Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6347 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED55B6V 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) Rapporterad 9 8,98 (51) Inga priser
LG OLED65B6V 65" 4K Ultra HD (3840x2160) (TV) 8 8,8 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 4 mån sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 6 mån sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 2 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 4 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 5 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 5 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 5 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 6 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 6 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 6 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 6 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 6 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 6 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 6 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 6 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 6 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 6 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 6 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 6 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 6 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 6 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 6 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 6 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 6 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 7 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 7 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 7 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 7 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 7 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 7 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 7 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 7 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 7 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 7 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 7 år sedan

#101

Postad 10 juni 2016 - 11:51

sohe
  • sohe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Istället för att säga bara 10" större så får du istället säga 40% större bildyta.

 

DET var ju argumentet jag behöver  :D



#102

Postad 10 juni 2016 - 12:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

:D

 

Du har ingen granne som just köpt en 55:a oxå? Då är det ju klappat och klart. 



#103

Postad 10 juni 2016 - 14:10

Unregisteredd81dcd3d
  • Unregisteredd81dcd3d
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0

Det är därför jag fortfarande sneglar på 65EF950 som det finns ett fåtal kvar av hos Elgiganten för 45990kr


65B6V kostar 46300kr i Finland.. :)

#104

Postad 10 juni 2016 - 14:19

sohe
  • sohe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

65B6V kostar 46300kr i Finland.. :)

 

Ja det har du tametusan rätt i...€4999 hos kedjan som även finns i Sverige.



#105

Postad 10 juni 2016 - 14:41

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Ja det har du tametusan rätt i...€4999 hos kedjan som även finns i Sverige.

 

Liknande prisdifferenser har existerat en del tidigare också... bara gilla läget, I'm afraid  :P (eller försök pruta!) 



#106

Postad 10 juni 2016 - 14:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

bara gilla läget

Alternativt:

54ceefc81c5b1.jpg



#107

Postad 11 juni 2016 - 10:01

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

^ Hahaha!  :D  Just så!



#108

Postad 11 juni 2016 - 10:20

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Några mer bilder av gamla favoriter.
 
Vad jag tycker är så intressant på en kvalitativ skärm som denna är att ingenting verkar smetas ut eller döljas - allt serveras rakt på beroende på källmaterialet. På ett balanserat och nyanserat vis dock, för hittills har jag inte upptäckt något som distraherar. Jag uppskattar filmbrus och detaljåtergivning och dessa aspekter är mycket njutbara med LG'n. Det är kul att återupptäcka filmer på den här skärmen. 
 
Picture setting: ISF Expert (Dark Room), justerade inställningar (se separat inlägg)
Källa: Blu-ray 1080p/24Hz (uppskalning av B6) 1.85:1
(foton tagna med iPhone 6S  i dunkelt dagsljus, inga andra ljuskällor - viss reflektion från rummet förekommer i skärmen)
 
IMG_0713.jpg
 
IMG_0699.jpg
 
IMG_0674.jpg
 
IMG_0765.jpg
 
IMG_0748.jpg
 
IMG_0663.jpg
 
IMG_0726.jpg


#109

Postad 11 juni 2016 - 10:27

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Här är mina nuvarande inställningar som fungerar bra på min 55" B6.

 

Vissa inställningar lämnas orörda för närvarande, medan de flesta har justerats från LG: s standard. Recensionen av E6 på FlatpanelsHD har använts som referenspunkt, samt tips från andra ägare av B6. Hittills matchar dessa mina personliga preferenser i mitt rums omständigheter. För mig är personliga preferenser för bilden viktigare än absolut ‘korrekthet’. Dessa inställningar tycker jag fungerar skapligt för visning under dagstid, inte enbart på kvällen. Vissa inställningar laborerar jag fortfarande med, så ta allt detta med en nya salt. Jag är inte proffskalibrerare (långt ifrån). Inte säkert att dessa preferenser passar dig om du beslutar dig för att testa. 

 

_______________________________

 

 

Picture Mode Setting: ISF Expert (Dark Room)

Aspect Ratio: Original > Just Scan (On)

Energy Saving: Off

Eye Comfort Mode: Off

 

 

_______________________________

 

 

OLED LIGHT: 60

Contrast: 75

Brightness: 52

H Sharpness: 10

V Sharpness: 10

Colour: 50

Tint: 0

 

_______________________________

 

 

Expert Controls

 

Dynamic Contrast: Off

Super Resolution: Off

Colour Gamut: Normal

Edge Enhancer: Off

Colour Filter: Off

Gamma: 2.2  (alternativt 2.4 för mer dynamik i mörkt rum)

 

_______________________________

 

 

White Balance

 

Colour Temperature: Warm1 (alternativt Warm2)

 

Method: 2 Points

Pattern: Outer

 

Point: Low

Red: -6

Green: 1

Blue: -1

 

Point: High

Red: -15

Green: 5

Blue: -2

 

Method: 20 Points IRE

Pattern: Outer

 

IRE: 100

Target Luminance: 130

Adjusting Luminance: 0

Red: 0

Green: 0

Blue: 0

 

_______________________________

 

 

Colour Management System

 

(varje enskild färg inställning ej justerad för närvarande)

 

 

_______________________________

 

 

Picture Options

 

Noise Reduction: Off

MPEG Noise Reduction: Off

Black Level: Low

Real Cinema: On (TruMotion off)

Motion Eye Care: Off

TruMotion: Off (för enstaka material med judder: User: De-judder 1, De-blur 7)

 

(TruMotion introducerar självfallet “soap opera" effekten… detta är en godtagbar kompromiss när det behövs)

 



#110

Postad 11 juni 2016 - 10:53

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Ja det har du tametusan rätt i...€4999 hos kedjan som även finns i Sverige.

Det är 46.300kr, intressant att samma produkt kostar 59990kr här hos samma kedja.

Redigerat av Prism, 11 juni 2016 - 12:58.


#111

Postad 11 juni 2016 - 12:22

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Jap så länge finns folk som betalar 60k så varför skall man sänka den? Det skulle du har gjort samma sak oxå ;)



#112

Postad 11 juni 2016 - 12:34

Unregistered2f013a1b
  • Unregistered2f013a1b
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 1
Väldigt engagerande tråd. Kul med diskussioner om "verkligheter" och inte det där maximala nerderiet med kurvor, extrapoleringar, färgkoefficienter och annat sånt mysko teknikbabbel en del finner underbart underhållande.

Men för mig är detta en väldigt tilltalande diskussion om hur en relativt vanlig människa upplever det hela och vilka små tweaks man bör göra. TU!

#113

Postad 11 juni 2016 - 14:39

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Väldigt engagerande tråd. Kul med diskussioner om "verkligheter" och inte det där maximala nerderiet med kurvor, extrapoleringar, färgkoefficienter och annat sånt mysko teknikbabbel en del finner underbart underhållande.

Men för mig är detta en väldigt tilltalande diskussion om hur en relativt vanlig människa upplever det hela och vilka små tweaks man bör göra. TU!

 

 

Jättekul att höra! Tack för din feedback! Sånt gör det värt mödan!  :)

 

Det mystiska teknikbabbel som förekommer överlåter jag åt andra  ;)

 

Hälsn / Relativt Vanlig Människa  :D



#114

Postad 11 juni 2016 - 20:00

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Här är mina nuvarande inställningar som fungerar bra på min 55" B6.

 

Vissa inställningar lämnas orörda för närvarande, medan de flesta har justerats från LG: s standard. Recensionen av E6 på FlatpanelsHD har använts som referenspunkt, samt tips från andra ägare av B6. Hittills matchar dessa mina personliga preferenser i mitt rums omständigheter. För mig är personliga preferenser för bilden viktigare än absolut ‘korrekthet’. Dessa inställningar tycker jag fungerar skapligt för visning under dagstid, inte enbart på kvällen. Vissa inställningar laborerar jag fortfarande med, så ta allt detta med en nya salt. Jag är inte proffskalibrerare (långt ifrån). Inte säkert att dessa preferenser passar dig om du beslutar dig för att testa. 

 

_______________________________

 

 

Picture Mode Setting: ISF Expert (Dark Room)

Aspect Ratio: Original > Just Scan (On)

Energy Saving: Off

Eye Comfort Mode: Off

 

 

_______________________________

 

 

OLED LIGHT: 60

Contrast: 75

Brightness: 52

H Sharpness: 10

V Sharpness: 10

Colour: 50

Tint: 0

 

_______________________________

 

Det enda som ser konstigt ut är att de inte har skärpan på 0 och att in det är Warm2, annars ser det bra ut.



#115

Postad 11 juni 2016 - 21:02

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det enda som ser konstigt ut är att de inte har skärpan på 0 och att in det är Warm2, annars ser det bra ut.

 

Tack för din feedback! 

 

Körde initialt H + V Sharpness 0 men såg att 10 gav lite tydligare skärpa på texter efter tips rån en kalibrerare i USA  ;) (skillnaden är dock minimal).

 

När det gäller White Balance kan du läsa i listan att jag tydligt skriver följande: Colour Temperature: Warm1  (alternativt Warm2)  ;)

 

Warm1 ger lite svalare bild medan Warm2 något gyllene/gulare ton. Vilket läge jag föredrar beror på källan. Något obeslutsam vilket som känns bäst överlag.



#116

Postad 11 juni 2016 - 21:10

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om man har vant sig vid varm2 på LG:s modeller (vilket förmodligen ligger närmre D65) så är det svårt att gå tillbaka till en kallare färgtemperatur. :)



#117

Postad 11 juni 2016 - 21:57

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Om man har vant sig vid varm2 på LG:s modeller (vilket förmodligen ligger närmre D65) så är det svårt att gå tillbaka till en kallare färgtemperatur. :)

 

 

Inte helt säker på att jag vill vänja mig vid en gyllene/gulare ton. Får visst material att likna svag sepia-ton i mina ögon, vilket inte direkt tilltalar mig. Men... vem vet - jag kan ändra mig. 



#118

Postad 13 juni 2016 - 08:49

Ruuy88
  • Ruuy88
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Här är mina nuvarande inställningar som fungerar bra på min 55" B6.

 

Vissa inställningar lämnas orörda för närvarande, medan de flesta har justerats från LG: s standard. Recensionen av E6 på FlatpanelsHD har använts som referenspunkt, samt tips från andra ägare av B6. Hittills matchar dessa mina personliga preferenser i mitt rums omständigheter. För mig är personliga preferenser för bilden viktigare än absolut ‘korrekthet’. Dessa inställningar tycker jag fungerar skapligt för visning under dagstid, inte enbart på kvällen. Vissa inställningar laborerar jag fortfarande med, så ta allt detta med en nya salt. Jag är inte proffskalibrerare (långt ifrån). Inte säkert att dessa preferenser passar dig om du beslutar dig för att testa. 

 

_______________________________

 

 

Picture Mode Setting: ISF Expert (Dark Room)

Aspect Ratio: Original > Just Scan (On)

Energy Saving: Off

Eye Comfort Mode: Off

 

 

_______________________________

 

 

OLED LIGHT: 60

Contrast: 75

Brightness: 52

H Sharpness: 10

V Sharpness: 10

Colour: 50

Tint: 0

 

_______________________________

 

 

Expert Controls

 

Dynamic Contrast: Off

Super Resolution: Off

Colour Gamut: Normal

Edge Enhancer: Off

Colour Filter: Off

Gamma: 2.2  (alternativt 2.4 för mer dynamik i mörkt rum)

 

_______________________________

 

 

White Balance

 

Colour Temperature: Warm1 (alternativt Warm2)

 

Method: 2 Points

Pattern: Outer

 

Point: Low

Red: -6

Green: 1

Blue: -1

 

Point: High

Red: -15

Green: 5

Blue: -2

 

Method: 20 Points IRE

Pattern: Outer

 

IRE: 100

Target Luminance: 130

Adjusting Luminance: 0

Red: 0

Green: 0

Blue: 0

 

_______________________________

 

 

Colour Management System

 

(varje enskild färg inställning ej justerad för närvarande)

 

 

_______________________________

 

 

Picture Options

 

Noise Reduction: Off

MPEG Noise Reduction: Off

Black Level: Low

Real Cinema: On (TruMotion off)

Motion Eye Care: Off

TruMotion: Off (för enstaka material med judder: User: De-judder 1, De-blur 7)

 

(TruMotion introducerar självfallet “soap opera" effekten… detta är en godtagbar kompromiss när det behövs)

Riktigt kul att se dina inlägg! Mycket tacksam för den möda du lägger ner :)



#119

Postad 13 juni 2016 - 09:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Inte helt säker på att jag vill vänja mig vid en gyllene/gulare ton. Får visst material att likna svag sepia-ton i mina ögon, vilket inte direkt tilltalar mig. Men... vem vet - jag kan ändra mig. 

Löser sig ju (inom ramen för vad tv:n kirrar) när du får den kalibrerad ändå. ;)

 

Att skriva Warm1 alternativt Warm2 samtidigt man anger en uppsättning Point High/Low inställningar är dock lite konstigt. High/Low är helt och hållet beroende av vilket Color Temp läge man utgått ifrån (och Flatpanels utgick från Warm 2 som sagt).


Redigerat av pacman, 13 juni 2016 - 09:24.


#120

Postad 13 juni 2016 - 09:36

sohe
  • sohe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Var och spanade in 55B6V på Giganten i lördags. De hade en 65" E modell (om jag minns rätt) bredvid, måste säga att jag gillar designen på B bättre.

 

Om den här panelen är så bra som ryktas är det kanske läge att lägga ut min ZT60 till försäljning och slå till på 65B6V. Jobbigt med alla dessa beslut  :)

 

Går det att säga något om hur uppskalningen funkar? 4K/UHD i all ära men TVn kommer ju fortfarande matas med både SD (576i) och HD (720p/1080i) sändningar från parabolen och här måste jag säga att Pannan gör ett mycket bra jobb med uppskalningen till native upplösning!



#121

Postad 13 juni 2016 - 09:49

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Riktigt kul att se dina inlägg! Mycket tacksam för den möda du lägger ner :)

 

Tackar! Tackar!  :)  :)  :)


Löser sig ju (inom ramen för vad tv:n kirrar) när du får den kalibrerad ändå. ;)

 

Att skriva Warm1 alternativt Warm2 samtidigt man anger en uppsättning Point High/Low inställningar är dock lite konstigt. High/Low är helt och hållet beroende av vilket Color Temp läge man utgått ifrån (och Flatpanels utgick från Warm 2 som sagt).

 

Förmodligen gör det det efter ev kablibering, ja.

 

Du har rätt. Jag pendlar som sagt mellan dessa då jag fortfarande laborerar och utvärderar. Tills det blir dags för proffs-kalibreringen dvs  ;)



#122

Postad 13 juni 2016 - 09:56

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Var och spanade in 55B6V på Giganten i lördags. De hade en 65" E modell (om jag minns rätt) bredvid, måste säga att jag gillar designen på B bättre.

 

Om den här panelen är så bra som ryktas är det kanske läge att lägga ut min ZT60 till försäljning och slå till på 65B6V. Jobbigt med alla dessa beslut  :)

 

Går det att säga något om hur uppskalningen funkar? 4K/UHD i all ära men TVn kommer ju fortfarande matas med både SD (576i) och HD (720p/1080i) sändningar från parabolen och här måste jag säga att Pannan gör ett mycket bra jobb med uppskalningen till native upplösning!

 

Förstår om du tyckte om den.

 

Har endast matat den med 1080p/i Blu-ray och YouTube klipp än så länge och är positivt överraskad. YouTube varierar givetvis lite beroende på källmaterialet, men uppskalningen av 1080p/i Blu-ray tycker jag är fantastiskt bra! Inga anmärkningar där... har å andra sidan inget att jämföra med då B6 är min första 4K UHD skärm... Tittar i stort sett aldrig på källor med lägre ursprungsupplösning än 1080 längre. 

 

Inte mycket feedback, men något iallafall. 



#123

Postad 14 juni 2016 - 14:01

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Var och spanade in 55B6V på Giganten i lördags. De hade en 65" E modell (om jag minns rätt) bredvid, måste säga att jag gillar designen på B bättre.

 

Om den här panelen är så bra som ryktas är det kanske läge att lägga ut min ZT60 till försäljning och slå till på 65B6V. Jobbigt med alla dessa beslut  :)

 

Går det att säga något om hur uppskalningen funkar? 4K/UHD i all ära men TVn kommer ju fortfarande matas med både SD (576i) och HD (720p/1080i) sändningar från parabolen och här måste jag säga att Pannan gör ett mycket bra jobb med uppskalningen till native upplösning!

 

Jag kör satellit (canal digital) via dreambox till min 65"E och tycker bilden är riktigt bra för att vara TV-material, inget jag kan klaga på iaf. Detta gäller 1080i/720p då .. 576i ser ju väldigt utsmetat ut men det hade jag inte förväntat mig något annat, kollar typ aldrig på 576i om jag inte blir tvingad ;)


Redigerat av mrchisholm, 14 juni 2016 - 14:02.


#124

Postad 14 juni 2016 - 14:05

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

körde en panel clean som finsn under OLED panel settings och det fixade till mina judderproblem jag hade förut på 24p-material .. 50i flyter på fantastiskt bra tycker jag, kollade på fotbollen igår och det var ingen tillstymmelse till juder någång förutom lite på bollen när dom körde superslowmotion men det kan jag stå ut med  annars flöt allt på helt perfekt med trumotion off .. kollade även game of thrones igår och det flöt på väldigt bra, var som natt och dag mot förra veckan .. kollade också på lite 4k youtube-klipp .. bilden är värkligen magiskt bra vid visning av 4k-material  :D



#125

Postad 14 juni 2016 - 14:57

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

körde en panel clean som finsn under OLED panel settings och det fixade till mina judderproblem jag hade förut på 24p-material .. 50i flyter på fantastiskt bra tycker jag, kollade på fotbollen igår och det var ingen tillstymmelse till juder någång förutom lite på bollen när dom körde superslowmotion men det kan jag stå ut med  annars flöt allt på helt perfekt med trumotion off .. kollade även game of thrones igår och det flöt på väldigt bra, var som natt och dag mot förra veckan .. kollade också på lite 4k youtube-klipp .. bilden är värkligen magiskt bra vid visning av 4k-material  :D

 

Oj! Intressant.. har inte 'vågat' kolla på mina GoT Blu-ray sedan jag såg det där irriterande juddret. Aktiverade sparsamma inställningar med TruMotion och då blev det bättre. Så du menar att en "panel clean" kan vara en lösning? Mysko om så är fallet dock... tycker du inte det? Jag har min på auto tror jag, så efter att man haft den igång ett antal timmar ska den automatiskt köra en sådan procedur när den är avstängd. Ska checka detta noggrannare! 

 

Tack för feedback!

 

Håller fullständigt med dig om panelens otroliga kvalitéer med just 4K-material, och då har jag också enbart tittat på YouTube än så länge. 



#126

Postad 14 juni 2016 - 15:25

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

ja för ett par dagar sedan märkte jag att tvn plötsligt hade stängt av sig och kom på att den förmodligen hade börjat köra sin 10~min autoclean så jag lät den vara och när jag satte på den och testade 50i var allt plötsligt helt perfekt utan trumotion på men 24p var fortfarande dåligt så jag körde igång den långa rensningen och nu är även 24p väldigt bra. jag vet inte exakt vad den gör men den fixar till spänningarna på nåt sätt till själva panelen på något vis ..



#127

Postad 14 juni 2016 - 15:57

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

ang 4k .. här finns tonvis med demos https://www.avforums...6#post-23736980

 

inte sett dom själv än men folk verkar lyriska :P



#128

Postad 14 juni 2016 - 19:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

50i flyter på fantastiskt bra tycker jag, kollade på fotbollen igår och det var ingen tillstymmelse till juder någång förutom lite på bollen när dom körde superslowmotion men det kan jag stå ut med  annars flöt allt på helt perfekt med trumotion off ..

 

Det kanske är lite offtopic, men varför drar du slutsatsen att det är TVn som visar bilden fel?

 

Slowmotion får man genom att sänka framerate vid uppspelningen, och om bildfrekvensen blir ojämn, när tex 50Hz material spelas upp i 30Hz, så blir det judder, och det är ju inte alltid de vill spela upp reprisen i exakt halva eller en fjärdedel av inspelningens hastighet. 

 

Sen kan man tyvärr inte utgå ifrån att TV-sändningar är felfria. Boxer har t ex fortfarande ett fenomen som dyker upp ibland, där bildfrekvensen plötsligt halveras. Jag har spelat in transportströmmen och felet finns redan där, dvs ingen TV i världen kan rädda det, men det döljs ju delvis med Truemotion eller motsvarande funktion.


Redigerat av Ageve, 14 juni 2016 - 19:36.


#129

Postad 14 juni 2016 - 19:37

Özilm
  • Özilm
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hur vet man om tvn har gjort den dära kompensationscykel? Är det något som sker hela tiden eller efter ett speciellt antal timmar?

Och en sista fråga, när kommer hdr till netflix? Jag har ett uhd konto.

#130

Postad 15 juni 2016 - 07:25

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

den sker typ när du har använt tvn 4-6 timmar, oftast när man har tvn i standby men ett par gånger har den velat stänga av sig när jag haft den på länge för att köra sin auto clean.

 

ingen aning när hdr kommer, finns bara marco polo som kör Dolby Vision än så länge vad jag vet.



#131

Postad 15 juni 2016 - 07:32

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

Det kanske är lite offtopic, men varför drar du slutsatsen att det är TVn som visar bilden fel?

 

Slowmotion får man genom att sänka framerate vid uppspelningen, och om bildfrekvensen blir ojämn, när tex 50Hz material spelas upp i 30Hz, så blir det judder, och det är ju inte alltid de vill spela upp reprisen i exakt halva eller en fjärdedel av inspelningens hastighet. 

 

Sen kan man tyvärr inte utgå ifrån att TV-sändningar är felfria. Boxer har t ex fortfarande ett fenomen som dyker upp ibland, där bildfrekvensen plötsligt halveras. Jag har spelat in transportströmmen och felet finns redan där, dvs ingen TV i världen kan rädda det, men det döljs ju delvis med Truemotion eller motsvarande funktion.

 

det är sant, jag ska inte påstå mig vara expert när det gäller hur motiionproblem uppkommer, läste lite om det igår precis som du beskriver och det är säkert i själva sändingen felet ligger i detta fall, jag har bara alltid haft motsvarigheten till trumotion igång på min gamla plasma så jag upplevde aldrig direkt dessa judderproblem därför lägger man säkert ofta skulden på TVn när det igentligen inte är den som är orsaken till problemet :)

 

jag stängde även av real cinema vid 24p-uppspelning tycker det funkar mycket bättre utan, visst blir det mindre "flyt" i panoreringar men juddret är mycket mindre närvarande med cinema off.

 

ang 4k-klippen jag länkade till igår, kollade igenom dem och j*vlar i min lilla låda vilken bild! med 60fps 4k med HDR/DV är LG OLED tamefan bildperfektion definerat ... wow!!  :wub:



#132

Postad 15 juni 2016 - 07:57

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Hur vet man om tvn har gjort den dära kompensationscykel? Är det något som sker hela tiden eller efter ett speciellt antal timmar?
 

 

Du måste ha det påslaget i meny-systemet för det första ("About this tv", tror jag det ligger under... är inte vid TV'n i skrivande stund). När den genomfört en auto clean poppar det upp en liten ruta i höger hörn nästa gång du slår på TV'n som talar om för dig att den är utförd. Och precis som nämnts tidigare gör TV'n detta om du använt den i minst 4-6 timmar oavbrutet. Den måste dock vara avstängd ett tag då cykeln tar 1 timme att utföra. Typ över natten, exempelvis.


 

ang 4k-klippen jag länkade till igår, kollade igenom dem och j*vlar i min lilla låda vilken bild! med 60fps 4k med HDR/DV är LG OLED tamefan bildperfektion definerat ... wow!!  :wub:

 

WOW! Spännande! Dessa filer ligger nu på min jobb-dator... måste lägga över på en USB och ta med hem ögonaböj!



#133

Postad 15 juni 2016 - 16:50

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Nu har jag bestämt mig efter mycket velande fram och tiilbaka ;)

 

Imorgon kommer min 65B6V :)



#134

Postad 15 juni 2016 - 16:56

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Nu har jag bestämt mig efter mycket velande fram och tiilbaka ;)

 

Imorgon kommer min 65B6V :)

 

 

Schysst! Två tummar UPP!  :)



#135

Postad 15 juni 2016 - 17:41

sohe
  • sohe
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Nu har jag bestämt mig efter mycket velande fram och tiilbaka ;)

 

Imorgon kommer min 65B6V :)

 

Grymt! Jag velar fortfarande....  :blush:

 

Kul om du kan lägga upp lite bilder vad det lider  :)


Redigerat av sohe, 15 juni 2016 - 17:41.


#136

Postad 15 juni 2016 - 17:53

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 1
Starwars FA i UHD med HDR har fortfarande inte kommit ut så jag väntar ;) haha.

Fortsätt att dela era erfarenheter! Det blir nog denna när den har sjunkit rejält i pris om ett år eller nåt! 910v duger fint tills dess.

#137

Postad 15 juni 2016 - 17:57

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Starwars FA i UHD med HDR har fortfarande inte kommit ut så jag väntar ;) haha.

Fortsätt att dela era erfarenheter! Det blir nog denna när den har sjunkit rejält i pris om ett år eller nåt! 910v duger fint tills dess.

 

 

Hoppas det blir release vid Star Wars 40-års jubileum nästa år åtminstone! 



#138

Postad 15 juni 2016 - 18:06

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Har förgäves försökt montera min 55 B6 på integrerade TV-stativet på Spectral möbeln. Det är inget 'fel' på TV-stativet eller B6 egentligen, men... vilket gissel att försöka få den i rätt höjd så centerhögtalaren inte skymmer skärmen!!! Första gången med sån här montering för mig förvisso, men oavsett hur jag mäter och räknar och försöker hamnar TV'n för lågt eller för högt. Misstänker att det inte går att få till detta perfekt då hålen givetvis sitter ganska långt ner på denna TV...

 

Attans om detta inte blir bra...!!! :angry: Då blir jag mindre glad. Får kanske anlita lite expertishjälp...

 

IMG_0781.jpg

 

(hela uppfästningsanordningen syns inte i bilden ovan, enbart pelaren...)



#139

Postad 15 juni 2016 - 22:43

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Grymt! Jag velar fortfarande....  :blush:
 
Kul om du kan lägga upp lite bilder vad det lider  :)


Samma här, blir förmodligen köp under semestern om ett par veckor.

#140

Postad 16 juni 2016 - 11:15

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Nu blir det till att jaga bil.. :)

 

Butiken ringde och sade att de har tight att leverera idag :( Antingen imorgon eller Lördag kunde de .. MEN jag vill ha den idag :)



#141

Postad 16 juni 2016 - 11:27

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Nu blir det till att jaga bil.. :)

 

Butiken ringde och sade att de har tight att leverera idag :( Antingen imorgon eller Lördag kunde de .. MEN jag vill ha den idag :)

 

Surt...!  :angry: Lycka till!



#142

Postad 16 juni 2016 - 11:29

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Surt...!  :angry: Lycka till!

Japp .. SURT  :angry: Men får helt enkelt lösa det.. :)

 

Hur går det med monteringen på Spectral möbeln ? Tittade du på AVF killens förslag ? Kan det passa dig tror du ?



#143

Postad 16 juni 2016 - 11:33

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

 

Hur går det med monteringen på Spectral möbeln ? Tittade du på AVF killens förslag ? Kan det passa dig tror du ?

 

Det ligger på is för närvarande. Måste fundera på alternativen.

Problemet är att fästplattan inte kan sättas dikt B6:ans bakstycke. Har en känsla att det blir ostadigt.

 

Spånar vidare...



#144

Postad 16 juni 2016 - 16:30

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 1

Titta vad jag fått hem :) Nu har jag inte tid med detta forum mer ikväll ;)

Bifogad fil(er)



#145

Postad 16 juni 2016 - 17:24

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0
Vadå inte tid? Du kör väl livestream när du packar upp och pillar på inställningar? 😄

#146

Postad 16 juni 2016 - 18:07

Rossifumi
  • Rossifumi
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0

Varit och kollat på B-serien och G-serien idag på MediaMarkt och Elgiganten.

Riktigt nice alltså. Lite svårt att motivera priset för 65" just nu men om de tittar ner till runt 30-35 för en B-serie så är det ju svårt att säga nej...



#147

Postad 16 juni 2016 - 19:12

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Titta vad jag fått hem :) Nu har jag inte tid med detta forum mer ikväll ;)

 

 

Super...!!! Mycket nöje...!!!

(jag multi-taskade dock när jag fick min! det du! haha)



#148

Postad 16 juni 2016 - 19:18

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Varit och kollat på B-serien och G-serien idag på MediaMarkt och Elgiganten.

Riktigt nice alltså. Lite svårt att motivera priset för 65" just nu men om de tittar ner till runt 30-35 för en B-serie så är det ju svårt att säga nej...

 

 

Just därför jag själv väntar med att även köpa 65" och flytta in 55" i sovrummet. Måste ner i pris lite.



#149

Postad 16 juni 2016 - 20:43

Prism
  • Prism
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0

Titta vad jag fått hem :) Nu har jag inte tid med detta forum mer ikväll ;)


Glöm inte att ta bilder! :)

#150

Postad 16 juni 2016 - 21:32

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

ELGiganten har 55B6V nedsatt med 3000kr

 

Undrar om det någonsin kommer bli dropp på 10000kr som med andra modeller senare





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.