Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Löpning

208 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 29 april 2019 - 22:10

Cowboy109
  • Cowboy109
  • Wannabe

  • 26 inlĂ€gg
  • 0
”Pose running” kan vara bra att tĂ€nka pĂ„, men det Ă€r lĂ€ttare sagt Ă€n gjort.
https://youtu.be/oN1x3Ik1t5Y

#102

Postad 29 april 2019 - 23:15

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

  • 606 inlĂ€gg
  • 0

Tycker det dÀr förklarar fint vad jag "nÀstan" automagiskt fick till med barfotapjucken. Fast jag hade lÀst pÄ en hel del innan jag köpte det första paret, alltsÄ var det inte automagiskt.

 

Men kadenshöjning, framfotaisÀttning kom automatiskt. KnÀlyft och fotlyft för att fÄ ett annat flow i steget fick jag allt youtuba mig till.

 

Idag har jag fortfarande ett med löparmÄtt mÀtt vÀrdelöst löpsteg... Men jag Àr snabb pÄ 100 meter.



#103

Postad 30 april 2019 - 07:31

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Jag körde min streching varje gÄng jag hade trÀnat sÄ att jag var uppvÀrmd, men var mer Àn tio Är sedan nu, sÄ kanske minns fel.

 

Problemet med löparknÀ Àr som jag förstÄr det att muskeln blivit lite för kort och att senan dÀrför tar en "genvÀg" över knÀskÄlen nÀr man springar, vilket gör ganska ont efter ett litet tag.

 

Springer sjÀlv ingenting lÀngre efter att mina knÀn gav upp helt för ~5 Är sedan, kÀnns som ett par rostiga gÄngjÀrn efter jag trÀnat. Sjukgymnast tror pÄ broskbildning i knÀskÄlen, och att "hitta bÀttre rörelsemönster", men som jag förstÄr det kan jag inte hoppas pÄ att det blir nÀmnvÀrt bÀttre.



#104

Postad 02 maj 2019 - 16:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

idag var jag ute pÄ en löprunda igen. Sen förra gÄngen jag var ute sÄ har jag stretchat senan som löper pÄ utsidan benet enligt tipset och videon. Hittade Àven en annan övning som stretchar samma sena. Har vÀl gjort det i i nÄgra dagar nu, allt frÄn 1-4 ggr per dag. Har dock missat nÄgon dag eller sÄ.

 

var ute pÄ en 6km tur. Gick dom tre första och sen joggade jag tillbaka 3km.

 

KÀnde i stort sett ingenting i knÀt/knÀna. om det var en ren slump eller om min stretching under nÄgra dagar har hjÀlpt ska jag lÄta vara osagt.

Men riktigt kul i alla fall. ska testa nÄgra gÄnger till innan jag ökar lÀngden och hastigheten. Jag springer vÀldigt sakta.

 

Konditionen kÀnns helt okej ocksÄ med tanke pÄ hur ovan joggare jag Àr. Efter 3km sÄ var jag knappt andfÄdd och kunde typ andas genom nÀsan. Men tar det hellre lugnt Àn att sabba knÀna.

 

FrĂ„gan Ă€r hur ofta det Ă€r lĂ€mpligt att springa.  Är varannan dag för ofta?  Eller ska man nöja sig med 2 ggr i veckan eller nĂ„t. 



#105

Postad 02 maj 2019 - 17:07

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0
Jag brukade springa varannan dag, oftare sÄ kÀndes det dÄligt i knÀna. Men trÀnade mycket annat ocksÄ. Sen gick det ju inte sÄ bra med mina knÀn tio Är senare.

#106

Postad 02 maj 2019 - 22:03

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • ForumrĂ€v

  • 931 inlĂ€gg
  • 0
Kul att det kÀndes bÀttre efter stretchingen. Glöm nu inte bort att fortsÀtta stretcha bara för att det blivit bÀttre. Att förebygga smÀrtan Àr nÄgot man missar.

Nu beror mycket pÄ din tidigare trÀningsdos men försök skynda lÄngsamt och stegra intensiteten..mÄnga kör jÀrnet direkt och blir skadade igen och man Àr tillbaka pÄ ruta 1.

Sikta pÄ iaf tvÄ veckor med tvÄ löppass, tre med tre pass, tills du hittat en nivÄ som kÀnns bra. Varannan dag brukar jag ha som riktmÀrke men att dÄ variera passen. Ett lÄngpass, en kortare och en med intervaller exempelvis. Variationen gör att du fÄr betydligt bÀttre resultat Àn om du skulle tugga samma strÀcka hela tiden.

Var ute idag och trotsade isvindarna, lyckades knÀcka mig helt i en tung backe den första kilometern men lyckades ÀndÄ knÄpa ihop 6km tillslut.

#107

Postad 06 maj 2019 - 17:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

knĂ€t/knĂ€na höll idag ocksĂ„ :) rask promenad 3km och sen jogg 3km tillbaka. men det kĂ€nns som att det ligger och pyr i ena knĂ€t hela tiden och att det kan bryta ut nĂ€r som helst, sĂ„ jag Ă€r lite nervös för varje steg jag tar. men det blir inte vĂ€rre och vĂ€rre  sĂ„ det kan vara en inbillning bara. 

 

Men jag vill springa lÀngre för kontitionsmÀssigt har jag mycket mer att ge. pulsen ligger bara pÄ 115 ungefÀr nÀr jag Àr klar. Det Àr ju för lite :)



#108

Postad 06 maj 2019 - 19:50

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
Jo 110 Àr inte mycket. Jag var enligt klockan uppe pÄ 180 idag nÀr jag körde enminutersintervaller i stegrande tempo med halvminutspauser.181 sÀgs vara maxpuls för min Älder.

#109

Postad 07 maj 2019 - 05:37

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag Àntligen köpt nya löparskor. Fick veta av försÀljaren att Asics har frÄngÄtt sina breda skor och numera kör pÄ smalare skor. Om det stÀmmer eller inte kan jag inte sÀga dÄ jag inte provade nÄgra Asics-skor. Men jag fick istÀllet förslaget att testa Saucony, mer exakt XT-900 och den skon kÀnns riktigt bra. Den har bredden för mina ankfötter och Àr samtidigt lagom lÄnga. Jag har inte hunnit löpa med dem Àn, fÄr Äterkomma om nÄgra mÄnader med hur de kÀnns dÄ.



#110

Postad 07 maj 2019 - 05:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0

knÀt/knÀna höll idag ocksÄ :) rask promenad 3km och sen jogg 3km tillbaka. men det kÀnns som att det ligger och pyr i ena knÀt hela tiden och att det kan bryta ut nÀr som helst, sÄ jag Àr lite nervös för varje steg jag tar. men det blir inte vÀrre och vÀrre sÄ det kan vara en inbillning bara.

Men jag vill springa lÀngre för kontitionsmÀssigt har jag mycket mer att ge. pulsen ligger bara pÄ 115 ungefÀr nÀr jag Àr klar. Det Àr ju för lite :)

Annars Àr ju problemet med skador vid löpning att konditionen ofta förbÀttras snabbt men benen behöver flera mÄnader att vÀnja sig och har lÀtt att bli överbelastade om man inte löper kontinuerligt. Minsta trÀningsuppehÄll bÀddar för skador nÀr man börjar igen. SÄ lÀnge man löper regelbundet och inte gör extrema grejer Àr skaderisken dÀremot vÀldigt lÄg (nÀr man vÀl kommit över upptrappningsfasen som vÀl tar upp mot ett Är om man inte Àr sÄ ung).

Redigerat av hassesolo, 07 maj 2019 - 05:55.


#111

Postad 07 maj 2019 - 18:00

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

  • 606 inlĂ€gg
  • 0

det kĂ€nns som att det ligger och pyr i ena knĂ€t hela tiden och att det kan bryta ut nĂ€r som helst, sĂ„ jag Ă€r lite nervös för varje steg jag tar. men det blir inte vĂ€rre och vĂ€rre  sĂ„ det kan vara en inbillning bara. 

Har samma kÀnsla... Fotbollsmatch idag pÄ det. KÀnns tryggt.

Jogga Àr 400ggr vÀrre Àn att kuta dock..



#112

Postad 08 maj 2019 - 12:37

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlĂ€gg
  • 0
Springer inte men har iaf börjat gÄ .
Inte rört mig de senaste 25Ă„ren sĂ„ 😁

Men orkar iaf gÄ en mil nu .
Hade skitskor tidigare med kass,tunn sula,egentligen "finskor"
Nu köpte jag riktiga gÄskor,Asic.
Stoor skillnad 😀

#113

Postad 08 maj 2019 - 16:53

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • ForumrĂ€v

  • 914 inlĂ€gg
  • 0

Springer inte men har iaf börjat gÄ .
Inte rört mig de senaste 25Ären sÄ

Men orkar iaf gÄ en mil nu .
Hade skitskor tidigare med kass,tunn sula,egentligen "finskor"
Nu köpte jag riktiga gÄskor,Asic.
Stoor skillnad

 

Skorna Àr det viktigaste och mina gamla Asics var helt utslitna och med mina nya New Balance RC1400 V4.

 

SÄ blev skillnaden enormt stor och Àr en lÀttvikts sko sÄ den mindre vikten underlÀtta enormt mycket nÀr jag joggar.



#114

Postad 08 maj 2019 - 18:29

drue
  • drue
  • LĂ€rjunge

  • 451 inlĂ€gg
  • 0

knÀt/knÀna höll idag ocksÄ :) rask promenad 3km och sen jogg 3km tillbaka. men det kÀnns som att det ligger och pyr i ena knÀt hela tiden och att det kan bryta ut nÀr som helst, sÄ jag Àr lite nervös för varje steg jag tar. men det blir inte vÀrre och vÀrre sÄ det kan vara en inbillning bara.

Men jag vill springa lÀngre för kontitionsmÀssigt har jag mycket mer att ge. pulsen ligger bara pÄ 115 ungefÀr nÀr jag Àr klar. Det Àr ju för lite :)

Har lÀst en artikel (som jag tyvÀrr inte hittar) som sa att du fÄr lika bra eller bÀttre resultat av att springa korta strÀckor (max 5 km) i högre tempo. KonditionsmÀssigt dÄ. KaloriförbrÀnning handlar ju tvÀrtemot nÀstan uteslutande om distans. NÄn gÄng dÄ och dÄ Àr ju kul att testa sig pÄ lÀngre distanser för att se hur kroppen hÄller, men för trÀning rÀcker det absolut med kortare. Och som nÄgon skrev tidigare, att variera med intervall osv.

En annan artikel (av samma författar som den borttappade jag nÀmnde ovan) som kan vara intressant apropÄ skador och ökad trÀningsmÀngd : https://traningslara...okad-skaderisk/

#115

Postad 08 maj 2019 - 18:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Har lÀst en artikel (som jag tyvÀrr inte hittar) som sa att du fÄr lika bra eller bÀttre resultat av att springa korta strÀckor (max 5 km) i högre tempo. KonditionsmÀssigt dÄ. KaloriförbrÀnning handlar ju tvÀrtemot nÀstan uteslutande om distans. NÄn gÄng dÄ och dÄ Àr ju kul att testa sig pÄ lÀngre distanser för att se hur kroppen hÄller, men för trÀning rÀcker det absolut med kortare. Och som nÄgon skrev tidigare, att variera med intervall osv.

En annan artikel (av samma författar som den borttappade jag nÀmnde ovan) som kan vara intressant apropÄ skador och ökad trÀningsmÀngd : https://traningslara...okad-skaderisk/

 

det Ă€r faktiskt med för kaloriförbrĂ€nningen jag springer, men ocksĂ„ för att fĂ„ upp konditionen sĂ„klart. 

 

Var nyss ute pÄ en runda. samma runda. gÄ i rask takt 3km och jogga tillbaka.

Skillnaden denna gÄng var att jag ökade tempot avsevÀrt under dessa 3km och hade en snittid pÄ under 7 min/km snabbaste kilometern pÄ 6,20

 

Àr verkligen supernöjd med det resultatet dÄ jag lunkade pÄ 8,30 gÄngerna innan (jag vet, supersakta) :D

 

Jag var ganska andfÄdd efterÄt skulle jag sÀga med en puls pÄ ca 150.

 

KnĂ€t/knĂ€na kĂ€ndes bĂ€ttre Ă€n nĂ„nsin.  En riktigt skön tur med andra ord.

 

kanske 6,20 Àr onödigt snabbt nu i början, sÄ sÀnker jag farten lite sÄ klarar jag nog 5km (om nu knÀna hÄller)



#116

Postad 08 maj 2019 - 20:05

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • ForumrĂ€v

  • 914 inlĂ€gg
  • 0

det Ă€r faktiskt med för kaloriförbrĂ€nningen jag springer, men ocksĂ„ för att fĂ„ upp konditionen sĂ„klart. 

 

Var nyss ute pÄ en runda. samma runda. gÄ i rask takt 3km och jogga tillbaka.

Skillnaden denna gÄng var att jag ökade tempot avsevÀrt under dessa 3km och hade en snittid pÄ under 7 min/km snabbaste kilometern pÄ 6,20

 

Àr verkligen supernöjd med det resultatet dÄ jag lunkade pÄ 8,30 gÄngerna innan (jag vet, supersakta) :D

 

Jag var ganska andfÄdd efterÄt skulle jag sÀga med en puls pÄ ca 150.

 

KnĂ€t/knĂ€na kĂ€ndes bĂ€ttre Ă€n nĂ„nsin.  En riktigt skön tur med andra ord.

 

kanske 6,20 Àr onödigt snabbt nu i början, sÄ sÀnker jag farten lite sÄ klarar jag nog 5km (om nu knÀna hÄller)

 

Viktigaste i början Àr att fÄ igÄng konditionen och uthÄlligheten.

 

Jag började att gÄ i raskt takt och lÄg runt 8 min/km och sedan nÀr jag kÀnde att jag klarade av det gick jag halva strÀckan i detta tempo och började att jogga andra strÀckan.

 

Tillslut nÀr jag gjort detta under ett tag sÄ utökade jag strÀckan jag klarade av att jogga för att min uthÄllighet och kondition blev bÀttre.

 

Ligger nere pÄ 4 min/km nu och vet inte vad normal hastigeten Àr ute bland motionÀrer.

 

Edit: KnÀna kÀnde jag bara av om jag körde för mÄnga passa i rad i tÀt följd och dÄ varvade jag med att vila eller enbart gÄ.

 

SjÀlvklart mÄste man lyssna pÄ kroppen.


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 08 maj 2019 - 20:09.


#117

Postad 08 maj 2019 - 20:12

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
Om du springer milen pÄ 40 minuter i trÀningstempo sÄ Àr du vÀldigt, vÀldigt mycket snabbare Àn 99% av alla motionÀrer.:)

#118

Postad 08 maj 2019 - 20:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Viktigaste i början Àr att fÄ igÄng konditionen och uthÄlligheten.

 

Jag började att gÄ i raskt takt och lÄg runt 8 min/km och sedan nÀr jag kÀnde att jag klarade av det gick jag halva strÀckan i detta tempo och började att jogga andra strÀckan.

 

Tillslut nÀr jag gjort detta under ett tag sÄ utökade jag strÀckan jag klarade av att jogga för att min uthÄllighet och kondition blev bÀttre.

 

Ligger nere pÄ 4 min/km nu och vet inte vad normal hastigeten Àr ute bland motionÀrer.

 

Edit: KnÀna kÀnde jag bara av om jag körde för mÄnga passa i rad i tÀt följd och dÄ varvade jag med att vila eller enbart gÄ.

 

SjÀlvklart mÄste man lyssna pÄ kroppen.

 

4min/km lĂ„ter sjukt bra.  kĂ€nns som att det Ă€r lĂ„ngt dit för mig :D


Om du springer milen pÄ 40 minuter i trÀningstempo sÄ Àr du vÀldigt, vÀldigt mycket snabbare Àn 99% av alla motionÀrer. :)

Àr det ett mÄl man bör ha eller vad menar du med det inlÀgget?

eller var det inte riktat mot mig kanske?



#119

Postad 08 maj 2019 - 21:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
Mitt inlÀgg var förstÄs riktat till Jonas1979. :)

#120

Postad 08 maj 2019 - 21:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Mitt inlÀgg var förstÄs riktat till Jonas1979. :)

förstod det direkt efter. Det Àr jag som Àr lite snurrig. Ber om ursÀkt för det :)



#121

Postad 08 maj 2019 - 21:40

martiin82
  • martiin82
  • ForumrĂ€v

  • 565 inlĂ€gg
  • 0
Hade 40min/10km som mĂ„l nĂ€r jag körde löpning 3ggr/veckan för nĂ„gra Ă„r sedan (innan barn). Jag kan intyga att det tempot Ă€r högt men förmodligen ett hyfsat realistiskt mĂ„l om man Ă€r motiverad och inte lider av nĂ„got handikapp. Dock kan man inte gĂ„ ut och ”jogga” för att komma ner dit, det gĂ€ller att gilla att pressa sig.

En kollega nĂ€mnde att ett bra mĂ„l om man Ă€r lite seriös; ”man ska springa milen pĂ„ sin Ă„lder i minuter” (de yngre kollegorna fĂ„r det tufft) .

Mitt bÀsta tips Àr att variera sig, blanda vanliga rundan med intervaller. VÀger man lite mycket Àr en strÀng 5-2 mÄnad eller liknande bra för att fÄ ett boost i början, funkade bra för mig (vÀrdelöst att slÀpa runt pÄ dödvikt).

#122

Postad 08 maj 2019 - 22:13

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • ForumrĂ€v

  • 914 inlĂ€gg
  • 0
Kört 1-2 pass om dagen pÄ 5 km som standard strÀckan i 2 mÄnader för att uppnÄ detta resultat.

SjÀlvklart har det hÀnt att jag utökat strÀckan ibland men aldrig mindre och Àr envis sÄ har jag bestÀmt mig för nÄgot sÄ gör jag det.

Tackar för alla komplimanger dÄ vet jag att jag ligger över genomsnittet.

SjÀlvklart vilat vissa dagar eller enbart gÄtt för att knÀna sagt ifrÄn

Att jag fÄtt ner vikten till 72 Kg pÄ 181 cm har ocksÄ hjÀlpt enormt mycket.

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 08 maj 2019 - 22:34.


#123

Postad 08 maj 2019 - 22:41

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

  • 606 inlĂ€gg
  • 0

LÀste nÄgonstans (eller hörde pÄ radion) för ett tag sedan att typ Är 1970 (Äret oklart, men förr i alla fall) klarade 19% av mÀnnen att springa milen pÄ under 40 minuter, och idag Àr siffran nere pÄ en procent. Om det var under militÀrtjÀnstgöringen eller whatever lÄter jag vara osagt. Minns att det var störd skillnad pÄ förr och nu, i alla fall.

KÀlla oklar, allt Àr oklart. LÄter lite som ett rykte, nu sÄhÀr nÀr jag skriver ner det. :)

 

Jag vet om en person pÄ jobbet som fixar milen under 40, eventuellt tvÄ till som jag har dÄlig koll pÄ. NÄgra fler under 45. Ganska mÄnga runt 50 plus minus ett par minuter, och sedan resten, typ jag, som Àr medelgoda svenssonlöpare som ligger runt timmen plus minus 5 minuter beroende pÄ dagsformen. Och de övriga som aldrig tar sig en mil gÄende ens..

 

Men 40minuter pÄ milen Àr jÀttebra, helst som 40-Äring som inte kutat förut...


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 08 maj 2019 - 22:41.


#124

Postad 08 maj 2019 - 22:51

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • ForumrĂ€v

  • 914 inlĂ€gg
  • 0
Började dock att gÄ och intervaller redan i Oktober- November redan förra Äret utan ren löpning pÄ 2-3 mÄnader pÄ slutet med den lÀgre vikten som gjort den största skillnaden.

#125

Postad 09 maj 2019 - 05:07

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr ett spÀnnande koncept att springa en kort strÀcka varje dag. SÀkert vÀldigt effektivt för att nÄ ett högt tempo. De flesta som motionslöper springer nog en lÀngre strÀcka men mer sÀllan. Jag styrketrÀnar varannat trÀningspass sÄ löpningen blir ca 3 ggr i veckan om jag Àr frisk. Jag har dock gÄtt lite Ät andra hÄllet och springer lite lÄngsammare i skogen för att försöka fÄ en naturupplevelse och njuta lite under passen. Jag tÀvlar ju inte mot nÄgon sÄ jag kÀmpar mot min instinkt att hela tiden pressa mig mot snabbare tider. Springer intervaller pÄ löpband ibland för att inte tappa tempot för mycket.

Redigerat av hassesolo, 09 maj 2019 - 05:07.


#126

Postad 09 maj 2019 - 05:37

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

Milen pÄ 40 minuter Àr en grymt bra tid. Mitt personliga rekord Àr 44 minuter nÀr jag lÄg i lumpen. Tror vi hade nÄgon i kompaniet som tog sig under 40 minuter, sen nÄgra som lÄg precis strax över. Men pÄ den tiden vÀgde jag 85-90 kg (120 kg idag) pÄ 180 cm. Tror faktiskt vikten Àr viktigare Àn Älder, det gör enorm skillnad att bara gÄ ner nÄgra kg. För nÄgra Är sen ingick jag ett vad med nÄgra polare som innebar att jag skulle klara 7 km pÄ 35 minuter innan sommaren. Jag klarade det precis med nÄgon mÄnads marginal, men det krÀvdes att jag tappade i vikt till 105 kg och jag fick verkligen pressa mig till mitt yttersta för att klara det. Tror jag körde 5-6 konditionspass (varierat lÄnga strÀckor, korta, intervaller, cross trainer o.s.v.) under denna period. Skulle jag pressat mig ner mot ett 4,5 min tempo sÄ hade jag behövt bryta ner muskler först.



#127

Postad 09 maj 2019 - 05:53

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

Hade 40min/10km som mĂ„l nĂ€r jag körde löpning 3ggr/veckan för nĂ„gra Ă„r sedan (innan barn). Jag kan intyga att det tempot Ă€r högt men förmodligen ett hyfsat realistiskt mĂ„l om man Ă€r motiverad och inte lider av nĂ„got handikapp. Dock kan man inte gĂ„ ut och ”jogga” för att komma ner dit, det gĂ€ller att gilla att pressa sig.

 

Nej det dÀr Àr inte ett hyfsat realistiskt mÄl. Det krÀvs betydligt mer Àn motivation och avsaknad av ett handikapp för att nÄ det mÄlet. Det Àr det samma som att sÀga: 200 kg i bÀnk Àr inga problem bara du Àr motiverad. För min del skulle inte 200 kg i bÀnk vara orealistiskt men det skulle krÀva en j*vla satsning. 4 min-tempo ser jag dock som en omöjlighet med mina gener oavsett hur jag satsar. Samtidigt har jag vÀnner och kollegor som skulle fÄ problem att ens nÄ 100 kg i bÀnk.



#128

Postad 09 maj 2019 - 20:26

martiin82
  • martiin82
  • ForumrĂ€v

  • 565 inlĂ€gg
  • 0

Nej det dÀr Àr inte ett hyfsat realistiskt mÄl. Det krÀvs betydligt mer Àn motivation och avsaknad av ett handikapp för att nÄ det mÄlet. Det Àr det samma som att sÀga: 200 kg i bÀnk Àr inga problem bara du Àr motiverad. För min del skulle inte 200 kg i bÀnk vara orealistiskt men det skulle krÀva en j*vla satsning. 4 min-tempo ser jag dock som en omöjlighet med mina gener oavsett hur jag satsar. Samtidigt har jag vÀnner och kollegor som skulle fÄ problem att ens nÄ 100 kg i bÀnk.


NÀ du har en poÀng sÄklart, dock lite svÄrt att fÄnga ytterligheter nÀr man generaliserar. (BMI inom normalen löser knuten). Notera att jag sjÀlv vÀger 95 pÄ 190. Var elitsatsande inom hockey för mÄnga Är sedan och kan intyga att tunga pojkar med rÀtt instÀllning kan förflytta sig snabbare och lÀngre Àn man skulle kunna tro. De representerade sÄklart inte medelmotionÀren, det fÄr medges.

#129

Postad 10 maj 2019 - 11:23

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

NÀ du har en poÀng sÄklart, dock lite svÄrt att fÄnga ytterligheter nÀr man generaliserar. (BMI inom normalen löser knuten). Notera att jag sjÀlv vÀger 95 pÄ 190. Var elitsatsande inom hockey för mÄnga Är sedan och kan intyga att tunga pojkar med rÀtt instÀllning kan förflytta sig snabbare och lÀngre Àn man skulle kunna tro. De representerade sÄklart inte medelmotionÀren, det fÄr medges.

 

HÄller med dig om att tunga mÀnniskor kan överraska (jag har sjÀlv slagit betydligt lÀttare kompisar i löpning). Men det jag var inne pÄ Àr att utöver motivation, vikt, Älder, lÀngd o.s.v. sÄ handlar det Àven om gener. SkadebenÀgenhet, löpsteg, lungkapacitet o.s.v spelar ocksÄ in. Möjlighet att bygga muskler kan vara vÀldigt avgörande. Personer reagerar olika Àven om de kör pÄ samma trÀning. SÄ att sÀtta milen pÄ 40 min som ett mÄl kommer bara göra folk besvikna (förutom en vÀldigt liten minoritet). BÀttre att sÀtta ett mÄl utifrÄn ens egna förutsÀttningar. Sen Àr jag inte en motstÄndare till att pressa sig sjÀlv, ett högt mÄl kan ge höga resultat. Men ett omöjligt mÄl ger oftast bara negativa effekter.



#130

Postad 10 maj 2019 - 11:34

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Jag vet mÄnga som trÀnat mycket och lÀnge, blandat löpning och andra idrotter. Jag har aldrig hört nÄgon tycka nÄgot annat Àn att 40 minuter pÄ milen Àr en mycket bra tid, tror inte det Àr nÄgot man ska ha som mÄl om man bara ser löpning som motion. Om man har löpning som sin primÀra trÀning med ambitionen att bli bra lÄngdistanslöpare och Àr villig att springa 3-4 ggr/vecka i ett par Är och sköta sin kost sÄ kan det nog vara ett rimligt mÄl.



#131

Postad 10 maj 2019 - 13:35

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
Tror snarare man behöver springa 5-6 ggr per vecka.

#132

Postad 10 maj 2019 - 15:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

varför överdriva? det Àr vÀl ingen i stort sett som trÀnar pÄ elitnivÄ ?

RÀcker vÀl med att trÀna för hÀlsans skull och för att fÄ upp konditionen och brÀnna lite kalorier.

Risken Àr nog stor annars att man bÄde skadar sig och tappar motivationen.



#133

Postad 10 maj 2019 - 15:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
MÀnniskor Àr olika och har olika drivkrafter. Vissa behöver jaga resultat för att det skall kÀnnas meningsfullt. Inget fel med det.

#134

Postad 10 maj 2019 - 15:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

MÀnniskor Àr olika och har olika drivkrafter. Vissa behöver jaga resultat för att det skall kÀnnas meningsfullt. Inget fel med det.

absolut, sÄ Àr det ju. Ser bara till mig sjÀlv. Har aldrig haft den drivkraften. Vilket gör det enklare :)



#135

Postad 10 maj 2019 - 16:01

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

  • 606 inlĂ€gg
  • 0

Det vÀrsta med att springa en mil för mig Àr de första tvÄ-tre kilometrarna innan kroppen har vaknat och löpsteget blivit naturligt (oavsett uppvÀrmning, har alltid varit sÄ).

 

Idag Àr det ju dock sÄ att sedan kommer de avslutande 7-8 kilometrarna nÀr jag Àr helt slut eftersom jag inte löptrÀnat pÄ lÀnge...


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 10 maj 2019 - 16:02.


#136

Postad 11 maj 2019 - 09:33

martiin82
  • martiin82
  • ForumrĂ€v

  • 565 inlĂ€gg
  • 0
All respekt för att vi har olika referenser men för ”de flesta” (bmi <26 Ă„lder<45 inga handikapp eller sjukdomar...😅) borde milen pĂ„ 40 vara ett ok mĂ„l. Att det skulle krĂ€va en elitsatsning hĂ„ller jag inte med om, dĂ€remot fĂ„r man ha lite koll pĂ„ hur man lever i allmĂ€nhet och inte slarva för mycket (sömn, mat, trĂ€ning). Elitsatsning för mig Ă€r nĂ„got helt annat, men det Ă€r min egen tolkning och baserat pĂ„ egna erfarenheter.
Jag sÀger inte att detta mÄl Àr för alla. Men, Àr man seriös, har löpning som primÀr trÀning Àr det ett realistiskt mÄl. Det fina i krÄksÄngen Àr att alla Àr fria att sÀtta sina egna mÄl och pusha sig sÄ hÄrt de sjÀlva vill.

Grattis till er som funnit löpningen, en otroligt trevlig trÀningsform och som ger en kÀnsla i kroppen efterÄt som Àr svÄrslagen (Àlskar den).

#137

Postad 11 maj 2019 - 09:46

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • ForumrĂ€v

  • 775 inlĂ€gg
  • 0

martiin82

 

MÄlet 40 minuter pÄ milen innebÀr ca 1.20 pÄ en halvmara typ Göteborgsvarvet. Med tanke pÄ att man vinner det loppet pÄ runt timmen sÄ Àr det ett tufft tempo. Jag tycker inte heller det Àr en elitsatsning men det krÀver mer trÀning Àn nÄgra gÄnger i veckan. Framför allt sÄ kraver det nog en lÄngsiktig planering pÄ trÀningen.

 

NÄdde du ditt mÄl med 40 min/10 km nÀr du körde det?


Redigerat av Mr_Tom, 11 maj 2019 - 09:47.


#138

Postad 11 maj 2019 - 12:46

martiin82
  • martiin82
  • ForumrĂ€v

  • 565 inlĂ€gg
  • 0
Ok, var inte meningen att det skulle bli en lĂ„ng debatt, bara ett vĂ€nligt menat tips. Jag har inte sprungit gbg-varvet sĂ„ Ă€r osĂ€ker pĂ„ terrĂ€ngen. Är det vĂ€ldigt kuperat tar det sĂ„klart lĂ€ngre tid, Lidingöloppet lĂ€r vara hemskt.

Min resa Àr att jag trÀnade varje dag (hockey) fram till jag var 19. En skada stoppade hockeyn sÄ jag forsatte med fotboll pÄ lÀgre nivÄ. Vid 22 blev jag sjuk och gick pÄ cellgifter i 3,5 Är (jag vet vad dÄlig fysik och börja pÄ botten innebÀr). Vid 32 tog jag upp löpning mest för att fÄ ordning pÄ konditionen och gÄ ner i vikt, dÄ var min fysik inget vidare.
2 Är med löpning, 3ggr/veckan slÀt mark 6-8km, ibland intervaller rÀckte vÀl, 40 min klarades med lite marginal.

Det finns sÄklart undantag men för mÄnga Àr det nog deras egna instÀllning som stoppar dom.

#139

Postad 24 maj 2019 - 01:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0
Sprang min första 5km tur i onsdags. VÀldigt lÄngsam takt. Typ 7,15 i snitt per kilometer.
KnÀna höll och konditionen höll. Det som Àr jobbigast Àr början tycker jag. Blir fort vÀldigt andfÄdd om jag börjar jogga frÄn första sekund.

KÀnde faktiskt lite i lÄr och vader ocksÄ men inte sÄ farligt.

Detta Ă€r ju varken lĂ„ngt eller snabbt men Ă€ndĂ„ en liten liten milstolpe sĂ„ jag Ă€r nöjd. 😊

Hur ska man utveckla konditionen och uthĂ„lligheten pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt? Är det bara att jogga pĂ„ som jag gör nu i början eller mĂ„ste jag jogga under en lĂ€ngre tid, eller snabbare?

#140

Postad 24 maj 2019 - 08:24

drue
  • drue
  • LĂ€rjunge

  • 451 inlĂ€gg
  • 0

Sprang min första 5km tur i onsdags. VÀldigt lÄngsam takt. Typ 7,15 i snitt per kilometer.
KnÀna höll och konditionen höll. Det som Àr jobbigast Àr början tycker jag. Blir fort vÀldigt andfÄdd om jag börjar jogga frÄn första sekund.

KÀnde faktiskt lite i lÄr och vader ocksÄ men inte sÄ farligt.

Detta Ă€r ju varken lĂ„ngt eller snabbt men Ă€ndĂ„ en liten liten milstolpe sĂ„ jag Ă€r nöjd. 😊

Hur ska man utveckla konditionen och uthĂ„lligheten pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt? Är det bara att jogga pĂ„ som jag gör nu i början eller mĂ„ste jag jogga under en lĂ€ngre tid, eller snabbare?

För kondition behövs inte lÀngre utan sikta snarare pÄ att springa snabbare dÄ. Ha som mÄl att hÄll dig under 7 min/km nu till en början. Kanske gÄr det bara 3 km, gott sÄ. NÀr det funkar i 5 km (lÀr gÄ ganska snabbt dit) sÀtt nytt tempomÄl. Du kommer mÀrka progression vilket gör dig taggad att fortsÀtta, sÄ det Àr bara att köra pÄ. Och lyssna pÄ kroppen, fortsÀtta med stretchövningarna och sÄdÀr sÄklart!

#141

Postad 24 maj 2019 - 19:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0
Slog till pÄ en huawei watch GT idag.
Helt ny för 1200spĂ€nn var för bra för att inte vĂ€lja denna istĂ€llet för Samsung 😊

Bifogad fil(er)



#142

Postad 25 maj 2019 - 00:12

alka
  • alka
  • AnvĂ€ndare

  • 198 inlĂ€gg
  • 0

Sprang min första 5km tur i onsdags. VÀldigt lÄngsam takt. Typ 7,15 i snitt per kilometer.
KnÀna höll och konditionen höll. Det som Àr jobbigast Àr början tycker jag. Blir fort vÀldigt andfÄdd om jag börjar jogga frÄn första sekund.

KÀnde faktiskt lite i lÄr och vader ocksÄ men inte sÄ farligt.

Detta Ă€r ju varken lĂ„ngt eller snabbt men Ă€ndĂ„ en liten liten milstolpe sĂ„ jag Ă€r nöjd. 😊

Hur ska man utveckla konditionen och uthĂ„lligheten pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt? Är det bara att jogga pĂ„ som jag gör nu i början eller mĂ„ste jag jogga under en lĂ€ngre tid, eller snabbare?


I början Àr det svÄrt att misslyckas med att förbÀttra kondition, fart och uthÄllighet. Spring pÄ det sÀtt du tycker Àr roligast sÄ blir det lÀttare att ta sig ut och se fram mot nÀsta pass. SjÀlv föredrar jag lÄnga pass i behagligt tempo framför korta snabba men kör bÄde och.

#143

Postad 25 maj 2019 - 00:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

I början Àr det svÄrt att misslyckas med att förbÀttra kondition, fart och uthÄllighet. Spring pÄ det sÀtt du tycker Àr roligast sÄ blir det lÀttare att ta sig ut och se fram mot nÀsta pass. SjÀlv föredrar jag lÄnga pass i behagligt tempo framför korta snabba men kör bÄde och.

tack för peppen :)

 

Jag Àr nog inne pÄ ditt spÄr. jag Àr inte sÄ tÀvlingsinriktad sÄ tid bryr jag mig egentligen inte om. jag Àr mer glad om jag klarar en strÀcka överhuvudtaget istÀllet för en specifik strÀcka pÄ tid.

 

sen klart man kan tÀvla mot sig sjÀlv för att utvecklas :)



#144

Postad 25 maj 2019 - 09:07

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlĂ€gg
  • 0

Slog till pÄ en huawei watch GT idag.
Helt ny för 1200spĂ€nn var för bra för att inte vĂ€lja denna istĂ€llet för Samsung 😊


VĂ€ckte ett stort habegĂ€r😀 vart köpte du den för det priset?

#145

Postad 25 maj 2019 - 10:29

A Haddock
  • A Haddock
  • ForumrĂ€v

  • 539 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„n som har trailskor och kan sĂ€ga hur stor skillnad det gör?
Jag har i ett svagt ögonblick lovat frun att springa höga kusten trail i september. Hon har, som vanligt, gÄtt all in och köpt trailskor.Jag Àr lite snÄl och tycker det kÀnns onödigt att lÀgga en dryg tusenlapp pÄ ett par skor jag inte kommer anvÀnda sÄ mycket. Jag springer pÄ blandat underlag idag, bÄde asfalt, grus och i motionsspÄr med stigar av olika kvalitet. Tycker att mina vanliga löparskor gÄr hur bra som helst att anvÀnda pÄ de stigar jag springer egentligen, men terrÀngen i höga kusten kommer ju att bli nÄgot mer krÀvande. Jag överpronerar dessutom rejÀlt och har Asics mest stabila sko idag. Har fÄtt för mig att trailskor inte alls har samma pronationsskydd?

#146

Postad 25 maj 2019 - 12:52

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

VÀckte ett stort habegÀr vart köpte du den för det priset?

bara att köpa :)

dessa klockor följde med nÀr du skaffade ny mobil pÄ halebop för ett tag sen, sÄ mÄnga sÀljer nu dessa pÄ blocket. sÄ jag köpte min dÀr :)

1500kr skulle han ha men jag prutade ner till 1200kr vilket Àr ett bra pris för denna.



#147

Postad 25 maj 2019 - 14:52

alka
  • alka
  • AnvĂ€ndare

  • 198 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„n som har trailskor och kan sĂ€ga hur stor skillnad det gör?
Jag har i ett svagt ögonblick lovat frun att springa höga kusten trail i september. Hon har, som vanligt, gÄtt all in och köpt trailskor.Jag Àr lite snÄl och tycker det kÀnns onödigt att lÀgga en dryg tusenlapp pÄ ett par skor jag inte kommer anvÀnda sÄ mycket. Jag springer pÄ blandat underlag idag, bÄde asfalt, grus och i motionsspÄr med stigar av olika kvalitet. Tycker att mina vanliga löparskor gÄr hur bra som helst att anvÀnda pÄ de stigar jag springer egentligen, men terrÀngen i höga kusten kommer ju att bli nÄgot mer krÀvande. Jag överpronerar dessutom rejÀlt och har Asics mest stabila sko idag. Har fÄtt för mig att trailskor inte alls har samma pronationsskydd?


Vid torrt underlag Àr inte skillnaden sÄ stor men nÀr det Àr blött,lerigt och mer löst underlag kommer du att mÀrka skillnad. En del trailskor har dessutom ett styvare mellanlager i sulan som gör att det inte kÀnns sÄ mycket om man trampar pÄ vassa stenar och dylikt.
Det finns absolut trailskor med pronationsstöd men det blir inte lika viktigt nÀr man springer trail eftersom underlaget ÀndÄ Àr sÄ ojÀmnt. Dessutom funkar ju trailskor pÄ asfalt ocksÄ, jag har sprungit 45 km pÄ asfalt i traildojjor. Dessutom Àr det inte sÄ dumt att ha flera skor att vÀxla mellan, skorna hÄller lÀngre och hinner torka ordentligt mellan passen och dessutom upplever jag att det sliter mindre pÄ mina ben och fötter om jag vÀxlar lite mellan olika skor.

#148

Postad 27 maj 2019 - 18:28

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0
Varför tycker min klocka att min trÀning Àr ohÄllbar och överdriven och att skaderisken Àr stor och att jag behöver 72h ÄterhÀmtning ?

Har det endast med pulsen att göra?

För varken distansen eller tiden Àr ju överdriven. Snarare tvÀrtom.

Sen stÄr det 1min förbrÀnning. Ska jag förbrÀnna mÄste jag ha mycket lÀgre puls. Hur hÀnger det ihop egentligen?

Bifogad fil(er)



#149

Postad 27 maj 2019 - 18:45

alka
  • alka
  • AnvĂ€ndare

  • 198 inlĂ€gg
  • 0
Ja, det har med pulsen att göra. Antagligen Àr dina pulszoner inte rÀtt kalibrerade utan gÄr pÄ nÄgon standardiserad formel. Zon 5 som du verkar ha legat i nÀstan hela tiden enligt klockan Àr maxpuls och det sliter rejÀlt pÄ kroppen vilket gör att den tycker du ska vila lÀnge. Sanningen Àr antagligen att din maxpuls Àr mycket högre Àn vad klockan tror sÄ du har legat i zon 4 eller möjligtvis 3 vilket sliter betydligt mindre. Klockan tror ungefÀr att du hÄllit ditt maxtempo för 100 meter i en dryg halvtimme.
Det den sÀger om fettförbrÀnning handlar lite förenklat om att man i den pulszonen anvÀnder mest fett som energikÀlla eftersom pulsen Àr sÄ pass lÄg. Ju snabbare (högre puls) man springer desto mer kolhydrater anvÀnder sig kroppen av för att snabbare fÄ fram energi. Att brÀnna mer fett Àn kolhydrater blir viktigare ju lÀngre strÀcka man ska springa eftersom kroppen har mycket större fettdepÄer att ta av Àn vad man har glykogen (kolhydrater) i musklerna och det i princip Àr omöjligt att kompensera kolhydratförbrukningen genom sportdryck och gels under tiden man springer.

#150

Postad 27 maj 2019 - 20:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Ja, det har med pulsen att göra. Antagligen Àr dina pulszoner inte rÀtt kalibrerade utan gÄr pÄ nÄgon standardiserad formel. Zon 5 som du verkar ha legat i nÀstan hela tiden enligt klockan Àr maxpuls och det sliter rejÀlt pÄ kroppen vilket gör att den tycker du ska vila lÀnge. Sanningen Àr antagligen att din maxpuls Àr mycket högre Àn vad klockan tror sÄ du har legat i zon 4 eller möjligtvis 3 vilket sliter betydligt mindre. Klockan tror ungefÀr att du hÄllit ditt maxtempo för 100 meter i en dryg halvtimme.
Det den sÀger om fettförbrÀnning handlar lite förenklat om att man i den pulszonen anvÀnder mest fett som energikÀlla eftersom pulsen Àr sÄ pass lÄg. Ju snabbare (högre puls) man springer desto mer kolhydrater anvÀnder sig kroppen av för att snabbare fÄ fram energi. Att brÀnna mer fett Àn kolhydrater blir viktigare ju lÀngre strÀcka man ska springa eftersom kroppen har mycket större fettdepÄer att ta av Àn vad man har glykogen (kolhydrater) i musklerna och det i princip Àr omöjligt att kompensera kolhydratförbrukningen genom sportdryck och gels under tiden man springer.


Ser ingenstans man lÄn Àndra pulszoonerna. Men enligt Google pÄ ör maxpuls 220 - Älder (Àr 38 strax ) sÄ helt fel Àr det ju inte.

Men ÀndÄ lite konstigt för jag var inte döende trött. Bara andfÄdd men kÀndes verkligen inte som maxpuls.

Men angÄende fettförbrÀnningen. Spelar det verkligen nÄgon roll om jag förbrÀnner fettet eller kolhydraterna ?
Blir inte resultatet det samma i slutÀndan ÀndÄ?

Eller Àr det verkligen sÄ om jag vill ha bort extrafettet runt midjan sÄ ska jag springa mina 5km mycket lÄngsammare ?



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.