Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Supra Cat8

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 februari 2019 - 16:11

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Jeg byttet fra en gratis Huawei uskjermet Cat5, til Supra Cat8 til min Sony bluray/streamer UHP-H1, etter å ha hørt mye skryt om denne Supra på nett.

Synes Spotify, og Netflix surround har fått ett kjempeløft i lyd, YouTube musik og nettkonserter også.

Ja den er overkill for min Sony, men jeg har vært mistenksom på dårlig lydkvalitet. DAC i Sony er kjempebra ellers men har savnet oppløsning og detalj både i topp og bass.

Det som fikk meg til å undre, var at Spotify very high quality lyder så bra fra mobil til Sony MDR-100AAP som jeg fikk for et par hundre + på Mediamarkt.

Og Audio Pro Addon T3 blutooth fra mobil, som kostet et par laken.

Huawei gratis hadde masse knekk fra fabrikk og UTP som sagt.

Ja jeg vet, det KAN være placebo, men hvorfor har hele verden interesse for denne billige Supra Cat8??

Jeg har forandret helt måte å høre musikk på.

Før brukte jeg bare Spotify mikset til 5.1 i anlegget, fordi 2.1 ble for tynt. Og bare på kalas, eller bakrunnslytting.

Nå gjør denne Placebo at jeg kan høre direct fra Sony og i Stereo 2.1...

Her er uansett en annen anmeldelse..
Er jo mulig at knekk og bøy gratis fra Huawei var delvis defekt og laber kvalitet.

https://audiobacon.n...dal-experience/

#2

Postad 09 februari 2019 - 16:56

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 5
Glöm inte att köpa de guldpleterade optiska kablarna också.

#3

Postad 11 februari 2019 - 05:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Synes Spotify, og Netflix surround har fått ett kjempeløft i lyd, YouTube musik og nettkonserter også.
...
Ja jeg vet, det KAN være placebo

 

 

Lite humor i ditt inlägg, förhoppningsvis ironiskt, men kanske inte?

 

Den enda fördelen med cat8 mot t ex cat6 är att högre hastigheter stöds, upp till 40 Gbps. Hur mycket klarar din router? 1 Gbps... max.

 

Om en enda bit blir fel i överföringen, kommer dina Netflix/spotify/whatever streamar att glitcha, men det lär inte hända pga nätverkskabeln. Om en kabel är så dålig att den försämrar signalen, kommer det att resultera i sänkt hastighet.



#4

Postad 11 februari 2019 - 12:37

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Kanskje knekk og bøy uskjermet kabelen var delvis defekt?

 

Grunnen til att jeg spør er fordi, endel med kunnskap i hifimiljø, snakker om den kraftige strålingen som en router eller pc sender ut.

 

Dette er viktig både på USB og nettkabel, om du vil sjekke denne negative effekten. Så tar du en bærbar fm Radio og skrur den av kanal og stiller den inntil router og pc.

 

Dersom den hyler høyfrekvent, så har du kanksjke svaret her.



#5

Postad 11 februari 2019 - 13:27

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 1

Jag köpte dessa kablar till min dator. Det är kanske placebo, men kapaciteten på hårddiskarna ökade med 30%!

Ger kablarna solklara 5/7 i rating.



#6

Postad 11 februari 2019 - 14:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 2

Jag köpte dessa kablar till min dator. Det är kanske placebo, men kapaciteten på hårddiskarna ökade med 30%!

Ja, speciellt när en nätverkskabel sitter utanför datorn, och inte i den, vilket är var disken befinner sig.

Dock kan jag tänka mig att allt (ljudet, sömnen, sexlivet, mm) blir bättre om man därutöver investerar i AI-baserade switchar.

Redigerat av frollic, 11 februari 2019 - 14:52.


#7

Postad 30 juli 2019 - 16:21

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Byttet til en rimelig bedre specet Kjell&co cat6a sstp..

Fra gratis cat4 kabel på Viasats Samsung boks..

Resultat all venting på nedlasting on Demand er borte. Sparer ca 1-2 minutter hver gang jeg ser på tv og nett tv.

Nedlasting stoppet vanlig tv bilde også..
Nå kan jeg feks gå rett til en fotballkamp...

Redigerat av Danke, 30 juli 2019 - 16:21.


#8

Postad 31 juli 2019 - 15:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Fra gratis cat4 kabel på Viasats Samsung boks..

 

 

Cat 4 rekommenderas inte till nätverk. Märkligt om Viasat/Samsung skickar med en sådan kabel.



#9

Postad 10 augusti 2019 - 09:15

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Cat 4 rekommenderas inte till nätverk. Märkligt om Viasat/Samsung skickar med en sådan kabel.

Takk for svar.

Har byttet alle til skjermede nå, to Supra og en Kjell Luxorpart Cat6a.

Jeg sliter med å forklare hvorfor Spotify lyder bedre, men det er sånn jeg oppfatter det.
Kan være at cat4 ikke holdt spec, hadde feil.


Eneste jeg har fått gratis er cat5 og cat4 tror jeg fikk det til routerne mine.

Redigerat av Danke, 14 oktober 2019 - 14:22.


#10

Postad 14 oktober 2019 - 14:21

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Glöm inte att köpa de guldpleterade optiska kablarna också.


Jag har en redan, jättenöjd. Fick den gratis från hifiklubben.se

Forest heter den, rekommenderas starkt.

#11

Postad 14 oktober 2019 - 14:34

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 3

Jag har en redan, jättenöjd. Fick den gratis från hifiklubben.se

Forest heter den, rekommenderas starkt.

:D



#12

Postad 14 oktober 2019 - 15:21

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

:D

Denna är det, aldrig hört Dac fungera så bra förut.
Rätt rimligt också...

https://www.hifiklub...=AQFORESTOPT1,5


Hvad använder ni? Biltema?

Redigerat av Danke, 14 oktober 2019 - 15:28.


#13

Postad 14 oktober 2019 - 18:39

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 3
Jag använder en kabel som är konstruerad med speglar i av supraspegelglas så att ljussignalen garanteras rätt väg. Det är av yttersta vikt att man använder kabelyftare av högkvalitativ kisel. Nu är jag säker på att alla ettor och nollor studsar rätt. Ljudet är helt magiskt! Jag har läst att guld inte är att rekommendera då ljudet kan smittas av oxideringen.

#14

Postad 15 oktober 2019 - 17:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Fick fiber installerat för ett par år sedan, men är inte alls nöjd med bilden på HBO Nordic. 

 

Har 500/500 uppkoppling men bitraten på HBO är bara 2-3 Mbit/s. Det finns ingen Sverker att ringa heller...

 

Sen slog det mig. Jag har ju ingen Hifi-switch!



#15

Postad 15 oktober 2019 - 19:03

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jag förstår att ni trollar.

Att optisk har solida kontakter har med connection att göra.

Supra är bra det med...

Att det är bra fiberglass är självklart viktigt.


Jag må medella att detta är min första Optiska, och också min första Audioquest utan riktnings pilar :)

Men den är min favorit till Dac med musik.

Redigerat av Danke, 15 oktober 2019 - 19:04.


#16

Postad 15 oktober 2019 - 19:08

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Prova Lan kabel av bättre kvalitet. Det är jätte enkelt att trolla och våra säker på nätet omm något man inte har provat, men ennu bättre att spendera 200-400kr och testa själv.

Det är väl retur-rätt.

Redigerat av Danke, 15 oktober 2019 - 19:08.


#17

Postad 15 oktober 2019 - 19:14

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Fick fiber installerat för ett par år sedan, men är inte alls nöjd med bilden på HBO Nordic. 

 

Har 500/500 uppkoppling men bitraten på HBO är bara 2-3 Mbit/s. Det finns ingen Sverker att ringa heller...

 

Sen slog det mig. Jag har ju ingen Hifi-switch!

 

Du behöver en FUHD-switch ;)



#18

Postad 15 oktober 2019 - 20:21

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Hur påverkar en god kontaktyta av guld en optisk signal?

#19

Postad 15 oktober 2019 - 20:44

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 2

Hur påverkar en god kontaktyta av guld en optisk signal?

 

Väldigt negativt då ljus inte går igenom guld.



#20

Postad 15 oktober 2019 - 20:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Prova Lan kabel av bättre kvalitet. Det är jätte enkelt att trolla och våra säker på nätet

 

 

Om man är säker på nätet eller inte beror väl mer på brandvägg, VPN osv.

 

Alltså seriöst. Vanlig simpel Cat6 klarar ca 90 meter (max rekommenderade längd) vid 1 Gbit/s. Om hastigheten sjunker vid test av nätverket, så betyder det att data måste skickas om.

 

Och det är just det enda som påverkas: Maxhastigheten i nätverket. Datan som skickas är naturligtvis skyddad med CRC-checksummor. Om en enda bit blir fel, är det givetvis oacceptabelt för dataöverföring.

 

Inte ens en nätverkskabel från Dollar Store (om det nu finns) förändrar datan, om det väl går att lyssna på t ex Spotify eller se på Netflix.

 

Att förändra signalen i en nätverkskabel så att ljud eller bild blir sämre, utan att dataströmmen blir korrupt (dvs ej går att avkoda utan rejäl glitch från t ex mp3, ogg, h264/whatever), är tekniskt omöjligt.

 

Har man noll koll kan man hålla på med dumheter som "Hifi" nätverkskablar osv.


Redigerat av Ageve, 15 oktober 2019 - 21:01.


#21

Postad 15 oktober 2019 - 20:58

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Om man är säker på nätet eller inte beror väl mer på brandvägg, VPN osv.

Alltså seriöst. Hur många gånger ska man behöva upprepa det? Vanlig simpel Cat6 klarar ca 90 meter (max rekommenderade längd) vid 1 Gbit/s. Om hastigheten är helt stabil så betyder det i stort sett alltid 0 fel i överföringen.

Och det är just det enda som påverkas: Hastigheten. Datan som skickas är naturligtvis skyddad med CRC-checksummor. Om en enda bit blir fel, är det givetvis oacceptabelt för dataöverföring.

Har man noll koll kan man hålla på med dumheter som "Hifi" nätverkskablar osv.


Med all respekt.

Jag frågade omm ni har provat kablar med skärmar och filter...

Ta en tur på messa och lyssna...

https://darko.audio/...thernet-cables/

#22

Postad 15 oktober 2019 - 21:02

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Hur påverkar en god kontaktyta av guld en optisk signal?


Tommy Fredriksen kjempeforskjell i kvalitet og slitestyrke. Klikkmekanismen svekkes om selve kabelen er stor og tung, det er absolutt ikke ønskelig mtp. knekk av kabel.

Er slitestyrken i låse mekanismen som er svakt på mange optiske kabler.

#23

Postad 15 oktober 2019 - 21:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 1

Med all respekt.

Jag frågade omm ni har provat kablar med skärmar och filter...

 

Bifogad fil  tenor.gif   1023,4K   0 Antal nerladdningar



#24

Postad 15 oktober 2019 - 21:07

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Hur påverkar en god kontaktyta av guld en optisk signal?

 

När det gäller Supra så sitter det en mässingsring runt fibern för att skydda den bättre mot skador än plast gör, och mässingsringen är guldpläterad för att guld är snyggare än nickel. Så den gör faktiskt lite nytta om man bortser ifrån påståenden att den skulle påverka ljudet. De billigare Toslink-kablar jag har köpt på senare år har varit konstruerade på samma sätt, så det verkar inte vara speciellt kostsamt heller.



#25

Postad 15 oktober 2019 - 21:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

 

Några klockrena tips från den länkade sidan:

 

more RAM = better sound

quality of RAM matters – Silberman recommends Macsales.com for OS X and Samsung for Windows users. “Avoid Kingston”.

higher processing power computers tend to sound better

 

Tror inte det går att hitta en facepalm som passar här...



#26

Postad 15 oktober 2019 - 21:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Som sagt ni har inte provat.

Jag tycker det är tråkigt att ägare eger anläggning till 20-50-100 tusen och har gratis Ethernet och usb kablar.

Dom tänker -jaja Tidal är inte lika bra som Lp och cd... Så är det....

Att det ljuder mycket bra med bättre kablar har nog sin förklarning.

John tvekade menn efter messor och egen test, så blev han också övertygad.

Roliga bilder av grodor och skämt är bra.

Att prova själv är ennu bättre....

Kanske ni missar en öl på krogen mot hva detta kostar.

Men nej jorden är sentrum tilogmed flat förat det tycks se sånn ut...

Redigerat av Danke, 15 oktober 2019 - 21:48.


#27

Postad 15 oktober 2019 - 22:04

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Glöm inte att jorden är platt..........

#28

Postad 15 oktober 2019 - 22:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Som sagt ni har inte provat.


Är utbildad nätverkstekniker, vet hur protokollen fungerar och har sysslat med datorer i 28 år. Inget speciellt med det såklart, men vad är dina meriter, angående att "testa själv"?
 
 
Ber om ursäkt om detta inlägget innehåller fel bokstäver eller ka#kske fel färger t om. Har ingen Hifi-router... &%€&/5.

 

Har iaf Samsung SSD både i Macbooken och mina Windows-datorer, så det finns hopp om ljudkvaliteten trots allt.  :P


Redigerat av Ageve, 15 oktober 2019 - 22:13.


#29

Postad 15 oktober 2019 - 22:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag tycker det är tråkigt att ägare eger anläggning till 20-50-100 tusen och har gratis Ethernet och usb kablar.

Absolut inget fel med gratis ethernetkablar. Jag klipper av mina kontakter, lägger emellan lite alufolie och kontakterar om dem.

Det viktiga är att man skiftar par ett och tre, annars kan ljudet bli alldeles för dämpat pga den nya skärmningen.

#30

Postad 15 oktober 2019 - 22:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Hehe, har faktiskt sett exempel som påminner om Mr Bean. Ledarna intryckta lite random och sen pressat.

 

https://www.youtube.com/watch?v=vZOJMZEITzg



#31

Postad 15 oktober 2019 - 23:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Hehe

😄😄😄

#32

Postad 16 oktober 2019 - 08:59

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Hur påverkar en god kontaktyta av guld en optisk signal?

Tommy Fredriksen kjempeforskjell i kvalitet og slitestyrke. Klikkmekanismen svekkes om selve kabelen er stor og tung, det er absolutt ikke ønskelig mtp. knekk av kabel.

Er slitestyrken i låse mekanismen som er svakt på mange optiske kabler.

Är utbildad nätverkstekniker, vet hur protokollen fungerar och har sysslat med datorer i 28 år. Inget speciellt med det såklart, men vad är dina meriter, angående att "testa själv"?


Ber om ursäkt om detta inlägget innehåller fel bokstäver eller ka#kske fel färger t om. Har ingen Hifi-router... &%€&/5.

Har iaf Samsung SSD både i Macbooken och mina Windows-datorer, så det finns hopp om ljudkvaliteten trots allt. :P

Är mann utbildad så behöver man självklart inte prova...

Musik är inte så viktigt, utbildning i IT är viktigare..

Där har du det, jag är utbildad musiker, och vet hur instrumenter och musik skall ljuda... Har vel guldörån.

Jag fattar inte att ni inte hör skillnad på gratis och Supra, musik-öron eller IT hörsel...

Skillnad är enorm...
Jag trodde inte detta själv, jag trodde som John Darko bara att streaming hadde sämre ljud, eller att Dac hadde sämre ljud.

Användade enhancers osv..

Nu använder jag inte enhancers Mera, kör direkt med Subwoofer.

Redigerat av Danke, 16 oktober 2019 - 09:04.


#33

Postad 16 oktober 2019 - 09:03

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2
Danke, kungen av kablar, kontakter och nätverk samt hur viktiga dessa är för musiken...

🤣🤣🤣

#34

Postad 16 oktober 2019 - 09:05

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Danke, kungen av kablar, kontakter och nätverk samt hur viktiga dessa är för musiken...

🤣🤣🤣


Inre svårt att vara ensam kung, når andra vägrar att prova.... 😊

#35

Postad 16 oktober 2019 - 10:06

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Här är hvad Supra själv sejer..

Ja dom försöker lura er, använd printer kablar och gratis trams så slipper ni att bliva lurade från er två öl på krogen...

Sitat
While writing, we thought we’d add some info to our cable/-s and to the debate in general. Our driving force is to try to avoid any tuning at all. Any device or cable adding a specific, repeatedly detectable signature is not correct, because it will mask the true signature, i.e. the recording. What is correct is to keep as much of the modern household radiation and fields outside as possible. What is also correct is to acknowledge the well defined Ethernet standards for cable design to maintain maximal signal integrity. What is benign is to have a huge bandwidth headroom, allowing re-sending bit packages and always keep read buffer full. What is also worth mentioning is that there are some brands and models of routers and switches that provides metal housing for sufficient shielding and a quality standard named QoS (Quality of Service) that substantially improves signal integrity and reduces jitter. Now, noise does not affect binary code, does it?… Well we’ve done enough real world tests to identify what you’ve just established in this review; cables really do matter. Keep the signal clean and strong, and the DAC will thank you by converting the bit stream to real music with no signature other then the intended on the recording. If you have any questions to us, you’re most welcome to send a message on our Facebook page “Supra Cables”

https://audiobacon.n...experience/amp/

#36

Postad 16 oktober 2019 - 10:42

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Danke, jag hoppas att du kör som mig med supras nya streaming abonnemang. Jag är betatestare där och herregud vad det låter bra!

Musiken jag streamar över nätet går via särskilt utvalda switchar som är PURE DIRECT MUSIC certifierade.

Det är annars ett välkänt fenomen att de absolut lägsta frekvenserna inte kommer till sin rätta då våglängden är längre än avståndet mellan vanliga icke certifierade switchar.

Och man slipper även tidsförsjkutningen som uppstår när de höga frekvenserna tar längre tid på sig (de studsar ju fruktansvärt mycket i kablarna med sin korta våglängd). Men med de certifierade switcharna så är kablarna alltid riktade neråt så hjälper gravitationen till och problemet försvinner!



#37

Postad 16 oktober 2019 - 12:06

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 3

vilka är dessa gratiskablar? Jag skulle behöva några och vill veta vem som delar ut dessa



#38

Postad 16 oktober 2019 - 12:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Musik är inte så viktigt, utbildning i IT är viktigare..

Där har du det, jag är utbildad musiker, och vet hur instrumenter och musik skall ljuda... Har vel guldörån.

 

Du vet väl att musiker ofta har rätt dålig koll på både tekniken, och ljudkvaliteten vid inspelning, mixning och mastring?

 

Det är vanligt att ljudteknikern gör flera olika mastringar, och artisten/bandet får sedan välja den de tycker låter "bäst". I stort sett alltid är det den med sämst ljud, och mest dynamikkomprimering.

 

Tror du seriöst att en trummis som har spelat i typ 20-30 år fortfarande har bra hörsel?

 

Och sen ditt trams om nätverkskablar. Du har läst att någon hör skillnad. Jag har läst att spöken finns på riktigt. Vad bevisar det? Naturligtvis inget mer än att vi människor är lättlurade.

 

Och ja visst, du har guldöron, såklart. Vill du bli dollarmiljonär så är kanske detta något för dig:

https://www.edn.com/...-by-James-Randi

 

I remember when the audiophiles claimed that painted the edge of your CD green would improve the quality of the sound. This is so stupid it defies description. Now there are some non-intuitive things in audio- like dithering the DAC conversion—where you add noise and it reduces harmonic distortion, that are real. I got that info when I talked to the gurus at Wolfson, but ADI, Wolfson and the other semi companies are full of engineers, not BS artists. Engineers just laugh when we see people paying 1000 dollars for wall outlets that are cryogenically frozen to improve the electricity going into your stereo. That’s right, there are people that think that the connection to your 120 V wall socket is somehow coloring the sound.



#39

Postad 16 oktober 2019 - 14:12

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Du vet väl att musiker ofta har rätt dålig koll på både tekniken, och ljudkvaliteten vid inspelning, mixning och mastring?

Det är vanligt att ljudteknikern gör flera olika mastringar, och artisten/bandet får sedan välja den de tycker låter "bäst". I stort sett alltid är det den med sämst ljud, och mest dynamikkomprimering.

Tror du seriöst att en trummis som har spelat i typ 20-30 år fortfarande har bra hörsel?

Och sen ditt trams om nätverkskablar. Du har läst att någon hör skillnad. Jag har läst att spöken finns på riktigt. Vad bevisar det? Naturligtvis inget mer än att vi människor är lättlurade.

Och ja visst, du har guldöron, såklart. Vill du bli dollarmiljonär så är kanske detta något för dig:
https://www.edn.com/...-by-James-Randi

I remember when the audiophiles claimed that painted the edge of your CD green would improve the quality of the sound. This is so stupid it defies description. Now there are some non-intuitive things in audio- like[/size]dithering the DAC conversion—where you add noise and it reduces harmonic distortion, that are real. I got that info when I talked to the gurus at [/size]Wolfson, but [/size]ADI, Wolfson and the other semi companies are full of engineers, not BS artists. Engineers just laugh when we see people paying 1000 dollars for [/size]wall outlets that are cryogenically frozen to improve the electricity going into your stereo. That’s right, there are people that think that the connection to your 120 V wall socket is somehow coloring the sound.[/size]

Du vet väl att musiker ofta har rätt dålig koll på både tekniken, och ljudkvaliteten vid inspelning, mixning och mastring?

Det är vanligt att ljudteknikern gör flera olika mastringar, och artisten/bandet får sedan välja den de tycker låter "bäst". I stort sett alltid är det den med sämst ljud, och mest dynamikkomprimering.

Tror du seriöst att en trummis som har spelat i typ 20-30 år fortfarande har bra hörsel?

Och sen ditt trams om nätverkskablar. Du har läst att någon hör skillnad. Jag har läst att spöken finns på riktigt. Vad bevisar det? Naturligtvis inget mer än att vi människor är lättlurade.

Och ja visst, du har guldöron, såklart. Vill du bli dollarmiljonär så är kanske detta något för dig:
https://www.edn.com/...-by-James-Randi

I remember when the audiophiles claimed that painted the edge of your CD green would improve the quality of the sound. This is so stupid it defies description. Now there are some non-intuitive things in audio- like[/size]dithering the DAC conversion—where you add noise and it reduces harmonic distortion, that are real. I got that info when I talked to the gurus at [/size]Wolfson, but [/size]ADI, Wolfson and the other semi companies are full of engineers, not BS artists. Engineers just laugh when we see people paying 1000 dollars for [/size]wall outlets that are cryogenically frozen to improve the electricity going into your stereo. That’s right, there are people that think that the connection to your 120 V wall socket is somehow coloring the sound.[/size]

Jag har lest många sidor omm skillnad, så mycket att jag kollade det ut. Det är ju inte bara 0 och 1, Det skickas analogt och är påvärkat av EMI, bandbredd och jitter.

Tror orsak till att gratis ljuder så dåligt är kvalite på kabeltrams..

https://www.bluejean...-cat6-a-dog.htm


Gratiskabel är den som följer med Router och andra gadgets..
Ochså den til 30kr på Biltema typ.
Är vel produserat och twinnat av barn förr att spara el till maskin.. :)

Redigerat av Danke, 16 oktober 2019 - 14:15.


#40

Postad 16 oktober 2019 - 14:16

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Tror ett magasin kallade det SSSK.

Sämska Sortens Skit Kabel...

Mann skall vist inta knäcka kablar. Denna Cat5 utp var sånn från fabrik...
Låt oss kalla denna Chang Knäck och böy.


Bifogad fil  post-137047-0-04350900-1549558239.jpg   117,94K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  post-137047-0-83379200-1549558319 (1).jpg   147,69K   0 Antal nerladdningar

Detta blev mycket bättre, undrar omm det inte är så smart att dela erfarenheter omm stora skillnader i kablar? Men det er faktiskt sant.

Borde kanske investera i några High end sociala antenner.. 😊

Bifogad fil  227080_2 (1).jpg   29,66K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Danke, 16 oktober 2019 - 14:27.


#41

Postad 16 oktober 2019 - 14:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Ochså den til 30kr på Biltema typ.

 

Kostar iofs inte 30kr*, men har köpt nätverkskabel på Biltema ibland i nödfall, och det har inte varit någon dålig kvalitet på de kablarna. Ett klart steg över "Luxorparts" och liknande lågbudget.

 

Inte för att det spelar någon som helst roll, men ändå.

 

Installationskabel på rulle från Biltema har jag också kört med. Inget fel på den.

 

edit: Skarpa böjar är aldrig bra med så tunna solida ledare. Din kabel ser inte fin ut, men om den funkade, så funkade den...

 

Första tecknet på en kass kabel är att den funkar om man sänker hastigheten från 1000 till 100 Mbit/s. Det krävs väldigt lite då, och det är den lastgamla/billigare standarden som många "audiofila" produkter använder.

 

Det påverkar givetvis inte ljudet  :lol: men det tar längre tid att kopiera filer... En Spotify-dataström på 320kbps kan du streama över 300st av samtidigt vid 100Mbit/s...

 

Ska hem och trimma datorn ikväll. Ju snabbare dator desto bättre ljud hävdade ju geniet på sidan du länkade till. ;)

 

Lite kul då att "audiofila" streamers och liknande produkter alltid har superslö processor, för att det är billigare, och räcker till ändamålet.

 

* 0,25m kostar faktiskt 30kr. ;)


Redigerat av Ageve, 16 oktober 2019 - 14:53.


#42

Postad 16 oktober 2019 - 14:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Jag har lest många sidor omm skillnad, så mycket att jag kollade det ut. Det är ju inte bara 0 och 1, Det skickas analogt och är påvärkat av EMI, bandbredd och jitter.

 

I vilken kabel menar du, skickas det analogt?



#43

Postad 16 oktober 2019 - 14:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 3

Att ni orkar.

 

Antingen är Danko ett troll eller är han helt inkompetent. Oavsett så kommer han aldrig att lyssna på er för han har redan bestämt sig.



#44

Postad 16 oktober 2019 - 15:14

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Att ni orkar.

Antingen är Danko ett troll eller är han helt inkompetent. Oavsett så kommer han aldrig att lyssna på er för han har redan bestämt sig.

Är det jag som skickar grodor och löjligheter?

Möjligen är jag inkompetent på internet, kann inte laga en nätadress... Typ.

Men på ljud är jag mycket kompetent, och Jitter och däkke över musik och instrument och stöy, dårlig rumkänsla och sämre stereobild kann jag.

Poenget är att tramskabel hadde alle dessa negativa effekter.

Löjligt billiga Supra fjärnade allt detta.

Det står jag vid, och själv omm det är rätt farligt och förbjudet av mätnings diktaturn att medella skillnader.

Så gör jag ändå det.
Tanken var att andra provade samma sak.

Och kanske fick upp ögonen/öronen wtv.

Redigerat av Danke, 16 oktober 2019 - 15:15.


#45

Postad 16 oktober 2019 - 15:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Är det jag som skickar grodor och löjligheter?

 

Grodan representerade ju mig efter att ha läst dina inlägg. ;)

 

kann inte laga en nätadress... Typ.

 

?

 

Men på ljud är jag mycket kompetent

 

Ok.

 

Det står jag vid, och själv omm det är rätt farligt och förbjudet av mätnings diktaturn att medella skillnader.

 

- Bränslet i raketen räcker inte till landningen med.

- Äh, typiskt mätnissar, vi kör ändå.

 

Booom...


Redigerat av Ageve, 16 oktober 2019 - 15:24.


#46

Postad 16 oktober 2019 - 17:28

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

I vilken kabel menar du, skickas det analogt?

Typ alla digitala signaler är väl också analoga. De är inte det ena eller det andra, de är både och. Man säger kraftigt förenklat att det skickas ettor och nollor... Det gör det såklart inte alls. Det skickas en analog signal, en puls, som kallas för en "etta" eller så skickas inget. Då är det en "nolla".
En digital signal är inte immun mot störningar.
Jag har personligen erfarenhet av störningar som plockats upp på digitala sidan av dac och framkommit tydligt via hörlurar på analoga sidan. Sedan tror jag inte det har med själva kablen att göra utan snarare att galvaniska störningar letat sig över från min Sony Xperia Xperia Z3+ via usb och blev till svagt hörbart knaster från min Chord Mojo. Problemet försvann när jag körde telefonen i flight-mode.
Men som sagt det handlar inte om kabel utan mer om principen att en digital signal också är analog, samtidigt.
Kan inte tänka mig att en ethernet-kabel som inte är trasigt dålig på egen hand ska kunna verka så förstörde att den på något sätt påverkar, så länge den används i normal miljö, utan extrema störningar. För en kabel kan ju fungera som antenn, i alla fall en oskärmad, även om störningen kan ignorerars av den digitala mottagaren så kan den uppenbarligen komma ut på analoga sidan via en dac. Sen kan man ju skylla på felaktig konstruktion eller vad som helst men faktum kvarstår.
Jag använder fortfarande min Chord Mojo, numera problemfritt/utan hörbara störningar, ihop med min Samsung galaxy s10.

#47

Postad 16 oktober 2019 - 18:20

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Jag har nog fått fram min ärfarenhet. Min hembio är nog inte ett stort Forum. Men om någon har samma upplevelse så är det fint om dom dełar detta.

Ni vet min mening nu, och vidare skrivning av mig för ingenstans hen.

Till senaste inlägg, min kabelsalat är hämsk stor, och jag tror jag nämnde att Routern är ett EMI atombomb fält, på en tramskabel Twisted uten skärm...

(Vet ni förresten hvarför dom är Twistad???? Det är för att prova skydda mot inference och just EMI.

Men skärming är bättre...

Min är dubbelt skärmad...)


På en tramskabel är teorin att detta Emi störningar följer med signalet TILL Dac.. och det ger något som kallas jitter. Når det analoge digitalkodat signal skal göras analogt, som i musik ut...

Större bandwidth gör också att buffer är jämt full, och att mindre måste resendas. Och det som äväntuelt resendas sker utan problem....

Vet ni hva Spotify och Tidal gör nåt det uppstår problem?
Spotify skrur automatisk ner kvalitet....

Redigerat av Danke, 16 oktober 2019 - 18:22.


#48

Postad 16 oktober 2019 - 18:53

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

På en tramskabel är teorin att detta Emi störningar följer med signalet TILL Dac.. och det ger något som kallas jitter. Når det analoge digitalkodat signal skal göras analogt, som i musik ut...
 

Nu förstår jag inte vad du menar EMI; elektromagnetiska störningar är en sak, jitter eller tidsfel är något helt annat. Lite jitter på digitalsidan är ju ingen stor grej och saknar oftast betydelse så länge det blir bitkorrekt, det har dock betydelse i sista steget då det påverkar "samplets" varaktighet vid uppspelningen(, som jag förstår det).

Så länge det bara är data, finns ingen tidsinformation, när det omvandlas till PCM blir det mer kritiskt, då det utöver data också finns information i tidsdomänen, därav har jitter betydelse i sista steget.

 

Så har jag förstått det.

 

Men hur du förstått det vet jag inte. Förstår inte riktigt vad du menar, tyvärr, men du kanske kan förtydliga...?



#49

Postad 16 oktober 2019 - 19:39

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Danke, hur har du din router confad för QoS?

#50

Postad 16 oktober 2019 - 20:22

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Nu förstår jag inte vad du menar EMI; elektromagnetiska störningar är en sak, jitter eller tidsfel är något helt annat. Lite jitter på digitalsidan är ju ingen stor grej och saknar oftast betydelse så länge det blir bitkorrekt, det har dock betydelse i sista steget då det påverkar "samplets" varaktighet vid uppspelningen(, som jag förstår det).
Så länge det bara är data, finns ingen tidsinformation, när det omvandlas till PCM blir det mer kritiskt, då det utöver data också finns information i tidsdomänen, därav har jitter betydelse i sista steget.

Så har jag förstått det.

Men hur du förstått det vet jag inte. Förstår inte riktigt vad du menar, tyvärr, men du kanske kan förtydliga...?

Du har nog mer korrekt beskrivning, det jag har hört av folk är att stöy och Emi ger stöy går med signal från routern till Dac..

Störningar påverkar resultatet.

Jag siterade Supras sitat. En skärmad kabel med bra bandwidth ger Dac bättre förutsättningar....

Så jag har förstått så ger Emi och interferens svårigheter for Dac, timing/jitter och forsämrat signal..

Efter mycket styr och strul med Enhancers läste jag i Manualen till min Streamer med Dac att man borde använda en skärmad Lan kabel.

Därefter såg jag att Supra var rimligt..
Förstod själv ingenting först jag provade att det var så sjuk stor skillnad, och kollade YouTube och reviews och forum.

Där fann jag ut att USA och Tyskland älskade Supra.

Ett exempel från youtube..
https://youtu.be/DXmCyno-_VE

Redigerat av Danke, 16 oktober 2019 - 20:45.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.