Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Philips Pronto *

1012 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips SBC-RU890 Pronto (Fjärrkontroller) 1 7,89 (18) Inga priser
Philips SBC-RU970 Pronto Pro (Fjärrkontroller) 1 8 (6) Inga priser
Philips SBC-RU950 Pronto NG (Fjärrkontroller) 1 8,71 (20) Inga priser
Philips SBC-RU940 Pronto (Fjärrkontroller) 1 7,72 (24) Inga priser
Philips SBC-RU930 Pronto Neo (Fjärrkontroller) 1 7,1 (9) Inga priser
Philips SBC-RU980 Pronto Pro NG (Fjärrkontroller) 1 8,6 (4) Inga priser
Philips SBC-RU960 Pronto NG (Fjärrkontroller) 1 7,6 (4) Inga priser
Philips SBC-RU990 Pronto Pro NG (Fjärrkontroller) 1 8,43 (6) Inga priser
Philips TSU9600 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8,78 (8) Inga priser
Philips TSU9400 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8,67 (5) Inga priser
Philips TSU9200 Pronto (Fjärrkontroller) 0 (0) Inga priser
Philips TSU9800 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

#901

Postad 29 oktober 2009 - 19:40

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Härligt! ;)

Får man fråga var du handlade? :)

#902

Postad 29 oktober 2009 - 21:21

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Härligt! ;)

Får man fråga var du handlade? :)


Hembiobutiken - supertrevliga och väldigt hjälpsamma.... Har deras nummer på speeddial nu... ^_^

#903

Postad 26 november 2009 - 14:41

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Hej alla!

Tänkte kolla lite om det är någon som labbat lite med styrning av Nexas nya (självlärande) system?
Jag skulle gärna vilja kunna använda deras smidiga brytare för montage i apparatdosor, men det verkar vara lite problem eller? Vad är det som är problemet?

Mvh
Rookie :-)

#904

Postad 26 november 2009 - 15:13

Krazz
  • Krazz
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Hej alla!

Tänkte kolla lite om det är någon som labbat lite med styrning av Nexas nya (självlärande) system?
Jag skulle gärna vilja kunna använda deras smidiga brytare för montage i apparatdosor, men det verkar vara lite problem eller? Vad är det som är problemet?

Mvh
Rookie :-)


RTFM!! Nej jag skojar bara. :lol:

Jag antar att du menar "labbat" tillsammans med en Pronto? Det har jag inte, men jag har labbat med dessa i sig och ger mig på en gissning.

Det gamla systemet (inte självlärande) använde ju kanaler i olika kombinationer för att selektera vilken funktion som gick till vilken knapp på fjärren. Nu används inte kanaler längre, utan nu används något annat system (pulser kanske?) vilket gör att man inte kan använda kanaler längre.

Detta är som sagt en gissning eftersom jag har lekt runt en del med Nexas olika prylar. Men jag ber om ursäkt i förväg ifall jag är helt ute och cyklar. :(

#905

Postad 26 november 2009 - 16:49

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Haha! :(

Jo det var ju så jag menade.

Kan väl dra hela problemställningen då...

Jag styr idag ett antal lampor i huset via Nexas oerhört sexiga externa mottagare med Pronton.
Vad jag nu vill uppnå är en lite snyggare installation, samt lite mer "Smart Home".
Då huset är från 1975, finns begränsade möjligheter till att dra ett avancerat trådat system.
Min tanke:

1 huvudpanel, bestående av tex 2 st RF knappsatser med 4 "knapp par" på varje. Flera märken har varianter av dessa idag, batteridrivna som kan sättas varsomhelst. De flesta verkar också köra på "rätt" RF frekvens.

- 4-5 st RF mottagare. Små varianter som kan monteras i apparatdosor. Dimmers eller vanlig av/på
-2 st RF mottagare för markiser, gärna för dosmontage med knappsats.

Detta kan ses som en start för att få tillgång till belysning på ett annat sätt än idag. Och givetvis skall detta sys ihop med Pronto interfacet....

Min första tanke var Nexa, då det är enkelt. Men då Nexa valt att göra om sitt sändsystem så verkar det inte helt enkelt att lösa...

Så, vad har jag för alternativ? Man vill ju gärna att huvudpanelen ser estetiskt tilltalande ut. Skall sitta rätt centralt i vardagsrum/kök, för att vara lätt åtkomligt....

Sååååå, förslag??? :lol:

#906

Postad 26 november 2009 - 17:16

Krazz
  • Krazz
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

En liten undran jag fick direkt är hur Pronton vet när en lampa är tänd eller släckt? För det finns väl ingen feedback i dessa system? Å andra sidan kanske det inte är så viktigt för fin del?

#907

Postad 26 november 2009 - 17:22

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

En liten undran jag fick direkt är hur Pronton vet när en lampa är tänd eller släckt? För det finns väl ingen feedback i dessa system? Å andra sidan kanske det inte är så viktigt för din del?


Tvåvägskommunikation är bara att glömma eftersom jag inte vill köra trådat, så svaret blir nej, det vet den/man inte. Men den tiden jag levt med RF styrning av lampor osv, så är det väldigt sällan en signal skickas ut och inte blir besvarad. I 99% av fallen så sker det du tänkt dig.... :lol:

#908

Postad 27 november 2009 - 08:18

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Är nog fel tråd för din frågeställning, men jag har lite info:

- Det finns inget kommando för att nå ett speciellt dimläge i Nexa systemet, så det måste alltid ske av användarens handlag och ögonens återkoppling och två dimrar kan inte synkas. Primitivt är bara förnamnet.
- För att styra med Pronton, eller andra IR-fjärrar, har jag hört ett sätt som jag inte provat själv: Köp en IR-förlängare (Vissa modeller ser ut som en Pyramid, består av två enheter: IR->RF och RF->IR) för att sätta IR-styrda apparater bakom dörrar. Använd den tvärtom! Ta RF till IR omvandlaren och lär Pronto IR-koderna som kommer ut då man trycker på Nexa sändaren. Sedan använder du IR till RF-omvandlaren för att göra om Prontons IR koder till RF som Nexa-delarna förstår. Nackdelen är att Pronton måste se IR->RF enheten, men det går att lösa med en Pronto extender.
- Vissa aldre Pronto lär kunna skicka ut RF direkt för att styra Nexa.

Tips: Kolla Futronix enheter för lite mer avancerade möjligheter.

EDIT: Nu när jag läser igenom frågeställningen igen ser jag att jag inte svarade på frågan öht. Men kanske någon annan har nytta av det i vilket fall...

Redigerat av Gonk, 27 november 2009 - 08:21.


#909

Postad 28 november 2009 - 00:31

skaris
  • skaris
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Ingen som har skaffat en TSU-9300?
Har en gammal RU890 som jag funderar på att byta ut mot en nyare pronto, finns ju en drive nu där man lämnar in sin gamla och får 20% på den nya.
Tycker att TSU-9400 ser lite klumpig ut. Vill helst ha en lite smidigare än nuvarnade klump.
Så frågan är ju om 9300 är någonting att ha egentligen, den saknar ju möjlighet till Prontoscript. Har en Squeezebox classic så det hade ju varit fint med tvåvägskommunikation till denna.

Vad säger ni experter? Jag har inte hängt med i Prontoutvecklingen på många år (inte sedan jag köpte min 890!)

Redigerat av skaris, 28 november 2009 - 00:32.


#910

Postad 28 november 2009 - 15:47

korvkorv
  • korvkorv
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

- Det finns inget kommando för att nå ett speciellt dimläge i Nexa systemet, så det måste alltid ske av användarens handlag och ögonens återkoppling och två dimrar kan inte synkas. Primitivt är bara förnamnet.


Njae, inte helt sant :) Det går att absolutstyra dimrarna. Bla så fixar Tellstick det, kolla högerkolumnen här: www.telldus.se
För att fixa det med en Pronto så använd detta program för att generera koder: www.automatedhome.co.uk/New-Products/Home-Easy-Pronto-RF-Code-Generator.html
Själv har jag bara prövat on/off men det skall funka att absolutdimma.

Notera att Nexas prylar är en branding, det finns flera identiska under olika namn. Tex HomeEasy (www.homeeasy.eu) eller KlikAan-KlikUit (www.klikaanklikuit.nl). De sista verkar också ha en hyggligt snygg multifjärr (UCR-4285), i alla fall snyggare än Nexas...

PS! IR->RF pyramiden som jag kör med finns hos Kjell och har artikelnummer 66030.

Redigerat av korvkorv, 28 november 2009 - 15:55.


#911

Postad 29 november 2009 - 11:10

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0

Njae, inte helt sant :) Det går att absolutstyra dimrarna. Bla så fixar Tellstick det, kolla högerkolumnen här: www.telldus.se
För att fixa det med en Pronto så använd detta program för att generera koder: www.automatedhome.co.uk/New-Products/Home-Easy-Pronto-RF-Code-Generator.html
Själv har jag bara prövat on/off men det skall funka att absolutdimma.

Notera att Nexas prylar är en branding, det finns flera identiska under olika namn. Tex HomeEasy (www.homeeasy.eu) eller KlikAan-KlikUit (www.klikaanklikuit.nl). De sista verkar också ha en hyggligt snygg multifjärr (UCR-4285), i alla fall snyggare än Nexas...

PS! IR->RF pyramiden som jag kör med finns hos Kjell och har artikelnummer 66030.


OK, verkar som att med den senaste versionen av stickan och programvaran ska gå att dimmra. När jag kontrollerat saken tidigare har det inte gått. Kanske nu tom fungerar på ett användbart vis? Värt att kolla lite närmare på alltså om man har behovet. Misstänker att man får vara lite petig med vilka enheter man köper...

#912

Postad 29 november 2009 - 12:00

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Tjena,

Jag kan tycka att TSU-9300 ligger bättre i handen, men åter igen så är ju just scripten hela hemligheten med att välja pronto. Så om jag vore du skulle jag absolut välja 9400. Självklart skall du implementera Squeezebox!

Kom in till oss, vi har alla Pronto i buitken för demo så du kan klämma och känna!

//Erik
Reference audio

Ingen som har skaffat en TSU-9300?
Har en gammal RU890 som jag funderar på att byta ut mot en nyare pronto, finns ju en drive nu där man lämnar in sin gamla och får 20% på den nya.
Tycker att TSU-9400 ser lite klumpig ut. Vill helst ha en lite smidigare än nuvarnade klump.
Så frågan är ju om 9300 är någonting att ha egentligen, den saknar ju möjlighet till Prontoscript. Har en Squeezebox classic så det hade ju varit fint med tvåvägskommunikation till denna.

Vad säger ni experter? Jag har inte hängt med i Prontoutvecklingen på många år (inte sedan jag köpte min 890!)



#913

Postad 29 november 2009 - 13:49

skaris
  • skaris
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Hade jag inte bott 50mil från stockholm (södra småland) hade jag såklart redan varit där för att kika på Pronto-fjärrarna!

Svårt val det här, vill ju ha en mindre och snyggare fjärr än den jag har och jag gillar inte Harmony fjärrarna (eller rättare sagt sättet dom programmeras på)

Vågar man hoppas på att Philips kommer att implementera stöd för flera musiksystem i framtiden för 9300? knappast troligt va...


Tjena,

Jag kan tycka att TSU-9300 ligger bättre i handen, men åter igen så är ju just scripten hela hemligheten med att välja pronto. Så om jag vore du skulle jag absolut välja 9400. Självklart skall du implementera Squeezebox!

Kom in till oss, vi har alla Pronto i buitken för demo så du kan klämma och känna!

//Erik
Reference audio



#914

Postad 30 november 2009 - 15:37

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Nu har jag inte kännt och klämt på 9300, men jag har en 9400 sen ett par år.
Har tidigare haft 890, tsu1000, tsu3000 och tsu7000 och 9400 har en så mycket bättre finish och känsla i knapparna ;)
Däremot är jag fortfarande i startgropen med script, har gjort några korta sådana, exvis för att kunna hålla en knapp nere längre och få en annan funktion.
Startar min Dilog box på det viset, är den redan på behövs bara ett kort tryck så startar jag resten av anläggningen (de har diskreta av/på-koder) och väljer rätt ingångar.
Är Dilogen inte på trycker i ca 2 sekunder så startar den först och kör resten av makrot därefter.
Har demon av Prontosqueeze som funkar ganska bra... fullversionen är säkert mkt bättre...

Har du vägarna förbi Kristinehamn exvis om du ska till Sälen i vinter, ta kontakt, så kan du komma in o känna på den ;-)

#915

Postad 30 november 2009 - 21:16

skaris
  • skaris
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Nu har jag inte kännt och klämt på 9300, men jag har en 9400 sen ett par år.
Har tidigare haft 890, tsu1000, tsu3000 och tsu7000 och 9400 har en så mycket bättre finish och känsla i knapparna ;)
Däremot är jag fortfarande i startgropen med script, har gjort några korta sådana, exvis för att kunna hålla en knapp nere längre och få en annan funktion.
Startar min Dilog box på det viset, är den redan på behövs bara ett kort tryck så startar jag resten av anläggningen (de har diskreta av/på-koder) och väljer rätt ingångar.
Är Dilogen inte på trycker i ca 2 sekunder så startar den först och kör resten av makrot därefter.
Har demon av Prontosqueeze som funkar ganska bra... fullversionen är säkert mkt bättre...

Har du vägarna förbi Kristinehamn exvis om du ska till Sälen i vinter, ta kontakt, så kan du komma in o känna på den ;-)


Tackar för era åsikte, det lutar starkt åt en 9400 nu! Blev lite rädd först när jag läste måtten på databladet som fanns på Philips hemsida, men dom kan inte stämma (står att den är 157x100x34 mm)
Ska försöka hitta en butik i min närhet som har den hemma så man kan klämma lite, å så slipper jag skicka in min gamla pronto.
Ni lär säkert få läsa massor med frågor här i tråden när jag handlat:)

#916

Postad 01 december 2009 - 06:37

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Lite härliga nyheter...

http://hiddenwires.c...0091127-01.html

Stöd för UPnP / DNLA och

Färdiga moduler för Sonos och Twonky-baserade mediespelare

Direktstyrning av scrollhjul utan script

m.m.

#917

Postad 02 december 2009 - 00:10

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Lite härliga nyheter...

http://hiddenwires.c...0091127-01.html

Stöd för UPnP / DNLA och

Färdiga moduler för Sonos och Twonky-baserade mediespelare

Direktstyrning av scrollhjul utan script

m.m.

Trevligt! Kanske dags att köpa en Sonos nu.
2.4 finns inte på Pronto siten ännu. Någon som sett ett datum.

#918

Postad 02 december 2009 - 10:15

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Fasen vad nice. Volumscroll har jag velat haft länge samt styrning för Sonos. Synd bara att polarn bara köpte ett system till sig själv i USA nyligen. Fast squeezebox har fungerat bra för mig hittills. Men det är ju lite ont om recievers med inbyggd förstärkare enbart. Har ju hittat denna Recieveramp. Men tycker Logitech borde göra sig en egen variant

Någon annan som har problem med att fjärren kan ligga still och tända och släcka sig av självt ett flertal gånger? Har en 9400 med up to date firmware i.

#919

Postad 02 december 2009 - 11:32

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Fasen vad nice. Volumscroll har jag velat haft länge samt styrning för Sonos. Synd bara att polarn bara köpte ett system till sig själv i USA nyligen. Fast squeezebox har fungerat bra för mig hittills. Men det är ju lite ont om recievers med inbyggd förstärkare enbart. Har ju hittat denna Recieveramp. Men tycker Logitech borde göra sig en egen variant

Någon annan som har problem med att fjärren kan ligga still och tända och släcka sig av självt ett flertal gånger? Har en 9400 med up to date firmware i.


Connected acoustics tillverkar den inte längre, däremot kan man köpa den som byggsats...

#920

Postad 02 december 2009 - 11:34

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Okej trist. Vart hittar man byggsatsen?

#921

Postad 02 december 2009 - 13:11

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Klipp från gammalt mail...

We are still supplying SRi in component form (into which a Squeezebox receiver can be easily assembled) to a number of distributors and custom installers.

We have no installation instructions as they're so easy :) Simply
disassemble the Squeezebox receiver (4 screws), remove the PCB, screw it to
the underside of the lid of the SRi (we ship it disassembled) with the same
screws and connect all the back panel connectors with the leads already in
the SRi chassis, then screw the lid onto the SRi. It's a maximum 10 minute
job.



Jag kan beställa hem och tillhandahålla dessa. Den squeezebox classic som behövs kan jag också fixa, eller så köper du den själv...

Naturligtvis kan jag sälja helt färdiga SRi Amplifiers om någon hellre vill ha det.

Redigerat av Installera, 02 december 2009 - 13:12.


#922

Postad 02 december 2009 - 13:34

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Har du några priser för byggsatsen?
Sorry för att det blev lite offtopic från Pronto ett tag. Ska inte älta detta mer :)

#923

Postad 03 december 2009 - 06:17

joz
  • joz
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Fasen vad nice. Volumscroll har jag velat haft länge samt styrning för Sonos. Synd bara att polarn bara köpte ett system till sig själv i USA nyligen. Fast squeezebox har fungerat bra för mig hittills. Men det är ju lite ont om recievers med inbyggd förstärkare enbart. Har ju hittat denna Recieveramp. Men tycker Logitech borde göra sig en egen variant

Någon annan som har problem med att fjärren kan ligga still och tända och släcka sig av självt ett flertal gånger? Har en 9400 med up to date firmware i.


Ja, när jag uppdaterade min 9600 till senaste firmware så har jag oxå upplevt detta tändande. Inte ofta, men man undrar ju ändå vad som just hände, provade även WPA krypteringen, men det tog ju evigheter att få respons på grejerna så jag bytte tillbaka till WEP igen. har ett dedikerat prontonätverk så krypteringen spelar inte så stor roll. Men även WEP krypteringen är segare nu än vad den var innan, jag bytte extender i samma veva och vet inte om det kan ha med den att göra, men det tvivlar jag på. någon mer som känner igen dessa "problem"

/joZ

Redigerat av joz, 03 december 2009 - 06:18.


#924

Postad 03 december 2009 - 13:07

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Ja jag körde wep innan senaste uppdateringen och då hade jag inga som helst problem med nätverket. Sedan kom ju uppdateringen som stödde wpa, så då bytte jag ju det med, och där tappar den konstant kontakten med routern. Ett tag fick jag den inte kontaktbar md routern efter en stund, utan att behöva boota om den. Sedan lyckades jag snappa upp en ny firmware som fanns i tyskland till min Dlink DGL-4300 router. Då blev det bättre, men den funkar ändå inte lika bra som den gjorde innan med wep och gamla firmware. Får väl hoppas de uppdaterar den med med nya PEP släppet då. Men det kan ju alltså bero även på routern att den inte håller kontakten. Har en Linkys brygga som också kan tappa kontakten nån gång till routern.

#925

Postad 06 december 2009 - 02:03

Svensken i norge
  • Svensken i norge
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
jaha, då har man ramlat in i träsket och köpt en gammal 980!
tog ett bra tag innan man fatta hur programmeringen fungerar, å guuud vad jag sliter med att få programmerat det jag vill....

övning ger färdighet säger dom ju...

#926

Postad 15 december 2009 - 00:16

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Men det är ju lite ont om recievers med inbyggd förstärkare enbart. Har ju hittat denna Recieveramp. Men tycker Logitech borde göra sig en egen variant

Just Sonos har en sådan.
http://www.sonos.com...20/default.aspx

#927

Postad 16 december 2009 - 12:27

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
OT:

Jo, men jag tror att det var till Squeezebox han/hon menade.

Jag har priser på Connected Acoustics nu, via PM om någon är intresserad.

ONT:

Angående nya PEP 2.4, så verkar det kanske bli 2.5 och ett tips är att hålla ögonen öppna väldigt snart :)

#928

Postad 16 december 2009 - 13:58

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0

Just Sonos har en sådan.
http://www.sonos.com...20/default.aspx



Ja precis! Jag vet att Sonos har reciever amps färdiga. En polare har ett stort system av Sonos redan. Så jag avvaktar lite för att se ifall det kommer ett script till det från Philips.

#929

Postad 16 december 2009 - 18:36

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Jag säljer Sonos också, hehe :P

PS: nu har PEP 2.4.18 släppts
:)

What’s new? (16 December 2009)

Display and editing of multiple pages on a single screen to help with smoother, faster programming workflow.

Re-sizeable and dockable window panes to assist in more complex programming tasks, such as, creating user interface graphics. You can also move a pane to an external second monitor to create more space.

Re-usable macros; once set up and used, programming macros can be simply stored and re-used when configuring repeated actions in multiple locations in a project.

Rotary wheel enhancements; actions can be ascribed to the rotation / counter-rotation of the controller’s rotary wheel eg controlling volume or light levels.

Improved font selection; any Windows PC font can now be easily selected and used in PEP2.4.

Faster download time; When downloading the configuration file after the first download, the time it takes is significantly reduced.

Faster installation of the editor; the installation is not only faster but it provides you also with more options to skip parts like specific galleries.

New channel icons; for many countries new channel icons have been added or updated. During the installation you can select which channel icons you wish to have installed in the library.

Increased font sizes; now any font size up to 255 is supported.


ProntoScript:


Dynamic user interface; PEP2.4 brings improved dynamic graphic (dynamic widgets) and text property control, adjustment and object manipulation through improvements to ProntoScript.

Text is now more dynamical as the following text properties can now be changed in ProntoScript: color, font type, font size, bold, italic, alignment.

Automatic library inclusion; instead of adding the required library in each activity you can now simply tick the box and it will be included automatically.

Scripts can now be contained completely in ProntoScript libraries, allowing easier re-use.

Ny firmware släppt också... :(

Rotary wheel enhancements; actions can now be ascribed to the rotation/ counter-rotation of the controller’s rotary wheel, eg for controlling volume or light levels.

UPnP/ DLNA; The UPnP/DLNA engine now incorporated into the Pronto platform will make it possible to hook up instantly with other UPnP enabled components. One interesting example is Sonos for which a dedicated ProntoScript module is created.

ProntoScript

Gestures; this feature will allow the creation of an iPhone style interface on any Pronto. Homeowners will be able to adopt a finger-slide approach to Pronto operation, covering a range of common system functions, such as, the super-fast scrolling of song lists and sliding volume control.

Network communication with IP-based devices can now be performed using both TCP and UDP transport protocols, allowing control of an even wider range of network-enabled devices. Multicast UDP (used in dynamic discovery protocols such as SSDP or mDNS) is now also available in ProntoScript.

Important: This firmware also requires an update of the editor to PEP2.4. It is not garuantied to be compatible with PEP1!

Redigerat av Installera, 16 december 2009 - 18:50.


#930

Postad 16 december 2009 - 18:43

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

PS: nu har PEP 2.4.18 släppts ;)


YES! :wub:


Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 16 december 2009 - 18:44.


#931

Postad 17 december 2009 - 13:23

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Wow!

Nu finns sonos scriptet där med. Fasen måste åka till N.Y och shoppa nu
Sonos Module

#932

Postad 17 december 2009 - 13:36

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Äh, kom å köp hos mig istället vettja!

en liten preview:

Postad bild

#933

Postad 17 december 2009 - 14:03

Mike T
  • Mike T
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Ja det hade jag gärna gjort. Men köper man Bundle paketet så kostar det lika mycket som i USA inkl flygresan och man får då lite semester på köpet samt köper man några extra aktiva och passiva recievers så finns det en del pengar att spara samt att jag måste ändå ha en RFX 9600

Men mycket goda nyheter var det ialla fall

#934

Postad 27 december 2009 - 13:53

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Har någon fått PEP 2.4 att fungera fullt ut på Windows 7?

För mig så kan jag fortfarande inte köra emulatorn eller ladda ner. Jag har dock en äldre PC i källaren med Vista så jag klarar mig.

#935

Postad 03 januari 2010 - 01:32

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Har någon fått PEP 2.4 att fungera fullt ut på Windows 7?

För mig så kan jag fortfarande inte köra emulatorn eller ladda ner. Jag har dock en äldre PC i källaren med Vista så jag klarar mig.

Funkar både i Windows 7 32-bit och 64-bit för mig.
Har du testat att sänka nivån på UAC?

#936

Postad 04 januari 2010 - 17:53

pomfritz
  • pomfritz
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej på er. Jag väntar i detta nu på min första Pronto (TSU9400) och har några (dumma?) frågor.

Dels så undrar jag om man kör Slimserver eller Prontosqueeze. Finns då möjligheten att välja spelare, dvs kan jag spela olika musik på mina olika spelare. Jag har inte hittat nåt svar på detta, och jag tittade på demon av ProntoSqueeze och inte heller där kan jag se något. Jag tycker detta borde vara självklart så det funkar säkert, men jag vill kolla för säkerhets skull.

Sen har jag sett en hel del diskussioner om diskreta koder och tänkte fråga vad det är för något?

/Fredrik

#937

Postad 05 januari 2010 - 10:06

skaris
  • skaris
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Hej på er. Jag väntar i detta nu på min första Pronto (TSU9400) och har några (dumma?) frågor.

Dels så undrar jag om man kör Slimserver eller Prontosqueeze. Finns då möjligheten att välja spelare, dvs kan jag spela olika musik på mina olika spelare. Jag har inte hittat nåt svar på detta, och jag tittade på demon av ProntoSqueeze och inte heller där kan jag se något. Jag tycker detta borde vara självklart så det funkar säkert, men jag vill kolla för säkerhets skull.

Sen har jag sett en hel del diskussioner om diskreta koder och tänkte fråga vad det är för något?

/Fredrik


Är också nybliven TSU9400 ägare:)
Jag kör ProntoSqueeze men har bara en spelare så jag kan inte svara på om det går att spela olika musik på dina spelare, lämnar över denna fråga till dom som vet. I övrigt är det ett kanonprogram.

Diskreta koder är en kod som bara gör en sak. Exempelvis finns det ju en powerknapp på din originalfjärr, denna är av toggeltyp dvs den slår både av och på din utrustning. Om dina grejer har stöd för diskreta koder så finns det en kod som slår på komponenten och en annan som slår av den.
Detta är användbart när du tex gör macron för att stänga av och sätta på olika saker, välja rätt ingång på förstärkaren osv.
Remotecentral.com har ett bra arkiv för dessa koder.

#938

Postad 05 januari 2010 - 10:34

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Det fungerar att köra flera spelare med Prontosqueeze... Jag gör det på min 9600....

#939

Postad 05 januari 2010 - 15:37

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0
Använder både Slimpronto och Prontosqueeze på en 9400:a och det går att styra synkat/osynkat med båda mjukvarorna. Det är lättare att byta spelare i Prontosqueeze, använd Ch+- för byte. I SlimPronto får man gå in i en meny för att byta.

#940

Postad 06 januari 2010 - 14:43

Dragnet
  • Dragnet
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Funkar både i Windows 7 32-bit och 64-bit för mig.
Har du testat att sänka nivån på UAC?


Det funkar bra med en enkel fil men med mitt lite större projekt med bla lite Prontoscript så får jag följande i loggen (C:\Users\Dragnet\AppData\Local\Temp\PEP2Data):
Binary configuration file generation message log:

Parameter is not valid.
Exception in ConfigBitmap.Resize
Exception in DataModelReader.FindOrCreateBitmapForICfImage
Exception in DataModelReader.CopyVisualItemAttributes, xmlID = 11
Exception in DataModelReader.CreatePageItems
Exception in DataModelReader.CreatePageItems
Exception in DataModelReader.CreateActivityModules
Exception in DataModelReader.Read
Exception in ConfigData.ReadFromDataManager

Binary configuration file generation failed.
No download to control panel.


Samma fil funkar utmärkt på Vista.

#941

Postad 16 januari 2010 - 10:49

pomfritz
  • pomfritz
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej. Nu har jag fått min 9400 och jag har redan stött på patrull. Jag har en Harman/Kardon-reciever och tänkte lära in IR-koderna från den fjärren. Så jag lär koderna via PEP. Då får jag ett meddelande att det är konflikt mellan Projektet och My Databse (jag använder en Harman/Kardon template). Då lägger jag över koden jag precis lärt in till projektet så den får det istället för Database Code. Sen programmerar jag mina knappar och kör drag'n'drop från component till knappen och allt ser bra ut. Men när jag går ner och testar funkar inte en enda knapp. Är det nåt jag missat som man måste göra?

Jag kör senaste versionen av PEP, senaste Firmware och Vista.

Edit. Nu har jag även provat Raw och det gör ingen skillnad. Men jag importerade en gammal CCF från RemoteCentral och kopierade koderna från den och då funkade det. Men inte när jag läser in dom nos mot nos. Har det nåt att göra med RC 5/6/MM. Vad gör dessa?

Redigerat av pomfritz, 17 januari 2010 - 12:37.


#942

Postad 19 januari 2010 - 08:34

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Ingen skillnad om du struntar i H/K templaten utan gör en ny enhet från scratch? Har aldrig använt mig av en template utan gör allting från noll och aldrig haft dina problem.

#943

Postad 20 januari 2010 - 09:55

pomfritz
  • pomfritz
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej och tack för svaret. Jag ska testa det. Jag har dock provat att lägga till en funktion på en enhet från scratch och det har varit samma problem.

Men sen hittade jag en tråd på RemoteCentral där det stod att man skulle prova att inte hålla knappen inne så länge och då gick det bättre. Men det är fortfarande ganska svårt att registrera en kod som funkar. Har ni haft problem med det, eller brukar ni få till det på första försöket?

Sen stod det också i tråden att koderna ska börja med 0000 och texten (som beskriver koden) ska vara svart, men min text är blå och börjar med FFFF. Dock så funkar vissa koder som börjar med FFFF så jag vet inte hur det funkar.

I övrigt så har jag använt mig av databaskoder och fått det mesta att funka, men det är lite tidskrävande att hitta allt.

Så nu funkar det, men det är fortfarande irriterande att det är så pass svårt att lära in koderna. Men det kanske är så att Pronton är så känslig att man måste skicka koden exakt rätt.

#944

Postad 21 januari 2010 - 19:46

Efny
  • Efny
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0

Hej. Nu har jag fått min 9400 och jag har redan stött på patrull. Jag har en Harman/Kardon-reciever och tänkte lära in IR-koderna från den fjärren. Så jag lär koderna via PEP. Då får jag ett meddelande att det är konflikt mellan Projektet och My Databse (jag använder en Harman/Kardon template). Då lägger jag över koden jag precis lärt in till projektet så den får det istället för Database Code. Sen programmerar jag mina knappar och kör drag'n'drop från component till knappen och allt ser bra ut. Men när jag går ner och testar funkar inte en enda knapp. Är det nåt jag missat som man måste göra?

Jag kör senaste versionen av PEP, senaste Firmware och Vista.

Edit. Nu har jag även provat Raw och det gör ingen skillnad. Men jag importerade en gammal CCF från RemoteCentral och kopierade koderna från den och då funkade det. Men inte när jag läser in dom nos mot nos. Har det nåt att göra med RC 5/6/MM. Vad gör dessa?


Ladda ner "Only 1 Remote" databasen från Philips sida. Den har det mesta.
http://www.pronto.ph...ndex.cfm?id=959

#945

Postad 17 mars 2010 - 15:00

Unregistered28144
  • Unregistered28144
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Gott folk!
Jag har en fråga angående ir koder.
Jag fick denna lista från leverantören av mitt försteg:

Bifogad fil  Nu_Vista_Remote_Codes.pdf   17,53K   18 Antal nerladdningar

Jag är lite ny på detta med koder, men kan jag använda dessa koder rätt i PEP editorn, eller kan jag transformera dem till nollor och ettor? Hur gör man detta isf?

Jag har nämligen försökt köra fjärr mot fjärr, men resultatet blir rätt klumpiga rörelser på volymen....

#946

Postad 19 mars 2010 - 13:05

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Gott folk!
Jag har en fråga angående ir koder.
Jag fick denna lista från leverantören av mitt försteg:

Bifogad fil  Nu_Vista_Remote_Codes.pdf   17,53K   18 Antal nerladdningar

Jag är lite ny på detta med koder, men kan jag använda dessa koder rätt i PEP editorn, eller kan jag transformera dem till nollor och ettor? Hur gör man detta isf?

Jag har nämligen försökt köra fjärr mot fjärr, men resultatet blir rätt klumpiga rörelser på volymen....


Här har du lite läsning över helgen:

http://www.remotecen...amp;area=pronto

http://www.remotecen...amp;area=pronto

Lite grundläggande IR och vanliga format: http://www.sbproject...ledge/ir/ir.htm

Jag tror att du kan trixa lite med "duration" också i PEP. Man kunde det i gamla versioner i alla fall.

Redigerat av Installera, 19 mars 2010 - 16:53.


#947

Postad 19 mars 2010 - 13:37

erli
  • erli
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej

Hur gör jag för att få kontinuerlig IR-signal att utsändas? Volym vill man ju skicka kommandot så länge knappen hålls nere

Jag har lärt min pronto 9400 alla fjärrkontrollskoder från min onkyo TX-NR3007-fjärr men volymen får jag bara att hoppa ett steg, även om jag håller fjärrknappen nere under längre tid

Ideas anyone?

#948

Postad 19 mars 2010 - 15:27

klp
  • klp
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Utan att rådfråga manualen, så skulle jag säga:
Håll Onkyons volymkontroller nere under några sekunder när du lär Pronton koderna.
Alltså starta inlärning, tryck på Prontons Volym upp, tryck på Onkyons Volym Upp under några sekunder.

Då ska Pronton lära sig att den ska skicka kontinuerligt.

#949

Postad 19 mars 2010 - 16:47

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0
Det finns olika trix för att lära in koder till prontos.

Just repeterande koder kan ibland vara lite trixigt att lära in. Då finns det två alternativ, manuell korrigering (läs mina länkade dokument här ovan, där finns facit) eller mera "tillämpad" inlärning. Här nedan kommer några tips.

1. Tryck ner knappen på orignalfjärren innan du väljer learn i PEP så att preambeln inte kommer med, fortsätt att hålla in knappen och rikta sedan originalfjärren mot pronton och välj learn. Släpp inte knappen utan håll för ir-sändaren för att avsluta inlärningen. Testa.

2. Tryck på learn i PEP och gör sedan ett snabbt tryck och släpp på pronton. Testa.

3. Tryck på learn i PEP, tryck och håll in knappen tills pronton är nöjd. Testa

4. Samma som ett, men börja normalt, dvs välj learn i PEP, tryck ner knappen på orignialfjärren, men håll för ir-sändaren för att avsluta. Testa.

5. Samma som 1 men börja med att hålla för ir-ögat och avsluta normalt. Testa.

Ibland kan interferens störa inlärningen. Undvik dimmrade halogenlampor eller lysrör, tv- och datorskärmar etc. Förhoppningsvis finns lösningen någonstans här ovan.

Redigerat av Installera, 19 mars 2010 - 18:30.


#950

Postad 05 april 2010 - 17:52

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

  • 475 inlägg
  • 0

Hej

Hur gör jag för att få kontinuerlig IR-signal att utsändas? Volym vill man ju skicka kommandot så länge knappen hålls nere

Jag har lärt min pronto 9400 alla fjärrkontrollskoder från min onkyo TX-NR3007-fjärr men volymen får jag bara att hoppa ett steg, även om jag håller fjärrknappen nere under längre tid

Ideas anyone?


Volym upp
ID1
0000 006D 0022 0002 0156 00AB 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 05CC 0156 0055 0015 0E47

ID2
0000 006D 0022 0002 0156 00AB 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 064B 0156 0055 0015 0E47

ID3
0000 006D 0022 0002 0156 00AB 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 064B 0156 0055 0015 0E47

Volym ner
ID1
0000 006D 0022 0002 0156 00AB 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 05CC 0156 0055 0015 0E47

ID2
0000 006D 0022 0002 0156 00AB 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 064B 0156 0055 0015 0E47

ID3
0000 006D 0022 0002 0156 00AB 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 003F 0015 064B 0156 0055 0015 0E47

Redigerat av Installera, 05 april 2010 - 19:31.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.