Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7541 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#6201

Postad 08 april 2020 - 17:50

S319
  • S319
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Ni som letar tysta däck, det är ingen som testat dom med ljuddämpande skum i däcket? Har inte hört om någon som kör dessa, vore klart intressant att hör.

Bifogad fil(er)



#6202

Postad 09 april 2020 - 05:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Ni som letar tysta däck, det är ingen som testat dom med ljuddämpande skum i däcket? Har inte hört om någon som kör dessa, vore klart intressant att hör.

Mkt intressant, tack för den! Förvisso inte riktigt det resultat jag önskade tyvärr. Liten upplevd skillnad med mindre hjul i relativt sett väl dämpad bil men skitsamma, mätmässigt var det skillnad så det får bli Goodyear med SC nästa gång. Får väl addera lite placebo om så behövs. :)

Redigerat av pacman, 09 april 2020 - 05:19.


#6203

Postad 10 april 2020 - 08:19

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 1
Har letat tysta däck länge men dom allra tystaste är billiga friktions däck ifrån firemax.
Säljs under flera andra namn men är samma däck.
Satt dunlop innan och enligt märkningen skulle dunlop vara marginellt tystare.
Men Firemax var 6db tystare på vanlig motorväg med grov asfalt när jag gjorde mätning med db appen på telefonen.
På nylagd asfalt var det jämnare då var båda ungefär lika tysta.
Gissar att de är så dom gör vid märkning, kör på ny slät europeisk asfalt.
Då säger det egentligen inget alls om hur de låter här hemma på vanliga vägar.

#6204

Postad 10 april 2020 - 18:20

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0

Vi tänkte köpa pilotsport till vår FK8, men över 4k/däck.
Blev Kumho istället, blev lite akut däckbyte pga punka, blir väl kanske ps4 nästa gång.
Dock 20" på FK8

Ok har 19 på min fk2a. Fick med good year eagle F1 som verkar
Vara ok skick på dom, känns som dom nyper relativt bra, verkar dock ha problem med batteriet då det blir att köpa nytt

Redigerat av Andreas3200, 10 april 2020 - 18:24.


#6205

Postad 10 april 2020 - 20:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

nån som vet vad det är för ferrari?  sjukt snygg :)

(nej, det är ingen reklam för nån flickr-sida. Texten bara fanns där) :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av andreassofus, 10 april 2020 - 20:56.


#6206

Postad 10 april 2020 - 21:04

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

nån som vet vad det är för ferrari? sjukt snygg :)
(nej, det är ingen reklam för nån flickr-sida. Texten bara fanns där) :)


Ser ut som en La Ferrari

#6207

Postad 10 april 2020 - 21:12

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Det där ser ut att vara en Ferrari LaFerrari. Någon får gärna rätta mig om jag har fel :)

 

edit: vinncent va före :)


Redigerat av stabbe, 10 april 2020 - 21:12.


#6208

Postad 10 april 2020 - 21:18

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0
Trea på pucken och konstaterar samma sak.
Ferrari LaFerrari.

Gessle har (hade?) en med nummerskylten LALALA.

#6209

Postad 10 april 2020 - 21:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

tack gubbar. 

Måste köpa en sån tror jag., kanske Gessle säljer sin om han har sin kvar :)

Fanns inga på blocket vad jag kunde se. :(



#6210

Postad 10 april 2020 - 22:25

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Hehe, om det skulle dyka upp en på Blocket kan man maila ”halva priset kompis, snabb affär”. :D

#6211

Postad 10 april 2020 - 22:29

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

tack gubbar. 

Måste köpa en sån tror jag., kanske Gessle säljer sin om han har sin kvar :)

Fanns inga på blocket vad jag kunde se. :(

Gessle är samlare, kolla hur många Ferrari han har på Ratsit...



#6212

Postad 10 april 2020 - 22:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Han verkar i.a.f. använda den, så samlare i bemärkelsen "låsa in, aldrig köra" verkar han inte vara.

 

https://www.instagra...source=ig_embed



#6213

Postad 11 april 2020 - 05:27

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

tack gubbar. 

Måste köpa en sån tror jag., kanske Gessle säljer sin om han har sin kvar :)

Fanns inga på blocket vad jag kunde se. :(

Kan fixa ett kompispris på denna om du är sugen.

https://www.autoscou...ldtsrc=listPage



#6214

Postad 11 april 2020 - 06:18

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Han verkar i.a.f. använda den, så samlare i bemärkelsen "låsa in, aldrig köra" verkar han inte vara.

 

https://www.instagra...source=ig_embed

Vissa används säkert men han har två LaFerrari och ett tiotal andra Ferrari samt flera andra supersport.,



#6215

Postad 11 april 2020 - 08:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hehe, om det skulle dyka upp en på Blocket kan man maila ”halva priset kompis, snabb affär”. :D

 

det är standard det :D

 

Gessle är samlare, kolla hur många Ferrari han har på Ratsit...

 

just det ja, det har jag sett förr någon gång att han har en fin samling. :)

Kan fixa ett kompispris på denna om du är sugen.

https://www.autoscou...ldtsrc=listPage

 

nice. Ska fundera lite på det ;)



#6216

Postad 11 april 2020 - 09:09

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Ja hans lilla samling lär inte sjunka i pris direkt.

Bifogad fil  1BC0DBE2-0707-461F-A36C-B2E1E92AC072.jpeg   71,33K   6 Antal nerladdningar



#6217

Postad 11 april 2020 - 09:24

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

nice. Ska fundera lite på det ;)

Köp, bara köp! ;)

Ja hans lilla samling lär inte sjunka i pris direkt.
1BC0DBE2-0707-461F-A36C-B2E1E92AC072.jpeg

Oooh, han fick tag på en SP2 med alltså 😱
Fast det är klart, han klassas nog gott och väl som ”kvalificerad kund”...

#6218

Postad 11 april 2020 - 14:56

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Ja, han står nog tidigt i kön för nya modeller.
Ser en enda bil på den listan jag har råd med.

#6219

Postad 11 april 2020 - 15:29

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Vet inte om det är Harleyn på listan men när jag bodde på hans hotell stod en i lobbyn som prydnad.



#6220

Postad 12 april 2020 - 10:05

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

skulle behöva lite tips. för lite över ett årsedan råkade jag ut för en stroke med en del fysiska nedsättningar som följd. Nu är det så långt kommet att eventuell bilkörning ska testas.jag tror det kommer fixa sig galant . o då kommer jag behöva en annan bil än den jag har o lite anpassning på den. Jag har idag en Ford Focus 2015 med 182hk. problem nr1 med den manull låda det kommer inte funka längre.automat är ett måste.problem nummer 2 den ärså låg att den är svår att ta sig in o urur för mig. med andra ord tips på trevlig bil som är lite högre  billig att äga. får inte vara för hög heller .

kikat lite på volvo v40 men den är för låg där verkar dock CC vara lite högre. inte kunnat provsitta än. provköra går inte så kommer nog bli mitt märkligaste bilköp någon sin.



#6221

Postad 12 april 2020 - 10:33

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Kia Niro kanske.



#6222

Postad 12 april 2020 - 10:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
@Bahama
Jag har läst dina inlägg och är imponerad av din kämpaglöd. Omöjligt att sätta sig in i vad du går igenom.

Men varför är provkörning uteslutet? Du kanske inte kan själv, men att följa med som passagerare borde ge en hel del av ergonomin åtminstone? Och kanske stanna till på någon parkering för att få känna lite?
Bokar man med firman så brukar man få låna en bil ett par timmar/över natten.

Men det kanske är uteslutet med köp från handlare pga inköpspris?

Som förslag är Niron ovan trevlig (två på jobbet kör), annars är Ford Kuga kanske ett alternativ (syrran min var nöjd med sin)? Svärföräldrarna har en Kia Sportage som de är ruggigt nöjda med.

#6223

Postad 12 april 2020 - 11:08

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

@Bahama
Jag har läst dina inlägg och är imponerad av din kämpaglöd. Omöjligt att sätta sig in i vad du går igenom.

Men varför är provkörning uteslutet? Du kanske inte kan själv, men att följa med som passagerare borde ge en hel del av ergonomin åtminstone? Och kanske stanna till på någon parkering för att få känna lite?
Bokar man med firman så brukar man få låna en bil ett par timmar/över natten.

Men det kanske är uteslutet med köp från handlare pga inköpspris?

Som förslag är Niron ovan trevlig (två på jobbet kör), annars är Ford Kuga kanske ett alternativ (syrran min var nöjd med sin)? Svärföräldrarna har en Kia Sportage som de är ruggigt nöjda med.

Provkörning kan funka på parkeringplats typ.automat pga vänsterben ur funktion så koppling går inte. vänster hand är lika funktionsduglig som en död fisk. så måste ha typ rattkula.de går inte montera för provkörning. blinkerspaken blir minst sagt svårmanövrerad så kan kanske köra så länge man inte kommer till korsning. Handlare kommer det bli då jag troligen måste byta in min nuvarande för att överhuvudtaget ha råd. Kian verkar trevlig något plastig men det funkar. hitills bara hittat hybrider o är sådär intressant men inte uteslutet än laddmöjligheterna som jag bor är minst sagt små.kikat lite på kugan men skatten avskräcker den jag kika på senast var 2200 per år. forden jag har nu är 700/år



#6224

Postad 12 april 2020 - 11:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Rattknopp/kula
https://www.biltema....nopp-2000030686
https://www.jula.se/...attkula-619522/

Tänk på att hybrid (ej extern laddning) och ladd-/plugin-hybrid är två olika saker

#6225

Postad 12 april 2020 - 15:21

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Niro finns i alla varianter.

Ren elbil

Laddhybrid

Elhybrid, som alltså inte behöver laddas

Bensinmotor

 

Elhybriden hade nog passat dig utmärkt faktiskt, automatlåda är standard på dessa så klart. Låg skatt och låg bränsleförbrukning dessutom så den blir billig att äga. 7 års garanti är trevligt också.


Redigerat av junkan, 12 april 2020 - 15:24.


#6226

Postad 12 april 2020 - 16:02

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2
Men ärligt talat så kan ju inte 1500 kr i skatt per år (125 kr per månad) vara avgörande i sammanhanget? Då tycker jag du fokuserar på fel sak.
Värdeminskningen och hur mycket bilen kostar per mil i bränsle/service/försäkring är ofantligt mycket viktigare för din ekonomi.

#6227

Postad 12 april 2020 - 16:46

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Men ärligt talat så kan ju inte 1500 kr i skatt per år (125 kr per månad) vara avgörande i sammanhanget? Då tycker jag du fokuserar på fel sak.
Värdeminskningen och hur mycket bilen kostar per mil i bränsle/service/försäkring är ofantligt mycket viktigare för din ekonomi.

Så är det ju men värdeminskning är svår att beräkna .skatten ska betalas varje år oavsett så nog har den stor betydelse med.spontant tror jag en kia tappar mer i värde än en ford. men Kugan är ingen succse änså länge så svårt att säga.fördel ford på att märkesverstad finns där jag bor. det gör inte kians. fördel kian verkar vid första anblick billigare att äga men inte fördjuppat mig än just nu e det bara koll. vet inte än om jag ens får köra bil mer. kanske får bli cykel resten av livet...



#6228

Postad 12 april 2020 - 19:13

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Kia är en av de bilar i Sverige idag som har absolut bäst andrahandsvärde och Ford bland de sämre så du får nog kolla upp lite mer.

Toyota har tidigare haft väldigt bra andrahandsvärde också så en C-HR kanske kan vara något.

C-HR är också en elhybrid och lite högre så det borde vara ett bra alternativ, låg skatt också. Den såldes dock i början även med bensinmotor också utan hybriddrift men den har högre skatt och saknar automat.

 

Ska man köpa begagnat kan dåligt andrahandsvärde dock vara en fördel.

Kias sjuåriga garanti är nog en av sakerna som bidragit mest till det goda andrahandsvärdet.


Redigerat av junkan, 12 april 2020 - 19:17.


#6229

Postad 13 april 2020 - 14:22

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1
Cykel? Med ett icke-fungerande ben och en dito arm? Då är nog bil ett bättre val.

#6230

Postad 13 april 2020 - 15:33

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Cykel? Med ett icke-fungerande ben och en dito arm? Då är nog bil ett bättre val.

om man får välja kan ju ha hänt något som gör att man inte anses kapabel att köra bil längre. Och så är ju det där med ekonomin e stor del med man blir inte rik på 75%av sin tidigare inkomst . Att man inte var fulllärd o i full lön gör det inte enklare.



#6231

Postad 14 april 2020 - 06:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ñågon som ägt eller kört en cla?
Bra bilar? Dyra att äga? Bra andrahandsvärde?

Riktigt snygga och hade inte haft något emot att köra omkring i en sådan 😊

Bifogad fil(er)



#6232

Postad 14 april 2020 - 09:03

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Det är ju Mercedes A-klass, de har fått bra kritik iaf vad jag har läst för modeller 19 och 20. Testade själv A-klass modellår 18 och de va trevliga. Dock inte så prisvärd enligt mig med utrustning mm.

Jag brukar själv kalla den för Ankan  :lol:  pga av gräslig bakdel


Redigerat av Lillvilsmyr, 14 april 2020 - 09:05.


#6233

Postad 14 april 2020 - 09:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Hade en CLA som hyrbil en gång. Förvisso en lite smålustig, lite udda, bil men den kostar ju nästan som en C-klass som är i en helt annan liga. Riktiga Mercedes börjar med C mao, imo.

 

Men ja, bättre än B-klass iaf. :D



#6234

Postad 14 april 2020 - 09:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är ju Mercedes A-klass, de har fått bra kritik iaf vad jag har läst för modeller 19 och 20. Testade själv A-klass modellår 18 och de va trevliga. Dock inte så prisvärd enligt mig med utrustning mm.
Jag brukar själv kalla den för Ankan :lol: pga av gräslig bakdel


Vad menar du med att det är en A-klass?

Hade en CLA som hyrbil en gång. Förvisso en lite smålustig, lite udda, bil men den kostar ju nästan som en C-klass som är i en helt annan liga. Riktiga Mercedes börjar med C mao, imo.

Men ja, bättre än B-klass iaf. :D


På vilket sätt är en c-klass i en helt annan liga?

Låter som att du inte riktigt gillar cla, men sen skriver du att riktiga mercedes börjar på C. Och cla börjar ju på C 😊

#6235

Postad 14 april 2020 - 09:36

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Vad menar du med att det är en A-klass?

Att det är Mercedes A-klass? Finns tre varianter av den vad jag vet.

Håller med Pacman, Det är värt att gå upp till C-klass.

Men ska man ha en lite mindre bil så absolut, men prisvärd skulle jag inte kalla den, men det är också personligt tycke. Då finns andra märken och modeller som är kanske är ett "bättre köp". Men allt beror ju såklart på vad man själv vill ha.



#6236

Postad 14 april 2020 - 09:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Att det är Mercedes A-klass? Finns tre varianter av den vad jag vet.
Håller med Pacman, Det är värt att gå upp till C-klass.
Men ska man ha en lite mindre bil så absolut, men prisvärd skulle jag inte kalla den, men det är också personligt tycke. Då finns andra märken och modeller som är kanske är ett "bättre köp". Men allt beror ju såklart på vad man själv vill ha.


Okej. Så den heter inte cla eller vad menar du?

Villa andra modeller och bilmärken är ett bättre köp?

Var sugen på nåt lite bättre "lyxigare" roligare än det jag brukar köpa. M3n vet inte vad riktigt 😊

#6237

Postad 14 april 2020 - 09:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det ju dels "vanliga" A-klass (har denna själv) som är halvkombi.

Sen har man en sedan-version av samma bil men som fortfarande heter Axxx.

 

Utöver det har man även en kupévariant av den bilen som heter just CLA

Inredningsmässigt är de alla likadana och har samma tillvalsutrustning, exteriört är det främst bakpartiet som skiljer dessa åt.



#6238

Postad 14 april 2020 - 10:00

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Mercdes bilar är indelade i klasser, där A-klass är den minsta, sen B och C osv.

 

C-klass motsvarar BMW 3-serie och Audi A4. A-klass mer som VW Golf.

 

Sen finns det olika modeller inom klasserna, där CLA är en 4dörrars coupeversion av A-klass. Därav C:et i beteckningen.



#6239

Postad 14 april 2020 - 10:07

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 1

Det är sista bokstaven som avgör plattform.

 

Något förenklat och det finns undantag:

A och B = framhjulsdrivna, tvärställd motor, max 4 cylindrar, inte mycket gemensamt med de större och av kännarna kallade ”riktiga” Mercedes-modellerna.

C och uppåt = bakhjulsdrivna, längsmonterad motor, finns med betydligt större motorer.

 

A, B, C, E, S = grundmodeller (sedan, kombi eller halvkombi)

Lägg till CL framför = coupe eller opraktiskt kombi (shooting brake) baserad på ovanstående grundmodell

Lägg till GL framför = suv baserad på ovanstående grundmodell

Lägg till EQ framför = elbil



#6240

Postad 14 april 2020 - 10:59

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Okej. Så den heter inte cla eller vad menar du?

Villa andra modeller och bilmärken är ett bättre köp?

Var sugen på nåt lite bättre "lyxigare" roligare än det jag brukar köpa. M3n vet inte vad riktigt

 

Den Heter CLA absolut, men som Head säger så är det fortfarande en A-klass med tanke på dess plattform.

 

Vad som är bättre köp kan jag inte svara på då det är så personligt med bilar. Men visst det finns ju vissa som anses bättre och sämre. 

Jag personligen vill ha så mycket bil för pengarna om möjligt, dvs utrustning till en rimlig peng men fortfarande av god kvalitet (kvalitet är subjektivt). Då anser jag att de stora tyska märkena bli något för dyra (oftast).

 

Om det är en "lyxigare" småbil du vill ha så absolut en A-klass eller BMW 1 Serie. Men vill man ha lite på dem så kostar de väl runt 400k.

Vill man komma lite billigare undan finns väl den traditionellt tråkiga golf. 

 

De är bara ut och testa :) 



#6241

Postad 14 april 2020 - 11:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

 

Om det är en "lyxigare" småbil du vill ha så absolut en A-klass eller BMW 1 Serie. Men vill man ha lite på dem så kostar de väl runt 400k.

Vill man komma lite billigare undan finns väl den traditionellt tråkiga golf. 

 

De är bara ut och testa :)

Det beror ju väldigt mycket på vilket motoralternativ man väljer, skiljer över 100kkr i pris från minsta A180 till största A250 med 4-matic tex. Min A200 har jag valt till en hel del lullull på inkl större AMG-fälgar och AMG skinnklädsel etc och den hamnade runt 350kkr.

 

Men visst kan man lätt hamna över 400kkr om man vill, men man behöver verkligen inte safta i så högt men ändå få en välutrustad bil, iaf i mitt tycke.

 

Handlar mer om vilka tillval man prioriterar, man kan ju tex lägga till dyraste lacken för typ 22 kkr på enbart det.



#6242

Postad 14 april 2020 - 12:10

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

om man får välja kan ju ha hänt något som gör att man inte anses kapabel att köra bil längre. Och så är ju det där med ekonomin e stor del med man blir inte rik på 75%av sin tidigare inkomst . Att man inte var fulllärd o i full lön gör det inte enklare.

Ja, det förstås. Känner ju inte dig. Förstår att ekonomin är ett hinder.
Tyckte bara, på din beskrivning, att cykel kanske skulle vara svårt.

#6243

Postad 14 april 2020 - 13:35

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

tack för infon om hur namnen på mercedes fungerar. då är jag med lite bättre :)

 

Tanken är inte att köpa en ny bil. Håller mig till begagnat. har mina bilar max 2-3 år så då är begagnat bättre.

 

Brukar ju alltid köpa budgetbilar. Minsta motorn och så. Typ standardgolf, och nu ford focus.

Men vore som sagt kul med nåt lite "lyxigare" och lite roligare att köra, och snyggare såklart. 

 

frågan är bara vad. :)



#6244

Postad 14 april 2020 - 13:47

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Ñågon som ägt eller kört en cla?
Bra bilar? Dyra att äga? Bra andrahandsvärde?

Riktigt snygga och hade inte haft något emot att köra omkring i en sådan

Äger ingen själv men min svåger har en.

Den är i mitt tycke väldigt plastig och inte så värst bekväm heller som iaf jag förväntar mig av en Mercedes. Den är komfortmässigt snäppet bättre än Honda Civic men kvalitetsmässigt flera snäpp under.

 

Läst många recensioner på nätet och sett en del Youtube-klipp där dom klankar ner på framförallt kvalitén på CLA.

Håller med om att designen är snygg, men skulle hellre köpa en ny Civic eller gå upp på en C-klass istället.



#6245

Postad 14 april 2020 - 16:41

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Ja, det förstås. Känner ju inte dig. Förstår att ekonomin är ett hinder.
Tyckte bara, på din beskrivning, att cykel kanske skulle vara svårt.

Cykel blir svårt men jobbar mig fram o blir bättre hela tiden.till hösten går det kanske cykla med lite tur.



#6246

Postad 14 april 2020 - 16:43

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0

Jag tycker också att den är snygg men upplevde den som bullrig vid prov.

De billigare har motorer som utvecklats ihop med Renault.

För övrigt är numera Geely storägare dvs samma som äger Volvo.


Det är nog inte långt borta innan Volvo, Mercedes, Smart, Polestar, Lynk, Geely mm mm delar teknik.

https://www.daimler....with-geely.html

 

Geely äger öven London-taxi så det är därför det sitter Volvoprylar i dessa numera.

intressant artikel

https://www.bytbil.c...olvo-cars-25532

 

utdrag:

Volvo startar två nya bilmärken tillsammans med Geely som korsägs: Lynk & Co och Polestar. Li Shufu förverkligar sin dröm och blir största ägare i Daimler/ Mercedes-Benz. Dock köps aktierna när kursen står på topp och i dag har investeringen tappat omkring 30 miljarder kronor i värde. Li Shufu köper även 10 procent av lastvagnstillverkaren Volvo. Bilmärket Geely och delar av Lynk & Co ägs via det börsnoterade holdingbolaget Geely Automotive.


Redigerat av junkan, 14 april 2020 - 16:50.


#6247

Postad 14 april 2020 - 17:05

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Det beror ju väldigt mycket på vilket motoralternativ man väljer, skiljer över 100kkr i pris från minsta A180 till största A250 med 4-matic tex. Min A200 har jag valt till en hel del lullull på inkl större AMG-fälgar och AMG skinnklädsel etc och den hamnade runt 350kkr.
 
Men visst kan man lätt hamna över 400kkr om man vill, men man behöver verkligen inte safta i så högt men ändå få en välutrustad bil, iaf i mitt tycke.
 
Handlar mer om vilka tillval man prioriterar, man kan ju tex lägga till dyraste lacken för typ 22 kkr på enbart det.


Så är det såklart, men 350k för en sådan liten bil är dyrt tycker ja.
Min favorit i denna klassen är helt klart nya Honda civic, prisvärd och rolig att kör iaf 182hk.

#6248

Postad 14 april 2020 - 17:12

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Det är sista bokstaven som avgör plattform.

Något förenklat och det finns undantag:
A och B = framhjulsdrivna, tvärställd motor, max 4 cylindrar, inte mycket gemensamt med de större och av kännarna kallade ”riktiga” Mercedes-modellerna.
C och uppåt = bakhjulsdrivna, längsmonterad motor, finns med betydligt större motorer.

A, B, C, E, S = grundmodeller (sedan, kombi eller halvkombi)
Lägg till CL framför = coupe eller opraktiskt kombi (shooting brake) baserad på ovanstående grundmodell
Lägg till GL framför = suv baserad på ovanstående grundmodell
Lägg till EQ framför = elbil

Har aldrig orkat sätta mig in i MBs bokstäver eftersom jag trot att det varit knepigt, men tusen tack för den posten :D

#6249

Postad 14 april 2020 - 18:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Har aldrig orkat sätta mig in i MBs bokstäver eftersom jag trot att det varit knepigt, men tusen tack för den posten :D

Det är först nyligen de städat upp bland beteckningarna. Var rörigare förr.

#6250

Postad 15 april 2020 - 09:28

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Är det någon som kör med Dietecs keramiska lackbehandling?

 

Nu har jag inte hunnit ha den så länge, men vad gäller dess hydrofobiska egenskaper så är jag inte direkt imponerad. Det känns knappt bättre än en nyvaxad yta. Sen får vi se hur hållbar den är i längden.

Såhär i efterhand hade det nog varit betydligt mer prisvärt att beställa hem en vettig produkt och behandla bilen själv och sparat många tusenlappar.

Eftersom det är en helt ny bil så känns polering och djuprengöring som överkurs. De borde ha separat prislista för nya bilar då dom sparar ganska många timmars arbete.






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.