Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Chromecast audio

145 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 31 juli 2016 - 17:00

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0

Ja, antingen har Google hittat på något eller så är det Spotify Connect som gjort någon ändring. Riktigt störigt att så fort man vill byta låt med "hoppaframåtknappen" så hänger sig uppspelningen. Byter då över till iPadens högtalare några sekunder, sen tillbaka till CCA'n så funkar det igen. Så har det varit i nån månad nu.

Kör spotify connect med min Denon-uppsättning och det har aldrig krånglat den senaste månaden. Det måste vara ett google-specifikt problem.



#102

Postad 31 juli 2016 - 19:44

Dadid
  • Dadid
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Kör idag max2play på Raspberry PI med Hifiberry DAC/förstärkare i stugan.

Saknar spotifygränssnittet så jag har kopplat över den till Airplayfunktion istället för Squeezeplug.

Ljudet är förhållandevis jättebra via Ett par DLS Flatbox.

Om ja byter ut Raspberryn med det påhängda Hifiberrykitet mot en Chromecast måste jag ha en liten förstärkare (tekniken står på en vind). Vad rekommenderas? Räcker det med en sån där kinesisk klass D? för att matcha Hifiberryn?

Hur skulle ni ha gjort med DAC? Hur når jag billigast fram till minst samma prestanda som Hifiberryn?

 

//David



#103

Postad 31 juli 2016 - 21:42

dewpo
  • dewpo
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Jag har hittills haft Google music som jag spelat via Chromecast audion och det har nästan aldrig krånglat, Jag bytte nyss till Tidal hifi och det verkar också fungera klander fritt, Men jag har däremot haft problem att spela upp 96/24 flac filer via chromecasten, Det har fungerat ibland men krånglat vid andra tillfällen. När det krånglat har jag inte fått lås på optiska signalen och Cc har kännts väldigt varm. Det verkar som den inte gillar en kombination av hög bitrate svag wifi signal och varmt väder...

 

Bifogad fil  PHOTO_20160731_225008.jpg   100,91K   0 Antal nerladdningar

Chromecast audio spelar Tidal hifi via bravo reclocker til en dac-x9


Redigerat av dewpo, 01 augusti 2016 - 11:00.


#104

Postad 01 augusti 2016 - 12:49

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Kör spotify connect med min Denon-uppsättning och det har aldrig krånglat den senaste månaden. Det måste vara ett google-specifikt problem.


Tack för info!

#105

Postad 18 november 2016 - 15:52

Billy Gibbons
  • Billy Gibbons
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Hej,
Ser att flera i tråden haft problem med att cc:n skippar låtar och slutar streama o.s.v..
Har någon hittat nån lösning på detta? Har fått samma problem här....

#106

Postad 19 november 2016 - 11:54

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

  • 443 inlägg
  • 0
Fick nyss upp ögonen för cca (bättre sent än aldrig)
Men vad gör bäst ljudkvallitet/stabilast cca eller bt apt-x?

#107

Postad 19 november 2016 - 12:07

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Fick nyss upp ögonen för cca (bättre sent än aldrig)
Men vad gör bäst ljudkvallitet/stabilast cca eller bt apt-x?

Det måste ju ändå vara Chromecast Audio. Jag har aldrig haft några problem med dess stabilitet och då har jag kört upp till 24 bitar 192 kHz ut via optiskt på den. Bluetooth och högupplösta filer och andra sidan, har jag negativa erfarenheter av vad gäller stabilitet, även över apt-x. Vad gäller apt-x kommer väl inte den teoretiska ljudkvaliteten upp i samma klass som bitperfekt ljud vilken chromecast audio kan leverera till extern dac (då lär den väl med största sannolikhet även fixa det till sin interna dac).

#108

Postad 19 november 2016 - 13:17

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Fick nyss upp ögonen för cca (bättre sent än aldrig)
Men vad gör bäst ljudkvallitet/stabilast cca eller bt apt-x?

fördelen med cca vs bt är ju att du inte måste ha telefonen så nära mottagaren. Cca tar ju streamwn från wifi och mobilen agerar fjärr över wifi.

#109

Postad 19 november 2016 - 18:41

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Fick nyss upp ögonen för cca (bättre sent än aldrig)
Men vad gör bäst ljudkvallitet/stabilast cca eller bt apt-x?


Har du inte köpt något än så titta på asus r-100 också. Riktigt bra musik streamer.

#110

Postad 06 december 2016 - 13:59

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Klarar CCA kombinationen flac, Replay Gain och Gapless playback?



#111

Postad 06 december 2016 - 15:34

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Klarar CCA kombinationen flac, Replay Gain och Gapless playback?

den ska klara det



#112

Postad 06 december 2016 - 15:37

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

den ska klara det

Trevligt, har du testat?

 

Vilken mjukvara funkar? Plex verkar inte klara Replay Gain tyvärr.



#113

Postad 06 december 2016 - 15:57

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

jag kör från plex.

 

ha direktström aktiverat så den spelar upp  flac utan konvertering


Redigerat av Duckface21, 06 december 2016 - 15:59.


#114

Postad 07 december 2016 - 10:50

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

jag kör från plex.

 

ha direktström aktiverat så den spelar upp  flac utan konvertering

 

 

Använder du Replay Gain?



#115

Postad 07 december 2016 - 11:42

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Fixar cc flac?

#116

Postad 07 december 2016 - 11:56

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Fixar cc flac?


Ja, upp till 192 kHz och 24 bitar.

#117

Postad 07 december 2016 - 22:12

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Använder du Replay Gain?

nej 



#118

Postad 09 december 2016 - 22:15

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Tja

 

Precis köpt mig en CCA, kör ju via Spotify från telefonen, tycker ljudet inte blir spec bra.. Kör den verkligen i 320kbs, som är max ? Kör med optisk kabel. Går ju inte att ställa in kvalitén på streamen när man kör via CCA

 

/ncc 



#119

Postad 09 december 2016 - 22:18

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Kvalitén som är inställd i appen ska streamas

#120

Postad 10 december 2016 - 12:55

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Tja
 
Precis köpt mig en CCA, kör ju via Spotify från telefonen, tycker ljudet inte blir spec bra.. Kör den verkligen i 320kbs, som är max ? Kör med optisk kabel. Går ju inte att ställa in kvalitén på streamen när man kör via CCA
 
/ncc

Låter som att något inte är i sin ordning. Chromecast ska kunna leverera en bitkorrekt dataström till din dac. Dåligt felaktigt ljud orsakas rimligen av antingen någon inställning eller att du inte är nöjd med din dac.
Vad har du för dac? Har du kopplat annan digital källa och kört Spotify, till samma dac och kanske till och med samma optiska "kabel" och fått ett bättre resultat?

#121

Postad 10 december 2016 - 15:24

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

enligt spotify i deras forum så  spelar det ingen roll va man ställer in i appen då CC och spotify connect alltid kör högsta kvalitet telefonen agerar bara  fjärr  inget annat



#122

Postad 31 mars 2018 - 12:19

Dadid
  • Dadid
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Irriterande nog tycks inte Storytel förstå nyttan av att likt alla andra streamingleverantörer implementera stöd för Chromecast.

För Androidanvändare är det inte hela världen då vi kan gå omvägen via att casta telefonens ljud via Google home.

Värre tycks det vara för Iphoneanvöndarna. Så vitt jag kan se saknas funktionen i IOS-versionen av appen.

Finns det någon workaround?

#123

Postad 31 mars 2018 - 16:31

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Irriterande nog tycks inte Storytel förstå nyttan av att likt alla andra streamingleverantörer implementera stöd för Chromecast.

För Androidanvändare är det inte hela världen då vi kan gå omvägen via att casta telefonens ljud via Google home.

Värre tycks det vara för Iphoneanvöndarna. Så vitt jag kan se saknas funktionen i IOS-versionen av appen.

Finns det någon workaround?

skicka skärmen via airplay så får du även ljudet stödjer inte mottagaren bild så blir det bara ljud... va de gäller cast från ios så e det värre du kan  dock om din telefon/pad är jailbreakad så finns det  homebrew apps för just det bara kolla på cydia


Redigerat av Duckface21, 31 mars 2018 - 16:42.


#124

Postad 31 mars 2018 - 19:21

Dadid
  • Dadid
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Thnx

#125

Postad 17 februari 2019 - 11:19

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Om det är nån som vill castifiera en ljudanläggning så rear ElGiganten ut Chromecast Audio för 299kr idag(eller denna helgen kanske det var, upptäckte det nyss av en slump), det är det lägsta priset den haft på ett bra tag. Skulle ändå köpt såna nu, så den rean kom lämpligt.

 

Nu är bara frågan vart sjutton kan man hitta den lilla gula Toslink-MiniToslink-kabeln billigast.. Googles egna pris är löjligt högt.



#126

Postad 17 februari 2019 - 11:26

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0
Vad jag har läst så streamar chromecasten i 256 trots att Spotify kör 320

#127

Postad 17 februari 2019 - 20:36

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Vad jag har läst så streamar chromecasten i 256 trots att Spotify kör 320

Vad jag vet så är det Spotify's CCA-receiver som är programmerad att spela upp i max 256Kb/s, det är inte en begränsning i Chromecast Audio(som mig veterligen ska kunna spela upp Tidal HiFi/Flac utan problem, dock inte Masters), så den dagen Spotify's tekniker får för sig att uppdatera receivern till att spela upp 320Kb/s, så kommer så ske.



#128

Postad 21 februari 2019 - 19:16

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Extremt najs med multiroom.
Har 2st sen tidigare och köpte 2st till i helgen på Elgiganten så i sommar kan man spela i hela huset plus trädgården.
Fattar inte att dom lägger ner en sån storsäljare.

#129

Postad 21 februari 2019 - 21:26

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

De som är så bra numera med multiroom är att man behöver ju inte bara cca för att köra det de funkar Sen nån uppdatering tillbaka med cc2 eller ccu också
 


Redigerat av Duckface21, 21 februari 2019 - 21:27.


#130

Postad 10 juli 2020 - 07:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Jag har en chromecast 2 som jag kopplat via en HDMI-extraktor till en förstärkare och kör Spotify. Har märkt att det blir korta ljudbortfall då och då. Läste att det även händer med chromecast audio. Nån som råkat ut för det?



#131

Postad 21 augusti 2021 - 12:10

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Problem!!

 

Har 4st som jag kopplat ihop i en grupp, Underbart!!

Lånade ut dom till brorsan som var tvungen att byta namn på 2st så att han skulle få en grupp.

När jag fick tillbaka dom så funkade inte min grupp, nollade alla och började om från början.

Alla installerar sig fint och syns i googleappen men när jag klickar på skapa grupp står det bara, Ingen enhet hittades i detta nätverk.

Någon med ett förslag hur jag ska få det att funka?



#132

Postad 21 augusti 2021 - 13:11

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Problem!!

 

Har 4st som jag kopplat ihop i en grupp, Underbart!!

Lånade ut dom till brorsan som var tvungen att byta namn på 2st så att han skulle få en grupp.

När jag fick tillbaka dom så funkade inte min grupp, nollade alla och började om från början.

Alla installerar sig fint och syns i googleappen men när jag klickar på skapa grupp står det bara, Ingen enhet hittades i detta nätverk.

Någon med ett förslag hur jag ska få det att funka?

Jag har mixtrat mycket lite med dela upp Google-produkter i Home, Room och Groups, eftersom jag märkte att enheter låser sig till en grupp eller ett hem, och sen blir okontrollerbara från en Home-app som körs utan ett Home eller inte är med i samma Home, detta utan några varningar när man lägger till dom från första början.

Om du med "nollade alla" menar att du fabriksåterställt dom, och du uteslutit fel på den enheten du försöker styra ifrån(det finns för övrigt buggar i två senaste versionerna av Home-appen som ställer till det för dom som kör utan Home och rum eller grupper) så är en möjlig logisk förklaring att dom är låsta till din brors Home via MAC-adresserna(jag har aldrig läst att det fungerar så, men Google verkar göra allt för att döda Chromecast Audio-produktens funktionalitet likt när dom förstörde alla Nexus Player's, som fungerade finfint med AndroidTV7 innan Google tvingade upp dom på 8.0.0 utan en enda bugfix), och att du behöver återansluta dom dit och sen plocka bort dom manuellt först ur hans Home, innan du försöker omgruppera dom i ditt egna Home.

Alternativt att du nollställer din egna Home-app och ditt Home. Senaste versionerna av Home-appen är som sagt buggiga och jag har tvingats nedgradera Home till 2.38.1.7  för att överhuvudtaget kunna styra mina Home/Group/Room-fristående enheter. Jag har inget behov eller intresse av att dela upp mina enheter i Home/Room/Groups.



#133

Postad 23 augusti 2021 - 16:21

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0

Ja dom är fabriksåterställda så jag började helt från början.

 

Tror oxå att det hänger ihop med uppgradering av Home-appen.

Hur kan jag gå tillbaka till en tidigare?



#134

Postad 23 augusti 2021 - 16:53

jdaniels
  • jdaniels
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 1

Gick tillbaka till en äldre version och det funkar perfekt!



#135

Postad 23 augusti 2021 - 17:59

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Gick tillbaka till en äldre version och det funkar perfekt!

Se där, det var det jag kände på mig att det var Home-appen som strulade.

Jag kan omöjligen vara den enda som kör Home-appen och mina Chromecast's utan att skapa Hem, Grupper och Rum knutna till en privat email-adress, vilket jag saknar behov av, men tanken har slagit mig att Google's "bug" i senaste versionerna av Home-appen är medveten tillagd för att tvinga folk skapa Hem, rum och grupper, eftersom den processen inkluderar en förfrågan om ens hemadress, vilket man i sin tur förvisso än så länge kan klicka bort. I den första versionen där Home-appen började bugga ville Google även ha min röst för Voice Match, vilket ju aldrig kommer ske.

Tyvärr är mina ChromecastAudio inte mycket att ha längre, då dom inte stödjer gapless playback från AppleMusic(gör dom det från Spotify?), vilket är vad jag använder dom till just nu, då jag inte har någon annan enhet som kan spela upp AppleMusic från Android. Min Audio Pro Link-1 fungerar inte heller trots att den ska stödja AirPay.

Från iTunes under Windows lyckas jag överhuvudtaget inte ansluta till nånting.



#136

Postad 23 augusti 2021 - 20:38

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0

Tyvärr är mina ChromecastAudio inte mycket att ha längre, då dom inte stödjer gapless playback från AppleMusic(gör dom det från Spotify?), vilket är vad jag använder dom till just nu, då jag inte har någon annan enhet som kan spela upp AppleMusic från Android. Min Audio Pro Link-1 fungerar inte heller trots att den ska stödja AirPay.

 

Nej, gapless playback fungerar inte med Spotify heller.



#137

Postad 23 augusti 2021 - 21:30

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Nej, gapless playback fungerar inte med Spotify heller.

Jag förstår. Har inte provat det med Spotify på över ett års tid sen sist

Tekniskt sett måste det givetvis vara möjligt för dom olika streaming-leverantörerna att koda sina egna receivers som laddas in i Chromecast resp. Chromecast Audio till att stödja gapless playback, alternativt att dom skickar ut album och EPs som en enda lång fil med QUE-styrning, men ingen verkar bry sig om det, vilket är obegripligt nonchalant mot konsumenterna. :(

Just nu är jag ute efter nån enkel streamer med digital coax- eller Toslink-utgång som stödjer gapless playback för AppleMusic, men har gått bet på att hitta någon, så jag lägger nog ner den tjänsten inom kort och går tillbaka till Spotify, där gapless playback fungerar finfint både med ArgonAudio Stream 2/3M och Link-1.

Eller ja, än så länge, kanske man inte ska lita på när dom släpper lossless, vilket väl borde komma inom kort.



#138

Postad 21 november 2021 - 16:24

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

En fråga kan inte barn konton casta? dotterns konto kan varken casta till tv eller audio.. knappen saknas helt på youtube


Redigerat av Duckface21, 21 november 2021 - 16:25.


#139

Postad 21 november 2021 - 17:05

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

En fråga kan inte barn konton casta? dotterns konto kan varken casta till tv eller audio.. knappen saknas helt på youtube

Det är en bugg i senaste uppdateringen av YT Kids enligt vad jag sett, Google vet om det.



#140

Postad 21 november 2021 - 20:06

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

  • 4 336 inlägg
  • 0

Det är en bugg i senaste uppdateringen av YT Kids enligt vad jag sett, Google vet om det.

jo en använder inte ens yt kids använder vanliga youtube appen.. men grymp iriterande att hon inte kan  casta till sin tv .. gjorde en nödlösning  med att  satte upp en remoteapp på min server för chrome  och skapa ett nytt konto vuxen konto på det bara för att hon ska kunna casta 



#141

Postad 19 april 2022 - 12:47

Billy Gibbons
  • Billy Gibbons
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Hej,

Trist att dessa har utgått...

Finns det nån Kinakopia eller dylikt som man kan använda som en Chromecast Audio?

Skulle behöva en till (minst).... Gillar enkelheten och att man kan få Spotify, internetradio m.m. till vilken enhet som helst.



#142

Postad 19 april 2022 - 18:08

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
De säljs begagnade. Vill du ha nytt finns det streamers med inbyggd CA, t.ex. Argon Audio Solo, som dock kostar en del.

#143

Postad 21 april 2022 - 09:55

Billy Gibbons
  • Billy Gibbons
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Tack för tipset, lite över budget dock....



#144

Postad 21 april 2022 - 10:50

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
CCA (puckvarianten) säljs för 600-800 kr på Tradera. Såg också en Argon Audio Solo för 1500 kr på Blocket.

Redigerat av Mange36, 21 april 2022 - 10:52.


#145

Postad 21 april 2022 - 11:04

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Säger som alla andra köp en beg.
Jag köpte min beg på Tradera.
Annars finns denna
https://www.ljudfoku...iroom-stod.html
Men då tappar man ju enkelheten o smidigheten med Google o kunna knyta flera Chromecast till varandra m.m.

#146

Postad 21 april 2022 - 14:30

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Användaren Freeeeeedrik(med en konstig stavning) hade ju köpt en WiiM Mini som väl kostade en tusing, men jag hittar inte den tråden nu, den kan inte ligga i rätt forum? Jag var själv nyfiken på om den kunde spela upp lossless AppleMusic(och även SpotifyConnect) med gapless playback styrt från AppleMusic under Android eller Itunes för Windows, men han postade inget mer om den sen.

Hittade en tråd om den på ett annat forum men ingen nämner där hur den funkar för just den kombon, bara massa snack om AirPlay 1/2 som jag knappt förstår hur det fungerar, efter skräckupplevelsen med Itunes för Windows till AudioPro Link1, där AppleMusic inte spelas upp i Link1 direkt från deras servar, utan allt studsar via iTunes i Windows-datorn, en så urbota korkad lösning så jag baxnade. Cast och SpotifyConnect har fungerat i säkert 10 år nu, uppspelningen sker i enheten direkt från servarna, inte från styrenheten oavsett OS, men det verkar vara något Apple inte klarar av att lösa.

Problemet med Chromecast/Audio är ju att inga tjänster(med möjligt undantag för GoogleMusic, om någon har det?) implementerat korrekt gapless playback-uppspelning via MSE(som kan förladda nästa spår) i sina Chromecast receivers. Antagligen för att teknikerna är ungdomar som bara lyssnar på skräpmusik av låt-artister, men aldrig kommit i närheten av ett live- eller konceptalbum av riktiga artister och band.

/End surgammalgubbemode

:D





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.