Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fyndbörsen betygsmanipulerar?

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 januari 2013 - 21:13

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 2
Då Fyndbörsen skickat nedan uppmaning till en medlem som givit ett omdöme om Xtz Earphone 12 (Xtz / Fyndbörsen är i princip samma bolag såvitt jag förstår) ställde jag ett par frågor till dem i "hörlurstråden". Tänkte dock sedan att detta agerande framför allt borde uppmärksammas under butiksforumet.

Man kan ju undra om FB aktivt önskar påverka "negativa" betyg och sker då det samma med "positiva" genom att t.ex. ge rabatter och annat till de som ger höga betyg?

Kommentera gärna (även FB)...

@Fyndbörsen: Ser nu att ni riktat nedan, ganska häpnadsväckande, uppmaning till en medlem som på Prisjakt skrivit ett omdöme om Earphone 12. Ett par frågor iom detta...


1. Om ni nu ställer krav på att medlemmar skall vara tydliga med att de, i sitt skrivna omdöme, skall berätta att de testat utan DSP-möjligheten, så borde ni banne mig också stå för att det är ni som gått ut med att en app till Android skulle vara på gång i dagarna! Jag och förmodligen ytterligare några fler har köpt dessa lurar åtminstone delvis baserat på det besked som en medlem fått från er (se tidigare i tråden).

2. "Ser hellre att du i så fall tar bort ditt omdöme annars". Skojar ni eller jobbar ni aktivt för att påverka betygen på Prisjakt för t.ex. era produkter? Försker ni även styra trådar i forumet?

Hej
Såg att du skrivit omdöme, trodde du hade iPhone , du gärna vara tydlig där att du bara kört utan appen.
Ganska bra om man kan testa med appen också i en iphone som de är tänkta till.
Annars blir det lite plumpt med 6/10 bara sådär.
Ser hellre att du i så fall tar bort ditt omdöme annars

Med vänliga hälsningar / Best Regards: "namn"


https://www.minhembi...dpost&p=3767001

https://www.prisjakt...t.php?o=1520985

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 29 januari 2013 - 21:15.


#2

Postad 29 januari 2013 - 21:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Där sjönk FB som en sten i mina ögon.....

#3

Postad 29 januari 2013 - 21:19

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jisses nu får ni väl ändå sluta, är det bara för att dom skrivit ... "annars" tar ni det som ett hot eller vad?
Misstänker att dom har skrivit så som man brukar prata.

Är väl bara bra att dom skriver så att det framkommer att det är utan appen det har testats?!

#4

Postad 29 januari 2013 - 21:29

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jisses nu får ni väl ändå sluta, är det bara för att dom skrivit ... "annars" tar ni det som ett hot eller vad?
Misstänker att dom har skrivit så som man brukar prata.

Är väl bara bra att dom skriver så att det framkommer att det är utan appen det har testats?!

Jag uppfattar inte "annars" som ett hot. Det är uppmaningen att omdömet skall tas bort om det inte redigeras som är det anmärkningsvärda. Du får naturligtvis tycka att det är helt ok om du vill. Det är ju det som skall diskuteras i denna tråd.

#5

Postad 29 januari 2013 - 21:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Försöker de "luras" ;)

#6

Postad 29 januari 2013 - 21:45

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 1
Vet inte vad som är mest skrämmande. Det faktum att FB försöker påverka omdömen eller att företagets kommunikatör verkar ha sovit sig igenom allt vad svenskalektioner heter.

#7

Postad 29 januari 2013 - 22:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Äh storm i ett vattenglas, han/hon har satt betyg på en produkt som inte har kunnat testas på ett riktigt sätt.

Ungefär som att sätta betyg på en bil " Ne denna bilen gick inte alls lika fint i motorn som tillverkaren sa, eller ja jag körde på 78Okt istället för 101oktan som tillverkaren sa att man skulle göra"

#8

Postad 30 januari 2013 - 05:23

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Äh storm i ett vattenglas, han/hon har satt betyg på en produkt som inte har kunnat testas på ett riktigt sätt.

Ungefär som att sätta betyg på en bil " Ne denna bilen gick inte alls lika fint i motorn som tillverkaren sa, eller ja jag körde på 78Okt istället för 101oktan som tillverkaren sa att man skulle göra"

I sin marknadsföring så skriver FB så här: "...den extra fördelen av DSP korrigering av din EarPhone-12. Detta förvandlar hörluren från bra till utmärkt. En vanlig hörlur också. I grund och botten är EarPhone-12 som alla andra "klassiska" hörlurar: bara anslut dem till någon källa, de gör sitt jobb!"

Det är alltså inte alls som i ditt exempel, luren skall enligt tillverkaren fungera bra även på "78 oktan".

Självklart är det bra om det framgår hur man testar produkter, i detta fall med eller utan dsp. Återigen så är det uppmaningen "Ser hellre att du i så fall tar bort ditt omdöme" som sticker ut här.

Med högre betyg så ställs tydligen inga krav på den som testat. Några av omdömena och inläggen i tråden är ju som hämtade från "TV-shop". Inte minsta kritisk synpunkt och heller inga som helst jämförande beskrivningar. Knappast testade "på ett riktigt sätt" i min värld iaf...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 30 januari 2013 - 05:27.


#9

Postad 30 januari 2013 - 06:16

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Det handlar väl lite mer om att dom vill ändra på satta betyg. Personen upplevde att dom inte var bättre än 6 av 10.
Utifrån den information han fått...

#10

Postad 01 februari 2013 - 11:44

Fyndbörsen AB
  • Fyndbörsen AB
  • 87 inlägg
  • 0
Hej!

Angående android app så är det nåt vi har planer på att lansera vi väntar på pris på utvecklingskostnad och leverantid på detta inom kort.

Först vill jag förtydliga att alla har rätt att skriva vad man vill i trådar och recensioner och anledningen till att vi ”lägger oss i” är naturligtvis för att vi vill ge vår sida av saken för att man skall få en så saklig och korrekt bedömning som möjligt. Detta gagnar alla som läser på forumet .Vi har anstängt oss extremt för att få denna produkt så bra som möjligt och vi hävdar att vi ochså har lyckats ur en rent tekniskt synvinkel.
Skall förklara varför längre ner.


Att vi erbjuder luren billigt till testpersoner kan naturligtvis tolkas som ”mutor” men vårt sätt och se det är ett sätt att marknadsföra produkten samt låta nyfikna kunder får chansen att testa produkten.Önskar vi hade enorma summor markandsföringpengar att använda för att övertyga kunder men tyvärr är vi ett litet företag med begränsade resurser. Men vårt motto är att istället att försöka göra produkterna extremt bra till priset ur ljudkvalitéperspektiv.

Vi är helt övertygade att vi har gjort en ur ljudkvalité synvinkel en fantastisk produkt och blir därför väldigt ledsna att se medelmåttiga betyg. Vi är därför övertygad om att antingen har man inte använt produkten på rätt sätt eller har en smakriktning som avviker mycket från vår referens.

Vi vet mycket väl att ljud är en smaksak där varje individ har full rätt till sin egen smak . Det är därför vi påpekar vikten av att luren bör betygsättas inkl appen för appen inte bara ger en kvalitétshöjning utan har även två karaktärs val så man löser även delvis problemet med olika smakriktningar. Dessutom är ju priset inkluderat appen så en bedöms den utan app så blir det lite skevt .

Med vänlig hälsning Olle
CEO
XTZ AB

#11

Postad 02 februari 2013 - 00:23

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 2
@Fyndbörsen: Tycker det i stort var ett bra svar och även mycket intressant hur ni beskriver tankegången kring luren. Tack för det!

Jag har trots flera försök ännu inte förstått storheten med den men ni får som sagt gärna jobba fram en app till android så att man får testa även med detta "mirakelmedel". I ett engelskt forum så är det någon som drar till med att appen gör er lur (och även t..ex. apples erabuds) lika bra som lurar kring 5000-7000 kr. Tillåt mig att vara skeptisk till sådana påståenden men, men.... Håll oss gärna uppdaterade i frågan speciellt med tanke på att någon hos er tydligen uttryckt att den varit nära förestående.

Däremot gillar jag personligen inte att ni utövar påtryckningar mot medlemmar på Prisjakt pga att de inte varit tillräckligt utförliga med beskrivningen av testutförandet av någon av "era" produkter. Det finns massor med omdömen där produkter som säljs / tillverkas av er fått mycket höga betyg utan minsta beskrivning av t.ex. testutförandet. Att ni inte är intresserade av att för dessa "testare" påpeka brister i deras jämförelser handlar naturligtvis om att de har gett goda omdömen / höga betyg... Jag vet inte hur övriga på Prisjakt / Min Hembio tycker men jag anser att företag skall hålla en mycket låg profil när det gäller omdömen / betyg då det annars underminerar hela idén med dessa. Att komma med "Ser hellre att du i så fall tar bort ditt omdöme annars" om man inte utvecklar sitt omdöme är imo inte ok.

Gällande att ni marknadsför produkter genom att ge rabatter till "forumstestare" så är ni säkerligen inte ensamma om detta. Många av de som ofta byter / testar olika produkter har säkerligen något slags förhållande till butiker eller agenter. Ett sätt att få till att många omdömen ges men tyvärr riskerar detta att svepa bort neutralitet och kritiskt tänkande från de som testar. Ni pratar om saklig och korrekt bedömning ovan men rabattsystemet främjar knappast något sådant speciellt om man, som tredje person, inte vet vilka testare som har eller inte har en relation med butiken / agenten. Svår fråga som kräver mycket av testaren...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 februari 2013 - 08:58.


#12

Postad 02 februari 2013 - 11:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Sluta lipa nu mittiprick, du har fått ett bra svar och du har inte fått några anhängare med dig i denna jakten på att försöka "hänga ut" Fyndbörsen.

#13

Postad 02 februari 2013 - 11:34

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 1
Jag håller helt med mittiprick. Jag är din anhängare!

#14

Postad 02 februari 2013 - 11:37

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 2

Sluta lipa nu mittiprick, du har fått ett bra svar och du har inte fått några anhängare med dig i denna jakten på att försöka "hänga ut" Fyndbörsen.


Jag tycker nog mittiprick kan fortsätta "lipa", och hade gärna sett en kommentar från någon på prisjakt. Är det ok för företag att med påtryckningar försöka ändra betyg, eller inte?

#15

Postad 02 februari 2013 - 11:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1

Sluta lipa nu mittiprick, du har fått ett bra svar och du har inte fått några anhängare med dig i denna jakten på att försöka "hänga ut" Fyndbörsen.

Haha jag har ju visst fått en anhängare...! :D Skämt åsido... Istället för typen tramsinlägg så skulle du kunna komma med något konstruktivt i frågan vad du tycker om att butiker / agenter ger rabatter för att få produkterna omskrivna i forumet och betygssatta på Prisjakt. Hur tror du det påverkar de som skall ge omdömen... Hur ställer du dig till att butiker / agenter aktivt försöker förändra skrivna omdömen / satta betyg? Du har ju skrivit tre inlägg i tråden och verkar därmed intresserad så du borde väl ha något konstruktivt att komma med...?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 februari 2013 - 11:46.


#16

Postad 02 februari 2013 - 17:06

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Men rabatt är ju alltid gött. Gillar alla företag som ger mig rabatt. Men du kanske gillar fullpris?

Accepterat med att säga så är möjligt, men det är ju för kulturberikarna. Finns endast ett som är korrekt och det är svensklärare och svensklektion.

#17

Postad 03 februari 2013 - 10:27

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Men rabatt är ju alltid gött. Gillar alla företag som ger mig rabatt. Men du kanske gillar fullpris?

Prissänkningar och andra förmåner är naturligtvis kanon men imo önskvärt att det framgår om priset hänger ihop med eller tom kräver en recension på forumet eller ett omdöme på Prisjakt. Inget vidare om medlemmar recenserar produkter med tanken på deras egen ekonomiska vinning, dels för just den aktuella produkten men även för kommande prylköp. Man vill säkert fortsätta få rabatter / behålla det goda förhållandet och hur går det då om man ger en kritisk eller negativ recension / dåligt betyg?* Blir nog lätt att man mer blir en inhyrd säljare än objektiv bedömare.

*Se t.ex. hur en medarbetare på FB reagerade på det "plumpa" betyget 6/10 för Earphone 12.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 03 februari 2013 - 11:01.


#18

Postad 03 februari 2013 - 23:23

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Sluta lipa nu mittiprick, du har fått ett bra svar och du har inte fått några anhängare med dig i denna jakten på att försöka "hänga ut" Fyndbörsen.

Håller INTE med dig.

Det hade varit OK om de skickat ett PM och undrat vad de kunde göra för att få kunden att bli nöjd. Det är INTE OK, på något sätt, att be kunde ta bort omdömet!

#19

Postad 03 februari 2013 - 23:51

Virpan 666
  • Virpan 666
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Håller INTE med dig.

Det hade varit OK om de skickat ett PM och undrat vad de kunde göra för att få kunden att bli nöjd. Det är INTE OK, på något sätt, att be kunde ta bort omdömet!


Get a life, tycker nog det borde vara slutlipat här.
Tror nog fyndbörsen är såpass rutinerade och förstår att man inte kan be någon ta bort ett omdöme plötsligt.
Medlemmen som lagt ut omdömet har inte varit med i någon diskussion här vad jag kan se.
Finns säkert mer bakgrund i detta

#20

Postad 04 februari 2013 - 11:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 1
Som sagt jag tycker ni förstorar upp detta ganska rejält, dom ville bara att det skulle bli ett rättvist betyg.
Sen kan ju självklart inte alla gilla samma saker.

#21

Postad 04 februari 2013 - 13:46

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Prissänkningar och andra förmåner är naturligtvis kanon men imo önskvärt att det framgår om priset hänger ihop med eller tom kräver en recension på forumet eller ett omdöme på Prisjakt. Inget vidare om medlemmar recenserar produkter med tanken på deras egen ekonomiska vinning, dels för just den aktuella produkten men även för kommande prylköp. Man vill säkert fortsätta få rabatter / behålla det goda förhållandet och hur går det då om man ger en kritisk eller negativ recension / dåligt betyg?* Blir nog lätt att man mer blir en inhyrd säljare än objektiv bedömare.[/size]

*Se t.ex. hur en medarbetare på FB reagerade på det "plumpa" betyget 6/10 för Earphone 12.

Håller med dig i sakfrågan mittiprick, MEN rabatter och i många fall testprodukten helt gratis är dock mer norm än undantag då det handlar om konsumenter som testar olika produkter för olika företag/tillverkare. Inget speciellt nytt eller konstigt alltså med detta förfarande Fyndbörsen använder. I grunden handlar det helt enkelt om att få folk att verkligen ta sig tid att testa.

Det som i detta fall (även om det är ett lindrigt fall) jag inte anser acceptabelt är då företaget/tillverkare försöker påverka sin testperson att ändra eller helt ta bort sitt omdöme, som i detta fall inte var ett toppbetyg. Problemet är att ett fall nu visats upp och vi vet därmed inte om detta var ett engångfall eller om det händer ofta? Det är alltså inte så bra för trovärdigheten ÄVEN om det nu rörde sig om ett (i mina ögon) lindrigare fall av försök till påverkan.

Det hade med 100% säkerhet aldrig hänt om testbetyget varit 10 av 10 ÄVEN om det inte stämde - att Företaget inte själva tycker produkten var såååå bra, utan bara värd betyget 6 av 10... ;)

EDIT: Har för många år sedan varit i flertalet diskussioner med FB här på forumet om deras dåvarande sätt att marknadsföra/påverka medlemmar här på forumet om deras egna produkter som XTZ, Proson m.m. Det fick bl a till följd att vissa regler rörande aktiva Företag här på forumet ändrades.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 februari 2013 - 14:00.


#22

Postad 04 februari 2013 - 14:13

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Eller så kanske FB får vänta en tid till med sin produkt för att minimera felbetyg... :)

http://www.mobile-en...-by-2016/020476

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 04 februari 2013 - 14:14.


#23

Postad 04 februari 2013 - 15:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Som sagt jag tycker ni förstorar upp detta ganska rejält, dom ville bara att det skulle bli ett rättvist betyg.

Till skillnad mot de fall där testarna givit toppbetyg utan att alls ha beskrivit vad de jämfört med och är lyriska för att det följer med två extra par gummipluppar?

Jag har lyssnat på lurarna och anser inte att en sådan "recension" är rättvis. Den medlem som gav det i dina ögon "orättvisa" betyg berättade iaf vad han använde som källa och även en ref. till andra lurar som jämförelse. Det framgick alltså t.ex att han inte körde med en "appleprodukt" och att appen därmed inte var i spel (åtminstone för de som förstått att det krävs apple).

Oavsett menar jag självklart att det inte skall vara företaget / säljaren som avgör om ett betyg på Prisjakt är rättvist eller ej. Hade de varit lite smartare när de kontaktade medlemmen och inte kommit med det provocerande "annars lika gärna ta bort betyget helt" så hade detta nog aldrig uppmärksammats. Fanns nog en anledning till att medlemmen kopierade in FBs krav i det justerade omdömet...

Något positivt som detta för med sig kanske kan vara att fler blir mer skeptiska till "överpositiva" omdömen och recensioner. Finns det inga jämförelser att tala om och ingen som helst kritik så är det också kanske för bra för att vara sant...

#24

Postad 04 februari 2013 - 15:54

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Håller med dig i sakfrågan mittiprick, MEN rabatter och i många fall testprodukten helt gratis är dock mer norm än undantag då det handlar om konsumenter som testar olika produkter för olika företag/tillverkare. Inget speciellt nytt eller konstigt alltså med detta förfarande Fyndbörsen använder. I grunden handlar det helt enkelt om att få folk att verkligen ta sig tid att testa.

Inga problem men då vill jag som 3:e person gärna känna till upplägget. Ett sätt som förekommit är t.ex. att företaget söker testpersoner i ett forum och att det då framgår att man t.ex. får 30% rabatt om man efter testen behåller produkten. De som köpt / lånat för test skriver sedan i avsedd tråd. Har absolut inget emot ett sådant "öppet" upplägg (även om en del testare säkert lätt kan känna trycket att vara lite extra positiv).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 februari 2013 - 15:55.


#25

Postad 04 februari 2013 - 21:14

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1

Get a life, tycker nog det borde vara slutlipat här.
Tror nog fyndbörsen är såpass rutinerade och förstår att man inte kan be någon ta bort ett omdöme plötsligt.
Medlemmen som lagt ut omdömet har inte varit med i någon diskussion här vad jag kan se.
Finns säkert mer bakgrund i detta

Haha! Säger han (?) med två inlägg? Jodu...

#26

Postad 06 februari 2013 - 20:42

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Xtz Earphone 12 "marknadsförs" även på engelska Avforums och nu har även medlemmar där börjat undra över om en del skribenter kanske inte är helt "neutrala".

Del 1 : Söka testpersoner:
http://www.avforums....phone-12-a.html

Del 2: Skapa en tråd där detta uppmärksammas mer och där luren kan diskuteras, snabbt följt av ett inlägg från någon som testat och är lyrisk "I reviewed it with the Dirac player. Very positive, best hi-fi sound I've heard under $1000 U.S. Dirac is a miracle."
http://www.avforums....testpilots.html

Del 3: Fast nu börjar några, precis som här, ifrågasätta de oerhört positiva recensionerna (främst gällande Diracs DSP faktiskt då det mer är den än luren som hyllas reservationslöst).
http://www.avforums....ml#post18472520

Säger inte att Xtz / FB är inblandade i mer än uppstarten av de två första trådarna men intressant att se mönstret där och jämföra med liknande upplägg / trådar i detta forum, även de som inte handlar om Xtz / FB eller deras produkter.


Vill också säga att jag totalt lagt tvåsiffrigt belopp hos FB utan några som helst problem. Är alltså inte alls "ute" efter dem som vissa vill göra gällande. Jag önskar bara öppna kort och inte recensioner som "luktar" förhållande lång väg.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 06 februari 2013 - 21:23.


#27

Postad 07 februari 2013 - 01:39

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 1
Ett stort antal inlägg om det svenska språket är borta. Ser jag minsta antydan till off-topic likt detta från någon en gång till så vet ni vad som händer.

Starta gärna en ny tråd om det svenska språket om ni finner det intressant. :)

Min input i tråden är givetvis att företag ska hålla en så låg profil som möjligt och självfallet ska man inte försöka påverka användarnas betyg. Detta ska rapporteras till Prisjakt!

Om man som användare inte får sätta vilket betyg / åsikt man vill utan företagen vill ha "rättvisa" omdömen så faller ju hela konceptet. Vad är ett rättvist omdöme?

Ett rättvist omdöme är, förhoppningsvis om allt fungerar som det ska, när ett antal användare har betygsatt en produkt och man därmed kan utläsa ett medelvärde.

Redigerat av Falcy, 07 februari 2013 - 01:55.


#28

Postad 07 februari 2013 - 10:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 1
Nedan ett, i mina ögon, solklart exempel på hur man "säljer in" en produkt på ett forum genom att använda ett stort antal "nicks". Här är det så klumpigt gjort så att nästan vem som helst borde förstå vad som sker... Vill man ha ett "rättvist" medlevärde så kanske man borde dra ifrån någon enhet eller två på betygsskalan... B)

https://www.minhembi...pic=283137&st=0

Ett exempel till för annan produkt från samma firma. Någon som tänker säljare när man läser detta... (inte nödvändigtvis men det vräks ju verkligen på med positiva attribut i enormt teckensnitt)?

http://www.component...showtopic=15381

#29

Postad 07 februari 2013 - 13:13

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2
"Hej
Såg att du skrivit omdöme, trodde du hade iPhone , du gärna vara tydlig där att du bara kört utan appen.
Ganska bra om man kan testa med appen också i en iphone som de är tänkta till.
Annars blir det lite plumpt med 6/10 bara sådär.
Ser hellre att du i så fall tar bort ditt omdöme annars

Med vänliga hälsningar / Best Regards: Daniel"



...Först vill jag förtydliga att alla har rätt att skriva vad man vill i trådar och recensioner och anledningen till att vi ”lägger oss i” är naturligtvis för att vi vill ge vår sida av saken för att man skall få en så saklig och korrekt bedömning som möjligt. Detta gagnar alla som läser på forumet ...

...Vi är helt övertygade att vi har gjort en ur ljudkvalité synvinkel en fantastisk produkt och blir därför väldigt ledsna att se medelmåttiga betyg. Vi är därför övertygad om att antingen har man inte använt produkten på rätt sätt eller har en smakriktning som avviker mycket från vår referens.

...Vi vet mycket väl att ljud är en smaksak där varje individ har full rätt till sin egen smak . Det är därför vi påpekar vikten av att luren bör betygsättas inkl appen för appen inte bara ger en kvalitétshöjning utan har även två karaktärs val så man löser även delvis problemet med olika smakriktningar. Dessutom är ju priset inkluderat appen så en bedöms den utan app så blir det lite skevt .

Med vänlig hälsning Olle
CEO
XTZ AB


Min input i tråden är givetvis att företag ska hålla en så låg profil som möjligt och självfallet ska man inte försöka påverka användarnas betyg. Detta ska rapporteras till Prisjakt!

Om man som användare inte får sätta vilket betyg / åsikt man vill utan företagen vill ha "rättvisa" omdömen så faller ju hela konceptet. Vad är ett rättvist omdöme?



Det framgår med all önskvärd tydlighet att Fyndbörsens "Daniel" aktivt försökt påverka en användares betyg avseende den egna produkten, och på helt förkastliga grunder uppmanat denne att "bättra på" betyget eller ta bort omdömet helt.

Olle på XTZ AB visar sedan prov på ytterligt dåligt omdöme när han helt missar tillfället att göra avbön och be om ursäkt för det inträffade, och istället helt fräckt väljer att påstå att det lämnade betyget är "felaktigt" för att användaren inte begriper hur man gör och/eller har taskig smak.

Olle på XTZ bör omgående ta "Daniel" i örat och förklara att så där gör man inte, och sen får samme Olle gärna skriva ett par rader här och officiellt be om ursäkt för både "Daniels" och sitt eget synnerligen klandervärda beteende.

Själv tänker jag undvika både Fyndbörsen och XTZ helt så länge dessa manipulerande fegisar inte gjort vad de skall, dvs det jag beskrivit i föregående stycke...

#30

Postad 08 februari 2013 - 10:58

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Vi vet mycket väl att ljud är en smaksak där varje individ har full rätt till sin egen smak.

Jaså? Det framgår ju med all önskvärd tydlighet att så inte är fallet. (tänker på Daniels kommentar till användaren)
Jag kan säga att jag har rekommenderat Fyndbörsen till många, både när det kommer till vanliga 5.1-paket och era XTZ-subbar etc.
Men det är slut på det nu. Ert beteende på Prisjakt är häpnadsväckande och att en ursäkt inte kommer i den här tråden från Olle är lika häpnadsväckande där man istället försvarar Daniels kommentar.
Jag mår illa...

Det är därför vi påpekar vikten av att luren bör betygsättas inkl appen för appen inte bara ger en kvalitétshöjning utan har även två karaktärs val så man löser även delvis problemet med olika smakriktningar. Dessutom är ju priset inkluderat appen så en bedöms den utan app så blir det lite skevt.
Med vänlig hälsning Olle
CEO
XTZ AB

Kan du förklara lite mer ingående vad appen egentligen gör?
Det jag har läst mig till så är DSP = " Digital signal processing is the mathematical manipulation of an information signal to modify or improve it in some way. "
Det tolkar jag som någon form av EQ-historia? Och EQ kan väl knappast behövas för en hörlur, in-ear eller on-ear. Det går knappast att justera så mycket för akustiken i örat?
Jag kan ha fel här, det är därför jag efterfrågar mer info om exakt vad denna appen gör. Om det är som jag tror, så går det ju emot allt vad HiFi innebär.
EQ i t.ex random vardagsrum kan ju vara en idé för att korrigera ev brister i rummet, men för en hörlur verkar det mest hokus-pokus.

Menar Fyndbörsen på riktigt att appen är grundläggande för att luren överhuvudtaget ska prestera? Då måste jag personligen säga att ni har misslyckats.
Man ska inte behöva använda en mjukvara för att få bättre ljud, får man det så har man ändrat hur musiken var tänkt från skaparens sida och det är ju det många här på MHB eftersträvar, ett så rent ljud som möjligt. Man kan ju leka med diverse "EQ" som finns i våra förstärkare, många okunniga, skulle nog tycka att det låter fetare och bättre med BASS på +10dB...


Jag förstår inte hur en app(likation, mjukvara) skulle kunna vända hela luren från medioker till helt fantastisk? Hjälp mig förstå... :o

Redigerat av Falcy, 08 februari 2013 - 11:06.


#31

Postad 08 februari 2013 - 11:44

Fyndbörsen AB
  • Fyndbörsen AB
  • 87 inlägg
  • 0
Hej!

Vill bara klargöra en sak från historiens ursprung.
Medlemmen ifråga som skrev omdömet skulle enligt överrenskommelse testa och utvärdera våran Lur med Appen via iOS enheter mot en rabatt.
Visade sig senare att han inte hade någon iPhone/iPad att testa med utan körde med en Android och en MP-spelare.
Efter ett par veckor hade han skrivit ett omdöme utan att vi fått del av hans synpunker och utan att ha testat med App.
Blev en viss irritation som resulterade till den "häpnadsväckande" meningen, "Ser hellre att du tar bort omdömet"
Detta för att inget gjordes som överrenskommet.
Vi skulle aldrig gå in och uppmana att ändra på något omdöme.

//Daniel

#32

Postad 08 februari 2013 - 12:16

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 1

Jag förstår inte hur en app(likation, mjukvara) skulle kunna vända hela luren från medioker till helt fantastisk? Hjälp mig förstå... :o

Ställer mig i kö till Fancy och väntar på en förklaring till hur mjukvaran/appen fungerar samt hur den ska kunna vända luren från en medioker till en fantastisk lur?

Det enda jag fattat är att användare (med olika ljudsmak/ljudreferenser) ska kunna använda appen för att FÖRÄNDRA ljudkaraktären? Men om den låter dåligt utan app är luren inte bättre än så - skit in=skit ut är en gammal, välanvänd hifi-klyscha...och allt vad EQ:s m.m. är ju egentligen bara något som i grunden dåliga prylar har för att "hotta upp" soundet för den obildade.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 08 februari 2013 - 12:17.


#33

Postad 08 februari 2013 - 12:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Själv anser jag att en butik inte på något sätt alls ska lägga sig i eller ha synpunkter på sina kunders betyg.

I alla fall om butiken vill slippa just såna här debatter och inte framstå som mindre seriösa.

Tycker alltid det ser riktigt illa ut när man ser sånt, oavsett på vilket sätt det gått till eller på vilka grunder.

Redigerat av masse70, 08 februari 2013 - 12:33.


#34

Postad 08 februari 2013 - 13:03

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
:( Är så tråkigt när man ser dessa svar från FB i tråden. Jag har rekomenderat deras produkter till andra. Men efter den här tråden tänker jag varken köpa fler produkter eller rekomendera FB något mer! Nåväl hembiobutiken, TheRock i lund etc finns ju samt EG i Vetlanda om jag måste ha nåt abrukt... Men Fyndborsen nä aldrig mer. Jag har nu stark vilja att sälja alla produkter som jag köpt in av dem!

#35

Postad 08 februari 2013 - 13:17

Unregistered7e3b888e
  • Unregistered7e3b888e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
KAn tyckta att man kunnat ta det via pm istället för public MEN om avtalet var att för att utvärdera lurarna var att det skulle användas i samband med programmet så tycker jag inte att FB gjort något fel utan kunden som säger sig göra en sak men utvärderar efter en annan.
Vad det säger om kvaliten av lurarna att man måste ha ett program låter jag vara osagt.

MVh stiller

#36

Postad 08 februari 2013 - 14:07

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Menar Fyndbörsen på riktigt att appen är grundläggande för att luren överhuvudtaget ska prestera? Då måste jag personligen säga att ni har misslyckats.
Man ska inte behöva använda en mjukvara för att få bättre ljud...


Du har helt rätt, det verkar fullständigt huvudlöst att behöva manipulera frekvensgången i mjukvara för att lurarna skall kunna låta vettigt.

...Blev en viss irritation som resulterade till den "häpnadsväckande" meningen, "Ser hellre att du tar bort omdömet"
Detta för att inget gjordes som överrenskommet.
Vi skulle aldrig gå in och uppmana att ändra på något omdöme.

//Daniel


Det mest häpnadsväckande är att varken du Daniel eller Olle på XTZ tycks begripa att det är EXAKT det du faktiskt gjort.

Har er kund burit sig illa åt mot Er så är det bara att beklaga, men att NI som förutsätts vara professionella agerar som tjuriga småbarn, ljuger och skyller ifrån er är ovärdigt och genererar MASSOR av badwill för era respektive verksamheter.

Det enda vettiga ni kan göra är att högtidligen och officiellt be prisjakt, hembio och dess användare om ursäkt och hoppas att bli förlåtna.
Begriper ni inte detta enkla faktum är det kanske dags att byta bransch...

Själv anser jag att en butik inte på något sätt alls ska lägga sig i eller ha synpunkter på sina kunders betyg.
I alla fall om butiken vill slippa just såna här debatter och inte framstå som mindre seriösa.


Instämmer absolut.

:( Är så tråkigt när man ser dessa svar från FB i tråden. Jag har rekomenderat deras produkter till andra. Men efter den här tråden tänker jag varken köpa fler produkter eller rekomendera FB något mer! Nåväl hembiobutiken, TheRock i lund etc finns ju samt EG i Vetlanda om jag måste ha nåt abrukt... Men Fyndborsen nä aldrig mer. Jag har nu stark vilja att sälja alla produkter som jag köpt in av dem!


Yttrat i affekt tolkar jag det som, men "Daniel" och "Olle" kan förhoppningsvis lära sig ett och annat av de reaktioner deras oseriösa agerande resulterat i.

Man kan ju alltid hoppas...


edit:
Fick precis mail med Fyndbörsens nyhetsbrev, "XTZ Special". Klickade ganska omgående på "avregistrera"...

Redigerat av Unregistered277056c3, 08 februari 2013 - 17:33.


#37

Postad 08 februari 2013 - 14:14

Unregistered05367bdf
  • Unregistered05367bdf
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Själv anser jag att en butik inte på något sätt alls ska lägga sig i eller ha synpunkter på sina kunders betyg.


Det man i och för sig skulle uppskatta är om man som ett service minded företag analyserar vad kunderna tycker är dåligt och hjälper dem till att uppskatta produkten mer. Om det nu är så att produkten är en solklar 10 om den används "på rätt sätt" som detta företag tycks anse. Dock borde ju konversationen se ut på ett annat sätt i så fall.

#38

Postad 08 februari 2013 - 14:18

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Yttrat i affekt tolkar jag det som, men "Daniel" och "Olle" kan förhoppningsvis lära sig ett och annat av de reaktioner deras oseriösa agerande resulterat i.

Man kan ju alltid hoppas...


Jo det stämmer faktiskt.

Mvh

#39

Postad 08 februari 2013 - 18:21

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 2

Hej!
Vill bara klargöra en sak från historiens ursprung.
Medlemmen ifråga som skrev omdömet skulle enligt överrenskommelse testa och utvärdera våran Lur med Appen via iOS enheter mot en rabatt.
Visade sig senare att han inte hade någon iPhone/iPad att testa med utan körde med en Android och en MP-spelare.
Efter ett par veckor hade han skrivit ett omdöme utan att vi fått del av hans synpunker och utan att ha testat med App.
Blev en viss irritation som resulterade till den "häpnadsväckande" meningen, "Ser hellre att du tar bort omdömet"
Detta för att inget gjordes som överrenskommet.
Vi skulle aldrig gå in och uppmana att ändra på något omdöme.

//Daniel

Vad är problemet egentligen? Jag fattar inte!? Killen har bedömt en hörlur eller? Den fick 6/10.
Skulle den få 10/10 isället p.g.a av en applikation som ändrar ljudet, felaktigt, så är ju det nästan ännu mer anmärkningsvärt!

Ni har fortfarande inte förklarat hur den här appen ska vända luren från medioker till smått otrolig för priset.
Och jag tror jag vet varför. Ni också.
Men ni vill inte att detta når "hifi"-kretsarna för då blir lurarna dissade omedelbart, EQ och mjukvaruförbättringar klingar inte gott i våra öron...

Hur många av omdömena på Prisjakt, angående den här hörluren, är "utskick till testpersoner som fått bra pris"? Inte konstigt om ni får "full pott" när ni ingått "överenskommelser" med kunden, där kunden rentav kanske har fått luren bortskänkt eller kraftigt prissänkt.
Så skulle jag kanske också agera om jag var företagare. Skillnaden är att jag skulle sköta det tusen gånger snyggare.

Tycker det är bra gjort av killen som lämnade omdöme, utan att använda nån dålig mjukvara.
Ni skryter också om att BMW, Mercedes osv använder Dirac-DSP i sina bilar. Ja, det må hända, i en bil kan faktiskt EQ-korrigering fungera. Men i en hörselgång!?

Ett dåligt skämt är vad det är, hela historien.
Måste säga att jag är väldigt besviken på Fyndbörsen och era undanflykter.
Tro mig, det är bättre att träda fram och erkänna sitt misstag, än att förneka det. Ni har bara i den här tråden förlorat 3-4 kunder, kunder som inte kommer fortsätta rekommendera er till andra heller.

#40

Postad 08 februari 2013 - 20:48

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
+1, dvs 4-5 kunder tapp....


#41

Postad 08 februari 2013 - 21:41

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

KAn tyckta att man kunnat ta det via pm istället för public MEN om avtalet var att för att utvärdera lurarna var att det skulle användas i samband med programmet så tycker jag inte att FB gjort något fel utan kunden som säger sig göra en sak men utvärderar efter en annan.

FB får rätta mig om jag har fel men undrar om det inte var så att tanken var att testaren skulle fylla i ett test-formulär som kom med luren och sedan skicka in det till FB. Får alltså intrycket att personen som provade luren till sänkt pris inte skickade in protokollet som avtalat utan istället gav ett omdöme på Prisjakt.

Kan förstå att detta kan ha skapat en viss irritation men hur hade det sett ut om betyget hade varit 10/10 och inte det "svala" 6/10...? :rolleyes:

Sedan skall man kanske beakta att FB inte alls behöver vara de som är värst när det gäller dessa typer av "aktiviteter". Är som sagt övertygad att andra använder flera nicks och / eller mer eller mindre "köpta" medlemmar för att sälja in sina produkter i t.ex. detta forum (se tidigare länkar).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 08 februari 2013 - 21:56.


#42

Postad 09 februari 2013 - 08:44

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
@FB: Nedan två trådar har på andra forum skapats för att lyfta intresset för er lur. Båda är skapade av "pzacke" (Patrik). Kan det betyda att det är "Patrik Zachrisson - Design/marketing på XTZ.se" som skapat trådarna? Nu vet jag inte om dessa forum har kravet att det skall framgå att ett inlägg har skrivits av ett företag men så är det iaf här. Om ovan stämmer har ni då i detta forum använt samma marknadsföringsstrategi?

http://www.avforums....testpilots.html

http://www.head-fi.o...xtz-earphone-12


Edit: Klipper nedan in inlägget från head-fi. Trodde först att Sennheiser HD 25-1 var en inear i liknande prisklass men det är tydligen en "onear" med ett dagspris på 1700 kr - dvs 3 ggr dyrare än Xtz Earphone 12. År alltså Sennehiser HD 25-1 inte bättre än så...? ;)

Hello!

I was at the Gothenburg hifi show last Saturday. There I listened to these earphones.
They sounded really good and they will be sold with an iOS DSP correction app.
It will cost about €70 with the app. I got to try them with and without dsp engaged.
Without the DSP they were neutral with good bass. With DSP the bass got a bit more
detailed and the soundstage expanded. I can only compare them to my
Sennheiser HD 25-1 II and they are really close with the HD25 a little varmer and the
XTZ has more bass.

They will start selling them in a couple of weeks. XTZ sent me this link to a pdf about them.

http://www.xtz.se/Li...aspx?ID=110234

//Patrik

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 februari 2013 - 09:10.


#43

Postad 09 februari 2013 - 08:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
And the plot thickens.... ;)

#44

Postad 09 februari 2013 - 09:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jisses vilken lynchningsmobb!
Fredrik på component har väl ändå citerat vad tidningen skriver ??

Ni tittar ju inte på deras svar, det skall bara huggas och försöka förstora saken till helt orimliga proportioner.

Nisse får erbjudande om att få rabatt på trim till sin bil och om han skriver ett par rader om hans upplevelse om förbättringen sen, detta tackar Nisse såklart ja till, men Nisse hade ju en 2.0t inte en 2.3t han kör dessutom på 95okt inte på V-power som det skall göras.

När Nisse skriver att bilen inte går så bra så reagerar såklart trimfirman då specen på hans bil nu kommit fram.

Jag har pratat med ett par butiker och dom säger att dom inte ens tänker tanken på att regga sig på denna sidan, förstår dom fullt ut!


#45

Postad 09 februari 2013 - 09:29

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Skriver via mobilen, orkar inte editera.

#46

Postad 09 februari 2013 - 09:38

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Jisses vilken lynchningsmobb!
Jag har pratat med ett par butiker och dom säger att dom inte ens tänker tanken på att regga sig på denna sidan, förstår dom fullt ut!


+1

/Fredrik

#47

Postad 09 februari 2013 - 09:40

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
@Niklas F: Ställde några enkla konkreta frågor tidigare. Skulle vara kul om du kunde svara på dem då det kanske gör att man förstår varför vi ser olika på detta...

Vad tycker du om att butiker / agenter ger rabatter för att få produkterna omskrivna i forumet och betygssatta på Prisjakt och hur tror du det påverkar de som skall ge omdömen?

Hur ställer du dig till att butiker / agenter aktivt försöker förändra skrivna omdömen / satta betyg?

Kan väl även lägga till...

Vad säger du om att företag gör inlägg i forumet "inkognito"?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 09 februari 2013 - 09:48.


#48

Postad 09 februari 2013 - 10:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0

@Niklas F: Ställde några enkla konkreta frågor tidigare. Skulle vara kul om du kunde svara på dem då det kanske gör att man förstår varför vi ser olika på detta...

Vad tycker du om att butiker / agenter ger rabatter för att få produkterna omskrivna i forumet och betygssatta på Prisjakt och hur tror du det påverkar de som skall ge omdömen?

Hur ställer du dig till att butiker / agenter aktivt försöker förändra skrivna omdömen / satta betyg?

Kan väl även lägga till...

Vad säger du om att företag gör inlägg i forumet "inkognito"?

"Vad säger du om att företag gör inlägg i forumet "inkognito"?"

Företag skall inte skriva om dom är reggade som företag, däremot så finns det ju fortfarande personer som jobbar på div butiker som fortfarande måste kunna få skriva som privatpersoner.

"Vad tycker du om att butiker / agenter ger rabatter för att få produkterna omskrivna i forumet och betygssatta på Prisjakt och hur tror du det påverkar de som skall ge omdömen?"

Man byter tjänster, det är väl inget konstigt alls?
sen får man väl hoppas att man är ärlig och inte spetsar bara för att man har fått rabatter eller liknande.

"Hur ställer du dig till att butiker / agenter aktivt försöker förändra skrivna omdömen / satta betyg?"

Jag har ju gjort liknelsen med bilen nu så att ni skall förstå.

#49

Postad 09 februari 2013 - 10:28

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Fast vänta lite, tror ni verkligen att det finns folk som handlar saker om dom har fått högt betyg på prisjakt??
Det hoppas jag verkligen att ingen gör, om ni finns så sluta för guds skull.

#50

Postad 09 februari 2013 - 10:31

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Fast vänta lite, tror ni verkligen att det finns folk som handlar saker om dom har fått högt betyg på prisjakt??
Det hoppas jag verkligen att ingen gör, om ni finns så sluta för guds skull.

Dessvärre har jag sett otaliga tom konkret uttryckta inlägg som säger just detta.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.