Har inte sett filmen, men läste böckerna när jag var yngre. Förstår att 1,5 timme blir lite för att göra en bok till film.
Postad 14 juni 2020 - 21:49
Har inte sett filmen, men läste böckerna när jag var yngre. Förstår att 1,5 timme blir lite för att göra en bok till film.
Postad 14 juni 2020 - 22:56
Fy fan för den lede vilken urbota korkad version på en redan urvattnad genre.
Bläh!!!!!!!!!!!!!!
Postad 15 juni 2020 - 09:09
Passade på att avsluta veckan med Netflix nya film The last days of american crime. Den börjar väldigt tveksamt. Byggandet av miljön och karaktärer känns otroligt B. Tar man sig däremot igenom den första timmen och typ tjugo minuter, så är finalen ganska okej.
Så inget man måste hetsa för att se direkt.
Den var f_n inte bra någonstans, ologisk och onödigt lång.
Synd, för själva idén var intressant.
Redigerat av frollic, 15 juni 2020 - 09:11.
Postad 15 juni 2020 - 10:20
<tråden heter Senaste filmen jag såg ....>
Redigerat av frollic, 15 juni 2020 - 11:26.
Postad 16 juni 2020 - 22:11
Spike Lees senaste skapelse på Netflix föll mig inte alls i smaken. I grund och botten tror jag att jag inte uppskattar Lees sätt att göra film, tyvärr. För mig blir det osammanhängande, jag rycka ut handlingen och det blir därmed ganska ointressant. Trots det högaktuella ämnet filmen tar upp.
Dessutom: detta otyg att ändra bildformat under filmens gång. Det är verkligen värdelöst.
Postad 19 juni 2020 - 09:08
Postad 21 juni 2020 - 20:07
4/5 väldigt långsam och djup men samtidigt väldigt bra. Är nog inte en film som tilltalar särskilt många
Postad 21 juni 2020 - 20:16
Truth to be told (NF). En sådär rättegångsrulle med Keanu Reeves och James Belushi. 3 av 5 advokater.
Postad 21 juni 2020 - 21:04
Menar du the whole truth?Truth to be told (NF). En sådär rättegångsrulle med Keanu Reeves och James Belushi. 3 av 5 advokater.
Postad 21 juni 2020 - 21:49
Truth to be told (NF). En sådär rättegångsrulle med Keanu Reeves och James Belushi. 3 av 5 advokater.
Whole truth ja.
Hehe,såg precis på den nu på Netflix, knappt godkänd tycker jag. Dom 90 minuterna kändes mycket längre med... 👀
Postad 21 juni 2020 - 22:12
Vad menar du? Klipper du bilden (letterbox)?
Ja, jag låter imax-scenerna hamna utanför och maskar projektorns ljus. På filmer med växlande ratio alltså
Postad 22 juni 2020 - 17:53
Ja, jag låter imax-scenerna hamna utanför och maskar projektorns ljus. På filmer med växlande ratio alltså
Oj, sådant trodde jag att alla slutade med någon gång i slutet av 90-talet
Nu har jag inte sett Spike lees film men de Christopher Nolan gjort har jag uppskattat och inte ens tänkt på formatförändringarna i. Kanske beror på hur duktig regissören är.
Postad 23 juni 2020 - 06:56
Postad 23 juni 2020 - 10:18
Nu är jag visserligen en purist men i fallet Nolan så brukar väl hans filmer kapas till ett enda bildförhållande på bio (bortsett från IMAX) och DVD, medan det skiftar på Blu-Ray och UHD-BD (förmodligen också iTunes och dylikt). Har bara sett Dunkirk och den visades konstant i 2.21:1. Således tänker jag att kapningen inte nödvändigtvis avviker sig från hur filmen har visats upp i offentliga sammanhang, och således kan det finnas viss befogenhet i det även om jag själv inte hade valt att göra så (går ju inte att tilta bilden beroende på scen utan att sabba hela filmupplevelsen totalt).
Men i fallet med Spike Lees senaste film så går det inte att göra något åt saken utan att sabba kompositionen. Samma sak gäller även Grand Budapest Hotel.
Postad 23 juni 2020 - 17:24
Precis. Antingen ser man i mindre storlek så att hela imaxbilden ryms innanför duken (svart sorgkant på sidorna, har iofs maskningsdraperi) och svart sorgkant över och under när formaten är vanliga 235:1.Då har du nog inte sett Nolans filmer på en 2.35:1-duk. Extremt störande.
Eller så gör man som jag
Redigerat av solat, 23 juni 2020 - 17:26.
Postad 23 juni 2020 - 17:59
Finns väl videoprocessorer annars (typ Lumagen) som växlar bildlägen automatiskt för sådana filmer?
Postad 23 juni 2020 - 18:41
Knappast värt för så få filmer. Är inget jättefan av varken Nolan eller Wes filmer så det är inte värt det. Pausar och kör linsminnet om jag skulle få för mig att se om någon.
Fast jag måste erkänna att jag är lite sugen på att se om Interstellar...
Redigerat av hassesolo, 24 juni 2020 - 07:26.
Postad 24 juni 2020 - 14:40
Går ju att ha väldigt mycket annan nytta av en videoprocessor om man sitter med projektor ändå (eller vilken bildvisare som helst egentligen, beroende på källor).
Av Wes Andersons filmer är det väl bara Grand Budapest som skiftar bildförhållande?
Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 24 juni 2020 - 14:40.
Postad 25 juni 2020 - 07:58
Aldrig sett denna klassiker innan, blev grymt imponerad av bilden på netflix.
Postad 25 juni 2020 - 08:12
Zombieland 2, Double Tap, BD
Inte alls så bra som ettan men ändå hyfsat underhållande. Det är intressant att se hur olika skådisarna har åldrats på ett decennium.
Postad 25 juni 2020 - 18:20
Hjärtlösa typer (1986)
En riktigt rolig komedi som riktigt skriker 80-tal. Håller fortfarande efter många tittar.
4/5
Postad 25 juni 2020 - 19:38
Lucy, 4K UHDBD
Jag är lite svag för Luc Bessons lite utflippade stil. Det här är inte hans bästa precis men kanske hans mest flummiga. Jag och frun gillade den rätt bra båda två.
Scarlett J är trevlig. Bild och ljud MYCKET bra.
Redigerat av hassesolo, 25 juni 2020 - 19:38.
Postad 29 juni 2020 - 16:12
Eurovision song contest. (NF). Lite rolig,tramsig,sentimental film. 6 av 10 glitterkostymer. Det är Molly Zandén som sjunger till Sigrits mimande.
Postad 29 juni 2020 - 16:41
Eurovision song contest. (NF). Lite rolig,tramsig,sentimental film. 6 av 10 glitterkostymer. Det är Molly Zandén som sjunger till Sigrits mimande.
De har faktiskt mixat ihop Mollys och Rachel McAdams röster men i huvudsak är det nog Mollys röst man hör. I alla fall i de högre tonarterna.
Postad 29 juni 2020 - 18:17
Håller med helt och hållet.Eurovision song contest. (NF). Lite rolig,tramsig,sentimental film. 6 av 10 glitterkostymer. Det är Molly Zandén som sjunger till Sigrits mimande.
Många roliga detaljer om man är insatt i ESC som sambon är, för oss andra är den mest rolig men ibland lite seg och aningen förutsägbar (men långt ifrån alltid).
Av mig får den nog 6 glitterkostymer och ett par glittershorts ( 6,5 /10 )
Redigerat av MartinAberg, 29 juni 2020 - 18:17.
Postad 29 juni 2020 - 19:57
Corpus Christi.
Polsk film som jag tyckte var sevärd. Men det var ingen munter historia.
Biografen var Bergakungen som öppnat nu i "Coronasäker" form. Jag tyckte dom gjort det bra med varannan rad blockad och blockade säten.
Postad 05 juli 2020 - 07:23
Jag har sparat länge på den här och verkligen velat se den. Men ärligt talat, vem har fyra timmar till övers för att titta på film (som småbarnsfar)? Hur som helst, igår hände det. Och vilken film sen!
Såklart det teatralt stolpiga skådespelet som hör till filmer från den här tiden. Men trots det (eller kanske tack vare) så är det här helt fantastiskt. En slags äventyrsberättelse som får ta tid och låter allt dröja kvar, med magisk musik, otroliga vyer, obegripligt maffiga scener och inbyggd paus. Funderar du på att se den - gör det.
10/10. Filmer görs inte så här längre.
Postad 05 juli 2020 - 10:24
Betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig.
För en gångs skull hade trailern lagt ribban lågt.
8 stuntmän av 10.
Postad 05 juli 2020 - 10:42
Postad 05 juli 2020 - 23:03
Gillar verkligen Taika Waikikis filmer och stil, och detta var inget undantag. Här drar han det ännu längre, nästan så det börjar närma sig Wes Andersson ibland. Vilket är bra. Sjukt knepig setting som det tar en stund att vänja sig vid (heilande hit och dit, svastickor överallt etc) men bakom det där finns en riktigt fin film. Klart sevärd, 7/10 skulle jag säga.
Postad 09 juli 2020 - 21:28
Min Pappa Marianne
Denna filmen ger jag 5 av 5. Inte ett öga torrt efter denna och Rolf Lassagård är helt lysande. Skönt med en riktigt bra svensk film för en gångs skull
Redigerat av kribban, 09 juli 2020 - 21:28.
Postad 11 juli 2020 - 19:19
Midsommar. Tyckte den var ganska bra. Gillade tempot på filmen.
Testa den blomstertid nu kommer också
Postad 11 juli 2020 - 22:27
Helt OK, även om jag tyckte man gjorde det lite väl lätt för sig, genom att skildra resan över
Atlanten tämligen ytligt (no pun intended).
Nuvarande betyg på IMDB - 7.2, tycker jag är oförtjänt bra.
Lite kul att man i eftertexterna nämner DD-548, vilket är beteckningen på en jagare amerikanska
marinen faktiskt aldrig byggde
https://en.wikipedia...ted_States_Navy
Redigerat av frollic, 12 juli 2020 - 15:54.
Postad 11 juli 2020 - 22:30
Hjärtlösa typer (1986)
En riktigt rolig komedi som riktigt skriker 80-tal. Håller fortfarande efter många tittar.
4/5
Såg den igen med gumman för ett år sedan. Så rasande kul och tidlös.
Postad 12 juli 2020 - 00:49
Postad 12 juli 2020 - 06:36
The Stand, BD (1994)
Det är mer en lång miniserie än en film vilket är logiskt med tanke på att den bygger på en tjock bok av Steven King. Det hade aldrig funkat som film.
Precis som boken börjar det spännande men storyn blir bara sämre och sämre ju mer religiöst trams det blir.
En influensa utplånar nästan alla (kanske 1 på 100000 överlever) och spillrorna av USAs befolkning samlas i den goda gruppen och den onda gruppen. Krafterna mellan gott och ont skall mätas.
Det är den kristna guden som leker myrfarm igen och i slutändan måste nästan alla dö efter oerhörda lidanden, för det är så han jobbar, och det skall man inte ifrågasätta.
Bilden är svag, ar 4:3 och många av skådisarna rätt kassa (Molly Ringwald ).
Postad 12 juli 2020 - 08:03
Kan verkligen sakna såna här filmer idag 😃 men jag bävar för den uppföljare som det sägs vara på väg för den första. 😳
Så efter den blev det att leta fram denna klassiker i hyllan. Ombytta Roller - https://m.imdb.com/title/tt0086465/
Helt magiska enligt min mening 😂 4/5 för både
Postad 12 juli 2020 - 15:14
Fractured på Netflix
Lite för förutsägbar för min smak, men ändå en helt oki film!
3/5 Sjukhus
Postad 12 juli 2020 - 21:01
Once upon a time in Hollywood, BD
Första halvtimmen är helt underbar men sen tappar den tempo en del. Brad Pitt har en drömroll och han är grym. Är inget fan av Leo men han är bra ändå.
Tummen upp.
Postad 12 juli 2020 - 21:22
Nådde inte hela vägen.
Edit: Efter lite grubblande så var det ett j*vla famlande hela vägen. Bortkastad tid.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 12 juli 2020 - 23:12.
Postad 18 juli 2020 - 22:49
Jag tyckte om den, lite Highlander över det hela, och milsvid bättre än Vin Diesels Bloodshot.The old guard, Netflix
Nådde inte hela vägen.
Edit: Efter lite grubblande så var det ett j*vla famlande hela vägen. Bortkastad tid.
Fick f.ö väldigt starka sequel-vibbar.
Redigerat av frollic, 18 juli 2020 - 22:56.
Postad 18 juli 2020 - 23:38
Håller nog med om att den var bättre än Bloodshot.
Postad 19 juli 2020 - 08:54
Fatal affair, NF. Stalkerrulle som är kass på riktigt. En svag etta på en 10 skala.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar