Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inställningar subwoofer

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 oktober 2008 - 16:04

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0
Har en liten fundering som nån kanske kan svara på. Har en hemmabio med högtalare som går från 32-22000 Hz (AudioPro A3.20) och en aktiv sub som går från 20-100 Hz (AudioPro B1.39). Nu kommer klurigheten, på sub'en finns det två (steglösa) vred som justerar ljudnivån/volymen och hanterar lågpass-flitret (justererbart mellan 50-100 Hz). Om jag fattat det hela rätt så ska man trimma in sub'en så att sub'en bara tar hand om djupbasen och inget annat och tvärtom för övriga högtalare. Finns det något smart sätt att klura fram vilken inställning/frekvens på lågpass-filtret man ska ha? ;)

Tilläggas bör att jag inte har några hjälpmedel såsom "ljudnivå-mätare" (eller vad nu fack-termen är för denna typ av utrustning) av olika slag...

#2

Postad 26 oktober 2008 - 16:15

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Finns det något smart sätt att klura fram vilken inställning/frekvens på lågpass-filtret man ska ha? ;)



Man testar och lyssnar sig fram,

#3

Postad 26 oktober 2008 - 16:34

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Volymen är ju tillför att du skall kunna sömma in basen med dina golvare så att den ena eller den andra inte tar i för mycket. lågpassfiltret är för att du skall kunna sömma in med om du har golvare eller stativare etc då det är olika nedre gränser på olika högtalare. Detta gör att du kan bruka subben lugnare och djupare ner med dina frontar än om du hade haft minismå satteliter. ;)

#4

Postad 26 oktober 2008 - 18:41

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0

Volymen är ju tillför att du skall kunna sömma in basen med dina golvare så att den ena eller den andra inte tar i för mycket. lågpassfiltret är för att du skall kunna sömma in med om du har golvare eller stativare etc då det är olika nedre gränser på olika högtalare. Detta gör att du kan bruka subben lugnare och djupare ner med dina frontar än om du hade haft minismå satteliter. ;)

Det där med volymen hänger jag med på men jag är fortfarande inte riktigt med på hur man rent praktiskt "mäter in"/justerar lågpass-filtret för att "sömma in" högtalarna och sub'en. Vad ska man lyssna efter när man justerar? (kanske en konstig fråga :lol: ) Och hur hänger detta ihop med att sub'en ju sitter på stärkarens sub-utgång, vilket (väl?) borde betyda att det ljud som kommer ut på den kanalen är klassat som subwoofer ljud och borde spelas upp av sub'en?

Och visst är det så att ju högre jag ställer låspass-filtret (ju närmare 100 Hz som är max för min sub) ju mer får sub'en jobba? (måste bara kolla :D )

Känner som sagt att jag är ute på lite tunn is angående detta, så som nån klok människa sa; "Den som inget frågar, får inget veta.". Tack för hjälpen!

#5

Postad 26 oktober 2008 - 18:50

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Flyttar tråden till rätt subforum

//Loofy

#6

Postad 26 oktober 2008 - 18:56

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0

Flyttar tråden till rätt subforum

//Loofy

Ah, såg/tänkte inte ens att det fanns subforum, sorry!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.