ligger. Hade gärna sett fortsättningen på den mätningen men det kanske inte var så bra siffror i reklambladet? Jag kan ärligt inget om green glue, har du någon mätning info som inte är reklam?

 

Nu är väl detta inte något reklamblad egentligen, utan information om triple leaf effect med mätningar gjorda av Institute for Research in Construction, National Research Council Canada och Owens Corning.
 
 
När jag googlade fann jag även ett dukument från 2015 med data under 50Hz. Har bara snabbt skrollat igenom men här talas om försämring mellan 50 och 80Hz när man lägger till en tredje skiva, fast jag tycker området ser lite större ut. Detta trots mer massa. Med allting oförändrat vore det alltså bättre att sätta denna massa direkt på den andra skivan och undvika "trippelskiveeffekten". Det man i sånt fall bör göra om man sättter en skiva längre ut i rummet, är att ta bort, flytta eller perforera mellersta skivan så att man får en (större) sammanhållen kavitet istället för två. Då blir resultatet bättre än att sätta massan direkt på (befintliga) andra skivan men tar mer rumsyta. 
 
 
Bifogad fil  double-leaf wall vs triple leaf wall.jpg   127,56K   0 Antal nerladdningar


#20

Postad 01 januari 2016 - 13:08

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Bra svar. Men kollar jag på bilden så är ju trippel leaf byggd precis så som jag skrev att man inte skall bygga. Alltså reglar mot väggen. Det blir ju ingen luftspalt då och väggen helt meningslös. Dock så verkar det väl vara en bra idé med limmet som du är inne på. Det verkar ju hjälpa till viss del.

#21

Postad 02 januari 2016 - 04:08

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Limmet påverkar resonansfrekvensen. Limmet kan minska motresonanser.

#22

Postad 02 januari 2016 - 16:29

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 1
16cm tjock betong svarar i regel runt resonansfrekvensen ca 100Hz, gips har generellt en tredjedel av betongens densitet, det krävs alltså mycket tjocka gipsväggar, då inte membranabsorbentprinciper appliceras. Vi snackar metern. Dessutom försämras akustiken i lyssningsrummet på köpet.

Redigerat av Isaac, 02 januari 2016 - 18:14.


#23

Postad 04 januari 2016 - 12:57

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Bra svar. Men kollar jag på bilden så är ju trippel leaf byggd precis så som jag skrev att man inte skall bygga. Alltså reglar mot väggen. Det blir ju ingen luftspalt då och väggen helt meningslös. Dock så verkar det väl vara en bra idé med limmet som du är inne på. Det verkar ju hjälpa till viss del.

 

Det verkar tyvärr inte hjälpa om den ursprungliga väggen är double leaf. Man får två separata kaviteter och triple leaf. Men åtgärdar man (ta bort, flytta till mer lämplig plats eller perforera som också verkar räcka) bara mellersta skivan så är ju problemet löst. Limmet är ett sätt att få ut väldigt mycket mer effekt av varje lager gips.

 

Bifogad fil  Triple Leaf.jpg   61,22K   0 Antal nerladdningar



#24

Postad 05 januari 2016 - 00:35

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
http://www.traguiden...anden---vaggar/
http://www.traguiden...anden---vaggar/

#25

Postad 12 mars 2019 - 15:25

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Väcker liv i denna tråd.

 

Jag bor i ett radhus och fick ett rum över för hemmabio. Saken är att det är lyhört in till grannen så jag vill ljudisolera på bästa sätt.

 

Tänkte regla ut 45 men som jag förstår bör man ha en luftspalt mellan befintliga väggen och den påreglade väggen. På vilket sätt ska jag ska denna luftspalt så att inte den utreglade väggen svajjar om man lutar/trycker sig mot den? Tunna distansklossar ?

Är sen stenull den bästa ljudisoleringen?

Vilket sorts tätningsmassa bör man använda för eventuella glipor ?

 

Istället för dubbla lager gips, kan man istället börja med gips och avsluta med OSB. Jag ska sätta upp scenmolton alternativt mässmatta på väggarna och hade då tänkt limma + häfta fast det på väggen. Tänker att detta fäster bättre på en osb istället för gips.



#26

Postad 21 maj 2019 - 20:57

agh39
  • agh39
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Det finns Skenor/utlägg med EPDM-gummi som minskar ljudet avsevärt, likväl finns det plåtreglar som överför mindre ljud.

Glöm OSB som ljudabsorbent, du kan börja med den men sätt minst 2 lager gips utanpå, helst 3, tunga skivor och tung isolering tar bort ljud. Det räcker med 1 cm springa mot grannen bara det är springa och att du inte skruvar fast plåtreglar i väggen. Du kan ta ett par plåtvinklar och skruva fast i plåtreglarna mitt på väggen höjdmässigt, sätt någon gummibit emellan grannens vägg och vinklarna, det räcker med 2-3 st.

 

 

https://www.gyproc.s...procMHB2012.pdf





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.