Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Väggbeklädnad,nålfiltsmatta

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 september 2019 - 06:46

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Håller i detta nu på med mitt biorum och inom kort dags för att "tapetsera" väggarna med nålfiltsmatta. Undrar om det är golvlim som gäller något jag blev rekommenderad av ett byggföretag. Väggarna är OSB skivor och mattan kommer på två meters bredd.



#2

Postad 17 september 2019 - 17:25

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Har testat att limma upp scenmolton på väggen. Fungerade inte så bra eftersom limmet inte greppade över hela ytan. Testade även att sätta upp en list uppe vid taket . Skruvade därefter fast moltontyget och nälfiltsmattan med monteringsskruvar vilket inte heller fungerade eftersom mattan och moltonet var så glest att den inte klarade av tyngden eller att någon lutade sig mot väggen. 

Testade att lägga tyget och mattan mellan två trälister med måtten ca 1,5 x 4 cm. drog igenom skruvar var 20 cm. Därefter borrade jag hål i listen med 50 cm avstånd så att jag kunde skruva upp skapelsen på väggen. Vid golvet och på sidorna på väggen monterade jag också lister så jag kunde spänna tyget och mattan. Blev perfekt utan några skrynklor.

Ska man ha nålfiltsmatta eller textil på väggarna bör man komma ihåg att mattor och tyg brinner bra. Scenmolton ska vara brandsäkert. Scenmolton finns i massor med färger vilket innebär att när bion är klar och man efter någon månad inser att svarta väggar är skittråkiga och att bion bara går att använda som bio. Kan man för en rimlig summa köpa nytt scenmolton i någon snygg bordellröd färg. Tycker inte att det stör med lite färg på scenmolton.. Lite fär gör att det blir trevligare när man använder bion som gubbpub. 



#3

Postad 17 september 2019 - 17:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Jag har satt just nålfiltsmatta på väggen. Limmade upp det med golvlim och det sitter som berget. Det var dock inte lätt att få upp så jag rekommenderar att ni är några stycken.

 

Minns jag rätt var instruktionerna att dra på limmet med en limspridare och vänta en stund (typ en kvart om jag minns rätt) för att mattan ska fastna hyfsat direkt. Ni vill inte stå och hålla den still någon längre tid. Vår strategi var att börja i mitten och gå ut mot kanterna genom att stryka fast den med en plastspackel.

 

Jag hade också scenmolton som alternativ men efter att ha testat på en mindre bit konstaterade jag att det såg mycket sämre/billigare ut. Om det blir snyggare med nålfiltsmatta eller inte beror förstås på vilken typ man använder. Jag har sett riktigt fula sådana också.



#4

Postad 17 september 2019 - 18:15

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Jag köpte självhäftande nålfiltsplattor till min innerdörr. Blev rätt bra. Klart skarvarna syns på nära avstånd men det är inget som stör.

/r

#5

Postad 17 september 2019 - 19:08

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Det beror nog på typen av matta, den jag satte hade så skarpa kanter att jag nog inte skulle hitta den skarv jag har ens om jag letade idag.

 

Ah, missade att du skrev plattor.


Redigerat av Loco.spk, 17 september 2019 - 19:08.


#6

Postad 20 september 2019 - 06:38

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Jag har satt just nålfiltsmatta på väggen. Limmade upp det med golvlim och det sitter som berget. Det var dock inte lätt att få upp så jag rekommenderar att ni är några stycken.

 

Minns jag rätt var instruktionerna att dra på limmet med en limspridare och vänta en stund (typ en kvart om jag minns rätt) för att mattan ska fastna hyfsat direkt. Ni vill inte stå och hålla den still någon längre tid. Vår strategi var att börja i mitten och gå ut mot kanterna genom att stryka fast den med en plastspackel.

 

Jag hade också scenmolton som alternativ men efter att ha testat på en mindre bit konstaterade jag att det såg mycket sämre/billigare ut. Om det blir snyggare med nålfiltsmatta eller inte beror förstås på vilken typ man använder. Jag har sett riktigt fula sådana också.

Har också hört att golvlim är det som gäller. Hur upplever hörnen, lätt att få till ?



#7

Postad 20 september 2019 - 06:59

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Den matta jag satte var väldig enkel att sätta i hörnen. Den är så formstabil att det bara vara att "skjuta in den" mot kanten och sedan göra likadant med den andra biten så de möts. Skarven är helt osynlig.



#8

Postad 23 september 2019 - 06:44

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Den matta jag satte var väldig enkel att sätta i hörnen. Den är så formstabil att det bara vara att "skjuta in den" mot kanten och sedan göra likadant med den andra biten så de möts. Skarven är helt osynlig.

Ok. Så du kapade mattan i hörnen och fortsatte med en ny våd på mötande vägg ?

Vet inte om nålfiltsmattan jag ska köpa är tung ( 2 metersbredd ) men funderar på om man även bör häfta fast den i osb skivan plus på golvlim. I alla fall häfta högst upp där vägg möter tak för att avlasta limmet.

Du har inga bilder på ditt rum eller ännu hellre, vid själva byggandet ?



#9

Postad 23 september 2019 - 09:11

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ja, med den matta jag använde så hade det blivit svårt att böja den snyggt i hörnen eftersom den är rätt styv.

 

Jag hade gips ytterst så häfta var inget alternativ för min del. Har du OSB kanske det är en ide men jag hade nog fortfarande inte gjort det. Limmet biter rätt fort och när mattan väl satt där den skulle var det inte så jobbigt att hålla den ytterligare några minuter medans limmet bet ordentligt (kanske beror på vilket lim man använder).

 

Tyvärr dåligt med kort. Jag hittade en bild i en annan forumtråd men jag vet inte hur mycket det ger dig, det är ingen närbild och inte på någon skarv.

 

https://www.minhembi...=2#entry4141068



#10

Postad 23 september 2019 - 12:51

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Riktigt snyggt ! Kommer också få tillverka egna högtalarfronter på ram då jag har surrarna ståendes i 120s djup vägg. Var har du köpt magneterna ?

 

Visst fick du måla ramarna innan du spände på högtalartyget då det  är rätt så genomskinligt ?

 

Känns som lite halvkritiskt då det kommer till limningen att vara snabb så inte den brinner fast i "olod". Blir att ta hjälp av vänner vid tillfället.



#11

Postad 23 september 2019 - 14:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Magneterna tror jag att jag köpte på classe. De har små neodymmagneter med skruvhål i mitten.

 

Och ja, fick måla ramarna innan jag spände tyg på dem. Jag målade även lådorna (som inte är med på bilden) svarta inuti. Det blev riktigt bra och om man inte vet att det är två hål där så ser man dem inte när det är halvskumt i rummet.

 

Jag rekommenderar att du provlimmar en liten bit på någon spillskiva först för att få en känsla för hur länge du ska vänta innan du börjar sätta upp mattan och hur lång tid du har på dig innan det är för sent. 



#12

Postad 23 september 2019 - 14:59

freggz
  • freggz
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Golvlim tar lite längre tid för att torka så du har en stund på dig att på den på plats, gjorde exakt samma sak för i somras med 2 m bredd och golvlim.

Tips är tejpa över doshål för kontakter och uttag annars kommer du få lim i gängorna om du ska montera tillbaka dem.

Skruva mattorna tillfälligt i överkant annars ramlar dem ner genom att du inte för självsuget som vid tapetsering, släpper du mattan så ramlar den ner.

Har du OSB skivor så räkna ut vart skarvarna kommer och måla svart mellan skarvarna så syns det inte om du får en glipa.

Kolla att limmet är vattenbaserat så du kan tvätta på väggen om du får limkladd, kan vara svårt att undvika...

 

Lycka till 



#13

Postad 23 september 2019 - 15:06

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Skruva (eller häfta som ytspänning är inne på) kan nog vara en god idé. Jag behövde det dock inte och minns jag rätt så bet limmet ganska fort.

 

Men jag kom just på en detalj angående limmet jag använde. Det var någon form av utomhuslim som skulle klara fukt bättre än de vanliga golvlimmen. Det var inte för fukttåligheten jag valde det utan för att golvfirman påstod att limmet hade högre vidhäftning. Det kanske hjälper till att få mattan att fastna fortare.



#14

Postad 23 september 2019 - 20:39

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Tack för alla tips, uppskattas!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.