Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samma inspelningsmöjligheter som hårddisk-DVD fast digitalt?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 mars 2020 - 12:51

Unregisterede54933e3
  • Unregisterede54933e3
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

.

Jag bor i villa och har kabelTV. Jag tittar idag analogt. Med framförallt fyra uppskattade funktioner:

1. jag kan spela in program/film på min hårddisk-DVD = möjlighet att spola förbi reklam och själv välja när jag vill titta på TV.

2. jag kan spela in ett program/film samtidigt som jag tittar på ett annat.

3. jag kan titta på ett inspelat program/film samtidigt som jag spelar in ett annat program/film.

4. inspelningarna sköter sej helt själv bara DVD’n är inkopplad till antennkabel och 230V.

 

Nu till "problemet": mitt analoga utbud ersätts snart med ett digitalt utbud. Jag kommer då att välja att ha ett kanalutbud på 12 st digitala kanaler gratis.

 

Och nu till min frågeställning:

- hur får jag i framtiden samma uppskattade funktioner som ovan med mitt nya digitala utbud?

- är det ens möjligt utan att vara dataexpert och rik?

 



#2

Postad 14 mars 2020 - 13:12

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Antar du ska köpa en digitalbox för att ta emot de fria kanalerna (dessa finns ju med alla möjliga funktioner inkl inspelning) så kolla upp det. Kostar ju såklart efter mängd funktioner.


Hur har du analogt i villa nu? Du borde väl ha digitalt via antenn. Ska du få fiber menar du? Isf är du ju inte tvungen att använda det utan kan köra kvar på nuvarande lösning, det bestämmer du ju själv..

#3

Postad 14 mars 2020 - 13:26

Unregisterede54933e3
  • Unregisterede54933e3
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

.

Jag har kabelTV sedan länge. Alltså kabel i backen. Inte fiber.

 

Måste jag köpa digitalbox till gratiskanaler om min TV har digitalmottagare?



#4

Postad 14 mars 2020 - 15:10

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

.
Jag har kabelTV sedan länge. Alltså kabel i backen. Inte fiber.

Måste jag köpa digitalbox till gratiskanaler om min TV har digitalmottagare?


Om du ska ta emot signalen via antenn till tven, så behövs en ca-modul + programkort (ingen aning om hur man får tillgång till gratis kanaler)

Isf beror funktionerna på hur smart din tv är, man kan koppla en hårddisk till nyare tv via usb och spela inn på via den inbyggda program guiden.

Har man en dum/äldre tv måste man gå via en digitalbox för att få tillgång till fler funktioner. Som tar emot signalen via antenn/fiber skickar sedan till tv via hdmi

#5

Postad 14 mars 2020 - 15:22

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Jag förutsätter att du avser fortsätta med kabel-TV. Lösningen är att skaffa en digitalbox med hårddisk och dubbla tuners, du får alla fördelar du redan har och lite till. Har du en nyare TV kanske det går att ansluta en hårddisk till den, men oftast kan du inte spela in ett program och titta på ett annat.

Det knepiga kan vara att hitta en box, det känns inte som om det kommer några bra nya modeller och de gamla läggs ner. Om du väljer den vägen, se till att boxen funkar i ditt kabelnät, boxar för marknät eller satellit funkar inte.

 

Sedan kan det vara bra att ha koll på om kanalerna är krypterade eller inte. Gratis är de ju inte, jag förutsätter att du betalar någon avgift till den som driver kabelnätet, och bara för att de har ett utbud som inte har någon egen abonnemangsavgift behöver det inte vara okrypterat.



#6

Postad 14 mars 2020 - 17:25

Unregisterede54933e3
  • Unregisterede54933e3
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Jag förutsätter att du avser fortsätta med kabel-TV. Lösningen är att skaffa en digitalbox med hårddisk och dubbla tuners, du får alla fördelar du redan har och lite till. Har du en nyare TV kanske det går att ansluta en hårddisk till den, men oftast kan du inte spela in ett program och titta på ett annat.

Det knepiga kan vara att hitta en box, det känns inte som om det kommer några bra nya modeller och de gamla läggs ner. Om du väljer den vägen, se till att boxen funkar i ditt kabelnät, boxar för marknät eller satellit funkar inte.

 

Sedan kan det vara bra att ha koll på om kanalerna är krypterade eller inte. Gratis är de ju inte, jag förutsätter att du betalar någon avgift till den som driver kabelnätet, och bara för att de har ett utbud som inte har någon egen abonnemangsavgift behöver det inte vara okrypterat.

 

Ja, jag tänker fortsätta med kabel-TV.

Jo faktiskt, detta gamla koax-baserade kabel-TV-nät har ett helt gratis digitalt grundutbud :

"Allt som krävs för att se de abonnemangsfria digitala kanalerna är en digital-tv-mottagare. Något programkort behövs inte."

 
Undrar om denna box skulle kunna funka? Någon som vet?


#7

Postad 14 mars 2020 - 18:27

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Undrar om denna box skulle kunna funka? Någon som vet?

 

Funkar inte, den är för IPTV och inte kabel-TV. Normalt sett distribueras kabelnät i en standard som heter DVB-C så utan att känna till detaljerna för ditt nät så är det sannolikt det du behöver.



#8

Postad 14 mars 2020 - 21:03

Unregisterede54933e3
  • Unregisterede54933e3
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Funkar inte, den är för IPTV och inte kabel-TV. Normalt sett distribueras kabelnät i en standard som heter DVB-C så utan att känna till detaljerna för ditt nät så är det sannolikt det du behöver.

 

Hittade inte så många DVB-C boxar utan abonnemang, men denna kanske funkar?

https://denver-elect...4/c-1125/p-3472 



#9

Postad 17 mars 2020 - 18:32

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Hittade inte så många DVB-C boxar utan abonnemang, men denna kanske funkar?

https://denver-elect...4/c-1125/p-3472

Ja, den borde funka, borde annars finnas beg på blocket eller tradera.

Att de är för ComHem borde inte spela någon större roll, då du inte ska ha något programkort.


Redigerat av frollic, 17 mars 2020 - 18:33.


#10

Postad 17 mars 2020 - 21:22

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Är inte så säker på den, hittade inget om att den har dubbla tuners.

 

Känner inte till ComHems boxar, men det kan vara lite vanskligt med boxar sålda via operatörer, ibland är mjukvaran låst så den bara tar in sändningar från den operatören.

 

Det är som sagt knepigt att hitta boxar nu för tiden, i synerhet boxar med inbyggd hårddisk så man slipper klabba med USB-hårddiskar. Tippar att den utvecklingen kom sig av skatten på hårddiskarna.

Alltså, det finns en hel del boxar men de riktar sig mer till folk som har själva tekniken som hobby snarare än att titta på TV. Saker som menyer på svenska är nog också lite si och så med på dessa uddamärken.

 

Men jag undrar lite, har kabeloperatören i detta fall några förslag?



#11

Postad 18 mars 2020 - 06:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Är inte så säker på den, hittade inget om att den har dubbla tuners.


Missade att den skulle kunna spela in samtidigt som man tittar....

#12

Postad 19 mars 2020 - 14:41

Unregisterede54933e3
  • Unregisterede54933e3
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Men jag undrar lite, har kabeloperatören i detta fall några förslag?

 

Kabeloperatören Com Hem har ju förstås sina egna boxar med abonnemang som dom rekommenderar!  :)



#13

Postad 19 mars 2020 - 15:34

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Panasonic DMR-BCT76ENK och DMR-UBC86ENK är två Blu-ray inspelare med dubba mottagare. Kostar en del men man får många funktioner.



#14

Postad 19 mars 2020 - 16:00

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

VU+ har ett antal olika mottagare som kan konfigureras med olika tuners, för satellit (S2), kabel (C ) eller marksänt (T) och de flesta (alla?) kan även ha inbyggd hårddisk (2,5" eller 3,5" beroende på modell.

 

Jag har själv en Duo2 och en Solo2 med satellittuners och hårdiskar. Dessa äldre modeller finns ofta till salu begagnade. Om man går till sidan för Duo2 och skrollar ner en bit så finns en tabell över hur olika modeller kan konfigureras. http://vuplus.com/sub/sub0104.php

 

Det här är Linux-baserade boxar där man själv måste installera program och göra en del inställningar. Huruvida man tycker att detta är svårt beror väl på datorvana, men jag skrev en gång lite om vad som krävs här: https://www.minhembi...64#entry4494378



#15

Postad 03 april 2020 - 11:08

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Här en lista på de som har dubbla DVB-C på prisjakt:

https://classic.pris...ms=l=s438082854

 

Utbudet har minskat rätt mycket på senare år p.g.a. IPTV

Vill du har mer info så rekommenderas comhit.net 

 

Borde finnas en hel del på begagnat marknaden.


Redigerat av prelatur, 03 april 2020 - 11:12.


#16

Postad 03 april 2020 - 15:28

Unregisterede54933e3
  • Unregisterede54933e3
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

.

Har fått lite tips och funderar på att testa denna och se om inte den har en hel del av dom funktioner jag söker :

https://cdon.se/heme...-4-hd-p46769853

Kostar dessutom inte skjortan ...



#17

Postad 03 april 2020 - 16:28

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Den kan av allt att döma inte spela in ett program medan du tittar på ett annat.



#18

Postad 03 april 2020 - 16:42

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Här är en lista med DVB-C digitalmottagare med stöd för inbyggd hårddisk:

https://classic.pris...kmoms#prodlista

 

Av dem är det bara två som har inbyggd hårddisk redan från början:

https://classic.pris...ms=l=s438115173

 

Mvh,

  Ingvar



#19

Postad 03 april 2020 - 16:52

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0
Av dem är det bara två som har inbyggd hårddisk redan från början:

https://classic.pris...ms=l=s438115173

Och av dem är det endast en som finns att köpa, och trots att den kostar sju lax har den bara en DVB-C tuner så den har samma begränsningar som Denverboxen för några hundringar.

Det har tyvärr blivit hopplöst svårt att finna bra nya boxar, ComHem har ju sin Tivo men envisas med att bara hyra ut den.



#20

Postad 03 april 2020 - 17:08

Unregisterede54933e3
  • Unregisterede54933e3
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Den kan av allt att döma inte spela in ett program medan du tittar på ett annat.

.

Men om TV'n är specad DVB-C och kanalerna fria/okodade så ska det väl gå? TV'n och boxen kan väl då leva sina egna liv? Eller tänker jag fel?



#21

Postad 03 april 2020 - 17:19

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Men om TV'n är specad DVB-C och kanalerna fria/okodade så ska det väl gå? TV'n och boxen kan väl då leva sina egna liv? Eller tänker jag fel?

Du tänker rätt, det fungerar, men det är magnituder smidigare att ha allt i boxen. Man sköter i princip allt med boxens fjärrkontroll utan att behöva byta källa på TVn. Du hoppar enkelt mellan att titta på inspelat material och live, trycker fram programguiden och programmerar inspelningar o s v.
 



#22

Postad 03 april 2020 - 18:48

Unregisterede54933e3
  • Unregisterede54933e3
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Du tänker rätt, det fungerar, men det är magnituder smidigare att ha allt i boxen. Man sköter i princip allt med boxens fjärrkontroll utan att behöva byta källa på TVn. Du hoppar enkelt mellan att titta på inspelat material och live, trycker fram programguiden och programmerar inspelningar o s v.
 

.

Nja, som jag kan se så blir det lika som jag har nu. Jag väljer på TV'n om jag vill titta på kabelkanal eller inspelat på hårddisk via boxen. Boxen har liksom min nuvarande DVD med hårdisk en egen fjärrkontroll.



#23

Postad 03 april 2020 - 19:25

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Javisst, men som sagt, att ha en box med dubbla mottagare som används för både inspelning och livetittande går inte att jämföra på samma dag. Något jag ofta använder t ex är möjligheten att pausa eller backa i ett program jag tittar på, boxen spelar kontinuerligt in det program jag tittar på.

Fast jag förstår om du inte är så sugen på att lägga en massa tusenlappar på en box, i synnerhet som de flesta som ens går att köpa idag inte är direkt "plug and play".





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.