Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dali Rubicon

162 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
DALI Rubicon 2 (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) 23 496:-
DALI Rubicon 5 (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
DALI Rubicon 6 (Golvhögtalare) 1 9 (6) 46 996:-
DALI Rubicon 8 (Golvhögtalare) 1 8,14 (6) 69 996:-
DALI Rubicon LCR (st) (Surroundhögtalare) 4 7 (1) 31 996:-
5 relaterade trådar

#51

Postad 02 december 2015 - 23:56

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Intressant med en Rubicon center! Blir nog typ en liggande Rubicon 6 kan man ju gissa. Borde kosta ca 15000 gissar jag.

#52

Postad 16 december 2015 - 23:00

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 1
Det finns 1000 högtalarmärken så jag orkade bara lyssna på dem som fanns i min geografiska närhet. Jag lyssnade på golvare i 30.000kr klassen från Monitor Audio, Focal, Dali, B&W, Canton, Elac. Missade Dynaudio, som säkert lät bra, men jag gillade inte designen.

Det stod mellan MA GX300 och Dali Rubicon 6 och jag köpte Rubicon 6.

Rätt eller fel? Svårt att säga....finns som sagt 1000 märken.
I ovanstående urval gillade jag Dali bäst iaf....grymma speakers.

#53

Postad 16 december 2015 - 23:06

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

Det finns 1000 högtalarmärken så jag orkade bara lyssna på dem som fanns i min geografiska närhet. Jag lyssnade på golvare i 30.000kr klassen från Monitor Audio, Focal, Dali, B&W, Canton, Elac. Missade Dynaudio, som säkert lät bra, men jag gillade inte designen.

Det stod mellan MA GX300 och Dali Rubicon 6 och jag köpte Rubicon 6.

Rätt eller fel? Svårt att säga....finns som sagt 1000 märken.
I ovanstående urval gillade jag Dali bäst iaf....grymma speakers.

Du skulle lyssnat på Dynaudio.



#54

Postad 17 december 2015 - 10:00

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Nu vågar jag nästan inte lyssna på nåt annat:-).
Av det jag lyssnade på tyckte jag nog Monitor Audio var näst bäst för pengen.

Nu hoppas jag på en rejäl Rubicon center samt att Rubicon LCR ska komma ut på beggat marknaden, så man kan ha dem som bakhögtalare. Min biorigg består av 3 högtalarmärken nu...inte helt optimalt kanske...

#55

Postad 17 december 2015 - 17:49

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Du skulle lyssnat på Dynaudio.


Med Focus 260 som reas ut för 25 loppor nu så är det nog det mest prisvärda jag kan hitta. Om man gillar soundet såklart. Hade man inte haft andra dyra intressen som slukar stålar för stunden hade det blivit ett par. Fick nöja mig med Focus 220mk2. Ingen kattskit dom burkarna heller iofs.

#56

Postad 19 december 2015 - 21:49

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Snacka om utförlig recension av Rubicon 8! Fattar jag det hela rätt, att den tycks lira ner till 32Hz med full kraft? Isåfall coolt av Dali att ange siffror som snarare är en underdrift än överdrift.

http://www.stereophi...LBHTdvrRvhsZ.97

#57

Postad 23 december 2015 - 12:56

funkyjunky
  • funkyjunky
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Jag är i läge på att köpa Rubicon 6 efter att jag varit och provlyssnat dem.

De kommer i början att drivas med min denon avr-4100 och testade i butik med 4200 och det lät helt ok.

 

Men tanken är att uppgradera för stereo. Antigen kommer jag att addera ett slutsteg, men är sugen på en integrerad förstärkare att hänga på.

Funderar på följande:

Hegel h80/h160

Rega elex-r/elicit-r

Lyngdorf TDAI 2170.

 

Någon som har tips på slutsteg eller integrerad att uppgradera med?

 

Mvh



#58

Postad 23 december 2015 - 13:59

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag har Rubicon 6 och AVR-4100. Fantastiskt till film och helt ok till musik. Vid musik så pendlar jag mellan Audessey och Pure Direct läget. För närvarande så gillar jag Pure läget mer, men det pendlar lite.

Problemet är att Audessey tar bort massa bas hos mig, men å andra sidan blir det lite basresonanser ibland vid pure. Jag har betongväggar utan nåt på i mitt vardagsrum vilket såklart är lite tufft.

Dock tror jag att en Hegel 160 eller Lyngdorf TDAI-2170 skulle göra musiken rättvisa.

Varför inte ha stereoförstärkarn som slutsteg när man kör bio? Tror det blir det bästa. När man lyssnar musik gör man det direkt genom stereostärkarn.

#59

Postad 23 december 2015 - 16:03

funkyjunky
  • funkyjunky
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Det är ju det som är tanken :)

 

Jag velar mellan ett rent slutsteg eller en integrerad stärkare att koppla till.

Kommer ha kvar 4100 för flerkanal.



#60

Postad 21 januari 2016 - 18:46

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag är nu helt säker på att "Pure Direct" läget är det som funkar bäst till musik med kombon Denon avr-x4100w samt Rubicon 6.

Har lyssnat så nu i några månader och "vant mig av" vid Audessey ljudet. Det blir fint med tryck och bas i PD läget men lite mindre framhävd diskant än i Audessey. På det hela taget ger PD ett tyngre och mörkare ljud vilket jag tycker låter verkligare samt skönare.

Högtalarna står 22cm från väggen nu istället för 10cm innan. Dom är även lite bredare isär...nästan en liksidig triangel, men inte riktigt.

Nu har jag äntligen minst lika bra ljud som jag upplevde i butiken! Har nog aldrig lyssnat så mycket på musik som nu! Nästa uppgradering blir 2 subbar, men det är nog ett år bort...stålarna gick tyvärr till en tv.

Det är nåt sjukt som händer mig när jag tycker det låter bra: Jag börjar lyssna på musik jag aldrig förr skulle rört med radiostyrd tång, bara för att det låter gött😊. Exempelvis: Chris Rea ( Road to hell , On the beach).
Spandau ballet ,(True). Hissmusik för bövelen, men vilka inspelningar!
Kraftwerk (,,We are the robots)
Calvin Harris ( How deep is your love)...,Är detta det ultimata bastryckstestet? Eller är det ,Mombasa med 2 cellos kanske? Den sistnämnda är nog den mest vällljudande inspelningen jag hört på min kombo.

#61

Postad 21 januari 2016 - 20:25

Unregisterede82735a2
  • Unregisterede82735a2
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 1

Musiktips, bastryckstest James Blake - Limit to your love. Eller varför inte lite orgelmusik, Långdans från Sollerön med Johan Hedin och Gunnar Idenstam



#62

Postad 21 januari 2016 - 22:05

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Musiktips, bastryckstest James Blake - Limit to your love. Eller varför inte lite orgelmusik, Långdans från Sollerön med Johan Hedin och Gunnar Idenstam


Oj, jäklar vad djup bas i dom låtarna! Man måste nog ha en sub eller 2 för att göra dom visorna rättvisa.

Vad händer egentligen i högtalarna med toner som är för låga för elementen, men ändå hörbara för örat? Låt säga att man lirar en 22Hz ton i Rubicon 6 som enligt spec rullar av vid 38 Hz. Kommer man höra en 22Hz ton, men alldeles för lågt, eller konverteras ljudet till det lägsta högtalaren klarar av, typ 38Hz?

#63

Postad 24 januari 2016 - 17:06

Unregistered162eb9d2
  • Unregistered162eb9d2
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Nu har Dali lagt upp Rubicon Vokal på deras uppdaterade hemsida :)

 

http://www.dali-spea.../rubicon-vokal/

 

 

 

#64

Postad 08 februari 2016 - 23:59

Mareld
  • Mareld
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har beställt en Rubicon vokal. Kommer kanske på fredag. Återkommer

Redigerat av Mareld, 09 februari 2016 - 00:50.


#65

Postad 09 februari 2016 - 08:13

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Oj, jäklar vad djup bas i dom låtarna! Man måste nog ha en sub eller 2 för att göra dom visorna rättvisa.
Vad händer egentligen i högtalarna med toner som är för låga för elementen, men ändå hörbara för örat? Låt säga att man lirar en 22Hz ton i Rubicon 6 som enligt spec rullar av vid 38 Hz. Kommer man höra en 22Hz ton, men alldeles för lågt, eller konverteras ljudet till det lägsta högtalaren klarar av, typ 38Hz?


Vid 22 Hz lär det vara i princip tyst.
Vid 38 Hz har högtalaren tappat 3 db ljudtryck.
Det fortsätter falla med frekvensen och vid 30 Hz är det inte omöjligt med 10-15 db minskat ljudtryck, kanske mer.

#66

Postad 09 februari 2016 - 08:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
24dB per oktav ska den tappa om den är portad, så det ska spelas på mycket effekt från förstärkaren innan det låter något i 22hz. Då mår nog högtalaren röv också misstänker jag. Konerna kan slå i och sånt med. Högtalaren är absolut inte på något sätt gjord för att spela låg bas. Det är rätt få som är imo.

#67

Postad 09 februari 2016 - 09:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Snacka om utförlig recension av Rubicon 8! Fattar jag det hela rätt, att den tycks lira ner till 32Hz med full kraft? Isåfall coolt av Dali att ange siffror som snarare är en underdrift än överdrift.

http://www.stereophi...LBHTdvrRvhsZ.97

Nej, det står att den börjar falla vid 40, men att en rumsnod gör att det låter vid 32. Själv har jag en nod på 42hz i mitt rum, det gör så att den frekvensen är förhöjd med över 10 dB ^^

#68

Postad 09 februari 2016 - 09:56

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Nej, det står att den börjar falla vid 40, men att en rumsnod gör att det låter vid 32. Själv har jag en nod på 42hz i mitt rum, det gör så att den frekvensen är förhöjd med över 10 dB ^^


Å fan. Kan det bli såna fenomen också. Komplicerat detta med ljud. Verkar som att 2 golvare med 2 subbar är enklaste sättet att få fullrange med så lite problem som möjligt. Siktar mot det målet.

#69

Postad 09 februari 2016 - 11:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Ja, den starkaste noden är den som är en full våglängd på rummets diagonal. Där får man en KRAFTIG förstärkning i många fall, ju hårdare väggar och golv samt täthet i rummet, desto större blir förstärkningen.

#70

Postad 09 februari 2016 - 12:44

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag har betongväggar och betongtak samt parkettgolv. Troligen hade jag vunnit mycket på att montera absorbenter.

Jag kan inte låta bli att fundera över varför det är så svårt att hitta en fullrange golvare så att man inte behöver subbar alls. Vore ju det ultimata. Om man fick fullrange för 60000 utan subbar så hade jag fan slagit till på det. Hade typ sparat 3kvm i rummet och sluppit massa inställningar.

#71

Postad 09 februari 2016 - 14:57

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Problemet är att det krävs massa luft för att få full output vid vad du nu räknar som fullrange, 20 Hz?
Massa lyft betyder både membranyta och lång slaglängd.
För att slippa dist och extrema effekter måste lådan vara stor.

Så kombon bra, stort(eller många mindre) element med stor låda blir både dyrt och ur designsynpunkt svårare.

Dessutom kommer det fortfarande att kräva mycket effekt. Eftersom effekten behövs i lägre register blir ett inbyggt slutsteg nästan en nödvändighet. Då är det bästa att basen endast spelar djupaste frekvens, vilket blir som att bygga in en sub i högtalaren.

Då är separata subbar alltid att föredra

#72

Postad 09 februari 2016 - 15:18

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0

Be Ingvar Öhman bygga ett par Darth Vader till dig, Andre ;)

DSC_6684%20(Large).JPG

 

Att hitta en golvhögtalare som spelar 20hz (eller helst ännu lägre) vid tillräcklig ljudstyrka är väldigt svårt.

Annars tror jag att många, långt ifrån alla på det här forumet dock, hade nöjt sig med ett par Canton Ergo RC-L. En ganska svårslagen golvhögtalare när det gäller basförmåga, tror jag i alla fall.


Redigerat av Warlokk, 09 februari 2016 - 15:19.


#73

Postad 09 februari 2016 - 15:38

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Problemet är att det krävs massa luft för att få full output vid vad du nu räknar som fullrange, 20 Hz?
Massa lyft betyder både membranyta och lång slaglängd.
För att slippa dist och extrema effekter måste lådan vara stor.

Så kombon bra, stort(eller många mindre) element med stor låda blir både dyrt och ur designsynpunkt svårare.

Dessutom kommer det fortfarande att kräva mycket effekt. Eftersom effekten behövs i lägre register blir ett inbyggt slutsteg nästan en nödvändighet. Då är det bästa att basen endast spelar djupaste frekvens, vilket blir som att bygga in en sub i högtalaren.

Då är separata subbar alltid att föredra


Det hade varit gött med inbyggda slutsteg. Då slipper man ju en låda till. Misstänker att det hade räckt med en högtalare som spelade ner till 25Hz med full kraft för att sen höras ok vid 20Hz. Skulle funka till nästan all musik, förutom de värsta orgelstyckena, men dom klarar jag mig utan.

#74

Postad 09 februari 2016 - 16:21

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Denna verkar ju klara alla tänkbara krav på en högtalare:

http://www.grande-ut...cifications.php

Misstänker att det blir svårt att få ett par för 60 papp dock😂.

#75

Postad 09 februari 2016 - 17:54

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Alternativet är att testa Lyngdorfs Roomperfect, det vart en väldig skillnad när jag testade mina golvare utan subb. Körde då i ett "dåligt" rum akustiskt, kände inte behov av subb då alls.

#76

Postad 09 februari 2016 - 17:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Sen så tycker jag att man borde fråga sig om man verkligen behöver full range i referensvolym. Man kanske klarar sig gott med 30hz och 90dB, då finns det en hel del på marknaden som räcker :)

#77

Postad 09 februari 2016 - 18:35

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Ronny: Det är onekligen en intressant fråga. Jag tyckte att Lyngdorfen i kombo med Rubicon 6 malde "finare" högtalarmärken. Det förvånade och störde mig. Jag hade på nåt sätt förväntat mig att Monitor Audio, B&W, Canton eller nåt annat mer känt skulle låta bättre. Lite märkesbög är jag allt har jag märkt. Dock tyckte jag Rubicon dominerade 30.000kr klassen även med bioförstärkare. Jag har dock inte testat Lyngdorfen i min betongbunker.

Zartok: Onekligen en intressant fråga. Vore kul att höra en högtalare som spelar ner till 30Hz. Lyssnade på Monitor Audio Gold 300 som är specad så. Har lyssnat på både gamla och nya. Den gamla lyssnade jag på samma dag som jag köpte Rubicon 6. Kan inte fatta att GX300 går djupare för så upplevde inte jag det. Tvärtom. Därför köpte jag Rubicon pga ljudet...fast MA hade varit lite coolare😉

#78

Postad 09 februari 2016 - 20:15

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
mina golvare går inte så långt ner heller, om jag minns rätt runt 35hz. Så Zartok har nog en rätt bra poäng i det han skrev om full range. Det kan låta jäkligt bra ändå.

För min del så känner jag att subb tillför så mycket flexibilitet att jag inte vill vara utan. Oavsett volym kan jag ställa lägre basen som jag vill, lättare att få till lixom. Och det kan vara bra/kul att ha olika högtalare med beroende på vad man lyssnar på. :)

#79

Postad 09 februari 2016 - 21:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

jag tycker också att jag har en bra poäng :D jag har själv tänkt att jag skulle klara mig basmässigt med exempelvis lilla pip, eller med ännu mer basfattiga r100. för mig så är det hur högtalaren presenterar sin bas så att säga =)



#80

Postad 11 februari 2016 - 16:14

Mareld
  • Mareld
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Snabb hjälp!
Har dali ikon 2, med ikon vokal. Ska jag börja med att byta centern ikon vokal mot en Rubicon vokal för 14 000.
Eller köpa mentor 6 med mentor vokal för 15 000.
Har yamahaförstärkare a1020 värd ca 7000 idag.
Den som svarar snabbt är väldigt hjälpsam

Redigerat av Mareld, 11 februari 2016 - 16:15.


#81

Postad 11 februari 2016 - 17:37

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Om du får Mentor 6 med en mentor vokal för 15 papp så får du nog mer för stålarna. Hoppet från ikon till mentor är stort ljudmässigt. Hoppet från mentor till rubicon är betydligt mindre anser jag.

#82

Postad 11 februari 2016 - 17:40

SHURE
  • SHURE
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Jag har varit ute efter att uppgradera min bioanläggning ett tag nu, den viktigaste högtalaren för mig är ju såklart centern så jag har lånat hem några olika högtalare.

Igår så lånade jag hem vokal centern och jag hade stora förhoppningar på den, tyvär så stod den sig inte så bra mot xtz divine centern som jag hade hoppats på.

I jämförelse så har rubicon en lite dovare karaktär med inte lika mycket detaljer i toppen, basmässigt så har divine en hårdare, djupare och samtidigt  fylligare bas än rubicon.

Xtz är vinnaren för mig med en klart större och öppnare ljudbild.



#83

Postad 11 februari 2016 - 18:55

Mareld
  • Mareld
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tack för snabba svar. Har nu mentor. Och imorgon kommer Rubicon vokal. Ska jämföra med mentor vokal.
SHURE, har du spelat in den då, annars låter den kanske dovt?
Vilken vokal var det du testat?

Redigerat av Mareld, 11 februari 2016 - 18:57.


#84

Postad 11 februari 2016 - 19:09

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Finns ett par Rubicon 5 svarta på Akkelis Audio för 14000:- 



#85

Postad 03 mars 2016 - 22:47

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Verkar som att Ljud och Bild älskar Rubicon men tycker Opticon är sådär. Har inte hört Opticon. Är det sån skillnad alltså?

http://www.ljudochbi.../dali-rubicon-8

http://www.ljudochbi.../dali-opticon-8

Tack för snabba svar. Har nu mentor. Och imorgon kommer Rubicon vokal. Ska jämföra med mentor vokal.
SHURE, har du spelat in den då, annars låter den kanske dovt?
Vilken vokal var det du testat?


Lite nyfiken...hur var Rubicon vokal?

#86

Postad 04 mars 2016 - 07:58

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Jag har haft hemma Rubicon 6, Rubicon vokal. Opticon 6 och Opticon (vokal?).

 

Dessa högtalare mellan är skillnaden jättestor. Hade först hemma Rubicon och verkligen njöt av musiken.

Rubicon 6 spelar djupt, stort och öppet. Det är lite attack i trummorna, toppen är ren och mjuk. Sången låter naturlig. Massa harmoni och emellanåt lite euphoria :)

 

Opticon 6, saknar attack och djupt. Spelar inte alls lika rent i toppen. För mig var det stor skillnad, skulle aldrig kunna köpa Opticon då jag anser det finns bättre högtalare i den prisklassen. Rubicon överväger jag verkligen.

 

Rubicon vokal spelar stort också, saknar kanske lite attack, men skulle vilja påstå den spelar neutralt.

 

Opticon vokal hade en lite tendens att låta låda, samma sak här med toppen, inte så mjuk som Rubicon.



#87

Postad 04 mars 2016 - 09:07

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0

Vilka av övriga högtalare som du har lyssnat på tycker du kommer närmst Rubicon ljudmässigt? Dvs finns det någon annan kandidat du överväger också?



#88

Postad 04 mars 2016 - 09:33

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Vilka av övriga högtalare som du har lyssnat på tycker du kommer närmst Rubicon ljudmässigt? Dvs finns det någon annan kandidat du överväger också?


Dynaudio excite x38. Spelar också med skön tyngd. Dock aningen mer sibilans. Ska faktiskt låna hem AudioVector sr3 super då när jag hörde den i butik tyckte den hade väldigt bra kontroll på alla register samt spelade djupt som jag gillar.

#89

Postad 04 mars 2016 - 11:09

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Jag har under de senaste månaderna provlyssnat både Audiovector sr3, super och signature, Dali Rubicon 6 och även B&W CM10 S2.

 

Det är inte första gången jag provlyssnar Audiovectors högtalare, även om det var första gången jag lyssnade på den nya serien. Helt ärligt har jag varit besviken efter varje provlyssning med AV och nya SR3-serien var tyvärr inget undantag. Jag tycker att de är alldeles för ljusa, saknar djup och fyllig bas och har även vass diskant. Man ska ju aldrig ge upp på ett märke, men efter tre högtalargenerationer med samma brister kommer jag nog se mig runt efter andra märken ett bra tag framöver.

 

Jag har redan skrivit om min jämförelse mellan Rubicon 6 och CM10 S2 i andra trådar här, men Rubicon 6 passade min smak betydligt bättre. Som någon skrev ovan, bra attack i trummor och en av de bästa diskanterna jag har hört. Inget vasst ssss ljud, men ändå fullt med detaljer.



#90

Postad 04 mars 2016 - 12:55

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Jag har under de senaste månaderna provlyssnat både Audiovector sr3, super och signature, Dali Rubicon 6 och även B&W CM10 S2.

Det är inte första gången jag provlyssnar Audiovectors högtalare, även om det var första gången jag lyssnade på den nya serien. Helt ärligt har jag varit besviken efter varje provlyssning med AV och nya SR3-serien var tyvärr inget undantag. Jag tycker att de är alldeles för ljusa, saknar djup och fyllig bas och har även vass diskant. Man ska ju aldrig ge upp på ett märke, men efter tre högtalargenerationer med samma brister kommer jag nog se mig runt efter andra märken ett bra tag framöver.

Jag har redan skrivit om min jämförelse mellan Rubicon 6 och CM10 S2 i andra trådar här, men Rubicon 6 passade min smak betydligt bättre. Som någon skrev ovan, bra attack i trummor och en av de bästa diskanterna jag har hört. Inget vasst ssss ljud, men ändå fullt med detaljer.


Är också rädd AudioVector kommer låta lite tunn. Har du testat Dynaudio x38? Gillar också Rubicon. Har du köpt dem? Lägsta basen var lite bumlig hos mig, fast jag gissar på akustiken.

#91

Postad 04 mars 2016 - 15:56

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Har faktiskt inte lyssnat så mycket på Dynaudio förutom Xeo 4 och 6, så vågar inte göra någon jämförelse där direkt. Jag kommer köpa Rubicon 6, det är bara en tidsfråga. Basen kanske inte är den lättaste att få till, men min tanke är att köra den med Lyngdorfs förstärkare med Room Perfect och då fixar den en torr och fast bas åt mig :) Man pallar ju inte sätta upp äggkartonger eller fula ljudabsorbenter i vardagsrummet, hade blivit mobbad av både familj och vänner haha



#92

Postad 04 mars 2016 - 16:03

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Har faktiskt inte lyssnat så mycket på Dynaudio förutom Xeo 4 och 6, så vågar inte göra någon jämförelse där direkt. Jag kommer köpa Rubicon 6, det är bara en tidsfråga. Basen kanske inte är den lättaste att få till, men min tanke är att köra den med Lyngdorfs förstärkare med Room Perfect och då fixar den en torr och fast bas åt mig :) Man pallar ju inte sätta upp äggkartonger eller fula ljudabsorbenter i vardagsrummet, hade blivit mobbad av både familj och vänner haha


Vad har du idag?

#93

Postad 05 mars 2016 - 00:27

Mareld
  • Mareld
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Har inte hämtat ut Rubicon vokal. Finns kvar på hifi-klubben på Sveavägen i rött om någon är intresserad.
Undrar om rubicon vokal matchar mina mentor 6. Eller om jag bara ska behålla mentor vokal som center.
Det är stort ljud med ös från mentor vokal, men reflexportar framåt gillar jag inte alls. Ett brummigt ljud som lägger sig i. Visst den går då att placera nära vägg i bakkant, men jag gillar inte reflexportar framåt.
Rubicon vokal har en port bakåt som jag förstår det, det är ju kanon.
Har en tanke på att plugga de gamla och såga nya portar bak istället. Vad kan gå fel? :)

Redigerat av Mareld, 06 mars 2016 - 22:10.


#94

Postad 06 mars 2016 - 11:00

Lewdas
  • Lewdas
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Vad har du idag?

 

Idag har jag en Marantz PM-15. Tänkte stream all musik via en Auralic Mini.


Redigerat av Lewdas, 06 mars 2016 - 11:01.


#95

Postad 12 mars 2016 - 18:38

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Finns det verkligen ingen högtalare upp till 30k som kan spela djup fast bas och ha en mjuk toppen? Tycker Rubicon 6 är aningen svampig faktiskt.

#96

Postad 12 mars 2016 - 18:42

Unregistered5cc4e806
  • Unregistered5cc4e806
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Finns det verkligen ingen högtalare upp till 30k som kan spela djup fast bas och ha en mjuk toppen? Tycker Rubicon 6 är aningen svampig faktiskt.

dynaudio x38 super bas med rätt stärkare



#97

Postad 12 mars 2016 - 19:55

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

dynaudio x38 super bas med rätt stärkare

 

Ja, dessa står ju faktiskt på listan för hemlån härnäst, har haft hemma x34 men blev besviken att de inte ville spela tillräckligt högt. Hoppas x38 vill det.



#98

Postad 12 mars 2016 - 22:35

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ja dynaudio x38 och x44 är bättre val om
Man vill spela högt. X34 är kanske inte så lämpad att spela högt
Den är nog mer för gjord för medelstora rum på medel höga nivåer.
Här är ett test från ljud och bild med x34
http://www.ljudochbi...udio-excite-x34
Full pott på testet det enda dom tyckte var lite sämre var att dom inte kunde spela allt för högt.

#99

Postad 12 mars 2016 - 23:02

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Ja dynaudio x38 och x44 är bättre val om
Man vill spela högt. X34 är kanske inte så lämpad att spela högt
Den är nog mer för gjord för medelstora rum på medel höga nivåer.
Här är ett test från ljud och bild med x34
http://www.ljudochbi...udio-excite-x34
Full pott på testet det enda dom tyckte var lite sämre var att dom inte kunde spela allt för högt.


Jo har läst det testet. Roligt att de tycker samma som jag tycker på x34 o cm8.

#100

Postad 13 mars 2016 - 08:54

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0

Finns det verkligen ingen högtalare upp till 30k som kan spela djup fast bas och ha en mjuk toppen? Tycker Rubicon 6 är aningen svampig faktiskt.


Efter ett år med Rubicon 6 så har jag märkt att högtalarna tycks "favorisera" bra inspelningar mer än mina förra Tannoy högtalare. Basen kan definitivt vara "bumlig" i vissa inspelningar för att vara kalas i andra inspelningar. Spela t.ex "Mombasa" med 2Cellos eller "The Devil and I" med Slipknot. Jag tycker det låter väldigt tight i mina öron. Tannoyerna var mera insmickrande för alla inspelningar men vi lyssnade inte mycket på musik med dom. Rubicon har inte samma omedelbara wow-faktor men nu lyssnar alla i familjen på musik i princip jämt. På mycket högre volym än med Tannoyerna dessutom.

Min oerhört långsökta poäng är att det här med hur man upplever ljud även har en subtil del utöver det uppenbara som man hör direkt när man provlyssnar.

I vår familj har Rubicon 6 helt klart fixat långtidstestet. Man blir inte "lyssningstrött" om det nu finns nåt som heter så.

Med det sagt hade jag gärna haft djupare och distinktare bas emellanåt men jag tror en subwoofer eller 2 är det enda som fixar den biffen.

Jag låter som en pårökt hippie nu😉.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.