Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson LS10000, Laser LCoQ, fusk 4K (pixel shift), linsminne

351 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson Pro Cinema LS10000 (Projektorer) 5 (0) Inga priser

#1

Postad 05 september 2014 - 15:49

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Mer och mer buzz kring denna som visas på cedia snart.
http://www.projector...th-new-ls10000/

Bifogad fil  image.jpg   163,67K   16 Antal nerladdningar
Bifogad fil  LS10000_beauty_lens_closed1.jpg   192,28K   10 Antal nerladdningar
Bifogad fil  LS10000_front1.jpg   191,38K   8 Antal nerladdningar
Bifogad fil  LS10000_rear_input2.jpg   95K   7 Antal nerladdningar
Bifogad fil  LS10000_remote_control1.jpg   700,51K   7 Antal nerladdningar
Bifogad fil  LS10000_top2.jpg   451,99K   8 Antal nerladdningar

Redigerat av hassesolo, 10 september 2014 - 11:58.


#2

Postad 05 september 2014 - 17:02

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Email this post
Subscribe to posts
Epson to Unveil 4K Laser Projector at CEDIA
Evan Powell — Sep 5, 2014
At next week's CEDIA convention in Denver, Epson will unveil a new flagship home theater projector that will get the industry buzzing...

The Pro Cinema LS10000 will be a major step up in price and performance compared to anything previously released by Epson. Its features include 4K enhancement of 1080p sources, native 4K source compatibility, a light engine that combines a long life laser light source with reflective 1920x1080 3LCD chips, and 3-way automated lens memory for 2.40, 1.85, and 1.78 Constant Image Height installations. Contrast is so high on the LS10000 that Epson declines to put a number on it. Contrast is simply designated as “Absolute Black.”

The LS10000 will be priced under $8,000, so it is targeted at the heart of JVC’s D-ILA home theater product line. This is Epson’s first move into the sub-$10,000 custom installation, premium home theater niche that has been dominated by JVC for several years. It should create lots of commotion on the show floor. If you are going to CEDIA, don't be surprised to see long lines of Epson and JVC resellers at the Epson booth, all anxious to evaluate the competitive impact of this new projector.

Where’s the review, you ask? We’ve had an LS10000 under wraps here for the past month. Our full review will be published this coming Wednesday once the product is formally announced. In the meantime, just as a head's up, we suspect that the LS10000 will be a major game-changing product in the home theater projector biz, as it moves Epson into a more upscale market niche that it has never been in before.

If you are on our email notification list, you will get an email when the review goes live. If not, don’t forget to check back next Wednesday for all the details.

Evan Powell
Editor


#3

Postad 05 september 2014 - 17:37

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Gillade det kaxiga uttalande av Epson gällande kontrasten Contrast is so high on the LS10000 that Epson declines to put a number on it. Contrast is simply designated as “Absolute Black.”

Ska bli mycket intressant att se denna skapelse med egna ögon senare i höst/vinter eller när den nu kan tänkas komma.

#4

Postad 08 september 2014 - 20:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Våldsamt cool, kul att nån satsar på hembio.

#5

Postad 10 september 2014 - 09:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Extremt positiv recension. Lite för högt input lag för mig dock...

http://www.projector...r_review.htm?em

#6

Postad 10 september 2014 - 09:52

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Ryktas komma till USA i oktober för under $8000 och till Europa till våren -15...

#7

Postad 10 september 2014 - 09:54

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Intressant läsning. Bara så ingen missar det så handlar det här om ett förproduktions exemplar som dom har tittat.

#8

Postad 10 september 2014 - 11:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
http://www.projector...ojector-review/

En till genomgång som är mestadels positiv. Svärtan verkar något sämre än JVC men något bättre än Sony.
Förutom pixel shift finns någon slags skalning i 5 steg som verkar snarlikt det Darbee gör.

#9

Postad 10 september 2014 - 20:21

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 3
Den här kan ju också vara intressant:

The LS10000 has a lower cost sibling, also price not set yet. That would be the Pro Cinema LS9600e. There are primarily 4 differences between the two. The LS9600e will cost less, it will have wireless HDMI, and it will not have the 4K pixel shifting and 4K source capability. Finally, the LS9600e is rated 1300 lumens compared to the LS10000′s 1500 lumens.

Oavsett vilken man föredrar prismässigt, så är ju 30000 timmars lamptid utan större färgförändringar inte dumt alls! Slut på lampbyten (man köper ny projektor innan dess....) och kalibreringar som förhoppningsvis står sig med tiden jämfört med dagens projektorer.

#10

Postad 11 september 2014 - 06:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Ett plus är nätverksingång för enkla FW-uppdateringar. Riktigt tyst är den också.

De enda riktiga minus jag ser är att
1. För hög input lag för seriösa gamers
2. Inte äkta 4k
3. Lite för dyr för de flesta
4. Släpps senare i Europa
5. Stor och tung

En sammanfattning:
http://www.projector...xpo-2014-day-1/

#11

Postad 11 september 2014 - 06:34

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Det enda som är ett hinder bland dom punkterna skulle väl vara punkt nummer 2. Men samtidigt vet jag inte om det är ett jätteproblem heller.
Sony i sig har ju ofta rätt "mjuk" optik, så är den bara i JVC-klass så är jag rätt nöjd med det. 4K behöver inte vara en deal-breaker för min del.

Jag tänkte beställa en projektor nu inför vintern, men frågan är om jag inte ska avvakta ytterligare ett tag och bara köpa en ny lampa för tillfället för 1500:- istället. Verkar ju hända rätt mycket på projektorsidan just nu vilket är skoj. Det har stått stilla ett tag kan jag tycka.

Redigerat av Jonas__W, 11 september 2014 - 06:35.


#12

Postad 11 september 2014 - 07:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Eftersom det är ett nytt 4k-Blu-rayformat på gång så känns det som att man inte vill uppgradera förrän man är säker på att produkten är 100% kompatibel med det nya formatet. Visserligen får man garanterat kanonbild med en bra pixel shift-projektor men den inre prylnörden kommer inte att känna sig helt nöjd förrän han har en projektor med äkta 4k (när skivorna kommer med filmen lagrad i 4k). En högklassig projektor med en livslängd på 30000 timmar utan lampbyten i eco mode kan man ju tänkas vilja ha kvar i fler år än vanligt och då vill man välja rätt från början.
Själv är jag mer sugen på Sony 500 OM den får en FW med förbättrat Game Mode vilket det ryktas. Annars får jag vänta på kommande modeller. Om JVC eller Epson får ordning på sitt input lag så vore det riktigt nice.
Snabba spel är fortfarande viktigt för mig och där är VW95 fortfarande kung i kvalitetssegmentet.

Redigerat av hassesolo, 11 september 2014 - 07:26.


#13

Postad 11 september 2014 - 08:26

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Jag spelar som "tur är" inget alls, så jag har inte riktigt samma krav. Men som du säger, nog vore det skoj med en äkta 4K också. Men prylbögen i mig vet att jag kommer inte att köra nästa projektor i 10 år bara för att lampan håller. Men kan jag ha den i 5 år drygt utan lampbyte, större tapp i ljusstyrka samt bibehållen kalibrering så är det en bonus :)

Jag kommer då att avvakta ett tag till, dumt att skynda på ett köp som trots allt kostar en slant.

Gällande nya 4k-kompabilitet så ska det väl fungera så länge projjen har stöd för HDMI 2.0 samt HDCP 2.2 som jag förstått det? Eller är det bara spekulationer?

#14

Postad 11 september 2014 - 09:09

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Ja, och stöd för 10 bitars färgdjup.. Men alla verkar ändå lite osäkra så jag vet inte om standarden verkligen är helt spikad.

#15

Postad 12 september 2014 - 06:42

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
EPSON PRO CINEMA LS10000



Performance Measurements on Brightness:

"The LS10000 is rated at 1500 lumens. Our pre-production test unit measured 1662 lumens in its brightest color mode (Dynamic), with the light source on High power and the zoom lens set to maximum wide angle. The LS10000 has eight pre-programmed color modes that measured as follows, again with lamp power on high and lens at wide angle:

Dynamic 1662
Living Room 1216
Natural 1359
THX 1095
Cinema 1275
B&W Cinema 1197
Digital Cinema 1038
Adobe RGB 988

De verkar kunna fylla hyggligt stora filmdukar med ljusstyrka, kanske ända upp till 3 meter breda?, även i THX läget som man får förmoda har en korrekt färg temperatur på 6500 Kelvin."



Källa: ProjectorCentral.com



#16

Postad 12 september 2014 - 18:36

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Epsons info

#17

Postad 13 september 2014 - 08:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

De verkar kunna fylla hyggligt stora filmdukar med ljusstyrka, kanske ända upp till 3 meter breda?

Oja, 1000 lumens ger ~18 ftL från en 3 meter bred 1.0 gain duk.

Och detta i tusentals timmar, imponerande.

#18

Postad 15 september 2014 - 11:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
https://www.youtube....e&v=aT-b6yVjY0E

Redigerat av hassesolo, 15 september 2014 - 11:22.


#19

Postad 15 september 2014 - 12:13

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

https://www.youtube....e&v=aT-b6yVjY0E


Nu vill ju jag ha en, I believe the hype!

#20

Postad 15 september 2014 - 12:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Flera som var på CEDIA har klagat på att bilden såg onaturligt överskärpt ut med kanthalos. De tror att demofolket vridit upp den här så kallade 4k-uppskalningen med 5 steg lite för högt. Darbee i Oppo:n var avstängd.

#21

Postad 21 september 2014 - 09:39

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
"Den här kan ju också vara intressant:

The LS10000 has a lower cost sibling, also price not set yet. That would be the Pro Cinema LS9600e. There are primarily 4 differences between the two. The LS9600e will cost less, it will have wireless HDMI, and it will not have the 4K pixel shifting and 4K source capability. Finally, the LS9600e is rated 1300 lumens compared to the LS10000′s 1500 lumens.

Oavsett vilken man föredrar prismässigt, så är ju 30000 timmars lamptid utan större färgförändringar inte dumt alls! Slut på lampbyten (man köper ny projektor innan dess....) och kalibreringar som förhoppningsvis står sig med tiden jämfört med dagens projektorer."
Här är lillebrorsan Epson LS9600e; http://www.epson.com...UseBVCookie=yes

#22

Postad 25 september 2014 - 07:07

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Cine4home testar LS10000: https://translate.go...t-text=&act=url

http://www.cine4home..._10000_Test.htm

Redigerat av Dr. Zaius, 25 september 2014 - 07:10.


#23

Postad 25 september 2014 - 12:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Intressant. Det kan bli en JVC-killer. Liknande e-shift, kontrast och svärta men med viss fördel i färger och stor fördel i långlivad ljuskälla.
Folk som vill ha ett bra game mode får fortsatt gå på Epson 3200 eller sonys 1080p-maskiner. De som vill ha 4k får ta en Sony.
Vill man ha både 4K och bra game mode får man vänta på ny FW till sonys 4k-modeller (och hoppas att det verkligen funkar), eller vänta på kommande modeller...

#24

Postad 25 september 2014 - 14:04

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0
Jäkligt spännande och helt klart en lovande start om jag förstått Cine4Home-testen rätt på bara en snabbläsning. Enda bildmässiga minuset verkar vara att färgtemperaturen skiftar lite när lasern går ner i styrka (mer gröntint) och att denna dynamiska ljusstyrka inte helt verkar gå att stänga av.

Jag väntar minst en generation till innan jag börjar fundera på köp dock, barnsjukdomar lär finnas och priset bör droppa lite.

Edit: dubbelfel av mig

Redigerat av lungan, 30 september 2014 - 09:53.


#25

Postad 25 september 2014 - 17:38

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Ja det blir intressant och se vad den hamnar på för prisnivå denna, en annan fördel är att man endast behöver ställa in hela färgspektrumet en enda gång för alla 30000 timmar?
Med hjälp utav en ISF utbildad tekniker...

https://www.imagings...com/dealers.php
https://www.imagings...e.com/index.php

#26

Postad 25 september 2014 - 18:21

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Värt att tänka på är att det behövs lite speciella mätare för att hantera spektrumet på rätt sätt, utan att få white shift i bilden :)

Med vänlig hälsning,

Pär

#27

Postad 25 september 2014 - 21:04

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jäkligt spännande och helt klart en lovande start om jag förstått Cine4Home-testen rätt på bara en snabbläsning. Enda bildmässiga minuset verkar vara att färgtemperaturen skiftar lite när lasern går ner i styrka (mer gröntint) och att denna dynamiska ljusstyrka inte helt verkar gå att stänga av.

Jag väntar minst en generation till innan jag börjar fundera på köp dock, barnsjukdomar lär finnas och priset bör droppa lite.

Edit: fel av mig

Nej, gröntinten var bara i dynamiskt bildläge vilket man ändå inte använder. Ekki själv redde ut det på AVSForums.;)

#28

Postad 27 september 2014 - 18:40

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
#6

LS10000 ska släppas först till våren men Epson har fått hit ett förhandsexemplar som vi kommer att få kika på när de kommer till besök under hösten hos oss, här i Lund.

Ser fram emot att höra dina intryck av LS10000. Förutsätter att förhandsexemplaret kommer skickas runt till fler butiker så även vi som inte bor i närheten av Lund får chans att se den.

#29

Postad 27 september 2014 - 19:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Den kommer garanterat att hälsa på hos fler butiker. Dessvärre blir det nog bara visning för handlare i första läget, och inte för slutkunder.

/Marcus, The Rock Hemmabio

#30

Postad 30 september 2014 - 09:56

lungan
  • lungan
  • Forumräv

  • 545 inlägg
  • 0

Nej, gröntinten var bara i dynamiskt bildläge vilket man ändå inte använder. Ekki själv redde ut det på AVSForums. ;)


Jepp, läste det nu. Tack för uppmärksammandet.

#31

Postad 30 september 2014 - 18:34

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Saxat ur testet:

"The technical specifications of the manufacturer specifies no specific values ​​for the contrast of the LS10000, neither native nor dynamic.

Auf der einen Seite ist dies verständlich, denn viele Mitbewerber propagieren hier inflationäre und praxisfremde (und damit absolut nichtssagende) Werte, die keinen wirklichen Qualitätsvergleich zulassen.

On the one hand, this is understandable, because many competitors propagate inflationary here and practice foreign (and therefore absolutely meaningless) values ​​that do not allow real quality comparison.

Auf der anderen Seite weckt das Weglassen von Daten aber auch immer unser Misstrauen, vielleicht möchte man ja auch einfach ernüchternde Werte verheimlichen?

On the other hand, the omission of data also arouses our suspicion but still, perhaps one would like to simply hide sobering values?

Es gilt wie immer: Am besten selber testen!

It applies as always: The best test yourself!

Zunächst wollten wir den nativen Kontrast des LS10000, also ohne jegliche Unterstützung durch eine adaptive Lasersteuerung, ermitteln.

First, we wanted the native contrast of the LS10000, therefore, determine without any assistance from an adaptive laser control.

Dafür stellten wir den „Dynamischen Kontrast“ auf „Aus“ und spielten eine VollSchwarz-Testbild ein.

For this, we introduced the "Dynamic Contrast" to "Off" and played a full black test pattern.

Dabei fiel unserem geschulten Blick sofort auf, dass der LS10000 je nach Modus doch noch ein wenig mit seiner Lichtquelle nachregelt.

Here, our trained eye immediately noticed that the LS10000 still a little adjusts depending on the mode with its light source.

Hier hat man offensichtlich von den Fernsehherstellern gelernt, deren LCD-TVs auch immer bei schwarzen Testbildern nachdunkeln, natürlich nur „der Umwelt zu Liebe“.

Here you have obviously learned from the television manufacturers whose LCD TVs ever darken with black test images, of course, only "environmental reasons".

Auf der Suche nach dem nativen Kontrast spielten wir daher im nächsten Schritt ein Tesbild mit kleinem Weißfeld ein.

Therefore, in search of the native contrast we played in the next step Tesbild a small white box.

Hier dimmt der LS10000 tatsächlich nicht nach, sondern zeigt seinen nativen Schwarzwert, der immernoch beeindruckend dunkel erscheint.

Here the LS10000 actually dims not after, but shows its native black level, which still appears impressive dark.

Nach diversen Testkonstellationen konnten wir schließlich den nativen Kontrastumfang unseres Testexemplars differenziert ermitteln:

After various test configurations, we were finally able to identify the native contrast ratio of our test sample differentiated:

Sein maximales natives Kontrastverhältnis erreicht der LS10000 wie seine herkömmlichen Lampenkollegen im „Dynamik“-Modus.

Its maximum native contrast ratio reaches the LS10000 as its conventional lamp colleagues in "dynamic" mode.

Je nach Zoom bzw. statischer Iris (vgl unten) erreicht der Projektor hier ein Kontrastverhältnis zwischen 25,000:1 und 40,000:1 .

Depending on the zoom or static Iris (see below) of the projector reaches here a contrast ratio of 25,000: 1 and 40,000: 1st

Dies sind hervorragende Werte, die Epson zweifelsohne nicht verstecken müsste.

These are excellent values, the Epson undoubtedly would not have to hide.

Außer den JVC D-ILA Projektoren ist uns bislang keine andere Technik begegnet, die dem Epson LS10000 hier Paroli bieten könnte.

In addition to the JVC D-ILA projectors is us so far no other technique met, the Epson LS10000 here could stand up.

Die dazugehörige Maximalhelligkeit beträgt 1560 Lumen , die vorbildlich nahe bei den Werksangaben liegt (1500 Lumen).

The corresponding maximum brightness is 1560 lumens, the next to the factory specifications is docile (1500 lumens).

Leider zeigt der Dynamik-Modus aber einen sehr ausgeprägten Grünstich, dass eine natürliche Farbreproduktion so kaum möglich ist.

Sorry, the dynamic mode but shows a very pronounced green tint that a natural color reproduction is hardly possible.

In dieser Eigenschaft ähneln sich Laserlichtquelle und UHP-Lampe auf verblüffende Weise.

In this characteristic, laser light source and UHP lamp resemble an amazing way.

Eine Kalibrierung des Dynamikmodus ist alleine mit den RGB-Reglern nicht möglich, weshalb wir auf die ohnehin praxisnäheren Kino- / und Natürlich Modi inkl. 6500K/D65 Weißabgleich ausweichen.

A calibration of the dynamic mode is alone with the RGB sliders not possible, which is why we resort to the already more realistic cinema / and Natural modes incl. 6500K / D65 white balance.

Farbkorrigiert verliert der LS10000 rund ein Drittel seiner Leuchtstärke und erreicht rund 1100 Lumen maximal bei einem nativen Kontrastverhältnis zwischen 17000:1 und 27:000:1 .

Color Corrects the LS10000 loses about a third of its luminosity, reaching around 1100 lumens maximum with a native contrast ratio of 17,000: 1 and 27: 000: first

Auch dies sind aber noch hervorragende Werte, die auf ähnlichem Referenz-Niveau wie zB einem JVC X500 liegen.

But this also are still excellent values ​​that are similar to the reference level such as a JVC X500.

Dies ist umso verblüffender, wenn man in Betracht zieht, dass sich hierbei um die erste Generation der „Reflective LCDs“ aus dem Hause Epson handelt.

This is even more striking when one considers that this is the first generation of "Reflective LCDs" from Epson.

Aktiviert man die oben erläuterten DCI oder AdobeRGB Farbprofile, so vermindert der interne Filter den Lichtstrom um rund 25%: Es verbleiben bis zu 850 Lumen , was immernoch überdurchschnittlich hell und für Bildbreiten bis 3m problemlos einsetzbar ist.

If you activate the DCI described above or AdobeRGB color profiles, so the internal filter reduces the light output by about 25%: There remain up to 850 lumens, which is still easily usable above-average brightness and for image widths up to 3m.

Soweit die nativen Werte, die alle ohne Einwirkung der adaptiven Lichtsteuerung oder der statischen Iris im Brennpunkt des Objektives ermittelt wurden.

As far as the native values ​​that have been determined without the influence of the adaptive controller, or static light at the focal point of the lens iris.

Grundsätzlich gilt: Die maximale Helligkeit wird bei minimalem Projektionsabstand (maximalem Zoom) erreicht, mit wachsendem Abstand bei gleicher Bildbreite wird die Helligkeit gegen Kontrast getauscht.

Basically: The maximum brightness is achieved with minimum projection distance (maximum zoom), with increasing distance, with the same image width, the brightness is exchanged for contrast.

Denselben Effekt kann man aber auch bei gleichem Abstand durch Nutzen der statischen, aber manuell justierbaren Iris im Objektiv erzielen: Schließt man sie komplett, wird Streulicht aus dem Lichtweg gefiltert.

The same effect can be achieved but by utilizing the static, manually adjustable iris but also at the same distance in the lens: If you shut them completely, scattered light is filtered out of the light path.

Im Ergebnis wird das Bild dunkler (bis zu 500 Lumen weniger), dadurch steigert sich der Kontrast um das gleiche Verhältnis (bis zu 65% mehr).

As a result, the image darker (up to 500 lumens less), characterized the contrast increases by the same ratio (up to 65% more).

Die Iris ermöglicht also die perfekte Anpassung der Bildhelligkeit und des nativen Kontrastes auf die Leinwandgröße und den individuellen Geschmack, ohne den Projektor ersetzen zu müssen.

Therefore, the Iris allows the perfect adjustment of brightness and contrast of the native to the canvas size and the individual taste, without having to replace the projector
In addition, the Epson LS10000 provides another way of light adaptation.

Die Helligkeit der Laser-Dioden kann in drei Stufen geregelt werden.

The brightness of the laser diode can be controlled in three stages.

Das „Mittel“ Setting vermindert die Leuchtkraft um 25% (kalibriert maximal 830 Lumen ), das „Eco“-Setting um 50% (kalibriert maximal 550 Lumen ).

The "Medium" setting reduces the luminosity by 25% (calibrated maximum 830 lumens), the "Eco" -setting by 50% (calibrated up to 550 lumens).

Hier wird die Helligkeit im Gegensatz zur Iris in der Optik nicht gegen Kontrast, sondern gegen einen noch leiseren Betrieb und längerer Lebensdauer (bis zu 30,000 Std) getauscht.

Here, the brightness is changed in contrast to the iris in the optical contrast not against, but against an even quieter operation and longer life (30,000 hrs)"



Hur många lumens med 6500 Kelvin i färgtemperatur,och balans i färgrymden är det?

#32

Postad 30 september 2014 - 22:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
1100 lumens "farbkorrigiert", D65 ljus mao får man förmoda.

#33

Postad 01 oktober 2014 - 05:58

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
"1100 lumens "farbkorrigiert", D65 ljus mao får man förmoda."
@ Pacman - Ja det verkar vara så det ligger tlll vid en hastig anblick.Fast då har dom ej har kopplat på det inbyggda färgfitret, som sänker ljus styrkan ner till 830 lumens.Och det är i det höga (29 decibel) fläktläget...
550 lumens ljusstyrka får dom i eco läget med 19 decibel fläktljud och det räcker ju knappt till att fylla en 221 centimeters bred 100" filmduk med den "THX rekomenderade" ljusstyrkan a' ~16 fotlamberts vid användning i ljuskontrolerade rum!
Så frågan är hur stor filmduk 830 lumens ljusstyrka kan fylla? Hur löd footlamberts formeln nu igen?








A calibration of the dynamic mode is alone with the RGB sliders not possible, which is why we resort to the already more realistic cinema / and Natural modes incl. 6500K / D65 white balance.
Farbkorrigiert verliert der LS10000 rund ein Drittel seiner Leuchtstärke und erreicht rund 1100 Lumen maximal bei einem nativen Kontrastverhältnis zwischen 17000:1 und 27:000:1 .
Color Corrects the LS10000 loses about a third of its luminosity, reaching around 1100 lumens maximum with a native contrast ratio of 17,000: 1 and 27: 000: first
Auch dies sind aber noch hervorragende Werte, die auf ähnlichem Referenz-Niveau wie zB einem JVC X500 liegen.
But this also are still excellent values ​​that are similar to the reference level such as a JVC X500.

This is even more striking when one considers that this is the first generation of "Reflective LCDs" from Epson.
Aktiviert man die oben erläuterten DCI oder AdobeRGB Farbprofile, so vermindert der interne Filter den Lichtstrom um rund 25%: Es verbleiben bis zu 850 Lumen , was immernoch überdurchschnittlich hell und für Bildbreiten bis 3m problemlos einsetzbar ist.
If you activate the DCI described above or AdobeRGB color profiles, so the internal filter reduces the light output by about 25%: There remain up to 850 lumens, which is still easily usable above-average brightness and for image widths up to 3m.
In addition, the Epson LS10000 provides another way of light adaptation.

Die Helligkeit der Laser-Dioden kann in drei Stufen geregelt werden.

The brightness of the laser diode can be controlled in three stages.

Das „Mittel“ Setting vermindert die Leuchtkraft um 25% (kalibriert maximal 830 Lumen ), das „Eco“-Setting um 50% (kalibriert maximal 550 Lumen ).

The "Medium" setting reduces the luminosity by 25% (calibrated maximum 830 lumens), the "Eco" -setting by 50% (calibrated up to 550 lumens).

Hier wird die Helligkeit im Gegensatz zur Iris in der Optik nicht gegen Kontrast, sondern gegen einen noch leiseren Betrieb und längerer Lebensdauer (bis zu 30,000 Std) getauscht.

Here, the brightness is changed in contrast to the iris in the optical contrast not against, but against an even quieter operation and longer life (30,000 hrs).

#34

Postad 02 oktober 2014 - 10:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Färgfiltret används för AdobeRGB och DCI, inte dagens HD (Rec709) om jag förstod tyskröran rätt.

Nu kan det iofs vara så att andra färgrymder än 709 blir aktuella i framtiden men, men...

Edit:
Lumens = (ftL * 10.76 * area i m2) / gain

830 lumens ger 16 ftL från en 4.82 m2 stor 1.0 gain duk. En 2.9 meter bred duk mao, eftersom projjen skjuter en 16:9 bild.

Redigerat av pacman, 02 oktober 2014 - 10:48.


#35

Postad 02 oktober 2014 - 12:18

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Ok tackar paccis

#36

Postad 13 november 2014 - 22:00

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Ett förhandsexemplar av Epson LS10000 finns just nu i England: https://www.avforums.../#post-21382840

Då borde det inte dröja alltför länge innan den dyker upp här i Sverige. Marcus The Rock, du kanske vet mer om det?

Redigerat av Dr. Zaius, 13 november 2014 - 22:01.


#37

Postad 13 november 2014 - 22:38

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Nä, har inte hört något från Epson i ärendet sedan sist. Som jag förstod det så skulle den släppas framåt vårkanten, men vi skulle få hit och kolla nu i höst.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#38

Postad 19 november 2014 - 17:29

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Hejsan Dr. Zaius!

Vi hoppas kunna bjuda in dig till Sverigepremiär av Epson LS10000 under vår Projektormässa 26-29/11.

Planen är att den visas upp 26/11 i Sundbybergsbutiken och därefter den 29/11 i Göteborg så att så många som möjligt kan uppleva den, men det hänger också på när Epson får den till Sverige. Jag ber att få återkomma när vi fått leveransen och allt är på plats. :)

Mvh Harald - Hembiobutiken

#39

Postad 19 november 2014 - 20:31

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Typiskt är inte säkert jag har möjlighet att besöka mässan nästa veckan tyvärr men tack ändå. Det lär ju finnas andra som är minst lika sugna på att se den.

#40

Postad 20 november 2014 - 07:34

Unregistered4f83064c
  • Unregistered4f83064c
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Jag lär nog dyka upp iallafall. :)

#41

Postad 20 november 2014 - 08:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Vi hoppas kunna bjuda in dig till Sverigepremiär av Epson LS10000 under vår Projektormässa 26-29/11.

Planen är att den visas upp 26/11 i Sundbybergsbutiken och därefter den 29/11 i Göteborg så att så många som möjligt kan uppleva den, men det hänger också på när Epson får den till Sverige. Jag ber att få återkomma när vi fått leveransen och allt är på plats. :)

Mvh Harald - Hembiobutiken


Vet du/ni något riktpris på dessa ännu, för tidigt? Känns som man gärna skulle vilja veta det, innan man bär iväg långväga :)

#42

Postad 20 november 2014 - 09:34

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Typiskt är inte säkert jag har möjlighet att besöka mässan nästa veckan tyvärr men tack ändå. Det lär ju finnas andra som är minst lika sugna på att se den.


Ajdå, tråkigt att höra. Men det kommer garanterat många fler tillfällen att se den. :)

Jag lär nog dyka upp iallafall. :)


Då är du varmt välkommen! Jag återkommer i tråden så fort den anlänt. Det är sagt att den ska dyka upp någon dag innan mässan men blir den försenad kör vi sannolikt ett eget event med den strax efter. :) Sjukt sugen på att se den själv..

Vet du/ni något riktpris på dessa ännu, för tidigt? Känns som man gärna skulle vilja veta det, innan man bär iväg långväga :)


Tjena Mike! :) Haha jo det förstår jag helt! Jag har kontaktat Epson och väntar på ett ca pris i Sverige. Återkommer!

Mvh Harald - Hembiobutiken

#43

Postad 20 november 2014 - 10:27

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Vet du/ni något riktpris på dessa ännu, för tidigt? Känns som man gärna skulle vilja veta det, innan man bär iväg långväga :)


Hej igen! Jag har fått beskedet att man än så länge inte kommunicerar något officiellt pris för den eurpeiska marknaden eftersom den lanseras först under våren 2015. Kollar vi på riktpriset i USA ligger det för tillfället på $8000 dollar men exakt hur det ska omvandlas till euro / SEK är inte bestämt ännu.

Mvh Harald - Hembiobutiken

#44

Postad 20 november 2014 - 17:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Hej igen! Jag har fått beskedet att man än så länge inte kommunicerar något officiellt pris för den eurpeiska marknaden eftersom den lanseras först under våren 2015. Kollar vi på riktpriset i USA ligger det för tillfället på $8000 dollar men exakt hur det ska omvandlas till euro / SEK är inte bestämt ännu.

Mvh Harald - Hembiobutiken


Ok, tack för svar :) Då kan man spekulera bara, dollarpriset gånger tio ca..

#45

Postad 21 november 2014 - 15:08

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 1
Epson LS10000 har nu nått fram till butiken i Sundbyberg och är klar för att visas där under onsdagen 26/11 och i Västra Frölunda 29/11! :)

Mvh Harald - Hembiobutiken

#46

Postad 23 november 2014 - 23:40

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0
Var förbi HBB butiken i Sunbyberg en snabbis i lördags för att i första hand kolla dom nya lokalerna men fick även möjlighet att se en liten glimt av LS10000 då den stog påslagen i ett av rummen.

Har väl inte så mycket mer att säga än att bilden såg väldigt bra ut och att förhandsexemplaret i fråga inte var kalibrerad ännu men att skulle göras inför mässan som startar nu på onsdag.

Redigerat av Dr. Zaius, 24 november 2014 - 00:55.


#47

Postad 24 november 2014 - 09:56

Hbb_Harald
  • Hbb_Harald
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Var förbi HBB butiken i Sunbyberg en snabbis i lördags för att i första hand kolla dom nya lokalerna men fick även möjlighet att se en liten glimt av LS10000 då den stog påslagen i ett av rummen.

Har väl inte så mycket mer att säga än att bilden såg väldigt bra ut och att förhandsexemplaret i fråga inte var kalibrerad ännu men att skulle göras inför mässan som startar nu på onsdag.


Spännande! Den ska kalibreras idag så förhoppningsvis är den i riktigt god form därefter!

#48

Postad 24 november 2014 - 14:36

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Kalibrerade LS1000 idag, och den var riktigt bra - den måste dock kalibreras med Spectraradiometer, då spektrumet var lite speciellt, och det inte funkar med trichromat - oavsett pris (om den inte är profilerad med Spectraradiometer som klara 1nm upplösning!).

Linjäriteten var extremt bra för en projektor i den klassen, som en linjal ner i svärtan - och jag måste säga att jag i dagsläget inte vet någon utmanare för det priset den kommer att betinga (vad Epson sade till mig), som har den prestandan och de funktionerna :)

Äntligen Epson :D

Med vänlig hälsning,

Pär

#49

Postad 24 november 2014 - 17:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

och jag måste säga att jag i dagsläget inte vet någon utmanare för det priset den kommer att betinga (vad Epson sade till mig),
Pär


?? Finns väl en fortsättningen på meningen eller :ph34r: :D

#50

Postad 24 november 2014 - 17:45

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 1
Japp, men det får komma officiellt från Epson, inte från mig ;)

kan säga att projektorn hade 25 000:1 "in room" kontrast - utan iris - och spikade 14ftl/48cd/m2 på en 280cm bred bild ljudtransparent duk :) med ett dE på under 1 från 0-109IRE :)

Allt satt i högt ljusläge - i "mellanläge" blev projektorn den tystaste jag inte hört, och man tappade 20% ljus - inte värt det i mina ögon/öron (jag gillar korrekt, och kör ljusstarkt!), men jag gissar att de flesta kommer att köra i mellanläget :)

sweeet

mvh

/Pär

Redigerat av Perra1, 24 november 2014 - 17:49.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.