Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Datorn lika bra som Bluerayspelare?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 juli 2016 - 22:01

Unregisteredbbc95c8c
  • Unregisteredbbc95c8c
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0

Är det någon som lyckats få Lika bra bild och ljud på TV'n genom att spela upp rippad blueray film genom ex. VLC, kopplad genom HDMI till receivern för 5.1 och vidare till TV'n...

... Som en Bluray-spelare kopplat till receivern och sedan till TV'n?

Jag har hållit på nu i 3 år med olika datorer, förstärkare, kablar, filmer, mediaspelare, codecs, inställningar osv. men det blir fan typ ALLTID lagg eller screen tearing (bilden delar dig och hoppar) när jag kopplar datorn till TV'n. Nu har jag ju inte de bästa prylarna iofs.

men jag vill bara veta... ÄR det möjligt att få Perfekt bild, när man kopplar Datorn till TVn?
(om jag ju isf. ska köpa bättre dator och grejer) Tack för svar.

mvh // Micke 



#2

Postad 29 juli 2016 - 07:34

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Du behöver verkligen ingen superdator för att spela upp film på tv.

#3

Postad 29 juli 2016 - 07:37

Unregisteredbbc95c8c
  • Unregisteredbbc95c8c
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Haha!!! Jag löste det :-D
Behövde bara koppla från min datorskärm (DVI). Stälde TVn på 24 Hz och ändrade till Win 7 theme på skrivbordet plus lite mer skit :-) nu funkar det prima :-)

#4

Postad 05 augusti 2016 - 08:07

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 1

Kort svar: Ja det är möjligt.


Det är dock inte så enkelt, och de flesta tror att man bara kopplar in HDMI mellan datorn och bildvisaren så är saken klar. Faktum är att det krävs en rad olika inställningar för att få det bra. Sen beror det förstås på hur kräsen man har.

Men några av de viktigaste punkterna,
 

  • Se till att man skickar ut rätt bildfrekvens beroende på vilket material man tittar på (det finns exempel på hårdvara som inte klarar av 23,976 hz på ett bra sätt, detta börjar dock bli väldigt sällsynt).

 

  • Se till att man skickar ut de nivåer och pixelformat som bildvisaren hanterar bäst (det kan skilja sig mellan olika bildvisare, men oftast hamnar man rätt med 0-255 RGB, 8bits för vanlig blu-ray) Dessutom måste du tala om för bildvisaren vilken signal du skickar ut om det inte sker automatiskt.

 

  • Använda testmönster för att justera så att signalen inte klipper i svart eller vitt. Detta kan vara speciellt lurigt då du oftast inte vet vad som faktiskt skickas till bildvisaren. Bara för att testmönstret säger att nivå 16 är svart (vilket är referenspunkten för svart) så kan det lika gärna vara nivå 32 om en felaktig konvertering skett någonstans i kedjan. Oftast märker man detta dock då bilden får ett väldigt dåligt kontrastförhållande.

 

  • Inte använda men massa codec packs och annat junk.  Ha kontroll över kedjan. Det enklaste att börja med är MPC-HC som har allt nödvändigt inbyggt. Lägger du dessutom till madVR som renderare så har du den högsta kvalitén av YcbCr konvertering till RGB som finns i princip. Här finns även möjlighet till bra chroma uppsampling samt bildskalning om det skulle behövas.

 

Jag skulle gissa på att 9 av 10 överhuvudtaget inte gör ovanstående, utan bara kopplar och kör. Och det gör ju inget, så länge dom är nöjda med bilden. Kan även tillägga att ovanstående bara är några av de punkter man bör kolla, det finns otaliga exempel på annat som kan ställa till det.

 



#5

Postad 11 augusti 2016 - 17:45

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

1+ till ovanstående inlägg. 

 

Inte att förglömma att olika mediaprogram hanterar dessa ett och nollor till synes helt olika. Den kanske mest kompletta videospelaren VLC är inte i närheten av till exempel JRiver i bild eller ljudkvalitet. Det saknas något jag inte kan sätta ord på. Kanske någon här på forumet känner till orsakerna. Däremot är JRiver en riktigt komplex mediahanterare att trixa till för att få bästa resultat. Jag tror inte jag byter bort den i första taget. Det enda jag inte gillar med JRiver är att den INTE hanterar mina DVD-A jag försökt spela upp via NASen. Litet problem på ett annars fantastiskt program.



#6

Postad 11 augusti 2016 - 18:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

När jag började använda Pc som källa så var jRiver det logiska valet, både för musik och för film.

Jag följde vänners råd om olika inställningar men på bildsidan har jag egentligen inte gjort så mycket.

Just tanken om kvalisort fick mig att rippa ett par filmer o spela upp på BD spelaren o via jRiver o det var typ samma bild.

Källan är en bärbar HP med AMD kort.

 

VLC bildmässigt är Ok men inte mycket mer.

Ljudmässigt har det inte en suck mot jRiver!!



#7

Postad 06 november 2016 - 11:03

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Jag kör alla mina filmer på media-fil i PLEX. Fungerar otroligt bra i biorummet. smidigt och snyggt (och gratis - se till att köra plex för home theatre - inte win 10 appen)



#8

Postad 06 november 2016 - 11:36

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0
Jag kör fysisk bluray skiva för bästa kvalitet! Enkelt!

#9

Postad 06 november 2016 - 12:32

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

MPC-HC med madVR spelar upp dina gamla dvd-filmer extremt mycket bättre än en blurayspelare. (Fast nu generaliserar jag. Jag har ju bara testat med oppo bdp 93.) En till fördel är att mpc-hc inte klarar av menysystem, så själva filmen går igång direkt utan allt trams i början :)

 

Nackdelen är att man får lägga ner någon dag på att få till rätt inställningar. Det finns ju så många inställningar som kan förstöra bilden.

 

Enda nackdelen med madVR är egentligen att det kräver ganska mycket av grafikkortet. Jag har ett geforce 750 ti, men funderar på att uppgradera för att kunna krama ur lite extra prestanda. Men högkvalitativa fysiska bluray-skivor kräver inte särskilt mycket för att spelas upp. Då gäller det bara att se till så att datorn skickar ut rätt färgomfång och rätt uppdateringsfrekvens, vilket mpc-hc klarar bra av på egen hand utan madVR. Precis som ekon säger alltså. 



#10

Postad 06 november 2016 - 13:56

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Bara för att testmönstret säger att nivå 16 är svart (vilket är referenspunkten för svart) så kan det lika gärna vara nivå 32 om en felaktig konvertering skett någonstans i kedjan. Oftast märker man detta dock då bilden får ett väldigt dåligt kontrastförhållande.

Om svart klipper vid 32 istället för 16 så kommer du inte att få ett sämre kontrastförhållande, däremot en väldigt dålig täckning av lågdagrar.



#11

Postad 06 november 2016 - 17:30

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Om svart klipper vid 32 istället för 16 så kommer du inte att få ett sämre kontrastförhållande, däremot en väldigt dålig täckning av lågdagrar.

Vad jag menade var att nivå 16 på testmönstret egentligen har nivå 32 pga dubblerad expansion, först från 0-255 till 16-235 sedan till 16-235 igen felaktigt, dvs att nivå 16 som redan var svart hamnar på nivå 32. Inte att svart bara klipps vid 32.

Ställer man in fel så kan man råka ut för det.



#12

Postad 20 november 2016 - 03:35

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Vad jag menade var att nivå 16 på testmönstret egentligen har nivå 32 pga dubblerad expansion, först från 0-255 till 16-235 sedan till 16-235 igen felaktigt, dvs att nivå 16 som redan var svart hamnar på nivå 32. Inte att svart bara klipps vid 32.

Ställer man in fel så kan man råka ut för det.


Nivå 30 närmare bestämt ;)
Begränsad nivå = (fullnivå ÷ 255) • 219 + 16

Vitt hamnar i sin tur på kod 218. :)

Och blaskigt blir det.

#13

Postad 24 november 2016 - 08:33

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Nivå 30 närmare bestämt ;)
Begränsad nivå = (fullnivå ÷ 255) • 219 + 16

Vitt hamnar i sin tur på kod 218. :)

Och blaskigt blir det.

Okey! Jag har inte riktigt koll på dessa formler för att konvertera YCbCr märker jag.

Jag gick in och läste lite på https://en.wikipedia.org/wiki/YCbCr och i avsnittet som handlade om konvertering så blev det minste sagt lite rörigt för mig  :P



#14

Postad 24 november 2016 - 09:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Fast nu handlade diskussionen om svartnivåer och inte färgomvandling.



#15

Postad 24 november 2016 - 12:59

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Nivåerna för svart och vitt ingår rimligtvis när du konverterar mellan olika färgrymder.

#16

Postad 24 november 2016 - 13:23

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det är två helt skilda saker. Du kan använda PC-nivåer i YCbCr liksom videonivåer i RGB. De påverkas inte bara för att du byter färgrymd.



#17

Postad 24 november 2016 - 16:32

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Men fullnivåer i Y'CbCr är vanskligt och tillåts inte i HDMI-standarden. Undantaget skulle i så fall vara BT.2100 som tillåter Y'CbCr och ICtCp med fullnivåer i undantagsfall för programutbyte, med förbehållet att samtliga parter måste vara införstådda i att det levereras så. Men om det följer med till konsumentsidan vet jag inte. BT.2020, BT.709 och BT.601 tillåter inte fullnivåer (utöver undantag förstås som over/undershoot och PLUGE).



#18

Postad 25 november 2016 - 08:29

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det är två helt skilda saker. Du kan använda PC-nivåer i YCbCr liksom videonivåer i RGB. De påverkas inte bara för att du byter färgrymd.

Inte om allt görs rätt nej, men tyvärr är det ju inte alltid så självklart (speciellt inte i en HTPC). Det är ju när man konverterar färgrymden som det ofta uppstår fel i svart och vitnivåer. Konvertering är helt oundviklig i en HTPC därför tycker jag att det hör ihop. Sen kan det uppstå fel även utan konvertering absolut. Som när man ska matcha nivåerna från en blu-ray spelare och en bildvisare.

Men tråden handlar ju om huruvida en HTPC kan vara lika bra som en stand-alone blu-ray, vilket den kan, om allt går rätt till :)



#19

Postad 04 januari 2017 - 04:19

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0
Jag kör madvr med 3D LUT.
Innan det så hade jag en Pioneer BDP-LX58 men den sålde jag ganska snart när jag såg skillnaderna.
Har du ett hyffsat snabbt grafikkort så kan du utnytja div uppskalnings algorithmer.
Med dom så tror jag inte det finns nån blu ray spelare idag som hänger med
Prestandan som krävs med dom mest avancerade uppskalarna är helt enkelt för klen i blu ray spelarna.
Det är där den enorma kraften i dagens grafikkort kommer till användning.
GTX 780 kortet jag använder ligger på konstant 80% GPU användning vid uppspelning av blu ray så det får kämpa bra 😀
Som tur är kör jag vattenkylning så tempen och ljudnivån är fortfarande låga.

Kort och gott bilden man får från madvr med blu ray soppar banan med en LX-58.
Använder man sen en 3D LUT kalibrering så åker bildkvaliteten upp ett snäpp till.
3D LUT kalibrering ökar 3d djupet i bilden jämfört med en vanlig 2D kalibrering av tvn.

Man kan väl lugnt säga att madvr har det mesta och det gratis.
jag sparar desutom ca 4K om jag skulle ha kört med en extern 3D LUT box till en blu ray spelare.
Och den eecolor boxen kan ändå inte hantera lika stora LUT boxar som madvr.
Faktum är att ingen av Lumagens svindyra boxar klarar det heller.

Hade madvr och 3D LUT kalibreringsprogrammet dispcal kostat 5K så hade jag köpt det ändå.
Egentligen är det helt otroligt att dom inte tar betalt för dom här programmen med tanke på prestandan man får.

Hela blu ray samlingen är numer kopierad till en hårddisk på 4TB.
Även skönt att slippa hålla på och fippla med skivor.

Så fixa madvr du så är du med i matchen 😀

Redigerat av sune bejas, 04 januari 2017 - 04:31.


#20

Postad 04 januari 2017 - 06:48

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

sune bejas,

 

låter intressant, ska nog kolla in.  :)



#21

Postad 04 januari 2017 - 07:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Samma här :)



#22

Postad 04 januari 2017 - 08:41

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Har ni nån bra guide som man kan följa, så kanske man kan testa...IGEN!?  :P  :lol:

Har ett amd 6450 silent i HTPC, det borde räcka för att få lika bra bild som BD? är inte alls intresserad av 3d, men har till 90%mkv, och en del fulla BD/ISO, tar den det direkt eller? :)

Följde en lite krånglig guide nån gång för att få auto hz att funka med kom jag ihåg för flera år sen, men den biten är väldigt viktig tycker jag, usch för för fel hz...

Sen har ni grafikkortet inställt på ycbr, inte rgb high? Tycker det är strängt att ha någon av källorna till rgb high, för är tvungen att ändra fram och tillbaks på projektorn HDMI level extended och normal hela tiden när man bytar källa, från BD, tv box, mediaextender mm.

Edit: Ett plus hade vart att ha det i kodi, kommer ihåg jag testade det då för några år sen, men då klarade det inte spela upp ISO eller img... Kanske ett måste att göra om till mkv då..?

 

Är det detta man ska följa om man vill ha MADVR i kodi? Men blir det lika btra som MPC-HC?

http://forum.kodi.tv....php?tid=223175

 

 

Sa*****tan med inställningar.... hur fasen vet man hur alla dom reglagen ska vara, finns det nån config att ladda ner om man skulle ge sig på det här?!  :ph34r:  :lol:


Redigerat av Garrett, 04 januari 2017 - 09:03.


#23

Postad 04 januari 2017 - 11:34

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Testade den länken och köra mdvr och kodi ds player, jäklar vad bilden blev bättre, utan att ha gjort nånting i inställningarna! Och den tar BD iso direkt med DTS hd ljud och allt! Tack för detta tips! :D

Några tips på hur ställa in MDVR, basic saker..? fast är väldigt nöjd med resultatet hittills ändå... :) 


Redigerat av Garrett, 04 januari 2017 - 11:43.


#24

Postad 04 januari 2017 - 13:54

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Om bilden förändras genom att bara köra madvr utan några speciella inställningar är ju någonting fel på antingen madvr eller programmet som användes tidigare... Dessutom, hur vet ni att det blev bättre och inte bara annorlunda? Själv använder jag madvr för att den är så bra på att skala upp lågupplöst.



#25

Postad 04 januari 2017 - 14:33

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Om bilden förändras genom att bara köra madvr utan några speciella inställningar är ju någonting fel på antingen madvr eller programmet som användes tidigare... Dessutom, hur vet ni att det blev bättre och inte bara annorlunda? Själv använder jag madvr för att den är så bra på att skala upp lågupplöst.

 

Inte vet jag vad som gjorde det bättre, tycker det är bättre bild och ljud faktiskt, än vanliga Kodi med bara kodis uppspelare, det tyckte sambon med... kopplade in en annan dator med vanliga kodi, och föredrar den ds player med MADVr iaf... inte testat justera mot 709 avs hd än, men ska göra det sen nån dag. 

Edit: Kan kanske varit olika pixelformat på datorerna, men det tror jag inte, ska va ycbr 444 från bägge...  :ph34r:


Redigerat av Garrett, 04 januari 2017 - 14:36.


#26

Postad 05 januari 2017 - 08:19

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Inte vet jag vad som gjorde det bättre, tycker det är bättre bild och ljud faktiskt, än vanliga Kodi med bara kodis uppspelare, det tyckte sambon med... kopplade in en annan dator med vanliga kodi, och föredrar den ds player med MADVr iaf... inte testat justera mot 709 avs hd än, men ska göra det sen nån dag. 

Edit: Kan kanske varit olika pixelformat på datorerna, men det tror jag inte, ska va ycbr 444 från bägge...  :ph34r:

Grundtanken med madVR är högkvalitativ konvertering från ycbcr till RGB. Så prova att skicka ut RGB från datorn istället  :)



#27

Postad 05 januari 2017 - 08:40

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Grundtanken med madVR är högkvalitativ konvertering från ycbcr till RGB. Så prova att skicka ut RGB från datorn istället  :)

 

Och på bildvisaren, hög eller låg hdmi signal, eller som det står på vissa, normal eller extended? :) 



#28

Postad 05 januari 2017 - 09:05

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Och på bildvisaren, hög eller låg hdmi signal, eller som det står på vissa, normal eller extended? :)

Jag vet faktiskt inte. Det beror ju främst på vad du matar ut från datorn. Om det är 16-235 eller 0-255. Det är egentligen inget som är rätt eller fel så länge man matchar källa och bildvisare. Jag inbillar mig att 0-255 är något bättre då viss information i bilden tillåts gå utanför 16-235. BTB, alltså svart svartare än nivå 16 vill du inte visa (kalibreras bort) men information i högdagrar dvs 235-255 kan finnas på skivan och kör man då RGB 16-235 så antar jag att man går miste om den informationen. 



#29

Postad 05 januari 2017 - 12:22

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

En sak att prioritera är så få omkonverteringar som möjligt. Men sen kan det bero på vad ens bildvisare fungerar bäst med, och vad ens grafikkort är bäst på att skicka ut. Jag ser, till exempel, en liten liten skillnad på bilden i de mörkaste tonerna mellan RGB 0-250 och YCbCr, men vilket som är korrektast av dem vet jag inte. Därför tar jag RGB för att minimera antalet konverteringar. Jag kan ha tänkt fel här :)

 

Att gå miste om 0-15 och 236-255 gör ju inget, eftersom man ändå ställer in bildvisaren på att klippa 0-15 och 235 är redan referensvitt så det tjänar inget till att visa vitare är det, tycker jag.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.