Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hej, Ny här 30+ o vill koka soppa på en spik

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 november 2009 - 19:51

Ottis71
  • Ottis71
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!

jobbigt o va lite äldre erkänna att man inte kan saker haha
jag har älskat ljud o musik hela livet men har alltid varit på väg nånstan..

mottot har väl varit hellre än bra..

nu på senare år inser jag att jag svårt med siffor o text.. lättare för mig att se en bild eller en plan ritning..
vilket gör det svårt att formulera vad man söker inom området hemmabio :)

söker vänliga själar med tålamod ;)
inser att jag inte kan bygga nåt egentligen på grund av ekonomi..
men då jag ändå tänkte mickla till något.. så kanske man kan fråga dom som kan mer ;)

tänkte ev. bygga på HTPC-temat.. men det kanske är fel ord då det mer blir byggt i ett vanligt pc-chassie..

som det är nu finns bara en gammal Thomson 26" tjockTV...
har jag tur får jag en 32" 100hz av grannen efter Jul..

tills i fredags hade jag en usel Skantic DVD med 6 högtalare.. men det har aldrig varit bra..
tänkte iaf i brist på annat använda dessa högtalare så länge..


det jag funderar mest på nu är om man skall leta ett 5.1 ljudkort till datorn eller om man bör leta 2.1 grejer?
har ju TV-rum på 5x5 m i en lägenhet mer grannar runt om..

målet är väl att kunna se film o ha ett ljud man inte mår dåligt av.. gäller hela lägenheten nu.. att få till en dämpad miljö.. hatar alla ljud nu på äldre dar..


vi har ju ett jätte-gammalt analogt kabeltv-system via kabel-vision.. hade man fått in det i datorn hade det ju varit super men det orkar jag inte ens tänka på nu..

testar väl såhär, kan nån tipsa om trådar eller projekt kanske? :D

mvh
Fredrik

#2

Postad 11 november 2009 - 15:14

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
...

Redigerat av xray, 13 november 2009 - 14:55.


#3

Postad 22 november 2009 - 21:07

Ottis71
  • Ottis71
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
ojdå, allt kom av sig med sökande..
osäker på hur forumet fungerar, fick inget meddelande när föregånde skrivit :)

Nu finns följande:
Fujitsu Siemens Scaleo800S P340 1 1,0G
4Gb RAM

med
Grafikkort:
nVidia’s GeForce 8600GT

Ljudkort:
Soundblaster Audigy 2 ZS Audigy 2 ZS

som donator till HTPC

Det som fattas än är en hårddisk, vet inte än om jag skall köpa en stor disk på en gång. Typ 1TB
eller om man skall ha operativsystemet på en 100Gb disk o sen lagra film o musik på en stor disk..
elt. att man tar en 1Tb o gör flera partioner..

TV kopplingen löste sig med att det är s-video ut på grafikkortet..
Får lösa med bättre TV längre fram när ekonomin löser sig...

Ser det som roligare om man hittat en förstärkare för 5.1 ljud att ha efter Audigy-kortet..
är helt novis på allt sånt, om man skall välja opisk kabel och man då får alla önskade signaler med sig?

#4

Postad 22 november 2009 - 21:17

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
kort sagt, kopplar du digitalt från datorn skickar du bara vidare signalen till förstärkaren som bearbetar den, då kan du ha vilket sketet ljudkort som helst, till och med de som finns inbyggda i laptops utan att det hindrar dig från att få bra ljud. enda gången du vill ha ett bra ljudkort är när du ska koppla analogt till en förstärkare antingen inte har digitala ingångar eller som kan tänkas behandla signalen sämre än ljudkortet. digitalt så kan du då välja mellan koaxialt och optiskt och även hdmi om du har nyare utrustning

annars vet jag inte om jag förstod riktigt vad du frågade efter? vill du ha hjälp att planera en hembio för framtiden eller vill du ha tips på vad du kan göra med grejerna du har nu? eller var det mer en tråd att bara prata av sig i? :)

mvh

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 22 november 2009 - 21:18.


#5

Postad 22 november 2009 - 21:49

Ottis71
  • Ottis71
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tack för svar :-)

skall bearbeta frågorna mer konkret nu när det börjar klarna!

om jag är oklar i mina forulerningar så är det lite ostruktur i allting i mitt liv nu haha
från att ha varit sambo i massa år.. flyttat 5ggr på 3år.. och nu repa ihop det som är kvar av mitt bohag och få allt att funka med två barn..
fick för mig att det var snabbt jobb men inser nu att det funkar inte att bygga ett hem på nån månad hur mycket man än planerar..

så gott man nu kan tänkte jag bygga på mindre antal prylar nu o mer funktion...
inser nu att hus inte var bra för mig, så att få en trivsam lägenhet med 3 rum känns mer överskådligt :)

en tanke sen är att kunna styra ljudet mellan hemma bio eller högtalare i andra rummen..
och bara ha med sig en fjärrkontroll då...
har testat trådlösa hörlurar men det var inge kul..
nu bär jag om kring en bärbar dator dit jag är.. men måste ha en extern högtalare för ljudkvaliten då..

skall försöka göra en skiss framöver... har så svårt att få en bild av hur det kommer att se ut annars :-)

#6

Postad 24 november 2009 - 19:16

Ottis71
  • Ottis71
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
lägger väl ut en mer konkret fråga ;)

VSX-D511-S

är detta nåt jag kan använda om man hittar en sån till hyffsat pris?
målet är väl att få ut 5.1 ljud från datorns ljudkort då (Audigy 2 ZS)

#7

Postad 15 december 2009 - 16:22

Ottis71
  • Ottis71
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
hej igen, jag har som svårt att fokusera på nåt nu.. kämpar vidare med mitt bygge men det är segt..

nu funkar datorn..
det blev den där Pioneer VSX-D511-S
känns faktiskt helt okej med tanke på vad jag har haft tidigare :unsure:

men nån sub har jag inte råd med än.. har ju högtalare men var inte med på att man måste ha en "aktiv" så det får väl bli ett steg lägre fram..

men problemet nu är att få dts att funka.. har fått till Dolby ljudet men vid de flesta tillfälle med dts låter det såhär
Länk till film
(obs jobbiga ljud)

hoppas den där funkar nu..


tanken med att lägga in det här som fråga är att jag har svårt att hitta info själv.. känner mig rakt dum nu.. verkar bli värre ju äldre man blir.. :)

misstänker att det sitter i codec men fattar inte skillnad på ffd.. osv. tror jag fick till en DVD som funkade men då i mpc cinema

borde väl lagt frågan under HTPC eller så men är för feg o göra bort mig.. tänkte om man hittade nån vänlig att få råd av här =)

söker även en mediaportal som är enkel.. typ TotalMedia men den verkar så svår att ställa in.. eller är det samma där att jag inte fattar..
det som är jobbigt är text.. då jag har en low-d TV (SD)

tack för att ni tog er tid att läsa :-)

#8

Postad 17 december 2009 - 19:00

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0
Jag kan reka MediaPortal om du ska ha htpc. enkel att konfigurera även om man kan göra mera avancerade installationer etc.
MediaPortal som musik/film tycker jag funkar hur enkelt som helst och är väldigt lätt att lära sig.
Gör en backup på din system disk innan du installerar MediaPortal så kan du laborera friskt med det.
Vill du ha det enklaste så tror jag att Windows Media Center är det, Men jag har väldigt svårt för deras Mp3 sortering.

Man lär sig inget om man inte vågar göra fel ;)

Lycka till!

#9

Postad 09 januari 2010 - 10:46

Ottis71
  • Ottis71
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tack!

skall kolla MediaPortal!

allt är ju lära genom att förstöra :wub:

nu funkar dts :-)
med power DVD 8 fick jag med rätt codec eller nåt..
vart riktigt trevligt ljud efter det :)

i helgerna nu hittade jag en beg. 32" det gjorde sakerna lite roligare!

Nu finns följande:



TV
Panasonic 32" widescreen "tjock TV"
TX-32PX10F

HTPC

Fujitsu Siemens Scaleo800S P340 1 1,0G
4Gb RAM

Grafikkort:
nVidia’s GeForce 8600GT

Ljudkort:
Soundblaster Audigy 2 ZS Audigy 2 ZS

Förstärkare:
Pioneer VSX-D511-S

Högtalare:
från 80-talet..

Fattas:
slutsteg bas


***********************************************************
vet inte varför jag skriver om det här.. känns som jag mest gör bort mig.
är i ett ställe i livet där jag inte har råd med sånt här..
har soc bidrag.. o tills nu har jag väl inte ens haft ork att hitta ett arbete..
nu börjar det vända!!
blir rätt ordentligt krock i världar när man ser här inne vilka vardagsrum andra har..
Men det är faktiskt kul o ger energi att se hur andra har det!
jag är tacksam för detta forum o kunskapen som finns här :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.