Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CANTON RC-L

308 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Ergo RC-L (Golvhögtalare) 1 9,26 (113) Inga priser
30 relaterade trådar
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 4 år sedan
De gamla Canton Ergo RC-L (433 inlägg) 7 år sedan
Insidan på Canton Ergo RC-L (84 inlägg) 7 år sedan
Vill ha tips på golv-högtalare för max 20k där diskanten inte går att mosa. (175 inlägg) 9 år sedan
Klipsch RF 82 II vs KEF Q900 vs Canton Ergo 695 DC (30 inlägg) 10 år sedan
Swans Diva 5.2 vs Canton Ergo RC-L???? (5 inlägg) 10 år sedan
Hemmabioreceiver till Canton RC-L (8 inlägg) 10 år sedan
Distande RC-L (23 inlägg) 10 år sedan
Canton RC-L kina-kopior? (23 inlägg) 11 år sedan
Hur koppla Canton RC-L 'boxen'? (47 inlägg) 12 år sedan
Canton Ergo RCL val av förstärkare (6 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Slutsteg till Canton rc-l (17 inlägg) 15 år sedan
Nya golvare max ~12000:- (47 inlägg) 15 år sedan
Konsten att köpa Canton Ergo RC-L... (265 inlägg) 15 år sedan
Matcha Denon 4308 tillsammans med Canton RCL (0 inlägg) 15 år sedan
Canton RC-L? (41 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 15 år sedan
Bi-amping med Canton RC-L box ? (5 inlägg) 16 år sedan
hårdrock högtalare i 5-8000kr klassen (50 inlägg) 16 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 16 år sedan
Canton Rc-l Problem (17 inlägg) 19 år sedan
Vilka tror ni är bättre av dessa två? (48 inlägg) 19 år sedan
HK AVR8500 + (2-kanals steg?) + RC-L (13 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo RC-L (8 inlägg) 19 år sedan
Finns det nåt bättre än Canton Ergo RC-L för 7,5k? (62 inlägg) 19 år sedan
Canton Ergo rc-l (263 inlägg) 19 år sedan
mest prisvärt? 8000-15000 (89 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 09 april 2008 - 13:01

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Hallojs Forum, detta är mitt första inlägg.

Canton RC-L. Produkter som jag lyssnat på i motsvarande och dyrare prisklasser: Inifity, Linn, JBL. Revel, B&W, Mirage, B&O samt många fler.

Som ägare av ett par Canton RC-L är jag galet nöjd.
Deras inlevelse i presentationen av ljud utan att ta plats i ljudet är sagolik.
Jag har de senaste åren även sonderat marknaden på nya billigare och betydligt
mångdubbelt dyrare högtalare och inte funnit någon som kan utmana RC-L utan att behöva
kompromissa på vissa områden jag tycker är dess styrka.
Visst finns det högtalare idag, som är torrare klarare och renare än dessa Canton.
Men jag undrar om det "bara" är min lyssningsvana som gör att jag INTE uppskattar dessa nya högtalare.
Sedan jag köpte dessa CANTON RC-L, Arcam Alpha och Nordost kablage.
Införskaffade jag även en skön vinylsvarv samt RIAA-steg.
Senare så har jag även utmanat min CD-spelare med en betydligt dyrare DVD-spelare och vilket lyft det blev! :-)
Och detta har till sist inneburit att hela ljudbilden blev betydligt öppnare, torrare och friare.
De som nu tror att bara om högtalaren är tillräckligt bra så duger, det, lär få sig en törn. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk heter det tydligen i Cantons Tyskland.

Numera biampar jag dessa utan RC-boxen, men har tidigare kört boxen via TAPE2 Loopen. Ljudet blev nu något friare/öppnare men inte lika centralt och sammanhållet. Bara att växla periodvis tänkte jag.

Inköpslista:
1999:
Canton RC-L
Arcam 9 Int
Arcam 9 Alpha CD

2001:
Arcam Alpha 10P
Sony TU ST920QS

2003:
Pro-Ject RPM 6
Pro-Ject Phono Box SE
Goldring 1042
Audioquest Coral Interconnect

2006:
Meridian 596 DVD

Kablar:
Nordost Blue Heaven Interconnect
Nordost Gold MK II Speaker cable


När jag väl köpte detta system var jag lite fundersam över att ljudet var alldeles för tillbakadraget, torrt och tråkigt. Ljudet ville liksom inte komma ut ur systemet hur jag är vände och vred på högtalarna så lät de oerhört vasst och kantigt.
Inte alls lika mjukt och fint som i affären. Men efter otaliga fester och lyssningssessioner med vänner och för mig själv. Efter dryga året och kom fram i sin härliga skönhet. Alla mina farhågor om en något kanske överilad affär kom på sin skam. Helt plötsligt så lät röster mjukt och varmt. Men ändå så rent och klart. Det spelade ingen roll vilken musik jag lyssnade till. Dessa underbara RC-L lät all musik och ljud få det utrymme och plats som behövdes. En "riktig" allroundhögtalare. Och så länge jag använde Arcams Alphaprodukter så svänger det galet skönt om den musik jag stoppade in i CD-spelaren. Speciellt piano och gitarr låter oerhört klangrikt genom Alpha 9 CD´n.
Men om jag bytte till andra förstärkare och CD-spelare i kring samma prisklass för de aktualla produkter. Så infann sig inte den där underbara musikaliteten jag hade i mitt system.

Så länge allting bra.

Men. Kanske att det fanns en känsla av att det kunde finnas mer detaljer att ge hos RC-L om källan och eller förstärkeri var av högre klass. För när jag kritiskt började lyssna på betydligt högre ljudnivå så märkte jag att denna lilla integrerade Alpha 9 inte alltid hängde med i svängarna.
Således bums steppa tillbaka till affären och höra sig för om ett extra slutsteg skulle göra en märkbar skillnad i ljudet. Glad i hågen lånade jag hem en Arcam Alpha 10 och vilken överraskning det blev när jag hängde in detta slutsteg för bi-amping. Veckan efter så gick jag med nya glada steg tillbaka till affären och hostade fram kosingen för slutsteget. I flera veckor och eller månader så samlade min tappade haka all damm i lyssningsrummet.
Jag kunde inte slita mig från mina Canton, eller rättare sagt det nya ljudet.
Nu kom det naturliga lena ljudet fram. Liksom den självklara och enkla upplevelsen av att jag har nått fram till min del av världens ände.
Mer musik införskaffades och min samling breddades, i mångdubbla led kors och tvärs. Inte konstigt när all musik verkligen kan visa sin fina sida.

Så länge allting bra.

Men. Då bestämde jag mig för att uppgradera min vinylsvarv till en riktig.
Jag fastnade för Pro-Jects RPM 6 och Gold Rings 1042 nål. Först spelade jag den via Arcams phonosteg jag tidigare hade köpt. Men jag var långtifrån nöjd med den. En distortion jag upplevde irriterade mig.
Så snällt gick jag tillbaka till affären och tänkte jag skulle låna en liten RIAA-box från ProJect.
Självklart sade de, helt medvetna om att jag nästa vecka skulle stå där med en bunt surt förvärvade sedlar i handen och snällt bidra till inflationen.
Och nu blev ljudet i vinylen helt annurlunda.
Så vackert och rakt med en uppsjöv a detaljer. Det lät helt enkelt bara självklart och betydligt renare. Ljudet blev nu så bra på vinyl via dessa underbara Canton RC-L att de numera även visar exakt hur inspelningarna gjorts.

Så länge allting bra.

Men så förra året kom den lilla uppgraderingsdjävulen på besök igen. Fy farao för denna högkostnadsindivid.
Jag bestämde mig för att köpa en ordentlig DVD-spelare. Men jag ville ju att den skulle vara bättre än CD-spelaren. Men hur jag än vände och vred på tankarna och öronen. Kunde jag inte riktigt uppskatta ljudet i dagens CD- eller DVD-spelare i affärerna. De lät tråkigt, rakt neutral och utan själ. Såvida inte det skulle bli RASANDE dyrt.
Jag fick chansen att investera i en Meridian 596 DVD för en extremt nätt penning. Resten är nu historia.
När jag kom hem med denna "nygamla" spelare trodde jag inte mina öron. Stod mina Canton kvar? Hade jag samtidigt bytt ut all kablage, förstärkeri samt högtalare?
Det som nu presenterades för mig var absolut helt fritt från de egna subjektiva valörer jag vant mig med via min gamla CD.

Canton RC-L tog nu ett jättekliv bakåt i det akustiska rummet och bara lät ljuda så underbart detaljerat och självklart som de nu fick chansen till.
Torrare, djupare samt betydligt fler detaljer över hela registret påminde mig om att CD´n som medium INTE behöver bytas ut mot SACD eller DVD-Audio. Numera finns här en uppsjö av detaljer en neutralitet som slår en med sin tillbakalutande självklarhet och musikalitet.
Liksom i livet så ska man göra det enkla och raka. Dessa Canton RC-L har nu funnit sina bästa lekkamrater.
Enkelt och rakt, mjukt och följsamt, detaljrikt och informativt, konturer och valörer allt på samma gång. För mig innebar detta att jag inte kunde använda ord för beskrivning av hur det hela låter.
Samtidigt som jag vill beskriva allt ljud i mina RC-L så påminns jag om hur det känns att ligga på en lite brygga vid en tjärn i absolut vindstilla tystnad. För när vänner och bekanta nu frågar hur det låter så tystnar jag bara. Och det är sannerligen en gigantisk bedrift i sig att få mig tyst.
Den känsla av uppgraderingsförtjänst jag fick motsvarar mer än den jag fick när jag hängde på slutsteget.
Att källan hade en sådan betydelse för slutgiltiga ljudet hade jag ingen aning om.
Nu så befinner sig dessa RC-L i ett land av tokdyra "strong but silent" konkurrerande individer.

Inte heller hade jag en aning om att detta ljud jag nu har. Skulle kunna konkurrera med dagens fina produkter på marknaden. Kanske är det så att jag kommit till den kvalitativa ljudnivå där smak och tycke. Snarare än pris och design uppgör nöjdheten med produkten.
För hur jag än tänker så vill jag inte byta ut mina RC-L mot något annat i hela världen. Deras mellanregister är fasen det skönaste och skarpaste jag hört.
I de högtalare jag finner fler detaljer i toppen och en torrare bas förlorar jag ofta värmen i röster och instrument samt bråddjupet i basen.
Möjligen är jag hemmavan vid dessa numera kära familjemedlemmar, vad vet jag.
Njae okej då. Om någon vänlig person sponsrar på ett par BEOLAB 5 så kommer jag inte att bråka.
Förresten så lyssnade jag på en gammal inspelning nyligen som så ofta tidigare spunnit i CD-spelaren. Fastän jag haft dessa "burkar" i 9 år,så uppenbarade sig nya, tidigare oupptäckta detaljer i inspelningen.
Detta gillar jag rasande skarpt. :-)

En sak vet jag.
DE KOMMER ALDRIG ATT BYTAS UT i lyssningsrummet.

Så länge allting bra.

Men. Kanske en komlettering är rätt ord i alla fall. Något som jag numera gör med ett par beggade Snell E II funna i ett soprum. Dessa dipoler är allt annat än neutrala och utgör ett skönt och roligt tillägg i lyssnandet.
Samt om en Arcam Alpha 10 Int skulle göra jobbet bätte, inte helt säker på det.
I sovrummet har jag kastat in en gammal Sansuireceiver tillsammans med vinylsvarv samt ett par Olle Mirsch O-35.
(En liten vintagegrej jag gillar på lördagsmorgonen tillsammans med Melodikrysset.) Han som lever lär se heter det väl?

Canton RC-L styrka:

Klarhet, självklar från 20-20kHz.
Värmen och detaljerna.
Det skarpa "absoluta" men ändå så lena, breda och musikaliska ljudet

Canton RC-L svagheter:
Något "väl" tråkig/neutral/vass med fel kringutrustning.
Rekommenderar starkt Bi-Amping!
De har kanske en något djup bas som möjligen delar lägret av lyssnare.

Summering:
Dessa CANTON RC-L är underbara att lyssna till.
De är väldigt neutrala och behöver matchas med utrustning av musikalisk rang för att visa sitt allra bästa och skönaste RC-L sound. Efter snart 8 år i min ägo är jag fortfarande överlycklig över dessa Canton RC-L.
Med kärlek för klarhet, värme och definition har jag inte funnit ett system som slår detta inköpta sub 100.000-system under 500.000kr.
Min tro är att Canton släppte en högtalarbomb till ett alldeles för rasande lågt pris.
Vilket jag tror betyder att flesta CANTON RC-L får systemkamrater som inte kan göra dem rättvisa.
De såldes i mängder till av folk av mängden. Jättebra, men vilka helt enkelt hängde på dem på enklare stereos och biosystem. Samtidigt missades de kanske av folk som helt enkelt ville ha dyrare produkter, bara för att de hade råd.
Det finns inga ord för hur mycket jag verkligen älskar ljudet i mina CANTON RC-L.

Har någon av er samma upplevelser?

/PML 73

#2

Postad 09 april 2008 - 14:07

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Trevlig läsning!

Hoppas jag blir precis lika nöjd som du med mina RC-L :) Ljudet är det väll inget fel på i skrivande stund, men ett slutsteg är på gång hem, och ett större rum skulle nog göra underverk!

Innan dess kommer jag inte att kunna utnyttja dessa magnifika högtalares fulla kapacitet!

Men gud vad bra det kan låta :P


En liten snabbfråga bara... verför i hela helsicke kör du utan boxen ?! koppla in den direkt, är min mening!

MVH David

Redigerat av Unregistered1836450d, 09 april 2008 - 14:09.


#3

Postad 09 april 2008 - 14:56

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Hallojs David,

ja det där med boxens vara eller ickevara handlar hos mig nog om dagens känsla för återgivning. Tídigare med min Arcam CD-spelare så hade boxen en lugnande effekt på ljudet. Men nu när jag kör med Meridian 596 istället på alla skivor så finner sig lugnet där hela tiden. Om jag ska göra en jämförelse så handlar det om att det blir lite "väl" mycket rörkaraktistik med boxen inkopplad numera. För en månad sedan prövade jag även att köra direkt via två monoförsteg i rör jag har till studioverksamhet. Och upplevelsen med dessa kontra användandet av boxen var snarlik. Inte helt fel, men det fanns ett antal detaljer försvann i helheten. Nu är jag en fanatiker av rörsteg och gärna monoinspelningar oxå. Men i detta rum behövs det inte. Det låter näst intill perfekt i alla fall. Jag tror att det är det fina försteget i Apha 9 Int som har dessa kvaliteter utan att det går över styr.

I de andra lägenheter jag bott i har jag behövt denna box för kompensationens skull. Men inte nu.
Har du prövat utan box? :)

Mvh
/Micael

#4

Postad 09 april 2008 - 19:16

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
nu kommer det prova en nad 208 så skall du få lyssna på något riktigt roligt

#5

Postad 09 april 2008 - 19:59

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Skriver in mig i fanklubben.

Utan boxen får jag ett renare ljud men klart mindre djupbas. Således kör jag med boxen med korta kablar av bra kvalitet som en fin kompromiss.

#6

Postad 10 april 2008 - 18:22

Unregistered765e6ebc
  • Unregistered765e6ebc
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag kan bara hålla med om allt du skriver, dessa högtalare är ett riktigt kap. Jag är toknöjd med mina och tänker inte byta dem på bra länge. Bara byta kringutrustning =) funderar på en Marantz 7001, det kanske kan vara något?

#7

Postad 10 april 2008 - 20:00

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
PM7001 har ett jättefint ljud men den är inte stark nog. Du bör ha åtmistone 100 W och 60 ampere som minimum.

Kanske kommer du längre om du hakar ett slutsteg på din nuvarande setup?

#8

Postad 12 april 2008 - 13:41

Unregistered765e6ebc
  • Unregistered765e6ebc
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag har ett slutsteg i min nuvarande setup, men jag tänkte att en ny förstärkare som försteg skulle påverka ljudet i rätt riktning.

#9

Postad 23 april 2008 - 20:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Jag kan nämna att min nya flickvän blev helt tagen av soundet och hon har själv nu investerat i ett par Canton 91 DC som jag anser låter skönare än nyare modeller. Varför har Canton farit iväg med upplevelsen och glömt bort nyttan av njutning när man lyssnar?

#10

Postad 24 april 2008 - 09:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Vad tycker du om RC-L VS 91DC?

#11

Postad 24 april 2008 - 18:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Vad tycker du om RC-L VS 91DC?



Tjenis Hifisnubben,

mina åsikter får stå för mig och är absolut inte en sanning i sig. Men jag tycker att 91DC är något smalare i mellanregistret och basen. Har haft riktigt sköna upplevelser med 91DC och Coplandförstärkare. Men således i min uppsättning passar alltså RC-L bättre. Hos mig så har RC-L ett större mellanregister och en något mer kontrollerad bas jämfört med 91DC. Båda är fantastiska högtalare anser jag. Och för de priser man kan få dem via blocket eller liknande är att likna vad tjuveri. ;-)

Så jag tror att 91DC passar bättre med något "rör" i signalvägen för att bredda djudet. Och att RC-L passar något bättre med transistorer. Men detta är som sagt min egna uppfattning. Kanske någon annan har andra tankar?

Ha det bäst.
/Micael

#12

Postad 20 juni 2008 - 00:11

palle39
  • palle39
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
kom över mina älskade RC-L på Expert när jag skulle beställa hem ett par audiovector för ett par år sen..
han smusslade o talade lågt i affären fick dom för 10.000kr som var sketbilligt så jag kunde inte låta bli.
nypriset låt på 15-16.000kr för RC-L just då..

då jag mest kör med formaten som finns på internet har jag nyss införskaffat en PS3.
låter faktiskt bra med dacen öppet luftigt.
har inte haft något hifi intresse direkt dom senaste åren.
fast säljer aldrig mina grejer från förr.

Amplifx,Musical Fidelety x-24k DAC,RC-L
signal källan bytes lite då o då bara där finns optisk eller coax utgång o låter bra :)

frugan sätter ibland på en skiva i soffan o bara sitter o lyssnar..
hon älskar nog högtalarna mer än mig ;D

Bifogad fil(er)


Redigerat av palle39, 20 juni 2008 - 00:12.


#13

Postad 20 juni 2008 - 01:01

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Hehe, rolig läsning, du är verkligen nöjd(antagligen väldigt kär i nya flickvännen oxå :) )

Jag håller med dig, jag hade för ett par år sedan ett komplett Ergo paket med RC-L som front.

Det enda jag kan störa mig på lite med dessa högtalare är att dom är lite för nasala/snäva, men detta går ju att "bygga" bort med passande elektronik/kablage till en viss del, eller mer.

Det är inte alls omöjligt att jag införskaffar ett par RC-L eller ett komplett system igen inom en snar framtid.

Mvh Micke


Trevlig Midsommar!

#14

Postad 20 juni 2008 - 02:02

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0
RC-L är en rätt så trevlig högtalare för dom pengarna man får ett par idag från Tyskland.

Mvh
Ljudkvalite

#15

Postad 20 juni 2008 - 11:04

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Det är inte alls omöjligt att jag införskaffar ett par RC-L eller ett komplett system igen inom en snar framtid.


Det verkar vara rätt vanligt med f.d. RC-L-ägare som saknar sina burkar.

#16

Postad 20 juni 2008 - 11:11

Unregistered765e6ebc
  • Unregistered765e6ebc
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Det verkar vara rätt vanligt med f.d. RC-L-ägare som saknar sina burkar.


Jag kommer aldrig sälja mina.

#17

Postad 20 juni 2008 - 13:44

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0

Det verkar vara rätt vanligt med f.d. RC-L-ägare som saknar sina burkar.



Nja, det finns dom som inte direkt saknar dom. En polare har Final sound nu istället och jag har aldrig hört han säga han saknar sina RC-L. Men såklart lär det finnas dom som gör det. :)

Mvh
Ljudkvalite

#18

Postad 21 juni 2008 - 09:32

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Just, det din kompis, ja.

Nåja, jag har både Final Sound och RC-L (i olika rum) och skulle aldrig sälja mina Canton RC-L för det.

Med tanke på att Finaluppsättningen kostar 4 gånger mer än RC-L så är det fortfarande RC-L som är det bättre köpet.

Redigerat av Unregistered1197, 21 juni 2008 - 09:34.


#19

Postad 21 juni 2008 - 13:31

janank
  • janank
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Med tanke på att Finaluppsättningen kostar 4 gånger mer än RC-L så är det fortfarande RC-L som är det bättre köpet.


Ja nu gör dom det men när jag köpte mina R-CL år 2001 så betalade jag 15k för dom.De var dessutom nedsatta från 20k :)
Min arbetskompis fick förvärva dem med övrig begagnad utrustning för ett bra kompispris.Men jag håller med om att med nuvarande pris så är de väldigt prisvärda.
Om jag nu skall jämföra dem mot Final så har de i mitt tycke inte mycket att sätta emot när det gäller detaljer och precision.När det gäller dynamik så vinner R-CL överlägset.

Nu säljer man ut Finalhögtalare med nedsatt pris också.....

#20

Postad 21 juni 2008 - 14:59

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

  • 579 inlägg
  • 0

Om jag nu skall jämföra dem mot Final så har de i mitt tycke inte mycket att sätta emot när det gäller detaljer och precision.När det gäller dynamik så vinner R-CL överlägset.



Nja, du menar väl inte att Final sound har så mycket sämre dynamik än RC-L väl? Utan jag antar du menar att man kan spela mycket högre på RC-L än med dina Final sound 400? :)

Mvh
Ljudkvalite

#21

Postad 21 juni 2008 - 15:11

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

gagnad utrustning för ett bra kompispris.Men jag håller med om att med nuvarande pris så är de väldigt prisvärda.
Om jag nu skall jämföra dem mot Final så har de i mitt tycke inte mycket att sätta emot när det gäller detaljer och precision.När det gäller dynamik så vinner R-CL överlägset.


Ja, Final är överhuvudtaget svårslagna just när det gäller detaljer, klang och precision i soundstage. Faktiskt finns det en hel del av detta även i RC-L om man är noggrann med placeringen och har rätt kringutrustning.

Största skillnaden är att med Final så förvinner avståndet till röster och solistinstrument helt och hållet och de tycks vara närvarande i rummet. Den effekten uppstår inte så ofta med RC-L, det är snarare som att lyssna in i ett annat rum även om det låter mycket bra.

#22

Postad 21 juni 2008 - 18:28

janank
  • janank
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Nja, du menar väl inte att Final sound har så mycket sämre dynamik än RC-L väl? Utan jag antar du menar att man kan spela mycket högre på RC-L än med dina Final sound 400?

Naturligtvis var de det jag menade.Blandar ihop begreppen ;)

#23

Postad 21 juni 2008 - 18:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Nå helt fel var det inte. 400i ger ju inte samma dynamiska tryck i exempelvis trummor som RC-L gör.

Redigerat av Unregistered1197, 21 juni 2008 - 18:35.


#24

Postad 21 juni 2008 - 18:38

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Jag kör med ett rörförsteg (spark sc-8) och ett transistorslutsteg (electrocompaniet aw-250). Tyvärr blåste jag diskanterna med min gamla förstärkare och köpte nya från cantons återförsäljare i sverige. Det lustiga är att dom nya diskanterna sitter det en extra magnetring på som inte finns på dom som satt i från början.

Jag kör bi-wire med EKK 4x2.5mm2 kabel och är mycket nöjd. Boxen befinner sig på uppgradering av nätdelen så jag har hunnit lyssna en del utan den. Det jag tänker mest på är väl kanske att ljudet låter lite tillbakalutat, inte samma punch och inte samma djupbas.

Men precis som cris skriver, lägger man ner lite tid på att placera dom rätt så låter dom underbart. Jag har dom invinklade ganska mycket och tycker att dom mer eller minder försvinner från ljudbilden och man hör bara musiken.

Det ska bli spännade att koppla in boxen igen bara jag kommer hem från jobbet i norge.

#25

Postad 21 juni 2008 - 18:50

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Precis, de behöver ganska mycket toe-in. Jag vinklar dem så att man knappt kan se innersidorna från lyssningsposition. Då låter det bra.

Min "kusligaste" lyssningsupplevelse var faktiskt när jag spelade Gardiners version av Trollflöjten högt på RC-L. Både högtalarna och rummet försvann helt och kvar fanns bara scenen med sångarna och orkestern. Hade gåshud i 80 minuter.

#26

Postad 07 juli 2008 - 15:16

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Precis, de behöver ganska mycket toe-in. Jag vinklar dem så att man knappt kan se innersidorna från lyssningsposition. Då låter det bra.

Min "kusligaste" lyssningsupplevelse var faktiskt när jag spelade Gardiners version av Trollflöjten högt på RC-L. Både högtalarna och rummet försvann helt och kvar fanns bara scenen med sångarna och orkestern. Hade gåshud i 80 minuter.


Ja det där med toe-in har varierat i de olika rum jag haft dem i. Men som det ser ut just nu mår de bäst med en liten toe in och dryga 60cm från bakvägg till bakkant. Nu är de helt holografiska i sin ljudbild. Djupet och bredden har jag inte lyckets med förr. Det nasala som vissa har hört har jag inte alls. Kanske då vid extremt hög volym, typ kl 02:30 på volymknappen. Annars är de ny helt genomskinliga, transparenta i sin återgivning.

Den största vinsten för mig var ändå när jag bytte till Meridian DVDn. Skit in blir skit ut. Final Sound har jag lyssnat på. De låter underbart. Men jag upplever inte att jag kan få den där käftsmällen när jag lyssnar på gitarr med elektrostater. Kanske beror det på vänners uppställning, vad vet jag?

/Synes

#27

Postad 08 juli 2008 - 11:40

janank
  • janank
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Men jag upplever inte att jag kan få den där käftsmällen när jag lyssnar på gitarr med elektrostater. Kanske beror det på vänners uppställning, vad vet jag?


Ja de måste ha varit fel uppställda.Jag har börjat att lyssna på Gitarrmusik pga att jag skaffat Final.Den snabba rappighet som högtalaren spelar är otrolig .Och när man väl vant sig vid elektrostaterna så tycker iallafall jag att vanliga högtalare har en "slöja, hinna,matta"framför elementen.

Men du kanske menar ljudtryck? då vinner Canton .

#28

Postad 09 juli 2008 - 17:34

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Ja de måste ha varit fel uppställda.Jag har börjat att lyssna på Gitarrmusik pga att jag skaffat Final.Den snabba rappighet som högtalaren spelar är otrolig .Och när man väl vant sig vid elektrostaterna så tycker iallafall jag att vanliga högtalare har en "slöja, hinna,matta"framför elementen.

Men du kanske menar ljudtryck? då vinner Canton .



Hallojs igen Janank,

njae jag tänker närmast på dynamiken/attacken i "darret" i gitarren och manliga röster/saxofon. Annars så gillar jag banddiskanter och elektrostater, men saknar just denna invanda upplvevelse hos dem. Kom på att pröva kassetdäcket igen efter många år uppehåll. Fann en orginalkassett med Bob Dylan, och ta mig tusan om inte gitarren lät bättre på den gamla kassetten än på många, många cd-skivor... *skratt* Men annars så lät den inte kul alla dagar. :-(

#29

Postad 09 juli 2008 - 21:57

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Gudabenådade högtalare. ;)

#30

Postad 10 juli 2008 - 08:18

gekados
  • gekados
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Gudabenådade högtalare. ;)



instämmer helt och hållet

#31

Postad 23 juli 2008 - 18:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Finns mkt sagolikt men det är svårt att slå "bang for the buck" med dessa...

#32

Postad 24 augusti 2008 - 18:09

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Har nu kopllat in RC-Boxen igen. Och med den nuvarande uppställningen så blir faktiskt ljudet otroligt likt elektrostater... Knasigt men sant...

Bifogad fil(er)



#33

Postad 24 augusti 2008 - 18:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det är en mycket bra placering där. Lik min egen. Nästan exakt samma vinkel på toe-in och avstånd från bakvägg.

Redigerat av Unregistered1197, 24 augusti 2008 - 18:22.


#34

Postad 24 augusti 2008 - 18:21

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
hej alla fans!

PML 73, snygg set-up. Är det Meridian i hyllan?

Fråga: God/mycket/för mycket bas är en egenskap man ofta hör om RC-L och det kanske är en av anledningarna till att man väljer dem. Har någon i fanklubben erfarenheter av SD-kuddar? Ser att PML har soundspikes(?).

Själv kan jag emellanåt tycka att basen är en smula för påträngande, eller skall jag säga otillfredställande definierad, och har läst att SD kuddar ger en "snärtigare" eller mer "väldefinierad" bas. Är det någon som har någon bra input att dela?

Redigerat av Unregistered1483, 24 augusti 2008 - 18:22.


#35

Postad 24 augusti 2008 - 18:24

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jag har sorbothanekuddar under mina och det låter kanon. Basen beror dock mer på placeringen i rummet. Jag kan ställa mina så att de knappt har någon bas alls. Det gäller att hitta rätt område i rummet att ställa dem och sedan hitta rätt avstånd till väggarna.

#36

Postad 24 augusti 2008 - 18:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

hej alla fans!

PML 73, snygg set-up. Är det Meridian i hyllan?

Fråga: God/mycket/för mycket bas är en egenskap man ofta hör om RC-L och det kanske är en av anledningarna till att man väljer dem. Har någon i fanklubben erfarenheter av SD-kuddar? Ser att PML har soundspikes(?).

Själv kan jag emellanåt tycka att basen är en smula för påträngande, eller skall jag säga otillfredställande definierad, och har läst att SD kuddar ger en "snärtigare" eller mer "väldefinierad" bas. Är det någon som har någon bra input att dela?


Tjenis,

till högtalarna tror jag de heter Sound Care(kommer inte ihåg vad kuddarna heter)
Och ja, det är en Meridian DVD 596, bästa CD-ljud efter deras 800-serie jag hört och uppskattar.

Basen är inte det minsta påträngande just nu. Har stulit två små ljudaborbanter som jag har rullat ett varv i lufthålet. Så nu finns INGET överflöd alls på basen. Bara lent och ytterst behagligt.

#37

Postad 24 augusti 2008 - 18:38

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Så här ser det ut hos mig med mina RC-L

Den där Oppli bänken ska bort snarast och plasman ska upp på vägen nu då jag har ett Quadraspire Q4 bänk för allting.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Packetloss, 24 augusti 2008 - 19:04.


#38

Postad 24 augusti 2008 - 18:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Packetloss, ser skönt ut, och stort...

#39

Postad 24 augusti 2008 - 18:47

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
hej,

mina står uppställda ungefär som PMLs, d v s med avseende på toe-in, och avstånd till väggen. De står mitt på långsidan i ett rum med måtten 5,0 + 3,75 m, där finns två dörröppningar, en på långsidan och en på kortsidan samt två fönsteröppningar på de andra kort- och långsidorna. Det finns en stor tjock matta på golvet och en soffgruupp. dessutom finns piano och kakelugn samt sammetsgardiner. Har flyttat runt högtalarna rätt mycket och placeringen är optimal givet de andra förutsättningarna.

Det är bara ibland som basåtergivningen känns fel, och då känns den en smula bumlig och påträngande.

#40

Postad 24 augusti 2008 - 19:02

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Vad har du för förstärkare, kablage och signalkälla?

#41

Postad 24 augusti 2008 - 19:05

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det är bara ibland som basåtergivningen känns fel, och då känns den en smula bumlig och påträngande.


Pröva med att använda olika höjd på spikes och eller någon form av stoppning i lufthålet(billigast) Hehe

#42

Postad 24 augusti 2008 - 19:58

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
tack för tips!

Packetloss, skön uppställning. Två tyska farbröder i vardagsrummet :)

Chris, jag har:
Rega Bias 2, RB 250, planar 2 & Advance Acoustic MCD 203 (skall snart få nytt hem), AA MAP 303 II (m riaa, samma som XTZ Class A), Belden Lonworks med Neutrik och Chord som signaklablar samt EKK till högtalarna.

Och jag tror inte på kablar (tror jag).

Redigerat av Unregistered1483, 24 augusti 2008 - 19:59.


#43

Postad 24 augusti 2008 - 20:15

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det där ska låta helt OK. Förmodligen placeringen i rummet som påverkar basen. Pröva med att flytta högtalarna längre ut från bakväggen till att börja med.

#44

Postad 24 augusti 2008 - 20:17

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Been there done that och jag tror att jag beställer ett par SD-fötter och prövar PML 73s förslag med basporten.

tack

#45

Postad 24 augusti 2008 - 21:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Been there done that och jag tror att jag beställer ett par SD-fötter och prövar PML 73s förslag med basporten.

tack

gör inte det för annars så skulle det inte sitta en port i högtalaren

#46

Postad 24 augusti 2008 - 21:14

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
x-12, schysst avatar1

har gjort det med en sk "bokhyllehögtalare" med port bakåt! Och med gott resultat. Kostar väl inget att prova. Sen har man ju boxen också.

Har du någon erfarnhet av SD? Om man får tro bilderna i ditt galleri, verkar du vara en basälskare!

MVH

Redigerat av Unregistered1483, 24 augusti 2008 - 21:23.


#47

Postad 24 augusti 2008 - 22:01

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
Ursäkta OTn men är de någon som vet om det går att koppla in boxen på dessa burkar på rätt sätt via en onkyo 805/875

Jag hade dessa burkar samt en marantz sr7500 och vill då minnas att jag på något vis fick boxen att fungera med receivern.

Jag är även jag en av de som sålt bort rc-l som saknar dem så mycket så jag överväger på att köpa ett par igen :)

#48

Postad 24 augusti 2008 - 23:30

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
X-12 har en poäng. Pröva för all del med sorbothane men med porten pluggad låter den lite väl stumt och tråkigt.

Du kan ju också testa en annan vägg om du är en hängiven ljudfantast och inte har något emot att möblera om för bättre ljud.

#49

Postad 25 augusti 2008 - 00:15

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0

Ursäkta OTn men är de någon som vet om det går att koppla in boxen på dessa burkar på rätt sätt via en onkyo 805/875


Det går inte på dom nya receivrarna, om du inte vill skifta kablar varje gång du byter källa.

#50

Postad 25 augusti 2008 - 08:18

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

gör inte det för annars så skulle det inte sitta en port i högtalaren



Jo förvisso är det sant, men med tanke på att rummets påverkan kan få signalerna att öka eller minska med upp till 12dB så kan det vara värt att tänka på. Och då menar jag inte helt plugga, utan att man får pröva sig fram med olika former av begränsningar i hålet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.